Kostprijs is meer dan ingredienten, hou daar rekening mee, huur, energie, afschrijving, verzekeringen etc etc.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:31 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Dat is de afdeling van LHO, die heeft allemaal automagische kostprijs-verkoopprijs-berekensheets.
Goede boekhouder hadden we al voor de andere ondernemingenquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kostprijs is meer dan ingredienten, hou daar rekening mee, huur, energie, afschrijving, verzekeringen etc etc.
Bedoel dit niet lullig, wil alleen dat als hoofden in de wolken zijn het niet misgaat. Gun jullie niet alleen een mooi product en bedrijf, maar ook een solide basis voor een inkomen uit het werk wat je er in steekt.
Wees je gewis, de Belastingdienst gaat je goed controleren, zorg ook voor een goede boekhouder, weet dat als je een goede boekhouder hebt, de belastingdienst het veel sneller geloofd wat in de boeken staat als wanneer je het zelf doet, en je hebt geen zin, tijd of energie met deze heren wekenlang te discussieren.
Een bedrijf beginnen is helaas veel meer dan goed brood bakken en het verkopen daarvan
De vraag er na is enorm, en (een specifieke groep) mensen zijn er bereid goed voor te betalen, en het aanbod is zeer beperkt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:45 schreef Unites het volgende:
Ik denk niet dat het op de langere termijn rendabel is.
Heel verstandig!quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:55 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Goede boekhouder hadden we al voor de andere ondernemingenZelfs voor de huidige bakactiviteiten heb ik een complete kostprijsberekening. Wat alles veel haalbaarder maakt dan onze oorspronkelijke plannen (we wilden dit eerder al) is dat we het leningloos doen. Dat scheelt enorm in je lastendruk
En de kennis/kunde/wil om het aan te bieden is gering.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 17:56 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De vraag er na is enorm, en (een specifieke groep) mensen zijn er bereid goed voor te betalen, en het aanbod is zeer beperkt.
HACCP is niet belachelijk en ook niet heel lastig ofzo.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 19:34 schreef sirdanilot het volgende:
Leuk topic en leuk project ! Helaas kom ik niet zo veel meer in rotterdam en sowieso niet in noord.
Volgens mij heb je ook te maken met allerlei belachelijke regeltjes, HACCP en zo... dat lijkt mij erg vervelend.
Die trend is jaren geleden ingezet. Mijn vader heeft 40 jaar stagiaires begeleid in zijn bakkerij maar het niveau werd steeds bedroevender. Vroegah wilde men echt bakker worden. De laatste jaren kreeg hij alleen nog maar jongelui die niet wisten wat ze wilde worden dus maar de bakkersschool gingen doen. Bij zijn pensionering heeft hij een zeer goedlopende ambachtelijke banketbakkerij achtergelaten die al 50 jaar liep als een trein en waar zeer goed geld in te verdienen was. Degene die het over heeft genomen heeft in 3 jaar tijd mijn opa's en mijn vader's opgebouwde bedrijf kapot laten gaan door mismanagement en pure gemakzucht. Mensen zijn bereid om te betalen voor kwaliteit en goede producten maar niet voor producten die idd vergelijkbaar zijn met de producten verkrijgbaar in de supermarkt. Veel bakkers gebruiken steeds meer halffabricaten. Dan kan je idd beter je spullen halen bij de plaatselijke AH.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 15:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh absoluut.
Maar dat er steeds meer bakkerijen sluiten verbaasd me niet, meeste bakkerijen hebben namelijk absoluut geen meerwaarde tov de supermarkt.
Ik vind het schandalig dat als ik een diepvriestaart koop deze beter is dan wat je bij 90% van de bakkers haalt.
Het is met slagers trouwens niet anders.
En je kan het de slagers en bakkers geeneens verwijten, gros van de consumenten wil het zo.
als ik iets niet belachelijk vind is het wel HACCPquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 19:34 schreef sirdanilot het volgende:
Leuk topic en leuk project ! Helaas kom ik niet zo veel meer in rotterdam en sowieso niet in noord.
Volgens mij heb je ook te maken met allerlei belachelijke regeltjes, HACCP en zo... dat lijkt mij erg vervelend.
Het wordt pas vervelend als je er een koelkast neer zet met bederfelijke waar. Het brood is het probleem niet, de administratieve rommel komt pas als we een brood in 2e snijden en er een plak kaas op doen.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 19:34 schreef sirdanilot het volgende:
Die zit (nog) niet in het assortiment, maar best leuk om eens te proberen. De zoetwaren zijn mijn afdeling.quote:Op zondag 17 augustus 2014 11:57 schreef sirdanilot het volgende:
Misschien dat ik er wel een keer voor naar Noord kom als je een goede Zeeuwse bolus maakt. Die zijn hier niet te krijgen en mis ik toch
Beetje goeie boter, meer hoeft niet.quote:Op zondag 17 augustus 2014 12:38 schreef mytec het volgende:
Geweldig! volg dit topic met interesse ;-) goed brood voegt zoveel toe, het beleg is dan opeens veel minder belangrijk ;-)
Nee, apenhaar!quote:
Bij mij thuis werd seroendeng altijd apenhaar genoemd, vandaarquote:Op zondag 17 augustus 2014 12:57 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Nee, apenhaar!![]()
[ link | afbeelding ]Abon Sapi
Lekker, gewoon op een witte boterham met boter, maar ik wil ze op of in een zacht, wit broodje.
(zoek maar eens op pork floss bun )
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |