abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143683965
Een nieuwe woning, twee trappen met knaloranje tapijt EN een stel langharige katten... Dat leek me niet zo'n goed idee. Dus we zijn aan de slag gegaan met een complete trapmakeover!

Het tapijt is er ondertussen af, net als de lijm (wat een klus... maar dankzij cola en Alabastine tapijtlijmverwijderaar gelukt), de treden zijn geschuurd en behandeld met ammoniak om ze te ontvetten. Om de deuken en gaten op te vullen zijn we aan de slag gegaan met Super Sterk Vuller van Alabastine: tweecomponentenvuller.

Nu komt het probleem: bij onze bovenste trap wil er IETS maar niet goed gaan. Waar bij de onderste trap de Alabastine mooi hard opgedroogd is blijven de treden van de bovenste trap plakkerig. De Alabastine is er bijna met een nagel af te krabben, ook na een nacht opdrogen. Ik heb alle zooi er weer af gehaald, de boel geschuurd en opnieuw behandeld met de supersterkvuller, maar ook nu... zacht en er simpel met de nagels af te halen. Mijn schuurpapier loopt vol als ik dat probeer te gebruiken en met een verfkrabber haal ik de laag er met gemak weer vanaf... lijkt me niet een goede ondergrond voor de Sigma primer ;(

Ik ben bijna in staat die hele rottrap maar onbehandeld te laten, maar na al die tijd die er in is gaan zitten gaat dat mijn trots te boven, dus... Heeft er iemand tips? :'(
Toch maar proberen er overheen te schilderen en kijken hoe het zich houdt, alles voor de derde keer schuren en proberen te vullen, een ander product gebruiken of...?
pi_143684539
Zit er genoeg verharder in je mengsel bij de bovenste trap? Ik was het vorige week per ongeluk vergeten namelijk... kon ik ook alles eruit schrapen.
Is het hout van de trap wel helemaal droog? Of zit er nog cola/tapijtlijmverwijderaar/ammoniak in het hout toevallig?
Wat je zou kunnen doen is een stukje dat uit het zicht zit een beetje vullen met gewone harde plamuur (geen twee-componenten). Hardt dat wel helemaal uit? Zo ja, dan ligt het aan je tweecomponentenvuller. Zo nee, dan ligt het aan je trap. Als we dat weten zijn we in ieder geval een stap verder :)
Da gao nie nou!
pi_143684958
^dit

Lijkt er op alsof er nog vocht/vetten/chemicaliën
in het hout zitten waardoor uithardingsproces verstoort word.

Eruit halen, goed ontvetten (wasbenzine of thinner), en nog een keer proberen.
Eventueel zou je nog een ander (sterker) vulmiddel kunnen gebruiken: Houtrotvuller van hetzelfde merk
pi_143686384
Verdorie, heel stiekem had ik toch gehoopt op een 'geen probleem, gewoon oververven en klaar' tegen beter weten in -O-

Ik heb op beide trappen ongeveer dezelfde vulmiddel/verharder ratio gebruikt, dus dan zal het echt aan de bovenste trap moeten liggen... Na de cola- en tapijtlijmverwijderaarbehandeling heeft de trap een paar dagen (dag of vier) kunnen drogen. Tussen ontvetten met ammoniak en het gebruik van de Alabastine vulmiddel heeft krap aan een uurtje gezeten... misschien is dat te snel geweest.

Verder lijkt het hout wel droog te zijn, ik merk er in ieder geval niks vreemds aan als de treden kaal zijn, maar aangezien de onderste trap geen problemen geeft zal het inderdaad wel iets met het hout zijn. Dat moet dan ook te merken zijn met die plamuur.

Ik zal de boel er wel weer vanaf halen. Ik heb ammoniak en terpentine in huis, kan ik dat ook gebruiken voor het ontvetten of kan ik beter voor de thinner gaan?
pi_143686409
Oh en uiteraard bedankt voor de snelle reacties O+
pi_143686653
Na het weghalen van het tweecomponentenspul ff schuren, keukenrol met beeeeeeetje ammoniak , uurtje laten drogen (dat moet zeker genoeg zijn tenzij bij jou alle ramen open staan, want buiten is de luchtvochtigheid erg hoog momenteel). Dan ff wat gewone plamuur... En het resultaat daarvan lezen we hier graag terug :)
Da gao nie nou!
pi_143687474
Ammonia moet véél langer 'ademen' of verdampen dan een uurtje..je brengt immers water het hout in
pi_144132637
Ik heb de traptreden ondertussen een keer schoongemaakt met water (met het idee: als er nog wat spul in zit dan helpt het misschien wel om dat spul eruit te krijgen) en heb dit een tijd laten drogen. Ik zal het binnenkort nog met ammonia verder schoonmaken en het dan lang laten verdampen. Het zal waarschijnlijk nog wel even duren voor ik met de bovenste trap verder ga, want er zijn wat dingen tussen gekomen. Ik laat het dus zeker weten wat de resultaten van jullie tips zijn, maar het zal een tijdje gaan duren voor ik daar aan toe kom :)
pi_144149994
Jaja, stiekem in de tuin zitten met dit mooie weer hè??? We wachten de nieuwe resultaten af :)
Da gao nie nou!
pi_146164667
Nou, na een heeeeeeele lange tijd van uitstellen ben ik weer toegekomen aan die verdraaide rottrap. De trap heb ik een paar keer met water schoongemaakt, in de hoop dat eventueel achtergebleven schoonmaakmiddel dan weggewassen zou worden. Elke keer minimaal twee dagen laten drogen. Zo'n twee of drie keer herhaald.

Ik heb daarna de trap met ammoniak schoongemaakt (verdund, iets van 1 deel ammoniak op 10/15 delen water), daarna de treden met een natte lap afgenomen, afgedroogd met een schone handdoek en vervolgens de trap een paar dagen laten drogen. Daarna heb ik Sigma S2U nova primer op de treden gesmeerd, want ik kreeg van iemand de tip dat vulmiddel dan beter zou hechten.

De treden zijn er echt slecht aan toe, er is meer (diepe) deuk dan hout zegmaar, ook na flink wat schuurwerk. Dus bij het vullen moest een groot deel van de tree met 2-componenten houtvuller behandeld worden. Dit heb ik eerst bij een enkele tree gedaan en dat ging goed: mooi uitgeharde houtvuller.

Vol goede moed heb ik daarna de rest van de traptreden behandeld met houtvulmiddel. Maaaaaaaar... Na een nacht drogen WEER hetzelfde probleem als eerder... Het vulmiddel wordt niet hard, blijft plakkerig en ik kan het er met een nagel afkrabben, ook al is het in een dunne laag aangebracht. Op sommige delen van de treden is het echter wel helemaal uitgehard, maar dan gaat het om een heel klein deel...

Ik zie het eigenlijk niet meer zitten om nu wéér de boel eraf te halen en te schuren, want dat heb ik al minstens vier keer gedaan en mijn motivatie is in geen velden of wegen meer te bekennen... Wat zijn nu nog betaalbare opties? Kan ik bijvoorbeeld een plaatje hout bovenop elke tree bevestigen en die vervolgens meeschilderen? Of de treden bekleden met de laminaat die ik nog over heb na het vloeren leggen?
pi_147223916
Uiteindelijk heb ik me er toch maar toe gezet om de treden weer schoon te maken en te schuren. Tijdens het schuren verloor ik het schuurblokje, die naar beneden viel en twee deuken op mijn mooie onderste trap achterliet :( Zucht...

Ik heb de treden van de onderste trap geschuurd, gevuld en weer geverfd. De bovenste trap heb ik niet meer gevuld, maar ik ben gelijk met verven bezig gegaan.

We hebben besloten kunststof trapmatten op de treden te plaatsen vanwege het zachte hout. Die zijn vandaag binnengekomen met het volgende resultaat (de trapmatten moeten nog definitief geplaatst worden en de stootborden worden nog schoongemaakt):

Bovenste trap

Onderste trap

In de onderste trede(n) van de trap komt/komen lade(s), dus daar zit nog geen stootbord.

O+ een pokkewerk, maar 't is bijna klaar! O+
pi_147233300
Mooi werk, jammer van die trapdingen, maar ik snap je wel. Vuren is zachte rommel... Heb ik ook.

Straks ook eens kijken hoe ik het ga doen.
Laat die handjes wapperen!
pi_147243513
Mooi werk...heb er nog steeds nachtmerries van (van hoogpolig rood tapijt naar hoogglans wit gelakt, eens maar nooit meer)
Edit: Dit is geen topic hijack, poste foto's alleen om te laten zien dat ik het gevoel ken van een trap opknappen

[ Bericht 37% gewijzigd door StretchingKoala op 03-12-2014 16:25:40 ]
I am a Koala who Stretches :P
pi_147250124
Mooie eindresultaat. Zal wel veel uren werk in gezeten hebben. Ben ook bezig met traprenovatie en het wordt laminaat op de trap. Scheelt een hele hoop tijd en ergenis.
  woensdag 3 december 2014 @ 16:05:32 #15
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_147250413
Die laatste is mooi geworden!!!
Ik moet zelf nog aan de gang. Maar het wordt wss tapijt eraf trekken. Nieuwe stootbordjes maken. nieuwe zijkanten maken, en de bovenkant van de treden gaat gewoon grind op.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_147326853
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 december 2014 22:12 schreef Gieliovd het volgende:
Mooi werk, jammer van die trapdingen, maar ik snap je wel. Vuren is zachte rommel... Heb ik ook.
Pfff ja, dat kan echt weinig hebben. Wat is de staat van jouw trap en waar ait je aan te denken om te gaan doen?

quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 11:56 schreef StretchingKoala het volgende:
Mooi werk...heb er nog steeds nachtmerries van (van hoogpolig rood tapijt naar hoogglans wit gelakt, eens maar nooit meer
Mooi! O+ wat een werk he, maar het is echt opgeknapt zeg!

quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 15:56 schreef indochina het volgende:
Mooie eindresultaat. Zal wel veel uren werk in gezeten hebben. Ben ook bezig met traprenovatie en het wordt laminaat op de trap. Scheelt een hele hoop tijd en ergenis.
Dank je! Klopt, ook erg veel frustratie omdat het vulmiddel dus niet wilde uitharden en ik daardoor steeds de treden moest schoonmaken en schuren. Gelukkig bleef de verf wel zitten!

Ga je zelf laminaat verwerken of wordt het CanDo o.i.d.?

quote:
0s.gif Op woensdag 3 december 2014 16:05 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Die laatste is mooi geworden!!!
Ik moet zelf nog aan de gang. Maar het wordt wss tapijt eraf trekken. Nieuwe stootbordjes maken. nieuwe zijkanten maken, en de bovenkant van de treden gaat gewoon grind op.
Wordt ook nog wel een werkje dus ;) Grind zat ik ook ooit aan te denken, maar wist niet hoe goed dat schoon te maken valt. Ga je gewoon zelf wat instrooien of wordt het een bepaald soort verf?
  dinsdag 9 december 2014 @ 14:19:40 #17
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_147421395
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 december 2014 08:19 schreef gehotseflotst het volgende:

Wordt ook nog wel een werkje dus ;) Grind zat ik ook ooit aan te denken, maar wist niet hoe goed dat schoon te maken valt. Ga je gewoon zelf wat instrooien of wordt het een bepaald soort verf?
Door het hele huis komt een grindvloer (siergrind/korreltapijt|) dus laat gelijk mijn trap meepakken.
Lijmresten hoeven er dan niet af :D als de bobbels maar niet groter dan 5mm zijn. en de stootborden en wangen zet ik gewoon een nieuw stuk hout overheen.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')