abonnement Unibet Coolblue
pi_143384744
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 17:14 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Al begrijp ik je uitleg wel. Vorig jaar had ik echter 10 tussenuren, dat vond ik toch een beetje te veel van het goede. Zeker als er weinig werkplekken beschikbaar zijn, zoals op mijn school het geval is.

Dan ruil ik toch graag met jouw rooster hoor ;)
Ja, dat is zeker zo. 10 tussenuren is ook teveel van het goede.
Elke dag 1 tussenuur en heel soms 2 is voor mij ideaal. Zeker omdat veel collega's na lestijd alweer snel naar huis zijn. Een keer afspreken in een tussenuur blijkt dan goed te werken.
Maar goed, ik snap de argumentatie wel waarom het lekker kan zijn om mijn rooster te hebben. Ben zelf nog niet overtuigd of ik er nou van moet balen of er blij mee moet zijn,
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_143406513
Ik heb twee keer een vrije middag (recht op 1 volgens de cao). Vorig jaar een heel mooi rooster, namelijk 0,92 op 4 dagen ingeroosterd.
Dit jaar 0,92 op 5 dagen (met 2 vrije middagen).
Kan dus niet klagen, kan het niet altijd zo mooi als vorig jaar hebben. Ben dus alleen wat minder beschikbaar voor leerlingen met vragen aan eind van de dag.

Een enkel tussenuurtje is wel handig, die heb ik nu niet. Collega's hebben vaak wel les op een tussenuur dus voor overleg is het niet handig. maar wel even net wat voorbereiden (practicum ofzo).
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_143451015
Wow, het rooster eerder dan twee dagen voor aanvang schooljaar krijgen. Luxe!
Ik vond zelf tussenuren geen enkel probleem, ook niet als het er drie op een dag waren, omdat ik toch altijd gewoon kantoortijden aanhield. Ik hoefde niet zo nodig vroeg weg en omdat vele anderen wel om drie uur het pand verlieten was het altijd lekker rustig tussen drie en zes. Werkplekken zat. In tussenuren idem.

Mijn roosterwensen beperkten zich tot "zoveel mogelijk in hetzelfde lokaal". Wat een crime vond ik het om continu te moeten inpakken en verhuizen, van verdieping naar verdieping, van gebouw naar gebouw, van lokaal naar lokaal. Dat gejakker, leerlingen die aan het eind van de les nog wat willen vragen maar jij moet op pad, laptop afsluiten, spullen in de tas, verhuizen, onderweg leerling of collega treffen die wat wil vragen, op het nippertje bij het nieuwe lokaal aankomen, spullen weer uit de tas, laptop opstarten.

Oh de oase van rust als je gewoon die vijf minuten 'leswisseltijd' in 1 en hetzelfde lokaal kunt doorbrengen! En 'de leerlingen als gastheer kunt ontvangen', zoals een cursus ons aanried. Heerlijk!

[ Bericht 44% gewijzigd door ShadyLane op 15-08-2014 17:03:03 ]
pi_143451301
...en dan in de pauze ontdekken dat je brood nog in het andere gebouw ligt. Ik was er echt niet geschikt voor :)
pi_143451510
Dit jaar 0,8 gekregen. Keurig gelijkmatig verdeeld over 4 dagen en elke vrijdag vrij. Mooi geregeld!
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  maandag 18 augustus 2014 @ 15:38:51 #31
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_143555930
Overmorgen ga ik weer eens naar school. Even acclimatiseren en bijkletsen. Maandag vergaderdag, dinsdag introductiedag en dan is schooljaar 2014-2015 geopend. Ben benieuwd dit jaar! Hopelijk dit jaar in dit topic vooral weer berichtjes en discussies "uit het veld"..

Voor de collega's die dit schooljaar voor het eerst starten, hier nogmaals een aantal tips. Ik heb ze al eens in een eerder deel gepost, maar och, 't kan geen kwaad, toch? ;)

BINNENKOMEN VAN DE LEERLINGEN
- Als de leerlingen binnen komen, altijd begroeten! Je ziet vaak dat leraren niks zeggen als de klas binnen komt, en de eerste woorden zijn: "Pak je boek voor je op bladzijde 3".
- Ga bij de deur staan. Dan verwelkom je ze als het ware in "jouw" territorium. Ook kun je leerlingen die wat té enthousiast naar binnen stuiteren, al wat kalmeren.
- Geef de leerlingen de eerste minuutjes de kans om spullen op tafel te pakken en even tot rust te komen. Ik praat dan meestal effe wat met de leerlingen. Even vragen hoe het met de nieuwe schildpad gaat, of de iPhone nog steeds kapot is, etc. Beetje socializen, vinden de leerlingen leuk als je belangstelling toont.

LESBEGIN
- Ga voor de klas staan - verstop je niet achter het bureau! - en vraag om stilte. Ga dán pas verder met je verhaal.
Als je niet wacht op stilte en je begint door het geroezemoes te praten, dan weten de leerlingen dat het niet de moeite waard is om te luisteren.
- Begin de les met: "Goedemorgen", "Goedemiddag" of iets dergelijks.
Laat merken dat je het leuk vindt dat zij er zijn.
- In de allereerste les zou ik de klassenlijst doorlopen, even vragen of de persoon zijn vinger opsteekt. Eventueel kort iets over zichzelf laten vertellen?
- Maak een klasseplattegrond. Dan leer je de namen sneller!
- Ik loop meteen de klas in tijdens mijn verhaal. Dan dring je het territorium van de leerlingen binnen. Maar het is JOUW lokaal, JOUW territorium. Terugeisen, dus!

KLETSEN
- Leerlingen kunnen kletsen tijdens je uitleg. Dat ligt niet aan jou, maar aan de stof. Ik was zelf ook niet geïnteresseerd in de ontwikkelingen van de Franse fruitvlieg. Je hebt kletsen en kletsen. Ik heb er zelf geen probleem mee als leerling A even iets tegen leerling B fluistert. Je maakt je zelf namelijk énorm wild als je op élk fluistertje gaat reageren. Klas wordt dan ook opgefokt.
- Als er een leerling blijft kletsen, stoppen met de uitleg, en de leerling in kwestie doordringend aan kijken. Daarna verder met je uitleg.
- Werkt dat niet, dan noem ik zijn naam tijdens mijn uitleg. "Wat je dan ziet, Remco, is dat het voltooid deelwoord aan het einde van de zin komt".
- Werkt dat niet, dan ga ik langzamer praten en blijf de leerling in kwestie doordringend aan kijken.
- Werkt dat niet, dan leg ik mijn boek neer en zeg ik: "Sorry dat ik je stoor tijdens je gesprek. Praat rustig even verder, de klas en ik luisteren wel even mee".
- Onverwachte opmerkingen werken vaak beter dan 5 x "kun je even je mond dichthouden?".

KLAS STOPT NIET MET KLETSEN
- Nachtmerrie van elke leraar! Kan gebeuren, maar wat doe je dan?
- Ga nóóit, nóóit óver het geluid van de klas heen schreeuwen. Jij gaat harder, de klas gaat harder -> escalatie van geluid.
- Boos worden? Er is niks dat een rumoerige klas leuker vindt!
- Ga rustig voor de klas zitten, achter je bureau, en ga lezen, of een puzzel in vullen. Dat is een reactie die de klas niet verwacht. De leukigheid gaat er voor hen dan van af. Je wacht (en uiteraard bonst je hart in je keel) tot de klas gekalmeerd is. En al duurt dat 20 minuten, so what.
Dan zeg je rustig: "Ik heb nu xx minuten zitten wachten. Dat is dus de laatste keer geweest!". Je kunt er voor kiezen om als sanctie de xx minuten te laten nablijven/in te halen.

STRAF
- Ik ben zelf geen voorstander van straf en ik geef het dan ook hoogstzelden.
- Als een leerling vervelend is, geef je hem 2 keer een waarschuwing. De derde keer laat je hem straf schrijven. Zorg dat je van te voren weet wat je hem laat overschrijven. "Rick, schrijf bladzijde 40 maar over. Morgen inleveren".
- Wat ik meestal doe is een gesprekje met de leerling aan knopen. Niet bang zijn voor 'vervelende' kinderen! Zij vragen aandacht, alleen op een andere manier. In zo'n gesprekje vraag ik waarom hij zo tegen me doet, of ik misschien wat fout gedaan heb.
Meestal kan zo'n leerling je haarfijn vertellen waarom hij vervelend reageert. Daar kun je dan iets mee. Ik ken collega's die een jaar lang een leerling elke les straf gaven, omdat hij vervelend was. Ik was er in een gesprekje achter, en ik had een heel leuk jaar met hem.
Zo'n gesprekje kan ná de les, op een afgesproken tijdstip, of tijdens de les. Ik zet de klas dan aan het werk, en neem zo'n leerling dan even mee de gang op.
- Noteer goed welke straf je aan een leerling gegeven heb. Als een leerling iets bij je moet inleveren, onthou dat. Ik vergeet dat altijd, een van de redenen dat ik nooit straf geef.. haha

IK BEN MIJN..... VERGETEN
- Wat doe je als een leerling met een pruillip naast je bureau staat en meldt dat hij zijn boek vergeten is? Of iets anders?
- Wanneer de leerling zijn boek vergeet, laat ik hem meestal mee kijken met de buurman. Zo krijgt hij toch wat van de les mee -> gaat dus niet klieren!!
- Werkboek vergeten? Volgende les laten zien en alle opdrachten zijn bijgewerkt.
- Ik reageer nooit boos als iemand wat vergeet. Ik ben meestal quasi-teleurgesteld. Als je zo reageert, speel je op het gevoel van de leerlingen. Iemand teleurstellen vinden ze veel erger dan iemand boos maken.

HUISWERK CONTROLEREN
- Je kunt vragen of de leerlingen hun werkboek open leggen bij het huiswerk. Dan langs alle bankjes lopen en de werkboeken inzien. Dit kost wel wat tijd (wat doet de rest van de klas ondertussen?). Maar werkt wel.
- Steekproefsgewijs een werkboek vragen en die nakijken. (Dit doen wanneer de klas aan het werk is).
- Tijdens zelfstandig werken door de klas lopen en terloops in de werkboeken kijken. Het valt je meteen op als een werkboek behoorlijk leeg is!

HUISWERK NIET AF?
- Wat doe je dan?
- Gemiste opdrachten maken voor de volgende les. Laten zien.
- Een kruisje in je agenda zetten. Drie kruisjes is.... *sanctie*
- "Oke, kan gebeuren. Zorg maar dat je in de les goed oplet". -> voor de lieve leerlingen die helemaal in de stress zitten omdat ze het huiswerk écht vergeten waren...
- Je kunt ook zeggen: "Ik geef iedereen nu een 10 cadeau. Alsjeblieft. Wanneer je iets vergeet, of dat nu huiswerk is, of je boek.. dan gaat er een half punt van af.
Heb je nu tot aan het einde van het blok alle spullen netjes bij je, heb je een 10 op je lijst er bij". (Die telt dan als een SO'tje, 1 x). Wel goed bijhouden dan! Vooral eerste en tweedeklassers vinden dit geweldig.

PROEFWERKEN
- Wanneer leerlingen proefwerken aan het maken zijn, ga áchter in de klas staan. Dan weten ze niet waar je bent.
- Als een leerling spiekt: laat merken dat je het gezien hebt. Wat je er dan mee doet, hangt van de situatie af. Ik kijk soms een leerling doordringend aan, en schud dan langzaam mijn hoofd. Of ik trek een gezicht van: "sufferd".
- Je kunt er voor kiezen om de leerling een 1 te geven. Je kunt ook een punt in mindering brengen.
- Opmerking maken: "De volgende keer dat ik je dat zie doen, Kris, heb je een 1!"; "De volgende keer dat je dat doet, krijg je 1 punt aftrek!". Of, wat romantischer: "Je hoeft het werk van je buurman niet na te kijken, Kris, dat doe ik straks wel".
- Ophalen van de proefwerken: mijn manier van voorkeur is om het werk van achter naar voren te laten doorgeven. Dan hoef je alleen maar de voorste tafeltjes na te lopen en je hebt alle werken.
- Je kunt ook door de klas lopen en de proefwerken ophalen, maar gaat minder snel en leerlingen zonder proefwerk hebben de neiging om te gaan kletsen.

HUISWERK OPSCHRIJVEN
- Altijd datum en uur op schrijven. "Vrijdag 13 september, het vijfde uur: oefening 4 t/m 7 maken, en paragraaf 9 leren". Als je zegt: "voor de volgende les", weten de leerlingen niet wanneer dat is.
- Laat het werk ook even zien. Ik laat altijd de oefeningen zien die ze moeten maken. Voor de onzekere leerlingen een houvast.

ALGEMEEN
- Zie de leerlingen niet als de grote vijand.
- Reageer positief en vrolijk.
- Wees consequent (doe wat je zegt!). Dat is niet hetzelfde als streng!
- Gaat een lesje wat minder? Reageer het niet af op de volgende klas. Die kunnen er immers niets aan doen.
- Weet je iets niet? Zeg dat gewoon. "Tja, je gelooft het of niet, maar leraren zijn ook maar mensen.. Ik zal het opzoeken". Dat accepteren de leerlingen wel, hoor.
- Als iets niet goed gaat, zeg dat aan je collega's. Liever een collega die eerlijk aangeeft dat iets niet goed lukt (en je dus kunt helpen), dan een collega die halsstarrig volhoudt dat het "prima!" gaat, terwijl je de stoelen door het lokaal ziet vliegen!

- Heb plezier! Onderwijs is leuk!
.
pi_143557676
goeie tips! lijkt erg op hoe ik het uiteindelijk na 4 jaar ook doe in mijn lessen, met voor mij als aandachtpunt nu vooral nog het bijhouden van dingen als strafwerk en mijn eigen organistaie dus vooral :') *chaoot*

mijn jaar begint 1 september weer, maar 11 september begint mijn zwnagerschapsverlof, en ik heb geen klassen meer. een hele gekke start van het jaar dus! en dan begin ik per 1 maart pas weer :o ben dus nog totaal niet aan t nadenken over school.
Kwak
pi_143558459
Herkenbaar, kwak. Ik ben ook niet goed in het bijhouden van zulke dingen (ook omdat ik daar niet zo'n zin in heb).

En een gek schooljaar heb je zo, ja. Maar ook superlekker!! Ik begin 1 september weer, en ben vorig jaar op 5 december met verlof gegaan. :o . Heb er wel echt zin in en het voelt ook als een natuurlijk moment.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 18 augustus 2014 @ 17:14:36 #34
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_143560073
quote:
0s.gif [b]Op maandag 18 augustus 2014 15:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Tips
Mooi overzicht. Volgende week begin ik met mijn deeltijdopleiding. Meteen stage lopen dit jaar, veel zin in en ik ben benieuwd of het onderwijs iets voor mij is.
Bedankt Hans.
pi_143564163
quote:
14s.gif Op maandag 18 augustus 2014 17:14 schreef bascross het volgende:

[..]

Mooi overzicht. Volgende week begin ik met mijn deeltijdopleiding. Meteen stage lopen dit jaar, veel zin in en ik ben benieuwd of het onderwijs iets voor mij is.
Leuk! Welk vak ga je geven en op welk niveau ga je les geven?
  maandag 18 augustus 2014 @ 19:19:58 #36
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_143564403
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 19:14 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Leuk! Welk vak ga je geven en op welk niveau ga je les geven?
Economie, niveau weet ik nog niet, maar de opleiding is voor tweedegraads docent, dus ik neem aan in de onderbouw.
Bedankt Hans.
  maandag 18 augustus 2014 @ 19:22:58 #37
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_143564526
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 15:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Heel veel tips

- Heb plezier! Onderwijs is leuk!

Na een half jaar stage te hebben gelopen (2e graads economie) kan ik het hier wel mee eens zijn. Nu met de propedeuse op zak aan het 2e jaar beginnen. :D
pi_143565687
quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 15:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Overmorgen ga ik weer eens naar school. Even acclimatiseren en bijkletsen. Maandag vergaderdag, dinsdag introductiedag en dan is schooljaar 2014-2015 geopend. Ben benieuwd dit jaar! Hopelijk dit jaar in dit topic vooral weer berichtjes en discussies "uit het veld"..

Voor de collega's die dit schooljaar voor het eerst starten, hier nogmaals een aantal tips. Ik heb ze al eens in een eerder deel gepost, maar och, 't kan geen kwaad, toch? ;)

BINNENKOMEN VAN DE LEERLINGEN
- Als de leerlingen binnen komen, altijd begroeten! Je ziet vaak dat leraren niks zeggen als de klas binnen komt, en de eerste woorden zijn: "Pak je boek voor je op bladzijde 3".
- Ga bij de deur staan. Dan verwelkom je ze als het ware in "jouw" territorium. Ook kun je leerlingen die wat té enthousiast naar binnen stuiteren, al wat kalmeren.
- Geef de leerlingen de eerste minuutjes de kans om spullen op tafel te pakken en even tot rust te komen. Ik praat dan meestal effe wat met de leerlingen. Even vragen hoe het met de nieuwe schildpad gaat, of de iPhone nog steeds kapot is, etc. Beetje socializen, vinden de leerlingen leuk als je belangstelling toont.

LESBEGIN
- Ga voor de klas staan - verstop je niet achter het bureau! - en vraag om stilte. Ga dán pas verder met je verhaal.
Als je niet wacht op stilte en je begint door het geroezemoes te praten, dan weten de leerlingen dat het niet de moeite waard is om te luisteren.
- Begin de les met: "Goedemorgen", "Goedemiddag" of iets dergelijks.
Laat merken dat je het leuk vindt dat zij er zijn.
- In de allereerste les zou ik de klassenlijst doorlopen, even vragen of de persoon zijn vinger opsteekt. Eventueel kort iets over zichzelf laten vertellen?
- Maak een klasseplattegrond. Dan leer je de namen sneller!
- Ik loop meteen de klas in tijdens mijn verhaal. Dan dring je het territorium van de leerlingen binnen. Maar het is JOUW lokaal, JOUW territorium. Terugeisen, dus!

KLETSEN
- Leerlingen kunnen kletsen tijdens je uitleg. Dat ligt niet aan jou, maar aan de stof. Ik was zelf ook niet geïnteresseerd in de ontwikkelingen van de Franse fruitvlieg. Je hebt kletsen en kletsen. Ik heb er zelf geen probleem mee als leerling A even iets tegen leerling B fluistert. Je maakt je zelf namelijk énorm wild als je op élk fluistertje gaat reageren. Klas wordt dan ook opgefokt.
- Als er een leerling blijft kletsen, stoppen met de uitleg, en de leerling in kwestie doordringend aan kijken. Daarna verder met je uitleg.
- Werkt dat niet, dan noem ik zijn naam tijdens mijn uitleg. "Wat je dan ziet, Remco, is dat het voltooid deelwoord aan het einde van de zin komt".
- Werkt dat niet, dan ga ik langzamer praten en blijf de leerling in kwestie doordringend aan kijken.
- Werkt dat niet, dan leg ik mijn boek neer en zeg ik: "Sorry dat ik je stoor tijdens je gesprek. Praat rustig even verder, de klas en ik luisteren wel even mee".
- Onverwachte opmerkingen werken vaak beter dan 5 x "kun je even je mond dichthouden?".

KLAS STOPT NIET MET KLETSEN
- Nachtmerrie van elke leraar! Kan gebeuren, maar wat doe je dan?
- Ga nóóit, nóóit óver het geluid van de klas heen schreeuwen. Jij gaat harder, de klas gaat harder -> escalatie van geluid.
- Boos worden? Er is niks dat een rumoerige klas leuker vindt!
- Ga rustig voor de klas zitten, achter je bureau, en ga lezen, of een puzzel in vullen. Dat is een reactie die de klas niet verwacht. De leukigheid gaat er voor hen dan van af. Je wacht (en uiteraard bonst je hart in je keel) tot de klas gekalmeerd is. En al duurt dat 20 minuten, so what.
Dan zeg je rustig: "Ik heb nu xx minuten zitten wachten. Dat is dus de laatste keer geweest!". Je kunt er voor kiezen om als sanctie de xx minuten te laten nablijven/in te halen.

STRAF
- Ik ben zelf geen voorstander van straf en ik geef het dan ook hoogstzelden.
- Als een leerling vervelend is, geef je hem 2 keer een waarschuwing. De derde keer laat je hem straf schrijven. Zorg dat je van te voren weet wat je hem laat overschrijven. "Rick, schrijf bladzijde 40 maar over. Morgen inleveren".
- Wat ik meestal doe is een gesprekje met de leerling aan knopen. Niet bang zijn voor 'vervelende' kinderen! Zij vragen aandacht, alleen op een andere manier. In zo'n gesprekje vraag ik waarom hij zo tegen me doet, of ik misschien wat fout gedaan heb.
Meestal kan zo'n leerling je haarfijn vertellen waarom hij vervelend reageert. Daar kun je dan iets mee. Ik ken collega's die een jaar lang een leerling elke les straf gaven, omdat hij vervelend was. Ik was er in een gesprekje achter, en ik had een heel leuk jaar met hem.
Zo'n gesprekje kan ná de les, op een afgesproken tijdstip, of tijdens de les. Ik zet de klas dan aan het werk, en neem zo'n leerling dan even mee de gang op.
- Noteer goed welke straf je aan een leerling gegeven heb. Als een leerling iets bij je moet inleveren, onthou dat. Ik vergeet dat altijd, een van de redenen dat ik nooit straf geef.. haha

IK BEN MIJN..... VERGETEN
- Wat doe je als een leerling met een pruillip naast je bureau staat en meldt dat hij zijn boek vergeten is? Of iets anders?
- Wanneer de leerling zijn boek vergeet, laat ik hem meestal mee kijken met de buurman. Zo krijgt hij toch wat van de les mee -> gaat dus niet klieren!!
- Werkboek vergeten? Volgende les laten zien en alle opdrachten zijn bijgewerkt.
- Ik reageer nooit boos als iemand wat vergeet. Ik ben meestal quasi-teleurgesteld. Als je zo reageert, speel je op het gevoel van de leerlingen. Iemand teleurstellen vinden ze veel erger dan iemand boos maken.

HUISWERK CONTROLEREN
- Je kunt vragen of de leerlingen hun werkboek open leggen bij het huiswerk. Dan langs alle bankjes lopen en de werkboeken inzien. Dit kost wel wat tijd (wat doet de rest van de klas ondertussen?). Maar werkt wel.
- Steekproefsgewijs een werkboek vragen en die nakijken. (Dit doen wanneer de klas aan het werk is).
- Tijdens zelfstandig werken door de klas lopen en terloops in de werkboeken kijken. Het valt je meteen op als een werkboek behoorlijk leeg is!

HUISWERK NIET AF?
- Wat doe je dan?
- Gemiste opdrachten maken voor de volgende les. Laten zien.
- Een kruisje in je agenda zetten. Drie kruisjes is.... *sanctie*
- "Oke, kan gebeuren. Zorg maar dat je in de les goed oplet". -> voor de lieve leerlingen die helemaal in de stress zitten omdat ze het huiswerk écht vergeten waren...
- Je kunt ook zeggen: "Ik geef iedereen nu een 10 cadeau. Alsjeblieft. Wanneer je iets vergeet, of dat nu huiswerk is, of je boek.. dan gaat er een half punt van af.
Heb je nu tot aan het einde van het blok alle spullen netjes bij je, heb je een 10 op je lijst er bij". (Die telt dan als een SO'tje, 1 x). Wel goed bijhouden dan! Vooral eerste en tweedeklassers vinden dit geweldig.

PROEFWERKEN
- Wanneer leerlingen proefwerken aan het maken zijn, ga áchter in de klas staan. Dan weten ze niet waar je bent.
- Als een leerling spiekt: laat merken dat je het gezien hebt. Wat je er dan mee doet, hangt van de situatie af. Ik kijk soms een leerling doordringend aan, en schud dan langzaam mijn hoofd. Of ik trek een gezicht van: "sufferd".
- Je kunt er voor kiezen om de leerling een 1 te geven. Je kunt ook een punt in mindering brengen.
- Opmerking maken: "De volgende keer dat ik je dat zie doen, Kris, heb je een 1!"; "De volgende keer dat je dat doet, krijg je 1 punt aftrek!". Of, wat romantischer: "Je hoeft het werk van je buurman niet na te kijken, Kris, dat doe ik straks wel".
- Ophalen van de proefwerken: mijn manier van voorkeur is om het werk van achter naar voren te laten doorgeven. Dan hoef je alleen maar de voorste tafeltjes na te lopen en je hebt alle werken.
- Je kunt ook door de klas lopen en de proefwerken ophalen, maar gaat minder snel en leerlingen zonder proefwerk hebben de neiging om te gaan kletsen.

HUISWERK OPSCHRIJVEN
- Altijd datum en uur op schrijven. "Vrijdag 13 september, het vijfde uur: oefening 4 t/m 7 maken, en paragraaf 9 leren". Als je zegt: "voor de volgende les", weten de leerlingen niet wanneer dat is.
- Laat het werk ook even zien. Ik laat altijd de oefeningen zien die ze moeten maken. Voor de onzekere leerlingen een houvast.

ALGEMEEN
- Zie de leerlingen niet als de grote vijand.
- Reageer positief en vrolijk.
- Wees consequent (doe wat je zegt!). Dat is niet hetzelfde als streng!
- Gaat een lesje wat minder? Reageer het niet af op de volgende klas. Die kunnen er immers niets aan doen.
- Weet je iets niet? Zeg dat gewoon. "Tja, je gelooft het of niet, maar leraren zijn ook maar mensen.. Ik zal het opzoeken". Dat accepteren de leerlingen wel, hoor.
- Als iets niet goed gaat, zeg dat aan je collega's. Liever een collega die eerlijk aangeeft dat iets niet goed lukt (en je dus kunt helpen), dan een collega die halsstarrig volhoudt dat het "prima!" gaat, terwijl je de stoelen door het lokaal ziet vliegen!

- Heb plezier! Onderwijs is leuk!

Mooi stuk, Baba. Ben het met heel veel punten eens. Enkele punten vormen een onderwerp van discussie, maar die hoeven we hier niet direct te voeren.
Veel punten zijn gewoon heel fijn en helder voor een beginnend docent.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  maandag 18 augustus 2014 @ 23:35:06 #39
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_143576004
Toch merk ik het wel dat de vakantie is ingekort. De eerste vakantieweek ben ik nog bezig geweest met voorbereidingen, nu begin ik ook weer langzaam op te starten. Dus hou je eigenlijk nog iets van 4,5 week over. Het is natuurlijk meer dan in andere beroepen, maar dan nóg.. We zullen 't wel zien maandag.
.
pi_143598732
Ik ben alweer begonnen. Eerste vergaderingen zitten er al op en vandaag de eerste mentorles. 1tje moet ik goed in de gaten gaan houden en snel ingrijpen indien nodig.
Morgen kennismakingsdag voor de bovenbouw.

quote:
0s.gif Op maandag 18 augustus 2014 23:35 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Toch merk ik het wel dat de vakantie is ingekort. De eerste vakantieweek ben ik nog bezig geweest met voorbereidingen, nu begin ik ook weer langzaam op te starten. Dus hou je eigenlijk nog iets van 4,5 week over. Het is natuurlijk meer dan in andere beroepen, maar dan nóg.. We zullen 't wel zien maandag.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zondag 24 augustus 2014 @ 19:01:31 #41
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_143783156
Morgen gaan we weer aan de slag... Ben benieuwd! :)
.
pi_143783751
Ik heb de eerste week gehad. Hoewel ik vorig jaar bij de opstart nog met verlof was, en dus misschien niet helemaal goed vergelijkingsmateriaal heb, vind ik het opstarten allemaal wat moeizamer gaan bij iedereen..
  donderdag 28 augustus 2014 @ 17:46:51 #43
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143921765
quote:
Docent krijgt 500 euro per jaar om door te leren

Leraren krijgen een persoonlijk scholingsbudget van 500 tot 600 euro per jaar. Ze kunnen daar zelf cursussen voor uitzoeken. Leerkrachten in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs moeten het geld zelf opeisen bij hun schooldirectie. Voor het middelbaar beroepsonderwijs zijn wel scholingsuren vastgelegd, maar geen concrete budgetten.

Met de nieuwe scholingsbudgetten krijgen leraren 'meer zeggenschap over hun eigen groei en ontwikkeling', schrijven minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker (Onderwijs) vandaag aan de Tweede Kamer. Deze individuele potjes komen 'boven op de bestaande middelen voor professionalisering, die in de praktijk vaak worden ingezet voor teamscholing'.

Basisschoolleerkrachten krijgen een persoonlijk budget van 500 euro per jaar en twee scholingsuren per week. Dat staat in hun nieuwe cao waarover vakbondsleden dit najaar mogen stemmen. In het voortgezet onderwijs krijgen docenten een vrij te besteden jaarlijks 'basisbudget' van 600 euro voor professionalisering. Mbo-docenten kunnen volgens de onlangs afgesloten cao 59 uur scholing opvragen. Over het budget moeten zij in gesprek gaan met de schoolleiding.

Bussemaker en Dekker zetten in hun brief de ambities op een rij uit een reeks onderwijsakkoorden. 'Voor het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs lopen de investeringen op tot structureel 1,2 miljard euro per jaar. Dit betekent dat er de komende jaren enkele honderden euro's extra worden geïnvesteerd per leerling per jaar.'

Jonge docenten
Het gaat onder meer over de begeleiding van jonge docenten, het verlagen van de werkdruk door conciërges en klassenassistenten, aandacht voor toptalent en het terugdringen van voortijdig schoolverlaten. In de 1,2 miljard euro zit ook de 650 miljoen die het kabinet vorig jaar in het Herfstakkoord vastlegde met D66, ChristenUnie en SGP.

De Algemene Onderwijsbond (AOb) is tevreden dat er meer aandacht komt voor individuele scholing en voor begeleiding van jonge docenten. 'Veel starters verlaten het onderwijs weer omdat ze zich voor de leeuwen gegooid voelen', zegt woordvoerster Lisa Westerveld van de AOb. Wel vindt de vakbond het een nadeel dat de scholingsbudgetten deel uitmaken van de algemene bekostiging (lump sum) van de scholen. 'Dit soort budgetten moeten bij het individu liggen. Wie voor de klas staat, weet zelf het best waaraan het kan worden besteed.'

Het ministerie benadrukt dat het geld voor de docenten is. 'Op basis van de cao-afspraken krijgen ze nu een persoonlijk recht op deze middelen', aldus een woordvoerster. 'Leraren kunnen bijvoorbeeld een opleiding kiezen voor het beter benutten van ict in de klas, om beter om te gaan met verschillen in de klas of om de resultaten van kinderen te analyseren om zo hun lessen te verbeteren.'

De onderwijsvakbond wil dat het ministerie meer controle houdt over de besteding van het (extra) geld. 'De vraag is wat er van dat geld in de klas terechtkomt.' Uit een enquête van de NOS bleek onlangs dat 80 procent van de schoolbesturen het extra geld uit het Herfstakkoord op een spaarrekening heeft gezet of gebruikt om financiële tekorten te dichten.
Bron

Maar wat de AOb daarvan vindt op hun eigen site is niet bepaald in overeenstemming met de weergave van de Volkskrant:
quote:
Cijfers OCW creatieve optelsom van oud nieuws en aannames
Bij de Algemene Onderwijsbond is met enige verbazing kennis genomen van de investeringsbrief die het ministerie van OCW onder media heeft verspreid. In de tekst wordt melding gemaakt van 1,2 miljard aan impulsen voor het onderwijs. ‘Een creatieve optelsom van alle aankondigingen van het afgelopen jaar is blijkbaar ook al nieuws,’ aldus voorzitter Walter Dresscher.

‘Uiteraard is de AOb blij met iedere extra euro die naar onderwijs gaat,’ zegt Dresscher. ‘Maar wie deze lijst aan investeringen bestudeert, komt geen nieuws tegen. Ik heb even naar de site van het ministerie van OCW gekeken: met verhalen over de investeringen via de zogenoemde sectorakkoorden zijn we het afgelopen jaar al een keer of twaalf geconfronteerd. Die cijfers zijn in dit bericht gerecycled. Daarbij komt de 600 miljoen euro extra uit het herfstakkoord, maar dat is en blijft in de eerste plaats de verdienste van de constructieve oppositie. Anders hadden minister Bussemaker en staatssecretaris Dekker het wel zelf bedacht.’

OCW doet alsof het feest is
Het stoort Dresscher dat het departement blijkbaar geen constructieve discussie wil over hoe de onderwijsmiddelen worden uitgegeven en in plaats daarvan liever doet alsof het feest is. ‘Er wordt van alles van stal gehaald, tot aan cao-afspraken toe. Nu staan we natuurlijk voor plannen waaronder onze handtekening staat, maar het ministerie zat bij die onderhandelingen niet aan tafel. Die hebben het proces op zijn best gefrustreerd door vooraf eisen te stellen die invloed hadden op dat proces. Een actie die op zijn zachtst gezegd ongepast is.’

Cao is nog niet eens afgesloten
Dat de cao voor het primair onderwijs wordt meegenomen in het relaas van het ministerie is volgens Dresscher helemaal opmerkelijk. 'Die is namelijk nog niet afgekaart: er ligt een principeakkoord tussen de onderhandelaars dat in september wordt voorgelegd aan de leden van zowel de bonden als de werkgevers. Daarbij heeft de opsteller van de brief niet goed gelezen: de ruimte voor professionalisering wordt betaald uit bestaand arbeidsvoorwaardenbudget. Evenmin is er een deal gesloten over 500 euro per personeelslid. Dat wilden wij graag, maar het was volgens de werkgevers onbetaalbaar daar een recht van te maken. Het geld zit in de lumpsum van de schoolbesturen en die kunnen er mee doen wat ze willen. Het ministerie maakt nu goede sier met niet-bestaande afspraken. Daarmee is het een vrij bizarre brief.'

Ook de sectorakkoorden waarover vanuit Den Haag de loftrompet wordt gestoken kunnen rekenen op kritiek vanuit de bond. Dresscher: ‘Nogmaals: prima dat er wordt geïnvesteerd. Maar het is toch een beetje gek dat het departement afspraken met de werkgevers maakt over de manier waarop geld wordt uitgegeven en de mening van het onderwijspersoneel niet gewenst is? Wie goed onderwijs wil, moet investeren in leraren. De rest is echt bijzaak. Elk onderzoek wijst dat uit. Dan mag je van een minister toch op zijn minst verwachten dat ze die beroepsgroep laat meebeslissen over waar je extra geld aan zou moeten uitgeven? Het tegendeel blijkt het geval: sectorakkoorden worden zelfs pas gesloten nadat er een cao is afgesloten, zodat de bonden geen eisen kunnen stellen.’
Ben ik nu te cynisch als ik denk dat dit het volgende papieren feestje wordt?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 28 augustus 2014 @ 20:10:40 #44
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_143927700
We zullen zien... Ik heb in elk geval mijn eerste week er alweer bijna op zitten. Klassen nog heerlijk rustig. Mijn nieuwe mentorgroep (2VMBO) is een snoepje. Wat dat betreft denk ik wel dat het een gezellig jaar gaat worden. Morgenavond brugklasfeest. Vind ik altijd wel gezellig om even een kijkje te gaan nemen.
.
  vrijdag 29 augustus 2014 @ 11:52:45 #45
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_143947221
Dag docenten!

Met toestemming van de modjes kom ik hier een oproep doen. Ik schrijf voor een onderwijsvakblad en portretteer daarin docenten/onderwijsmedewerkers in alle soorten en maten. Jong, oud, van basisonderwijs tot WO en van conciërge tot conrector.

Ik ben altijd op zoek naar deelnemers, dus vandaar de oproep hier. Ieder mens heeft een uniek verhaal, dus iedereen kan meedoen. Het gaat om een interview met jou en diegene(n) met wie je eventueel samenleeft. Er komt een mooie, professionele foto bij, die je uiteraard ook digitaal krijgt, alsmede een blad natuurlijk.

Vanwege de afwisseling zou ik de komende tijd heel graag willen spreken met:
- stagiairs in het onderwijs, liefst woonachtig op kamers.
- docenten met een beperking, zoals dat heet: een lichamelijke handicap of een mentale beperking.
- docenten aan een universiteit.

Maar: iedereen mag zich melden. PM of DM me en ik kan je vrijblijvend voorzien van nog veel meer informatie. Er gingen je al FOK!kers voor en die portretten zijn hartstikke leuk geworden, want O+ FOK!kers. O+ ;)

/ Einde topickaap. Succes allemaal weer in het nieuwe schooljaar!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_143964764
5vwo lijkt wel een 3havo klas. slechte werkhouding, niet opletten tijdens uitleg. Volgende week eens flink gaan husselen in de plattegrond.

andere klassen heb ik een beter gevoel bij. Daar moet ik een paar enkelingen van een andere plek gaan voorzien.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 13:48:57 #47
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_143986853
Ik ben het schooljaar rustig begonnen. Eerste indrukken van de klassen zijn goed. Gisteren wel een lange dag - tot 16:00 uur op vrijdagmiddag lesgeven is nieuw voor mij.
.
pi_143987102
Een 3 basis Zorg&Welzijn, (22 meiden, 2 jongens), 3 kader Zorg&Welzijn (21 meiden) en een 3 basis Techniek (16 jongens).

Ik zal vast een hoop stappen gaan maken, dit jaar. Maar ik kan niet ontkennen dat ik twijfel of ik dit in mijn eerste jaar al kan.
Dit, dus.
  zaterdag 30 augustus 2014 @ 13:58:25 #49
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_143987140
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 13:57 schreef Buitendam het volgende:
Een 3 basis Zorg&Welzijn, (22 meiden, 2 jongens), 3 kader Zorg&Welzijn (21 meiden) en een 3 basis Techniek (16 jongens).

Ik zal vast een hoop stappen gaan maken, dit jaar. Maar ik kan niet ontkennen dat ik twijfel of ik dit in mijn eerste jaar al kan.
Welk vak?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_143987192
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 augustus 2014 13:58 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Welk vak?
Officieel Geschiedenis, maar in combinatie met Mens & Maatschappij waar ze in jaar 1 en 2 mee hebben gewerkt.
Dit, dus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')