abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143306756
Graag advies voor mijn situatie voor een nieuwe badkamer met dubbele stortdouche :-)

De nieuwe ketel komt in de badkamer te hangen. De (loden) leidingen moeten vervangen worden, dus ik kan zelf bepalen wat de diameter wordt.

Wat zou jullie advies zijn voor optimaal genieten onder de douche? Ik zou verwachten:

Leidingen vanaf binnenkomst woning in 22mm naar ketel.
- Vanaf ketel in 15 mm naar keuken.
- Vanaf ketel in 22 mm naar stortdouche 1
- Vanaf ketel in 22 mm naar stortdouche 2
- Vanaf ketel in 15 mm naar de dubbele wastafel en wasmachine (?)
- Vanaf ketel in 12 mm naar wastafeltje in slaapkamer

Qua ketel kijk in naar bijvoorbeeld: Daalderop Comfort Classic 38/80+ CW6

PS, zijn er met deze diameters nog voorwaarde mbt de diameter van de afvoer?

Alle advies, tips, ervaringen zijn meer dan welkom :-)
  maandag 11 augustus 2014 @ 17:49:05 #2
361851 Idanue
Polite as Fuck
pi_143308265
Moet je niet heeeeel veel waterdruk hebben voor 2 stortdouches?

Ik volg het even, lijkt mij ook wel wat.
Niet steeds dat gezeur met 1 douchestraal delen. :Y
pi_143308319
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 17:49 schreef Idanue het volgende:
Moet je niet heeeeel veel waterdruk hebben voor 2 stortdouches?

Ik volg het even, lijkt mij ook wel wat.
Niet steeds dat gezeur met 1 douchestraal delen. :Y
Een vriend van me heeft het, ideaal, iedereen 2x sneller klaar 's ochtends en nog gezellig ook.
pi_143311128
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 17:50 schreef mcnuggets10 het volgende:

[..]

Een vriend van me heeft het, ideaal, iedereen 2x sneller klaar 's ochtends en nog gezellig ook.
En hij woont alleen? :+
dag
pi_143312703
Deze ketel werkt met een boilervat ipv. het zgn. "doorstroomprincipe",
dus je weet, dat als jij 10 min. voluit water tapt en die boiler leeg is,
je lekker koud water staat te tappen?

Verder kan je wel 22mm naar de ketel leggen als KW toevoer, no problem.
Maar de aansluitmaat KW en WW op je ketel is en blijft 15mm.

Dus als je watertoevoer 22mm is en kort voor de ketel overgaat naar 15mm, prima, goed plan.
Maar om uit de ketel WW als 22mm uit te voeren, lijkt mij een beetje nutteloos.
pi_143315995
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 19:53 schreef naaa het volgende:
Deze ketel werkt met een boilervat ipv. het zgn. "doorstroomprincipe",
dus je weet, dat als jij 10 min. voluit water tapt en die boiler leeg is,
je lekker koud water staat te tappen?

Verder kan je wel 22mm naar de ketel leggen als KW toevoer, no problem.
Maar de aansluitmaat KW en WW op je ketel is en blijft 15mm.

Dus als je watertoevoer 22mm is en kort voor de ketel overgaat naar 15mm, prima, goed plan.
Maar om uit de ketel WW als 22mm uit te voeren, lijkt mij een beetje nutteloos.
Dank voor de input, boiler wil ik inderdaad niet, constant warm water is veel belangrijker, ik ga op zoek naar een andere CW6 ketel met voldoende warmwater doorstroom.

Als ik je post zo lees zeg je: 22mm KW de ketel in en 15mm de ketel uit. Ik las ergens iets dat je een aparte leiding per douche moet doen voor de max. opbrengst. Houdt dat in dat je een ketel moeten kopen met meerdere uitgangen?
pi_143316508
hmmm, handig de Nefit Aquapower Plus lijkt perfect te zijn, maar is een meter breed. De kast die ik voor ogen heb is ca 70 cm breed...

[ Bericht 100% gewijzigd door mcnuggets10 op 11-08-2014 21:21:19 ]
pi_143319712
De Daalderop is een 38kW ketel..heb je ook zoveel nodig voor je installatie?

Je zou ook kunnen kiezen om twee 'kleinere' CW5 ketels te nemen,
ieder neemt dan 1 stort douche op zich; de overige WW tappunten verdeel je.

(slechts voorbeeld foto van een installatie)

Dan kan je bijv. twee Remeha Avanta's in cascade hangen.
pi_143384990
Ik ben inmiddels een stuk verder in mijn onderzoek. Ik zal de ***lliant Ecotec Plus CW6 ketel kopen. Deze levert 14,1 liter warm water (60 graden).

De beiden stortdouches die ik heb gekozen, vragen 6-8 liter 60graden water, dus dat lijkt mooi aan te sluiten.

Qua leidingen is het duidelijk dat het weinig zin heeft om 20 mm leidingen te maken als zowel de invoer als de uitvoer van de ketel 15 mm is..

Wat ik niet begrijp is het voordeel om een T splitsing vlak na de warmwater uitvoer te plaatsen en deze apart naar beide stortdouches te leiden. Deze splitsing kan toch net zo goed in de muur vlak bij de douches? Ik heb eea even in een schema gezet, hoop dat iemand hier iets over kan zeggen.

pi_143392112
** niet nodig; Vaillant is een prima merk :)

Maar waar komt het idee/info over de plek van die T-koppeling vandaan?

Mijn inziens maakt het geen zak uit waar die geplaatst word
pi_143393792
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 21:16 schreef naaa het volgende:
** niet nodig; Vaillant is een prima merk :)

Maar waar komt het idee/info over de plek van die T-koppeling vandaan?

Mijn inziens maakt het geen zak uit waar die geplaatst word
Precies, dat dacht ik nou ook :-)
pi_143399751
Maakt wel uit. Iedere meter extra "krappe" leiding levert meer drukverlies op. Bij twee keer 15 mm is de wachttijd korter dan een keer 22 mm. (Geldt dan eigenlijk alleen wanneer één douche gebruikt wordt)
pi_143400493
Als je 12mm naar je keuken brengt heb je sneller warmwater en de druk is zat voor een keuken kraan.
pi_143405117
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 00:53 schreef Noodels het volgende:
Als je 12mm naar je keuken brengt heb je sneller warmwater en de druk is zat voor een keuken kraan.
Goeie, thanks!
pi_143405128
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 00:13 schreef Slakkenspoor het volgende:
Maakt wel uit. Iedere meter extra "krappe" leiding levert meer drukverlies op. Bij twee keer 15 mm is de wachttijd korter dan een keer 22 mm. (Geldt dan eigenlijk alleen wanneer één douche gebruikt wordt)
Maar dat geldt dan alleen voor koud water, want warm water komt al met 15mm uit de ketel. Lijkt me onzinnig om daarna weer naar 22 te verbreden?
pi_143406920
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 10:19 schreef mcnuggets10 het volgende:

[..]

Maar dat geldt dan alleen voor koud water, want warm water komt al met 15mm uit de ketel. Lijkt me onzinnig om daarna weer naar 22 te verbreden?
Verbreden zorgt voor minder drukverlies, het nadeel is wel dat je langer moet wachten voordat je warm water hebt.
pi_143407870
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 11:28 schreef noutie het volgende:

[..]

Verbreden zorgt voor minder drukverlies, het nadeel is wel dat je langer moet wachten voordat je warm water hebt.
Ok, dus dan kun je na de uitgang van de ketel verbreden naar 22 mm voor de douches en aftakken naar 12 mm voor de wastafels en keuken?
pi_143409894
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 11:57 schreef mcnuggets10 het volgende:

[..]

Ok, dus dan kun je na de uitgang van de ketel verbreden naar 22 mm voor de douches en aftakken naar 12 mm voor de wastafels en keuken?
Dat kan, maar ik zou dat niet doen. 15 mm is de standaard. Waarom daar van afwijken? In een leiding van 22 mm past ruim 2 keer zoveel water als in een 15 mm leiding. (0.25*pi*d^2). Je moet wachten op het water nadat je de douche of keukenkraan open zet en het kost je veel gas. tenzij je een hele lange leiding nodig hebt, dan zal 15 mm teveel drukverlies geven.

Ik heb voor de keuken een elektrische boiler. Dan hoef je helemaal niet te wachten en als je een vaatwasser hebt, dan heb je niet veel heet water in de keuken nodig.
pi_143415138
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 10:19 schreef mcnuggets10 het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook warmwater. Je kunt het beste gewoon twee keer 15mm warmwater vanaf ketel naar douches doen.
pi_143434105
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 15:38 schreef Slakkenspoor het volgende:

[..]

Ik bedoelde ook warmwater. Je kunt het beste gewoon twee keer 15mm warmwater vanaf ketel naar douches doen.
dat zou ik ook doen.. gezien die douches wel water willen.. dan is een eigen 15mm wel t handigste denk ik. vooral omdat je niet bij elke douchebuurt bijde douches zal gebruiken lijkt me ?
pi_143444155
quote:
0s.gif Op donderdag 14 augustus 2014 23:58 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

dat zou ik ook doen.. gezien die douches wel water willen.. dan is een eigen 15mm wel t handigste denk ik. vooral omdat je niet bij elke douchebuurt bijde douches zal gebruiken lijkt me ?
Maar dan nog steeds.. De douches hangen naast elkaar. Wat maakt het dan uit of je die 15mm bij de ketel of vlak voor de douches splitst?

situatie 1 bij de ketel situatie 2 bij de douches

vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:47:52 #22
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_143444887
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 augustus 2014 13:23 schreef mcnuggets10 het volgende:
Wat maakt het dan uit of je die 15mm bij de ketel of vlak voor de douches splitst?

De productie van je ketel en daarmee ook de vraag van je douche is 14 l/min. Dat lijkt me geen enkel probleem voor een leiding van 15 mm (maar harde cijfers kan ik niet vinden). Dus kan je die leiding net zo makkelijk enkel uitvoeren en pas bij de douche splitsen. Alleen als het een heel lange leiding is en/of veel bochten kan de doorstroomcapaciteit iets terug lopen en heb je baat bij een dubbele leiding.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
pi_143449868
sowieso je lengte, en je bochten.. mooiste is gewoon met een buigijzer ruime bochten te buigen, ipv prefab bochten er aan te maken..

lengte is killing voor je druk, je hebt met 2 leidingen die onder de ketel splitsen in principe meer capaciteit dan als je hem bij de douche splitst..

maar goed over 2 meter leiding ga je het niet merken.. heb je het over 50 meter... dan ga je het wel merken ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')