Van die mensen die nooit op een teamsport of club gegaan zijn, nooit op een van hun scholen (of universiteit) vrienden hebben gemaakt en nooit in hun buurt een vriendenclub hebben opgebouwd.

Ik kan daar niet bij. Zelfs mensen die wat meer op zichzelf zijn (waar niets mis mee is) hebben baat bij vrienden, al zijn het maar 1 of 2 hele goede vrienden die je 1 keer per week ziet (ik heb zelf ook maar een stuk of 4 écht goede vrienden b.v.) Of 1 ultieme vriendschap natuurlijk: een relatie. Mensen die wel willen, maar waarbij het wat moeilijker lukt: ok, die hebben gewoon een beetje hulp nodig in zelfvertrouwen/assertiviteit ofzo. Kunnen verder soms hele toffe mensen zijn, als ze een beetje uit hun schulp komen (in zo'n geval betrek ik zo iemand ook graag bij 'groepjes' op school/werk etc., als ie daar behoefte aan heeft tenminste).
Maar, en hier gaat de klacht over, dan heb je ze nog die de boel omdraaien (en dat volgens mij op den duur zelf gaan geloven ook) dat ze niet van 'mensen' houden en dat de keuze bewust is. Ja hoor... 17 miljoen mensen in Nederland (waarvan er een miljoen of 3 a 4 ongeveer in je eigen leeftijdsgroep zitten), 7 miljard mensen in de wereld. En niemand heeft dezelfde interesses? Zou het dan misschien toch niet aan hen zelf liggen, in plaats van aan al die miljoenen andere mensen?