21 juli 1951 - 11 augustus 2014
quote:
Acteur Robin Williams (63) is maandag (lokale tijd) dood aangetroffen in zijn huis in Californië. De politie denkt dat hij zelfmoord heeft gepleegd.
Dat meldt de politie van Marin County. Vermoedelijk heeft de Amerikaanse Williams zichzelf door verstikking om het leven gebracht.
De politie werd om 11.55 uur (lokale tijd) ingeschakeld nadat het lichaam van Williams levenloos was aangetroffen in zijn appartement. Williams werd om 12.02 uur doodverklaard.
Williams' woordvoerder meldt tegenover CNN dat de acteur de laatste tijd leed aan een zware depressie. "Dit is een tragisch verlies. De familie vraagt respectvol om privacy zodat ze kunnen rouwen in deze zware tijden."
Beste vriend
Williams' vrouw Susan Schneider meldt in een verklaring haar beste vriend te hebben verloren. "Deze ochtend heb ik mijn man en beste vriend verloren, terwijl de wereld een van zijn meest geliefde artiesten en mensen kwijt is. Mijn hart is gebroken," aldus Schneider.
"We hopen dat men zich niet focust op Robins dood, maar op de vele momenten van blijdschap en gelach die hij aan miljoenen mensen gaf."
Williams was onder andere bekend van films als Mrs. Doubtfire, Good Will Hunting, One Hour Photo en Jumanji. Hij laat zijn vrouw en drie kinderen uit eerdere relaties na.
Steun
Vele fans en sterren geven hun steun op Twitter. Ook de dochter van Williams, Zelda Williams, schrijft dat ze haar vader gaat missen.
Ook de Amerikaanse president Barack Obama toonde zijn medeleven. "Hij maakte ons aan het lachen. Hij maakte ons aan het huilen. Hij gaf al zijn talent royaal aan diegenen die het het meest nodig hadden," aldus Obama. "Hij was radioman, dokter, genie, president, professor, Peter Pan en alles daartussenin. Hij was de enige in zijn soort.''
Verslaving
Williams worstelde al tientallen jaren met een alcohol- en drugsverslaving. In de jaren tachtig stopte de acteur opeens met het nuttigen van cocaïne en alcohol, maar na twintig jaar raakte hij weer verslaafd. In 2006 werd hij opgenomen in een afkickkliniek.
Begin juli had de acteur zich weer laten opnemen in een kliniek. Dit keer niet om een terugval, maar om nuchter te blijven.
BronBekend geworden in de jaren tachtig met Mork en Mindy
En vervolgens bij het grote publiek bekend geworden als komiek in films als Hook, Patch Adams en Mrs. Doubtfire:
Naast zijn komediefilms deed hij ook stand-upshows. Hij stond bekend om zijn improvisatietalent en liet dat onder andere zien bij de Amerikaanse versie van Whose Line Is It Anyway (de Lama's)
Naast komedies speelde hij ook in serieuzere films. Films als One Hour Photo, Dead Poets Society en Good Will Hunting lieten zien dat hij serieus kon acteren. Voor die laatste film kreeg hij een Oscar voor beste mannelijke bijrol.
Zijn carrière had uiteraard ook wat mindere momenten. Het filmsucces wat hij in de jaren negentig had, heeft hij in de laatste jaren zeker niet kunnen vasthouden.
Toch was hij met de talloze kinderfilms (Hook, Flubber, Aladdin) een jeugdheld van me. Daarnaast Good Will Hunting is één van mijn favoriete films.
Rust zacht Mr. Williams.