De Rabobank heeft een eigen vermogen van zo'n ¤ 30 miljard, een commerciële vastgoedportefeuille van ¤ 100 miljard (waarvan de helft afgeschreven moet worden) en voor ¤ 200 miljard aan hypotheken uitstaan (waarvan er een aanzienlijk gedeelte onder water staat).quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 10:54 schreef Faux. het volgende:
Wat fijn dat TS ook gelijk het antwoord in de OP heeft gezet, zodat er over gediscussieerd kan worden
En nu? Jij denkt dat alle andere banken wel voldoende kapitaal hebben voor de leningen die ze uit hebben staan?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:07 schreef MisterCe het volgende:
[..]
De Rabobank heeft een eigen vermogen van zo'n ¤ 30 miljard, een commerciële vastgoedportefeuille van ¤ 100 miljard (waarvan de helft afgeschreven moet worden) en voor ¤ 200 miljard aan hypotheken uitstaan (waarvan er een aanzienlijk gedeelte onder water staat).
Discussieer erop los zou ik zeggen.
Fractional reserve banking is mij bekend. Maar we hebben het nu over de Rabobank die 100 miljard aan commercieel vastgoed heeft gefinancierd. En dat hebben volgens mij niet alle banken.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:13 schreef MPC60 het volgende:
[..]
En nu? Jij denkt dat alle andere banken wel voldoende kapitaal hebben voor de leningen die ze uit hebben staan?
Maar er zijn andere zaken die spelen. Hoe groot is de kans dat men de leningen mbt commercieel vastgoed niet kan terugbetalen. Dan is men gedwongen om te herwaarderen. Toch?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:17 schreef arjan1112 het volgende:
Er komt geen echte herwaardering, dus de Rabobank gaat niet failliet.
De poep moet de ventilator wel heel hard raken wil dat gebeuren. Dan zal de overheid echter weer bijstaan i.p.v. de boel om laten vallen. Dat is de reden waarom de Rabo (en andere grote banken in Nederland) grote risico's kunnen nemen: wij worden toch wel gered.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:19 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Maar er zijn andere zaken die spelen. Hoe groot is de kans dat men de leningen mbt commercieel vastgoed niet kan terugbetalen. Dan is men gedwongen om te herwaarderen. Toch?
Kan Nederland de Rabobank wel redden? Hun balans is toch meerdere keren onze BNP?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:41 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
De poep moet de ventilator wel heel hard raken wil dat gebeuren. Dan zal de overheid echter weer bijstaan i.p.v. de boel om laten vallen. Dat is de reden waarom de Rabo (en andere grote banken in Nederland) grote risico's kunnen nemen: wij worden toch wel gered.
Zelfde scenario als wat er de afgelopen jaren in Zuid-Europa is gebeurd, gok ik zo. Dus de EU/ECB moeten dan bijstappen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:45 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Kan Nederland de Rabobank wel redden? Hun balans is toch meerdere keren onze BNP?
Zou er een grens zijn aan wat de ECB kan bijprinten zonder gevaar voor hyperinflatie.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:47 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
Zelfde scenario als wat er de afgelopen jaren in Zuid-Europa is gebeurd, gok ik zo. Dus de EU/ECB moeten dan bijstappen.
Ja, maar die is nog lang niet bereikt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:53 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Zou er een grens zijn aan wat de ECB kan bijprinten zonder gevaar voor hyperinflatie.
Kunnen ze dan niet voor elke burger een miljoentje printen?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 13:53 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
Ja, maar die is nog lang niet bereikt.
Griekenland heeft geloof ik 4x gdp als bailout gehad van imf/ecb.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:04 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Kunnen ze dan niet voor elke burger een miljoentje printen?
Dit wordt altijd geroepen maar niemand geeft aan hoe dat dan zou moeten werken. De factoren die een centrale bank kan beïnvloeden (rente en liquiditeit) zijn helemaal het probleem niet dus het is me een raadsel waarom er altijd naar de centrale bank wordt gekeken voor oplossingen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:10 schreef Teydelyk het volgende:
Valt nu reuze mee, zijn zelfs economen die beweren dat de ECB z.s.m. geld moet printen om de economie weer aan te slingeren.
http://seekingalpha.com/a(...)-printing-by-the-ecbquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:57 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit wordt altijd geroepen maar niemand geeft aan hoe dat dan zou moeten werken. De factoren die een centrale bank kan beïnvloeden (rente en liquiditeit) zijn helemaal het probleem niet dus het is me een raadsel waarom er altijd naar de centrale bank wordt gekeken voor oplossingen.
Kom zelf eens met je visie TS.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 10:50 schreef MisterCe het volgende:
Ik heb een zeer interessant interview gezien met dhr. E. Engelen en een van de vagen die behandeld wordt is: wanneer gaat de Rabobank failliet. Kijk en huiver.
http://www.at5.nl/tv/cafe-weltschmerz/aflevering/15864
En hoe helpt dat de economie? Er is al een overschot aan liquiditeit en de rente staat op nul.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 14:58 schreef Teydelyk het volgende:
[..]
http://seekingalpha.com/a(...)-printing-by-the-ecb
If the ECB acts pre-emptively, by increasing the size of its balance sheet, and thus of the money supply, before tensions arise in financial markets, it can rely on a broader set of instruments and is less likely to be constrained on the type of assets to be purchased. Under these circumstances, markets will be affected more by the liquidity injected in the system than by the type of assets purchased by the central bank."
Het voornaamste doel van mij post is eigenlijk kennis delen. Maar als je mij vraagt wat mijn visie is dan zeg ik: we are all fucked.quote:
En waarom zijn we dat allemaal?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 15:32 schreef MisterCe het volgende:
[..]
Het voornaamste doel van mij post is eigenlijk kennis delen. Maar als je mij vraagt wat mijn visie is dan zeg ik: we are all fucked.
40 miljard.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:07 schreef MisterCe het volgende:
De Rabobank heeft een eigen vermogen van zo'n ¤ 30 miljard
7 miljard.quote:een commerciële vastgoedportefeuille van ¤ 100 miljard
Van wie?quote:(waarvan de helft afgeschreven moet worden)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |