Heel N-Afrika van Marokko tot diep in Libie....maar sommigen zitten nog in de ontkenningsfase.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 04:18 schreef BluesRebel het volgende:
Ik dacht inderdaad al dat dat zo was. In Libië zijn het ook allemaal Berbers die Arabisch spreken.
Ja. Ik vind het prima dat Arabisch de politieke taal is etc., maar laat ook gewoon al het andere toe. Is altijd beter. Nederlanders hebben Friezen altijd met rust gelaten en je merkt nooit wat van ze. Pas wanneer volkeren in een hoekje worden geduwd raken ze gefrustreerd en verharden ze.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 04:19 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Heel N-Afrika van Marokko tot diep in Libie....maar sommigen zitten nog in de ontkenningsfase.
Zal niet meer Arabisch bloed zitten in N-Afrika dan in Noord-Irak, dat geloof ik niet. Verwaarloosbaar en "opgelost" in de massa van berbergenen door de tijd heen.
War op z'n Engels uitgesproken he, niet op z'n Nederlandsquote:Op donderdag 7 augustus 2014 04:18 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er is maar een w ja maar ik hoor het verschil niet goed tussen de w van "war" en die van "weer"
quote:Kamer wil brief Timmermans over ISIS-aanval
De Tweede Kamer wil van minister Timmermans vóór donderdagmiddag horen of er internationale actie komt voor de Yezidi's in Irak die gevlucht zijn voor het geweld van ISIS, omdat velen van hun mensen zijn vermoord.
De partijen willen verder weten of de internationale gemeenschap, inclusief de Arabische landen, ''de verschrikkelijke misdaden collectief veroordeelt''.
De Yezidi's zijn gevlucht uit de Iraakse stad Sinjar en omliggende dorpen, nadat die werden veroverd door ISIS, de soenitische strijders die zich tegenwoordig Islamitische Staat (IS) noemen.
Onder deYezidi's zijn al vele doden gevallen en de overlevenden zijn uit angst de bergen in gevlucht. Daar houden ze zich schuil, maar kampen ze met een groot gebrek aan water, voedsel en medicijnen. Ze kunnen geen kant op omdat de kans groot is dat ze vermoord worden.
ISIS strijdt naar eigen zeggen voor de bescherming van de soennitische Irakezen en om de islam te beschermen. Andersgelovigen als Sjiieten, christenen en dus ook de Yezidi's worden vervolgd.
Hulp
De Tweede Kamer wil nu antwoord op de vraag ''op welke wijze concrete en onmiddellijk hulp geboden wordt aan de groepen die in acute en levensbedreigende nood zijn''.
Het verzoek wordt gesteund door CDA, ChristenUnie, CU, SP, SGP, VVD, PvdA, GroenLinks en VoorNederland (VNL). ''Het Westen mag niet machteloos toekijken hoe andersdenkenden door de islamitische tereurgroep ISIS worden afgeslacht'', laat VNL-Kamerlid Joram van Klaveren weten.
Op een later tijdstip wil de Kamer een schriftelijk overleg houden over de situatie rond ISIS. Er staat voor begin september een debat gepland over ISIS.
Dit heeft niets met wakker worden te maken.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 09:54 schreef UpsideDown het volgende:
Het lijkt er op dat men eindelijk wakker wordt, beter laat dan nooit:
[..]
Waarom kwam er dan niet gisteren al een verklaring?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 09:57 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dit heeft niets met wakker worden te maken.
quote:ISIS captures Iraq's largest Christian town
Aug. 07, 2014 | 10:25 AM (Last updated: August 07, 2014 | 11:09 AM)
KIRKUK, Iraq: Jihadists took over Iraq's largest Christian town Qaraqosh and surrounding areas Thursday and sent tens of thousands of panicked residents fleeing towards autonomous Kurdistan, officials and witnesses said.
Islamic State of Iraq and Greater Syria (ISIS) militants moved in overnight after the withdrawal of Kurdish peshmerga troops, who are stretched thin across several fronts in Iraq, residents said.
"I now know that the towns of Qaraqosh, Tal Kayf, Bartella and Karamlesh have been emptied of their original population and are now under the control of the militants," Joseph Thomas, the Chaldean archbishop of Kirkuk and Sulaimaniyah, told AFP.
Qaraqosh is an entirely Christian town that lies between Mosul, the jihadists' main hub in Iraq, and Irbil, the Kurdish region's capital. It usually has a population of around 50,000.
"It's a catastrophe, a tragic situation. We call on the U.N.Security Council to immediately intervene. Tens of thousands of terrified people are being displaced as we speak, it cannot be described," the archbishop said.
Tal Kayf, the home of a significant Christian community as well as members of the Shabak Shiite minority, also emptied overnight.
"Tal Kayf is now in the hands of the Islamic State. They faced no resistance and rolled in just after midnight," said Boutros Sargon, a resident who fled the town and was reached by phone in Irbil.
"I heard some gunshots last night and when I looked outside, I saw a military convoy from the Islamic State. They were shouting 'Allahu Akbar' (God is greatest)," he said.
Het is gewoon politiek, of denk jij serieus dat ze pas vandaag door hebben wat voor walgelijke organisatie ISIS is?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 09:59 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Waarom kwam er dan niet gisteren al een verklaring?
Ik mag hopen van niet, want dan zou men het nieuws amper volgen. Maar in acute situaties kan de politiek wel sneller reageren dan ze nu laten zien. Blijkbaar staat het niet bovenaan de prioriteitenlijst.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 10:18 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is gewoon politiek, of denk jij serieus dat ze pas vandaag door hebben wat voor walgelijke organisatie ISIS is?
quote:Islamic State fighters extend gains in north Iraq
BAGHDAD Thu Aug 7, 2014 3:42am EDT
(Reuters) - Islamic State militants extended their gains in northern Iraq on Thursday, seizing three more towns after residents fled the area in fear, witnesses said.
The advance came after the Sunni militants inflicted a humiliating defeat on Kurdish forces in a weekend sweep in the north.
Dat laatste , precies.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 10:21 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Ik mag hopen van niet, want dan zou men het nieuws amper volgen. Maar in acute situaties kan de politiek wel sneller reageren dan ze nu laten zien. Blijkbaar staat het niet bovenaan de prioriteitenlijst.
Daar gaan de Koerden.quote:IS rukt op in Iraaks Koerdistan
Strijders van de Islamitische Staat (IS, voorheen ISIS) krijgen steeds meer terrein in handen in het Koerdische deel van Irak in het noorden van het land.
Volgens de laatste berichten hebben de extremisten plaatsen als Maqmur en Al Quwayr in bezit genomen en daarmee komen zij steeds dichter bij de Koerdische hoofdstad Arbil.
De opmars van IS kreeg afgelopen weekeinde een belangrijke impuls toen de strijders hun Koerdische tegenstanders een gevoelige nederlaag toebrachten in het noorden van het gebied.
Woensdag vielen tientalen doden door een bombardement van het Iraakse leger op een shariarechtbank van IS in Mosul, op ruim 80 kilometer van Arbil. Deze plaats is al geruime tijd in handen van IS.
Door: ANP
ISIS is veel sterker dan het leger van Syrië.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 10:45 schreef expans het volgende:
Ik denk dat we de nederlagen kunnen toewijzen aan;
- Gedeeltelijke arrogantie, lacherig doen om de Irakezen en nu zelf het haasje zijn
- Paniek, gekoppeld met arrogantie. Eerst tof doen tegenover Baghdad, bedreigingen uiten, steeds maar weer praten over onafhankelijkheid maar wanneer puntje bij paaltje komt je niet overeind kunnen houden tegen ISIS.
En dit is belangrijk, want als je ISIS (niet onderschatten) al niet tegenkunt houden ondanks al die jaren aan training van de VS, hoe wil je jezelf verdedigen tegenover getrainde legers van Turkije, Iran, Syrië en zelfs Irak (mochten ze ooit weer op een respectabel niveau komen)
- Interne machtsstrijd. Voor zover ik heb gelezen zijn er maar een paar geunificeerde eenheden en is de rest een halve partij militie van de PUK/PDK. En dit klopt ook want ze hebben eerder gevochten om de macht.
Ik durf er geld op te wedden dat bijvoorbeeld die getrainde eenheden achter worden gehouden om Barzani en co te beschermen.
Dusja, het is nu niet alleen vechten tegen ISIS maar ook vechten om aan de macht te blijven.
Zulke uitspraken zijn lomp.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 10:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
ISIS is veel sterker dan het leger van Syrië.
Ik niet, ISIS blijft mij verbazen.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 10:57 schreef expans het volgende:
[..]
Zulke uitspraken zijn lomp.
Maar stel dat Syrië de KRG zou binnenvallen, dan zou dit gewoon een conventionele oorlog zijn. En dan zou ik eerder mijn geld op de Syriërs zetten.
Haha, tijd om uit te loggenquote:Op donderdag 7 augustus 2014 10:53 schreef Aloulou het volgende:
Kijkend naar bovenstaand reactie zou ik zeggen, computerprobleem. Kom er maar in
Die eindigen in een greppelquote:Op donderdag 7 augustus 2014 10:14 schreef UpsideDown het volgende:
Het gaat niet goed met de Peshmerga:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |