---
Maar zouden de overige passagiers nou echt hebben gedacht dat SBS6 de smaakmaker van De Bus, de kijkcijfer trekker zou verwijderen ?? Dat doen ze nooit, ze zijn allang blij dat er een spraakmakend figuur inzit. De fout van het wegsturen van Seki vorig jaar, maken ze duidelijk niet twee keer. De andere passagiers zouden helden zijn als ze nu massaal dreigden op te stappen, maar dat doen ze nooit. Bovendien kost dat Bart heel veel geld , en aan de andere kant: Waarom lossen ze hun problemen met Koen niet gewoon in De Bus op ??. Steun zoeken bij de redactie is inderdaad de weg van de minste weerstand.
quote:Koen RULES! Ontzettend fout, maar wel ontzettend doordacht en amusant.
Op 25 oktober 2000 16:40 schreef R@b het volgende:
De passagiers, en met name Bart, zijn keihard door de redactie op hun plaats gezet. In plaats van dat Koen een gele kaart kreeg, heeft Bart er een gekregen. Bart kreeg dat omdat hij een sleutel van de kast van Koen had weggenomen. Het vernielen van de sloten door Koen wordt gezien als een reactie daarop. Na deze overwinning schreeuwde Koen het uit: ''Ik speel hier de psychologische spelletje en niemand anders''. ''Ik ben de vuile hond en speel mijn spel tot het einde''. De passagiers kregen ook een uitbrander omdat ze hun eigen zaakjes niet kunnen regelen en steun zochten bij de redactie. Hierna voelde Koen zich helemaal een overwinnaar. De rest van de passagiers in vertwijfeling achterlatend in De Bus schreeuwde hij het buiten uit van plezier.
Koen spoort niet, maar dit soort luieluizengedrag vind ik helemaal om te kokken. 'Kijk mij eens... ik doe niets, trek mijn bek nooit open omdat ik bang ben dat ik dan impopulair wordt, nomineer naar hartelust zonder reden, oh hellup, ik ben niet de populairste, eh jeetje REDAKTIE, Koen pest ons!!!!'
GADVERDAMME, weg met al die dooie BaHaAminata's...
V
quote:Nog grappiger is, hoe de diverse poppen in dit stripverhaal intussen zoveel taboes van betamelijkheid, zedelijk fatsoen en oneerlijkheid doorbreken, dat half nederland walgt en tóch wil kijken, terwijl de andere helft eindelijk zijn eigen 'donkere kant' eens uitgebeeld ziet en daar juichend als bij een bokswedstrijd roept om 'bloed aan de paal'!
Tegen Sandra:
"Ik ben heel grof en smerig geweest. Maar dat was voor dit programma,
en daar heb ik geen spijt van.Ik heb de rol van een psychopaat willen aan nemen. Ik heb
psychologische testen gelezen over mensen die totaal doorgedraaid
zijn. Mensen die zelfmoord willen plegen. Dat soort mensen heb ik hier
willen uitbeelden. Ik zit best wel normaal in elkaar. Maar ik wilde
weten wat er in zo´n iemands hoofd omgaat. Ik heb het doel gehad jou
vies en emotioneel onder uit te halen."Koen zoent Sandra
"Je moet liegen Sandra, gewoon liegen. Door te liegen kan je mensen bedriegen." "U moet uw gevoelens uitschakelen Sandra. We gaan toneel spelen. En de beste speler is de speler die honderd procent achter zijn eigen rol staat." adviseert Koen.
Steeds dichterbij komt het tijdperk, waarin dit soort sensatie-tv verreweg de voorkeur krijgt boven het saaie real-life waarin niemand iets meer durft te zeggen, of te futloos is om überhaupt z'n bek open te doen.
Heerlijk toch ? We mogen onze grote media-sinterklazen echt dankbaar zijn, precies op tijd komen ze ons voeren met dat waarnaar we allemaal zo snakken.
[Dit bericht is gewijzigd door Moor op 26-10-2000 02:03]
Maar in het algemeen vind ik de wijze waarop Koen de Bus kan domineren eerder iets wat je de andere passagiers mag aanrekenen; hoe kan je zo dom zijn om er iedere keer weer opnieuw in te tuinen? De rest lijkt te denken, dat het mogelijk is om de Bus-tijd uit te zitten als goede vrienden (althans, zonder dat irritaties aan de oppervlakte komen, want die zijn er tussen de anderen natuurlijk wel degelijk), en dat er dan op die wijze langzaam één voor één personen vertrekken tot uiteindelijk een winnaar overblijft. Tja, dat is misschien voor mensen als Bart -die tot nu toe al aardig mocht incasseren, puur op grond van zijn betrouwbare voorkomen, lijkt het - een wenselijke situatie. Alleen zullen de anderen zich vroeg of laat ook gaan manifesteren (de sfeer wordt nu al veel grimmiger, vooral Zoë lijkt zich te realiseren dat ze zal moeten knokken voor een verder verblijf) en dan zal niemand meer kunnen volhouden: 'Koen maakt de groep kapot', dan is het ieder voor zichzelf...
[Dit bericht is gewijzigd door Meister op 25-10-2000 21:50]
irri belg
quote:Op het Feestje van Sandra (nu net) Werd Koen wel heel erg afgezonderd door de groep. Nancy trouwens ook een beetje, maar Koen toch echt helemaal. De irritaties lopen dus echt steeds meer op, binnenkort zal er wel een bommetje gaan barsten.
Op 25 oktober 2000 16:40 schreef R@b het volgende:
De rest van de passagiers in vertwijfeling achterlatend in De Bus schreeuwde hij het buiten uit van plezier.
En als je zegt dat het niet zo is, dan....nou dan, lieg je.
Volgens mij
.
quote:Is bijna gebarsten. Nu vergadert de hele groep zonder Koen in de tuin. Toch leuk om te zien of Koen nu nog zijn psychologische spelletjes kan blijven spelen.
Op 25 oktober 2000 23:26 schreef DIGGER het volgende:
De irritaties lopen dus echt steeds meer op, binnenkort zal er wel een bommetje gaan barsten.
quote:Behalve als de passagiers gezamenlijk één front hadden gevormd, en de redactie zo onder druk hadden gezet. Want als er 8 man tegelijk uitgaan is het spel over en kan de Bus terug naar de garage.
Op 25 oktober 2000 23:58 schreef Dark het volgende:
SBS is natuurlijk niet zo gek om hun kijkcijferkanon eruit te werken,
.
Maar in deze groep zitten een paar simpele zielen(Richard, Mariska, Sandra) en dan is het moeilijk één lijn te vormen.
Bovendien kost het Bart wel erg veel geld (100.000 gulden) Dus die stapt er echt niet uit.
quote:Precies...
Op 26 oktober 2000 00:03 schreef R@b het volgende:
Behalve als de passagiers gezamenlijk één front hadden gevormd, en de redactie zo onder druk hadden gezet. Want als er 8 man tegelijk uitgaan is het spel over en kan de Bus terug naar de garage.Maar in deze groep zitten een paar simpele zielen(Richard, Mariska, Sandra) en dan is het moeilijk één lijn te vormen.
Bovendien kost het Bart wel erg veel geld (100.000 gulden) Dus die stapt er echt niet uit.
Het is volgens mij nog niet eens zo zeer Koens gedrag dat de anderen irriteert, maar het feit dat hij met dat gedrag de populairste is geworden. Richard en Zoe opeens in de gevarenzone, Bart die niet meer de populairste is, ik denk dat dat vooral irriteert...
En bij SBS weten ze HEEL goed, dat de groep niet als 1 man gaat reageren en door middel van gesprekjes met Bert en Ernie, of Jut en Jul, kunnen ze de groep weer sturen naar waar zij willen.
Het voordeel is aan hun kant, dit levert gesprekstof en gedoe voor dagen.
En dat is wat ze willen..........en wat ze krijgen!
.
quote:Helemaal gelijk heb je, het blijkt namelijk uit zo veel dingen.
Op 26 oktober 2000 00:21 schreef Kozzmic het volgende:
Precies...Het is volgens mij nog niet eens zo zeer Koens gedrag dat de anderen irriteert, maar het feit dat hij met dat gedrag de populairste is geworden. Richard en Zoe opeens in de gevarenzone, Bart die niet meer de populairste is, ik denk dat dat vooral irriteert...
Het feit dat iedereen graag Koen op de bank zet, maar er nu de kans niet voor krijgt, het feit dat Zoe, altijd populair geweest, ineens op de bank zit.
Het zit hem denk ik ook in ene verschil kwa instelling. De meesten denken dat ze, door normaal te doen, het verst komen. Gewoon de lieve Zoe of Bart spelen, zorgzaam zijn, je niet te veel op de voorgrond plaatsen, niet te radicaal zijn en doen etc. De meeste bussagiers vinden dit fijn, waarderen dat en zullen die mensen dan ook niet op de bank zetten. Dat is het wereldje IN de BUS. Voor ons als kijkers is al dat lieve aardige gehuismus echter vreselijk saai om naar te kijken. Dus zien wij veel liever een Koen, die spelletjes speelt (het is toch ook ene spel?), die jent, die discussies uitlokt etc. Dat maakt hem bij ons geliefd maar binnen de BUS niet.
En het lijkt erop dat een Bart en Zoe & Co dat niet kunnen verkroppen, dat ze om hun zo normaal mogelijk doen 'worden afgerekend' terwijl Koen voor zijn gedrag 'beloond' wordt.
Maar zeg nu zelf: als je als Nederlander 100 dagen mag toekijken in een willekeurig huishouden van een Nederlander, ahd je dan liever naar Regillio Tuur en vrouw gekeken of had je liever naar het gezin van Robert Ten Brink gekeken?
Dan gaan de meesten toch voor Tuur. niet omdat ie nou een betere man is als Ten Brink, maar gewoon omdat er in zijn huis meer actie is, meer te beleven valt.
quote:Bedankt voor de uitnodiging, Digger, dan zeg ik het hier even zelf. Ik kies niet voor Tuur, omdat zijn soort aktie (naar vrouwen toe) voor mij niet met het woord 'aktie' omschreven wordt, maar met het woord 'lafheid'. En dat vind ik in elke vorm onsmakelijk om te zien, op TV zowel als in een tram in Amsterdam waar dove meisjes de vlechten worden aangestoken door een stelletje net zo vroeg sociopatisch ontwikkelde pubers als 'vriend Koen', en niemand van de inzittenden reageert.
Op 26 oktober 2000 01:55 schreef DIGGER het volgende:
<snip>
Maar zeg nu zelf: als je als Nederlander 100 dagen mag toekijken in een willekeurig huishouden van een Nederlander, ahd je dan liever naar Regillio Tuur en vrouw gekeken of had je liever naar het gezin van Robert Ten Brink gekeken?
Dan gaan de meesten toch voor Tuur. niet omdat ie nou een betere man is als Ten Brink, maar gewoon omdat er in zijn huis meer actie is, meer te beleven valt.
Ik vraag me eigenlijk af waar het nederlandse TV-programma blijft wat langdurig veroordeelden bij elkaar zet in een geïsoleerde ruimte en daartussenin een 'mol' plaatst die met hun gevoelens gaat spelen.
De formule blijft hetzelfde: kies kandidaten die op één of andere wijze sociaal gehandicapt of minderbedeeld zijn, al is het maar door domheid,
plaats ze bij elkaar met een worstje voor hun neus dat altijd werkt: geld en/of aandacht,
en zaai vergif in hun midden door er een totaal asociale, liever nog sociopathische figuur tussen te mengen.
Kijken hoe lang 'nederlanders' hier nog van blijven genieten, toch ?
[Dit bericht is gewijzigd door Moor op 26-10-2000 03:05]
quote:Nou, ik kijk sowieso niet naar Ten Brink (dus ook niet naar zijn gezin), en naar Tuur zou ik ook niet kijken, omdat die man gewoon naar is met zijn mepperij. Vrouwenmishandeling vind ik niet zo'n fraai voorbeeld. Alhoewel ik zelf sinds gisteravond (met het lezen van de streamverslagen) een steeds viezere smaak in mijn bek begin te krijgen. Ik blijf erbij dat ik het ronduit verbijsterend vind dat een groep van 7 mensen ZO machteloos staat tegenover 1 figuur die (al dan niet kwalitatief) met één hand op zijn rug gebonden rondjes om ze heen danst. De watjes. Maar goed, het lijkt er nu op dat ze er allemaal aan onderdoo gaan, en dat vind ik werkelijk ranzig worden.
Op 26 oktober 2000 01:55 schreef DIGGER het volgende:
Maar zeg nu zelf: als je als Nederlander 100 dagen mag toekijken in een willekeurig huishouden van een Nederlander, ahd je dan liever naar Regillio Tuur en vrouw gekeken of had je liever naar het gezin van Robert Ten Brink gekeken? Dan gaan de meesten toch voor Tuur. niet omdat ie nou een betere man is als Ten Brink, maar gewoon omdat er in zijn huis meer actie is, meer te beleven valt.
V
quote:Ik heb deze aflevering niet gezien, maar ik vraag me wel af waar de redactie mee bezig is. Iemand die iets moedwillig vernield moet gewoon flink op z'n flikker krijgen.
Op 25 oktober 2000 16:40 schreef R@b o.a. het volgende:
De passagiers, en met name Bart, zijn keihard door de redactie op hun plaats gezet. In plaats van dat Koen een gele kaart kreeg, heeft Bart er een gekregen. Bart kreeg dat omdat hij een sleutel van de kast van Koen had weggenomen. Het vernielen van de sloten door Koen wordt gezien als een reactie daarop. Na deze overwinning schreeuwde Koen het uit: ''Ik speel hier de psychologische spelletje en niemand anders''. ''Ik ben de vuile hond en speel mijn spel tot het einde''. De passagiers kregen ook een uitbrander omdat ze hun eigen zaakjes niet kunnen regelen en steun zochten bij de redactie. Hierna voelde Koen zich helemaal een overwinnaar. De rest van de passagiers in vertwijfeling achterlatend in De Bus schreeuwde hij het buiten uit van plezier. *knippie*knippie*
Koen, wat valt daar nog over te zeggen verder. Het is gewoon een infantiel mannetje. Zeer onvolwassen. Met name z'n gedrag. Als ik in de bus had gezeten, had ik hem een keertje voor de wielen gegooid
Ik ben helemaal niet haardragend, maar dat kereltje haalt me het bloed onder de nagels vandaan. Net als bij de meeste andere passagiers trouwens.
quote:Wat heeft het feit dat jij kaal (niet haardragend) bent hiermee te maken?
Op 26 oktober 2000 10:30 schreef Bertje het volgende:
(...)Ik ben helemaal niet haardragend, maar dat kereltje haalt me het bloed onder de nagels vandaan. (...)
Maar inderdaad, ik begin al eerdig op Ted te lijken...
quote:Ah, fijn Moor, dat je weer eens opduikt... Waar ben je toch al die tijd gebleven... Je verhalen inspireren mij om weer eens te gaan schrijven.
Op 26 oktober 2000 02:20 schreef Moor het volgende:
Bedankt voor de uitnodiging, Digger, dan zeg ik het hier even zelf. Ik kies niet voor Tuur, omdat zijn soort aktie (naar vrouwen toe) voor mij niet met het woord 'aktie' omschreven wordt, maar met het woord 'lafheid'. En dat vind ik in elke vorm onsmakelijk om te zien, op TV zowel als in een tram in Amsterdam waar dove meisjes de vlechten worden aangestoken door een stelletje net zo vroeg sociopatisch ontwikkelde pubers als 'vriend Koen', en niemand van de inzittenden reageert.Ik vraag me eigenlijk af waar het nederlandse TV-programma blijft wat langdurig veroordeelden bij elkaar zet in een geïsoleerde ruimte en daartussenin een 'mol' plaatst die met hun gevoelens gaat spelen.
De formule blijft hetzelfde: kies kandidaten die op één of andere wijze sociaal gehandicapt of minderbedeeld zijn, al is het maar door domheid,
plaats ze bij elkaar met een worstje voor hun neus dat altijd werkt: geld en/of aandacht,
en zaai vergif in hun midden door er een totaal asociale, liever nog sociopathische figuur tussen te mengen.Kijken hoe lang 'nederlanders' hier nog van blijven genieten, toch ?
Ik denk dat je toch twee dingen met elkaar verwart. De bus is een spel/amusementsprogramma en geen real life. De vergelijking met Regilio Tuur/R. ten Brink slaat dan ook als kut op dirk. Moest Regilio zijn vriendin wegnomineren?; was zij tot populairste inwoner van Rotterdam gekozen?; Maakte zij kans op een miljoen pieken? Het gedrag van Regilio Tuur/ mensen die vlechten in den brand steken is simpelweg strafbaar/verwijtbaar en daartegen dient dan ook hard te worden opgetreden, ter bescherming van de slachtoffers, rechtsorde, etc.
Maar Koen neemt deel aan een Spelprogramma. Het gaat er niet om wie zich het meest voorbeeldig gedraagt. Waar staat de voorwaarde dat alleen Moeder Theresa de prijs mag winnen.
Nee, Koen is met een andere benadering de bus ingestapt, en het wordt door mij ervaren als een verlichting. Zijn taktiek is nu eens niet 'je zelf zijn'. Hij heeft als eerste het lef/karakter om een andere strategie te hanteren, en boekt daarmee dan ook terecht succes/waardering van de busredactie en het Neerlands publiek.
Bad guys zijn en blijven nu eenmaal de meest interessantere/intrigerende karakters. Maar dat kun je en mag je Koen niet verwijten. wat je ziet is een rol in een fictieve situatie, daarop kun je je mening over de persoon Koen niet baseren. Je bent toch zeker ook niet boos op Christopher Walken (ik noem maar eens een acteur die voornamelijk badguys speelt) Je zult hoogstens de rol die hij heeft gespeeld niet kunnen waarderen.
Dat de anderen zich daar niet op hebben voorbereid, omdat zij -vermoedelijk kijkende naar de eerdere soortgelijke programma's- dachten dat quasi eerlijkheid en terughoudendheid de beste strategie was om de meeste stemmen te veroveren, dat is dan jammer. Iedereen is er vrijwillig ingestapt en iedereen kan er weer evenzogoed uitstappen.
[Dit bericht is gewijzigd door TomBombadil op 26-10-2000 13:22]
quote:Saluut, Tombombadil !
Op 26 oktober 2000 13:16 schreef TomBombadil het volgende:
<snip>
Iedereen is er vrijwillig ingestapt en iedereen kan er weer evenzogoed uitstappen.
Het gaat mij er niet om, dat mensen er niet uitkunnen, diversen hebben ook die morele kracht gehad of het om andere redenen gedaan.
Het gaat mij om degenen, die juist door hun eigen beperktheid, een tijd lang zich niet los kunnen maken van zo'n omgeving, als ze eenmaal met valse voorwendsels erin zijn gelokt. Want de Bus of BB maken niet beroemd of rijk, de aandacht die je ervan krijgt is vals.
Wat wel gebeurt, is wat Bus2 betreft, dat je wordt geconfronteerd met een jonge sociopaat als Koen. Ik meen die term te kunnen gebruiken. Als een ander dat niet doet, of het mij bestrijdt, prima, dat doet niets af aan mijn inschatting, gebaseerd op ervaringsgegevens.
Wat ik dus veroordeel, is dat mensen, in bovengenoemde gedwongen situatie, aan zulke personen als een Koen worden 'blootgesteld'.
Ik vind het al te makkelijk, zoals hier steeds 'vanachter het keyboard', wordt geoordeeld 'dat ze er zelf voor gekozen hebben'. Zeggen we dat ook als iemand verongelukt in een Rollercoaster ? Of roepen we dan: je mocht toch verwachten dat het apparaat in orde zou zijn ?
Als wij allemaal zo goed denken te weten 'waarvoor ze kiezen', hoe komt het dan dat we steeds maar hun gedrag en hun gebrek aan assertiviteit niet begrijpen ?
Dat zie je bijvoorbeeld aan Hans, die op een veel speelsere manier dan de anderen omgaat met Koen en op mij de laatste dagen van alle passagiers het minst zwaarmoedig overkomt. Bart's huidige depressieve toestand lijkt me ook niet direct een gevolg van zijn onvermogen om te kunnen gaan met Koen's streken, maar eerder het verlies van de positie als populairste passagier. Aminata heeft het al een tijdje moeilijk, maar dat komt ook door frictie met Zoë en Richard en überhaupt een gevoel van eenzaamheid.
De enige die echt lijkt te lijden door Koen is Mariska; dat zij Koen een psychopaat noemt, is volgens mij een gevolg van de zorg-omgeving waar zij uit afkomstig is. Gezien de manier waarop zij zich gedraagt, lijkt het me iemand die vóór De Bus op een buitengewoon beschermde manier heeft geleefd, misschien wel onder een regime van professionele hulp. Ik denk dat Koen zich onvoldoende realiseert te maken te hebben met een zeer labiel persoon, maar ik vind hem dat niet aan te rekenen. Het lijkt me verstandig, dat Mariska verdere confrontaties vermijdt door zelf op te stappen.
[Dit bericht is gewijzigd door Meister op 26-10-2000 15:02]
quote:In grote lijnen mee eens , ik denk dat de bussagiers , ook goed hebben gekeken naar het eerste deel van de bus en dachten , dat het DE kans is om beroemd te worden , met en passant nog kans op een miljoen ook.
Op 26 oktober 2000 01:55 schreef DIGGER het volgende:[knip]
Het zit hem denk ik ook in ene verschil kwa instelling. De meesten denken dat ze, door normaal te doen, het verst komen. Gewoon de lieve Zoe of Bart spelen, zorgzaam zijn, je niet te veel op de voorgrond plaatsen, niet te radicaal zijn en doen etc. De meeste bussagiers vinden dit fijn, waarderen dat en zullen die mensen dan ook niet op de bank zetten. Dat is het wereldje IN de BUS. Voor ons als kijkers is al dat lieve aardige gehuismus echter vreselijk saai om naar te kijken. Dus zien wij veel liever een Koen, die spelletjes speelt (het is toch ook ene spel?), die jent, die discussies uitlokt etc. Dat maakt hem bij ons geliefd maar binnen de BUS niet.En het lijkt erop dat een Bart en Zoe & Co dat niet kunnen verkroppen, dat ze om hun zo normaal mogelijk doen 'worden afgerekend' terwijl Koen voor zijn gedrag 'beloond' wordt.
[knip]
Maar nu zitten ze daar met koen opgescheept en hebben ze de redactie ook al tegen hun.
[Dit bericht is gewijzigd door PC eend op 26-10-2000 16:05]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |