abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143045311
Toen ik begin twintig was was ik, net als zoveel leeftijdgenoten niet aan kinderen toe. Al dat gejank en gesleep met flesjes, vet saai, man, je komt nooit meer ergens..

Toen maakte ik me daar geen zorgen over. Ik dacht dat klaar zijn voor kinderen vanzelf kwam. Naarmate je ouder wordt wordt je steeds volwassener en verstandiger. Dan heb je minder behoefte aan dat soort oppervlakkige pleziertjes en groei je vanzelf naar kinderen toe.

Maar dat is tot nu toe niet gebeurd. Integendeel. Sinds die tijd hebben mijn vriend en ik een paar indrukwekkende reizen in de wildernis gemaakt. Ik wandelde met mijn tentje in Zweden. Daar werd ik zo enthousiast dat vanzelf de ideeën voor nieuwe reizen kwamen. Reizen die niet verenigbaar zijn met kinderen. Omdat het heuse expedities zijn, die langer dan zes weken gaan duren.

Als we kinderen zouden krijgen (we zijn in de dertig) zouden we weer tijd en ruimte hebben voor die dingen als we in de 50 zijn. Op zijn vroegst. En dan nog is dat heel onzeker. Ik ken genoeg vijftigers die niet meer gezond zijn. En ook genoeg situaties waarbij ouders niet even een half jaar naar het buitenland kunnen omdat een volwassen kind hen nog erg nodig kan hebben. Lijkt me echt super jammer om die vette reis uiteindelijk niet meer te kunnen maken. Vriend denkt er hetzelfde over, vooralsnog.

Kun je zeggen, dan neem je toch geen kinderen? Maar daar heb ik gevoelsmatig toch problemen mee. Ik wil dat we later niet zo'n kinderloos stel worden dat alleen maar voor zichzelf leeft. Ik ken een stel dat tientallen euro's per maand uit geeft aan de psychoanalyse van hun getroebleerde kat kat ('het is toch een beetje je kindje he'). Ik heb dat het gevoel dat ze dat doen omdat ze verder een beetje een leeg leven hebben. Want werk en vrienden kun je veel voldoening in vinden, maar dat is niet alles. Kun je heel veel van zeggen, maar zo voel ik het wel.

Dus daar zit ik wel mee. Ik ben nog steeds niet volwassen genoeg voor kinderen. Vind 'vette dingen doen' helaas nog steeds belangrijker. Misschien hebben we nog steeds niet genoeg levenservaring?

Ik speelde met het volgende gedachte-experiment. Wat als ik en mijn vriend en ik die levenservaring in sneltreinvaart op doen? Volgend jaar een jaar op reis, alle vette dingen doen die we willen doen, en dan is dat reizen hopelijk 'uit ons systeem' en zijn we klaar voor kinderen.
(Ik weet dat dat levenservaring niet alleen maar met reizen komt. Ook ziekte, dood, meemaken dat het leven niet oneindig is, brengt levenservaring. Maar daar hebben we er al genoeg van)

Wat denken jullie ervan?
pi_143045373
Ik denk dat je moet waar jij je goed bij voelt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_143045376
Prima beslissing toch.. ik ken genoeg mensen die voor kinderen kozen omdat het zo hoorde of omdat de vrouw het zo graag wilde.

Ik heb 2 kinderen en kan dat prima combineren met zaken die ik graag doe.Af en toe moet ik idd. Even slikken en een plan uitstellen maar goed dat heb ik er voor over.
nee echt niet !
pi_143045390
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:02 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik denk dat je moet waar jij je goed bij voelt.
Probleem is: Bij beide heb ik een goed gevoel, maar ook iets dat me tegen staat...
pi_143045395
Hoe oud ben je? Tegenwoordig heb je nog best wat tijd hoor.Wie weet verander je over een jaar of 2 weer van mening

Maar als dit
quote:
Kun je zeggen, dan neem je toch geen kinderen? Maar daar heb ik gevoelsmatig toch problemen mee. Ik wil dat we later niet zo'n kinderloos stel worden dat alleen maar voor zichzelf leeft. Ik ken een stel dat tientallen euro's per maand uit geeft aan de psychoanalyse van hun getroebleerde kat kat ('het is toch een beetje je kindje he'). Ik heb dat het gevoel dat ze dat doen omdat ze verder een beetje een leeg leven hebben. Want werk en vrienden kun je veel voldoening in vinden, maar dat is niet alles. Kun je heel veel van zeggen, maar zo voel ik het wel.
je enige bezwaar is zie ik het probleem niet zo. Je hebt dit enorm zelf in de hand

Ik wil ook geen kinderen, de reden die jij noemt speelt ook mee. Maar ik vrees geen enkel moment dat ik een of ander leeg persoon word die haar kat kleertjes aan doet :? Zo zit ik nou eenmaal niet in elkaar
Daarnaast zie ik mezelf wel pleegouder worden als ik wat ouder ben
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_143045409
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:03 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Probleem is: Bij beide heb ik een goed gevoel, maar ook iets dat me tegen staat...
Voors en tegens van beide opschrijven.
Dingen tegen elkaar wegstrepen en/of argumenten cijfers naar belangrijkheid geven.
En dan zie je vanzelf wat er overblijft.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  maandag 4 augustus 2014 @ 11:05:08 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143045424
Ik dacht dat jij een stuk jonger was. Je bent toch net afgestudeerd?
The love you take is equal to the love you make.
pi_143045447
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:03 schreef rhubarbje het volgende:
Hoe oud ben je? Tegenwoordig heb je nog best wat tijd hoor

Maar als dit

[..]

je enige bezwaar is zie ik het probleem niet zo. Je hebt dit enorm zelf in de hand

Ik wil ook geen kinderen, de reden die jij noemt speelt ook mee. Maar ik vrees geen enkel moment dat ik een of ander leeg persoon word die haar kat kleertjes aan doet :? Zo zit ik nou eenmaal niet in elkaar
Daarnaast zie ik mezelf wel pleegouder worden als ik wat ouder ben
Ik zie mezelf ook niet eindigen met een kat of zo, maar het gaat om het idee erachter. Het idee dat je op een gegeven moment, naar de zoveelste reis gaat denken 'is dit alles' en dat je dan te laat bent voor kinderen.
pi_143045471
Kinderen komen later wel. Ik zou nu genieten als ik jou was.

Dat reizen hoeft geen 5 jaar te duren. Wat is nou een jaartje meer of minder als het op kinderen krijgen aankomt? Als dat ervoor zorgt dat je het een en ander uit je systeem hebt en klaar bent voor een levenslange verplichting, zou ik daar zeker voor gaan.
pi_143045478
quote:
11s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:05 schreef Lienekien het volgende:
Ik dacht dat jij een stuk jonger was. Je bent toch net afgestudeerd?
Heb heel lang gestudeerd, ziekte, problemen,k met mezelf in de knoop en zo. Is nu over, gelukkig. Misschien heb ik gewoon wat langer de tijd nodig om met te ontwikkelen..
pi_143045485
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:
Het idee dat je op een gegeven moment, naar de zoveelste reis gaat denken 'is dit alles' en dat je dan te laat bent voor kinderen.
Mocht het echt te laat zijn, is er altijd nog de mogelijkheid om te adopteren.
pi_143045489
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:06 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ik zie mezelf ook niet eindigen met een kat of zo, maar het gaat om het idee erachter. Het idee dat je op een gegeven moment, naar de zoveelste reis gaat denken 'is dit alles' en dat je dan te laat bent voor kinderen.
Dat kun je andersom ook hebben
Of bij een keus voor een partner. Eigenlijk bij elke vrij definitieve keus
Daar is ook verder niks zinnigs over te zeggen en daar kun je alleen mee omgaan als dat moment ook echt komt (want dat weet je niet eens)

Maar hoe oud ben je nou?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_143045495
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:07 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Mocht het echt te laat zijn, is er altijd nog de mogelijkheid om te adopteren.
Nee, dan moet je ook jonger dan 40 zijn dacht ik. En makkelijk is dat sowieso niet.
  maandag 4 augustus 2014 @ 11:08:46 #14
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_143045507
time-sharing een optie ^O^

Een of ander parttime constructie dat je wekelijks naar de dierentuin gaat ofzo. Wel de lusten niet de lasten.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 4 augustus 2014 @ 11:08:47 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143045508
Kinderen nemen omdat je bang bent dat je anders spijt krijgt?
pi_143045513
quote:
14s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:07 schreef -Strawberry- het volgende:
Kinderen komen later wel. Ik zou nu genieten als ik jou was.

Dat reizen hoeft geen 5 jaar te duren. Wat is nou een jaartje meer of minder als het op kinderen krijgen aankomt? Als dat ervoor zorgt dat je het een en ander uit je systeem hebt en klaar bent voor een levenslange verplichting, zou ik daar zeker voor gaan.
Ja, dat was dan ook het idee van het experiment. Keihard gaan op dat reizen. Zodat dat punt waarop ik dat reizen wel gezien heb wat sneller komt.. :)
  maandag 4 augustus 2014 @ 11:09:14 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143045517
quote:
3s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:08 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Nee, dan moet je ook jonger dan 40 zijn dacht ik. En makkelijk is dat sowieso niet.
Je kunt wel adopteren als je ouder bent, maar dan is je adoptiekind ook ouder.
pi_143045526
Je hebt altijd de keuze, al doet de maatschappij je graag denken van niet. Die keuze moet je nog steeds zelf maken, maar niemand heeft het recht een figuurlijk mes op je keel te zetten. En al helemaal niet over het 'wanneer'. Ga nu reizen, houd de opties open als je dat wilt (geen sterilisatie en dat soort dingen) en bekijk het over een paar jaar weer.

Maak een lijstje met de voor- en nadelen die toepasbaar zijn op jouw leven en niet op dat van 'andere mensen' of 'de maatschappelijke verwachtingen'. Zo zijn wij tot de defninitieve 'nee' gekomen.
Ja doei.
pi_143045557
quote:
14s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:08 schreef fathank het volgende:
time-sharing een optie ^O^

Een of ander parttime constructie dat je wekelijks naar de dierentuin gaat ofzo. Wel de lusten niet de lasten.
Mijn schoonzusje heeft vruchtbaarheid problemen. Ik denk er serieus over om een draagmoederschap of zoiets te gaan doen. Doe ik toch iets voor een ander, voor de toekomst zonder er 20 jaar aan vast te zitten. Lijkt me heel mooi, maar moet daar uiteraard nog eens goed over nadenken.
pi_143045561
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:08 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Dat kun je andersom ook hebben
Of bij een keus voor een partner. Eigenlijk bij elke vrij definitieve keus
Daar is ook verder niks zinnigs over te zeggen en daar kun je alleen mee omgaan als dat moment ook echt komt (want dat weet je niet eens)

Maar hoe oud ben je nou?
32
pi_143045571
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:11 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Mijn schoonzusje heeft vruchtbaarheid problemen. Ik denk er serieus over om een draagmoederschap of zoiets te gaan doen. Doe ik toch iets voor een ander, voor de toekomst zonder er 20 jaar aan vast te zitten. Lijkt me heel mooi, maar moet daar uiteraard nog eens goed over nadenken.
Als je zelf niet weet of je een kinderwens hebt of niet zou ik niet met dit soort dingen aan de slag gaan. Volgens mij is dat vragen om problemen
Los eerst je eigen 'gedoe' op en ben stabiel in je keuze voor je aan dit soort dingen denkt....
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_143045577
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:09 schreef ZuidKardinaal het volgende:

[..]

Ja, dat was dan ook het idee van het experiment. Keihard gaan op dat reizen. Zodat dat punt waarop ik dat reizen wel gezien heb wat sneller komt.. :)
Of je krijgt kinderen, wacht pakweg 20 jaar tot ze volwassen zijn en gaat dan weer het avontuur opzoeken. Het is in dat opzicht niet 'nu of nooit' al weet je niet wat de toekomst brengt en je weet wel dat jullie nu beide in staat zijn om nog die reizen te maken. :)
  maandag 4 augustus 2014 @ 11:12:08 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_143045580
quote:

[..]

Zit je straks alsnog zonder kinderen tegen die kat aan te kijken.
pi_143045583
quote:

[..]

32
Dan heb je toch nog tijd? Als je 36 bent kun je ook nog een kind krijgen hoor
Wie weet hoe je er over 4 jaar in staat...
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_143045592
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 11:09 schreef motorbloempje het volgende:
Je hebt altijd de keuze, al doet de maatschappij je graag denken van niet. Die keuze moet je nog steeds zelf maken, maar niemand heeft het recht een figuurlijk mes op je keel te zetten. En al helemaal niet over het 'wanneer'. Ga nu reizen, houd de opties open als je dat wilt (geen sterilisatie en dat soort dingen) en bekijk het over een paar jaar weer.

Maak een lijstje met de voor- en nadelen die toepasbaar zijn op jouw leven en niet op dat van 'andere mensen' of 'de maatschappelijke verwachtingen'. Zo zijn wij tot de defninitieve 'nee' gekomen.
Maatschappelijke verwachtingen spelen hier niet echt in mee. Het is echt mijn eigen angst om spijt te krijgen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')