abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142957714
Beste fokkers,

Aankomend jaar ben ik eerstejaars student aan de TU Delft en daarom op zoek
naar woonruimte in Delft. Daarom heb ik me ingeschreven bij DUWO.nl (werkt samen met woningnet/studentenwoningnet).

Als ik naar zelfstandige woningen kijk (aankomende november wordt ik 23 dus heb ik recht op huurtoeslag) dan is er een zelfstandige woning aangegeven met slaagkans 'hoog',
maar als ik op die woning reageer ben ik wel nummer 33 (van 33).

Terwijl een andere woning slaagkans 'gemiddeld' aangeeft, maar als ik reageer ben ik nummer 8 (van 8).

Mijn vraag is dan ook: hoe kan dit? en hoe moet ik hier tactisch op inspelen aangezien je maar één keer per week op één woning mag reageren (en veelal staan de woningen maar één week op de website).

Verder: ik krijg voorrang (voor een bepaalde periode; van aug tot dec geloof ik) op de (on)zelfstandige woningen omdat ik helemaal aan de andere kant van Nederland woon + het aankomende jaar ben ik eerstejaarsstudent. Maar ik weet niet of het daadwerkelijk boeit, omdat je periode van inschrijving ook wordt meegeteld.
(Ik ben sinds een paar dagen pas ingeschreven).

Ik heb vanmiddag ook met de DUWO gebeld, maar het leek alsof zij ook niet weten waarom mijn slaagkans 'hoog' is terwijl ik nummer 33 zou zijn. Er werd mij zelfs verteld dat ik helemaal geen kans maak op zelfstandige woningen omdat ik heel kort ben ingeschreven. Dit heeft mij nog meer in verwarring gebracht.

Zijn er mensen die ervaring hebben met het bemachtigen van een (on)zelfstandige woning in Delft (of elders) via DUWO?
pi_142957814
PS

Ter informatie:
Er stonden ook woningen bij waar mijn slagingskans 'zeer laag' was.
pi_142957901
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 15:01 schreef BenjaminAlgebra het volgende:
Beste fokkers,

Aankomend jaar ben ik eerstejaars student aan de TU Delft en daarom op zoek
naar woonruimte in Delft. Daarom heb ik me ingeschreven bij DUWO.nl (werkt samen met woningnet/studentenwoningnet).

Als ik naar zelfstandige woningen kijk (aankomende november wordt ik 23 dus heb ik recht op huurtoeslag) dan is er een zelfstandige woning aangegeven met slaagkans 'hoog',
maar als ik op die woning reageer ben ik wel nummer 33 (van 33).
....
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 15:06:42 #4
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_142957913
Het systeem werkt met wachttijd. Degene die de meeste wachttijd heeft krijgt de woning. Omdat jij pas een paar dagen ingeschreven staat eindig je elke keer onderaan. De indicatie die op de website staat is vrij buggy en kan je ook wel vergeten, daar moet je dus niet naar kijken. Het geeft wel aan wat de gemiddelde wachttijd is dat iemand een woning heeft gekregen.

Jouw voorrang kan wel veel helpen en daar zou ik dan ook gebruik van maken. Studenten met voorrang krijgen een behoorlijk aantal maanden bij hun wachttijd opgeteld of komen in een aparte poule te staan (afhankelijk van de kamer). Dus ik zou alleen op die kamers gaan reageren en van daar uit weer verder zoeken.

Je hoeft niet perse nummer 1 te worden. Degene met de meeste wachttijd kan namelijk de woning ook nog weigeren. Als je lager dan nummer vijf a acht staat kan je er over het algemeen wel vanuit gaan dat het hem niet gaat worden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_142958474
Ja, bedankt. Weet je trouwens ook iets over het volgende:
Bij de woningen in Delft zou ik iedere keer laatste eindigen als ik zou reageren; dus 33 v/d 33 of 8 v/d 8.
Maar ik had ook even naar Den Haag gekeken (gewoon om te checken wat voor slaagkansen ik daar heb) en bij sommige was ik nummer 4 v/d 9 o.i.d.

Betekent dit dat ik plaats 4 heb gekregen vanwege mijn voorrang in combinatie met de periode dat ik ben ingeschreven? Want eerst had ik de indruk dat dat getalletje alleen aangaf als hoeveelste ik reageer op die woning.
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 15:54:57 #6
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_142959595
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 15:24 schreef BenjaminAlgebra het volgende:
Ja, bedankt. Weet je trouwens ook iets over het volgende:
Bij de woningen in Delft zou ik iedere keer laatste eindigen als ik zou reageren; dus 33 v/d 33 of 8 v/d 8.
Maar ik had ook even naar Den Haag gekeken (gewoon om te checken wat voor slaagkansen ik daar heb) en bij sommige was ik nummer 4 v/d 9 o.i.d.

Betekent dit dat ik plaats 4 heb gekregen vanwege mijn voorrang in combinatie met de periode dat ik ben ingeschreven? Want eerst had ik de indruk dat dat getalletje alleen aangaf als hoeveelste ik reageer op die woning.
Of de voorrang wat er mee te maken heeft kan je zien of de woning waar je op gereageerd hebt in de voorrangsregeling zit.

De kans is trouwens groot dat je gewoon meer tijd hebt dan de andere sukkels die erop hebben gereageerd. Het is in deze periode (augustus) niet ongebruikelijk dat veel studenten zich inschrijven en meteen reageren en dus met 1 dag inschrijftijd onderaan belanden.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_142986595
Oké dat is wel fijn.

Ik zit nu met het volgende:
Bij de DUWO heb ik dus voorrang, omdat ik vier uur reizen (OV) van de TU vandaan woon.
Het liefst wil ik een zelfstandige woning en anders een (chille) kamer).

Maar als ik nu een kamer (onbepaalde tijd) zou nemen dan verlies ik die voorrang, neem ik aan? Want dan schrijf ik me ook in bij de gemeente in Delft.

Stel ik zou geen kamer kunnen vinden, dan zou ik voor een tijdelijke kunnen gaan (vaak tot februari/maart), maar ook hier zou ik dan mijn voorrang verliezen?
Daarnaast weet ik ook niet of zo'n tijdelijke kamer per maand opzegbaar is; in het geval dat een andere kamer/zelfstandige woning op mijn pad komt.

Ik zou eventueel wel voor een kamer kunnen gaan, waar inschrijven niet mogelijk is. Zo behoud ik mijn voorrang, maar woon ik wel in Delft.
Een andere optie zou zijn: tijdelijk bij familie wonen (twee uur van Delf vandaan met OV).

Weten jullie hier meer over? en eventueel nog suggesties?
pi_143012541
Je aansluiten bij een studentenvereniging en in een studentenhuis gaan wonen?
pi_143014704
Via via (studentenvereniging of studievereniging) iets vinden heb ik al aan gedacht, maar zal toch eerst die mensen moeten ontmoeten om contacten te leggen. Studentenhuis met meer dan 4/5 inwoners is niets voor mij; heb liever een rustig huis.
  zondag 3 augustus 2014 @ 14:16:28 #10
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_143015240
De kans is groot dat je de voorrang verliest voor de aangewezen woningen als je een ander huis accepteert. De precieze voorwaarden staan in de voorrangsregeling genoemd, vaak gaan ze uit van je laatste postcode waar je stond ingeschreven.

Je kan inderdaad wel bij familie, vrienden of bij een onderhuurder gaan wonen. Dat doen veel studenten die geen zin hebben om te treinen wanneer zij in afwachting zijn van een woning. Inschrijven is dan niet mogelijk, waardoor je dan geen recht hebt op uitwonende stufi. Maar je bent in ieder geval al een stuk dichter bij de stad waar je wilt zijn.
--
pi_143029962
Hoe zit dat met onderhuren (tijdelijk een kamer huren van iemand die daar staat ingeschreven):
Moet ik me dan ook op dat adres inschrijven of is het gewoon een mondelinge afspraak?
Hoe moet ik dit zien? En kun je tussendoor nog opzeggen? (Stel dat ik van sept tot maart afspreek, maar de woning in dec of zo al wil opzeggen).
pi_143140042
Weet iemand wat de beste DUWO woning is uit het rijtje (in Delft)?
-Balthasar van de Polweg
-Rotterdamseweg
-Michiel de Ruyterweg
-Westplantsoen
-Van Hasseltlaan

*Van de eerste drie weet ik dat ze dichtbij de TU liggen.

Ik heb gemerkt dat Balthasar van de Polweg vooral populair is, weet iemand waarom?
Balthasar van de Polweg heeft ook diverse complexen als ik me niet vergis, klopt dit?

Heeft iemand wat info over deze woningen? Ik zou de info zeer op prijs stellen.

[ Bericht 1% gewijzigd door BenjaminAlgebra op 06-08-2014 21:31:01 (duidelijkheid) ]
pi_143141074
Van Hasseltlaan is verschrikkelijke locatie. Ver buiten centrum en ver van tu. Verder gewoon een groepje flats. Verschilt van gedeelde badkamer en keuken met 8-10 ofzo tot met z'n tweetjes. In het laatste geval heb je nauwelijks gedeelde ruimte, anders ook nog soort woonkamer.

Eerste drie indd vlakbij tu. Ken die complexen niet echt, maar michiel de ruyter is volgens mij vrij nieuw complex. Precies tussen centrum en tu, dus wat dat betreft ideaal. Westplantsoen ken ik ook niet echt goed eigenlijk :P ligt redelijk eindje van de tu, maar veel dichterbij het centrum dan van Hasseltlaan. Over hoe je daar woont qua huisgenoten en gedeelde ruimte etc weet ik dus niet.

edit: is professor evertslaan ook geen duwo trouwens? Dat is ook wel een leuke flat met een jaarlijks flatfeest en dichtbij de tu
pi_143284374
Bedankt voor je reactie! Alle beetjes helpen.

Prof. Evertslaan is ook van de DUWO, maar heb daar niks van voorbij zien komen. (Alleen op Kamernet). Maar ik heb liever een zelfstandige kamer/woning of met één persoon delen. De kamers van Prof Evertslaan zijn zover ik weet allemaal studentenhuisjes met 4 à 5 bewoners.

Weet je ook iets van Clara van Sparwoudestraat?
Gezien het aantal reacties kan ik concluderen dat het niet de populairste is, maar het is 2 km van TU en dichtbij het centrum. Dat klinkt allemaal niet zo slecht.
pi_143368434
Onderhuren, hopen dat er vervolgens iemand weg gaat en dat ze jou dan nemen omdat ze je al kennen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')