Hi, ik ben bezig met het bouwen van een dakterras. De vloer ligt er al: rubbermatjes, daarop balken, daar weer bovenop vlonderplanken. De planken zijn "composiet polypropyleen", een mengsel van (hard)hout en kunststof, polypropyleen dus. De planken zijn 400x15cm per stuk, 25mm dik, holle planken.
![2200.jpg]()
Het hekwerk bestaat uit panelen van spijlen en palen (12 palen in totaal) met daaronder een voet. Elke voet (10mm staal) heeft 4 gaten van 11mm diameter. Nu wil ik die palen op de vlonderplanken monteren.
Probleempje daarbij is dat ik op de meeste plaatsen niet "onder de vloer" erbij kan om bijvoorbeeld een moer aan te draaien, omdat aan het grootste deel van de zijkant van de terrasvloer er maar een paar cm is tot aan de zinken dakrand, ik kan mijn hand er dus niet onder steken. En onder de buitenste rand zit trouwens vaak de balk waar de planken aan vast zijn gemaakt.
Hoe ga ik dit nu het beste vast maken? Het is best een zwaar hekwerk (meter hoog, volledig metaal, spijlen) en de op een aantal plaatsen zit er ongeveer 230cm tussen twee palen. De voeten moeten dus stevig aan de vloer vast komen te zitten. Paar opties die ik heb bedacht:
• M10 houtdraadbouten
• Tuimelplug. Maar die gaan vaak maar tot M5. Daarbij: hoe groter het gat dat ik ervoor in de vlonderplak moet maken om het tuimelgedeelte erdoorheen te krijgen, des te zwakker de plank wordt natuurlijk
• Op de plaatsen waar ik er onder kan wél werken met een M10 bout met onder de plank een carrosseriering en een moer.
• Planken los maken en aan de onderkant een M10 slagmoer erin slaan. Nadeel is dan wel een behoorlijke hoeveelheid werk om de planken los te maken. Ze zitten met clips tussen de planken vast en ik moet om 1 plank los te krijgen meerdere andere planken los maken om te kunnen kantelen en de vraag is of ik ze er weer in kan krijgen, wederom vanwege een hele rij clips die er aan elke kant van de plank zit.
Makkelijkste is natuurlijk de houtdraadbouten, maar is dat stevig genoeg omdat het in composiet polypropyleen gaat? Ik ben niet van plan complete stellages aan het hekwerk vast te maken, maar het moet niet gaan wiebelen als er iemand tegenaan leunt. Als je aan de verkeerde kant staat stuiter je namelijk een meter of 10 naar beneden.
Ohw en als ik die bouten ga gebruiken, wat moet ik dan tussen de kop van de bout en de voet doen? Eerst een carrosseriering op de voet leggen, daarbovenop een veerring en dan de bout erin? Of een gewone normale smalle ring en daarbovenop de veerring? De voeten zijn verzinkt en gepoedercoat, wil dat zo min mogelijk beschadigen.