Ik lees niet slecht, wat jij zegt klopt niet. Jij bent duidelijk subjectiviteit geheel aan het uitsluiten. Dit is einde discussie, je hebt geen argumenten.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 08:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je hebt slecht gelezen.
Maar voor we verdergaan: waarom wil je zo graag dat subjectiviteit niet bestaat? Wat is je motivatie bij die stelling?
Ik vond het wel een goede vraag. Als we jouw geheel persoonlijke uitleg van het begrip 'subjectiviteit' voor lief nemen, waarom wil je zo graag dat het bestaat?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:14 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik lees niet slecht, wat jij zegt klopt niet. Jij bent duidelijk subjectiviteit geheel aan het uitsluiten. Dit is einde discussie, je hebt geen argumenten.
Ik heb inderdaad geen enkel argument om te onderbouwen dat subjectiviteit niet bestaat.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:14 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ik lees niet slecht, wat jij zegt klopt niet. Jij bent duidelijk subjectiviteit geheel aan het uitsluiten. Dit is einde discussie, je hebt geen argumenten.
Nee, hij stelt juist de hele tijd dat het niet bestaat. Ik heb al heel vaak gezegd dat niemand hier tegen subjectiviteit is en dat niemand het ontkent of uitsluit, en daar ging hij als enige constant tegen in. Dan lijkt me maar één conclusie mogelijk: hij zoekt een manier om subjectiviteit te kunnen ontkennen, verwerpen of uitsluiten. Dat is wel duidelijk.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vond het wel een goede vraag. Als we jouw geheel persoonlijke uitleg van het begrip 'subjectiviteit' voor lief nemen, waarom wil je zo graag dat het bestaat?
Dat zou ook nog kunnen. Ik heb grote moeite om hem te volgen. Vooral ook omdat hij een nogal afwijkende uitleg van dit begrip hanteert, maar het nooit echt duidelijk wordt wat hij ermee bedoelt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, hij stelt juist de hele tijd dat het niet bestaat. Ik heb al heel vaak gezegd dat niemand hier tegen subjectiviteit is en dat niemand het ontkent of uitsluit, en daar ging hij als enige constant tegen in. Dan lijkt me maar één conclusie mogelijk: hij zoekt een manier om subjectiviteit te kunnen ontkennen, verwerpen of uitsluiten. Dat is wel duidelijk.
Wat ik me alleen nog afvraag is waarom? Wat is het doel daarvan?
Een waarheid als een koe. En bij mensen is in een aantal experimenten vastgesteld dat ze dachten een keuze te maken, terwijl uit metingen al eerder af te leiden viel hoe ze zouden kiezen. Zoals ik jou inschat, op grond van je berichten, zul jij dat soort experimenten vast niet weten te waarderen. Klopt dat? Of vind je het juist een goede zaak, dat onderzocht wordt in hoeverre mensen kunnen beoordelen of hun keuzes wel zo vrij zijn als ze denken?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 00:46 schreef Syamsu het volgende:
Van te voren vaststaan sluit een alternatieve uitkomst uit.. Het staat vast, het kan dus niet ergens anders op uitkomen.
Syamsu is een soort extremistische determinist?quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 15:26 schreef GrumpyFish het volgende:
Volgens mij gaat dit gewoon over vrije wil, en ageert Syamsu tegen een deterministische (wat hij 'objectief' noemt) wereld. Omdat in een deterministische wereld alles in principe al vaststaat, kan een klassieke vrije wil (wat hij 'subjectief' noemt) niet bestaan. Met name in de discussie over de schaakcomputer wordt dat m.i. duidelijk.
Het onderzoek gaat alleen over timing, de timing is in 40 procent van de gevallen iets later dat mensen een knop indrukken om aan te geven dat ze een keuze hebben gemaakt.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:51 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Een waarheid als een koe. En bij mensen is in een aantal experimenten vastgesteld dat ze dachten een keuze te maken, terwijl uit metingen al eerder af te leiden viel hoe ze zouden kiezen. Zoals ik jou inschat, op grond van je berichten, zul jij dat soort experimenten vast niet weten te waarderen. Klopt dat? Of vind je het juist een goede zaak, dat onderzocht wordt in hoeverre mensen kunnen beoordelen of hun keuzes wel zo vrij zijn als ze denken?
Voor de subjectiviteit maakt het niet uit, want subjectief zal iedereen zijn keuzes ongeveer net zo blijven ervaren, als toen die experimenten nog niet gedaan waren.
Er is, voor iemand die zich druk maakt over subjectiviteit, dus geen reden om tegen dat soort onderzoek te zijn.
Maar misschien ben jij er toch op tegen, om subjectieve redenen. En dat heb je dan toch weer mooi binnen.
Nope, juist eerder. Soms een heel stuk eerder. En de mensen werd ook achteraf gevraagd wanneer ze de keuze gemaakt hadden. Je bent weer eens voor geen milliemeter op de hoogte. Er zijn zelfs experimenten, waar de metingen al voorspellend waren, toen de proefpersoon werd gevraagd of hij al gekozen had. Antwoord: nee.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 23:36 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Het onderzoek gaat alleen over timing, de timing is in 40 procent van de gevallen iets later dat mensen een knop indrukken om aan te geven dat ze een keuze hebben gemaakt.
is onzin, dit is standaard metafysisch libertarisme maar dan wat technischer gesteld. De geest of ziel kiest, en het bestaan van de ziel / geest is net zo een subjectieve kwestie als het bestaan van God de heilige geest. Alleen door geloof en openbaring kun je de conclusie breiken dat de ziel of God bestaat. Dat is standaard religie, waarbij ik alleen maar wat generaliseer dat de essentie van geloven hier bedoeld wordt als de conclusie kiezen, in contrast met objectiviteit waar de conclusie gedwongen is.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 11:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vond het wel een goede vraag. Als we jouw geheel persoonlijke uitleg van het begrip 'subjectiviteit' voor lief nemen, waarom wil je zo graag dat het bestaat?
En waarom zou iemand die die behoefte aan subjectiviteit niet deelt zich bij deze gediskwalificeerd hebben van de discussie?
Ik kan me het onderzoek niet precies herinneren maar mensen moesten een knop indrukken op het moment dat ze een keuze dachten te maken, en een deel was dan laat met die knop indrukken. Je bent dus een stomme leugenaar, wat nogal typisch is voor mensen die vrije wil ontkennen. Daar was onderzoek naar gedaan, alleen al de suggestie wekken dat vrije wil niet bestaat gingen mensen meer vals spelen. *Baumeister)quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 23:43 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Nope, juist eerder. Soms een heel stuk eerder. En de mensen werd ook achteraf gevraagd wanneer ze de keuze gemaakt hadden. Je bent weer eens voor geen milliemeter op de hoogte. Er zijn zelfs experimenten, waar de metingen al voorspellend waren, toen de proefpersoon werd gevraagd of hij al gekozen had. Antwoord: nee.
Lul dan niet zo dom. Er zijn tientallen onderzoeken, dus met "het onderzoek" val je al gigantisch door de mand.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 23:50 schreef Syamsu het volgende:
Ik kan me het onderzoek niet precies herinneren
Ik stel redelijk precies hoe subjectiviteit en objectiviteit werkt in post 1. Jij bent zelf vaag over hoe subjectiviteit en objectiviteit werkt, en dan doe je net of ik vaag ben....quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 15:26 schreef GrumpyFish het volgende:
Volgens mij gaat dit gewoon over vrije wil, en ageert Syamsu tegen een deterministische (wat hij 'objectief' noemt) wereld. Omdat in een deterministische wereld alles in principe al vaststaat, kan een klassieke vrije wil (wat hij 'subjectief' noemt) niet bestaan. Met name in de discussie over de schaakcomputer wordt dat m.i. duidelijk.
jij liegt, wat ik zeg kloptquote:Op zaterdag 16 augustus 2014 23:52 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Lul dan niet zo dom. Er zijn tientallen onderzoeken, dus met "het onderzoek" val je al gigantisch door de mand.
Knap, zo'n zelfgebrouwen taaltje te ontcijferen. In elk geval getuigt het van veel geduld. Petje af.quote:Op zaterdag 16 augustus 2014 15:26 schreef GrumpyFish het volgende:
Je moet gewoon een beetje welwillend en technisch lezen. Uiteindelijk hebben we het hier over dat een object een mogelijkheid heeft die gekozen wordt of niet. De juiste benaming voor wat het is dat kiest is natuurlijk geest, maar die naam kleven zo veel vooroordelen aan, dat die naam de onderligende logica van een keuze maken vertroebelt. Daarom geef ik geen naam, en zeg ik "hetgene wat kiest".quote:Op zondag 17 augustus 2014 00:02 schreef Pinpoint het volgende:
[..]
Knap, zo'n zelfgebrouwen taaltje te ontcijferen. In elk geval getuigt het van veel geduld. Petje af.![]()
En nu maar hopen, dat Syamsu over wil gaan op gangbare taal. Anders blijft hij een cyber-kluizenaar.
Begin er dan geen topic over.quote:Op zondag 17 augustus 2014 00:26 schreef Syamsu het volgende:
het is allemaal onzin, en nogeens onzin.
Ja dag. Jullie zijn fout, heel erg fout, want jullie onderdukken subjectiviteit, sluiten het uit. Dat moet stoppen.quote:
Nee, jij bent de enige die hier pleit tegen subjectiviteit. Zullen we anders een poll maken? Of gewoon zo:quote:Op zondag 17 augustus 2014 00:34 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ja dag. Jullie zijn fout, heel erg fout, want jullie onderdukken subjectiviteit, sluiten het uit. Dat moet stoppen.
Jullie zeggen dat emoties meetbaar zijn in het brein, dat vrije wil dezelfe logica heeft als van gedwongen zijn, en zetten God weg als fantasiefiguur. Dat is dus alle subjectiviteit uitsluiten.quote:Op zondag 17 augustus 2014 00:35 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, jij bent de enige die hier pleit tegen subjectiviteit. Zullen we anders een poll maken? Of gewoon zo:
Wie er op welke manier dan ook tegen subjectiviteit is, wil die persoon zich hier melden?
O, dus je wil ons wijsmaken dat wij subjectiviteit uitsluiten? Is dat het punt?quote:Op zondag 17 augustus 2014 02:30 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jullie zeggen dat emoties meetbaar zijn in het brein, dat vrije wil dezelfe logica heeft als van gedwongen zijn, en zetten God weg als fantasiefiguur. Dat is dus alle subjectiviteit uitsluiten.
En jullie ontkennen ook gewoon dat subjectiviteit werkt door een keuze maken over wat het is dat een keuze maakt. Dat is fout zeggen jullie, onbegrijpelijk, wartaal enz. Jullie ontkennen subjectiviteit.
Subjectiviteit gaat conceptueel nooit werken zonder dingen die categorisch niet te meten zijn, dat is evident want als het te meten is, dan is het objectiviteit.
En dan komen jullie met allerlei onzin aanzetten, en nooit 1 ter zake argument. Jullie zijn gewoon intellectueel bezig alle emoties dood te maken, objectiviteit concurreren tegen subjectiviteit tot de complete vernietiging van subjectiviteit. Dat ligt natuurlijk voor de hand dat als je vrije wil gaat ontkennen, dat je dan op allerlei anti menselijke ideeen terecht komt. Jullie geilen op als feit te stellen wat mooi, goed en liefdevol is met pseudowetenschappelijke zekerheid, ego tripperij, dat is alles wat gaande is bij jullie, argumenten zijn niet aanwezig.
nee we sluiten het niet uitquote:Op zondag 17 augustus 2014 00:34 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Ja dag. Jullie zijn fout, heel erg fout, want jullie onderdukken subjectiviteit, sluiten het uit. Dat moet stoppen.
Dat zijn zequote:Op zondag 17 augustus 2014 02:30 schreef Syamsu het volgende:
[..]
Jullie zeggen dat emoties meetbaar zijn in het brein,
Dan zou het geen (gedeeltelijk) vrije wil zijnquote:dat vrije wil dezelfe logica heeft als van gedwongen zijn,
welke god?quote:en zetten God weg als fantasiefiguur.
neequote:Dat is dus alle subjectiviteit uitsluiten.
Geen idee jij bent de enige die deze zin begrijptquote:En jullie ontkennen ook gewoon dat subjectiviteit werkt door een keuze maken over wat het is dat een keuze maakt.
Nee het zou enkel objectief iets kunnen zeggen over wat een subject subjectief over een object zegt. Je zegt dan iets objectiefs over iets subjectiefsquote:Dat is fout zeggen jullie, onbegrijpelijk, wartaal enz. Jullie ontkennen subjectiviteit.
Subjectiviteit gaat conceptueel nooit werken zonder dingen die categorisch niet te meten zijn, dat is evident want als het te meten is, dan is het objectiviteit.
quote:En dan komen jullie met allerlei onzin aanzetten, en nooit 1 ter zake argument. Jullie zijn gewoon intellectueel bezig alle emoties dood te maken, objectiviteit concurreren tegen subjectiviteit tot de complete vernietiging van subjectiviteit. Dat ligt natuurlijk voor de hand dat als je vrije wil gaat ontkennen, dat je dan op allerlei anti menselijke ideeen terecht komt. Jullie geilen op als feit te stellen wat mooi, goed en liefdevol is met pseudowetenschappelijke zekerheid, ego tripperij, dat is alles wat gaande is bij jullie, argumenten zijn niet aanwezig.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |