Wat ik nu heb gevonden twijfel ik tussen de VU in A'dam, Leiden en Utrecht. Ik wil hiervan nog open dagen bezoeken om te beslissen welke mij het meeste aanspreekt.quote:Op maandag 25 augustus 2014 19:51 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Aan welke universiteit wil je die studie gaan volgen na het behalen van jouw propedeuse?
Daar moet je namelijk ook rekening mee houden aangezien sommige universiteiten, zoals de RUG, hbo'ers met een propedeuse niet meer automatisch toelaten.
Klopt. Wat ik nu ook lees is archeologie makkelijker om binnen te komen met mijn vakkenpakket. Helaas want Aardwetenschappen lijkt me dan toch net iets leuker..quote:Op maandag 25 augustus 2014 20:00 schreef leita het volgende:
Ik dacht dat voor aardwetenschappen natuurkunde/technisch pakket vwo verplicht was? Als ik het goed heb, kom je daar dus niet zomaar in met een hbo P.
Als je het heel graag wil kan je inderdaad die vakken op vavo doen OF je kan een colloquium dictum doen voor de opleiding.quote:Op maandag 25 augustus 2014 20:18 schreef mixy het volgende:
[..]
Wat ik nu heb gevonden twijfel ik tussen de VU in A'dam, Leiden en Utrecht. Ik wil hiervan nog open dagen bezoeken om te beslissen welke mij het meeste aanspreekt.
Ik las net op de site van de VU wel dit:
HBO (propedeuse of afgerond)
Voor Aardwetenschappen moet je natuurkunde, wiskunde, scheikunde en Engels op VWO-6 eindexamenniveau beheersen. Er is vrijwel geen natuurwetenschappelijke HBO-opleiding die direct toegang biedt, omdat niet alle drie de genoemde natuurwetenschappelijke vakken aan bod komen. Van bijvoorbeeld de HTS, Milieukunde (bijvoorbeeld van Hall Instituut), Hydrografie, Aquatische ecotechnologie of Bouwkunde stromen jaarlijks studenten in, die dan nog wel een deelcertificaat moeten halen voor een van de genoemde natuurwetenschappelijke vakken.
Dus dan zou ik EN m'n P moeten halen en daarnaast nog losse vakken denk ik? Of ik zou op de vavo mijn vwo diploma moeten halen en nog een aantal havo vakken ophalen misschien?
[..]
Klopt. Wat ik nu ook lees is archeologie makkelijker om binnen te komen met mijn vakkenpakket. Helaas want Aardwetenschappen lijkt me dan toch net iets leuker..
Op dit moment neig ik ook meer naar Aardwetenschappen. Ik heb een mail gestuurd naar een Universiteit met de vraag wat zij mij aanraden om te gaan doen waarmee ik de meeste kans maak succesvol te zijn op de Uni. Ik denk nu dat ik het beste toch een VWO diploma zou kunnen halen, maar ik weet niet zeker of dit zomaar mogelijk is? Op mijn middelbare school moest je gemiddeld een 7 staan om door te mogen stromen naar het VWO. Of zou je van ieder vak los ook certificaten kunnen halen en dit laten gelden als een diploma?quote:Op dinsdag 26 augustus 2014 00:42 schreef Pandarus het volgende:
Je zult afspraken moeten maken met de uni waar je heen wilt.
De meest logische manier zou zijn om of een HBO propedeuse van het meest relevante vak met extra vwo certificaten te halen.
De natuurwetenschappelijke opleidingen hebben hierin de strengste eisen. In de alfa- en gammarichting heb je vaak aan alleen een propedeuse voldoende.
Je kunt ook de uni vragen welke propedeuse zij je aanraden, hbo bouwkunde of een andere opleiding.
Je zou ook VAVO vwo kunnen doen en misschien is dat makkelijker maar dat kost je waarschijnlijk 2 jaar. Als je alle vwo vakken in een jaar doet is het denk ik toch weer moeilijker en het zal je minder goed voorbereiden.
Ik zou ook heroverwegen of je archeologie wilt gaan doen. Dat is echt een opleiding waar het bedrijfsleven niets aan heeft. De echte archeologie-banen zullen heel dungezaaid zijn. Zeker in Nederland.
Je moet zo een opleiding alleen doen als je echt niet anders kan omdat je passie simpelweg te groot is. Het zou zonde zijn dat je nu heel hard moet werken voor die WO-opleiding om daarna heel ander werk onder het WO-niveau (en misschien zelfs onder hbo-niveau) te gan doen.
Bij aardwetenschappen ligt dat heel anders. Dat is een hele nuttige en technische opleiding. De opleiding zal daardoor ook een stuk zwaarder zijn.
Als het echt zijn van een ingenieur niet zo bij je past, er zijn ook nog verwante WO-opledingen zoals aarde en economie, milieuwetenschappen en internationaal land- en waterbeheer. Die zullen denk ik iets minder exact zijn.
Ze missen wel het cultuur-element, maar voor 99.9% van ons is cultuur een hobby en geen beroep.
En zelfs als je per se de archeologie in wilt, met een gedegen opleiding en verder je eigen hobby en interesses kun je alsnog proberen op dat soort banen te soliciteren.
De echte archeologie-droombaan, dat zal gewoon altijd lastig blijven omdat we zelf in Nederland niet zo heel veel hebben. En versla maar eens een Griekse of Egyptische archeologie PhD kandidaat voor dat PhD-programma in Griekenland/Egypte.
Dit is zeker waar. Ik heb trouwens al heel veel gehad aan jouw antwoorden dus echt heel erg bedankt! Het nadeel (wat helemaal bij mezelf ligt natuurlijk) is dat alle opleidingen die mij op het hbo aanspreken absoluut 0 baankansen hebben (journalistiek -wat ik het afgelopen jaar heb gedaan-, kunstacademie, media en toeristische opleidingen etc.) dus nu moet ik ook in een hele andere hoek gaan zoeken. Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat ik wel iets met economie/maatschappij of die richting moest doen omdat ik dat profiel had op de havo maar eigenlijk vind ik dat allemaal verschrikkelijk..quote:Op woensdag 27 augustus 2014 18:11 schreef Pandarus het volgende:
Ik snap dat op dit moment deze studies je aanspreken. Maar je moet eigenlijk van elke studie in Nederland kunnen zeggen in hoeverre deze wel of niet bij je past, dus zeg maar op een schaal van 1 tot 100 en de onderbouwing die daar bij hoort. Het kan namelijk nooit zijjn dat deze twee studies bij jou op 100 staan en alle andere op 1.
Het kan best zijn dat je uiteindelijk moet besluiten dat aardwetenschappen voor jou te moeilijk of te technisch/wiskundig is maar dat je ook moet besluiten dat archelogie onder het gemiddelde zit qua baankans op niveau en salaris. Wat is dan de derde en vierde optie?
Is dat leraar geschiedenis, ruimtelijke ordening en planologie of bouwkunde, etc. En een tip hierbij is dat de naam van een opleiding niet altijd alles zegt. (oke, leraar geschiedenis is wel duidelijk).
Ik zat in een vergelijkbare situatie. Mijn eerst hbo studie beviel me niet dus ik was na een half jaar gestopt. Ik wilde altijd al naar de universiteit maar ik had er niet de juiste papieren voor. Ik heb vervolgens de lerarenopleiding geschiedenis gedaan en na het behalen van mijn P me ingeschreven bij de universiteit. Mocht je wat meer info willen over de lerarenopleiding geschiedenis dan hoor ik het welquote:Op maandag 25 augustus 2014 19:41 schreef mixy het volgende:
Hallo!
Het afgelopen jaar ben ik begonnen aan een HBO opleiding waar ik ook weer mee gestopt ben. Zodoende ben ik nu op zoek naar een nieuwe opleiding om in 2015 mee te beginnen. Na veel zoeken kwam ik eindelijk iets tegen wat mij aansprak, namelijk Aardwetenschappen en Archeologie. Het nadeel is dat dit beide universitaire studies zijn. Ik ben op de havo geslaagd met een gemiddelde van een 6,8 en kan dus geen VWO diploma meer halen. De beste optie leek mij nu dus mijn P halen op een HBO opleiding. Maar welke opleiding is een goede voorbereiding om deze uni studies? Ik weet dat er een opleiding Archeologie is op het Saxion maar dit vind ik ook niet ideaal, verder dacht ik aan Cultureel Erfgoed of misschien een lerarenopleiding geschiedenis of aardrijkskunde?
Zou iemand mij hier wat meer advies over kunnen geven? Ik kan er niet heel veel over vinden op internet. Ik ben op de havo trouwens geslaagd met een E&M profiel, dus misschien dat ik nog wel iets anders zou moeten doen om aan deze opleidingen te moeten beginnen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Welke opleiding ben je uiteindelijk gaan doen op de universiteit?quote:Op maandag 1 september 2014 15:23 schreef Gruisman het volgende:
[..]
Ik zat in een vergelijkbare situatie. Mijn eerst hbo studie beviel me niet dus ik was na een half jaar gestopt. Ik wilde altijd al naar de universiteit maar ik had er niet de juiste papieren voor. Ik heb vervolgens de lerarenopleiding geschiedenis gedaan en na het behalen van mijn P me ingeschreven bij de universiteit. Mocht je wat meer info willen over de lerarenopleiding geschiedenis dan hoor ik het wel
Ik ga nu geschiedenis studeren.quote:Op vrijdag 5 september 2014 08:47 schreef mixy het volgende:
[..]
Welke opleiding ben je uiteindelijk gaan doen op de universiteit?
Ik vraag me altijd af in hoeverre een lerarenopleiding in het eerste jaar al gericht is op lesgeven ipv echt geschiedenis. Want dat geschiedenis lijkt me wel leuk, maar leraar zijn lijkt me verschrikkelijk. Hoe heb jij dat ervaren? Wat voor soort vakken kreeg je allemaal?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |