abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143146050
quote:
14s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 22:59 schreef Ringo het volgende:
Keulen komt nog wel een keer, met de Kerstmarkt ofzo.
Gat-ver-dam-me! :r
pi_143152372
Liefdesgeschiedenissen, zijn mensen daar nog in geïnteresseerd?
"It's one-on-one out there, man. There ain't no hiding. I can't pass the ball."
pi_143153368
David Lynch, die eerder in dit topic eens voorbijkwam, maakt trouwens hele mooie films (en andere dingen, maar daar wil ik het nu niet over hebben). Wat die man heel erg goed begrijpt, of waar die man een hele hoop mazzel mee heeft gehad, is hoe het menselijk geheugen werkt. Er bestaat in vrijwel elke verteltraditie, of dat nu aan de hand van boeken, gedichten, films, strips, liedjes, brieven, weet ik wil wat, een rare neiging om de geschiedenis die men verhelderen wil, chronologisch weer te geven, waarbij het duidelijk, of in ieder geval aannemelijk en voor de hand liggend is, dat de ene gebeurtenis het (noodzakelijke) gevolg van een andere gebeurtenis is, die weer tot een volgende gebeurtenis leidt. Zo werkt het geheugen echter helemaal niet, zo werkt het handelen ook niet. Wij handelen en herinneren ons door de tijden heen, wij schreeuwen door die vensters.
Er is werkelijk geen enkel doel bij gebaat is om welke geschiedenis dan ook weer te geven in een exacte beschrijving van hoe de gebeurtenissen in die geschiedenis elkaar in de tijd en ruimte opvolgen: waar de eerste plaats heeft gevonden, waar de volgende plaats heeft gevonden, wanneer dit nu was, wanneer dat nu was. Zo herinneren we het ons ook niet, zo leven wij er ook niet naar. Het kan ons niet alleen simpelweg geen donder schelen, we zijn er ook niet toe in staat..

[ Bericht 0% gewijzigd door PeteSampras op 07-08-2014 03:07:08 ]
pi_143154790
quote:
14s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 03:01 schreef PeteSampras het volgende:

Er is werkelijk geen enkel doel bij gebaat is om welke geschiedenis dan ook weer te geven in een exacte beschrijving van hoe de gebeurtenissen in die geschiedenis elkaar in de tijd en ruimte opvolgen: waar de eerste plaats heeft gevonden, waar de volgende plaats heeft gevonden, wanneer dit nu was, wanneer dat nu was.
Chronologisch vertelde verhalen bestaan juist bij gratie van die werking van ons geheugen. Met behulp van lineariteit kunnen we compenseren voor onze fragmentarische en vaak gebrekkige herinneringen. Daarom bestaan verhalen al zolang en daarom vormen films/romans die niet chronologisch worden verteld een extra belasting voor ons geheugen; ons brein wil er immers orde in aanbrengen. Dat is een vorm van manipulatie waardoor we ons veel meer kunnen herinneren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Claudia_x op 07-08-2014 08:06:16 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_143154993
quote:
Karel van het Reve en ik kwamen voor de wind in snelle vaart uit Dublin, in de herfst, aanzeilen op de vaargeul die naar Europoort, Rotterdam leidt. Karel, ziende dat ik al mijn handen vol had, dat het hier gevaarlijk navigeren was met al die grote schepen in de buurt, de hoge golven, de verraderlijke zandbanken, horende de ons toegeschreeuwde aanwijzingen en vermaningen van loodsen met sloepen met een binnenboordmotor, eveneens opmerkende dat ik niet tegelijk bij de fok en de helmstok kon zijn, trok zich terug in de roef en begon daar een krentenboterham belegd met kaas en jam te eten. Voor den donder, dacht ik, nu moet ik de zaken alwéér alleen opknappen.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 09:16:19 #156
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143155536
quote:
11s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 23:16 schreef k_man het volgende:

Gat-ver-dam-me! :r
Glühwein und Currywurst.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator donderdag 7 augustus 2014 @ 11:38:19 #157
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_143158650
quote:
4s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 08:00 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Chronologisch vertelde verhalen bestaan juist bij gratie van die werking van ons geheugen. Met behulp van lineariteit kunnen we compenseren voor onze fragmentarische en vaak gebrekkige herinneringen. Daarom bestaan verhalen al zolang en daarom vormen films/romans die niet chronologisch worden verteld een extra belasting voor ons geheugen; ons brein wil er immers orde in aanbrengen. Dat is een vorm van manipulatie waardoor we ons veel meer kunnen herinneren.
Eigenlijk zouden ze eens een boek moeten maken op een logaritmsche tijdschaal... oh wacht godverdomse dagen op een godverdomse bol is denk ik omgekeerd logaritmisch :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_143189587
Moslims geloven dat de overleveringen van Mohammed tientallen generaties oraal als exacte kopie zijn doorgegeven.
  Moderator vrijdag 8 augustus 2014 @ 09:05:54 #159
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_143190904
kortom

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 05:47 schreef LelijKnap het volgende:
Moslims geloven
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_143191045
Mos.
pi_143202374
Gel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 16:01:41 #162
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_143202545
Volgens mij is de koran helemaal niet tientallen generaties oraal doorgegeven. Dus het lijkt me raar als moslims dat geloven.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_143203278
Sig?
pi_143205382
quote:
19s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 08:28 schreef Gellius het volgende:

[..]

Wie is de 'ik'?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_143205588
Biesheuvel.
Aldus.
  vrijdag 8 augustus 2014 @ 17:48:06 #166
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143206004
De eenenenige JMA.
pi_143206277
Juist, Maarten. Ik kocht een boekje van hem bij de kringloopwinkel. Ik heb hem vroeger nooit gelezen, maar de laatste tijd wel. Hij doet met erg aan Brakman denken.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 00:15:40 #168
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143220998
Ik heb zojuist Boyhood gezien en ik vond 'm prachtig.
pi_143225635
quote:
17s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 00:15 schreef Ringo het volgende:
Ik heb zojuist Boyhood gezien en ik vond 'm prachtig.
Waarom?
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 09:18:35 #170
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_143226095
Dat weet ik allemaal niet, hoor.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 09:22:24 #171
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143226120
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 augustus 2014 05:47 schreef LelijKnap het volgende:
Moslims geloven dat de overleveringen van Mohammed tientallen generaties oraal als exacte kopie zijn doorgegeven.
De koran is toch rechtstreeks aan Mohammed geciteerd (door God), die het vervolgens opgeschreven heeft!

De Torah, die is generaties lang mondeling doorgegeven.
The End Times are wild
pi_143226283
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 09:22 schreef LXIV het volgende:
De koran is toch rechtstreeks aan Mohammed geciteerd (door God), die het vervolgens opgeschreven heeft!

De Torah, die is generaties lang mondeling doorgegeven.
Mohammed was een analfabeet, maar toen ik zojuist bevestiging wilde zoeken voor mijn claim kwam ik nergens uit. Het schijnt, anders dan wat mij verteld was, slechts een generatie of twee geweest te zijn.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 11:10:50 #173
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_143227405
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 augustus 2014 09:44 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Mohammed was een analfabeet, maar toen ik zojuist bevestiging wilde zoeken voor mijn claim kwam ik nergens uit. Het schijnt, anders dan wat mij verteld was, slechts een generatie of twee geweest te zijn.
Mohammed heeft het weer aan zijn vrouw verteld en die heeft alles opgeschreven. Er zitten geen generaties tussen. Daarom beschouwen moslims de Koran ook als het letterlijke woord van God, in tegenstelling tot de bijbel, die door de mondelinge overdracht 'vervuild' is en niet meer helemaal zuiver.
The End Times are wild
pi_143290133
Is het nu: difference of opinion?
pi_143290148
Waarom kent het Nederlands - en bij mijn weten geen enkele andere taal - geen deelvoud? Een brood, twee broden, een half brod?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')