abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143625274
REM-slaap is juist de minst diepe slaap TS. Tijdens de REM rust je lichaam ook het minst door dromen. De diepste slaap is vlak na het inslapen, daarna wordt de curve vlakker en vlakker.
pi_143625473
Interessant topic. Van zondag op maandag had ik door omstandigheden slechts 4 uur geslapen en ik heb me helemaal niet moe gevoeld op maandag. De nacht erna heb ik 7 uur geslapen en gistermiddag was ik doodmoe, ik viel bijna om.

Wat is de beste hoeveelheid slaap voor een knul van 25 jaar?
Copthorne 2.0
pi_143625574
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:08 schreef Copthorne het volgende:
Interessant topic. Van zondag op maandag had ik door omstandigheden slechts 4 uur geslapen en ik heb me helemaal niet moe gevoeld op maandag. De nacht erna heb ik 7 uur geslapen en gistermiddag was ik doodmoe, ik viel bijna om.

Wat is de beste hoeveelheid slaap voor een knul van 25 jaar?
8 uur.
Powernaps zijn efficiënter omdat vlak na het inslapen de diepste slaap wordt bereikt (zie het plaatje in mijn vorige post).
Hier wat meer info voor de ge-interesseerde: http://www.neurofeedback.nl/hoeveel_slaap_nodig.htm

[ Bericht 20% gewijzigd door niels0 op 20-08-2014 13:29:18 ]
pi_143633995
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 21:06 schreef Studeur het volgende:
Misschien waren jullie al bekend met het fenomeen slaapcyclus. Kortgezegd betekent dat; een cyclus van ongeveer 90 minuten waarin je lichaam zich in verschillende slaapfases bevindt, beginnend met lichte slaap en eindigend met de belangrijkste, de REM-slaap, een zeer diepe slaap die het meeste rust geeft aan lichaam en geest.

Nou is het geval dat bij mij de eerste 4 "slaapcyclussen" bij elkaar ongeveer 6,5 uur duren. Daarna word ik even wakker of kom ik in een nieuwe cyclus dus in de lichte slaap. Als ik na deze 6,5 uur mijn bed uit kom, het liefst nog zonder wekker, voel ik me de hele dag prima en energiek.

Ook heb ik ontdekt dat als ik langer wil slapen, dat minstens 1,5 uur langer moet zijn, waarna een 5e slaapcyclus afgelopen is. Dit betekent dus dat ik 6,5 óf 8 uur moet slapen (of langer) om uitgerust te zijn.

Alles daaronder of daartussen is funest voor mijn dag. Vannacht heb ik bijvoorbeeld 7 uur en 10 minuten geslapen, wat resulteerde in mijn wekker die afging terwijl ik midden in de REM-slaap zat. Daardoor voelde ik mij de hele dag een zombie en ben ik niet anders dan doodmoe geweest.

Echter kan ik een hele dag prima functioneren als ik slechts 6,5 uur geslapen heb en precies voor de wekker wakker ben geworden.

Klacht: Verplichtingen zorgen dat de wekker mij midden in mijn diepste slaap wakker maakt waardoor ik de hele dag zowat omval van moeheid.
Oplossing: Vroeg naar bed vanavond zodat ik 8 uur slaap, of laat naar bed zodat ik precies 6,5 uur slaap.
Dit is zeer herkenbaar.
Volgens mij is dat ook wetenschappelijk bewezen.
Geldt voor mij precies hetzelfde. 6,5 of 8 uur.
"Wij zweren de voorkeur te geven aan een wisse dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt wordt op Neêrlands roem of de eer der vlag.”
- Jan Van Speijk
pi_143653418
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 augustus 2014 22:08 schreef Le_Professeur het volgende:
Dom zijn
ummmm kan ook een heel aardige maar te analitische man zijn, die wel boeken kan lezen over betha zaken maar gewoon te wiskundig is ingesteld om dat sooort vrouwen zaken oooooit te kunnen begrijpen.... ik begrijp dat soort dingen juist wel maar ha ha. een echte man kan je mij ook niet noemen....
eenzaampjes klim ik de eenzame berg op!
pi_143653497
quote:
0s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 13:11 schreef niels0 het volgende:

[..]

8 uur.
Powernaps zijn efficiënter omdat vlak na het inslapen de diepste slaap wordt bereikt (zie het plaatje in mijn vorige post).
Hier wat meer info voor de ge-interesseerde: http://www.neurofeedback.nl/hoeveel_slaap_nodig.htm
Bedankt voor de link.
Copthorne 2.0
pi_143656678
Autist
pi_143657018
Voor mij maakt het niet hoeveel ik slaap, zolang ik aan het einde van de week maar aan een totaal van 7x8 uur kom aangezien een slaaptekort mij wel achtervolgt over een periode van dagen en zich niet zo zeer manifesteert op een dag.
pi_143657088
Wat interessant. Ik vroeg me al langere tijd af waarom ik soms na een lange slaap de hele dag met een kop vol watten loop en na een korte slaap juist heel helder kan zijn.
Vanmorgen vijf minuten voor de wekker wakker geworden, wat een fantastisch gevoel is dat om ook echt klaar met slapen te zijn als je eruit moet. :)
pi_143657108
5 uur is dus gewoon super efficiënt?
  donderdag 21 augustus 2014 @ 09:47:39 #36
416334 Bapple
Alleen echte kwaliteit.
pi_143657142
Geef die kankerwekker de schuld!
Genomineerd voor: Kwaliteitsuser van het jaar 2013
Genomineerd voor: Beste KLB-topic van het jaar 2013
Winnaar van: Slechtste KLB-topic van het jaar 2013
Winnaar van: Kwaliteitsuser van het jaar 2014
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo