abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143699174
Ik heb voor onze woning een hout CV kachel gekocht. Deze kachel word op het cv circuit aangesloten en helpt de ketel met verwarmen dit om de energiekosten wat naar beneden te drukken.

Het is een Olymberyl HFB 443 kachel. Hier hoort echter een veiligheid setje bij twv ¤800. Deze heb ik ook aangeschaft en al met al heb ik er nu aardig wat geld aan uitgegeven. Ik ben nu bang dat ik wat te impulsief ben geweest. De kachel past namelijk niet in de schouw... Hij zou wel passen maar dan moeten de poten eronder weg. Deze zijn er heel makkelijk onder weg te halen alleen weet ik niet of dit wel mag voor de veiligheid ( de hitte onder de kachel? )
Wanneer het geen probleem zou zijn zit ik weer met het volgende probleem. Hij past er dan wel in maar ik kom niet achter de kachel. Dit is echter wel noodzakelijk niet direct voor het rookkanaal want dat zou nog wel lukken met flexibele buis.
Maar de veiligheid-set moet ook aan de achterzijde worden aangesloten, plus de aanvoer en retour naar de cv ketel.
Kan ik hiervoor ook flexibele buis gebruiken? Of wordt dit veel te heet?

[ Ik kan wel onder mijn vloer tot bij de schouw komen maar deze staat op een betonnen voet. Hier zou ik dan de leidingen doorheen moeten boren maar dat is niet zo'n probleem.]
Aan goede mensen denkt men dankbaar terug, slechte mensen wil men zo snel mogelijk vergeten
pi_143699649
Foto's ter verduidelijking?
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
pi_143700922

Eerst keer dat ik een foto upload :@
Aan goede mensen denkt men dankbaar terug, slechte mensen wil men zo snel mogelijk vergeten
pi_143704045
Volgens mij moet je de kachel niet in de muur willen proppen. Normaal gesproken zie je dit soort kacheltjes toch altijd buiten de opening in de muur staan?
Single ply roofing, pay less, worthless.
pi_143705514
Wil hem er ook zeker niet helemaal in hebben maar ik zou het wel mooi vinden als hij een centimeter of 15/20 naar achteren gaat, hij staat anders net even te ver in de woonkamer.
pi_143706636
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 12:26 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:
plus de aanvoer en retour naar de cv ketel.
Kan ik hiervoor ook flexibele buis gebruiken? Of wordt dit veel te heet?
Die buis zal het wel kunnen hebben want die wordt gekoeld door het water dat er in zit. Een grotere vraag is of je dat water zelf op deze manier niet te ver verwarmd. Geen idee eigenlijk, maar volgens mij probeer je nu wat dingen voor elkaar te krijgen op een manier zoals dat niet bedoeld is. En bij een kachel vind ik dat zelf niet zo slim.
pi_143706667
Misschien wat drastisch, maar is het niet beter om die hele schouw er uit te breken? Dat klinkt heel wat maar als je bezig bent valt het vaak toch heel erg mee.
pi_143707161
Je hebt bij oa. Warmteservice van die flexibele RVS aansluitslangen:

Dan hoef je je over de temperatuur geen zorgen te maken
pi_143707327
Houtkachels moeten van de muur en vloer afstaan voor de aanvoer van lucht en 'afvoer' van de warmte. Als ik de foto zo zie staat je kachel eigenlijk wel op een goede afstand.
Hoe heb je gepland de schoorsteen aan te sluiten, achterkant of bovenkant?
pi_143708241
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 16:10 schreef naaa het volgende:
[ link | afbeelding ]

Niet alle RVS-omvlochten slangen zijn warmte- of hittebestendig, wel even opletten dus.
pi_143709553
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 15:56 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Die buis zal het wel kunnen hebben want die wordt gekoeld door het water dat er in zit. Een grotere vraag is of je dat water zelf op deze manier niet te ver verwarmd. Geen idee eigenlijk, maar volgens mij probeer je nu wat dingen voor elkaar te krijgen op een manier zoals dat niet bedoeld is. En bij een kachel vind ik dat zelf niet zo slim.
Nee dat valt reuze mee deze kachel is speciaal om aan te sluiten op de cv maar dan moet er wel een veiligheid setje tussen hierin zit een oa een pompje en een thermostaat. Zodra het water in de kachel 60 graden wordt slaat het pompje aan en verdwijnt het hete water in mijn cv circuit. Dus heel extreem heet zal het niet worden. Ik heb vanmiddag even contact gezocht met de leverancier van Olymberyl kachels gebeld ( Had ik achteraf ook wel eerder kunnen verzinnen :@ ) Volgens de leverancier moet het wel kunnen als er maar wel wat ruimte onder de kachel blijft zodat er nog wel een luchtstroom vrij blijft maar dit kan worden volstaan met een paar centimeter.

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 16:15 schreef .SP. het volgende:
Houtkachels moeten van de muur en vloer afstaan voor de aanvoer van lucht en 'afvoer' van de warmte. Als ik de foto zo zie staat je kachel eigenlijk wel op een goede afstand.
Hoe heb je gepland de schoorsteen aan te sluiten, achterkant of bovenkant?
Hij zal sowieso wel een stuk van de muur af blijven staan omdat tussen de muur en de kachel nog de pomp en thermostaat geplaatst word.
De schoorsteen wordt aangesloten aan de achterkant. Ik moet nog een flexibele pijp trekken en wanneer ik deze ietsjes langer maak moet ik hem nog wel een klein stukje naar binnen kunnen duwen lijkt mij. Ik dacht aan een soort systeem van rolletjes waar de kachel dan op kan staan, hij is namelijk loei zwaar ik geloof iets van 300kg

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 16:10 schreef naaa het volgende:
[ link | afbeelding ]

Ik heb door mijn hele huis nu leidingen lopen van Uponor en dit wil ik eigenlijk ook gebruiken voor de kachel. Ik weet alleen nog niet hoe heet dat mag worden. Aangezien de watertemp. niet warmer wordt dan 60 graden denk ik dat het wel moet lukken.
pi_143709884
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 17:18 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:

[..]

Nee dat valt reuze mee deze kachel is speciaal om aan te sluiten op de cv maar dan moet er wel een veiligheid setje tussen hierin zit een oa een pompje en een thermostaat. Zodra het water in de kachel 60 graden wordt slaat het pompje aan en verdwijnt het hete water in mijn cv circuit. Dus heel extreem heet zal het niet worden. Ik heb vanmiddag even contact gezocht met de leverancier van Olymberyl kachels gebeld ( Had ik achteraf ook wel eerder kunnen verzinnen :@ ) Volgens de leverancier moet het wel kunnen als er maar wel wat ruimte onder de kachel blijft zodat er nog wel een luchtstroom vrij blijft maar dit kan worden volstaan met een paar centimeter.

[..]

Hij zal sowieso wel een stuk van de muur af blijven staan omdat tussen de muur en de kachel nog de pomp en thermostaat geplaatst word.
De schoorsteen wordt aangesloten aan de achterkant. Ik moet nog een flexibele pijp trekken en wanneer ik deze ietsjes langer maak moet ik hem nog wel een klein stukje naar binnen kunnen duwen lijkt mij. Ik dacht aan een soort systeem van rolletjes waar de kachel dan op kan staan, hij is namelijk loei zwaar ik geloof iets van 300kg

[..]

Ik heb door mijn hele huis nu leidingen lopen van Uponor en dit wil ik eigenlijk ook gebruiken voor de kachel. Ik weet alleen nog niet hoe heet dat mag worden. Aangezien de watertemp. niet warmer wordt dan 60 graden denk ik dat het wel moet lukken.
Hoeveel kW is het beestje?
Wij hebben een mooie solide afvoerbuizen aan de achterkant, waarom zou je dat ding verrijdbaar willen maken, als alles goed aangesloten is moet je er gewoon vanaf blijven.
Heb je een centraal ventilatiesysteem in huis?
pi_143710343
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 17:31 schreef .SP. het volgende:

[..]

Hoeveel kW is het beestje?
Wij hebben een mooie solide afvoerbuizen aan de achterkant, waarom zou je dat ding verrijdbaar willen maken, als alles goed aangesloten is moet je er gewoon vanaf blijven.
Heb je een centraal ventilatiesysteem in huis?
19-21 kW, Omdat ik er nog achter moet kunnen ivm aansluiting op veiligheid setje moet ik hem kunnen verplaatsen en hierom moet ook alles flexibel zijn.
Helaas heb ik geen centraal ventilatiesysteem, ik heb beneden in de hal en keuken vloerverwarming en verder gewoon radiatoren in huis.

Linkje staat alle info over de kachel ;)

http://www.olymberyl.nl/c(...)-cv-houtkachel-aidan
pi_143710716
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 17:47 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:

[..]

19-21 kW, Omdat ik er nog achter moet kunnen ivm aansluiting op veiligheid setje moet ik hem kunnen verplaatsen en hierom moet ook alles flexibel zijn.
Helaas heb ik geen centraal ventilatiesysteem, ik heb beneden in de hal en keuken vloerverwarming en verder gewoon radiatoren in huis.

Linkje staat alle info over de kachel ;)

http://www.olymberyl.nl/c(...)-cv-houtkachel-aidan
poeh, da's een flinke!
Bij ons in Groot brittannie moet je boven een bepaald aantal kW (ik meen 10) extra aanvoer ventilatie hebben, geen idee of dat in NL geldt, misschien even opzoeken. Met zo'n knoepert van een kachel is het goed dat je geen centrale ventilatie hebt. Kachels trekken een enorme hoeveelheid lucht.

Ik neem aan dat je alles aansluit en als laatste de luchtafvoer, dan is het helemaal niet nodig om met wieltjes te gaan spelen. Kan me niet voorstellen dat dat officieel ook mag. Moet er niet aan denken dat iemand er tegenaan loopt en al je aansluitingen aan gort helpt.
pi_143712811
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 18:00 schreef .SP. het volgende:

[..]

poeh, da's een flinke!
Bij ons in Groot brittannie moet je boven een bepaald aantal kW (ik meen 10) extra aanvoer ventilatie hebben, geen idee of dat in NL geldt, misschien even opzoeken. Met zo'n knoepert van een kachel is het goed dat je geen centrale ventilatie hebt. Kachels trekken een enorme hoeveelheid lucht.

Ik neem aan dat je alles aansluit en als laatste de luchtafvoer, dan is het helemaal niet nodig om met wieltjes te gaan spelen. Kan me niet voorstellen dat dat officieel ook mag. Moet er niet aan denken dat iemand er tegenaan loopt en al je aansluitingen aan gort helpt.
Ik hoop ook niet dat dat nodig is maar ik zou toch de kachel na het aansluiten nog 15-20 cm naar achteren willen schuiven en hierom moet ik dus wel flexibele buis gebruiken. Ik wil de kachel het liefst achter die tweede zwarte tegelrand hebben ( zie foto ).
pi_143713378
a) zou je die poten niet in kunnen korten met de helft?
komt die dan wel ver genoeg?

b) ja Uponor is leuk spul, maar het is kunststof buis met een temperatuurbestendigheid van 70/80 graden continue
en kortstondig 95 graden..plus, hoe warmer, hoe sneller de buis verouderd (poreuzer/brozer) word. link

Dus voorliefde om het met dezelfde materialen als de rest van de installatie uit te voeren, dat kan ik begrijpen.
Maar ivm met hitte zou ik hoor óf gewoon vaste stalen of koperen buis aanraden,
óf gebruik maken van flexibele RVS leidingen waar hitte ook geen rol speelt.
Daarna ga je weer over naar je Unipipe systeem.
pi_143716793
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 19:15 schreef naaa het volgende:
a) zou je die poten niet in kunnen korten met de helft?
komt die dan wel ver genoeg?

b) ja Uponor is leuk spul, maar het is kunststof buis met een temperatuurbestendigheid van 70/80 graden continue
en kortstondig 95 graden..plus, hoe warmer, hoe sneller de buis verouderd (poreuzer/brozer) word. link

Dus voorliefde om het met dezelfde materialen als de rest van de installatie uit te voeren, dat kan ik begrijpen.
Maar ivm met hitte zou ik hoor óf gewoon vaste stalen of koperen buis aanraden,
óf gebruik maken van flexibele RVS leidingen waar hitte ook geen rol speelt.
Daarna ga je weer over naar je Unipipe systeem.
Bedankt voor je reactie! Had ik eerder al wel eens aan gedacht om de poten in te korten en dit is idd wel een goeie optie. En wat dat Uponor betreft denk ik dat je ook gelijk hebt.

Ik zal wanneer ik ermee aan de slag ga wel even laten weten hoe het geworden is
pi_143719106
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 augustus 2014 17:18 schreef mannenkoorkarrespoor het volgende:
Nee dat valt reuze mee deze kachel is speciaal om aan te sluiten op de cv maar dan moet er wel een veiligheid setje tussen hierin zit een oa een pompje en een thermostaat. Zodra het water in de kachel 60 graden wordt slaat het pompje aan en verdwijnt het hete water in mijn cv circuit. Dus heel extreem heet zal het niet worden. Ik heb vanmiddag even contact gezocht met de leverancier van Olymberyl kachels gebeld ( Had ik achteraf ook wel eerder kunnen verzinnen ) Volgens de leverancier moet het wel kunnen als er maar wel wat ruimte onder de kachel blijft zodat er nog wel een luchtstroom vrij blijft maar dit kan worden volstaan met een paar centimeter.
Ik bedoel eigenlijk dat je hem in een heel krappe ruimte aan het duwen bent. Daarnaast werkt die beveiliging waarschijnlijk op de temperatuur in de warmtewisselaar, en als je het zo inmetselt ben je de buizen buiten de warmtewisselaar nog eens na aan het verwarmen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')