Een rashondenfokker kan de pups toch ook verkopen aan de best geschikte eigenaar? Hij/zij hoeft er toch geen verlies op te maken, of begrijp ik je verkeerd..?quote:Op donderdag 4 juni 2015 15:46 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Zover kan ik je wel volgen hoormaar als een rashondenfokker het werkelijk alleen maar om het ras te doen is zouden ze de pups gratis weggeven aan de best geschikte eigenaar. Maar dat doen ze niet, want dat trekken ze financieel niet.
Hier ben ik het wel mee eens, voorbeelden van slechte fok vind je inderdaad overal.quote:[..]
My point exactly. Voorbeelden zat van beide kampen, toch?
Toch rijmt dat niet met de opmerking dat het de laatste meer om geld dan om het dier te doen is.
Je kunt wel handelen uit filantropie, maar daarom hoef je nog geen filantropische instelling te zijn. Als je als fokker alles gratis gaat doen ben je binnen de kortste keren failliet. Tenzij je Gaston Glock heet, of zo.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:04 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Jammer.
[..]
Als je zegt dat het ze alleen om het ras te doen is handelen ze wel uit filantropie.
Dus je mag wel ¤ vragen om je pure onkosten te dekken, maar geen ¤ méér omdat je als gevolg van dat filantropische werk geen andere baan ernaast kunt aanhouden?
Nuance, nuance.
Finito wat mij betreft.
Ik spreek vast voor mijn beurt hoor maar eigenlijk vind ik persoonlijk dat mensen best wat over mogen houden aan een nestje, zeker als ze serieus willen fokken.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:44 schreef deedeetee het volgende:
Maar hoe verklaren jullie dan dat een pup van een bepaald ras duurder is dan een pup van een ander ras ? De gemiddelde nest grote heeft er volgens mij niks mee te maken.
Ik was voor mijn bt pup zo'n 300 euro duurder uit dan voor b.v. een engelse cockerpup of een teckeltje. En dan was mijn bt fokker niet eens duur, er vroegen er ook verschillende nog 150 euro méér dan zij. ( dat gaf mij om de een of andere reden ook het gevoel dat zijn te vertrouwen was want ze vroeg niet de hoofdprijs... )
Populaire rassen worden vaak opeens ook duurder.
Als het ze er alleen om te doen is om uit hun kosten te raken dan kan de prijs volgens mij echt wel omlaag.
Nee joh, juist fijn dat jij ook wat laat horen !quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:55 schreef senesta het volgende:
[..]
Ik spreek vast voor mijn beurt hoor maar eigenlijk vind ik persoonlijk dat mensen best wat over mogen houden aan een nestje, zeker als ze serieus willen fokken.
Je moet toch steeds investeren in je kennel, testen van je dieren, en misschien ook wat sparen voor als er eens een tegenvaller zou komen.
En als mensen er veel instoppen mogen ze er toch best ook wat uithalen, als ze goed voor de dieren zijn en alles hebben gedaan om een gezond nestje te fokken en de ouderdieren en pups niets te kort komen dan heb ik daar persoonlijk geen moeite mee.
En de prijzen hangen af denk ik van hoe gewild een ras is onder andere. Hoeveel testen en dergelijke er bij dat ras gedaan moeten worden, etc.
Ah ja, Ik denk dat dat misschien ook vaak is omdat fokkers er zo vaak op aangevallen worden. En feit is dat het echt ook vaak veel minder is dan mensen denken. Ik denk dat onderaan de streep na jaren de winst echt vies tegen zal vallen. Een keizersnede, zieke pups of nestje waar maar 1 pup uitkomt bijvoorbeeld zijn echt flinke kostenposten.quote:Op donderdag 4 juni 2015 16:58 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nee joh, juist fijn dat jij ook wat laat horen !
Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het ook geen probleem dat de fokker er wat aan verdiend. Waarom niet als ze goed bezig zijn ? Waar ik moeite mee heb is dat dit ontkent wordt en er net wordt gedaan of het écht helemaal niks opbrengt.
Dat is zo, ik kwam een fokker tegen die achter elkaar 1 pup, een leeg gebleven teef en 1 nestje van 5 pupjes dat helaas de bevalling niet overleefden kreeg. Dat die nog iets meer dan de hoofdprijs vroeg voor het nestje daarna kon ik wel inkomen. Maar dat vroegen ze volgens mij al standaard hoor. Ik had hun heel hoog op mijn lijstje staan maar helaas door die nare omstandigheden waren alle pupjes al vergeven.quote:Op donderdag 4 juni 2015 17:01 schreef senesta het volgende:
[..]
Ah ja, Ik denk dat dat misschien ook vaak is omdat fokkers er zo vaak op aangevallen worden. En feit is dat het echt ook vaak veel minder is dan mensen denken. Ik denk dat onderaan de streep na jaren de winst echt vies tegen zal vallen. Een keizersnede, zieke pups of nestje waar maar 1 pup uitkomt bijvoorbeeld zijn echt flinke kostenposten.
Dat dus. De fokkers die ik ken, en dat zijn echt verschillende rassen, die showen met hun honden, sporten met hun honden etc. Het is niet puur een nestje en die kosten alleen al hoor. Miss-Isis volgde drie cursussen, jachttraining, etc. Fokkers als de poedelbeer die fokken fokken en fokken. Met en zonder stamboom door elkaar, je weet niet hoe vaak een teef nestjes krijgt, ze bieden al hun reuen maar aan voor buitendekkingen. Bij goede fokkers doen reuen alleen een dekking als het daadwerkelijk een combi is die potentie heeft, niet omdat het een willekeurige loopse teef is, echt, een wereld van verschil is dat.quote:Op donderdag 4 juni 2015 17:01 schreef senesta het volgende:
[..]
Ah ja, Ik denk dat dat misschien ook vaak is omdat fokkers er zo vaak op aangevallen worden. En feit is dat het echt ook vaak veel minder is dan mensen denken. Ik denk dat onderaan de streep na jaren de winst echt vies tegen zal vallen. Een keizersnede, zieke pups of nestje waar maar 1 pup uitkomt bijvoorbeeld zijn echt flinke kostenposten.
Ja dat heb ik ook heel lang gedacht. Maar nu denk ik dat dergelijke fokkers met een lantaarntje gezocht moeten worden. De meeste zeggen je hoe het moet om het echt goed te doen, maar doen dan als het hun beter uitkomt toch anders.quote:Op donderdag 4 juni 2015 17:11 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Dat dus. De fokkers die ik ken, en dat zijn echt verschillende rassen, die showen met hun honden, sporten met hun honden etc. Het is niet puur een nestje en die kosten alleen al hoor. Miss-Isis volgde drie cursussen, jachttraining, etc. Fokkers als de poedelbeer die fokken fokken en fokken. Met en zonder stamboom door elkaar, je weet niet hoe vaak een teef nestjes krijgt, ze bieden al hun reuen maar aan voor buitendekkingen. Bij goede fokkers doen reuen alleen een dekking als het daadwerkelijk een combi is die potentie heeft, niet omdat het een willekeurige loopse teef is, echt, een wereld van verschil is dat.
Vraag naar en gezondheid van, lijkt me vrij logischquote:Op donderdag 4 juni 2015 16:44 schreef deedeetee het volgende:
Maar hoe verklaren jullie dan dat een pup van een bepaald ras duurder is dan een pup van een ander ras ? De gemiddelde nest grote heeft er volgens mij niks mee te maken.
Ik was voor mijn bt pup zo'n 300 euro duurder uit dan voor b.v. een engelse cockerpup of een teckeltje. En dan was mijn bt fokker niet eens duur, er vroegen er ook verschillende nog 150 euro méér dan zij. ( dat gaf mij om de een of andere reden ook het gevoel dat zijn te vertrouwen was want ze vroeg niet de hoofdprijs... )
Populaire rassen worden vaak opeens ook duurder.
Als het ze er alleen om te doen is om uit hun kosten te raken dan kan de prijs volgens mij echt wel omlaag.
Ik zit gelukkig zelf al heel lang in die wereld, als je er via het ene ras inrolt is het wel makkelijker om ook mensen in andere rassen te leren kennen. Neem bv chinezenfokkers, ik ken er denk ik 40, en er is een handjevol waarvan ik een pup zou overwegen, als ik dan ook nog naar de lijnen van mijn persoonlijke voorkeur kijk blijven er mss drie over. En dan ken ik die mensen allemaal al langer dan 10 jaar. Ik heb altijd gezegd dat het moeilijk is. Ik ben zelf al jaren me goed aan het coördineren voor een poedel. Omdat ik weet dat ik die ooit wil. Maar met al die variëteiten op kleur wordt het er niet makkelijker op. Ik heb nu dus echt al heel lang contact met twee fokkers waarvan ik wellicht ooit een pup zou willen en nog weet ik het niet zeker ( ik kan ook maar geen maat en kleur kiezenquote:Op donderdag 4 juni 2015 17:13 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Ja dat heb ik ook heel lang gedacht. Maar nu denk ik dat dergelijke fokkers met een lantaarntje gezocht moeten worden. De meeste zeggen je hoe het moet om het echt goed te doen, maar doen dan als het hun beter uitkomt toch anders.
Vraag naar = dus toch centenkwestie/ meer willen verdienen omdat het kán.quote:Op donderdag 4 juni 2015 17:18 schreef Samzz het volgende:
[..]
Vraag naar en gezondheid van, lijkt me vrij logisch.
Hoe meer vraag, hoe hoger de prijs wordt, dat is gewoon marktwerkingquote:Op donderdag 4 juni 2015 17:22 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Vraag naar = dus toch centenkwestie/ meer willen verdienen omdat het kán.
En gezondheid ? De meeste rashonden moeten op verschillende zaken worden getest ik kan er geen relatie in de vraagprijs in zien.
Ik vind juist de Puffs ook zo leukquote:Op donderdag 4 juni 2015 17:25 schreef oh-oh het volgende:
En idd, bullen zijn modehonden, al heel lang, veel vraag, hogere prijzen.
De fokster van mijn eerste chihuahua's fokte al heel erg lang en vroeg altijd gewoon 1000 gulden voor een pup, uiteindelijk is ze mee "moeten" gaan met de prijsstijging, mensen dachten daadwerkelijk dat haar honden minder waard waren omdat ze de oude vraagprijs aanhield, toen ze qua prijs omhoog ging bleven er geen pups meer hangen, belachelijk maar waar
Chinezen zijn ook echt zo een ras tegenwoordig, voor minder dan 1500 vind je denk ik niks, en in België is 2000 heel gangbaar... Maar goed, die fokkers moeten van ellende vaak de powderpuffs en dan vooral de reuen na een paar maanden zowat gratis weggeven want die komen ze aan de straatstenen niet kwijt, want daar is dan weer geen vraag naar. Ik ken topfokkers die genoodzaakt zijn die puff reuen voor boomer te slijten via marktplaats, echt zonde.
Ja ik ook, maar ook bijna allemaal licht ( wil ik niet ) en pfffffft dat haar, veel werk joh, meer werk dan een poedelquote:
Ik overweeg serieus om een Puff als tweede hond te nemenquote:Op donderdag 4 juni 2015 17:27 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ja ik ook, maar ook bijna allemaal licht ( wil ik niet ) en pfffffft dat haar, veel werk joh, meer werk dan een poedel
Mocht je er ooit een willen, neem contact met me op, heb wat geduld, en die krijg je dus echt voor een prikkie dan![]()
Zekerquote:Op donderdag 4 juni 2015 17:34 schreef oh-oh het volgende:
Ben ik helemaal met je eens, en je weet me te vinden he!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |