quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:02 schreef Yi-Long het volgende:
Ik zag het ook vorige week bij DWDD, en stelt idd geen fuck voor, maar goed, 'kunst' is een business, dus zolang iets maar flink gehyped wordt, dan wordt het vanzelf (heel veel) geld waard, en daar gaat het uiteindelijk om....
Net als die selfies van die waardeloze puberale aandachtshoer Heleen van Rooyen btw.
Het gaat al lang niet meer om kwaliteit in de kunstwereld. Alles draait om zgn 'branding'. De naam is belangrijker dan het werk. Althans, dat denk ik.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:04 schreef Robophatt het volgende:
Ik heb ook niets met haar werk. Het is niet dat ik het volledig afschrijf, maar heb bij haar werk het idee dat de betekenis vooral door het publiek gegeven wordt en niet door de kunstenaar zelf. Is niet direct iets mis mee, maar waarom dat dan de belangrijkste (of een van de belangrijkste) kunstenaar van Nederlandse bodem moet zijn weet ik ook niet. Zeker als je het dan vergelijk met bijvoorbeeld het werk van Rob Voerman, een van mijn persoonlijke favorieten. Dat werk gaat ook daadwerkelijk ergens over, daar hoeft het publiek (kan natuurlijk wel) zelf geen betekenis aan te verbinden.
Live in actie gezien op de Kamasutra, een waar artiest!quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:20 schreef Inverted_World het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Pricasso niet waarderen.![]()
[ afbeelding ]
Verschilt een beetje per gebied. Naam is inderdaad belangrijk en tegenwoordig vaak niet eens meer de naam van de kunstenaars maar van de curatoren, critici en andere grote bekken. De discussie staat soms meer centraal dan het werk. Gelukkig is dat niet altijd en overal het geval. Je ziet dat integriteit en ambacht toch wel weer wat meer naar voren komen. Het mag in ieder geval weer ergens over gaan en het mag ook te begrijpen en romantisch zijn.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:20 schreef trucker3 het volgende:
[..]
[..]
Het gaat allang niet meer om kwaliteit in de kunstwereld. Alles draait om zgn 'branding'. De naam is belangrijker dan het werk. Althans, dat denk ik.
Goede post. Bedankt voor de links!quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:26 schreef Robophatt het volgende:
[..]
Verschilt een beetje per gebied. Naam is inderdaad belangrijk en tegenwoordig vaak niet eens meer de naam van de kunstenaars maar van de curatoren, critici en andere grote bekken. De discussie staat soms meer centraal dan het werk. Gelukkig is dat niet altijd en overal het geval. Je ziet dat integriteit en ambacht toch wel weer wat meer naar voren komen. Het mag in ieder geval weer ergens over gaan en het mag ook te begrijpen en romantisch zijn.
Het probleem is een beetje dat niet iedereen nog met die gedachte meegaat, maar ik hoop en denk dat die verandering wel steeds sneller zal verspreiden. Er wordt in ieder geval steeds meer over gesproken.
http://www.metamodernism.com/category/art-2/
http://metropolism.com/ma(...)-de-metamodernisten/
Ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen een hekel hebben aan (post)moderne en hedendaagse kunst, maar hoop dat dit weer wat positiefs teweeg brengt.
Er is toch nog hoop in de kunstwereld.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:26 schreef Robophatt het volgende:
[..]
Verschilt een beetje per gebied. Naam is inderdaad belangrijk en tegenwoordig vaak niet eens meer de naam van de kunstenaars maar van de curatoren, critici en andere grote bekken. De discussie staat soms meer centraal dan het werk. Gelukkig is dat niet altijd en overal het geval. Je ziet dat integriteit en ambacht toch wel weer wat meer naar voren komen. Het mag in ieder geval weer ergens over gaan en het mag ook te begrijpen en romantisch zijn.
Het probleem is een beetje dat niet iedereen nog met die gedachte meegaat, maar ik hoop en denk dat die verandering wel steeds sneller zal verspreiden. Er wordt in ieder geval steeds meer over gesproken.
http://www.metamodernism.com/category/art-2/
http://metropolism.com/ma(...)-de-metamodernisten/
Ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen een hekel hebben aan (post)moderne en hedendaagse kunst, maar hoop dat dit weer wat positiefs teweeg brengt.
Ja op het moment meer dan in de afgelopen 50 jaar om het zo maar te zeggen. Op zich zijn de afgelopen 100-150 jaar ook niet verkeerd geweest, alleen moeilijk te begrijpen en vooral niet 'mooi'. Het is ook niet zo vreemd dat het allemaal zo uit de hand is gelopen hoor. Kunst is eigenlijk nooit 'vrij' geweest, maar voor heel lang gewoon in opdracht geweest. Tel daar uitvindingen zoals film en fotografie en een hoop maatschappelijke verschuivingen en oorlogen bij op en je hebt net een puber die van de middelbare school voor het eerst het studentenleven in gaat zeg maarquote:Op dinsdag 9 september 2014 15:35 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Er is toch nog hoop in de kunstwereld.
Klopt, en ik ben het er roerend mee eens.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:39 schreef roodborst het volgende:
Ach ach, ts heeft ook een Volkskrantartikeltje gelezen hoor.
http://www.volkskrant.nl/(...)s-echt-zo-goed.dhtml
Mooi, mooi, mooi. Ik heb het ook ergens gelezen dat de mensheid zelf in een periode van de puberteit zit. Kunst die de mens weer zal dienen en de mens zal verheffen. Ik kijk er naar uit.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:39 schreef Robophatt het volgende:
[..]
Ja op het moment meer dan in de afgelopen 50 jaar om het zo maar te zeggen. Op zich zijn de afgelopen 100-150 jaar ook niet verkeerd geweest, alleen moeilijk te begrijpen en vooral niet 'mooi'. Het is ook niet zo vreemd dat het allemaal zo uit de hand is gelopen hoor. Kunst is eigenlijk nooit 'vrij' geweest, maar voor heel lang gewoon in opdracht geweest. Tel daar uitvindingen zoals film en fotografie en een hoop maatschappelijke verschuivingen en oorlogen bij op en je hebt net een puber die van de middelbare school voor het eerst het studentenleven in gaat zeg maar![]()
Op den duur is al die gekkigheid wel een keer geweest en uitgeprobeerd en nu is het weer tijd om volwassen te worden. Ik denk dat binnen nu en pakweg twintig jaar de kunst er heel anders uit zal zien. Het zal nooit meer zo worden als het werk van de oude meesters, omdat we ons nu niet meer kunnen veroorloven 20 uur per dag in een atelier te zitten. Dat is voor de kunstenaar en koper gewoon niet te betalen. Maar het zal op een heel andere wijze wel weer op gaan bloeien en ik denk dat dat bijna alleen maar positief uit kan pakken.
Ja dat klopt denk ik ook wel. Als je kijkt naar de maatschappelijke ontwikkelingen die ongeveer na de middeleeuwen begonnen richting de Verlichting lijkt het allemaal vrij logisch. De ontwikkelingen richting een min of meer vrij volk en vrije kunst lopen redelijk met elkaar samen. Het is niet zozeer dat kunst een taak heeft de mens te dienen, het is vooral dat je aan kunst goed kunt aflezen in wat voor periode we zitten. Maar goed, dat is natuurlijk weer een verhaal apart en als ik dat helemaal uit moet gaan schrijven dan ben ik nog wel een paar dagen bezigquote:Op dinsdag 9 september 2014 15:45 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:
[..]
Mooi, mooi, mooi. Ik heb het ook ergens gelezen dat de mensheid zelf in een periode van de puberteit zit. Kunst die de mens weer zal dienen en de mens zal verheffen. Ik kijk er naar uit.
Wow, mooi gesproken.quote:Op dinsdag 9 september 2014 15:55 schreef Seam het volgende:
Het is onweerlegbaar metafysisch gewauwel van een zelfbenoemde culturele elite met alle trekjes van een lobby of een hype. Het is veilig om je te conformeren maar riskant om stelling te nemen. Dat leidt tot religieuze trekjes met degenen die het luidst prediken als priesters. Het is chique om erbij te horen en je bent een tokkie als je geen oordeel hebt of het alleen maar mooi of lelijk vindt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |