abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143938230
Ik was afgelopen zondag in de Apenheul. Mijn moeder had een vrijkaartje gewonnen en mocht nog drie mensen meenemen.

Eerst kom je bij de doodshoofdaapjes die daar gewoon los lopen. Net als andere primaten die los in dat park lopen zoals de maki's, lijken ze in de Apenheul wel een gelukkig leventje te hebben.

Die indruk had ik echter niet van de wat grotere mensapen. Ik geloof best dat de verzorgers lief voor die beesten zijn. Maar ik vond het zo zielig om te zien dat ze voor de rest van hun leven moeten doorbrengen in dezelfde ruimte van dat park met wat touwen en zeilen om zichzelf te vermaken. Hun levensdoel is een attractie zijn ter vermaak van bezoekers waaronder een hoop irritante kinderen en volwassenen die op de ruiten gaan slaan om hun aandacht te trekken.

Ik zag een orang oetang in de touwen naar boven klimmen terwijl hij een deken meenam. Boven ging hij ergens liggen en gooide de deken over zich heen. Zo van: "Laat me met rust! Ik heb geen zin meer om al die mensen te zien die me als een stuk entertainment zien. Rot lekker op! Ga naar huis!"

Zo dubbel. Enerzijds vind ik het leuk dat dat soort parken en dierentuinen bestaan, omdat ik zodoende de gelegenheid heb om dat soort dieren in het echt te zien. Anderzijds vind ik het zielig dat ze opgesloten zijn.
pi_143938736
Inbefore Bokito
pi_143938780
En dit verschilt fundamenteel van het houden van huisdieren?
TARDIS. † 22-7-2015 *22-1-2016
pi_143938977
Apenheul was vroeger altijd wel leuk, ja
pi_143939119
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 00:27 schreef voederbietel het volgende:
Een kat kan (meestal) gewoon naar buiten gaan als hij dat wilt en honden worden ook vaak uitgelaten. Daarbij worden huisdieren niet door honderden mensen per dag aangestaard.

Een mensaap is geen mens, maar er wel aan verwant en ik kan me dan best voorstellen dat zo'n beest het helemaal beu is.
pi_143939139
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 00:38 schreef Pulzzar het volgende:

[..]

Een kat kan (meestal) gewoon naar buiten gaan als hij dat wilt en honden worden ook vaak uitgelaten. Daarbij worden huisdieren niet door honderden mensen per dag aangestaard.

Maar echt z'n natuurlijke leefomgeving of lijfwijze is het niet, wel?
pi_143942200
TS ontdekt eindelijk het fenomeen "dierentuin"? Heeft verder weinig specifiek met de Apenheul te maken
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_143942251
Tamelijk racistisch topic door alle gekleuren apen, doodshoofdaapjes of zelfs oerang oetang te noemen :N
pi_143942881
Toch kan je als mensenaap goed je geld verdienen als je je laat aanstaren door andere mensenapen en je kunstje doet.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 08:59:09 #10
365231 Fera
Fire & Blood
pi_143942919
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 00:27 schreef voederbietel het volgende:
Huisdieren zijn gedomesticeerd over een tijdsspanne van duizenden jaren en aangepast aan het leven met mensen.
A man once asked me if it hurt my head when I broke through the earth's crust on my ascension from Hell.
pi_143942948
Nou ik weet het niet hoor maar als je niet weet wat je mist, dus in gevangenschap geboren, hoe kun je dan iets missen dat je niet kent?

Misschien was die aap wel gewoon moe en ging hij even pitten. Iets wat een werknemer bij de mensensoort niet eens kan overdag.

Of je moet een staatsgesubsidieerde schooier zijn.
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_143943344
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:01 schreef b4kl4p het volgende:
Nou ik weet het niet hoor maar als je niet weet wat je mist, dus in gevangenschap geboren, hoe kun je dan iets missen dat je niet kent?

Misschien was die aap wel gewoon moe en ging hij even pitten. Iets wat een werknemer bij de mensensoort niet eens kan overdag.

Zie regelmatig ambtenaren met een dekentje een boom in klimmen inderdaad.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_143944843
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 08:59 schreef Fera het volgende:

[..]

Huisdieren zijn gedomesticeerd over een tijdsspanne van duizenden jaren en aangepast aan het leven met mensen.
Dus over 1000 jaar is iets als een dierentuin geen probleem meer want dan zijn ze gewent?
pi_143945177
Bijlmer geweest?
pi_143945240
Die beesten hebben een mooi leven daar, de hele dag een beetje mensen kijken, op tijd gevoerd worden, als het regent lekker binnen zitten.
If you lie down with dogs, you get up with fleas.
pi_143945323
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:42 schreef White_Flower het volgende:
Die beesten hebben een mooi leven daar, de hele dag een beetje mensen kijken, op tijd gevoerd worden, als het regent lekker binnen zitten.
vrijheid is nog altijd het beste
Het is wat, Belg zijn.
pi_143945392
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:45 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]

vrijheid is nog altijd het beste
Ja, dat is waar, maar waarschijnlijk zijn ze in gevangenschap geboren en weten ze niet beter.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:50:04 #18
406136 Le_Professeur
Arsène Charles Ernest Wenger.
pi_143945456
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 09:01 schreef b4kl4p het volgende:

Als je nooit een relatie hebt gehad kan je daar ook naar snakken.
pi_143945585
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:47 schreef White_Flower het volgende:

[..]

Ja, dat is waar, maar waarschijnlijk zijn ze in gevangenschap geboren en weten ze niet beter.
Mss dromen ze er wel van ;(
Het is wat, Belg zijn.
pi_143945624
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 10:54 schreef Satan_Guardian_Angel het volgende:

[..]

Mss dromen ze er wel van ;(
Dat zou kunnen inderdaad, vooral die gorilla's kunnen echt zo droevig kijken. ;(
pi_143945707

op minuut 3, Jane Goodall _O_

[ Bericht 9% gewijzigd door Satan_Guardian_Angel op 29-08-2014 11:05:08 ]
Het is wat, Belg zijn.
pi_143945979
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 00:39 schreef voederbietel het volgende:
Maar echt z'n natuurlijke leefomgeving of lijfwijze is het niet, wel?
Huisdieren zoals honden en katten hebben in veel gevallen daadwerkelijke interactie met verschillende andere honden/katten en honden worden actief overal mee naar toe genomen. Hun leefwereld en belevingswereld is wat dat betreft vele malen groter dan die van een mensaap die hun hele leven op hetzelfde stuk grond leven.

Nu geldt dit voorbeeld natuurlijk niet voor vogels/hamsters en vissen.
pi_143946016
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:10 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Huisdieren zoals honden en katten hebben in veel gevallen daadwerkelijke interactie met verschillende andere honden/katten en honden worden actief overal mee naar toe genomen. Hun leefwereld en belevingswereld is wat dat betreft vele malen groter dan die van een mensaap die hun hele leven op hetzelfde stuk grond leven.

Nu geldt dit voorbeeld natuurlijk niet voor vogels/hamsters en vissen.
En je denkt dat een hond er, evolutionair gezien, gebaat bij is om met een auto 100 km vervoerd te worden zodat 'ie even over het strand kan rennen?
Een kat die een speelgoed muisje krijgt, krijgt hiermee een meer natuurlijke omgeving geboden dan een aap in een dierentuin?
pi_143946219
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:12 schreef voederbietel het volgende:

[..]

En je denkt dat een hond er, evolutionair gezien, gebaat bij is om met een auto 100 km vervoerd te worden zodat 'ie even over het strand kan rennen?
Een kat die een speelgoed muisje krijgt, krijgt hiermee een meer natuurlijke omgeving geboden dan een aap in een dierentuin?
Zijn koeien evolutionair gezien gebaat bij grazen in een wei of het staan in een stal?
pi_143946307
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 augustus 2014 11:18 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Zijn koeien evolutionair gezien gebaat bij grazen in een wei of het staan in een stal?
Grazen in de wei, vraag je naar de bekende weg?

Ik wil niet zeggen dat het fout is om huisdieren te hebben, maar als je kijkt naar het nut van een dierentuin dier; het dier wordt geconsumeerd omdat het emotionele waarde vertegenwoordigd en wordt hiermee beperkt in zijn vrijheid, zie ik geen verschil tussen een dierentuindier en een huisdier. Of koeien, wat dat betreft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')