Een vriend van me heeft het, ideaal, iedereen 2x sneller klaar 's ochtends en nog gezellig ook.quote:Op maandag 11 augustus 2014 17:49 schreef Idanue het volgende:
Moet je niet heeeeel veel waterdruk hebben voor 2 stortdouches?
Ik volg het even, lijkt mij ook wel wat.
Niet steeds dat gezeur met 1 douchestraal delen.
En hij woont alleen?quote:Op maandag 11 augustus 2014 17:50 schreef mcnuggets10 het volgende:
[..]
Een vriend van me heeft het, ideaal, iedereen 2x sneller klaar 's ochtends en nog gezellig ook.
Dank voor de input, boiler wil ik inderdaad niet, constant warm water is veel belangrijker, ik ga op zoek naar een andere CW6 ketel met voldoende warmwater doorstroom.quote:Op maandag 11 augustus 2014 19:53 schreef naaa het volgende:
Deze ketel werkt met een boilervat ipv. het zgn. "doorstroomprincipe",
dus je weet, dat als jij 10 min. voluit water tapt en die boiler leeg is,
je lekker koud water staat te tappen?
Verder kan je wel 22mm naar de ketel leggen als KW toevoer, no problem.
Maar de aansluitmaat KW en WW op je ketel is en blijft 15mm.
Dus als je watertoevoer 22mm is en kort voor de ketel overgaat naar 15mm, prima, goed plan.
Maar om uit de ketel WW als 22mm uit te voeren, lijkt mij een beetje nutteloos.
Precies, dat dacht ik nou ook :-)quote:Op woensdag 13 augustus 2014 21:16 schreef naaa het volgende:
** niet nodig; Vaillant is een prima merk
Maar waar komt het idee/info over de plek van die T-koppeling vandaan?
Mijn inziens maakt het geen zak uit waar die geplaatst word
Goeie, thanks!quote:Op donderdag 14 augustus 2014 00:53 schreef Noodels het volgende:
Als je 12mm naar je keuken brengt heb je sneller warmwater en de druk is zat voor een keuken kraan.
Maar dat geldt dan alleen voor koud water, want warm water komt al met 15mm uit de ketel. Lijkt me onzinnig om daarna weer naar 22 te verbreden?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 00:13 schreef Slakkenspoor het volgende:
Maakt wel uit. Iedere meter extra "krappe" leiding levert meer drukverlies op. Bij twee keer 15 mm is de wachttijd korter dan een keer 22 mm. (Geldt dan eigenlijk alleen wanneer één douche gebruikt wordt)
Verbreden zorgt voor minder drukverlies, het nadeel is wel dat je langer moet wachten voordat je warm water hebt.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 10:19 schreef mcnuggets10 het volgende:
[..]
Maar dat geldt dan alleen voor koud water, want warm water komt al met 15mm uit de ketel. Lijkt me onzinnig om daarna weer naar 22 te verbreden?
Ok, dus dan kun je na de uitgang van de ketel verbreden naar 22 mm voor de douches en aftakken naar 12 mm voor de wastafels en keuken?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:28 schreef noutie het volgende:
[..]
Verbreden zorgt voor minder drukverlies, het nadeel is wel dat je langer moet wachten voordat je warm water hebt.
Dat kan, maar ik zou dat niet doen. 15 mm is de standaard. Waarom daar van afwijken? In een leiding van 22 mm past ruim 2 keer zoveel water als in een 15 mm leiding. (0.25*pi*d^2). Je moet wachten op het water nadat je de douche of keukenkraan open zet en het kost je veel gas. tenzij je een hele lange leiding nodig hebt, dan zal 15 mm teveel drukverlies geven.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 11:57 schreef mcnuggets10 het volgende:
[..]
Ok, dus dan kun je na de uitgang van de ketel verbreden naar 22 mm voor de douches en aftakken naar 12 mm voor de wastafels en keuken?
Ik bedoelde ook warmwater. Je kunt het beste gewoon twee keer 15mm warmwater vanaf ketel naar douches doen.quote:Op donderdag 14 augustus 2014 10:19 schreef mcnuggets10 het volgende:
[..]
Maar dat geldt dan alleen voor koud water, want warm water komt al met 15mm uit de ketel. Lijkt me onzinnig om daarna weer naar 22 te verbreden?
dat zou ik ook doen.. gezien die douches wel water willen.. dan is een eigen 15mm wel t handigste denk ik. vooral omdat je niet bij elke douchebuurt bijde douches zal gebruiken lijkt me ?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 15:38 schreef Slakkenspoor het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook warmwater. Je kunt het beste gewoon twee keer 15mm warmwater vanaf ketel naar douches doen.
Maar dan nog steeds.. De douches hangen naast elkaar. Wat maakt het dan uit of je die 15mm bij de ketel of vlak voor de douches splitst?quote:Op donderdag 14 augustus 2014 23:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
dat zou ik ook doen.. gezien die douches wel water willen.. dan is een eigen 15mm wel t handigste denk ik. vooral omdat je niet bij elke douchebuurt bijde douches zal gebruiken lijkt me ?
De productie van je ketel en daarmee ook de vraag van je douche is 14 l/min. Dat lijkt me geen enkel probleem voor een leiding van 15 mm (maar harde cijfers kan ik niet vinden). Dus kan je die leiding net zo makkelijk enkel uitvoeren en pas bij de douche splitsen. Alleen als het een heel lange leiding is en/of veel bochten kan de doorstroomcapaciteit iets terug lopen en heb je baat bij een dubbele leiding.quote:Op vrijdag 15 augustus 2014 13:23 schreef mcnuggets10 het volgende:
Wat maakt het dan uit of je die 15mm bij de ketel of vlak voor de douches splitst?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |