Dat is wel de bedoeling van de nieuwe roetpiet.quote:Op donderdag 11 september 2014 18:24 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Die dacht dat Zwarte Piet zwart is door de schoorsteen.
Want nu is Zwarte Piet gewoon een minderwaarde nikkerslaaf uit de Bronx jaquote:Op donderdag 11 september 2014 21:22 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat is wel de bedoeling van de nieuwe roetpiet.
Wat een bericht!quote:Op donderdag 11 september 2014 13:02 schreef Gramulanion het volgende:
http://www.metronieuws.nl(...)rZnik!jz8Mb3E72a44s/
Die reacties onder die column.
Niet alleen in het oosten des lands, ook in het zuiden en overigens gewoon in het hele land. Een knecht was gewoon iemand die betaald werd om opgedragen werk uit te voeren.quote:Op donderdag 11 september 2014 14:36 schreef Inaithnir het volgende:
[..]
Ik zie het probleem met het woord knecht niet echt. In het oosten des lands werd/wordt het gewoon gebruikt als synoniem voor werknemer (vooral op boerenbedrijven). Mijn opa, bijvoorbeeld, had het altijd over knechten als hij het over zijn werknemers had. Zonder enige negatieve bekenis dus.
Nieuwe Roetpiet?quote:Op donderdag 11 september 2014 21:22 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Dat is wel de bedoeling van de nieuwe roetpiet.
Nee, door drie miljoen racisten.quote:Op vrijdag 12 september 2014 02:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nieuwe Roetpiet?
Dat was Zwarte Piet altijd al. Dus wat is nou het probleem?
Het racisme is aangebracht door Quibus Gario.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)en-herschreven.dhtmlquote:Het doet misschien au. Maar het kan niet anders. Volgens de 51-jarige tekstschrijver Paul Passchier moeten die diepgekoesterde Sinterklaasliedjes -ook door het Pietendebat- al dit jaar op de schop. Hij lanceert een nieuw standaardwerk voor alle leerlingen op de basisschool.
Het is niet zomaar een boekje dat tekstschrijver en zanger Paul Passchier (51 jaar) samen met collega Thedo Keizer de eerste week van oktober de wereld instuurt. Het is niets minder dan een nieuwe blauwdruk voor de 25 bekendste Sinterklaasliedjes. Liedjes die -vindt hij- 'hoognodig' aan een opknapbeurt toe zijn. 'Het feest zelf is enorm met de tijd meegegaan maar aan sommige liedjes is sinds 1850 gek genoeg geen lettertje gesleuteld.'
Minister Asscher
Het idee is dat alle 1,5 miljoen kinderen op de basisscholen de oude teksten al dit jaar laten voor wat ze zijn en de nieuwe op het heerlijk avondje meegalmen. Daarover is Passchier, die al zo'n twintig jaar kinderteksten schrijft (onder andere voor Sesamstraat, Disneyfilms en Woezel en Pip), nu in onderhandeling met minister Asscher die ook dat veelbesproken 'Pietenoverleg' eind september organiseert.
Het is initiatief is al vóór verschijning omarmd door de Goudse burgemeester die de Nationale Intocht organiseert en door Erik van Muiswinkel ,'de woordvoerder' van de Hoofdpiet van het Sinterklaasjournaal. 'Van Muiswinkel wilde zich er eerst niet over uitspreken maar liet toen weten dat hij dit zo knap gedaan vond dat hij het steunt.' Of de liedjes dit jaar echt in het Journaal van Dieuwertje Blok zitten, blijft overigens tot de eerste uitzending geheim.
Al half jaar bezig
Passchier heeft zijn taak niet licht opgevat. Integendeel. Zes maanden was hij er samen met Keizer mee bezig. Honderden uren. Kauwend op elk oerbekend woord. Tobbend. 'Want we hebben het niet over zomaar iets hé. Dit is nationaal erfgoed. Levend erfgoed. Iedereen heeft er intense herinneringen aan. Iedereen kent ze. Misschien zijn het wel de eerste liedjes en de laatste liedjes die we in ons leven uit ons hoofd kennen.'
Tot het laatst toe heeft hij getwijfeld. Over zo'n zin als 'vol verwachting klopt mijn hart'. 'Dat hadden we eigenlijk al in 'hoor, mijn hart klopt o zo blij' veranderd toen ik in de nacht van 1 op 2 september om vier uur wakker schrok. Opeens dat ademstokkende gevoel: dit kan niet. Ik heb de dag daarna de drukproeven en de cd, die al was ingezongen, nog als een haas aangepast. Want die ene zin zit in onze cultuur ingebakken. Hoe vaak mensen ook niet over dit liedjesboek hebben geroepen: 'vol verwachting klopt ons hart'.'
Praktisch
Sommige veranderingen die de streep wel haalden, zijn puur praktisch. Zoals de chocomunten in plaats van de kaatsenballen uit 'O, kom er eens kijken'. 'Want wie weet nog wat kaatsenballen zijn? Andere ouderwetse dingen hebben we wel laten staan, omdat ze gewoon te mooi zijn. Zoals: makkers, staakt u wild geraas. We wilden sowieso niet doorslaan naar het al te moderne. We hebben geen i-phone in de schoen gestopt. De teksten moeten de tand des tijd doorstaan.'
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Hoe bedoel je? Word je een karikatuur van een zwarte man als door de schoorsteen gaat?quote:Op vrijdag 12 september 2014 02:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nieuwe Roetpiet?
Dat was Zwarte Piet altijd al. Dus wat is nou het probleem?
Het racisme is aangebracht door Quibus Gario.
Omdat de overheid het zegt? En in de praktijk kunnen de kinderen samen de liedjes oefenen met hun ouders.quote:Op vrijdag 12 september 2014 08:24 schreef MakkieR het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe dit in de praktijk eruit gaat zien? kinderen zingen straks de sinterklaas liederen heel anders dan de ouders, laat staan opa's en oma's. Dit kun je toch niet menen omdat de overheid het zegt, dat heel Nederland liederen anders moeten gaan zingen. misschien een idee om het Wilhelmus ook maar aan te passen, want wie is hier nog van Duitse bloed en eert de koning van Spanje.
Niet iedereen die tegen zwarte piet is meldt dat bij het Meldpunt Discriminatie regio Amsterdam.quote:Op vrijdag 12 september 2014 07:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
32 klachten in een heel jaar bij het Meldpunt Discriminatie regio Amsterdam.
http://www.metronieuws.nl(...)rZneA!H2a44UkfsieAk/
Minder dan het jaar daarvoor.
Ja hoor, "honderdduizenden mensen zijn anti-Piet" volgens Ceberus.
quote:Op vrijdag 12 september 2014 07:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Waarom richten die Suri-relmensen zich niet tegen Duo Penotti? De witte chocoladepasta zit gescheiden van de zwarte, dat moet gemengd zijn! En de witte zit nog vooraan in de pot ook!!Niet echt origineel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op donderdag 11 september 2014 13:02 schreef Gramulanion het volgende:
http://www.metronieuws.nl(...)rZnik!jz8Mb3E72a44s/
[ Bericht 72% gewijzigd door Gramulanion op 12-09-2014 08:40:24 ]
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben duidelijk geen idee van wat racisme is. Dat heeft deze discussie wel duidelijk gemaakt.quote:
Volgens mij wordt dat vaker geprobeerd, zal geen zoden aan de dijk zetten. Mensen blijven toch wel hun liedjes zingen zoals ze dat als 50 jaar doen.quote:Op vrijdag 12 september 2014 06:53 schreef Paul het volgende:
Alle Sinterklaasliedjes worden herschreven
[ afbeelding ]
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)en-herschreven.dhtml
De overheid heeft vrij weinig te zeggen, ik denk toch niet dat je bepaalde liedteksten wettelijk kan vastleggen (buiten het volkslied om).quote:Op vrijdag 12 september 2014 08:33 schreef Gramulanion het volgende:
[..]
Hoe bedoel je? Word je een karikatuur van een zwarte man als door de schoorsteen gaat?
[..]
Omdat de overheid het zegt? En in de praktijk kunnen de kinderen samen de liedjes oefenen met hun ouders.
Zouden ze wel moeten doen, als dit oh zo'n groot probleem voor ze is. Dan moeten ze hun stem laten horen, laten weten aan de rest van het land hoeveel mensen hier een probleem mee hebben.quote:[..]
Niet iedereen die tegen zwarte piet is meldt dat bij het Meldpunt Discriminatie regio Amsterdam.
Verkeerde topic?quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:02 schreef cempexo het volgende:
Het is steeds logischer dat Hollanders uit Nederland vertrekken. Ik krijg vergeleken met 2013 wekelijks plm 250% per week meer verzoeken om informatie. Effectief vertrekken er daadwerkelijk 175-200%.
Vooral van de hoogopgeleiden die netto meer geld willen overhouden doen het goed. Noorwegen is zeer in trek. Werkloosheid is thans 3,1%. Inkomen is 20-40% meer dan in Nederland, zelfde job en werkuren. Noorwegen is geen EU land.
http://www.telegraaf.nl/b(...)ken_miljonair__.html
Neen, het wordt steeds duidelijker dat Hollanders vertrekken daar zij hun cultuur niet meer herkennen ic willen erkennen. Dit kom je -natuurlijk- niet tegen in de pers. Laat staan bij de politiek.quote:
Nederlanders vertrekken naar Noorwegen vanwege de economie. Zij hebben heul veul geld. Ik ben tegen deze hele belachelijke discussie over zwarte piet, maar mensen emigreren er echt niet door.quote:Op vrijdag 12 september 2014 09:06 schreef cempexo het volgende:
[..]
Neen, het wordt steeds duidelijker dat Hollanders vertrekken daar zij hun cultuur niet meer herkennen ic willen erkennen. Dit kom je -natuurlijk- niet tegen in de pers. Laat staan bij de politiek.
Ik heb als kind nooit een Sinterklaasliedje uit een boek geleerd. Die liedjes kende ik al voordat ik kon lezen. Dat zal voor hedendaagse kinderen niet anders zijn.quote:Op vrijdag 12 september 2014 08:58 schreef DeJori het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dat vaker geprobeerd, zal geen zoden aan de dijk zetten. Mensen blijven toch wel hun liedjes zingen zoals ze dat als 50 jaar doen.
Dit komt ook uit die buurt he. Dus hoezo gaat het om ZP eigenlijk?quote:Op vrijdag 12 september 2014 07:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
32 klachten in een heel jaar bij het Meldpunt Discriminatie regio Amsterdam.
http://www.metronieuws.nl(...)rZneA!H2a44UkfsieAk/
Minder dan het jaar daarvoor.
Ja hoor, "honderdduizenden mensen zijn anti-Piet" volgens Ceberus.
quote:'Organisatie Kwakoe mag niet in handen blanken vallen'
09-01-13 16:25 uur - Bron: Het Parool
Sfeerbeeld van het Kwakoe Festival in 2009. Foto ter illustratie. © ANP
Afro-Surinaamse organisaties eisen dat het Kwakoe Festival een Surinaamse aangelegenheid blijft. In twee raadsadressen aan de stadsdeelraad van Zuidoost noemen de organisaties het ontoelaatbaar dat het festival als cultureel erfgoed van de Afro-Surinaamse gemeenschap in handen komt van de nazaten van slavenhouders.
Het stadsdeelbestuur besloot eind vorig jaar de organisatie van het zomerfestival open te stellen voor ondernemers van buiten Zuidoost. Aanleiding was de editie van afgelopen zomer, die organisatorisch en financieel aan alle kanten rammelde. Als voorwaarde voor het verlenen van de vergunning werd daarna onder meer opgenomen een bewezen ervaring met de succesvolle organisatie van grootschalige evenementen.
Twee Afro-Surinaamse kandidaten voor de vergunning, de stichting Konsensi van Kwakoeveteraan Emile Esajas en de stichting Kwaku Family van George Olymph, vrezen dat de organisatie dit jaar in vreemde, blanke handen belandt. 'Kwakoe is een zwart belang', aldus Olymph in zijn brief aan de deelraad. 'En het belang van de Surinaamse gemeenschap in Amsterdam wordt op zeer onfatsoenlijke manier ondermijnd.'
Lees vandaag meer in Het Parool.
(Door: Patrick Meershoek)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |