abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 augustus 2014 @ 13:00:53 #1
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_143913362
Goedemiddag allemaal en hartelijk welkom in dit fantopic van Ludogorets Razgrad uit fabelachtig Bulgarije. Het land van lommerrijke bergen, sprankelende parelstranden, fluweelzachte rakia en natuurlijk het land van voetbaltrots en Europees grootmacht in opkomst, Ludogorets Razgrad.

Bulgarije
Bulgarije is een zeer divers land gelegen in het hart van de Balkan. Het noorden bestaat voornamelijk uit vruchtbaar laagland langs de Donau, het zuiden bestaat uit gebergten en hoogvlaktes. De Zwarte Zee in het oosten trekt het hele jaar door toeristen aan, van westerse zuipschuiten tot levensgenieters en stoere wereldreizigers. Voor ieder wat wils! Er wonen iets van 7,5 miljoen mensen en hebben met het Centraal Balkanreservaat één van de grootste, ecologisch rijke en mooste nationaal parken ter wereld. Op een goede dag struikel je zomaar over beren, wolven en soms ook een zigeuner.

Grootste stad en ook hoofdstad is Sofia, met bijna 1.3 miljoen inwoners. Andere belangrijke steden zijn Varna, Plovdiv (oudst bewoonde stad van Europa, al 6000 jaar!) en Burgas. De echte kenners weten natuurlijk dat Veliko Tarnovo de belangrijkste stad van het land is en direct ook een waar paradijs in Europa is. Al in de vroege historie kreeg het de bijnaam 'Het Derde Rome'.

Een paar leuke feitjes
- Zo'n 80% van de rozenolie en lavendelolie in de wereld komt uit Bulgarije
- Het is het enige land in de EU dat het superieure cyrillische schrift hanteert
- Er komen soms aardbevingen voor
- Bier kost vaak niet meer dan een euro voor een halve liter
- Het is een prachtig fietsland. Niet voor niets was de ronde van Bulgarije ooit eens een vrij grote wielerronde.
- Het is er vaak ook lekker weer maar in de winter kan je goed sleeen.
- Het land heeft erg goede betrekkingen met Duitsland en Japan. Al langer dan 40-45 jaar!

Voetbal

Goed, we keren weer even terug naar het voetbal, daarvoor zitten we hier uiteindelijk!
Bulgarije heeft een roemrijke historie. De wat oudere lezers zullen zich het briljante Bulgaars nationaal elftal van '94 nog wel voor de geest kunnen halen met als grote vedette natuurlijk Stoichkovgod. Helaas werden ze onterecht door de laffe Italianen in de halve finale uitgeschakeld. Dit is nog steeds een nationale dag van rouw.

De traditionele topclubs in het land zijn CSKA Sofia en Levski Sofia. Ook Litex Lovetsj is een redelijk grote naam die vaak nog met wisselend resultaat tegen Nederlandse teams uitgekomen zijn, dit overigens met wisselende resultaten.

CSKA is zonder twijfel de grootste club van het land met miljoenen supporters en 31 landstitels. Europees gezien staan zij bekend als reuzendoder. In totaal hebben ze drie keer de huidige Europees Kampioen uitgeschakeld, onder andere Ajax in 73/74 de toegang tot de halve finale van de EC 1 ontzegd. Ook veel andere topclubs zijn in het Balgarska Armiya ten onder gegaan.

Ludogorets

En toen was daar Ludogorets. De naam vindt zijn oorsprong omdat Razgrad uit de Ludogorie-regio komt ; "De wilde bossen". Opgericht in 2001 en voornamelijk acterend op de lagere niveaus. In 2009/2010 promoveerde 'Орлите от Разград' (De adelaars uit Razgrad) naar de semi-professionals en eindigde dat seizoen direct als 2e met 80 punten waardoor De Adelaars in 2010/2011 mochten acteren in de Jupiler League van Bulgarije. In een spannend seizoensslot eindigde men alsnog 7 punten boven de nummer 2 en mochten ze direct doorstomen naar de A-League, de Bulgaarse Eredivisie!

De Razgradi leefden in een droom maar zelfs daar bleef het niet bij. De eerste 9 wedstrijden van het seizoen werden gewonnen vooraleer er gelijk werd gespeeld tegen regerend kampioen Litex Lovetsj. De Rasgoden eindigde als promovendus als winterkampioen. Geschiedenis werd geschreven! Zou het kunnen om.....?

Halverwege de tweede helft van het seizoen werd er driemaal op rij verloren en gaf men de eerste plek uit handen aan CSKA Sofia, waarbij de Sofianen 2 punten meer hadden dan de Razgradenaren. Beide wonnen alles tot aan de laatste wedstrijd van het seizoen, die een allesbelovende seizoensapperture zou gaan krijgen. Ludogorets thuis tegen CSKA! Ajax-Twente stijl. In een zinderende match schoot saillant genoeg Miroslav Ivanov, die jarenlang voor CSKA's aartsrivaal Levski heeft gespeeld, Ludogorets naar de overwinning. Het onmogelijke is gepresteerd, Ludogorets is van amateurclub ieder jaar gepromoveerd en uiteindelijk als kampioen van Bulgarije geeindigd! LUDOGODEN!

Europees
Hun eerste seizoen Europees voetbal eindigde in een deceptie. De mannen waren nog niet rijp genoeg om buiten Bulgarije te presteren en er werd uiteindelijk over twee wedstrijden met 3-4 van Dinamo Zagreb verloren.

Het jaar daarop werd men weer kampioen en boekt men ook in Europa progressie. Uiteindelijk tot de Play-Offs van de CL gekomen, helaas was daar FC Basel veel te sterk. Maar het was duidelijk dat er groot potentieel in het team zat en dat bleek later ook in de Europa League. In een groep met Dinamo Zagreb, Chernomorets Odessa en PSV werd uiteindelijk slechts eenmaal gelijkgespeeld (tegen Chernomorets Odessa) en werd zelfs het grote PSV tweemaal compleet verpulverd!

In de volgende ronde was de beurt aan Lazio Roma. Omdat de Romeinen wisten dat de bijnaam van Ludogorets 'De Adelaars' is en ze erg onder de indruk waren van de Bulgaren, schonken ze hen bij de wedstrijd in Rome een adelaar genaamd Fortuna, die nu nog iedere twee weken zijn ronde over het heilige gras van de Ludogorets Arena doet. Of was het geen geschenk maar hoopte de inmiddels bange Romeinen de Bulgaren om te kopen? Niemand die het weet maar feit is wel dat Ludogorets met 0-1 in het hol van de adelaar de overwinning weggesleept heeft en het karwei thuis af mocht maken!

Die thuiswedstrijd was spectaculair en ondanks een 0-2 achterstand wisten de Ludogoden terug te komen tot 2-2 alvorens Klose in de 81e de trekker overhaalde en Lazio op 2-3 zette. Zijn we er toch ingetrapt!

Toen was daar Juninho de als een duveltje uit een doosje achter de verdediging van Lazio kroop en in de 88e minuut de oh zo belangrijke 3-3 tegen de netten joeg. LUDOGOOOOREEEEETS!!!!!!!!! De Romeinen dropen af en het was nog lang onrustig in Razgrad.

In de volgende ronde wachtte Valencia met als eerst een wedstrijd in de Arena. In de 24e minuut werd Keita na een schandalige charge in het penaltygebied het veld afgestuurd, helaas werd de daarop volgende penalty gemist. Niet veel stapte Misidjan van zijn brommertje en schoot hij op de lat. Zoveel pech! Dit bleek de onfortuinlijke Bulgaren ook op te breken en de Valencianen keerde met een lucky en onverdiende 0-3 weer terug naar Spanje, waar Ludogorets later niet bij krachten was om het nog recht te zetten.

Het wonder van Razgrad

Inmiddels weer een seizoen verder en Ludogorets is weer in de Play-Offs van de CL terecht gekomen na eerst de Serven van Partizan uitgeschakeld te hebben. In de PO-ronde werd weer een buur geloot : Steau Boekarest. De heenwedstrijd werd met 1-0 verloren en alles werd op alles gezet om het thuis recht te zetten. Lang leek het hier niet naar en het duurde tot de 93e minuut voor de bevrijdende 1-0 voor verleningen gemaakt werd. En hoe! POEF! Daar is Wanderson! KOEKOEK

In de verlengingen had Ludogorets het betere van het spel maar het karwei werd maar niet afgemaakt. Kort voor penalties sloeg het noodlot toe. Een grote neger liep alleen op de keeper af, die zich genoodzaakt zag een overtreding te maken om een goal en dus nederlaag te voorkomen. Hier de beelden in HD

Grote probleem was dat Ludogorets al was uitgewisseld! Wie moest er nu op goal? Cosmin Monti ging het wagen. Saillaint detail 2 : Cosmin Monti heeft tien jaar lang gevoetbald bij de aartsrivaal van Steaua Boekarest.

Nu kan ik hier een prachtig verhaal schrijven over hoe hij de held van de avond werd maar beelden zeggen meer dan een miljoen woorden. Aanschouw hier hoe hij de eerste zelf het netje injaagt en vervolgens transformeert tot Montigod door twee pingels te stoppen. Ludogorets naar de CL!

Mijn verwachting van de groepsronde CL voor Ludogorets is dat ze eerste worden.

Aangezien ik op werk zit en m'n baas boos begint te kijken ga ik nu stoppen. OP zal aangevuld worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dven op 28-08-2014 13:10:35 ]
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_143913383
Dven altijd +1
hey ik ben tim
pi_143913471
Mijn cluppie +1
pi_143913493
OP niet gelezen maar goed topic
pi_143913523
Ze worden 3de
pi_143913569
Wel tof dat ze nog maar zo kort bestaan en al zoveel succes hebben, dat wist ik niet.
Verder is het westen bij het gebergte echt schitterend inderdaad, een van de mooiste plekken van de Balkan imo.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_143913573
Monti-adoratietopic, want verder is Ludogorets wel echt matige troep. Wel knap dat ze zich zo snel opgewerkt hebben van amateurs naar groepsfase Champions League.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 13:11:38 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_143913596
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:10 schreef Tchock het volgende:
Monti-adoratietopic, want verder is Ludogorets wel echt matige troep. Wel knap dat ze zich zo snel opgewerkt hebben van amateurs naar groepsfase Champions League.
TR gemaakt. Vorige jaar PSV uitgeschakeld, Lazio uitgeschakeld en over twee wedstrijden niet slechter dan Valencia. Wegwezen met je matige troep. Jij bent zelf matige troep.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 28 augustus 2014 @ 13:14:52 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_143913661
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:10 schreef johannes_vermeer het volgende:
Dit is mijn club, mijn ideaal.
Het is dat er niets boven Groningen gaat anders zelfs de mooiste club van allemaal.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 13:17:32 #11
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_143913754
Wat een sprookje _O_

Is er een balkansjeik in het spel?
pi_143913778
Waarom ontbreekt de stad Razgrad op de kaart van Bulgarije?
  donderdag 28 augustus 2014 @ 13:18:43 #13
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_143913784
Gave overwinning gisteren.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_143913947
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:01 schreef tim-elzinga het volgende:
Dven altijd -1
  donderdag 28 augustus 2014 @ 13:26:34 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_143913988
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:18 schreef opperkleurder het volgende:
Waarom ontbreekt de stad Razgrad op de kaart van Bulgarije?
Er woont maar 40.000 man ofzo.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 13:27:52 #16
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_143914037
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:17 schreef hhh38 het volgende:
Wat een sprookje _O_

Is er een balkansjeik in het spel?
Toen ze semi-professioneel speelde is er een eigenaar gekomen ja. Geen ziekelijk rijke vent maar iemand die wilde dat de club als middenmoter mee kon draaien in de Bulgaarse A-League. Dit lag niet echt in de planning of lijn der verwachting :D
pi_143914073
Vura in oranje.
-
pi_143914098
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:26 schreef Dven het volgende:

[..]

Er woont maar 40.000 man ofzo.
Alsof de importantie van een stad enkel is af te meten op het aantal inwoners. Ik denk dat Razgrad zijn plaats op de voetbalkaart van Europa (en dan zeker van Bulgarije) wel verdiend heeft.

En daarbij is het ook incompleet zo. Stel dat ik dit weekend een wedstrijd wil bezoeken, dan lukt het niet omdat ik geen idee heb waar het is.
pi_143914204
hoe is het weer daar momenteel?

TS :')
pi_143914223
Kut club , hebben mij geld gekost gisteren
pi_143914231
Na Legia de mooiste club ter wereld.
Alles dankzij God en alles op eigen kracht
  Moderator donderdag 28 augustus 2014 @ 13:34:22 #22
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_143914242
_O_
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  donderdag 28 augustus 2014 @ 13:36:16 #23
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_143914309
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:33 schreef byah het volgende:
hoe is het weer daar momenteel?

TS :')
Graadje of 28, licht briesje. Prima. Lang geen regen gezien ook. Iets wat jij niet kan zeggen. Water staat je aan de lippen. Hopelijk verdrink je in je miserie.
  donderdag 28 augustus 2014 @ 13:36:32 #24
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_143914318
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:34 schreef Insomnia_ het volgende:
Ik vind dit een groot compliment
pi_143914450
quote:
0s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 13:34 schreef Insomnia_ het volgende:
Jij vergeet even die fijne club waar jullie een vriendschapsband mee hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')