Is niet elke traditie apart?quote:Op woensdag 3 september 2014 11:00 schreef KoosVogels het volgende:
Toch blijft het een aparte traditie. Ga maar na:
Blanken verkleden zich als negers in gekke pakjes die in schoorstenen klauteren en het gevolg vormen van een bebaard priester-figuur.
Het is vreemd dat je geen voorbeelden kunt vinden, want het was vanaf het einde van de 17e eeuw vrij gebruikelijk om zwarte bedienden met een slavenhalsband af te beelden, hoewel meestal niet zo expliciet als op dit plaatje:quote:Op woensdag 3 september 2014 09:43 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
op bijna alle schilderijen die ik zo kan vinden, hebben deze huis/ persoonlijke slaven/hulpjes gewoon schoenen aan en geen halsband. is toch iets anders denk ik.
quote:"Of om zijn' trotschen hals den slavenband gekneld."
Spandaw (1846)
quote:"op dien yzeren slavenband, welke my den hals knelt"
Gerrits (1850)
quote:"Nog heeft geen slaven halsband zijnen blooten hals bedekt..."
De recensent, ook der recensenten, 2 (1848)
quote:"Iedere slaaf had om den hals eene twee vingers breeden halsband, met een sterk scharnier voorzien..."
De Marrée en Zeelander (1818)
quote:"...en tot twee jaren slavendienst veroordeeld werden, met verdere bevoegdheid hunner meesters, om hun een ijzeren halsband aan te leggen."
Katholieke Nederlandsche stemmen, 1 (1853)
quote:"Wanneer de Negers uit het binnenste van Africa gebragt worden naar de Zeekusten, hebben zij een ijzeren ring om den hals, waar aan een steel, die rust op de schouders van die achter hem komt."
Van Woensel (1821)
En Boer-Dirks, de bedenker van deze theorie, denkt dat Schenkmans illustrator juist het schilderij van Thomas Hees en zijn bediende als inspiratiebron heeft gebruikt:quote:"Weggeloopen een neger-jongen, omstreeks twaalf jaar oud. Hij had een ijzeren honden-halsband aan, met den naam: “De Yampert” daarop gesneden."
Bijdragen tot de kennis der Nederlandsche en vreemde koloniën (1845)
quote:"[Boer-Dirks] maakt deze veronderstelling bijzonder aannemelijk door te wijzen op de overeenkomst – de weergave van een aan de muur gehangen geweer met daaraan gehangen voorwerpen – tussen een portret door Michiel van Musscher uit 1687 en de achter zijn bureau zittende Sinterklaas in het boekje van Schenkman. In beide gevallen wordt tevens een zwarte dienaar afgebeeld. Die dubbele parallellie is voor Boer alleen maar te verklaren als de illustrator van Schenkman ‘met een schuin oog’ naar het schilderij van Van Musscher heeft gekeken..."
Helsloot (2008), p. 96
http://www.noordhollandsd(...)t-Den-Helder-niet-inquote:DEN HELDER - Alle landelijke commotie ten spijt, vinden ook dit jaar in Den Helder en Julianadorp ’ouderwetse’ intochten plaats, aldus voorzitter Marcel Karhof van het Sint Nicolaas Genootschap (SNG).
Dus met Zwarte Pieten en zonder de ’roetpiet’ die het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed voorstelt.
Volgens dat centrum en de Stichting Nationaal Sint Nicolaas Comité zou de steun en toeverlaat van Sinterklaas met zwarte vegen geschminkt kunnen worden. Ook zouden er veel meer historische figuren in het gevolg van Sinterklaas mee moeten lopen, zoals matrozen, lakeien en soldaten. Dat zou tegemoet komen aan voor- en tegenstanders van de traditie.
Het SNG heeft zich altijd op het standpunt gesteld dat het Sinterklaasfeest een kinderfeest is 'voor alle kinderen' en dat dit met racisme niets te maken heeft.
Uiteindelijk zal het ook wel meevallen en zal alleen Amsterdam (quote:Op woensdag 3 september 2014 11:29 schreef Ferdo het volgende:
[..]
http://www.noordhollandsd(...)t-Den-Helder-niet-in
Den Helder heeft dus alvast geen boodschap aan die slavernij-mythe.
Ik las ergens dat wat uiteindelijk in Amsterdam de uitkomst wordt, landelijk de norm gaat/moet worden.quote:Op woensdag 3 september 2014 11:29 schreef Ferdo het volgende:
[..]
En waarom zou dat landelijk de norm moeten gaan worden?quote:Op woensdag 3 september 2014 11:32 schreef Specularium het volgende:
[..]
Ik las ergens dat wat uiteindelijk in Amsterdam de uitkomst wordt, landelijk de norm gaat/moet worden.
Zal wel volgend jaar zijn, maar toch.
Zodat er geen ongelijkheid is.quote:Op woensdag 3 september 2014 11:33 schreef bijdehand het volgende:
[..]
En waarom zou dat landelijk de norm moeten gaan worden?
Goede reden zeg. Waar heb je dat gelezen?quote:Op woensdag 3 september 2014 11:34 schreef Specularium het volgende:
[..]
Zodat er geen ongelijkheid is.
Dat moet ik even opzoeken, is van een paar maanden terug.quote:Op woensdag 3 september 2014 11:36 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Goede reden zeg. Waar heb je dat gelezen?
Oh da's wel heel lang geleden. Hoopte op iets recents. Denk dat het wel mee zal vallen.quote:Op woensdag 3 september 2014 11:43 schreef Specularium het volgende:
[..]
Dat moet ik even opzoeken, is van een paar maanden terug.
Alsof het de kinderen ook maar iets uitmaakt hoe zwart ZP is.quote:Op woensdag 3 september 2014 11:29 schreef Ferdo het volgende:
[..]
zeg maar niks meer, is beter.quote:Op woensdag 3 september 2014 10:52 schreef bijdehand het volgende:
[..]
Ben je nu serieus of ben je aan het trollen? Als je met een bron komt dan reageer ik weer op je
wat is je conclusie hieruit precies?quote:Op woensdag 3 september 2014 11:23 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Het is vreemd dat je geen voorbeelden kunt vinden, want het was vanaf het einde van de 17e eeuw vrij gebruikelijk om zwarte bedienden met een slavenhalsband af te beelden, hoewel meestal niet zo expliciet als op dit plaatje:
[ afbeelding ]
De ijzeren halsband werd ook in de literatuur van Schenkmans tijd met slavernij in verband gebracht. Ter illustratie:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
En Boer-Dirks, de bedenker van deze theorie, denkt dat Schenkmans illustrator juist het schilderij van Thomas Hees en zijn bediende als inspiratiebron heeft gebruikt:
[..]
ja, dit is nederland, he...quote:Op woensdag 3 september 2014 11:48 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Alsof het de kinderen ook maar iets uitmaakt hoe zwart ZP is.
Dat treft, dan hoeft er dus ook niets aan te worden veranderd.quote:Op woensdag 3 september 2014 11:48 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Alsof het de kinderen ook maar iets uitmaakt hoe zwart ZP is.
Maar maakt het dus ook niet uit als er wel wat wordt veranderd.quote:Op woensdag 3 september 2014 12:35 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dat treft, dan hoeft er dus ook niets aan te worden veranderd.
Dat maakt het dan tijdverspilling, als het nut vervallen is.quote:Op woensdag 3 september 2014 12:35 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Maar maakt het dus ook niet uit als er wel wat wordt veranderd.
Tja, als we stoppen met alles dat tijdverspilling is.....quote:Op woensdag 3 september 2014 12:39 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dat maakt het dan tijdverspilling, als het nut vervallen is.
Dat uit Piets kleding niet kan worden opgemaakt dat hij voor Schenkman en zijn lezers de status van slaaf heeft, maar volgens mij zijn we het daar wel over eens. Jij ziet ook geen direct verband tussen die twee, geloof ik.quote:Op woensdag 3 september 2014 12:12 schreef pokkerdepok het volgende:
[..]
wat is je conclusie hieruit precies?
dat denk ik ook niet. het gaat mij meer om de connectie tussen piet en slavernij. die hoeft niet direct afleidbaar te zijn. de huidige piet gedraagd zich niet meer als een slaaf. maar daarom is het nog niet minder beledigend om zwarte mensen na te doen in de rol van knecht.quote:Op woensdag 3 september 2014 12:42 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Dat uit Piets kleding niet kan worden opgemaakt dat hij voor Schenkman en zijn lezers de status van slaaf heeft, maar volgens mij zijn we het daar wel over eens. Jij ziet ook geen direct verband tussen die twee, geloof ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |