Ik ben er een paar jaar terug ook geweest, inderdaad erg indrukwekkend.
![1dxzl5.jpg]()
Over de "Bloedstraat" die aangelegd is door gevangenen en deels nog in oorspronkelijke staat is kom je aan bij de SS-kazernegebouwen.
Deze zijn deels omgebouwd tot woningen en worden ook daadwerkelijk bewoond en de inkomsten hieruit worden gebruikt om het voormalig concentratiekamp te onderhouden.
Ook kan je er als bezoeker overnachten wat wij hebben gedaan, best apart om wakker te worden op een kamer met uitzicht op het kamp.
![1zp1ez5.jpg]()
Voormalige steengroeve, net of er een hap uit de berg is genomen.
Hier zijn een hoop gevangenen door slavenarbeid om het leven gekomen, volgens mij vertelde de rondleider nog dat het steen wat gewonnen werd eigenlijk niet bruikbaar was en deze steengroeve vooral gebruikt werd om gevangenen zich letterlijk kapot te laten werken.
![21bo0h.jpg]()
Gedenksteen met de landen van alle gevangen, hij is altijd verwarmd tot 37 graden, verwijzend naar het lichaamstemperatuur van de mens, iedereen is gelijk en heeft dezelfde waarde.
![2116s9e.jpg]()
Als je door de hoofdpoort gaat zie je in één oogopslag het immense kamp, dat moment heeft misschien nog wel het meeste indruk op mij gemaakt. De barakken zijn grotendeels platgebrand, maar de locaties van waar de barakken stonden zijn met donkere stenen gemarkeerd. Daardoor krijg je toch een indruk hoe het eruit heeft gezien.
![1ev3ty.jpg]()
De beren kregen goed te eten terwijl 10 meter verderop mens letterlijk stierf van de honger. (Berenverblijf en crematorium in één beeld)
![149un2p.jpg]()
Volgens de rondleider die ik had was het verhaal dat mensen werden gevoerd aan de beren een fabeltje.
Nog wat randomfoto's:
![28jhdab.jpg]()
![q4aa.jpg]()
![2nlvk29.jpg]()
Restanten Villa
![67r0cy.jpg]()
![15n2g6e.jpg]()
![2n054jm.jpg]()
![mon7l.jpg]()
![10ii3w0.jpg]()
![2r4n3oy.jpg]()
![rvalap.jpg]()
![wu1jr6.jpg]()
![2gt8zdy.jpg]()
![dmqntg.jpg]()
![2qwodu1.jpg]()
![1zg3qef.jpg]()
![fu9h6p.jpg]()
![k48ljn.jpg]()
Het was in ieder geval echt de moeite waard om te bezoeken en (voor mij dan) een stuk indrukwekkender dan Bergen-Belsen.
Wat ook wel fijn is, is dat Weimar een erg gezellig plaatsje is waar je even je gedachten kan verzetten.
[ Bericht 0% gewijzigd door tralalala op 05-09-2014 16:30:59 ]