abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143631181
Hi, ik ben bezig met het bouwen van een dakterras. De vloer ligt er al: rubbermatjes, daarop balken, daar weer bovenop vlonderplanken. De planken zijn "composiet polypropyleen", een mengsel van (hard)hout en kunststof, polypropyleen dus. De planken zijn 400x15cm per stuk, 25mm dik, holle planken.

Het hekwerk bestaat uit panelen van spijlen en palen (12 palen in totaal) met daaronder een voet. Elke voet (10mm staal) heeft 4 gaten van 11mm diameter. Nu wil ik die palen op de vlonderplanken monteren.
Probleempje daarbij is dat ik op de meeste plaatsen niet "onder de vloer" erbij kan om bijvoorbeeld een moer aan te draaien, omdat aan het grootste deel van de zijkant van de terrasvloer er maar een paar cm is tot aan de zinken dakrand, ik kan mijn hand er dus niet onder steken. En onder de buitenste rand zit trouwens vaak de balk waar de planken aan vast zijn gemaakt.

Hoe ga ik dit nu het beste vast maken? Het is best een zwaar hekwerk (meter hoog, volledig metaal, spijlen) en de op een aantal plaatsen zit er ongeveer 230cm tussen twee palen. De voeten moeten dus stevig aan de vloer vast komen te zitten. Paar opties die ik heb bedacht:
• M10 houtdraadbouten
• Tuimelplug. Maar die gaan vaak maar tot M5. Daarbij: hoe groter het gat dat ik ervoor in de vlonderplak moet maken om het tuimelgedeelte erdoorheen te krijgen, des te zwakker de plank wordt natuurlijk
• Op de plaatsen waar ik er onder kan wél werken met een M10 bout met onder de plank een carrosseriering en een moer.
• Planken los maken en aan de onderkant een M10 slagmoer erin slaan. Nadeel is dan wel een behoorlijke hoeveelheid werk om de planken los te maken. Ze zitten met clips tussen de planken vast en ik moet om 1 plank los te krijgen meerdere andere planken los maken om te kunnen kantelen en de vraag is of ik ze er weer in kan krijgen, wederom vanwege een hele rij clips die er aan elke kant van de plank zit.

Makkelijkste is natuurlijk de houtdraadbouten, maar is dat stevig genoeg omdat het in composiet polypropyleen gaat? Ik ben niet van plan complete stellages aan het hekwerk vast te maken, maar het moet niet gaan wiebelen als er iemand tegenaan leunt. Als je aan de verkeerde kant staat stuiter je namelijk een meter of 10 naar beneden.

Ohw en als ik die bouten ga gebruiken, wat moet ik dan tussen de kop van de bout en de voet doen? Eerst een carrosseriering op de voet leggen, daarbovenop een veerring en dan de bout erin? Of een gewone normale smalle ring en daarbovenop de veerring? De voeten zijn verzinkt en gepoedercoat, wil dat zo min mogelijk beschadigen.
Da gao nie nou!
pi_143633028
Waarom voor een plastic terras gekozen?
Die zooi trekt krom als het bloedheet wordt
  woensdag 20 augustus 2014 @ 16:29:13 #3
361851 Idanue
Polite as Fuck
pi_143633084
Is het niet beter om het hekwerk aan de balken vast te maken en dan de vloer er op?
  woensdag 20 augustus 2014 @ 16:40:24 #4
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_143633580
Wat hierboven al gezegd is.

Voor zover je een balustrade überhaupt aan je vlonderplanken vast zou moeten willen maken, is dit composietmateriaal wel het slechtste materiaal waarbij je dat zou kunnen doen. Het klinkt leuk, duurzaam "hout", maar het is hartstikke slap en trekt na verloop van tijd helemaal krom.

Toevallig heeft hier in de buurt iemand zo'n composietvlonder laatst al na een paar jaar er helemaal uit moeten slopen omdat het geen gezicht meer was, zo krom alles was geworden. Ook verkleuren die planken na verloop van tijd naar een soort leverachtig beige/oranje.

Misschien valt het met de looks allemaal wel wat mee, maar ik zou je hekwerk in elk geval vastmaken aan je liggers of andersoortige constructie onder de vlonder.
pi_143633637
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 16:28 schreef hoas het volgende:
Waarom voor een plastic terras gekozen?
Die zooi trekt krom als het bloedheet wordt
Er ligt om de iets van 35cm een balk met clips onder, valt weinig meer krom te trekken denk ik. En zo vaak wordt het overigens ook niet bloedheet in NL...
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 16:29 schreef Idanue het volgende:
Is het niet beter om het hekwerk aan de balken vast te maken en dan de vloer er op?
Dat lijkt me niet handig: hele vloer weer loshalen en dan vervolgens iets gaan verzinnen om alle andere planken 10mm hoger te krijgen...
Da gao nie nou!
pi_143633807
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 16:40 schreef Barrah het volgende:
Wat hierboven al gezegd is.

Voor zover je een balustrade überhaupt aan je vlonderplanken vast zou moeten willen maken, is dit composietmateriaal wel het slechtste materiaal waarbij je dat zou kunnen doen. Het klinkt leuk, duurzaam "hout", maar het is hartstikke slap en trekt na verloop van tijd helemaal krom.

Toevallig heeft hier in de buurt iemand zo'n composietvlonder laatst al na een paar jaar er helemaal uit moeten slopen omdat het geen gezicht meer was, zo krom alles was geworden. Ook verkleuren die planken na verloop van tijd naar een soort leverachtig beige/oranje.

Misschien valt het met de looks allemaal wel wat mee, maar ik zou je hekwerk in elk geval vastmaken aan je liggers of andersoortige constructie onder de vlonder.
Sjeee, hmm... hier nummer 2 al die dat meldt. Wist niet dat het zo beroerd was. Ik wilde juist planken met weinig onderhoud (geen zin om elk jaar te schuren en in de olie te zetten). Kan ik me alvast voor gaan bereiden dat er over een paar jaar een nieuwe vloer op moet :(
Da gao nie nou!
  woensdag 20 augustus 2014 @ 16:50:19 #7
361851 Idanue
Polite as Fuck
pi_143634002
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 16:41 schreef vigier het volgende:
Dat lijkt me niet handig: hele vloer weer loshalen en dan vervolgens iets gaan verzinnen om alle andere planken 10mm hoger te krijgen...
Of de voet van die palen 10mm laten zakken.
Even met de bovenfrees er bij langs. :)

Maar misschien heeft iemand anders nog wel een idee, ik denk dat wat foto's wel zullen helpen.

Dit zal best een tijdje mee gaan denk ik hoor maar mocht het tegen vallen kijk dan eens naar dit.

[ Bericht 9% gewijzigd door Idanue op 20-08-2014 16:56:57 ]
  woensdag 20 augustus 2014 @ 17:24:52 #8
361851 Idanue
Polite as Fuck
pi_143635200
Oh en nog even over veiligheid, ik zou nooit op 10 meter hoogte zo'n hek aan kunststof plankjes vast maken.
  woensdag 20 augustus 2014 @ 21:53:27 #9
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_143645922
Juist en daarom eerst een goede constructie voor je balkonhek maken en dan pas de vloer leggen.
Geen enkel risico nemen op 10 meter hoogte, het zal je maar gebeuren!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')