Het is te simpel voor woorden:quote:Op woensdag 6 augustus 2014 16:13 schreef sRedemptioN het volgende:
Het is een lastig sommetje om te maken, je kan het beste aan je hypotheekverstrekker vragen dit voor je te doen.
Nu: 5 jaar vast 2,5% (even aangenomen dat er met die vergelijkbaare RV-periode & rente % wordt gerekend):quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:38 schreef Aukster het volgende:
Hypotheek Argenta Facet
Totale hoofdsom ¤ 159.732,- tegen een rente van 5,2% 10 jaar vast
Da's ook zo'n "fijn" voordeel van dat product.....quote:Op woensdag 6 augustus 2014 16:16 schreef zatoichi het volgende:
Is het niet zo dat als je op je spaarhypotheek straks een lagere rente krijgt, je een hogere premie moet gaan betalen om je einddoel te halen? Aangezien dit tweederde van je totale hypotheek is, vraag ik me af hoeveel je er daadwerkelijk op vooruit gaat...
Kan je niet aan rentemiddeling doen voor die 15 jaars periode ? Dan worden de kosten (zie bovenstaand) uitgesmeerd over de nieuwe (15 jrs) periode én je vermijdt de kosten van notaris, , Hypotheker en dat soort lieden.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:38 schreef Aukster het volgende:
Wie heeft enig idee op welke kosten we moeten rekenen en kan dit ook begrijpelijk uitleggen?
Op dit moment is bijv. bij Argenta de rente 3,6% voor 15 jaar.
Zou je rentemiddeling toe (mogen & kunnen & willen) passen, dan kom je op 24563,82/(15*159.732,) = 0,9% bovenop die 3,6.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:38 schreef Aukster het volgende:
Op dit moment is bijv. bij Argenta de rente 3,6% voor 15 jaar.
Dit (minus waarschijnlijk 10% die boetevrij afgelost kan worden), plus dat je ook nog eens allerlei extra kosten moet maken zoals notariskosten evt. Advieskosten en taxatiekosten. Daarnaast krijg je nog een naheffing van de belastingdienst wegens het voortijdig beeindigen van je spaarhypotheek. Die kosten moet je ook nog compenserenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 16:13 schreef sRedemptioN het volgende:
Je betaalt een boete als je voortijdig een hypotheek wilt beëindigen (oversluiten is beëindigen en een nieuwe aanvragen). De boete die je betaalt is de misgelopen rente van de hypotheekverstrekker over de resterende periode.
De hypotheekverstrekker bepaalt die boete eigenlijk door te doen alsof je een nieuwe hypotheek zou afsluiten bij hen voor de resterende periode en het te resteren bedrag, en dat te verrekenen met de huidige maandlasten x het resterend aantal maanden.
Dat wil zeggen, wat kost een hypotheek bij Argenta Facet nu voor een periode van 5 jaar rentevast (resterende periode) en een bedrag van < ¤159.732 (je hebt een deel opgebouwd). Stel dat je een restbedrag hebt van ¤150.000 euro en de rente van 5 jaar rentevast over dat bedrag is 4,5%. De boete is dan het verschil tussen de 5,2% rente die je nu betaalt en de 4% die je zou gaan betalen = 1,2%. Dit dan weer over het bedrag van ¤150.000,- en een looptijd van 5 jaar kom je op ¤9000,-
Theoretisch, als je de hypotheek zou opzeggen bij Argenta Facet en opnieuw zou afsluiten bij dezelfde partij met hetzelfde bedrag en de resterende looptijd, zou je bij opzeggen + boete + opnieuw afsluiten op hetzelfde totaalbedrag moeten uitkomen als je niets zou doen. Het oversluiten van een hypotheek is daarom alleen interessant als je bij een andere aanbieder een lagere rente zou kunnen krijgen als dat je nu hebt.
Het is een lastig sommetje om te maken, je kan het beste aan je hypotheekverstrekker vragen dit voor je te doen.
De gespaarde rente in bijvoorbeeld een SEW valt toch onder Box 1 bij beëindiging van de spaarhypotheek?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 09:22 schreef Five_Horizons het volgende:
Naheffing wegens het beëindigen van de spaarhypotheek? Dat ligt er maar aan of het een KEW is, of er niet fiscaal geruisloos is doorgestort of dat er überhaupt meer inzit dan er gestort is.
Slim!quote:Op woensdag 6 augustus 2014 23:21 schreef Blik het volgende:
Dit (minus waarschijnlijk 10% die boetevrij afgelost kan worden), plus dat je ook nog eens allerlei extra kosten moet maken zoals notariskosten evt. Advieskosten en taxatiekosten. Daarnaast krijg je nog een naheffing van de belastingdienst wegens het voortijdig beeindigen van je spaarhypotheek. Die kosten moet je ook nog compenseren
Hebben mijn posts je geholpen?quote:Op donderdag 7 augustus 2014 19:22 schreef Aukster het volgende:
. Ervaring leert dat ze bij de diverse banken en hypothekers er ook geen pepernoot van snappen...
Graag gedaan!quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:05 schreef Aukster het volgende:
Ik denk dat ik daarmee wel een eind op weg kom Blomke!
quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:05 schreef Aukster het volgende:
Ik denk dat ik daarmee wel een eind op weg kom Blomke!
Ik zal er maar weer even tussendoor komen, aangezien ik me wél heb ingelezen:quote:Op woensdag 6 augustus 2014 17:26 schreef blomke het volgende:
Nu: 5 jaar vast 2,5% (even aangenomen dat er met die vergelijkbaare RV-periode & rente % wordt gerekend):
¤ 159.732,- * ((5,2 - 2,5)/100) * 5 jaar = ¤21563,82 boete.
quote:Argenta helpt u graag verder met de nieuwe regelgeving. U kunt tijdelijk op uw hypotheek extra* boetevrij aflossen tot de laatst bekende WOZ-waarde. Zo krijgt u een beter evenwicht tussen de waarde van uw woning en uw hypotheekschuld. U kunt 100% extra aflossen van het bedrag dat u krijgt door de actuele WOZ-waarde af te trekken van uw huidige hypotheekschuld. U kunt hiervan gebruik maken vanaf begin december 2013 tot en met 31 december 2014.
Waar TS dus niks aan heeft gezien zijn post:quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
[..]
Ik zal er maar weer even tussendoor komen, aangezien ik me wél heb ingelezen:
[..]
quote:Op donderdag 7 augustus 2014 19:22 schreef Aukster het volgende:
Ons huis is zeker meer waard dan de schulden, ik denk zeker 215.000 (denk meer, maar 215.000 zeker)...het is puur proberen de maandlasten naar beneden te brengen. Ervaring leert dat ze bij de diverse banken en hypothekers er ook geen pepernoot van snappen...
Zijn schuld zegt in principe niks over de WOZ-waarde natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 11:58 schreef blomke het volgende:
[..]
Waar TS dus niks aan heeft gezien zijn post:
[..]
Wees eens specifieker, want van een paar duizend euro ga je je oversluitkosten ook niet van kunnen betalenquote:Op maandag 11 augustus 2014 14:01 schreef Aukster het volgende:
Ik heb geen oneindig veel spaargeld, anders had ik dit zeker gedaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |