abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 22:10:50 #1
407635 warp995
Tussen neus en lippen door
pi_142971789
Beste Fokkers,

Nu ben ik dus toch nog ingeloot voor HBO-Rechten voor in Leiden. M'n andere keus was sociaal juridische dienstverlening in Utrecht, ik had eerst niet verwacht om ingeloot te worden voor HBO-Rechten en had ik me nu meer gefocust op SJD en is de keuze nu moeilijk voor mij wat te gaan studeren.

Nu weet ik dat de baankansen niet optimaal zijn bij beide studies, maar toch waren dit de enige studies die me echt aanspraken en waar ik gemotiveerd voor bent.

Welke kan ik nu het beste kiezen?

Wat ik eventueel ook mee neem tijdens het kiezen van de studie is dat SJD in Utrecht wel een stuk dichterbij ligt dan in Leiden voor mij.
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 22:17:20 #2
263417 Keyos
Like a Boss
pi_142972039
Als je écht wat wilt in het recht en je hebt de brains, ga dan gewoon HBO doen , haal je P en ga naar de uni.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 22:21:22 #3
407635 warp995
pi_142972193
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 22:17 schreef Keyos het volgende:
Als je écht wat wilt in het recht en je hebt de brains, ga dan gewoon HBO doen , haal je P en ga naar de uni.
Kan ook met sjd, met HBO-Rechten heb je alleen 25prc meer recht. Overigens is dat de vraag of dat nog kan, ik hoor steeds meer verhalen dat het moeilijker wordt om van een P naar de universiteit te gaan.
pi_142972314
quote:
Kan ook met sjd, met HBO-Rechten heb je alleen 25prc meer recht. Overigens is dat de vraag of dat nog kan, ik hoor steeds meer verhalen dat het moeilijker wordt om van een P naar de universiteit te gaan.
Dat zeker, maar de universiteiten gaan nu zelf bepalen of ze hbo-studenten aannemen of niet. Waarschijnlijk gaat het wel moeilijker worden na dit jaar. Maar ik zou gewoon het een beetje volgen en kijken wat er gaat veranderen de komende jaren.
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 22:24:31 #5
263417 Keyos
Like a Boss
pi_142972318
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 22:21 schreef warp995 het volgende:

[..]

Die verhalen roepen ze al jaren. Kies de instelling en het vakkenpakket waar je van verwacht dat je 60 punten in een jaar gaat halen.

Nogmaals, als je grote ambities hebt in het recht zou ik zo snel mogelijk naar een uni gaan.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
pi_142972341
quote:
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 22:27:30 #7
407635 warp995
pi_142972420
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 22:24 schreef black-soldier het volgende:

[..]

Dat zeker, maar de universiteiten gaan nu zelf bepalen of ze hbo-studenten aannemen of niet. Waarschijnlijk gaat het wel moeilijker worden na dit jaar. Maar ik zou gewoon het een beetje volgen en kijken wat er gaat veranderen de komende jaren.
Oh ik dacht dat er gewoon geloot werd en je met een een hbo propedeuse in loting categorie C komt.
pi_142972550
quote:
Oh ik dacht dat er gewoon geloot werd en je met een een hbo propedeuse in loting categorie C komt.
Dat klopt. Maar de universiteiten mogen nu ook aanvullende eisen stellen. Het betekent niet meer dat je automatisch tot de opleiding wordt toegelaten. Kijk maar naar de 1 mei-termijn. Een aantal universiteiten hebben studenten geweigerd omdat ze te laat waren, terwijl de UL dat nog niet doet. Of 'matching', dat is ook nieuw. De universiteiten krijgen steeds meer bevoegdheden om studenten aan te nemen of niet.
pi_142978832
Als je op het hbo wilt blijven, zou ik voor sjd kiezen. Sjd heeft meer aandacht voor communicatieve vaardigheden. Heb de indruk dat bedrijven daar steeds meer naar kijken of je daar getraind in bent.
  zaterdag 2 augustus 2014 @ 09:52:45 #10
407635 warp995
pi_142983396
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 22:30 schreef black-soldier het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar de universiteiten mogen nu ook aanvullende eisen stellen. Het betekent niet meer dat je automatisch tot de opleiding wordt toegelaten. Kijk maar naar de 1 mei-termijn. Een aantal universiteiten hebben studenten geweigerd omdat ze te laat waren, terwijl de UL dat nog niet doet. Of 'matching', dat is ook nieuw. De universiteiten krijgen steeds meer bevoegdheden om studenten aan te nemen of niet.
Dat is wel een ding om op te letten. Overigens weet ik nu nog niet of ik de universiteit aan kan dus kan ik beter een van de twee kiezen die bij afstuderen de meeste opties hebben.
pi_142986690
quote:
Dat is wel een ding om op te letten. Overigens weet ik nu nog niet of ik de universiteit aan kan dus kan ik beter een van de twee kiezen die bij afstuderen de meeste opties hebben.
Oké, maar let op dat de UL(rechtenfaculteit) geen hbo-studenten rechtstreeks aannemen als zij een master willen doen aan de faculteit, ook al hebben zij hun bachelor gehaald op het HBO. Je moet even goed informeren bij de verschillende universiteiten of het überhaupt nog mogelijk is om met een hbo-bachelordiploma in te stromen in een master.
  zaterdag 2 augustus 2014 @ 13:06:11 #12
407635 warp995
pi_142986881
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 12:57 schreef black-soldier het volgende:

[..]

Oké, maar let op dat de UL(rechtenfaculteit) geen hbo-studenten rechtstreeks aannemen als zij een master willen doen aan de faculteit, ook al hebben zij hun bachelor gehaald op het HBO. Je moet even goed informeren bij de verschillende universiteiten of het überhaupt nog mogelijk is om met een hbo-bachelordiploma in te stromen in een master.
Ik zal daar zeker naar kijken maar naast of je een HBO p of bachelor hebt gehaald, letten ze daar nog op op welke studie? Want het verschil tussen mijn studies is klein, de een heeft 75prc rechtvakken en de andere 50prc.

Overigens weet ik nog niet of universiteit gaat lukken het is nu meer welke hbo opleiding
pi_142986972
quote:
Ik zal daar zeker naar kijken maar naast of je een HBO p of bachelor hebt gehaald, letten ze daar nog op op welke studie? Want het verschil tussen mijn studies is klein, de een heeft 75prc rechtvakken en de andere 50prc.

Overigens weet ik nog niet of universiteit gaat lukken het is nu meer welke hbo opleiding
Ze kijken alleen of je toelatingseisen matchen, en dat gebeurt per studie. Dat is voor latere zorg. Welke kant wil je later op? Wil je jurist worden of iets anders? heb je er al over nagedacht.
  zaterdag 2 augustus 2014 @ 14:50:31 #14
407635 warp995
pi_142989538
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 13:10 schreef black-soldier het volgende:

[..]

Ze kijken alleen of je toelatingseisen matchen, en dat gebeurt per studie. Dat is voor latere zorg. Welke kant wil je later op? Wil je jurist worden of iets anders? heb je er al over nagedacht.
Vind ik moeilijk om te zeggen wat ik later precies wil worden, ligt ook aan de arbeidsmarkt. Iig natuurlijk wel die kant op, juridische kant.
  zondag 3 augustus 2014 @ 12:04:16 #15
407635 warp995
pi_143011743
quote:
1s.gif Op zaterdag 2 augustus 2014 00:49 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Als je op het hbo wilt blijven, zou ik voor sjd kiezen. Sjd heeft meer aandacht voor communicatieve vaardigheden. Heb de indruk dat bedrijven daar steeds meer naar kijken of je daar getraind in bent.
Ja, misschien wel goed om mee te nemen.
pi_143012304
Ik persoonlijk zou je HBO-Rechten aanraden, tenzij je per se de drang hebt om met mensen te werken die diep in de problemen zitten (overigens niks mis mee). Dat is meer een roeping, denk ik. Zie jij jezelf met die doelgroep mensen werken? Zo ja, kies voor SJD. Denk dan aan een baan als schuldhulpverlener, bewindvoerder, reclasseringsmedewerker et cetera. Natuurlijk zijn dit niet je enigste opties maar wel de meest voor de hand liggende.

Mijn inziens heb je veel meer aan een HBO-Rechten opleiding, bredere opleiding en beperkt zich niet slechts tot het sociale aspect van het recht en bijkomende potentiële hoedanigheden. HBO-Rechten heeft minstens zoveel aandacht voor communicatieve vaardigheden als SJD, meer dan genoeg in ieder geval. Daar zou ik je keuze niet van laten afhangen. Indien je universitaire ambities hebt sluit de opleiding HBO-Rechten ook beter aan.
  zondag 3 augustus 2014 @ 14:48:38 #17
407635 warp995
pi_143016274
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 12:29 schreef OoitEenPartner het volgende:
Ik persoonlijk zou je HBO-Rechten aanraden, tenzij je per se de drang hebt om met mensen te werken die diep in de problemen zitten (overigens niks mis mee). Dat is meer een roeping, denk ik. Zie jij jezelf met die doelgroep mensen werken? Zo ja, kies voor SJD. Denk dan aan een baan als schuldhulpverlener, bewindvoerder, reclasseringsmedewerker et cetera. Natuurlijk zijn dit niet je enigste opties maar wel de meest voor de hand liggende.

Mijn inziens heb je veel meer aan een HBO-Rechten opleiding, bredere opleiding en beperkt zich niet slechts tot het sociale aspect van het recht en bijkomende potentiële hoedanigheden. HBO-Rechten heeft minstens zoveel aandacht voor communicatieve vaardigheden als SJD, meer dan genoeg in ieder geval. Daar zou ik je keuze niet van laten afhangen. Indien je universitaire ambities hebt sluit de opleiding HBO-Rechten ook beter aan.
Wat ik wel het idee heb bij HBO-Rechten is dat ik er niet echt een goed beeld bij hebt wat je er precies mee kan worden. Met SJD heb ik dat dan wel weer beter, bovendien lijkt het me dan wel weer dat je bij HBO-Rechten meer in een ondersteunende taak hebt aan de WO'ers en je dat met SJD niet hebt, dat je meer zelfstandig werkt.

Bij SJD zie je bijvoorbeeld hier ook meer voorbeelden onder aan de pagina van beroepen, en dat er meer mensen aan het werk zijn dan bij hbo rechten in percentages

http://www.kiesjestudie.n(...)Dienstverlening.html

http://www.kiesjestudie.nl/studie1041-HBO-Rechten.html
  maandag 4 augustus 2014 @ 18:17:01 #18
407635 warp995
pi_143059451
Iemand wellicht nog advies?
pi_143059852
quote:
Iemand wellicht nog advies?
Wil je Rechten studeren, of een vorm daarop, ga dan HBO-rechten studeren, haal je P en ga dan naar de universiteit. Maar: kies wat je leuk vindt en waar je passie en enthousiasme ligt, maar kies ook met je verstand.
  maandag 4 augustus 2014 @ 18:34:18 #20
407635 warp995
pi_143059918
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:31 schreef black-soldier het volgende:

[..]

Wil je Rechten studeren, of een vorm daarop, ga dan HBO-rechten studeren, haal je P en ga dan naar de universiteit. Maar: kies wat je leuk vindt en waar je passie en enthousiasme ligt, maar kies ook met je verstand.
Dat zeker, alleen een P halen klinkt volgens mij makkelijker dan het is. Ander nadeel is dat ik ook niet echt een heel goed beeld hebt wat je met HBO-rechten kunt doen, volgens mij is het meer voor wo'ers
pi_143060328
quote:
Dat zeker, alleen een P halen klinkt volgens mij makkelijker dan het is. Ander nadeel is dat ik ook niet echt een heel goed beeld hebt wat je met HBO-rechten kunt doen, volgens mij is het meer voor wo'ers
Je moet het inderdaad niet onderschatten, maar HBO-rechten moet goed te doen zijn. Ik weet niet precies wat je met een hbo-bachelor kunt als je rechten hebt gestudeerd. Maar aangezien het hbo praktijkgericht is, denk ik dat je dingen zal gaan doen als ondersteunende werkzaamheden.

Advies geven of grote opdrachten moeten doen is denk ik meer de taak voor een wo'er, aangezien hij meer theoretische stof heeft gekregen tijdens zijn studie dan een hbo'er.
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 08:28:11 #22
407635 warp995
pi_143078551
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 18:48 schreef black-soldier het volgende:

[..]

Je moet het inderdaad niet onderschatten, maar HBO-rechten moet goed te doen zijn. Ik weet niet precies wat je met een hbo-bachelor kunt als je rechten hebt gestudeerd. Maar aangezien het hbo praktijkgericht is, denk ik dat je dingen zal gaan doen als ondersteunende werkzaamheden.

Advies geven of grote opdrachten moeten doen is denk ik meer de taak voor een wo'er, aangezien hij meer theoretische stof heeft gekregen tijdens zijn studie dan een hbo'er.
Ja dat klopt en met SJD is dat minder als ik het begrepen hebt. Je bent daar zelf iets meer de adviesgever zegmaar
pi_143078671
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 08:28 schreef warp995 het volgende:

[..]

Ja dat klopt en met SJD is dat minder als ik het begrepen hebt. Je bent daar zelf iets meer de adviesgever zegmaar
Klopt helemaal.
pi_143083118
quote:
Dat klopt inderdaad. Maar een HBO-SJD'er zal nog steeds geen grote opdrachten en lastige cases krijgen. Die zullen waarschijnlijk naar wo'ers gaan. Maar dat is in principe geen reden om geen SJD te kiezen. Als jij de studie leuk vindt, dan moet je gewoon SJD kiezen. Soms moet je gewoon je gevoel de keuze laten maken (wel afgewogen).
  dinsdag 5 augustus 2014 @ 12:06:19 #25
407635 warp995
pi_143083154
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 augustus 2014 08:38 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Klopt helemaal.
Wat ik ook dacht, zou je er misschien meer aan hebben als je bijvoorbeeld een sjd en wo rechten diploma hebt ipv een hbo en wo rechten diploma? Mocht ik nog naar de universiteit gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')