abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143203006
In september begin ik met mijn scriptie en zoals ik vaker hoor.. Het lukt me niet om een (goede) probleemstelling te formuleren.

Ik ga afstuderen bij een sportcentrum. Deze organisatie beschikt over een aantal sporthallen, een zwembad en een multifunctionele ruimte. Naar dit laatste ga ik dan ook onderzoek doen. De ruimte wordt nauwelijks verhuurd en dus is aan mij om te onderzoeken waar dit aan ligt en wat er moet gebeuren om het rendement van multiruimte te vergroten.
Het liefst ziet de organisatie de zakelijke markt in deze ruimte (voor vergaderingen, borrels etc.)

De probleemstelling die ik op dit moment heb is:
"“Op welke manier kan Sportcentrum "..." het rendement van de multifunctionele ruimte vergroten voor de zakelijke markt?”

Allereerst weet ik dat het niet sterk is om een probleemstelling met "op welke manier" of "hoe" te beginnen, maar weet niet hoe ik hem dan moet veranderen?

Daarnaast vraag ik me af of ik de doelgroep (zakelijke markt) nu wel of niet moet noemen? Help!
pi_143203093
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 16:16 schreef Deeemmi het volgende:
Het lukt me niet om een (goede) probleemstelling te formuleren.
Lukt toch aardig, hoor.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  Boks-Chick vrijdag 8 augustus 2014 @ 16:20:36 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_143203130
Ik zou idd voor de zakelijke markt weglaten. Komt dat uit je onderzoeksresultaten is dat een resultaat en kan je die in je aanbeveling zetten. Maar voor het zelfde geld komt uit je onderzoeksresultaten hele andere mogelijkheden en/of andere mogelijkheden die je nu uitsluit.

Je zou als vraagstelling bijv. kunnen zetten: "Is het mogelijk de multifunctionele ruimte rendabel te maken" en daar eventueel deelvragen uit te formuleren.

Edit: je vraagstelling geeft dan ruimte om je onderzoek richting te geven vanuit de onderzoeksresultaten, en toch is dusdanig concreet dat gelijk duidelijk is wat het probleem is, nl dat blijkbaar de multifunctionele ruimte nu niet rendabel is. Je deelvragen geven je de kans om je hoofdvraag verder te concretiseren, maar van die deelvragen is het makkelijker af te wijken gedurende het onderzoek (en dus vrijheid voro jou) dan voor je hoofdvraag als je die niet handig genoeg stelt.

/2cts
lolwut
  Boks-Chick vrijdag 8 augustus 2014 @ 16:23:25 #4
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_143203223
en verder wat spijkerbroek zegt, je eigen vraag is op zich helemaal niet slecht.
lolwut
pi_143203526
Probleemstelling:
In de huidige situatie beschikt sportschool x over een multifunctionele ruimte waarvan de opbrengsten niet voldoen aan de verwachtingen / niet in overeenstemming zijn met de targets.

Daarop volgen een aantal akties die geen onderdeel zij van je probleemstelling maar die je wel zou kunnen noemen in een kopje daaronder, bijvoorbeeld analyse uitvoeren en verbeterakties implementeren om het gewenste doel te bereiken.

Verder zakelijke markt niet noemen want uit het onderzoek kan komen dat de rootcause heel anders is dan men nu verwacht op basis van onderbuikgevoel. Misschien komt uit je onderzoek wel dat die ruimte een heel ander doel moet gaan dienen.
pi_143251746
Probleemstelling:

Inzicht verkrijgen in de manier waarop Sportcentrum ''..'' het rendementspercentage voor verhuur van de multifunctionele ruimte kan vergroten.

--

Ik vind het persoonlijk fijn om 'inzicht verkrijgen in' te gebruiken. :)
pi_143293998
En dan als onderzoeksvraag: welke factoren spelen een rol bij het rendement van de multifunctionele ruimte (...).
pi_143302510
Heel erg bedankt allemaal, hier heb ik veel aan. Ik ga ermee aan de slag! :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')