Ja, en dat is dus ook bijna nooit te bewijzen. Die Vlaamse jongen, Jejoen Bontinck heette hij geloof ik, verklaarde bij thuiskomst in België ook dat hij in Syrië enkel als chauffeur voor een ziekenhuis had gewerkt. Tja, en hoe gaan wij dat controleren?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 18:38 schreef Justinn het volgende:
[..]
Ja daar is schijnbaar een juridische grond voor, alleen wanneer je vecht in een krijgsmacht dat tegen Nederland vecht óf wanneer je meedoet in een trainingskamp voor jihadisten: http://www.rijksoverheid.(...)landse-nationaliteit
Hoe en wat dat in de praktijk werkt weet ik niet, maar zal vast complex liggen. Waarschijnlijk moet het OM kunnen bewijzen dat de Nederlandse strijders daadwerkelijk hebben gevochten of hebben gediend in een krijgsmacht dat tegen Nederland vecht. Het enkel afreizen naar bijv. Syrie is dus niet voldoende.
Het kan onrechtmatig (maar niet strafbaar) zijn, toch?quote:Op woensdag 20 augustus 2014 19:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Oh, dus als het niet strafbaar is wil hij het toch uit de lucht halen?
In principe wel, maar over het algemeen is het dan onrechtmatig tov een private partij. Ik kan me weinig voorstellen bij een overheid die zonder het strafrecht bepaalt wat er wel en niet gezegd mag worden.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 22:22 schreef Dr_Strangelove het volgende:
[..]
Het kan onrechtmatig (maar niet strafbaar) zijn, toch?
Hij wil dus uiting geven aan denkbeelden die hij verwerpt verbieden, daar sta je dan als VVD met dat huis van de vrijheid van meningsuiting.quote:" De denkbeelden zijn in absolute zin te verwerpen en er mag geen uiting aan worden gegeven." Hoe Rutte dit gaat aanpakken, vertelde hij niet.
quote:Vrijdenkersruimte VVD en PVV alweer opgeheven
Redactie − 26/08/11, 12:08
Mark Rutte in gesprek tijdens de opening van de Vrijdenkersruimte in 2008. © anp
UPDATE De Vrijdenkersruimte in de Tweede Kamer, een initiatief uit 2008 van VVD en PVV, is deze zomer stilletjes opgeheven. Dat meldt dagblad De Pers vandaag. In de ruimte konden kunstenaars die zich belemmerd voelden in hun artistieke vrijheid hun werk alsnog laten zien. De PVV had zich overigens al eerder teruggetrokken uit het project.
De opheffing is opmerkelijk omdat de ruimte met nogal wat grote woorden en gebaren werd geopend. Er stond een groot bord met uitspraken van Voltaire ('Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht het te zeggen met mijn leven verdedigen.') en Mark Rutte ('Wie vrij kan denken en vrij kan spreken, is een vrij mens'). Rutte zelf, toen nog VVD-fractievoorzitter in de oppositie, zei dat hij 'nooit had gedacht in Nederland nog de barricaden op te moeten voor het vrije woord'.
Gregorius Nekschot
En hij viel het CDA hard aan: 'De vrijheid van meningsuiting is sluipenderwijs onder druk komen te staan. En helaas moet ik constateren dat het CDA daarvoor verantwoordelijk is.' Het was niet toevallig dat er bij de opening cartoons hingen van Gregorius Nekschot, de cartoonist die onder CDA-minister van Justitie Ernst Hirsch-Ballin werd opgepakt.
Alles moet kunnen worden gezegd
In 2009 gebruikte de VVD de ruimte nog om de eerste aanzet tot een wet te ontvouwen waarin het recht op het vrije woord nog verder werd gewaarborgd. Volgens de partij was het uur van de waarheid aangebroken voor de vrijheid van meningsuiting. Om het tij nog te keren moet bijna alles kunnen worden gezegd, vonden de liberalen. De partij overwoog zelfs het verbod op discriminatie op te heffen. Dat verbod kon het recht op het vrije woord beperken.
Het strafrecht stond de vrijheid van meningsuiting in de weg, meende fractieleider Mark Rutte. Voorbeelden voor hem waren de vervolging van Wilders en van de cartoonist Nekschot.
Sinds de verkiezingen van vorig jaar is de politieke situatie totaal anders. VVD en CDA regeren samen, de PVV gedoogt. Vrijheid van meningsuiting staat niet meer heel hoog op de agenda van de VVD. Zo trok de partij de steun voor het plan om godslastering niet meer strafbaar te stellen in.
Joop.nl
Daarbij: op sommige stukken zaten de initiatiefnemers nou net níet te wachten.
Afgelopen februari plaatste de VARA-site Joop.nl een cartoon waarin de tuigdorpen uit de plannen van Wilders werden vergeleken met de concentratiekampen uit de Tweede Wereldoorlog. Na hevig protest van Wilders - en een boycot - haalde de VARA de cartoon van de site, maar wilde deze graag ophangen in de Vrijdenkersruimte.
Rutte zei daarop bij het EO-programma Moraalridders dat hij de tekening niet hoefde te laten ophangen, omdat de cartoon 'niet verboden was'.
Geen politieke keuze
Toch is de opheffing volgens de VVD geen politieke keuze. VVD-woordvoerder Kiki Olde Kalter zegt in de Pers vanuit de naastgelegen ruimte van de persvoorlichting: 'Het is geen bewuste keuze hoor, toen we deze ruimte aanpakten, hebben we dat ook meteen meegenomen.'(...)'Het mag allemaal wel wat strakker.'
Met al die gruweldaden heeft IS (toen nog ISIS) wel effectief het moreel van het superieure Iraakse leger aan gort geslagen, en het lijkt me stug dat ze dezelfde tactieken niet al gebruikten in hun strijd tegen het Syrische leger toen wij IS via via bewapenden.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 00:56 schreef Kenju het volgende:
[..]
Ik kan me niet voorstellen dat al die gasten achter de wandaden staan zoals je daar nu van hoort.
Waarschijnlijk wel. Ze staan immers bekend om de goede PR die ze over het algemeen hebben (volgens Russia Today worden ze gesteund door Turkije en Saoedi-Arabië dus daar zullen er wel vertegenwoordigers van op TV mogen komen). Maar wat heeft het voor nut voor het grote publiek om hun drijfveren te kennen? We streven in West-Azië tegengestelde doelen na. En zodra IS militair verslagen is zorgen we er voor dat degenen die het bestuur in de door IS gecontroleerde gebieden overnemen concessies doen aan de Sunni-bevolking die de machtsbasis vormt voor de IS. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de gangbare klassenjustitie aldaar de populariteit van de meer egalitaire sharia vergroot dus ik neem dat het dingen zijn van die aard. Er is onder druk van de Amerikanen al een nieuwe regering al gekomen die iedereen binnen de boot moet gaan trekken en afstand nemen van de voorafgaande verdeel en heers politiek.quote:Maar wat op zich ook interessant is, is dat we van ISIS verder niets in de media horen. Hebben die geen woordvoerder oid die in een programma kan komen? Dan weet je meteen wat hun beweegredenen zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |