abonnement Unibet Coolblue
pi_143117345
Goedemorgen FOK!,

Ik krijg sporadisch de mogelijkheid om kleine (grafische) opdrachtjes te doen naast mijn reguliere (grafische) werk. Dit doe ik voor mensen over de hele wereld. Meestal komen ze bij mij terecht via mijn Facebook.

Omdat ik het werk wat ik doe leuk vind en het dus ook een soort hobby is, ben ik vaak bereid hele scherpe prijzen te rekenen. En soms moet ik ook wel lage prijzen rekenen, want via internet is het net zo makkelijk om bijvoorbeeld een veel goedkopere Indiër te strikken.
Daarnaast is het bij sommige opdrachten gewoon niet interessant voor de opdrachtgever om er veel geld voor te moeten betalen.

Voor wat ik heb begrepen moet je 48% van deze inkomsten aan de belasting afdragen. Als ik dit doe, dan blijft er gewoon zo weinig over dat ik het net zo goed gratis kan doen. En zwart werken is lang niet altijd een optie.

SPOILER: Voorbeeld:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De vragen die ik (tot nu toe) heb:
-Tot welk bedrag kan ik naast mijn huidige werk bijverdienen zonder daar belasting over te hoeven betalen?
-Is het financieel voordelig om mezelf ergens in te schrijven, ook al heb ik maar weinig opdrachten per jaar?
-Zijn er nog andere kosten die ik voor mijn kiezen kan krijgen? Ik las iets over dat je meer moet betalen voor je zorgverzekering in dit soort gevallen?

Kortom: Wat moet ik doen zodat ik met mijn hobby toch nog een klein zakcentje naast mijn normale baan kan verdienen?
People assume too much.
  Official ESF Kreviewer woensdag 6 augustus 2014 @ 10:56:10 #2
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_143117478
Ik heb geen idee, maar ik heb net je spam facebook gelezen en dat zag er best ok uit. Ik wilde het eigenlijk met de grond gelijk maken, maar dat lukt nu niet.
pi_143117494
Tot welk bedrag kan ik naast mijn huidige werk bijverdienen zonder daar belasting over te hoeven betalen? Nul Euro, Nihil, Niks, nada, niets.
Is het financieel voordelig om mezelf ergens in te schrijven, ook al heb ik maar weinig opdrachten per jaar? Om meer opdrachten te krijgen wel.
Zijn er nog andere kosten die ik voor mijn kiezen kan krijgen? Ja, als men van mening is dat je ondernemer bent en een eigen bedrijf hebt.

Wat moet ik doen zodat ik met mijn hobby toch nog een klein zakcentje naast mijn normale baan kan verdienen? Meer omzet draaien.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 10:58:18 #4
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_143117525
Dat is een volksfabeltje....je word eerst voor het hoogste tarief aangeslagen omdat de fiscus geen overzicht heeft. Zodra je je belastingaangifte doet word het inkomen bij elkaar opgeteld en volgens de belasting tarieven verwerkt en word deze gewoon 42% tot je in de hoogste tarief terecht komt
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_143117543
quote:
14s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 10:56 schreef Kreator het volgende:
Ik heb geen idee, maar ik heb net je spam facebook gelezen en dat zag er best ok uit. Ik wilde het eigenlijk met de grond gelijk maken, maar dat lukt nu niet.
haha ^O^

En tja...naam droppen waar mogelijk natuurlijk :{
People assume too much.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 11:00:13 #6
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_143117577
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 10:50 schreef very het volgende:
Voor wat ik heb begrepen moet je 48% van deze inkomsten aan de belasting afdragen.
Dat ligt er maar net aan wat je met je reguliere baan verdiend. Zomaar de helft afdragen aan de BD lijkt me erg kort door de bocht.

Je moet over alles wat je verdient belasting betaling. Je zou uit kunnen zoeken of een KvK inschrijving handig is. Dat kan gewoon naast je huidige baan.

Offtopic moet ik wel even kwijt dat ik het jammer vind dat je je werk zo goedkoop aanbiedt. Dergelijke cowboys verpesten wel de markt voor mensen die serieus hun brood ermee moeten verdienen. Je werk ziet er overigens wel goed uit, wat het nog lastiger maakt...
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_143117611
-Tot welk bedrag kan ik naast mijn huidige werk bijverdienen zonder daar belasting over te hoeven betalen?
Als je al fulltime werkt en belasting betaalt over je loon, moet je altijd belasting betalen over dit inkomen, afhankelijk van je totale inkomen is dat vaak 42% of 52%
-Is het financieel voordelig om mezelf ergens in te schrijven, ook al heb ik maar weinig opdrachten per jaar?
Niet tenzij je je kosten aan Photoshop, 3D Studio en andere dure programma's er tegenover gaat leggen (de reden waarom bedrijven dit niet goedkoop kunnen aanbieden).
-Zijn er nog andere kosten die ik voor mijn kiezen kan krijgen? Ik las iets over dat je meer moet betalen voor je zorgverzekering in dit soort gevallen?
Ja, als je meer verdient moet je ook een klein deel inkomensafhankelijke zorgkosten bijdragen, is over 1000 euro winst iets van 50 euro ofzo.
pi_143117622
Hen je trouwens in jouw contract gekeken naar een verbod op nevenactiviteiten en/of een concurrentiebeding?
pi_143117636
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 10:57 schreef Wespensteek het volgende:
Tot welk bedrag kan ik naast mijn huidige werk bijverdienen zonder daar belasting over te hoeven betalen? Nul Euro, Nihil, Niks, nada, niets.
Is het financieel voordelig om mezelf ergens in te schrijven, ook al heb ik maar weinig opdrachten per jaar? Om meer opdrachten te krijgen wel.
Zijn er nog andere kosten die ik voor mijn kiezen kan krijgen? Ja, als men van mening is dat je ondernemer bent en een eigen bedrijf hebt.

Wat moet ik doen zodat ik met mijn hobby toch nog een klein zakcentje naast mijn normale baan kan verdienen? Meer omzet draaien.
Dus eigenlijk kan ik net zo goed stoppen met kleine klusjes :'(
People assume too much.
pi_143117652
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:01 schreef Wespensteek het volgende:
Hen je trouwens in jouw contract gekeken naar een verbod op nevenactiviteiten en/of een concurrentiebeding?
Dat is geen probleem. Mijn baas is de moeilijkste niet :D
People assume too much.
pi_143117667
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:02 schreef very het volgende:

[..]

Dus eigenlijk kan ik net zo goed stoppen met kleine klusjes :'(
Nee daar verdien je normaal ook aan, alleen vraag jij te weinig waardoor je waarschijnlijk de kosten niet terugverdiend. Het ligt niet aan de belasting.
pi_143117684
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:02 schreef very het volgende:

[..]

Dus eigenlijk kan ik net zo goed stoppen met kleine klusjes :'(
Of gewoon zwart doen O-)
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_143117698
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:02 schreef very het volgende:

[..]

Dat is geen probleem. Mijn baas is de moeilijkste niet :D
Desondanks kan ik adviseren het contract te controleren want als jouw baas moet bezuinigen kan het moeilijk doen snel beginnen.
pi_143117715
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:00 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Dat ligt er maar net aan wat je met je reguliere baan verdiend. Zomaar de helft afdragen aan de BD lijkt me erg kort door de bocht.

Je moet over alles wat je verdient belasting betaling. Je zou uit kunnen zoeken of een KvK inschrijving handig is. Dat kan gewoon naast je huidige baan.
Misschien eens in gesprek met de BD

quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:00 schreef goed_volk het volgende:
Offtopic moet ik wel even kwijt dat ik het jammer vind dat je je werk zo goedkoop aanbiedt. Dergelijke cowboys verpesten wel de markt voor mensen die serieus hun brood ermee moeten verdienen. Je werk ziet er overigens wel goed uit, wat het nog lastiger maakt...
Tja...ik heb niet veel keus :{ Een simpel blog gaat mij geen >8 uur lang een uurtarief van 70 euro betalen voor een plaatje op hun website (waar ze verder niks mee verdienen maar gewoon leuk is).
People assume too much.
pi_143117751
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:04 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Desondanks kan ik adviseren het contract te controleren want als jouw baas moet bezuinigen kan het moeilijk doen snel beginnen.
Trust me...gaat geen probleem worden. Ooit.
People assume too much.
pi_143117767
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:03 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Of gewoon zwart doen O-)
Ze worden steeds strenger, een vriend van m'n broertje auto alt'sijd repareerde in de schuur achter z'n huis heeft laatst een dikke aanslag gekregen na een bezoekje van de BD. Dat werd eigenlijk ook gewoon als een hobby gezien.
pi_143117782
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:03 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Nee daar verdien je normaal ook aan, alleen vraag jij te weinig waardoor je waarschijnlijk de kosten niet terugverdiend. Het ligt niet aan de belasting.
Maar als ik wel genoeg vraag, dan krijg ik de opdracht vaak niet, omdat dit soort werk makkelijk ergens anders goedkoper neer te leggen is :{
People assume too much.
pi_143117814
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:07 schreef very het volgende:

[..]

Maar als ik wel genoeg vraag, dan krijg ik de opdracht vaak niet, omdat dit soort werk makkelijk ergens anders goedkoper neer te leggen is :{
Vraag/aanbod, zij zijn te goedkoop, ze werken ook zwart of werken met illegale software, klaag ze aan!

Je maakt je nu druk om hetzelfde als waarom bedrijven in Nederland kapot gaan aan goedkope Polen of mensen die voor weinig geld de opdrachten doen (jij dus!).

:D
pi_143117869
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:08 schreef JDx het volgende:

[..]

Vraag/aanbod, zij zijn te goedkoop, ze werken ook zwart of werken met illegale software, klaag ze aan!

Je maakt je nu druk om hetzelfde als waarom bedrijven in Nederland kapot gaan aan goedkope Polen of mensen die voor weinig geld de opdrachten doen (jij dus!).

:D
M.a.w. jij bent de goedkope oostblokker aan het uithangen die bedrijven kapot maakt! ;)
pi_143117886
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:05 schreef very het volgende:

[..]

Misschien eens in gesprek met de BD

[..]

Tja...ik heb niet veel keus :{ Een simpel blog gaat mij geen >8 uur lang een uurtarief van 70 euro betalen voor een plaatje op hun website (waar ze verder niks mee verdienen maar gewoon leuk is).
natuurlijk heb je wel een keus :? Dat zij iets willen en daar niet voor willen betalen wat het waard is wil niet zeggen dat jij het dan voor die prijs moet doen

En ik zou je contract inderdaad eens nakijken. Ze zou niet de eerste zijn waarbij een toffe baas opeens de letter van je contract gaat volgen als het hem uit komt
En in jouw sector staat hier volgens mij altijd wel iets van in je contract
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_143117887
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:08 schreef JDx het volgende:

[..]

Vraag/aanbod, zij zijn te goedkoop, ze werken ook zwart of werken met illegale software, klaag ze aan!

Je maakt je nu druk om hetzelfde als waarom bedrijven in Nederland kapot gaan aan goedkope Polen of mensen die voor weinig geld de opdrachten doen (jij dus!).

:D
Klopt. Maar dat is dus wel super kut.
People assume too much.
pi_143117933
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:11 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

natuurlijk heb je wel een keus :? Dat zij iets willen en daar niet voor willen betalen wat het waard is wil niet zeggen dat jij het dan voor die prijs moet doen
Andere optie is het helemaal niet doen en niks verdienen.

quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:11 schreef rhubarbje het volgende:
En ik zou je contract inderdaad eens nakijken. Ze zou niet de eerste zijn waarbij een toffe baas opeens de letter van je contract gaat volgen als het hem uit komt
En in jouw sector staat hier volgens mij altijd wel iets van in je contract
Bedankt voor de tip. Maar daar hoef ik me echt niet druk om te maken.
People assume too much.
pi_143118003
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:13 schreef very het volgende:

[..]

Andere optie is het helemaal niet doen en niks verdienen.

[..]

Bedankt voor de tip. Maar daar hoef ik me echt niet druk om te maken.
je hebt toch gewoon een baan?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_143118014
De vragen die ik (tot nu toe) heb:
-Tot welk bedrag kan ik naast mijn huidige werk bijverdienen zonder daar belasting over te hoeven betalen?

0 euro hoogstwaarschijnlijk omdat je al een inkomen hebt maar dat moet je gewoon nagaan bij de belastingdienst.

-Is het financieel voordelig om mezelf ergens in te schrijven, ook al heb ik maar weinig opdrachten per jaar?

Als je bedoelt bij de kvk ja dat kan toch wel zo'n 10k belastingvrij zijn maar dat zul je zelf eens moeten googlen dat geld alleen voor je inkomen uit zelfstandig werk dus niet van je baas.

-Zijn er nog andere kosten die ik voor mijn kiezen kan krijgen? Ik las iets over dat je meer moet betalen voor je zorgverzekering in dit soort gevallen?

Geen idee ik denk niet dat dat echt flink aantikt als je je al zorgen maakt om belasting te betalen moet je toch wel redelijk wat verdienen?


Je moet 21% btw rekenen volgensmij of het tarief voor diensten/goederen wat je ook verkoopt en dan moet je inkomstenbelasting betalen als je zzp zou zijn.
Kunt ook kosten aftrekken van belasting als je zzp/bedrijf hebt.

En serieus wat voor klanten heb je? Ik kan me niet voorstellen dat je binnenloopt via foto's en grafische ontwerpen omdat de mensen die ik ken er bijna niks voor betalen en het outsourcen naar india bijvoorbeeld.

Ik weet niet wat je hier al aan verdient hebt maar als je dat zou zeggen dat is het een stuk makkelijker je wat aan te raden.
Maakt niemand hier uit of je 1k of 100 euro eraan verdient alleen belastingtechnisch kan men je beter advies geven.
Als je 1miljoen per maand verdient raad ik je aan om te verhuizen naar de cayman eilanden en 0% te betalen maar dat zal het in jouw geval niet worden.
pi_143118035
quote:
1s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:16 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

je hebt toch gewoon een baan?
Niks extra verdienen dan :P
People assume too much.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')