Jij seint niet als er een vrachtwagen voor je moet invoegen/ritsen, zodat ie weet dat ie dat veilig kan doen? Dacht dat dat toch wel gewoon aangeleerd wordt tijdens de rijlessen.quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:38 schreef De-Hamster het volgende:
Ik rijd de laatste maanden veel door het land heen. Nu viel het me laatst op dat vrachtwagens die op de autosnelweg rijden, aan de tegemoetkomende kant, vaak flitsen. Voor mijn idee deed men dit omdat er verderop flitscontroles van de Politie zouden zijn, om ons te waarschuwen. Dit vond ik nogal vreemd omdat Flitsmeister niets ontdekte de hele rit. Nu ik dit al zo vaak had gemerkt ben ik dit eens gaan rondvragen.
Blijken vrachtwagenchauffeurs dit te doen wanneer een collega vrachtwagenchauffeur gaat inhalen met zijn vrachtwagen. Voor hen is het erg lastig in te schatten wanneer zij nu volledig voorbij gereden zijn en dus weer kunnen invoegen. Hierdoor flitst de achteropkomende vrachtwagen waardoor de voorste weet dat hij veilig kan invoegen.
Toen ik erachter kwam dacht ik direct aan dit topic.
Ja en ze zijn je ook dankbaar als je ze de ruimte geeft als ze in moeten voegen. Dan gaat de knipper links en rechts even uit als dank. Heren in het verkeer.quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:38 schreef De-Hamster het volgende:
Ik rijd de laatste maanden veel door het land heen. Nu viel het me laatst op dat vrachtwagens die op de autosnelweg rijden, aan de tegemoetkomende kant, vaak flitsen. Voor mijn idee deed men dit omdat er verderop flitscontroles van de Politie zouden zijn, om ons te waarschuwen. Dit vond ik nogal vreemd omdat Flitsmeister niets ontdekte de hele rit. Nu ik dit al zo vaak had gemerkt ben ik dit eens gaan rondvragen.
Blijken vrachtwagenchauffeurs dit te doen wanneer een collega vrachtwagenchauffeur gaat inhalen met zijn vrachtwagen. Voor hen is het erg lastig in te schatten wanneer zij nu volledig voorbij gereden zijn en dus weer kunnen invoegen. Hierdoor flitst de achteropkomende vrachtwagen waardoor de voorste weet dat hij veilig kan invoegen.
Toen ik erachter kwam dacht ik direct aan dit topic.
Dat doe ik natuurlijk ook, bij iedereen zelfs. Dat 'bedankt' seintje heb ik wel al eens vaker gezien idd.quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:45 schreef Soury het volgende:
[..]
Ja en ze zijn je ook dankbaar als je ze de ruimte geeft als ze in moeten voegen. Dan gaat de knipper links en rechts even uit als dank. Heren in het verkeer.
Ik geef ze de ruimte
Nee, heb er oprecht nog nooit van gehoord dat dit gebruikelijk is. Heb dan ook nog maar 3,5 jaar een rijbewijs.quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:42 schreef Bart het volgende:
[..]
Jij seint niet als er een vrachtwagen voor je moet invoegen/ritsen, zodat ie weet dat ie dat veilig kan doen? Dacht dat dat toch wel gewoon aangeleerd wordt tijdens de rijlessen.
Zo natuurlijk is het niet hoor. Ik ben blij dat ik niet met zo'n groot ding rij.quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:48 schreef De-Hamster het volgende:
[..]
Dat doe ik natuurlijk ook, bij iedereen zelfs.
[..]
Nee, heb er oprecht nog nooit van gehoord dat dit gebruikelijk is. Heb dan ook nog maar 3,5 jaar een rijbewijs.
Ik hou het maar op respect. Ik geef die bakbeesten voorrangquote:Op zondag 31 augustus 2014 21:08 schreef Dingest het volgende:
Hoef je echt niet zo'n groot ding voor te hebben hoor Met mijn Fiat 126 heb je een kruissnelheid van 85-90 en er zijn vrachtwagens die stiekem nog iets sneller gaan, en dus ook gaan inhalen. Dan ga ik altijd even van het gas en geef ze ook een seintje als ze er voorbij zijn
Overigens seinen vrachtwagens soms ook als op de andere rijbaan een collega/kennis tegemoet komt, aangezien ze vaak via de bakkies ook contact met elkaar houden.
Traag verkeer communiceert in het buitenland wel vaker met sneller verkeer; richtingaanwijzer naar rechts (al dan niet met inhouden) is bijv. een indicatie dat je veilig kunt passeren.
er zit iets op je lipquote:Op zondag 31 augustus 2014 21:19 schreef Soury het volgende:
[..]
Ik hou het maar op respect. Ik geef die bakbeesten voorrang
Ik zag pas een filmpje dat ze in Japan standaard hun gevarenlichten twee keer laten knipperen als ze er tussen worden gelaten, dus ook bij personenauto's.quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:45 schreef Soury het volgende:
[..]
Ja en ze zijn je ook dankbaar als je ze de ruimte geeft als ze in moeten voegen. Dan gaat de knipper links en rechts even uit als dank. Heren in het verkeer.
Ik geef ze de ruimte
Ja ik weet het, ook een weetje Sourcy en Soury zijn twee verschillende users.quote:
quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:45 schreef Soury het volgende:
[..]
Ja en ze zijn je ook dankbaar als je ze de ruimte geeft als ze in moeten voegen. Dan gaat de knipper links en rechts even uit als dank. Heren in het verkeer.
Ik geef ze de ruimte
Jaquote:Op zondag 31 augustus 2014 23:04 schreef Montov het volgende:
[..]
Dit wist is niet. Ik dacht dat dit automatisch gebeurde bij vrachtwagens omdat er een kans bestaat dat ze uitzwenken wanneer ze van baan veranderen (en dat je dus moet oppassen wanneer je de vrachtwagen gaat inhalen). Maar het is dus een bedankje?
Een wonderlijke gedachtequote:Op zondag 31 augustus 2014 23:04 schreef Montov het volgende:
[..]
Dit wist is niet. Ik dacht dat dit automatisch gebeurde bij vrachtwagens omdat er een kans bestaat dat ze uitzwenken wanneer ze van baan veranderen (en dat je dus moet oppassen wanneer je de vrachtwagen gaat inhalen). Maar het is dus een bedankje?
Idd!!quote:Op zaterdag 30 augustus 2014 19:02 schreef Klaploper het volgende:
[..]
Geen posts over mij maken a.u.b.
Is er toevallig nog iets dat je niet wist over Barbie ofzo?
Ik heb een fiets.quote:Op zondag 31 augustus 2014 12:03 schreef Dingest het volgende:
Uitstoot Co2 van een vliegtuig is berekend voor grofweg per passagier bij een vlucht (tot circa 500 km) 258 gram/km, een lange 'binnenlandse' (Europese) vlucht 177 gram/km en een 'algemene' lange vlucht (intercontinentaal) 113 gram/km.
Auto's stoten ergens vanaf de 80 gram/km (zuinige diesels) en 110 gram (zuinige benzines) per kilometer uit. Als we een willekeurige station nemen van pakweg 8 jaar oud met een motor van gemiddelde sterkte stoot die tussen de 150 en 200 gram per kilometer uit - afhankelijk van benzine of diesel.
Er zitten wel een paar haken en ogen aan. Ten eerste is er geen exacte formule te maken voor het berekenen van de exacte uitstoot van vliegtuigen in het algemeen. Net als bij auto's zit daar onderling enorm veel verschil tussen en is het afhankelijk van tientallen factoren en worden die gegevens geleverd op de meest gunstige situatie (in het geval van de Airbus A380 in een lange-afstand reis met de maximum lay-out van 850 passagiers in boord; in de praktijk zijn de A380s ingericht voor zo'n 525 passagiers - of je krijgt zoiets als Gwywen post). In de praktijk is het dus minder rooskleurig dan het klinkt, maar daar staat tegenover dat autofabrikanten hetzelfde doen.
Ten tweede is het wagenpark van Nederland niet te vergelijken met dat van bijv. de US; ons wagenpark is al aanzienlijk schoner. Oftewel, een vlucht naar Amerika voor 4 personen tegenover dezelfde afstand in een Nederlandse gezinsauto met 4 personen is grofweg 460 g/km tegen 250 g/km (benzine, met iets hoger verbruik ivm extra gewicht), maar een vlucht naar Parijs is het 1000 g/km tegen diezelfde 250 g/km. Maar een Amerikaanse gezinsauto of SUV stoot aanzienlijk meer uit en dan kan het op een intercontinentale vlucht ongeveer gelijk zijn bij een dikke bak.
En ten derde - en dit is een belangrijke - de impact van de Co2-uitstoot van een straalmotor (op een lange vlucht) ligt anders ivm de grote hoogte in combinatie met het feit dat een vliegtuig nog andere gassen en deeltjes uitstoot. Dit heet een 'climatic enforcing'-effect of stralingsforcering en komt erop neer dat de impact van een trip waarin 715 kg is uitgestoten gelijk staat aan een uitstoot van 1.917 kg - 2,7x zo sterk.
Daarbij komt dat een verbrandingsmotor nog meer prut uitstoot die het broeikaseffect versterken - zoals NOx. De huidige schattingen zijn daarom dat de impact van de uitstoot van een toestel 2-4 hoger liggen ten opzichte van wat het werkelijk uitstoot. Voorlopig zou ik mij niet al te schuldig over je autogebruik blijven voelen
Maar die reageert op een flink lek, niet op een open gaspit, anders zou je op en neer blijven lopen van je fornuis naar de gasmeter.quote:Op zondag 31 augustus 2014 17:07 schreef Bart het volgende:
Overigens bevatten veel woningen ook een b-klep in de gasmeter, die na wegvallen van de gasdruk buitenshuis ervoor zorgt dat je handmatig de gastoevoer weer moet herstellen. Dit voorkomt dat opeens de gasdruk weer terugkomt op het gasfornuis zonder dat deze aan is.
Helemaal nieuw voor me. Heb dan ook geen rijbewijs en rij maar weinig mee met anderen. Nooit gezien dus.quote:Op zondag 31 augustus 2014 20:48 schreef De-Hamster het volgende:
[..]
Dat doe ik natuurlijk ook, bij iedereen zelfs. Dat 'bedankt' seintje heb ik wel al eens vaker gezien idd.
[..]
Nee, heb er oprecht nog nooit van gehoord dat dit gebruikelijk is. Heb dan ook nog maar 3,5 jaar een rijbewijs.
Bedankt voor de uitleg. Gaat dit met behulp van elektriciteit, is dat de reden dat gasfornuizen ook een elektrische steker hebben?quote:Op zondag 31 augustus 2014 16:37 schreef mien-moeke het volgende:
[..]
Er zit een warmte-gevoelig element in elke pit.
Op het moment dat het vuur uit is, krimpt dit element waardoor de gastoevoer weer wordt afgesloten.
Dit duurt idd slechts een paar seconden.
Dit systeem zit, helaas, in lang niet alle gas-stellen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |