abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143363838
President Obama heeft toestemming gegeven voor luchtaanvallen op IS-strijders in het noorden van Irak. Ook zijn er voedselpakketten gedropt in de bergen van Sinjar waar tienduizenden vluchtelingen zich schuilhouden. Volgens Obama zijn de luchtaanvallen op beperkte schaal nodig, omdat de levens van Amerikanen op het spel staan, net als die van veel onschuldige burgers. In de stad Arbil werken een hoop Amerikanen. IS-strijders zijn die stad de afgelopen dagen steeds meer genaderd. Obama benadrukt dat er geen militairen naar Irak worden gestuurd. Eind 2011 kwam er officieel een einde aan de Amerikaanse militaire missie in Irak. De afgelopen dagen zijn tienduizenden Koerdische jezidi's en christenen gevlucht voor de soennitische strijders van de Islamitische Staat (IS).

Vanuit hun bolwerk Falluja, dat de Islamitische Staat in Irak en de Levant (ISIS) in januari van dit jaar in handen kreeg, probeert de beweging steeds meer regio's in Irak te veroveren. Met de bezetting van Mosul heeft ISIL strategisch een gevoelige klap uitgedeeld aan de Iraakse strijdkrachten, die na vier dagen van gevechten de moed hebben opgegeven en de stad zijn ontvlucht. Net als 500.000 burgers overigens. Sinds 29 juni 2014 gaat ISIS als "IS" (Islamitische Staat) door het leven: ze hebben een kalifaat opgericht dat uit delen van Irak en Syrië bestaat.

Onderstaande map wordt veelvuldig op de sociale media gedeeld, het zou een map zijn van de uiteindelijke staat die IS wil vestigen in het Midden-Oosten.

Kaart van de huidige militaire situatie
Paars = Iraakse regering
Grijs = ISIL
Groen = Koerden (Peshmerga)

Zie ook:
Kaart van de huidige militaire situatie in Irak en Syrië
Uitgebreide kaart van de militaire situatie in Irak

Updates:
The Levantine War - Reddit
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_143363864
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:14 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Wat is de link met zijn naam en isis ?
weet ik veel, ik roep maar wat, ik verveel me w/
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_143363962
quote:
11s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:16 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Sssttt
anti semitische uitingen worden niet gewaardeerd in nederland :{w
-Rabia Al-Basri
pi_143363983
quote:
99s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:18 schreef Slayage het volgende:

[..]

anti semitische uitingen worden niet gewaardeerd in nederland :{w
Ik voel mij op fok constant in een hoekje gedreven :P
pi_143364008
Kloonalert, negeren.
pi_143364017
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:19 schreef Specularium het volgende:
Kloonalert, negeren.
Ah ok, dacht al zoiets XD
pi_143364027
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:19 schreef Specularium het volgende:
Kloonalert, negeren.
wie wat waar?
-Rabia Al-Basri
pi_143364076
Wtf is deze?
pi_143364116
-
wat is dat met deze post? hij verdwijnt en verschijnt :')

[ Bericht 73% gewijzigd door Specularium op 13-08-2014 00:24:21 ]
-Rabia Al-Basri
pi_143364130
quote:
99s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:23 schreef Slayage het volgende:

[..]

Die boy is autistisch..
pi_143364148
quote:
99s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:23 schreef Slayage het volgende:
-
Die verwijder ik.
pi_143364152
Wist de beheerder hem niet ?
pi_143364180
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 23:11 schreef oksel12 het volgende:

[..]

Het ligt niet alleen aan de EU maar ook aan dat Erdogan de Koerdische stemmen nodig heeft.
Turkije gaat toch niet meer lid worden van de EU, weerstand van de bevolking van EU landen is te groot. En Erdogan kan je inmiddels ook wel een dictator noemen met zijn censuur van de media, zonder dat zou hij verloren hebben, zo'n land voldoet dus überhaupt niet aan de EU regels.

Voor de rest heb je wel gelijk. :Y
Het gaat niet zozeer om dat wij nog steeds zwaar onderdrukt worden of iets, maar meer dat wij als volk (gedeeltelijke) zelfbeschikking willen om zo minder afhankelijk te zijn van Ankara en wie er aan het hoofd staat. Het klopt dat Erdogan veel beter is voor de Koerden dan zijn voorgangers, maar wie garandeert ons dat zijn navolgelingen dat ook zijn..? Verder willen wij onderwijs in eigen taal, zodat wij onze cultuur in stand kunnen houden. En natuurlijk open grenzen met Koerdistan in (voormalig?) Irak en (voormalig?) Syrie. Iran evt. ook.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 00:26:55 #14
165802 Reki
no comment.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 00:30:23 #15
426473 .Exe
And Justice for All
pi_143364307
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 augustus 2014 23:54 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hoop dat het bewijs niet komt!
Het is al erg genoeg ;(
pi_143364313
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:25 schreef kurd0w het volgende:

[..]

Het gaat niet zozeer om dat wij nog steeds zwaar onderdrukt worden of iets, maar meer dat wij als volk (gedeeltelijke) zelfbeschikking willen om zo minder afhankelijk te zijn van Ankara en wie er aan het hoofd staat. Het klopt dat Erdogan veel beter is voor de Koerden dan zijn voorgangers, maar wie garandeert ons dat zijn navolgelingen dat ook zijn..? Verder willen wij onderwijs in eigen taal, zodat wij onze cultuur in stand kunnen houden. En natuurlijk open grenzen met Koerdistan in (voormalig?) Irak en (voormalig?) Syrie. Iran evt. ook.
De Koerden krijgen een eigen staat na het ISIS hoofdstuk, met steun van de VS daar ben ik van overtuigd. Dan is het Koerden 'probleem' in Turkije ook gelijk opgelost, want alle Koerden kunnen naar de Koerdische staat.
pi_143364334
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:23 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Die boy is autistisch..
hij kan er ook niks aan doen ;(
-Rabia Al-Basri
pi_143364339
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:24 schreef Specularium het volgende:

[..]

Die verwijder ik.
sollyyyy :@
-Rabia Al-Basri
pi_143364360
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:30 schreef Nintex het volgende:

[..]

De Koerden krijgen een eigen staat na het ISIS hoofdstuk, met steun van de VS daar ben ik van overtuigd. Dan is het Koerden 'probleem' in Turkije ook gelijk opgelost, want alle Koerden kunnen naar de Koerdische staat.
beetje kort door de bocht
-Rabia Al-Basri
pi_143364386
quote:
99s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:32 schreef Slayage het volgende:

[..]

beetje kort door de bocht
Dat zal het excuus zijn van andere staten, zoals Turkije om mee te helpen die staat te stichten.
pi_143364410
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:33 schreef Nintex het volgende:

[..]

Dat zal het excuus zijn van andere staten, zoals Turkije om mee te helpen die staat te stichten.
Ze verdienen geen eigen staat.
pi_143364421
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

why not?
-Rabia Al-Basri
pi_143364448
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:33 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Irak gaat opgedeeld worden, dat blijft echt geen '1' land op deze manier. Misschien een federatie en anders 3 autonome staten met een zelf bestuur binnen de landsgrenzen. Je gaat mij niet vertellen dat na deze slachtpartij van de soennieten men nog aan de tafel wil binnen 1 Irak.
pi_143364450
quote:
99s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:34 schreef Slayage het volgende:

[..]

why not?
Wie een eigen staat wil pakt die gewoon, zie ISIS.

Het een beetje afdwingen mag wel. Niet zoals ISIS het doet uiteraard, maar toch....
pi_143364489
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 00:35 schreef Nintex het volgende:

[..]

Irak gaat opgedeeld worden, dat blijft echt geen '1' land op deze manier. Misschien een federatie en anders 3 autonome staten met een zelf bestuur binnen de landsgrenzen. Je gaat mij niet vertellen dat na deze slachtpartij van de soennieten men nog aan de tafel wil binnen 1 Irak.
"de soennieten"... :')

Maar goed, Irak zou inderdaad opgesplitst moeten worden ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')