abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143822875
Hallo!

Het afgelopen jaar ben ik begonnen aan een HBO opleiding waar ik ook weer mee gestopt ben. Zodoende ben ik nu op zoek naar een nieuwe opleiding om in 2015 mee te beginnen. Na veel zoeken kwam ik eindelijk iets tegen wat mij aansprak, namelijk Aardwetenschappen en Archeologie. Het nadeel is dat dit beide universitaire studies zijn. Ik ben op de havo geslaagd met een gemiddelde van een 6,8 en kan dus geen VWO diploma meer halen. De beste optie leek mij nu dus mijn P halen op een HBO opleiding. Maar welke opleiding is een goede voorbereiding om deze uni studies? Ik weet dat er een opleiding Archeologie is op het Saxion maar dit vind ik ook niet ideaal, verder dacht ik aan Cultureel Erfgoed of misschien een lerarenopleiding geschiedenis of aardrijkskunde?

Zou iemand mij hier wat meer advies over kunnen geven? Ik kan er niet heel veel over vinden op internet. Ik ben op de havo trouwens geslaagd met een E&M profiel, dus misschien dat ik nog wel iets anders zou moeten doen om aan deze opleidingen te moeten beginnen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
  maandag 25 augustus 2014 @ 19:51:12 #2
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_143823217
Aan welke universiteit wil je die studie gaan volgen na het behalen van jouw propedeuse?

Daar moet je namelijk ook rekening mee houden aangezien sommige universiteiten, zoals de RUG, hbo'ers met een propedeuse niet meer automatisch toelaten.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_143823601
Ik dacht dat voor aardwetenschappen natuurkunde/technisch pakket vwo verplicht was? Als ik het goed heb, kom je daar dus niet zomaar in met een hbo P.
pi_143824216
Inderdaad eerst goed bij de uni van je keuze informeren wat de mogelijkheden zijn. Voor aardwetenschappen zou je inderdaad misschien aardrijkskunde kunnen doen.

Ik heb dit zelf jaren geleden gedaan, ik deed biologie aan een hbo en ben daarna naar de uni gegaan, maar behalve mijn P moest ik in de zomer een scheikunde deficientie wegwerken. Dat kwam neer op heel 6 vwo scheikunde in de zomer, daar kreeg je dan een tentamen over en als je dat haalde werd je toegelaten.
Oftewel: echt goed informeren bij de uni van je keuze.
pi_143824261
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 19:51 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Aan welke universiteit wil je die studie gaan volgen na het behalen van jouw propedeuse?

Daar moet je namelijk ook rekening mee houden aangezien sommige universiteiten, zoals de RUG, hbo'ers met een propedeuse niet meer automatisch toelaten.
Wat ik nu heb gevonden twijfel ik tussen de VU in A'dam, Leiden en Utrecht. Ik wil hiervan nog open dagen bezoeken om te beslissen welke mij het meeste aanspreekt.

Ik las net op de site van de VU wel dit:
HBO (propedeuse of afgerond)
Voor Aardwetenschappen moet je natuurkunde, wiskunde, scheikunde en Engels op VWO-6 eindexamenniveau beheersen. Er is vrijwel geen natuurwetenschappelijke HBO-opleiding die direct toegang biedt, omdat niet alle drie de genoemde natuurwetenschappelijke vakken aan bod komen. Van bijvoorbeeld de HTS, Milieukunde (bijvoorbeeld van Hall Instituut), Hydrografie, Aquatische ecotechnologie of Bouwkunde stromen jaarlijks studenten in, die dan nog wel een deelcertificaat moeten halen voor een van de genoemde natuurwetenschappelijke vakken.

Dus dan zou ik EN m'n P moeten halen en daarnaast nog losse vakken denk ik? Of ik zou op de vavo mijn vwo diploma moeten halen en nog een aantal havo vakken ophalen misschien?

quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 20:00 schreef leita het volgende:
Ik dacht dat voor aardwetenschappen natuurkunde/technisch pakket vwo verplicht was? Als ik het goed heb, kom je daar dus niet zomaar in met een hbo P.
Klopt. Wat ik nu ook lees is archeologie makkelijker om binnen te komen met mijn vakkenpakket. Helaas want Aardwetenschappen lijkt me dan toch net iets leuker..
pi_143824303
Gewoon VAVO doen...
Kom maar konijntje, doe maar wiebelen wiebelen...
pi_143826773
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 20:18 schreef mixy het volgende:

[..]

Wat ik nu heb gevonden twijfel ik tussen de VU in A'dam, Leiden en Utrecht. Ik wil hiervan nog open dagen bezoeken om te beslissen welke mij het meeste aanspreekt.

Ik las net op de site van de VU wel dit:
HBO (propedeuse of afgerond)
Voor Aardwetenschappen moet je natuurkunde, wiskunde, scheikunde en Engels op VWO-6 eindexamenniveau beheersen. Er is vrijwel geen natuurwetenschappelijke HBO-opleiding die direct toegang biedt, omdat niet alle drie de genoemde natuurwetenschappelijke vakken aan bod komen. Van bijvoorbeeld de HTS, Milieukunde (bijvoorbeeld van Hall Instituut), Hydrografie, Aquatische ecotechnologie of Bouwkunde stromen jaarlijks studenten in, die dan nog wel een deelcertificaat moeten halen voor een van de genoemde natuurwetenschappelijke vakken.

Dus dan zou ik EN m'n P moeten halen en daarnaast nog losse vakken denk ik? Of ik zou op de vavo mijn vwo diploma moeten halen en nog een aantal havo vakken ophalen misschien?

[..]

Klopt. Wat ik nu ook lees is archeologie makkelijker om binnen te komen met mijn vakkenpakket. Helaas want Aardwetenschappen lijkt me dan toch net iets leuker..
Als je het heel graag wil kan je inderdaad die vakken op vavo doen OF je kan een colloquium dictum doen voor de opleiding.
pi_143835538
Je zult afspraken moeten maken met de uni waar je heen wilt.

De meest logische manier zou zijn om of een HBO propedeuse van het meest relevante vak met extra vwo certificaten te halen.
De natuurwetenschappelijke opleidingen hebben hierin de strengste eisen. In de alfa- en gammarichting heb je vaak aan alleen een propedeuse voldoende.
Je kunt ook de uni vragen welke propedeuse zij je aanraden, hbo bouwkunde of een andere opleiding.

Je zou ook VAVO vwo kunnen doen en misschien is dat makkelijker maar dat kost je waarschijnlijk 2 jaar. Als je alle vwo vakken in een jaar doet is het denk ik toch weer moeilijker en het zal je minder goed voorbereiden.

Ik zou ook heroverwegen of je archeologie wilt gaan doen. Dat is echt een opleiding waar het bedrijfsleven niets aan heeft. De echte archeologie-banen zullen heel dungezaaid zijn. Zeker in Nederland.
Je moet zo een opleiding alleen doen als je echt niet anders kan omdat je passie simpelweg te groot is. Het zou zonde zijn dat je nu heel hard moet werken voor die WO-opleiding om daarna heel ander werk onder het WO-niveau (en misschien zelfs onder hbo-niveau) te gan doen.

Bij aardwetenschappen ligt dat heel anders. Dat is een hele nuttige en technische opleiding. De opleiding zal daardoor ook een stuk zwaarder zijn.
Als het echt zijn van een ingenieur niet zo bij je past, er zijn ook nog verwante WO-opledingen zoals aarde en economie, milieuwetenschappen en internationaal land- en waterbeheer. Die zullen denk ik iets minder exact zijn.
Ze missen wel het cultuur-element, maar voor 99.9% van ons is cultuur een hobby en geen beroep.

En zelfs als je per se de archeologie in wilt, met een gedegen opleiding en verder je eigen hobby en interesses kun je alsnog proberen op dat soort banen te soliciteren.
De echte archeologie-droombaan, dat zal gewoon altijd lastig blijven omdat we zelf in Nederland niet zo heel veel hebben. En versla maar eens een Griekse of Egyptische archeologie PhD kandidaat voor dat PhD-programma in Griekenland/Egypte.
pi_143876370
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 augustus 2014 00:42 schreef Pandarus het volgende:
Je zult afspraken moeten maken met de uni waar je heen wilt.

De meest logische manier zou zijn om of een HBO propedeuse van het meest relevante vak met extra vwo certificaten te halen.
De natuurwetenschappelijke opleidingen hebben hierin de strengste eisen. In de alfa- en gammarichting heb je vaak aan alleen een propedeuse voldoende.
Je kunt ook de uni vragen welke propedeuse zij je aanraden, hbo bouwkunde of een andere opleiding.

Je zou ook VAVO vwo kunnen doen en misschien is dat makkelijker maar dat kost je waarschijnlijk 2 jaar. Als je alle vwo vakken in een jaar doet is het denk ik toch weer moeilijker en het zal je minder goed voorbereiden.

Ik zou ook heroverwegen of je archeologie wilt gaan doen. Dat is echt een opleiding waar het bedrijfsleven niets aan heeft. De echte archeologie-banen zullen heel dungezaaid zijn. Zeker in Nederland.
Je moet zo een opleiding alleen doen als je echt niet anders kan omdat je passie simpelweg te groot is. Het zou zonde zijn dat je nu heel hard moet werken voor die WO-opleiding om daarna heel ander werk onder het WO-niveau (en misschien zelfs onder hbo-niveau) te gan doen.

Bij aardwetenschappen ligt dat heel anders. Dat is een hele nuttige en technische opleiding. De opleiding zal daardoor ook een stuk zwaarder zijn.
Als het echt zijn van een ingenieur niet zo bij je past, er zijn ook nog verwante WO-opledingen zoals aarde en economie, milieuwetenschappen en internationaal land- en waterbeheer. Die zullen denk ik iets minder exact zijn.
Ze missen wel het cultuur-element, maar voor 99.9% van ons is cultuur een hobby en geen beroep.

En zelfs als je per se de archeologie in wilt, met een gedegen opleiding en verder je eigen hobby en interesses kun je alsnog proberen op dat soort banen te soliciteren.
De echte archeologie-droombaan, dat zal gewoon altijd lastig blijven omdat we zelf in Nederland niet zo heel veel hebben. En versla maar eens een Griekse of Egyptische archeologie PhD kandidaat voor dat PhD-programma in Griekenland/Egypte.
Op dit moment neig ik ook meer naar Aardwetenschappen. Ik heb een mail gestuurd naar een Universiteit met de vraag wat zij mij aanraden om te gaan doen waarmee ik de meeste kans maak succesvol te zijn op de Uni. Ik denk nu dat ik het beste toch een VWO diploma zou kunnen halen, maar ik weet niet zeker of dit zomaar mogelijk is? Op mijn middelbare school moest je gemiddeld een 7 staan om door te mogen stromen naar het VWO. Of zou je van ieder vak los ook certificaten kunnen halen en dit laten gelden als een diploma?
pi_143877069
Ligt eraan, bijvoorbeeld aan leeftijd. Normaal zijn cerfiticaten er om deficiencies op te halen omdat je bijv een vak niet in je profiel had.
Als men mensen zonder compleet vwo diploma maar met de relevante vwo vakken net zo makkelijk toe gaan laten dan gaan scholieren natuurlijk niet meer hun hele vwo-diploma halen.
Vandaar ook de 21plus toets/colloquium doctum.

Als je vwo gaat doen heb je in eerste instantie te maken met waarschijnlijk een vavo vwo en hun toelatingen. Maar alles in 1 jaar halen, met profielwerkstuk/maatschappijleer en alles erop enzo en ook al die 'onzinvakken', dat is heel veel werk lijkt me. Ik weet niet zeker of dat kan. Normaal staat daar toch 2 jaar voor, dacht ik.
Je havo cijfers waren niet superhoog dus je zult ook rekening moeten houden met dat vwo en wo te hooggegrepen zijn.
Om eerst in 2 jaar vwo te doen en er dan achter te komen dat wo te zwaar is, dat kost je ook weer 3 jaar. Want wo is zwaarder dan vwo. Vooral de technischere opleidingen.

Er zijn meer wegen die naar een wo master leiden. Behalve een hbo P(met vvwo certificaten) kun je ook nog een complete hbo bachelor halen en dan met vwo-certificaten en een schakeljaar naar een wo master.

Zelf snap ik niet goed waarom ze de combinatie hbo bachelor en wo master in Nederland mogelijk maken. Ik denk niet dat een hbo bachelor-wo master dezelfde baggage heeft als iemand met een complete wo opleiding. Dus ik denk dat op een gegeven moment de werkgevers dat wel door gaan hebben en een pure wo'er bij een soliciatie, all else being equal, meer kans maken.
pi_143878623
Ik doelde ook meer op alle vwo vakken per certificaat halen en niet enkel degene die ik nodig heb voor die opleiding, zou dat gelden als vwo diploma? Het lijkt me overigens ook niet echt een handige weg maar ik vroeg het mij af. Is de kans dat je de colloquium doctum haalt groot wanneer je de VWO certificaten hebt gehaald voor de desbetreffende vakken?

Het nadeel is wel dat ik op dit moment eigenlijk geen 1 hbo opleiding mij aanspreekt, en zodoende ben ik nu ook bij deze studies uitgekomen. Het is ook echt niet zo dat ik perse wo boven hbo wil doen, maar dit zijn de enige studies die ik op dit moment echt heel graag zou willen doen.

En je hebt wel gelijk hoor, die angst dat het toch te hoog gegrepen is heb ik ook wel, maar ik wil het niet al opgeven voor ik het geprobeerd heb. Ik zie Archeologie dan ook wel als een iets 'makkelijkere' weg omdat ik daarvoor alleen mijn P zou moeten halen. Nu weet ik niet of ik daarvoor zou moeten kiezen omdat de kans groter is dat ik deze opleiding binnen kom of dat ik toch even meer moet doorzetten voor aardwetenschappen hoewel de kans dat ook groter is dat ik faal.
pi_143888870
Als je alles hebt wat je voor een vwo diploma behoort te hebben dan krijg je gelijk ook je vwo diploma. Als de certificaten van verschillende scholen komen dan moet je dacht ik via het duo regelen.

Colloquium doctum is op vwo niveau. De vraagstelling zou wel verschillen van het CE, maar de stofinhoud is als het goed is hetzelfde. Je moet wel even navraag doen als de onderwerpen van het CE veranderen en of er ook SE-stof in het CD zit.

Zowel halen van een vak op vwo niveau via centraal examen of via certificaten (die erkend worden door de uni) en daarna op datzelfde vak colloquium doctum doen is dubbel op. Dus waarschijnlijk krijg je dan voor het vak waarvan je al een certificaat hebt een vrijstelling tijdens de CD.

Een propedeuse halen voor een willekerige hbo opleiding, waar je eigenlijk niets mee hebt, en dan archeologie gaan doen is waarschijnlijk niet zo handig.
De opleiding aardwetenschappen heb je niet zomaar 1op1 op het hbo, verschil tussen een professionele opleiding en een academische opleiding. Maar de onderwerpen zul je wel gewoon op het hbo vinden.
Voordeel van eerst een jaar hbo is dat je gelijk een backup plan hebt en dat je al baggage hebt die ook op het wo nuttig is.
Nadeel is dat het behalen van een propedeuse met goede cijfers en de vwo certificaten voor velen heel lastig is. Je moet echt gelijk beginnen. Of je betaald een best dure avondcursus, of je moet echt alles zelf doen. De nummer 1 reden dat studenten falen is dat ze niet genoeg discipline hebben. En dat is bij een voor hun netjes gestructureerde studie.

Er is wel een hbo opleiding archeologio op het Saxion.
http://saxion.nl/studeren(...)/archeologie_vt_dev/
Zou je uiteindelijk oo nog een wo master mee kunnen doen.

Ik zou naar open dagen gaan en slimme vragen stellen aan de mensen/docenten daar.
Er zit bijv nogal wat verschil tussen het werk van een veldarcheoloog of museummedewerker en een wo-master ingenieur van bijv Shell of Rijkswaterstaat.
Je moet dus niet alleen kijken naar of de vakinhoud je wat lijkt maar ook naar welke vacatures er naar jouw opleiding vragen en hoe je dagindeling er na je studie uit gaat zien. Dat werk moet uiteindelijk passen bij jouw persoonlijkheid en intellectuele prikkeling die je nodig hebt.

Ik snap dat op dit moment deze studies je aanspreken. Maar je moet eigenlijk van elke studie in Nederland kunnen zeggen in hoeverre deze wel of niet bij je past, dus zeg maar op een schaal van 1 tot 100 en de onderbouwing die daar bij hoort. Het kan namelijk nooit zijjn dat deze twee studies bij jou op 100 staan en alle andere op 1.
Het kan best zijn dat je uiteindelijk moet besluiten dat aardwetenschappen voor jou te moeilijk of te technisch/wiskundig is maar dat je ook moet besluiten dat archelogie onder het gemiddelde zit qua baankans op niveau en salaris. Wat is dan de derde en vierde optie?
Is dat leraar geschiedenis, ruimtelijke ordening en planologie of bouwkunde, etc. En een tip hierbij is dat de naam van een opleiding niet altijd alles zegt. (oke, leraar geschiedenis is wel duidelijk).

[ Bericht 2% gewijzigd door Pandarus op 27-08-2014 18:18:34 ]
pi_143893824
Op vavo maakt het niks uit wat je gemiddelde is geweest op het havo. Je kan er een hele diploma halen of je kan inderdaad de certificaten behalen die nodig zijn.
pi_143899363
Kies voor de hbo opleiding die het beste bij jou past. Dat is dan ook tevens jouw terugvalbasis mocht het universitaire verhaal niet lukken.Ik zou niet selecteren op 'hoe voorbereidend is de studie voor de wo-variant', gezien het feit dat de opgedane 'voorsprong' al snel verdwijnt.

Informeer trouwens van tevoren wel naar de toelatingseisen. Door een toelatingseis moet je misschien noodzakelijk voor een andere hbo-studie kiezen dan die naar waar jouw voorkeur uitgaat..
pi_143913592
Ik heb een mailtje terug van een docent Aardwetenschappen van de VU. De snelste manier om daar toegelaten te worden is via deelcertificaten (die ik dan moet halen voor Nederlands, engels, natuur en scheikunde) en zo kan ik via het CD worden toegelaten. Het lijkt mij inderdaad wel handig om een HBO opleiding achter de hand te hebben dus ik ga zeker nog even verder kijken wat ik in die hoek wil doen.

quote:
0s.gif Op woensdag 27 augustus 2014 18:11 schreef Pandarus het volgende:
Ik snap dat op dit moment deze studies je aanspreken. Maar je moet eigenlijk van elke studie in Nederland kunnen zeggen in hoeverre deze wel of niet bij je past, dus zeg maar op een schaal van 1 tot 100 en de onderbouwing die daar bij hoort. Het kan namelijk nooit zijjn dat deze twee studies bij jou op 100 staan en alle andere op 1.
Het kan best zijn dat je uiteindelijk moet besluiten dat aardwetenschappen voor jou te moeilijk of te technisch/wiskundig is maar dat je ook moet besluiten dat archelogie onder het gemiddelde zit qua baankans op niveau en salaris. Wat is dan de derde en vierde optie?
Is dat leraar geschiedenis, ruimtelijke ordening en planologie of bouwkunde, etc. En een tip hierbij is dat de naam van een opleiding niet altijd alles zegt. (oke, leraar geschiedenis is wel duidelijk).
Dit is zeker waar. Ik heb trouwens al heel veel gehad aan jouw antwoorden dus echt heel erg bedankt! Het nadeel (wat helemaal bij mezelf ligt natuurlijk) is dat alle opleidingen die mij op het hbo aanspreken absoluut 0 baankansen hebben (journalistiek -wat ik het afgelopen jaar heb gedaan-, kunstacademie, media en toeristische opleidingen etc.) dus nu moet ik ook in een hele andere hoek gaan zoeken. Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat ik wel iets met economie/maatschappij of die richting moest doen omdat ik dat profiel had op de havo maar eigenlijk vind ik dat allemaal verschrikkelijk..
pi_143921257
Ik neem aan dat een reden is dat je voor E&M profiel gekozen heeft dat de exacte vakken je minder lagen en je daar dus ook lagere cijfers voor had.
Je hebt dus geen scheikunde en natuurkunde op havo. Ik houd er niet van om mensen te zeggen dat ze iets niet kunnen, dus dat zal ik ook niet doen. Maar ik denk dat je echt wel 2 versnellingen meer moet vinden voor wo Aardwetenschappen tov hoe je het op de havo gedaan hebt.

Je kunt ook alvast informeren of de hbo opleidingen die je wilt gaan volgen goed aansluiten bij een wo master archeologie. Dat zal veel makkelijker te doen zijn dan aardwetenschappen en je hebt dan al een diploma dat hopelijk betere baankansen geeft dan de opleiding archeologie an sich.
Je zult bijna zeker dan een premaster jaar moeten doen of zelfs een fast track archeologie bachelor, (beide met extra kosten), afhankelijk van hoeveel overlap er is.
Ik ben het met Leita eens dat je een opleiding moet gaan doen die je wilt doen, maar het lijkt me wel handig om te weten of dit traject een onmogelijkheid is of niet.

Misschien kun je met bijv het Saxion regelen dat je, buiten je meer aardwetenschappelijke bachelor met goede baankans daar, ook extra studiepunten uit de archeologie-opleiding kan halen zodat je toch de aansluiting hebt tot de wo master die er anders niet zo zijn.

Maar als je het nu in een andere hoek dan E&M wilt gaan zoeken, dan heb je alsnog bepaalde N&T certificaten op havo-niveau nodig. En dat is grotendeels tot helemaal dezelfde stof die je sowieso ook voor die vwo certificaten moet kennen.
Dus het is handig om voor jezelf zo snel mogelijk te weten of je echt aan de natuurkunde, scheikunde en de wiskunde moet zodat je er zo snel mogelijk aan kunt beginnen..
Met een succesvol afgelegd toelatingsonderzoek aan de hbo-instelling ben je vaak alsnog toelaatbaar. Bij een enkele opleiding kun je in februari al starten.

Sowieso, als je de certificaten op vwo niveau net niet haalt moet zo een toelatingsonderzoek op havo niveau goed te doen zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Pandarus op 28-08-2014 17:40:35 ]
pi_143922399
Dat is niet de reden waarom ik voor E&M heb gekozen op de havo. Ik heb daarvoor vmbo gedaan en hier had ik al gekozen voor economie omdat ik toen dacht 'ik wil niets met de zorg doen dus dan ga ik wel iets met economie doen.' waarom ik dat als 14-jarige dacht weet ik niet, zal wel aan gebrekkige voorlichting en de pubertijd hebben gelegen. Maar hierdoor kon ik op de havo dus ook niet veel anders dan voor C&M of E&M kiezen. Ik weet eigenlijk niet meer wat ik voor vakken als natuur- en scheikunde stond. Voor zover ik mij kan herinneren was ik hier niet bijzonder slecht in.

Maar ik ben druk bezig met het zoeken naar meer informatie. Heb vandaag in de bibliotheek wat info opgezocht over beta studies e.d. en vond dit wel super interessant. Wil deze hoek dus zeker nog niet zomaar laten zitten vanwege mijn middelbare school achtergrond maar begrijp dan ook heel goed dat het tijd en moeite gaat kosten om daar te komen waar ik wil komen.
pi_144063806
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 19:41 schreef mixy het volgende:
Hallo!

Het afgelopen jaar ben ik begonnen aan een HBO opleiding waar ik ook weer mee gestopt ben. Zodoende ben ik nu op zoek naar een nieuwe opleiding om in 2015 mee te beginnen. Na veel zoeken kwam ik eindelijk iets tegen wat mij aansprak, namelijk Aardwetenschappen en Archeologie. Het nadeel is dat dit beide universitaire studies zijn. Ik ben op de havo geslaagd met een gemiddelde van een 6,8 en kan dus geen VWO diploma meer halen. De beste optie leek mij nu dus mijn P halen op een HBO opleiding. Maar welke opleiding is een goede voorbereiding om deze uni studies? Ik weet dat er een opleiding Archeologie is op het Saxion maar dit vind ik ook niet ideaal, verder dacht ik aan Cultureel Erfgoed of misschien een lerarenopleiding geschiedenis of aardrijkskunde?

Zou iemand mij hier wat meer advies over kunnen geven? Ik kan er niet heel veel over vinden op internet. Ik ben op de havo trouwens geslaagd met een E&M profiel, dus misschien dat ik nog wel iets anders zou moeten doen om aan deze opleidingen te moeten beginnen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Ik zat in een vergelijkbare situatie. Mijn eerst hbo studie beviel me niet dus ik was na een half jaar gestopt. Ik wilde altijd al naar de universiteit maar ik had er niet de juiste papieren voor. Ik heb vervolgens de lerarenopleiding geschiedenis gedaan en na het behalen van mijn P me ingeschreven bij de universiteit. Mocht je wat meer info willen over de lerarenopleiding geschiedenis dan hoor ik het wel :)
pi_144193199
quote:
0s.gif Op maandag 1 september 2014 15:23 schreef Gruisman het volgende:

[..]

Ik zat in een vergelijkbare situatie. Mijn eerst hbo studie beviel me niet dus ik was na een half jaar gestopt. Ik wilde altijd al naar de universiteit maar ik had er niet de juiste papieren voor. Ik heb vervolgens de lerarenopleiding geschiedenis gedaan en na het behalen van mijn P me ingeschreven bij de universiteit. Mocht je wat meer info willen over de lerarenopleiding geschiedenis dan hoor ik het wel :)
Welke opleiding ben je uiteindelijk gaan doen op de universiteit?
Ik vraag me altijd af in hoeverre een lerarenopleiding in het eerste jaar al gericht is op lesgeven ipv echt geschiedenis. Want dat geschiedenis lijkt me wel leuk, maar leraar zijn lijkt me verschrikkelijk. Hoe heb jij dat ervaren? Wat voor soort vakken kreeg je allemaal?
pi_144196532
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 september 2014 08:47 schreef mixy het volgende:

[..]

Welke opleiding ben je uiteindelijk gaan doen op de universiteit?
Ik vraag me altijd af in hoeverre een lerarenopleiding in het eerste jaar al gericht is op lesgeven ipv echt geschiedenis. Want dat geschiedenis lijkt me wel leuk, maar leraar zijn lijkt me verschrikkelijk. Hoe heb jij dat ervaren? Wat voor soort vakken kreeg je allemaal?
Ik ga nu geschiedenis studeren.

Het verschilt per hogeschool een beetje. Ik zat zelf in Utrecht en daar was het 1e jaar ongeveer 70% geschiedenis en 30% lesgeven. Ik heb ook slechts 6 dagen stage moeten lopen. Dus wat dat betreft is het wel een ideale opstapmogelijkheid. Het tweede jaar moet je echter 1 maal per week stagelopen gedurende het hele jaar. Dus het halen van je P in je eerste jaar is wel belangrijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')