abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153249271
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 15:46 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Zover kan ik je wel volgen hoor :) maar als een rashondenfokker het werkelijk alleen maar om het ras te doen is zouden ze de pups gratis weggeven aan de best geschikte eigenaar. Maar dat doen ze niet, want dat trekken ze financieel niet.
Een rashondenfokker kan de pups toch ook verkopen aan de best geschikte eigenaar? Hij/zij hoeft er toch geen verlies op te maken, of begrijp ik je verkeerd..?

Het punt is dat je broodfokker bent op het moment dat je de fokkerij als voornaamste inkomstenbron hebt. En als je van de fok afhankelijk bent voor je dagelijks brood dan is het nou eenmaal heel lastig om principieel te blijven en dierenwelzijn/welzijn van het ras/gezondheid/etc toch altijd voorrang te geven. Gewoon omdat je dan voor moeilijke beslissingen komt te staan (bv een dekreu ondanks alle onderhoudskosten slechts beperkt inzetten, een teef/reu die gekocht is voor de fok niet inzetten als na alle investering in tijd en geld opeens blijkt dat hij/zij een mogelijk erfelijk gebrek heeft, een hele goede/mooie/geweldige teef niet toch nóg een nestje laten krijgen nadat blijkt dat haar eerste bevalling heel moeilijk ging... Dat soort dingen).

quote:
[..]

My point exactly. Voorbeelden zat van beide kampen, toch?
Toch rijmt dat niet met de opmerking dat het de laatste meer om geld dan om het dier te doen is.
Hier ben ik het wel mee eens, voorbeelden van slechte fok vind je inderdaad overal.

Maar de reden waarom men vaak zegt dat fokkers zonder stamboom en/of zonder rasvereniging broodfokkers (om die term toch maar weer te gebruiken) zijn, heeft ook te maken met dat je mét stamboom (en met rasvereniging vaak nog meer) aan bepaalde welzijnseisen gebonden bent. De echte grote broodfokkers beginnen daar dus niet aan, omdat er dan beperkingen gelden voor hoe vaak een teef (en soms ook reu) gebruikt mag worden, welke combinaties je wel/niet mag maken, welke testen je verplicht af moet nemen, hoe de honden en pups gehuisvest worden... Dat soort dingen. Als je echt geld wilt verdienen maakt dat het duurder. Vandaar dus dat je de echte grote/slechte broodfokkers buiten stamboom- en rasverenigingsfokkerij vindt. Wat dus niet wil zeggen dat alle fokkers die wel lid zijn van een rasvereniging en/of met stamboom fokken ineens heilig zijn. Daar zitten er ook genoeg tussen die het voor hun brood doen. Maar die voldoen dan in ieder geval nog aan de basis-welzijnseisen.

Oh, en het zegt uiteraard ook niet dat fokkers die zonder stamboom/rasvereniging fokken per definitie slecht zijn. Laat ik dat nog even duidelijk benoemen. Echter op hen is er geen toezicht, en zij moeten zich volledig laten leiden door hun eigen principes. En dat schiet bij mensen soms nogal eens tekort, vooral als er geld bij komt kijken. Maar dat zegt dus niet dat ze het niet goed kunnen doen.

edit: beetje mosterd na de maaltijd nu

[ Bericht 3% gewijzigd door Miss_Isis op 04-06-2015 16:12:13 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  donderdag 4 juni 2015 @ 16:17:18 #252
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_153249518
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 16:04 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Jammer.

[..]

Als je zegt dat het ze alleen om het ras te doen is handelen ze wel uit filantropie.
Dus je mag wel ¤ vragen om je pure onkosten te dekken, maar geen ¤ méér omdat je als gevolg van dat filantropische werk geen andere baan ernaast kunt aanhouden?

Nuance, nuance.

Finito wat mij betreft.
Je kunt wel handelen uit filantropie, maar daarom hoef je nog geen filantropische instelling te zijn. Als je als fokker alles gratis gaat doen ben je binnen de kortste keren failliet. Tenzij je Gaston Glock heet, of zo.

Je mag best uit je kosten komen, en dat lukt veel fokkers ook wel, maar eraan verdienen... Dat lukt er maar heel weinig. En broodfokkers, sja, die verdienen dus wél aan hun nestjes, maar vaak (let op! VAAK!) schort er aan die fokkers ook e.e.a..
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  donderdag 4 juni 2015 @ 16:44:59 #253
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_153250172
Maar hoe verklaren jullie dan dat een pup van een bepaald ras duurder is dan een pup van een ander ras ? De gemiddelde nest grote heeft er volgens mij niks mee te maken.
Ik was voor mijn bt pup zo'n 300 euro duurder uit dan voor b.v. een engelse cockerpup of een teckeltje. En dan was mijn bt fokker niet eens duur, er vroegen er ook verschillende nog 150 euro méér dan zij. ( dat gaf mij om de een of andere reden ook het gevoel dat zijn te vertrouwen was want ze vroeg niet de hoofdprijs... )
Populaire rassen worden vaak opeens ook duurder.
Als het ze er alleen om te doen is om uit hun kosten te raken dan kan de prijs volgens mij echt wel omlaag.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator donderdag 4 juni 2015 @ 16:55:02 #254
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_153250427
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 16:44 schreef deedeetee het volgende:
Maar hoe verklaren jullie dan dat een pup van een bepaald ras duurder is dan een pup van een ander ras ? De gemiddelde nest grote heeft er volgens mij niks mee te maken.
Ik was voor mijn bt pup zo'n 300 euro duurder uit dan voor b.v. een engelse cockerpup of een teckeltje. En dan was mijn bt fokker niet eens duur, er vroegen er ook verschillende nog 150 euro méér dan zij. ( dat gaf mij om de een of andere reden ook het gevoel dat zijn te vertrouwen was want ze vroeg niet de hoofdprijs... )
Als het ze er alleen om te doen is om uit hun kosten te raken dan kan de prijs volgens mij echt wel omlaag.
Ik spreek vast voor mijn beurt hoor maar eigenlijk vind ik persoonlijk dat mensen best wat over mogen houden aan een nestje, zeker als ze serieus willen fokken.
Je moet toch steeds investeren in je kennel, testen van je dieren, en misschien ook wat sparen voor als er eens een tegenvaller zou komen.

En als mensen er veel instoppen mogen ze er toch best ook wat uithalen, als ze goed voor de dieren zijn en alles hebben gedaan om een gezond nestje te fokken en de ouderdieren en pups niets te kort komen dan heb ik daar persoonlijk geen moeite mee.

En de prijzen hangen af denk ik van hoe gewild een ras is onder andere. Hoeveel testen en dergelijke er bij dat ras gedaan moeten worden, etc.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 4 juni 2015 @ 16:58:28 #255
78780 deedeetee
pi_153250507
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 16:55 schreef senesta het volgende:

[..]

Ik spreek vast voor mijn beurt hoor maar eigenlijk vind ik persoonlijk dat mensen best wat over mogen houden aan een nestje, zeker als ze serieus willen fokken.
Je moet toch steeds investeren in je kennel, testen van je dieren, en misschien ook wat sparen voor als er eens een tegenvaller zou komen.

En als mensen er veel instoppen mogen ze er toch best ook wat uithalen, als ze goed voor de dieren zijn en alles hebben gedaan om een gezond nestje te fokken en de ouderdieren en pups niets te kort komen dan heb ik daar persoonlijk geen moeite mee.

En de prijzen hangen af denk ik van hoe gewild een ras is onder andere. Hoeveel testen en dergelijke er bij dat ras gedaan moeten worden, etc.
Nee joh, juist fijn dat jij ook wat laat horen !
Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het ook geen probleem dat de fokker er wat aan verdiend. Waarom niet als ze goed bezig zijn ? Waar ik moeite mee heb is dat dit ontkent wordt en er net wordt gedaan of het écht helemaal niks opbrengt.
  Moderator donderdag 4 juni 2015 @ 17:01:03 #256
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_153250567
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 16:58 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Nee joh, juist fijn dat jij ook wat laat horen !
Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het ook geen probleem dat de fokker er wat aan verdiend. Waarom niet als ze goed bezig zijn ? Waar ik moeite mee heb is dat dit ontkent wordt en er net wordt gedaan of het écht helemaal niks opbrengt.
Ah ja, Ik denk dat dat misschien ook vaak is omdat fokkers er zo vaak op aangevallen worden. En feit is dat het echt ook vaak veel minder is dan mensen denken. Ik denk dat onderaan de streep na jaren de winst echt vies tegen zal vallen. Een keizersnede, zieke pups of nestje waar maar 1 pup uitkomt bijvoorbeeld zijn echt flinke kostenposten.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:10:47 #257
78780 deedeetee
pi_153250778
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:01 schreef senesta het volgende:

[..]

Ah ja, Ik denk dat dat misschien ook vaak is omdat fokkers er zo vaak op aangevallen worden. En feit is dat het echt ook vaak veel minder is dan mensen denken. Ik denk dat onderaan de streep na jaren de winst echt vies tegen zal vallen. Een keizersnede, zieke pups of nestje waar maar 1 pup uitkomt bijvoorbeeld zijn echt flinke kostenposten.
Dat is zo, ik kwam een fokker tegen die achter elkaar 1 pup, een leeg gebleven teef en 1 nestje van 5 pupjes dat helaas de bevalling niet overleefden kreeg. Dat die nog iets meer dan de hoofdprijs vroeg voor het nestje daarna kon ik wel inkomen. Maar dat vroegen ze volgens mij al standaard hoor. Ik had hun heel hoog op mijn lijstje staan maar helaas door die nare omstandigheden waren alle pupjes al vergeven.
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:11:03 #258
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_153250782
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:01 schreef senesta het volgende:

[..]

Dat dus. De fokkers die ik ken, en dat zijn echt verschillende rassen, die showen met hun honden, sporten met hun honden etc. Het is niet puur een nestje en die kosten alleen al hoor. Miss-Isis volgde drie cursussen, jachttraining, etc. Fokkers als de poedelbeer die fokken fokken en fokken. Met en zonder stamboom door elkaar, je weet niet hoe vaak een teef nestjes krijgt, ze bieden al hun reuen maar aan voor buitendekkingen. Bij goede fokkers doen reuen alleen een dekking als het daadwerkelijk een combi is die potentie heeft, niet omdat het een willekeurige loopse teef is, echt, een wereld van verschil is dat.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:13:44 #259
78780 deedeetee
pi_153250839
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:11 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Dat dus. De fokkers die ik ken, en dat zijn echt verschillende rassen, die showen met hun honden, sporten met hun honden etc. Het is niet puur een nestje en die kosten alleen al hoor. Miss-Isis volgde drie cursussen, jachttraining, etc. Fokkers als de poedelbeer die fokken fokken en fokken. Met en zonder stamboom door elkaar, je weet niet hoe vaak een teef nestjes krijgt, ze bieden al hun reuen maar aan voor buitendekkingen. Bij goede fokkers doen reuen alleen een dekking als het daadwerkelijk een combi is die potentie heeft, niet omdat het een willekeurige loopse teef is, echt, een wereld van verschil is dat.
Ja dat heb ik ook heel lang gedacht. Maar nu denk ik dat dergelijke fokkers met een lantaarntje gezocht moeten worden. De meeste zeggen je hoe het moet om het echt goed te doen, maar doen dan als het hun beter uitkomt toch anders.
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:18:07 #260
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_153250921
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 16:44 schreef deedeetee het volgende:
Vraag naar en gezondheid van, lijkt me vrij logisch :).
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:21:19 #261
176471 oh-oh
pi_153250994
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:13 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Ja dat heb ik ook heel lang gedacht. Maar nu denk ik dat dergelijke fokkers met een lantaarntje gezocht moeten worden. De meeste zeggen je hoe het moet om het echt goed te doen, maar doen dan als het hun beter uitkomt toch anders.
Ik zit gelukkig zelf al heel lang in die wereld, als je er via het ene ras inrolt is het wel makkelijker om ook mensen in andere rassen te leren kennen. Neem bv chinezenfokkers, ik ken er denk ik 40, en er is een handjevol waarvan ik een pup zou overwegen, als ik dan ook nog naar de lijnen van mijn persoonlijke voorkeur kijk blijven er mss drie over. En dan ken ik die mensen allemaal al langer dan 10 jaar. Ik heb altijd gezegd dat het moeilijk is. Ik ben zelf al jaren me goed aan het coördineren voor een poedel. Omdat ik weet dat ik die ooit wil. Maar met al die variëteiten op kleur wordt het er niet makkelijker op. Ik heb nu dus echt al heel lang contact met twee fokkers waarvan ik wellicht ooit een pup zou willen en nog weet ik het niet zeker ( ik kan ook maar geen maat en kleur kiezen :') ). En dan heb ik twee hele goede vriendinnen die fokken zoals ik dat graag zie maar die fokken wit en zwart en laat ik die twee kleuren nu in elk geval net niet willen. Gedoe! Maar het is het me wel waard hoor. Van de honden die ik nu heb heb ik er een gekocht en die heeft ook een disq fout uiteindelijk ( 1 bal terug naar binnen geschoten met vijf maanden ) dus ja dat was ook echt een hele grote tegenvaller aangezien ik hem niet gekocht had als hij geen showpotentie gehad had. Maar verder is hij qua karakter en uiterlijk echt voor mij perfect en precies wat ik ervan verwachtte, dus ik heb er werkelijk geen enkele spijt van dat ik drie jaar op dat nest gewacht heb destijds. De chi is herplaats, de andere chinees kreeg ik als verrassing van een vriendin maar ze weet dat ik never nooit die hond gekocht had vanwege de lijnen die ervoor zitten en ook hij maakt dat precies waar :') :D .
Maar ook dat is eigen schuld, ik had hem moeten weigeren hoor, ik wist het, ik kan niet net doen alsof ik nog de hoop had dat het een mooie hond en/of een brave hond zou worden, dat zou echt never gebeuren in dit geval _O-
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:22:50 #262
78780 deedeetee
pi_153251025
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:18 schreef Samzz het volgende:

[..]

Vraag naar en gezondheid van, lijkt me vrij logisch :).
Vraag naar = dus toch centenkwestie/ meer willen verdienen omdat het kán.
En gezondheid ? De meeste rashonden moeten op verschillende zaken worden getest ik kan er geen relatie in de vraagprijs in zien.
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:24:16 #263
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_153251047
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:22 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Vraag naar = dus toch centenkwestie/ meer willen verdienen omdat het kán.
En gezondheid ? De meeste rashonden moeten op verschillende zaken worden getest ik kan er geen relatie in de vraagprijs in zien.
Hoe meer vraag, hoe hoger de prijs wordt, dat is gewoon marktwerking :). Zeldzamere rassen zijn over het algemeen ook al duurder.

Daarnaast, hoe meer tests een ras moet ondergaan, hoe duurder een pup zal worden.
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:25:01 #264
176471 oh-oh
pi_153251064
En idd, bullen zijn modehonden, al heel lang, veel vraag, hogere prijzen.
De fokster van mijn eerste chihuahua's fokte al heel erg lang en vroeg altijd gewoon 1000 gulden voor een pup, uiteindelijk is ze mee "moeten" gaan met de prijsstijging, mensen dachten daadwerkelijk dat haar honden minder waard waren omdat ze de oude vraagprijs aanhield, toen ze qua prijs omhoog ging bleven er geen pups meer hangen, belachelijk maar waar :D
Chinezen zijn ook echt zo een ras tegenwoordig, voor minder dan 1500 vind je denk ik niks, en in België is 2000 heel gangbaar... Maar goed, die fokkers moeten van ellende vaak de powderpuffs en dan vooral de reuen na een paar maanden zowat gratis weggeven want die komen ze aan de straatstenen niet kwijt, want daar is dan weer geen vraag naar. Ik ken topfokkers die genoodzaakt zijn die puff reuen voor boomer te slijten via marktplaats, echt zonde.
( Groucho Marx )
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:25:50 #265
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_153251085
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:25 schreef oh-oh het volgende:
En idd, bullen zijn modehonden, al heel lang, veel vraag, hogere prijzen.
De fokster van mijn eerste chihuahua's fokte al heel erg lang en vroeg altijd gewoon 1000 gulden voor een pup, uiteindelijk is ze mee "moeten" gaan met de prijsstijging, mensen dachten daadwerkelijk dat haar honden minder waard waren omdat ze de oude vraagprijs aanhield, toen ze qua prijs omhoog ging bleven er geen pups meer hangen, belachelijk maar waar :D
Chinezen zijn ook echt zo een ras tegenwoordig, voor minder dan 1500 vind je denk ik niks, en in België is 2000 heel gangbaar... Maar goed, die fokkers moeten van ellende vaak de powderpuffs en dan vooral de reuen na een paar maanden zowat gratis weggeven want die komen ze aan de straatstenen niet kwijt, want daar is dan weer geen vraag naar. Ik ken topfokkers die genoodzaakt zijn die puff reuen voor boomer te slijten via marktplaats, echt zonde.
Ik vind juist de Puffs ook zo leuk :@.
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:27:01 #266
176471 oh-oh
pi_153251114
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:25 schreef Samzz het volgende:

[..]

Ik vind juist de Puffs ook zo leuk :@.
Ja ik ook, maar ook bijna allemaal licht ( wil ik niet ) en pfffffft dat haar, veel werk joh, meer werk dan een poedel :D
Mocht je er ooit een willen, neem contact met me op, heb wat geduld, en die krijg je dus echt voor een prikkie dan :')
( Groucho Marx )
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:29:46 #267
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_153251179
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:27 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Ja ik ook, maar ook bijna allemaal licht ( wil ik niet ) en pfffffft dat haar, veel werk joh, meer werk dan een poedel :D
Mocht je er ooit een willen, neem contact met me op, heb wat geduld, en die krijg je dus echt voor een prikkie dan :')
Ik overweeg serieus om een Puff als tweede hond te nemen :@. Maar ik wil eigenlijk geen pup :).
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:30:48 #268
176471 oh-oh
pi_153251196
Herplaatspuffs zijn ook makkelijk te vinden, echt serieus!
( Groucho Marx )
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:34:04 #269
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_153251273
Goed om te weten :). Ik ben nog lang niet toe aan een tweede hond, dat gaat nog wel een paar maanden duren, maar ik zou het wel fijn vinden voor Boris, sociaal contact als ik er niet ben. Honden horen in een roedel, vind ik.
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:34:54 #270
176471 oh-oh
pi_153251284
Ben ik helemaal met je eens, en je weet me te vinden he!
( Groucho Marx )
  donderdag 4 juni 2015 @ 17:36:22 #271
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_153251318
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juni 2015 17:34 schreef oh-oh het volgende:
Ben ik helemaal met je eens, en je weet me te vinden he!
Zeker :D!

Boris en ik wachten nu vol spanning (nou ja, ik meer dan hij :') ) op de bezorger van Lotgering :7.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')