abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:14:20 #1
6067 Turbomuis
Kruimeltjes zijn ook cake
pi_143951845
Onlangs ben ik in Buchenwald geweest, een concentratiekamp nabij Weimar, in het oosten van Duitsland.
De foto's zijn niet zo mooi als die van bijvoorbeeld Buster24, maar de sfeer is duidelijk.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Buchenwald

Een deel van de omheining zoals die geweest is

Een paal van de oorspronkelijke omheining

Een gedeelte van een lijst met namen van gevangenen

Schoenen van gevangenen

Ruimtes waar kleding e.d. werd ontsmet

Vroegere kledingmagazijn/bewaardepot, hier bevindt zich nu de permanente expositie

Monument voor omgekomen Roma en Sinti

De toegangspoort

De gevangenis

In-your-face Toen en Nu

Het crematorium

Aspotten

De snijtafel

De verbrandingsovens

Trap naar de lijkenkelder

Kar waarin lijken werden vervoerd (replica)

Het verblijf van de beren
I give myself very good advice
But I very seldom follow it
That explains the trouble that I'm always in
pi_143951983
Macaber.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_143952004
damn..
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_143952109
Beren? Waarvoor waren daar beren...

Van internet:

quote:
The story

"In the camp there was a cage with a bear and an eagle, and every day, they would throw a Jew in there. The bear would tear him apart and the eagle would pick at his bones."

"But that's unbelievable," whispered a visitor.

"It is unbelievable," said Mr. Hubert, "but it happened."
:{
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_143952154
Voor mij heel speciaal om te zien. Vorig jaar is een goede Belgische vriend overleden die gevangen heeft gezeten in Buchenwald en drie andere kampen! Als ik me realiseer wat hij allemaal heeft meegemaakt krijg ik het ijskoud.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:45:04 #6
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_143952887
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 14:23 schreef Isabeau het volgende:
Beren? Waarvoor waren daar beren...

Van internet:

[..]

:{
Werkelijk, als je denkt dat het niet luguberder kan... on-ge-lo-fe-lijk, wat een waanzin. Omgekeerde wereld, een wereld van dood en doodgaan in plaats van leven en leven maken.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 14:47:33 #7
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_143952982
Die snijtafel ook :{ damn..
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:07:43 #8
396386 sturmpie
for night & nature
pi_143953681
waar zijn die aspotten voor ?
werden de lijken eerst in stukken gesneden en daarna verbrand ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:17:53 #9
6067 Turbomuis
pi_143954018
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 15:07 schreef sturmpie het volgende:
waar zijn die aspotten voor ?
werden de lijken eerst in stukken gesneden en daarna verbrand ?
Ik zit ff te googlen, omdat ik het ook niet wist. Waarom, om ruimte te besparen zeg maar, lijken verbranden en dan vervolgens wel de as bewaren? Lijkt me niet echt des nazis zeg maar... Ik kwam ergens tegen dat het Gas Cannisters zouden zijn, ik neem dan aan om de ovens brandende te houden. Klinkt plausibel.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:22:26 #10
396386 sturmpie
for night & nature
pi_143954150
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 15:17 schreef Turbomuis het volgende:

[..]

Ik zit ff te googlen, omdat ik het ook niet wist. Waarom, om ruimte te besparen zeg maar, lijken verbranden en dan vervolgens wel de as bewaren? Lijkt me niet echt des nazis zeg maar... Ik kwam ergens tegen dat het Gas Cannisters zouden zijn, ik neem dan aan om de ovens brandende te houden. Klinkt plausibel.
het zijn wel heel veel potten. en hoe werkt een gas cannister ? het zijn open potten, zetten ze die onderin de oven met een brandbare olie zodat er altijd een vlam is ? dat zou kunnen.
we kennen duitsers als goede uitvinders. ik vind dit nergens op slaan.
ook de lijken in stukken snijden. wat is dat voor een onzin. je kan ook een grote oven maken en alle lijken opstapelen. minder handenarbeid, en qua ruimte maakt het niet uit. of je 10 kleine ovens hebt of 1 grote. dan is 1 grote efficienter.
afijn, gruwelijke aangelegenheid.
mede ook dat van de beer die iedere dag een jood te eten krijgt. sick.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  Moderator vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:26:31 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_143954279
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 15:17 schreef Turbomuis het volgende:

[..]

Gas cannisters voor wat? Als je doelt op het gas wat gebruikt werd om mensen te vermoorden. Dat was zyklon B, oftewel blauwzuurgas, maar dat werd aangeleverd als korrels, en werd aangeleverd in blikken, en dus niet in deze potten.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 15:31:26 #12
6067 Turbomuis
pi_143954423
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 15:26 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Gas cannisters voor wat? Als je doelt op het gas wat gebruikt werd om mensen te vermoorden. Dat was zyklon B, oftewel blauwzuurgas, maar dat werd aangeleverd als korrels, en werd aangeleverd in blikken, en dus niet in deze potten.
Er werden in Buchenwald geen mensen vergast, dus daarvoor niet dus. Maar de ovens moesten gestookt worden, en misschien dat ze dat dan op gas deden ipv op hout.

edit: ik kom net ergens anders tegen dat het wel urnen waren, die in de beginjaren van het kamp (toen nog gevangenenkamp, gesticht in 1937) naar familie werd gestuurd als een gevangene was omgekomen en gecremeerd.

[ Bericht 12% gewijzigd door Turbomuis op 29-08-2014 15:40:28 ]
  maandag 1 september 2014 @ 16:21:39 #13
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_144065920
Indrukwekkende foto's...
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_144170878
Ik ben er een paar jaar terug ook geweest, inderdaad erg indrukwekkend.

Over de "Bloedstraat" die aangelegd is door gevangenen en deels nog in oorspronkelijke staat is kom je aan bij de SS-kazernegebouwen.
Deze zijn deels omgebouwd tot woningen en worden ook daadwerkelijk bewoond en de inkomsten hieruit worden gebruikt om het voormalig concentratiekamp te onderhouden.
Ook kan je er als bezoeker overnachten wat wij hebben gedaan, best apart om wakker te worden op een kamer met uitzicht op het kamp.

Voormalige steengroeve, net of er een hap uit de berg is genomen.
Hier zijn een hoop gevangenen door slavenarbeid om het leven gekomen, volgens mij vertelde de rondleider nog dat het steen wat gewonnen werd eigenlijk niet bruikbaar was en deze steengroeve vooral gebruikt werd om gevangenen zich letterlijk kapot te laten werken.

Gedenksteen met de landen van alle gevangen, hij is altijd verwarmd tot 37 graden, verwijzend naar het lichaamstemperatuur van de mens, iedereen is gelijk en heeft dezelfde waarde.

Als je door de hoofdpoort gaat zie je in één oogopslag het immense kamp, dat moment heeft misschien nog wel het meeste indruk op mij gemaakt. De barakken zijn grotendeels platgebrand, maar de locaties van waar de barakken stonden zijn met donkere stenen gemarkeerd. Daardoor krijg je toch een indruk hoe het eruit heeft gezien.

De beren kregen goed te eten terwijl 10 meter verderop mens letterlijk stierf van de honger. (Berenverblijf en crematorium in één beeld)

Volgens de rondleider die ik had was het verhaal dat mensen werden gevoerd aan de beren een fabeltje.

Nog wat randomfoto's:

Restanten Villa

Het was in ieder geval echt de moeite waard om te bezoeken en (voor mij dan) een stuk indrukwekkender dan Bergen-Belsen.

Wat ook wel fijn is, is dat Weimar een erg gezellig plaatsje is waar je even je gedachten kan verzetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door tralalala op 05-09-2014 16:30:59 ]
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 4 september 2014 @ 16:09:42 #15
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_144171126
Ik ben er zo'n 35 jaar geleden geweest. Wat mij is bijgebleven was de "doktersruimte" waar een gevangene voor een meetlat werd geplaatst om zogenaamd zijn lengte te meten. Achter de meetlat zat een kast waarin iemand met een pistool stond die de gevangene vervolgens een nekschot gaf :{
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_144173671
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 16:09 schreef Rewimo het volgende:
Ik ben er zo'n 35 jaar geleden geweest. Wat mij is bijgebleven was de "doktersruimte" waar een gevangene voor een meetlat werd geplaatst om zogenaamd zijn lengte te meten. Achter de meetlat zat een kast waarin iemand met een pistool stond die de gevangene vervolgens een nekschot gaf :{
Dat waren soldaten, Russische krijgsgevangenen. Later kon men bij het proces niet goed uitleggen waarom deze idiote omslachtige manier van moorden werd gebruikt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_144176575
Hele mooie foto's al is het woord "mooi" misschien niet op zijn plaats.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_144196149
quote:
0s.gif Op donderdag 4 september 2014 17:16 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Dat waren soldaten, Russische krijgsgevangenen. Later kon men bij het proces niet goed uitleggen waarom deze idiote omslachtige manier van moorden werd gebruikt.
tijdens dat onderzoek werd er keiharde muziek gespeeld , dan nekschot en gevangene was dood , was vooral voor onrust te 'vermijden'

de steen die verwarm word tot lichaamstemperatuur was net nadat het kamp bevrijd werd ook een discussiepunt

het juiste verhaal herinner ik mij niet meer maar wat ik dacht was het volgende:
nadat de amerikanen het kamp bevrijd hadden wouden ze als gedenk en ereteken een grote zuil plaatsen die dag en nacht verlicht was , dit gebeurde , nadat de russen verder trokken en het kamp 'overnamen' van de amerikanen vond de latere ddr het niet nodig er veel commotie rond te maken en werd de zuil weggehaald
naderhand is nu een compromis gevonden in deze steen , alhoewel ik het zelf dan ook niet begrijp van de russen omdat er veel russen vermoord werden
misschien kan iemand mijn verhaal verduidelijken , ik heb dit 3 jaar geleden van een nederlandse gids in het kamp gehoord dus mogelijk verwar ik het 1 en ander

voor degene die de serie Unsere Mütter, unsere Väter kennen , de makers van deze serie hebben een nieuw project genaamd Nackt Unter Woelfen , speelt zich deels ook af in buchenwald en er is hoogst uitzonderlijk ook een klein deel gefilmd
de rest van de opnamen vonden in tsjechiê geloof ik plaats
https://www.facebook.com/NacktUnterWoelfen staat ook een trailer op de pagina

'mooie' foto's trouwens

[ Bericht 13% gewijzigd door cva op 05-09-2014 11:14:20 ]
pi_153125120
Kickje, hier de trailer van Nackt unter Wölfen, de hele film staat op youtube, helaas zonder ondertiteling.

Veel herkenbare plekjes voor degene die het voormalige concentratiekamp bezocht hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')