abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6454977
Ben je verplicht om deze te betalen?
pi_6479970
quote:
Op donderdag 24 oktober 2002 22:46 schreef Rekkie het volgende:
Ben je verplicht om deze te betalen?
Heeft iemand een idee?

Kan het zelf nog niet vinden op het net.

pi_6491758
Mits geen gemoedsbezwaarde: ja.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
pi_6496010
Maar als je nu geen gebruik wilt maken van de VUT?
Je betaalt er wel voor maar je maakt er geen gebruik van.
pi_6496097
quote:
Op zondag 27 oktober 2002 22:11 schreef Rekkie het volgende:
Maar als je nu geen gebruik wilt maken van de VUT?
Je betaalt er wel voor maar je maakt er geen gebruik van.
Tegen de tijd dat je er gebruik van kunt maken, is ie zonder meer afgeschaft. Het enige nut dat de vut nu heeft is meer werk voor minder mensen, terwijl de huidige generatie lekker zo'n riante regeling krijgt. Ik zou er dus niet voor betalen, maar volgens mij is het wettelijk verplicht.
pi_6496425
De VUT (vervroegde uittreding) is een verworvenheid van de generatie die op dit moment tegen haar pensioen aanloopt. Iedereen betaalt mee aan vervroegd pensioen. Ik moet zeggen dat mijn vader door jarenlang meebetalen nu eindelijk vlak na z'n 45e arbeidsjaar bij hetzelfde bedrijf een paar jaar voor zijn officiele pensioen mag gaan doen wat hij altijd al had willen doen: wandelen en genieten. Het heette in de bedrijfstak waar hij werkte geen VUT, maar anders, maar het plezier is er niet minder om.

Zoiets is in de CAO geregeld: de overeenkomst tussen de werknemers en de werkgevers in een bepaalde beroepsgroep. Dat is niet wettelijk verplicht, maar als je deel uitmaakt van die beroepsgroep is het een onderdeel van de arbeidsovereenkomst. Je doet dus mee.

Het is jammer dat tegenwoordig jonge mensen niet vooruit willen kijken en alle lasten die nu gedragen worden weigeren te zien als hun eigen voordeel in de toekomst. Of erger: alle voordelen van de toekomst nu alvast willen opmaken en alvast niet mee willen werken aan de kans dat zij zelf ooit nog eens zullen profiteren van voorzieningen in de toekomst de grond in willen boren.

Misschien is een prive geregelde pensioenvoorziening wel lucratiever. Of is dat op de lange termijn beter met je huidige inkomen. Maar bedenk: je ouders hebben er profijt bij, waarom jij niet?

pi_6501425
omdat toen ik op m'n 16e begon met part-time werk ik niet van plan was daar te blijven hangen (macd's) ? Ik vond het afdragen van pensioen ook nogal onzinnig maar goed zo werkt het nou eenmaal blijkbaar, je betaalt voor anderen. Of zie ik het verkeerd?
pi_6504034
quote:
Op maandag 28 oktober 2002 12:24 schreef voodoolady het volgende:
omdat toen ik op m'n 16e begon met part-time werk ik niet van plan was daar te blijven hangen (macd's) ? Ik vond het afdragen van pensioen ook nogal onzinnig maar goed zo werkt het nou eenmaal blijkbaar, je betaalt voor anderen. Of zie ik het verkeerd?
Je pensioen betaal je niet voor anderen. Dat is je eigen potje dat je opbouwt. Dat uit dat potje anderen worden betaald is hetzelfde dat banken het geld dat jij stort op je eigen rekening ook gebruiken voor andere zaken.
pi_6510444
quote:
Op zondag 27 oktober 2002 22:31 schreef Madame het volgende:
De VUT (vervroegde uittreding) is een verworvenheid van de generatie die op dit moment tegen haar pensioen aanloopt. Iedereen betaalt mee aan vervroegd pensioen. Ik moet zeggen dat mijn vader door jarenlang meebetalen nu eindelijk vlak na z'n 45e arbeidsjaar bij hetzelfde bedrijf een paar jaar voor zijn officiele pensioen mag gaan doen wat hij altijd al had willen doen: wandelen en genieten. Het heette in de bedrijfstak waar hij werkte geen VUT, maar anders, maar het plezier is er niet minder om.

Zoiets is in de CAO geregeld: de overeenkomst tussen de werknemers en de werkgevers in een bepaalde beroepsgroep. Dat is niet wettelijk verplicht, maar als je deel uitmaakt van die beroepsgroep is het een onderdeel van de arbeidsovereenkomst. Je doet dus mee.

Het is jammer dat tegenwoordig jonge mensen niet vooruit willen kijken en alle lasten die nu gedragen worden weigeren te zien als hun eigen voordeel in de toekomst. Of erger: alle voordelen van de toekomst nu alvast willen opmaken en alvast niet mee willen werken aan de kans dat zij zelf ooit nog eens zullen profiteren van voorzieningen in de toekomst de grond in willen boren.

Misschien is een prive geregelde pensioenvoorziening wel lucratiever. Of is dat op de lange termijn beter met je huidige inkomen. Maar bedenk: je ouders hebben er profijt bij, waarom jij niet?

Het is dus niet voor mij maar voor mijn vader, dit is zijn vraag. Hij is 54 jaar en denkt zelf niet vervroegd uit te treden.
pi_6517719
quote:
Het is dus niet voor mij maar voor mijn vader, dit is zijn vraag. Hij is 54 jaar en denkt zelf niet vervroegd uit te treden.
De vervroegde uittreding is gewoon geregeld in de CAO, de collectieve arbeidsovereenkomst. Daarin wordt voor een hele beroepsgroep allerlei zaken geregeld, zoals de hoeveelheid vakantiedagen, aanvulling van het loon bij ziekte, enzovoorts. Je vader zou aan zijn werkgever kunnen vragen of hij een arbeidscontract buiten de CAO om zou kunnen krijgen, maar het is onwaarschijnlijk dat een werkgever met elke werknemer individueel een contract wil aangaan met allemaal losse bepalingen die per persoon verschillen. Bovendien willen veel mensen graag gebruik maken van de mogelijkheid eerder met pensioen te gaan. Die zullen het niet leuk vinden als de VUT-regeling 'gesaboteerd' omdat er mensen zijn die niet mee willen betalen.

Je hoeft toch niet vroeger te stoppen met werk, het màg, en het kàn ook nog eens dankzij deze collectieve verworvenheid.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')