Het is ook een ingewikkelde geschiedenis die van veel kanten en met veel brillen te bekijken isquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:26 schreef jamesdeen het volgende:
wtf is nou waar, ik lees steeds artikelen van zogenaamde experts in de geschiedenis van zp die stellen dat zp geen slaaf was en karikatuur van een neger is en dan weer precies het tegenovergestelde
Volgens wikipedia is er sinds de jaren 60 discussie over.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eh nee. De discussie over piet is nog niet zo oud als jij ons wil laten doen geloven. Leugen #1.
Hoeveel roomblanke nederlanders zijn die rechtszaak begonnen?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:10 schreef erodome het volgende:
[..]
En weer kom je met een hele vette racistische verhandeling om uit te leggen waarom ze niet aan sint mogen komen. Je bent niet geloofwaardig erdoor, want je toont racistisch te zijn(in deze teksten dan).
Buitenlanders noem je ze, dat terwijl het hier over mensen van de (voormalige) kolonieen gaat, die voor het grootste deel hier geboren en getogen zijn. Je haalt er allerlei andere culturen bij(de islam natuurlijk), terwijl dat geen klote hiermee te maken heeft.
Je vergeet ook de vele roomblanke nederlanders die geen enkel probleem hebben met een aanpassing of dat zelfs ook willen eisen. Jij bent het die er een roomblanke nederlanders vs buitenlanders van wil maken. DAT mijn best, toont je ware aard in deze discussie.
Dat is die wel.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Eh nee. De discussie over piet is nog niet zo oud als jij ons wil laten doen geloven. Leugen #1.
Er is toch niemand die zich er zorgen om maakt? Mensen spreken zich uit, net zoals de anti mensen dat op tv kanalen mogen doen. Maar als de pro pieten dat doen dan mag dat opeens niet meer?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:33 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Die kan je natuurlijk ook omdraaien.....
[..]
En als ze willen proberen om een traditie te veranderen gaan ze toch lekker hun gang? Blijkbaar is het draagvlak voor zwarte piet zo groot dat dat ze toch nooit zal lukken. Waar maakt iedereen zich dan zo'n zorgen over?
Nee, dat is 1 artikel, er zijn ook andere bronnen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:32 schreef Ceberut het volgende:
[..]
Het staat wel vast. Met afbeeldingen en onderbouwingen:
http://www.volkskrant.nl/(...)van-kindslaven.dhtml
Mee eens, dat vond ik de domste verandering die ze konden doen ooit. Toen begon de "ellende" dat kinderen zich echt vergiste en bij donkere mensen gingen bedelen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:34 schreef Casiotone het volgende:
[..]
dat is ook een belachelijke verandering.. van een pikzwart figuur (een kleur die maar heel weinig mensen hebben) naar een kleur die veel dichter bij de kleur van een deel van de 'zwarte' mensen staat.
Sinterklaas en Zwarte Piet horen bij elkaar, de geschiedenis is lang, ingewikkeld en interessant, maar laten we verder gaan met een piet die minder op een oude stereotype/karikaturale neger lijkt,
Nu of in de gehele discussie over piet in al die jaren?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:36 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Hoeveel roomblanke nederlanders zijn die rechtszaak begonnen?
Dat is het hem juist. Je kan dat niet omdraaien.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:33 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Die kan je natuurlijk ook omdraaien.....
[..]
Echt?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:37 schreef Scorpie het volgende:
Er is toch niemand die zich er zorgen om maakt?
Het spijt me, maar als het hierover gaat is het net als met het klimaatdebat, die is er eigenlijk niet.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:37 schreef Montagui het volgende:
[..]
Nee, dat is 1 artikel, er zijn ook andere bronnen.
Maar de gutmensch kijkt altijd alleen naar de bron die meegaat in zijn eigen tunnelvisie.
En aangezien niet vastgesteld kan worden dat Zwarte Piet geen racisme is IS Zwarte Piet racisme.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:39 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat is het hem juist. Je kan dat niet omdraaien.
Nu, aangezien er verder amper discussie is geweest op wat kleine aanpassingen na.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:38 schreef erodome het volgende:
[..]
Nu of in de gehele discussie over piet in al die jaren?
Maar waarom zou je bij een karikatuur van een neger zijn huidskleur aanpassen??? Dat je een slavenring (quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Feit is dat het gewoon een karikatuur van een neger is, daar kan je omheen draaien wat je wil, maar dat veranderd het niet.
Of je zegt dat is niet onaardig bedoeld en staat daar achter, of je zegt nou het is ook wel een beetje een minder vriendelijk overblijfsel uit het verleden en we passen dat een beetje aan.
Al dat domme gelul over nee dat is niet zo want zie dat randje aan de kleding maar tegenover het ja het is wel zo want kijk maar naar dat andere randje. Het slaat allemaal nergens op.
Het is een karikatuur, zo is het ook echt opgezet. Een aantal dingen zijn al erg afgezwakt in de jaren omdat het toch een wat overdreven karikatuur was die de verdere ontwikkeling niet ten goede kwam(de zeer enge neger zeg maar).
Je kan daarmee zitten en zeggen zou het graag anders zien, je kan er ook niet mee zitten en zeggen de ernstige zaken zijn al weg bij piet, dit is wat er overblijft en dat is een vriendelijk karikatuur.
Oke, geef maar een paar krantenartikels uit de jaren 70 over ZP en de racisme discussie. Moet dan een eitje voor je zijn.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:37 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat is die wel.
Vandaar ook al die eerdere aanpassingen.
Ja? Ik zie mensen roepen dat ZP bij Nederland hoort, maar ja, ik zie andere mensen ook roepen dat ze trauma's hebben opgelopen door ZP. Iets met een kilo zout nemen enzovoorts.quote:
Hierboven staat een link die precies uitlegt waarom ZP helemaal geen karikatuur is maar een samensmelting met vroegere voorkomens van een donker gemaakt persoon.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:41 schreef erodome het volgende:
Wie in piet geen karikatuur ziet moet echt een bril. Wel kan het prima zo zijn dat je er geen kwalijk karikatuur in ziet, dat je het ziet als een vriendelijk karikatuur en daarom er echt geen kwaad in ziet.
Gaat om het principe dat ze plezier voor 999999 kinderen verpesten.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 11:27 schreef motorbloempje het volgende:
Deel 5. Mag ik even zeggen dat ik dit allemaal maar trieste meuk vind? Een winkel boycotten om een fantasiefiguurtje. Poe. Nou.![]()
HEMA tompoucen ftw
Verdiep je er eens wat beter in, in de jaren 60 was de discussie vrij fel te noemen. Nu ging dat over het pedagogische aspect, maar dat waren de roomblanken die dat deden en met een hele stevige felheid.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:41 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Nu, aangezien er verder amper discussie is geweest op wat kleine aanpassingen na.
Dus je geeft toe dat het een karikatuur is? Dan snap je vast ook wel waarom men dat wil veranderen.quote:Maar waarom zou je bij een karikatuur van een neger zijn huidskleur aanpassen??? Dat je een slavenring ( :' ) ) ofzo weglaat ok maar zijn huidskleur? Dat is toch raar? Het IS nu eenmaal een donker getint persoon (anders ga je weer roepen dat ik racistische uitspraken doe) , wat moet je er dan van maken, een paarse piet?
Nee iets IS pas als het bewezen is, anders is het niet dat iets.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:41 schreef DroogDok het volgende:
[..]
En aangezien niet vastgesteld kan worden dat Zwarte Piet geen racisme is IS Zwarte Piet racisme.
Kijk eens, ik heb de positie van het woordje "geen" veranderd, stelling omgedraaid.
Prima, waarom de discussie beginnen met mensen Nazi's en racist noemen.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Verdiep je er eens wat beter in, in de jaren 60 was de discussie vrij fel te noemen. Nu ging dat over het pedagogische aspect, maar dat waren de roomblanken die dat deden en met een hele stevige felheid.
Ook nu staan er vele blanke nederlanders achter het idee van nog een verandering, dit is geen buitenlanders vs nederlanders discussie.
[..]
Dus je geeft toe dat het een karikatuur is? Dan snap je vast ook wel waarom men dat wil veranderen.
Kleur hoeft niet perse trouwens, vele opperen om de overdreven kenmerken eraf te halen. Heatwave liet bv in 1 van de vorige delen sinterklaasfeest in suriname zien. De pieten waren daar pikzwart, alleen zonder wat van die overdreven kenmerken en met wat meer versiering die het verder weg brengt bij het menselijke.
Op curacao zie je zwarte pieten, paarse pieten, groene pieten en ga zo maar door. Zwarte piet loopt er ook, maar met andere kleuren en geen kind die er minder blij mee is.
En nee, ik ga niet roepen dat je racistisch doet omdat je iemand zwart noemt of neger, ik wees je net op werkelijk racistisch gedrag, dat zit niet daarin en dat weet je dondersgoed.
Maar wat is er nu zo moeilijk aan gewoon normaal met elkaar praten hierover? Kijken of er een compromis mogelijk is waar iedereen mee kan leven?
De pro-pieten brigade, maakt zich geen zorgen dat "ze" "ons" zwarte piet af willen nemen?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:44 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja? Ik zie mensen roepen dat ZP bij Nederland hoort, maar ja, ik zie andere mensen ook roepen dat ze trauma's hebben opgelopen door ZP. Iets met een kilo zout nemen enzovoorts.
Hoe kan je een compromis bereiken tussen een partij die ZP wil laten bestaan en een partij die ZP wil laten verdwijnen? Een halve tamme Piet ofzo?quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:47 schreef erodome het volgende:
Maar wat is er nu zo moeilijk aan gewoon normaal met elkaar praten hierover? Kijken of er een compromis mogelijk is waar iedereen mee kan leven?
http://www.dbnl.org/tekst(...)02cult01_01_0011.phpquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 12:43 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Oke, geef maar een paar krantenartikels uit de jaren 70 over ZP en de racisme discussie. Moet dan een eitje voor je zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |