sturmpie | zondag 7 september 2014 @ 14:32 |
De startmotor zit permanent op het tandwiel van de krukas. De startmotor zet het krukas-tandwiel in beweging waardoor de zuigers op en neer gaan, brandstof wordt aangezogen, en zo slaat de motor aan. Als de motor aan staat blijft dat radartje rond gaan. Nu vraag ik mij af, het moet toch mogelijk zijn om een startmotor te maken die die energie om kan zetten in electriciteit zodat de accu wordt bijgeladen, denk aan hybride. of een startmotor incl. dynamo. hieronder een afbeelding van een startmotor op een scooter, als principe: ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door sturmpie op 07-09-2014 14:37:49 ] | |
sturmpie | zondag 7 september 2014 @ 14:35 |
![]() dat kleine radartje links boven is de startmotor. (verbeter me aub als iets niet kopt) | |
mvdejong | zondag 7 september 2014 @ 14:44 |
Zodra je je sleutel uit de start-positie haalt, wordt de startmotor afgekoppeld. Natuurlijk kun je wel proberen om het ding altijd aangekoppeld te laten en een hybride te maken (een electrische motor en een dynamo zijn in de technische principes hetzelfde apparaat), maar omdat de startmotor veel vermogen en koppel moet leveren bij lage toerentallen en in korte tijd, is deze vrij specifiek gebouwd, en zal als dynamo niet echt efficient zijn. Het enige zinnige doel wat je hiermee zou kunnen bereiken, gewichtsbesparing doordat je 1 i.p.v. 2 apparaten hebt, zal verloren gaan door de complexiteit van een apparaat dat als startmotor en als dynamo effectief en efficient is. [ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 07-09-2014 15:22:47 ] | |
sturmpie | zondag 7 september 2014 @ 14:53 |
ok dus het is zo dat het startmotortandwieltje, na het starten, van het krukas-tandwiel gaat. ok, dan is het wel efficient, als het er op zou blijven zou het geen nut hebben en leiden tot onnodige slijtage/wrijving. | |
EchteZwareVanNelle | zondag 7 september 2014 @ 19:01 |
Je bedoelt de bendix? De bendix schuift automatisch weer in als de motor is gestart. Tevens heb je voor het opwekken van energie al een dynamo. | |
vronie | zondag 7 september 2014 @ 19:51 |
het principe is vroeger wel gebruikt ,in ieder geval bij NSU.daar heette het dyno-start. dus je idee is al eens toegepast . | |
robber57 | zondag 7 september 2014 @ 21:26 |
Er zijn ook de nodige motorfietsen die het hebben gehad, het voordeel bij de motorfiets is overduidelijk; ruimte en gewicht winst. Maar tegenwoordig speelt efficiëntie een veel grotere rol en een startmotor kan wel als dynamo fungeren (of andersom) maar de efficientie is erg laag , maw zo'n dynamo verbruikt veel brandstof en dus word het niet meer toegepast. | |
sturmpie | zondag 7 september 2014 @ 21:28 |
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dynastart | |
T42 | maandag 8 september 2014 @ 00:53 |
wou deze net zeggen ![]() |