Prof_Hoax | zaterdag 2 augustus 2014 @ 11:55 |
Dames und Heren, Ik heb een klein probleempje met mijn auto. Mijn dimlicht werkt niet, en mijn groot licht werkt half... TS heeft een daewoo lacetti (2004/2005 ongeveer). Bovenop richtingaanwijzer zit een draaiknop voor verlichting. stand 0 = uit stand 1 = stadslicht stand 2 = dimlicht hendel van je af = groot licht vastgezet hendel naar je toe = groot licht zonder dat hij vast staat En nu het probleem- als ik schakelaar op stand 1 zet doet m'n stadslicht het, zet ik hem op stand 2 blijft alleen m'n stadslicht branden en dimlicht gaat niet aan. Als ik hendel naar me toe trek, gaat groot licht aan, hendel loslaten en ze gaan weer uit (werkt goed dus) Als ik hendel van mij af zet, gebeurt er niets. Wat heb ik gedaan: Lampen gecontroleerd - zijn allen goed Schakelaar (dus heel de hendel) is door garage vervangen waar ik bij stond (gister ochtend) op dat moment heeft mijn verlichting het gedaan - allemaal. Toen ik gister terug thuis kwam, deed hij het niet meer. Heeft er iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Kan pas woensdag weer naar de garage en dacht dat ik zelf alvast even kon kijken. Ik heb multimeter en een berg gereedschap, mis alleen wat kennis ![]() | |
mvdejong | zaterdag 2 augustus 2014 @ 11:59 |
Dit lijkt een probleem met de massa van een van de licht-units. Dan gaat de stroom via de meest vreemde paden naar aarde. | |
ADQ | zaterdag 2 augustus 2014 @ 12:40 |
Tip: stadslicht bestaat al sinds ergens in de zeventiger jaren niet meer. Het zijn parkeerlichten en mogen tijdens het rijden niet gebruikt worden. | |
hoas | zaterdag 2 augustus 2014 @ 12:57 |
Die gaan bij mij samen met het dimlicht aan. | |
Sounddragon | zaterdag 2 augustus 2014 @ 16:08 |
Relais checken. Waar hij zit staat in de layout van je instruktieboekje. Kan ook een zekering zijn, zelfde bladzijde of aan de binnenkant van het deksel/klepje van je zekeringkast. | |
Sounddragon | zaterdag 2 augustus 2014 @ 16:10 |
![]() | |
silenthill | zaterdag 2 augustus 2014 @ 16:13 |
Dat plaatje. Lol:-) | |
Prof_Hoax | zaterdag 2 augustus 2014 @ 16:17 |
Relais - check (even verwisseld met relais van claxon (zelfde relais) en schakelt gewoon hoorbaar (tik - tik) Zekering - allen nagekeken zijn ook prima | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 2 augustus 2014 @ 16:28 |
Zoals ik je gisteren al vroeg, heb je de bedrading achter de stekkers van de lampen al gecontroleerd? | |
Prof_Hoax | zaterdag 2 augustus 2014 @ 16:35 |
Ja, voor zover ik het kan controleren. Ziet er prima uit maar zou niet weten hoe ik het verder moet controleren ![]() Ik heb het inmiddels opgegeven. Garage kan dat vast sneller en beter dan ik. Ik ga van m'n vrije weekeind genieten ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 2 augustus 2014 @ 16:56 |
Meten is weten... hij schakelt, maar schakelt hij ook stroom? dus even meten rondom het relais als je erbij kunt. als je voor het relais al geen prik meer hebt moet je dus binnen zoeken tussen de schakelaar en het relais, en anders tussen het relais en de stekkers, zoals Sjuk al aangaf. Meter pakken en naar buiten; huphup ![]() ![]() | |
Prof_Hoax | zaterdag 2 augustus 2014 @ 17:03 |
Een relais schakelt toch alleen als er stroom op komt? ![]() Maar ik heb het wel gehad, zou niet weten wat ik wel en niet moet meten, en als ik iets meet weet ik niet of het goed is of niet ![]() | |
Prof_Hoax | zaterdag 2 augustus 2014 @ 17:04 |
Wel klein vraagje, als ik op de stekker achterop m'n lamp m'n meter zet (zit zo'n mooi piep stand op zodat je ziet of je contact maakt.) maken allen, op 1 na - contact met m'n chassis, klopt dat ? ![]() | |
Sounddragon | zaterdag 2 augustus 2014 @ 17:12 |
Mjah, dan niet.. ![]() Je kunt iig gewoon 12 volt zoeken; volgens mij schakelt een klein stuurstroompje de grote stroom door, zodat je alleen lichte amperages over je schakelaar krijgt.. klein stroompje laat relais schakelen, zodat grote stroom vanaf de zekeringkast door gaat naar de lampen. Als het goed is moeten er dus 1 of 2 pootjes zijn die na de inschakel-klik ineens 12 volt gaan doorgeven, dat gaat naar de lampunits.. als je dat hebt, ga je daarna kijken of je 12 volt krijgt bij de lampstekkers, zo niet, is er onderweg dus ergens iets niet goed.. Tis gewoon een spelletje; 'volg het stroompje' .. | |
Prof_Hoax | zaterdag 2 augustus 2014 @ 17:23 |
Ik kwam dus op geen mogelijkheid 12 volt tegen ![]() Snapte er geen hout van. Maar thanks voor de info en uitleg ![]() ![]() ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 2 augustus 2014 @ 18:42 |
Wel goed gemeten? | |
Prof_Hoax | zaterdag 2 augustus 2014 @ 18:43 |
Geen idee. Multimeter op max 200V - rood en zwart pennetje eraan, steek dat in 2 contactjes en lees wat er op scherm staat. Geen idee of ik er veel verkeerd aan kan doen ![]() ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 2 augustus 2014 @ 19:05 |
200 ![]() | |
Prof_Hoax | zaterdag 2 augustus 2014 @ 19:29 |
kon kiezen tussen 200 of 600 ![]() ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 2 augustus 2014 @ 19:47 |
![]() ![]() ![]() | |
Prof_Hoax | zaterdag 2 augustus 2014 @ 19:50 |
weet jij dit? | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 2 augustus 2014 @ 19:55 |
![]() | |
Prof_Hoax | zaterdag 2 augustus 2014 @ 19:57 |
Dus het klopt? Of je weet het ? ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 2 augustus 2014 @ 20:02 |
![]() ![]() | |
Prof_Hoax | zaterdag 2 augustus 2014 @ 20:05 |
zitten 3 draden - zwartwit groen en rood uit m'n hoofd. Zwartwit staat "ground" bij. maar lampen zitten weer terug op de auto dus ik ga niet alles meer eraf halen ![]() ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 2 augustus 2014 @ 20:08 |
Met de stekker los moet je op de draad waar ground (massa/aarde) moet je in principe 0Ohm meten. De andere twee oneindig. Maar je hebt toch garantie?> ![]() | |
Prof_Hoax | zaterdag 2 augustus 2014 @ 20:10 |
Om die stekker los te halen moet heel m'n koplampunit eruit ![]() | |
Chuck-N0rr1s | zaterdag 2 augustus 2014 @ 20:42 |
Goed gereedschap ![]() ![]() | |
Fer | zaterdag 2 augustus 2014 @ 23:31 |
meest logische is dat de draaischakelaar in stand 2 geen spanning doorgeeft. Dat verklaart waarom grootlicht alleen werkt met de trekker, die werkt namelijk ook met verlichting uit. De schakelaar is al vervangen dus lijkt op een kabelbreuk of slecht contact met de schakelaar. | |
Pizza_Boom | zondag 3 augustus 2014 @ 02:12 |
Het ergste is dat het nog deels onjuist is ook. Je mag met het voeren van mistlampen voor rijden zonder dimlicht erbij in verband met het verblinden van jezelf. ![]() |