http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)an-Zwarte-Piet.dhtmlquote:Grootwinkelbedrijven als HEMA, Bijenkorf, Albert Heijn (AH) en Bart Smit worstelen met de uitmonstering van Zwarte Piet en de winkelinrichting in de sinterklaasperiode.
De voorbereidingen voor de belangrijke verkoopperiode zijn begonnen en zijn voor vele winkelketens reden aanpassingen te doen. Wat die wijzigingen zijn, houden zij echter voor zich. AH en Bart Smit zeggen geen onderdeel te willen worden van het maatschappelijke debat over Zwarte Piet.
HEMA zegt de discussie rond Zwarte Piet op de voet te volgen. 'Vooruitlopend op welke uitkomst dan ook, hebben we besloten om voor dit jaar nog vast te houden aan Sint en Piet', aldus het concern. 'Wel zijn enkele aanpassingen gedaan aan verpakkingen'.
Claim actiecomité
Het bedrijf gaat niet in op een claim van het Actiecomité Malle Piet dat 'volgend jaar het hele assortiment Zwarte Piet-vrij zal zijn'. Initiatiefnemer Marc Nelissen stelt dat de verkoopdirecteur van HEMA dat in een e-mail aan hem zou hebben beloofd.
Volgens Nelissen, opsteller van het Malle Piet Manifest, zou HEMA positief staan tegenover zijn initiatief om de Pieten voortaan in allerhande kleuren te schminken. 'Ik ben lelieblank, maar terugblikkend besef ik dat sommige mensen zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet', verduidelijkt Nelissen zijn streven naar verandering.
Cadeaupapier
De middenstand is volgens fabrikanten van geschenkpapier nog niet zo ver om Zwarte Piet in de ban te doen. De bestellingen voor cadeaupapier met Sint én Zwarte Piet komen gewoon binnen, bevestigt directeur Dave Adriaans van Decoma Verpakkingen in Lieshout. 'We merken geen verandering in bestellingen van onze klanten.'
Bijenkorf zegt dat de klimpieten als vanouds de lichthal van de vestiging in Amsterdam zullen sieren. Het uiterlijk van Zwarte Piet wordt volgens de Bijenkorf aangepast in lijn met aanbevelingen van Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. Hoe de pieten er uit moeten zien, blijft echter onduidelijk. Dat centrum pleit na onderzoek voor kleinschalige experimenten en aanpassingen, onder meer in Amsterdam.
quote:De voortdurende discussie over Zwarte Piet heeft de HEMA nu al doen besluiten om de knecht van Sinterklaas in de ban te doen. Dat schrijft Het Parool dinsdag op basis van een intern bedrijfsbericht.
Verpakkingen van sinterklaasartikelen worden aangepakt en volgend jaar verdwijnen ook alle chocoladefiguren van Zwarte Piet. Dat kon nu niet meer omdat de inkoop van dit jaar al is gedaan. De HEMA was dinsdagmiddag niet direct bereikbaar voor commentaar.
PVV-leider Geert Wilders laat naar aanleiding van het artikel weten voortaan niet meer bij HEMA te winkelen. "Voor mij geen HEMA meer", zegt hij op Twitter.
Sinds vorig jaar wordt de discussie over het al dan niet veranderen van het uiterlijk van Zwarte Piet in alle hevigheid gevoerd. Criticasters vinden dat de figuur racistisch is en de traditie achterhaald.
quote:Op dinsdag 9 september 2014 19:33 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat praten die goedpraters precies goed? Want ik weet nu even niet of ik jouw post wel goed begrijp.
Wat ik in een eerdere reactie al zei, het gaat niet alleen om zwarte piet, deze discussie is de druppel die de emmer doet overlopen.quote:
Gelukkig maar.quote:Op woensdag 10 september 2014 22:15 schreef Kanjer het volgende:
http://www.omroepwest.nl/(...)m_source=twitterfeed
Er zijn gelukkig ook verstandige burgemeesters.
Nieuwe tekst:quote:Zijn knecht staat te lachen
en roept ons reeds toe.
Wie zoet is krijgt lekkers,
wie stout is de roe.
Sinterklaasje, kom maar binnenquote:Kijk, Piet staat te lachen
en roept naar de kant:
'Ik heb genoeg lekkers
voor heel Nederland!
Nieuwe tekst:quote:Sinterklaasje,
kom maar binnen met je knecht
Want we zitten allemaal even recht
Mooi dat er nu niet meer over knecht wordt gesproken, maar over Piet. Het weglaten van "Zwarte" vind ik ook terecht. De benaming Piet opent de mogelijkheid om ook Pieten van andere kleuren te introduceren.quote:kom maar binnen met je Piet
want we zingen allemaal blij een lied
Dat meen je toch niet? - hoop ik -quote:Op donderdag 11 september 2014 00:38 schreef Ceberut het volgende:
Er zijn nu ook al liedjes aangepast! Mooie ontwikkeling!
http://www.parool.nl/paro(...)-dek-te-lachen.dhtml
Zie ginds komt de stoomboot
Oude tekst:
[..]
Nieuwe tekst:
[..]
Sinterklaasje, kom maar binnen
Oude tekst:
[..]
Nieuwe tekst:
[..]
Mooi dat er nu niet meer over knecht wordt gesproken, maar over Piet. Het weglaten van "Zwarte" vind ik ook terecht. De benaming Piet opent de mogelijkheid om ook Pieten van andere kleuren te introduceren.
Och joh, het is weer gewoon een pure trol actie van onze grote Fok Anti Piet (FAP) Ceberut. Het topic dreigde weer in de vergetelheid te raken en hij geniet zo van het stangen.quote:Op donderdag 11 september 2014 01:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat meen je toch niet? - hoop ik -
Ja hoor, we veranderen wat etiketjes en er zit een andere inhoud in de potjes. Zo werkt het.
Leuk hoor voor de multiculti's dat een of ander bedrijfje, groepje mensen of wat dan ook voor zichzelf wat tekstjes aanpast, daarom gaat de rest van het volk dat nog niet volgen. Bovendien, iemand die denkt dat je zomaar even teksten van een liedje kan wijzigen beschikt over weinig muzikaal/poëtisch inzicht. Niet dat het hoogcultuur is maar de tekst is een wezenlijk onderdeel van een lied, de klanken van de woorden vormen een onlosmakelijk geheel met de muziek. Mede daarom zijn vertalingen van liedjes meestal ruk. Je kan er wat van maken maar dat vergt veel creativiteit, daar is hier geen sprake van.
Ik vind de oude teksten beter klinken en ik vind het een slechte zaak dat bepaalde woorden zijn verdwenen (dan doel ik niet eens op het politiekcorrecte weglaten van knecht en Zwarte Piet). Maar dit gaat sowieso niet werken, mensen zullen het niet kopen (misschien het eerste jaar nog omdat ze het niet in de gaten hebben dat ze een aangepaste versie kopen) en zullen het blijven zingen zoals ze het hebben geleerd en het origineel klinkt beter. "Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe" spreekt voor eenieder meer tot de verbeelding dan "Ik heb genoeg lekkers voor heel Nederland".
Ik wil het eigenlijk niet eens hebben over het introduceren van Pieten met andere kleuren omdat het een absurd voorstel is maar aangezien daar toch over gemekkerd blijft worden, hoe zie je het voor je dat kindjes die het ene jaar enkel Zwarte Piet zagen het jaar daarop ineens Paarse Pieten, Roze Pieten, Oranje Pieten en Gele Pieten zien?
Heeft zo'n paarse nichterige Teletubbie dezelfde impact als een Zwarte Piet? Dit los van de boemanfunctie die ZP had.
Niet zo happen joh.quote:Op donderdag 11 september 2014 01:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja hoor, we veranderen wat etiketjes en er zit een andere inhoud in de potjes. Zo werkt het.
Leuk hoor voor de multiculti's dat een of ander bedrijfje, groepje mensen of wat dan ook voor zichzelf wat tekstjes aanpast, daarom gaat de rest van het volk dat nog niet volgen. Bovendien, iemand die denkt dat je zomaar even teksten van een liedje kan wijzigen beschikt over weinig muzikaal/poëtisch inzicht. Niet dat het hoogcultuur is maar de tekst is een wezenlijk onderdeel van een lied, de klanken van de woorden vormen een onlosmakelijk geheel met de muziek. Mede daarom zijn vertalingen van liedjes meestal ruk. Je kan er wat van maken maar dat vergt veel creativiteit, daar is hier geen sprake van.
Ik vind de oude teksten beter klinken en ik vind het een slechte zaak dat bepaalde woorden zijn verdwenen (dan doel ik niet eens op het politiekcorrecte weglaten van knecht en Zwarte Piet). Maar dit gaat sowieso niet werken, mensen zullen het niet kopen (misschien het eerste jaar nog omdat ze het niet in de gaten hebben dat ze een aangepaste versie kopen) en zullen het blijven zingen zoals ze het hebben geleerd en het origineel klinkt beter. "Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe" spreekt voor eenieder meer tot de verbeelding dan "Ik heb genoeg lekkers voor heel Nederland".
Ik wil het eigenlijk niet eens hebben over het introduceren van Pieten met andere kleuren omdat het een absurd voorstel is maar aangezien daar toch over gemekkerd blijft worden, hoe zie je het voor je dat kindjes die het ene jaar enkel Zwarte Piet zagen het jaar daarop ineens Paarse Pieten, Roze Pieten, Oranje Pieten en Gele Pieten zien?
Heeft zo'n paarse nichterige Teletubbie dezelfde impact als een Zwarte Piet? Dit los van de boemanfunctie die ZP had.
Ik zie het probleem met het woord knecht niet echt. In het oosten des lands werd/wordt het gewoon gebruikt als synoniem voor werknemer (vooral op boerenbedrijven). Mijn opa, bijvoorbeeld, had het altijd over knechten als hij het over zijn werknemers had. Zonder enige negatieve bekenis dus.quote:Op donderdag 11 september 2014 00:38 schreef Ceberut het volgende:
Er zijn nu ook al liedjes aangepast! Mooie ontwikkeling!
http://www.parool.nl/paro(...)-dek-te-lachen.dhtml
Zie ginds komt de stoomboot
Oude tekst:
[..]
Nieuwe tekst:
[..]
Sinterklaasje, kom maar binnen
Oude tekst:
[..]
Nieuwe tekst:
[..]
Mooi dat er nu niet meer over knecht wordt gesproken, maar over Piet. Het weglaten van "Zwarte" vind ik ook terecht. De benaming Piet opent de mogelijkheid om ook Pieten van andere kleuren te introduceren.
Interessant genoeg kwamen juist Drenthe en Groningen in de enquête van EenVandaag naar voren als de provincies waar een meerderheid aangaf Zwarte Piet vooral als "knecht" van Sinterklaas te zien, terwijl hij in de rest van het land in de eerste plaats als diens "vriend" wordt beschouwd.quote:Op donderdag 11 september 2014 14:36 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Ik zie het probleem met het woord knecht niet echt. In het oosten des lands werd/wordt het gewoon gebruikt als synoniem voor werknemer (vooral op boerenbedrijven). Mijn opa, bijvoorbeeld, had het altijd over knechten als hij het over zijn werknemers had. Zonder enige negatieve bekenis dus.
Ik ben altijd opgegroeid (school/ouders) met het verhaal dat Zwarte Piet een slaaf was, en dat Sinterklaas hem bevrijdde hiervan. In ruil daarvoor bood Piet aan Sinterklaas te helpen. Dus in die zin zou je hem "in dienst van Sinterklaas" kunnen zien, maar ook als "vriend".quote:Op donderdag 11 september 2014 15:02 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Interessant genoeg kwamen juist Drenthe en Groningen in de enquête van EenVandaag naar voren als de provincies waar een meerderheid aangaf Zwarte Piet vooral als "knecht" van Sinterklaas te zien, terwijl hij in de rest van het land in de eerste plaats als diens "vriend" wordt beschouwd.
Etiketten kunnen zeker de inhoud veranderen. Als de volgende generatie niet meer over knecht of zwarte Piet zingt, dan zal dat zeker het gevolg hebben dat ze meer openstaan voor een gelijkwaardige relatie tussen Sint en Piet, zonder dat daar kleur in verwerkt is.quote:Op donderdag 11 september 2014 01:26 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kwestie van wennen.quote:Ik vind de oude teksten beter klinken en ik vind het een slechte zaak dat bepaalde woorden zijn verdwenen (dan doel ik niet eens op het politiekcorrecte weglaten van knecht en Zwarte Piet). Maar dit gaat sowieso niet werken, mensen zullen het niet kopen (misschien het eerste jaar nog omdat ze het niet in de gaten hebben dat ze een aangepaste versie kopen) en zullen het blijven zingen zoals ze het hebben geleerd en het origineel klinkt beter. "Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe" spreekt voor eenieder meer tot de verbeelding dan "Ik heb genoeg lekkers voor heel Nederland".
Als je kinderen kunt wijsmaken dat een oude man uit Spanje met wat negers kado's komt brengen, dan kun je ze ook wijsmaken dat Pieten nu andere kleuren hebben.quote:Ik wil het eigenlijk niet eens hebben over het introduceren van Pieten met andere kleuren omdat het een absurd voorstel is maar aangezien daar toch over gemekkerd blijft worden, hoe zie je het voor je dat kindjes die het ene jaar enkel Zwarte Piet zagen het jaar daarop ineens Paarse Pieten, Roze Pieten, Oranje Pieten en Gele Pieten zien?
Maar die uitleg zou bijdragen aan een negatieve beeldvorming omtrent onze (gekleurde) medemens.quote:Op donderdag 11 september 2014 17:25 schreef Ceberut het volgende:
Als je kinderen kunt wijsmaken dat een oude man uit Spanje met wat negers kado's komt brengen, dan kun je ze ook wijsmaken dat Pieten nu andere kleuren hebben.
Het lijkt mij sowieso verstandig om afstand te nemen van dergelijke verhalen. Ook al is het waarschijnlijk goed bedoeld, maar er gaat een verkeerde boodschap uit om Zwarte Piet uberhaupt als slaaf neer te zetten, of hij nou bevrijd is of niet.quote:Op donderdag 11 september 2014 15:20 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Ik ben altijd opgegroeid (school/ouders) met het verhaal dat Zwarte Piet een slaaf was, en dat Sinterklaas hem bevrijdde hiervan. In ruil daarvoor bood Piet aan Sinterklaas te helpen. Dus in die zin zou je hem "in dienst van Sinterklaas" kunnen zien, maar ook als "vriend".
Leg eens uit, want ik volg je niet.quote:Op donderdag 11 september 2014 17:54 schreef ems. het volgende:
[..]
Maar die uitleg zou bijdragen aan een negatieve beeldvorming omtrent onze (gekleurde) medemens.
Je begrijpt dat dit soort reacties de pro-ZP zaak meer kwaad doen dan goed?quote:Op donderdag 11 september 2014 17:54 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Die gastjes die tegen zwarte piet zijn en zich zogenaamd gediscrimineerd voelen moeten eens werk gaan zoeken in plaats van uitkering te trekken.
Dat boeit mij echt geen ene reetquote:Op donderdag 11 september 2014 17:55 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Je begrijpt dat dit soort reacties de pro-ZP zaak meer kwaad doen dan goed?
Boeit het je wel dat over 10 jaar ZP niet meer zal bestaan zoals we hem nu kennen?quote:Op donderdag 11 september 2014 17:56 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Dat boeit mij echt geen ene reet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |