Gat-ver-dam-me!quote:Op woensdag 6 augustus 2014 22:59 schreef Ringo het volgende:
Keulen komt nog wel een keer, met de Kerstmarkt ofzo.
Chronologisch vertelde verhalen bestaan juist bij gratie van die werking van ons geheugen. Met behulp van lineariteit kunnen we compenseren voor onze fragmentarische en vaak gebrekkige herinneringen. Daarom bestaan verhalen al zolang en daarom vormen films/romans die niet chronologisch worden verteld een extra belasting voor ons geheugen; ons brein wil er immers orde in aanbrengen. Dat is een vorm van manipulatie waardoor we ons veel meer kunnen herinneren.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 03:01 schreef PeteSampras het volgende:
Er is werkelijk geen enkel doel bij gebaat is om welke geschiedenis dan ook weer te geven in een exacte beschrijving van hoe de gebeurtenissen in die geschiedenis elkaar in de tijd en ruimte opvolgen: waar de eerste plaats heeft gevonden, waar de volgende plaats heeft gevonden, wanneer dit nu was, wanneer dat nu was.
quote:Karel van het Reve en ik kwamen voor de wind in snelle vaart uit Dublin, in de herfst, aanzeilen op de vaargeul die naar Europoort, Rotterdam leidt. Karel, ziende dat ik al mijn handen vol had, dat het hier gevaarlijk navigeren was met al die grote schepen in de buurt, de hoge golven, de verraderlijke zandbanken, horende de ons toegeschreeuwde aanwijzingen en vermaningen van loodsen met sloepen met een binnenboordmotor, eveneens opmerkende dat ik niet tegelijk bij de fok en de helmstok kon zijn, trok zich terug in de roef en begon daar een krentenboterham belegd met kaas en jam te eten. Voor den donder, dacht ik, nu moet ik de zaken alwéér alleen opknappen.
Eigenlijk zouden ze eens een boek moeten maken op een logaritmsche tijdschaal... oh wacht godverdomse dagen op een godverdomse bol is denk ik omgekeerd logaritmischquote:Op donderdag 7 augustus 2014 08:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Chronologisch vertelde verhalen bestaan juist bij gratie van die werking van ons geheugen. Met behulp van lineariteit kunnen we compenseren voor onze fragmentarische en vaak gebrekkige herinneringen. Daarom bestaan verhalen al zolang en daarom vormen films/romans die niet chronologisch worden verteld een extra belasting voor ons geheugen; ons brein wil er immers orde in aanbrengen. Dat is een vorm van manipulatie waardoor we ons veel meer kunnen herinneren.
Wie is de 'ik'?quote:
Waarom?quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 00:15 schreef Ringo het volgende:
Ik heb zojuist Boyhood gezien en ik vond 'm prachtig.
De koran is toch rechtstreeks aan Mohammed geciteerd (door God), die het vervolgens opgeschreven heeft!quote:Op vrijdag 8 augustus 2014 05:47 schreef LelijKnap het volgende:
Moslims geloven dat de overleveringen van Mohammed tientallen generaties oraal als exacte kopie zijn doorgegeven.
Mohammed was een analfabeet, maar toen ik zojuist bevestiging wilde zoeken voor mijn claim kwam ik nergens uit. Het schijnt, anders dan wat mij verteld was, slechts een generatie of twee geweest te zijn.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 09:22 schreef LXIV het volgende:
De koran is toch rechtstreeks aan Mohammed geciteerd (door God), die het vervolgens opgeschreven heeft!
De Torah, die is generaties lang mondeling doorgegeven.
Mohammed heeft het weer aan zijn vrouw verteld en die heeft alles opgeschreven. Er zitten geen generaties tussen. Daarom beschouwen moslims de Koran ook als het letterlijke woord van God, in tegenstelling tot de bijbel, die door de mondelinge overdracht 'vervuild' is en niet meer helemaal zuiver.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 09:44 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Mohammed was een analfabeet, maar toen ik zojuist bevestiging wilde zoeken voor mijn claim kwam ik nergens uit. Het schijnt, anders dan wat mij verteld was, slechts een generatie of twee geweest te zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |