abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142853310
Ik ga binnenkort hoogstwaarschijnlijk een BMW 318i kopen uit 2003 of 2004. *O*

Nou heb ik pas even in een 316i (2003) een testrit gemaakt en hoewel dat zeker geen langzame auto is, is hij ook niet erg snel bij het optrekken. Nou zit ik nogal eens volgeladen met 2-3 personen en wat bagage en ik vraag me af hoe hij dan zou rijden...

Nou heb ik dus mijn oog laten vallen op een 318i, wat precies dezelfde auto is, maar hij heeft een 2.0 liter motor ipv een 1.8. (143pk vs 116pk)

Hoeveel 'sneller' is dat nou eigenlijk? En komt die trekkracht pas bij hogere toeren, of merk je dat ook bij het inhalen op de snelweg in de 5e versnelling bijvoorbeeld? En is hij ook een stuk 'sneller weg'?

Vroeg me dit gewoon af. Voor mij wordt het sowieso een vooruitgang van mijn trage Citroën Xsara 1.4 :') Als die volgeladen zit is elke heuvel een uitdaging en iemand inhalen is levensgevaarlijk :D

Ik vroeg me gewoon af hoeveel deze auto's nou schelen in 'real life'. Kan helaas pas over 10 dagen een testrit maken.

Thanks!

[ Bericht 0% gewijzigd door hearmeout op 29-07-2014 17:12:09 ]
pi_142853445
Ga maar vanuit dat veel scheelt.
Sowieso een sterkere motor is vaak ook nog eens zuiniger, omdat ie wat minder hard hoeft te werken.
pi_142853561
116pk tegenover 146pk is een enorm verschil op hetzelfde gewicht.
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:06 schreef Antaris het volgende:
Ga maar vanuit dat veel scheelt.
Sowieso een sterkere motor is vaak ook nog eens zuiniger, omdat ie wat minder hard hoeft te werken.
En dit.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 17:14:57 #4
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_142853684
Je hebt het over verschillende dingen; je vergelijkt eerst het vermogen, de PK's, en vervolgens heb je het over trekkracht, wat je uitdrukt in Nm (Newtonmeters).. zoek de trekkracht van beide motoren op, en leg die naast elkaar. Trekkracht is wat je gebruikt als je volgeladen weg gaat rijden. PK's komen pas ergens bovenin het toerenbereik als je een motor door laat trekken (lees: als hij zuipt).

Een auto met koppel (trekkracht, Nm's), heeft power onderin, en dát is wat lekker rijdt.. ;)

Ik heb liever 150Pk en 400Nm als 400Pk en 150Nm.. dat is een ding wat zeker is :9
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Redactie Frontpage dinsdag 29 juli 2014 @ 17:33:38 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_142854132
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:14 schreef Sounddragon het volgende:
Je hebt het over verschillende dingen; je vergelijkt eerst het vermogen, de PK's, en vervolgens heb je het over trekkracht, wat je uitdrukt in Nm (Newtonmeters).. zoek de trekkracht van beide motoren op, en leg die naast elkaar. Trekkracht is wat je gebruikt als je volgeladen weg gaat rijden. PK's komen pas ergens bovenin het toerenbereik als je een motor door laat trekken (lees: als hij zuipt).

Een auto met koppel (trekkracht, Nm's), heeft power onderin, en dát is wat lekker rijdt.. ;)
Inderdaad.

quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:14 schreef Sounddragon het volgende:
Ik heb liever 150Pk en 400Nm als dan 400Pk en 150Nm.. dat is een ding wat zeker is :9
Dan heb je het ook wel over een behoorlijk inefficiente motor, met zulke verhoudingen ;)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_142854548
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:14 schreef Sounddragon het volgende:
Je hebt het over verschillende dingen; je vergelijkt eerst het vermogen, de PK's, en vervolgens heb je het over trekkracht, wat je uitdrukt in Nm (Newtonmeters).. zoek de trekkracht van beide motoren op, en leg die naast elkaar. Trekkracht is wat je gebruikt als je volgeladen weg gaat rijden. PK's komen pas ergens bovenin het toerenbereik als je een motor door laat trekken (lees: als hij zuipt).

Een auto met koppel (trekkracht, Nm's), heeft power onderin, en dát is wat lekker rijdt.. ;)

Ik heb liever 150Pk en 400Nm als 400Pk en 150Nm.. dat is een ding wat zeker is :9
Oke thanks. Even opgezocht:

316i:
TORQUE
129 lb-ft @ 3750 RPM
175 Nm @ 3750 RPM

318i
148 lb-ft @ 3750 RPM
200 Nm @ 3750 RPM
  dinsdag 29 juli 2014 @ 18:26:26 #7
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_142855645
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:50 schreef hearmeout het volgende:

[..]

Oke thanks. Even opgezocht:

316i:
TORQUE
129 lb-ft @ 3750 RPM
175 Nm @ 3750 RPM

318i
148 lb-ft @ 3750 RPM
200 Nm @ 3750 RPM
Nah, dan istie 12,5% 'sterker' voor 10% meer brandstof, en het meerverbruik kun je dan weer opsnorren op sprittmonitor.

Overigens, en ik kán me vergissen, maar vroeger.. was een 318 voorzien van het zelfde blok als een 320, alleen de computer was anders.. oftewel; een chippie maakt van je 318 een 320.

Kweenie of dat nog steeds zo is, maar is handig om te weten met shoppen.. maakt de keus een stuk groter, en 318 doet het bij de verzekering beter qua premie ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_142857368
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:26 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nah, dan istie 12,5% 'sterker' voor 10% meer brandstof, en het meerverbruik kun je dan weer opsnorren op sprittmonitor.

Overigens, en ik kán me vergissen, maar vroeger.. was een 318 voorzien van het zelfde blok als een 320, alleen de computer was anders.. oftewel; een chippie maakt van je 318 een 320.

Kweenie of dat nog steeds zo is, maar is handig om te weten met shoppen.. maakt de keus een stuk groter, en 318 doet het bij de verzekering beter qua premie ;)
De 318 is een 4-cilinder, de 320 is een 6-cilinder in lijn.

De 323, en de 325 hadden wel dezelfde motor maar een andere chip... 170 tegen 193 pk.
pi_142857562
Ik wist dat een 316 een gedowntunede 1.8 is, maar is een 318 echt een 2.0? En een 320 ook een 2.0?
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_142857767
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:26 schreef FransDeens het volgende:
Ik wist dat een 316 een gedowntunede 1.8 is, maar is een 318 echt een 2.0? En een 320 ook een 2.0?
Bij de E46 serie, klopt de motorinhoud nog met de typeaanduiding.
Daarna hebben ze er een zooitje van gemaakt.
pi_142858514
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:26 schreef FransDeens het volgende:
Ik wist dat een 316 een gedowntunede 1.8 is, maar is een 318 echt een 2.0? En een 320 ook een 2.0?
http://www.autoevolution.(...)w-3-series-2002-318i
  dinsdag 29 juli 2014 @ 20:28:19 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_142860013
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:21 schreef Mr.Ping het volgende:

[..]

De 318 is een 4-cilinder, de 320 is een 6-cilinder in lijn.

De 323, en de 325 hadden wel dezelfde motor maar een andere chip... 170 tegen 193 pk.
Niet meer toch?
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 29 juli 2014 @ 20:35:27 #13
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_142860293
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 19:26 schreef FransDeens het volgende:
Ik wist dat een 316 een gedowntunede 1.8 is, maar is een 318 echt een 2.0? En een 320 ook een 2.0?
Nou ben ik into de war... was idd met de 316 en 318 idd, en heel vroegah was de 320 idd een 6 pittert, maar volgens mij is dat al een aantal jaar niet meer zo.

Ah, ok, dat was in het volgende model pas :)

quote:
In 2005 kwam de vijfde generatie (E90) op de markt, met als eerst de sedan. Voor de tweede keer is de 320i geen zes- maar een viercilinder. In de eerste serie van de 3-serie was de 320 leverbaar in een vier- en een zescilinder (320 en 320-6).
Bron
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  dinsdag 29 juli 2014 @ 22:03:14 #14
351717 Compoantje
Elke 2 weken een pizza Inferno
pi_142864345
Hij zuipt meer, is duurder in de belasting en is iets sneller, de 2.0.

Dat is het simpel gezegd.
pi_142865586
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:26 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nah, dan istie 12,5% 'sterker' voor 10% meer brandstof, en het meerverbruik kun je dan weer opsnorren op sprittmonitor.

Overigens, en ik kán me vergissen, maar vroeger.. was een 318 voorzien van het zelfde blok als een 320, alleen de computer was anders.. oftewel; een chippie maakt van je 318 een 320.

Kweenie of dat nog steeds zo is, maar is handig om te weten met shoppen.. maakt de keus een stuk groter, en 318 doet het bij de verzekering beter qua premie ;)
Leuke berekening, let wel, als de bak verhouding langer is dan doe je die 12.5% bijna teniet.
life happens while you're pusing the throttle.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 22:33:17 #16
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_142865735
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:14 schreef Sounddragon het volgende:
Je hebt het over verschillende dingen; je vergelijkt eerst het vermogen, de PK's, en vervolgens heb je het over trekkracht, wat je uitdrukt in Nm (Newtonmeters).. zoek de trekkracht van beide motoren op, en leg die naast elkaar. Trekkracht is wat je gebruikt als je volgeladen weg gaat rijden. PK's komen pas ergens bovenin het toerenbereik als je een motor door laat trekken (lees: als hij zuipt).

Een auto met koppel (trekkracht, Nm's), heeft power onderin, en dát is wat lekker rijdt.. ;)

Ik heb liever 150Pk en 400Nm als 400Pk en 150Nm.. dat is een ding wat zeker is :9
dat

in gewoon nederlands; ja dat merk je
pi_142866466
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 22:03 schreef Compoantje het volgende:
Hij zuipt meer, is duurder in de belasting en is iets sneller, de 2.0.

Dat is het simpel gezegd.
Meer belasting? De 2 auto's zijn precies even zwaar, dus dat moet niet uitmaken. Sowieso hebben ze nagenoeg dezelfde uitstoot (172g / 175g).
Hij zuipt in de stad inderdaad net iets meer, maar scheelt heel weinig.

De vraag is dus hoeveel het nou gaat uitmaken kwa snelheid en hoe / wanneer je dat het meest gaat merken. Als hij volgeladen is, scheelt het dan juist meer of minder met als hij leeg is?
Hij heeft dus inderdaad 12,5% meer koppel dus zou dan ook 12,5% sneller op moeten trekken begrijp ik? (zelfde auto, zelfde gewicht)

Of merk je er in de praktijk weinig van en is hij alleen sneller als je in zijn 4 op de snelweg met 140 rijdt en accelereert?
  dinsdag 29 juli 2014 @ 22:49:01 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_142866610
Ga eens van je zolderkamer af, ga naar een bedrijf wat ze allebei heeft staan en ga erin rijden.

optie? :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Vis een optie? dinsdag 29 juli 2014 @ 22:49:07 #19
70532 loveli
N
pi_142866617
quote:
3s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:26 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Nah, dan istie 12,5% 'sterker' voor 10% meer brandstof, en het meerverbruik kun je dan weer opsnorren op sprittmonitor.

Overigens, en ik kán me vergissen, maar vroeger.. was een 318 voorzien van het zelfde blok als een 320, alleen de computer was anders.. oftewel; een chippie maakt van je 318 een 320.

Kweenie of dat nog steeds zo is, maar is handig om te weten met shoppen.. maakt de keus een stuk groter, en 318 doet het bij de verzekering beter qua premie ;)
Mij is verteld dat heel vroeger ( :') ) de 318 sportiever reed dan de 320 omdat 'ie ook nog eens andere overbrengingeverhoudingen heeft. De 318 als sportmodel en de 320 als limo. Ofzo. Waarschijnlijk heb ik een klok horen luiden en hangt de klepel heel ergens anders.
crap in = crap out
  dinsdag 29 juli 2014 @ 22:50:40 #20
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_142866685
Geen idee, zou zomaar kunnen :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  Vis een optie? dinsdag 29 juli 2014 @ 22:51:02 #21
70532 loveli
N
pi_142866703
Oh, en als je een rappe bak hebt ga je toch niet zuinig rijden. Koop een Aygo en stort de 400 euro die je maandelijks aan benzine uitspaart op je bankrekening :Y
crap in = crap out
pi_142867431
Pasop met het kopen van een 316 of 318 uit dat bouwjaar. Er zit een N42 motor in en dat is blijkbaar een erg slechte motor voor BMW´s doen. Ik heb zelf een 316i uit 2004 en heb wel een aantal problemen met de motor, raar geluid etc. Auto is altijd goed onderhouden bij de BMW dealer, waar ze overigens hetzelfde zeggen over de motor.

Mijn vader rijdt in een 320 van dezelfde bouwjaar, dat raad ik jou eerder aan, dat is een 6 in lijn motor, het verbruik vergeleken met mijn 316, scheelt niet veel. De motor is gewoon vele malen beter dan de N42. En ik vind een 320 toch wat fijner op de weg liggen, suspensie lijkt wat stugger.

Als je toch een 316/18 wil kopen, let dan goed op hoe die is onderhouden en op lekkages. Luister naar de aparte geluiden en zoek van te voren gewoon goed uit waar je op moet letten. Of nog beter, pak een 316/18 uit het jaar 1998-2001. Daar zit een motor in, die blijkbaar niet kapot te krijgen is.
pi_142867879
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 23:04 schreef AlexVanHoof het volgende:
Pasop met het kopen van een 316 of 318 uit dat bouwjaar. Er zit een N42 motor in en dat is blijkbaar een erg slechte motor voor BMW´s doen. Ik heb zelf een 316i uit 2004 en heb wel een aantal problemen met de motor, raar geluid etc. Auto is altijd goed onderhouden bij de BMW dealer, waar ze overigens hetzelfde zeggen over de motor.

Mijn vader rijdt in een 320 van dezelfde bouwjaar, dat raad ik jou eerder aan, dat is een 6 in lijn motor, het verbruik vergeleken met mijn 316, scheelt niet veel. De motor is gewoon vele malen beter dan de N42. En ik vind een 320 toch wat fijner op de weg liggen, suspensie lijkt wat stugger.

Als je toch een 316/18 wil kopen, let dan goed op hoe die is onderhouden en op lekkages. Luister naar de aparte geluiden en zoek van te voren gewoon goed uit waar je op moet letten. Of nog beter, pak een 316/18 uit het jaar 1998-2001. Daar zit een motor in, die blijkbaar niet kapot te krijgen is.
Thanks. Ik neem de motor waar jij het over hebt in de alle 318i's uit de E46 lijn zitten, dus van 2001-2005? En dus niet alleen in 2004?

Mijn budget rijkt namelijk niet veel verder dan 5000 en dan zijn die uit 2003 en 2004 nog erg goed te krijgen met lage kilometerstanden. Eigenlijk wil ik niet 'nog 5 jaar terug in de tijd'...
En een 320 heb ik ook niet gezien voor dit budget. Nadeel daarvan is ook weer dat ie nog zwaarder is dus ook weer duurder is in wegenbelasting...

Heb wel wat gelezen over veelvoorkomende problemen, lekkages en dergelijke, maar ik ging er eigenlijk van uit dat elke type auto met zulke oplage wel zijn eigen probleempjes kent. Of is dit echt een 'onbetrouwbare' serie?
pi_142868159
Gewoon gaan proefrijden. Er is natuurlijk verschil, maar soms is het ook psychologisch vooral te merken :P En het rijdt toch fijner in een auto die je lekker snel vind voelen rijden, terwijl het in procenten maar relatief is ;)

Heb zelf ook een paar keer een auto gehad met 120pk en vergelijkbaar gewicht (alfa 156 en 147). Ook met belading vond ik dat best wel een acceptabel vermogen. Eigenlijk nooit tekort gehad. Maarja, als je ook meer pk's kunt krijgen is dat altijd mooi meegenomen. Je moet dan zelf even afwegen of wat je meer moet betalen het waard is.
pi_142869231
316 0-100 in 11.9 seconden, top 200 kmh
318 0-100 in 10.2 seconden, top 214 kmh

Ik denk wel dat je het verschil kan merken. Ik ga sws altijd voor het grootste blok. :P
Leest een hoop, post een beetje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')