Nou, dat is allemaal niet zo spannend. Het gaat me puur om de functionaliteit, ik ben een volledige leek, maar ik kan me voorstellen dat:quote:Op maandag 25 augustus 2014 11:46 schreef DroogDok het volgende:
Waarom zou het niet kunnen? Convectoren hebben ook gewoon een aanvoer- en retourleiding voor het water.
Meeste werk zal erin gaan zitten om de leidingen naar gewenste plek in de hal te brengen, als die er nog niet zitten.
Goed punt en geen idee eigenlijk. De cv ketel blijft warm water leveren totdat de ruimte waar de thermostaat hangt op temperatuur is, als dat al heel snel is door heel efficiënte convectoren kan het best dat de hal dan wat achter blijft in warmte.quote:Op maandag 25 augustus 2014 11:54 schreef koffielepel het volgende:
- Maar omdat de radiator zo'n wezenlijk andere werking heeft vraag ik me af of het feilloos gaat werken. Deze heeft natuurlijk heel veel volume qua water, waarbij mijn convectoren allemaal low-h2o zijn en dus véél sneller opwarmen
Dit dus.quote:Op maandag 25 augustus 2014 17:28 schreef robber57 het volgende:
Die jaga convectoren hebben een heel groot oppervlak waardoor de capaciteit ook bij een lage water temperatuur voldoende is, het voordeel is dan dus dat je met hele lage retour temperatur kunt werken en zo het rendement van je installatie zo hoog mogelijk kan houden.
Voor een nog hoger rendement kunnen die jaga's zelf worden uitgerust met een optionele ventilator waardoor het rendement nog hoger word en ze ook bruikbaar zijn met een grond warmtepomp.
Die gietijzeren radiator heeft een relatief klein oppervlak, met een lage water temperatuur zal die gietijzeren radiator dus feitelijk weinig warmte leveren, gietijzeren radiatoren zijn bedoelt voor een verwarming systeem op 70 tot 90 graden, jij gaat stoken op hooguit 50 graden en het liefst zelfs nog lager..
Hij zal het wel doen maar er zal niet veel warmte uit komen.
ik stook hier met 45 graden water in oude kolomradiatoren en dat gaat prima.quote:Op maandag 25 augustus 2014 18:54 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Dit dus.Even over warmtepompen, dat is echt een verhaal apart. . omdat je met lage temperaturen stookt, is het eigenlijk alleen geschikt voor vloerverwarming. Omdat een warmtepomp ook kan koelen zijn radiatoren sowieso niet geschikt, tenzij je het koelgedeelte uitzet. Tevens dient je woning op en top geïsoleerd te zijn. Anders ga je het nooit warm krijgen. Bij een cv-ketel heb je nog de mogelijkheid om de aanvoertemperatuur en het vermogen aan te passen, bij een warmtepomp ben je hier veel beperkter in.
Ik zeg ook niet dat het niet werkt, ze zijn er niet op berekend, dus ze geven bij zulke lage temperaturen niet optimaal hun warmte af.quote:Op maandag 25 augustus 2014 22:14 schreef z80 het volgende:
[..]
ik stook hier met 45 graden water in oude kolomradiatoren en dat gaat prima.
enkel snel van 15 naar 20 graden zal niet gaan. een constante temperatuur is met een lage watertemp goed te doen.
ik zou graag een warmtepomp willen hebben. het is dat die dingen belachelijk duur zijn.
een radiator in de gang om de ergste kou te verdrijven kan prima met een antieke kolom of plaat radiator. ik neem aan dat je de gang niet op kamer temp wil gaan stoken. buiten het gas bedrijf en de spinnen is er niemand die daar blij van wordt.
Het zal wel werken, maar niet optimaal. Capaciteit is van ondergeschikt belang, je temperaturen zijn belangrijk, echter kan je die niet verhogen.quote:Op maandag 25 augustus 2014 23:13 schreef koffielepel het volgende:
Dus het gaat wel werken, maar niet volledig efficiënt?
Maalt het dan uit of ik overcapaciteit neem?
Waar het mij ook om gaat is dat de rest van de installatie niet wordt ontregeld namelijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |