abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143048918
Hallo beste mensen,

De afgelopen 20 weken heb ik stage gelopen bij een bedrijf in Harderwijk.

Daarom moet ik ik elke dag met de auto op en neer rijden vanuit Barneveld, omdat het OV niet toereikend genoeg is.
'S morgens rond de tijd dat ik vertrek rijden er nog geen bussen en treinen vanuit Barneveld.

Dit is dus 92 kilometer per dag en dus iets meer dan 450 km per week.
Dit loopt voor een student aardig in de papieren aangezien ik geen reiskostenvergoeding krijg van het bedrijf waar ik stage loop.

Is dit bij de belasting op een één of andere manier aftrekbaar?
Zo niet, dan niet.. Maar ik zou dit toch graag even willen weten.

Nog wat gegevens:
MBO student (niveau 4)
ontvangt WEL studiefinanciering

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

Arnold
  maandag 4 augustus 2014 @ 13:10:54 #2
431402 EigenwijzeMuffin
Bakt die zooi op 180graden
pi_143049148
Hoi Arnold,

Ik kan zo gauw niet iets vinden waar dit expliciet staat geregeld.
Wel hieronder een linkje wat je standaard aftrekposten mogen zijn voor je aangifte als student;
http://www.mijngeld.nl/studeren/aftrekbare-studiekosten

Wat je zou kunnen doen is 0,19cent per kilometer als belasting aftrekbaar te maken en dat op te geven als aftrekpost. Let wel op dat dit hoogstwaarschijnlijk vragen gaat opleveren en als dit wordt opgemerkt dat je dan met een goed verhaal moet komen als de belastingdienst daarom vraagt. Soms zijn dit kleine bedragen die de inspecteur niet belangrijk vindt of opmerkelijk waardoor je e zomaar mee weg komt. Ik raad het je niet aan want dit staat gelijk aan fraude :D

Bel anders de belastingdienst zelf op. Dan weet je het meteen.

op deze pagina wordt gesproken over kosten die jij voor je studie maakt (te weten bijvoorbeeld je reiskosten)
http://www.studenten.net/(...)gifte_voor_studenten
In die zin kan je het betrekkelijk ruim interpreteren en dus die reiskosten als aftrekpost rekenen.

Maar nogmaals is mijn advies; bel de belastingdienst op en leg het uit. Heb je binnen een dag of zo vaak al de juridisch juiste keuze;)

Succes ermee!
pi_143050330
Een niet onbelangrijke vraag: betaal je uberhaupt belasting?
  maandag 4 augustus 2014 @ 13:52:52 #4
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143050593
Ik snap niet wat voor route je neemt als het 46 km enkele reis is, want B'veld centrum naar H'wijk centrum is zelfs via de A1 en A28 maar 40 km en via de N303 (Voorthuizen, Putten, Ermelo) maar 25.

Als laatste voordeel mag je op die route grotendeels 80, wat ook een stuk prettiger is voor je brandstofverbruik.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_143050800
Mijn verzamelinkomen bedroeg vorig jaar 9000 euro.
Mijn leeftijd is trouwens 20 jaar.
Vorig jaar (over 2013) kreeg ik van mijn 1600 euro aan betaalde loonheffing maar 400 terug.
Dus ja, ik betaal belasting;)
In 2013 had ik 3 werkgevers. Bij 1 werkgever had ik de loonheffingskorting aan. Bij de andere werkgevers betaalde ik gewoon box 1 belasting.
Dus als student mag ik niet klagen.
Maar ik werk natuurlijk hard voor dit geld.

En wat betreft de route.
Als er een vrachtwagen naar struik (bedrijf op deze route) moet dan schiet het allemaal niet meer op.
Tevens denk ik dat de hele tijd optrekken en afremmen ook niet echt prettig is voor je brandstofverbruik.

Edit: via A1 > A28 is het 46,6km aldus maps. Ik moet helemaal naar industrieterrein lorentz.

[ Bericht 8% gewijzigd door ArnoldG0342 op 04-08-2014 14:11:09 ]
  maandag 4 augustus 2014 @ 14:16:16 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143051308
Ik ken de route, maar als jij daar rijdt op het moment dat je nog niet met het OV kunt dan heb je echt geen last van een vrachtwagenfile voor Struyk.

Overigens heb ik nog nooit last van een vrachtwagen bij Struyk gehad, en kan Connexxion de enorme vertragingen door vrachtwagens bij Struyk kennelijk ook wel handelen, want dat is ook de route van de bus van B'veld naar H'wijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_143051423
Oke, dat kan.
Ik verkies persoonlijk snelweg rijden boven binnendoor rijden.
Dit vindt ik 'fijner', iedereen zijn ding.
En natuurlijk heb ik ook wel eens binnendoor gereden als er file stond op de A28
Ik moet kwart over 7 in bij het bedrijf ik Harderwijk zijn. De eerst connectie van het openbaar vervoer haalt dat niet. Maar tegen die tijd dat ik vertrek is het al wel druk op de wegen.

Maar om on-topic te blijven:
EDIT: Zijn mijn reiskosten aftrekbaar?

[ Bericht 12% gewijzigd door ArnoldG0342 op 04-08-2014 14:38:04 ]
  maandag 4 augustus 2014 @ 14:20:33 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143051453
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 14:19 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Oke, dat kan.
En natuurlijk heb ik ook wel eens binnendoor gereden als er file stond op de A28

Kan ik mijn reiskosten vergoed krijgen?
Vergoed krijgen is iets anders dan van de belasting aftrekken.
The love you take is equal to the love you make.
pi_143051470
quote:

Kan ik mijn reiskosten vergoed krijgen?
Dat moet je aan je werkgever vragen.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_143051531
Oke, foute vraag.

Nee, ik krijg geen reiskosten vergoeding van mijn werkgever.

Betere vraag: Zijn mijn reiskosten aftrekbaar?
pi_143051755
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 14:22 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Oke, foute vraag.

Nee, ik krijg geen reiskosten vergoeding van mijn werkgever.

Betere vraag: Zijn mijn reiskosten aftrekbaar?
Het zou me verrassen, maar kijk hier even.

Krijg je helemaal geen vergoeding voor je stage?
  maandag 4 augustus 2014 @ 14:29:45 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143051770
Nee, je kunt je reiskosten niet vergoed krijgen, je kunt hoogstens gebruikmaken van een aftrekpost, maar de belastingdienst gaat niet akkoord met je 40 overbodige kilometers per dag.

Als je het werkelijk niet kunt missen snap ik niet waarom je dagelijks minimaal 30% overbodige kilometers maakt, dat is echt je eigen keuze, en je kunt zelf vast wel uitrekenen of die 5 minuten tijdwinst enkele reis opweegt tegen die 15 kilometer die je extra moet rijden.

Maar als je auto 1 op 15 rijdt, en je rijdt op benzine, dan betekent dat dat die 5 minuten je dus ¤ 1,70 kost, en het lijkt me sterk dat je ¤ 20,40 netto per uur verdient of waard bent, dus tenzij je meer binnenharkt dan dat kan het gewoon niet uit om die route te nemen.

Maar de BD zal sowieso niet van die route uitgaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 4 augustus 2014 @ 14:33:17 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143051856
quote:
Oke, dat kan.
Ik moet half 8 in bij het bedrijf ik Harderwijk zijn. De eerst connectie van het openbaar vervoer haalt dat niet. Maar tegen die tijd dat ik vertrek is het al wel druk op de wegen.

EDIT: Zijn mijn reiskosten aftrekbaar?
De eerste bus van B'veld is om 07.01 op het busstation in H'wijk, je kunt niet in 20 minuten van het busstation naar je stageadres fietsen?
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_143051865
Hallo,

Ik krijg wel een een stage vergoeding van 175 euro per maand na belasting aftrek.
Het gaat me niet om de kilometers.
Al krijg ik een kwart vergoed vind ik het zelfs prima. En als ik niks krijg is het ook goed.
Ik kan het missen, dat is het probleem niet.

Ik was er gewoon benieuwd naar.
En ja ik rij benzine en ongeveer 1 op 15, je gaat door voor de magnetron :)
pi_143051966
Die reiskosten zijn NIET aftrekbaar.
pi_143052019
Moet kwartier van te voren aanwezig zijn. Het zou misschien net kunnen met het openbaar vervoer.
Maar dan moet ik fietsen :{
En die doet het niet meer omdat die vast geroest is :')

Nee grapje,

Ik weet denk ik genoeg, bedankt voor alle informatie!

[ Bericht 23% gewijzigd door ArnoldG0342 op 04-08-2014 14:49:42 ]
pi_143059673
Hallo,

Toch wil ik nog reageren.Misschien kun je gebruik maken van deze regeling(informatie in de link):
http://www.duo.nl/particu(...)extra-reiskosten.asp

Toen ik stage had heb ik gebruik gemaakt van deze regeling, toch mooi meegenomen die reiskosten vergoeding.

mvg
pi_143109923
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:25 schreef botermetham het volgende:
Hallo,

Toch wil ik nog reageren.Misschien kun je gebruik maken van deze regeling(informatie in de link):
http://www.duo.nl/particu(...)extra-reiskosten.asp

Toen ik stage had heb ik gebruik gemaakt van deze regeling, toch mooi meegenomen die reiskosten vergoeding.

mvg
De regeling van DUO is echt de enige regeling de reiskosten (gedeeltelijk) vergoed te krijgen.
U reist per auto en deze kilometers kunnen al jaren niet meer in de belastingaangifte worden opgevoerd. De aftrek die resteert is de reisaftrek OPENBAAR VERVOER. En omdat u niet met het openbaar vervoer reist heeft het geen zin de aftrekbaarheid van uw reiskosten ter discussie te stellen. Zie de korte reactie van Don James hierboven.

Stelt dat u in de toekomst toch met het openbaar vervoer naar uw werk reist, dan zijn de kosten alleen aftrekbaar voor zover er openbaar vervoerbewijzen voorhanden zijn en de kosten niet of gedeeltelijk door de werkgever worden vergoed.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 00:05:54 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143110004
En de OV-studentenkaart zal vast niet aftrekbaar zijn...
DUO biedt immers al de mogelijkheid met het OV te reizen.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_143119026
Krijg je wel een stagevergoeding? Je kan het bedrijf vragen de ruimte te benutten die ze wel hebben (ook al betalen ze geen reiskosten) en deze netto uitkeren. Ze kunnen 450 x 19 cent netto uitkeren per week.
  woensdag 6 augustus 2014 @ 12:46:38 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143120505
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 11:56 schreef brulaap112 het volgende:
Krijg je wel een stagevergoeding? Je kan het bedrijf vragen de ruimte te benutten die ze wel hebben (ook al betalen ze geen reiskosten) en deze netto uitkeren. Ze kunnen 450 x 19 cent netto uitkeren per week.
TS betaalt sowieso al geen belasting over zijn stagevergoeding van ¤ 175 per maand als hij verder geen inkomen heeft.
Daarbij denk ik niet dat de belastingdienst zo'n reiskostenvergoeding gaat accepteren, ten eerste omdat TS dagelijks 92 km rijdt terwijl het er maar 54 hoeven te zijn, en de vergoeding op die grond dus maximaal 250 x 0,19 per week zou kunnen zijn, en dat zou meer zijn dan zijn stagevergoeding.

En dan heb ik het nog niet over het feit dat TS beschikking heeft over een OV-studentenkaart, dus ik kan me zo voorstellen dat het stagebedrijf er helemaal geen behoefte haan heeft de vergoeding als reiskostenvergoeding uit te betalen en daardoor zelf te boek te staan als bedrijf dat een stagiair zelfs geen stagevergoeding waard vindt.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_143167515
Leandra,
Ja, ik betaal belasting over mijn inkomen op stage.
Dit heb ik hierboven ook aangegeven.
Mijn inkomsten bedragen in 2013 verwacht ik rond de 10000 euro.
Dus ik betaal belasting.
Die belasting krijg ik niet allemaal terug omdat ik tot 6000 euro belastingvrij kan verdienen.
Dus ik wil graag de aftrekposten zo hoog mogelijk hebben natuurlijk ;)
Maar dit moet natuurlijk wel op een eerlijke manier.

Even opgezocht.

Stagevergoeding betreft:350 euro bruto per maand.
Na belastingaftrek houd ik ongeveer 215 euro over.

Stage = geen loofheffingskorting
Baan 1 = wel heffingskorting op aanstaan
Baan 2 = Geen loonheffingskorting

Mijn stage bedrijf zal reiskosten niet vergoeden.

Ja ik heb een OV-studentenkaart, maar die heb ik al 40 weken niet meer gebruikt ivm stage en afstuderen bij een ander bedrijf.
  donderdag 7 augustus 2014 @ 16:20:50 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_143167964
Dat betekent dus dat je waarschijnlijk nog wel belasting terugkrijgt.... of verdien je met die ene baan waar de LHK aanstaat al meer dan ¤ 6.000?
Ik neem overigens aan dat je je aangifte over 2013 al gedaan hebt?

Dat jij je OV-kaart niet gebruikt is jouw keuze, je hebt er recht op, en anders had je hem stop moeten zetten.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_143182833
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 16:06 schreef ArnoldG0342 het volgende:
Leandra,
Ja, ik betaal belasting over mijn inkomen op stage.
Dit heb ik hierboven ook aangegeven.
Mijn inkomsten bedragen in 2013 verwacht ik rond de 10000 euro.
Dus ik betaal belasting.
Die belasting krijg ik niet allemaal terug omdat ik tot 6000 euro belastingvrij kan verdienen.
Dus ik wil graag de aftrekposten zo hoog mogelijk hebben natuurlijk ;)
Maar dit moet natuurlijk wel op een eerlijke manier.

Even opgezocht.

Stagevergoeding betreft:350 euro bruto per maand.
Na belastingaftrek houd ik ongeveer 215 euro over.

Stage = geen loofheffingskorting
Baan 1 = wel heffingskorting op aanstaan
Baan 2 = Geen loonheffingskorting

Mijn stage bedrijf zal reiskosten niet vergoeden.

Ja ik heb een OV-studentenkaart, maar die heb ik al 40 weken niet meer gebruikt ivm stage en afstuderen bij een ander bedrijf.
Ze hoeven het niet te vergoeden maar alleen je stagevergoeding zo te noemen.
pi_143190985
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 16:20 schreef Leandra het volgende:
Dat betekent dus dat je waarschijnlijk nog wel belasting terugkrijgt.... of verdien je met die ene baan waar de LHK aanstaat al meer dan ¤ 6.000?
Ik neem overigens aan dat je je aangifte over 2013 al gedaan hebt?

Dat jij je OV-kaart niet gebruikt is jouw keuze, je hebt er recht op, en anders had je hem stop moeten zetten.
Nee, ik verdien niet meer dan 6000 euro met dat ene baantje.
En ja, ik heb de belastingaangifte van 2013 al gedaan.
Ik kreeg vorig jaar 400 van de 1600 euro terug die ik betaald had aan loonheffing.

Maar ik denk dat het moeilijk gaat worden om door gemaakte kilometers meer heffingskorting te krijgen. In ieder geval , bedankt iedereen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')