abonnement Unibet Coolblue
  maandag 28 juli 2014 @ 01:41:33 #1
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142800859
Goedemorgen mede-fokkers,

Advies gevraagd:

Ik wil voor het eerst in mijn leven met een groepsreis op duikvakantie gaan, maar ik weet niet waarmee ik rekening moet houden bij het boeken/ reserveren bijvoorbeeld. Ik heb om te beginnen al geen duikbrevet. Dat is op zich geen probleem, want dat kun je halen tijdens de vakantie zelf, maar nu vraag ik me bijvoorbeeld af of dat dan afgaat van de duiken waarop je 'recht' hebt als je geen brevet meer hoeft te halen. Is het een idee om mijn brevet thuis al te halen? In Nederland? Of wordt het dan moeilijker om een 'PADI open water' brevet te halen? Lijkt me sterk dat ik dat kan halen bij het E3 strand, Eersel.

Wat land betreft, Egypte, Rode Zee schijnt erg populair en betaalbaar te zijn. Ik wil in augustus of september van dit jaar gaan.

Thx.
  maandag 28 juli 2014 @ 03:34:30 #2
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_142802280
Meeste cursussen die in Nederland gegeven worden zijn al van PADI.
Je hebt ook NOB (Nederlandse Onderwatersport Bond) maar die is eigenlijk alleen in Nederland geldig.
Je kan het tijdens vakantie halen maar dan ben je wel bijna dagelijks bezig met duiken en oeffenen, dat gaat weer ten koste van de vakantie zelf, zie je niks van de rest van het land.
Het is leuker als je daar al wat ge-avanceerdere duiken kan maken, dan krijg je ook de mooiere plekken te zien.

Zelf heb ik vroeger regelmatig gedoken, voornamelijk in Nederland maar ook op vakantie zat er altijd wel een duik in.
Op Malta ben ik zelfs tot 30 meter diep geweest ondanks dat ik toen nog geen PADI brevet had (wel NOB maar officieel mocht ik niet dieper dan 18 meter, achteraf gezien eigenlijk onverantwoord van de dive master, ik was toen 14 jaar ook.)
  maandag 28 juli 2014 @ 22:24:52 #3
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142830340
Merci voor je reactie. Ik denk erover om thuis al mijn brevet te halen. Scheelt inderdaad kostbare (vakantie)tijd.

Vraag me alleen wel af of Egypte wel zo'n veilige en verstandige keuze is nu. Terreurdreiging enzo. Malta?

Ik oriënteer nu via singlereizen.nl. Ik wil met een groepsreis gaan.
pi_142830662
Inderdaad, je bent op vakantie enige tijd bezig je brevet te halen, dag of 4-5. Dit betekent dat je in die tijd dus vooral aan het oefenen bent. Sowieso is het verstandig eerst eens te kijken of duiken wel leuk vindt. Alleen al daarom moet je maar eens een proefduik maken ergens.

Duiken is iets dat je een betje moet liggen en waarin je stapsgewijs en ervaringsgewijs verder komt. Het is niet heel moeilijk om over boord te springen met een fles op je rug. Het is wel moeilijk om op elk moment precies te zijn waar je wilt zijn in het water.

Je brevet halen hier heeft veel voordelen. De opleidingen zij in Nedrland gemiddeld beter (op vakantie is het toch betalen en halen) van kwaliteit en je hebt even tijd om het te laten indalen en eventueel te oefenen.

Als laatste is het handig om erachtet te komen of je geen fysieke problemen hebt waarmee je niet kunt duiken (bijvoorbeeld drukverschillen in je oren kunnen wegwerken).

Verder is alleen op reis tof, ik wens je veel plezier.
Whatever...
  dinsdag 29 juli 2014 @ 10:10:33 #5
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_142841102
Heb vorig jaar mijn PADI-open water gehaald in Egypte. Ik heb niet de indruk dat het daar een rommeltje ofzo was, qua veiligheid. Zou het wat dat betreft ook gelijk aanraden; viel ook mee qua kosten. Ik mee iets van 350 euro. Alleen.....je moet het duiken zelf wel leuk vinden en dat vond ik dus niet. Ja, tuurlijk, het was super onder water, Murenen, Lion-fish, Roggen weet ik veel. Veel moois gezien, maar aangezien je met je brevet bezig bent mag je vooral:

20 minuten water trappelen in zout water, beide handjes in de lucht
4 uur film kijken
3 boeken lezen
de hele dag slangen aan- en afkoppelen
onder water de achterlijkste trucjes uitvoeren

Terwijl ik graag zoveel mogelijk onder water was om alles te zien en in de tijd dat je boven moest zijn lekker met die russische wijven spelen die daar in dat resort zaten.

Oftewel: als je dat brevet wilt halen en duiken zeker leuk vindt of gaat vinden dan gewoon in Egypte halen. Ik heb dat PADI-ding gehaald en zal er nooit meer wat mee doen.
pi_142841290
Buiten PADI en NOB (brevet wel degelijk geldig in het buitenland btw) heb je in NL nog IADS, IDD, SSI en nog een paar. Alle brevetten worden internationaal erkent.

http://www.startpagina.info/duiken/duikorganisaties/

Zoals hierboven al een aantal keer is gezegd is het halen van je brevet in NL verstandig omdat je dan niet je halve vakantie kwijt bent, maar veel belangrijker is wel dat als je in NL kunt duiken je eigenlijk overal kan duiken.
Het zicht in NL is namelijk op z'n zachtst gezegd minimaal, terwijl je in Egypte het gevoel hebt dat je in een aquarium zwemt. Daarnaast is de watertemp hier een stuk lager. In Nederland zijn de duikomstandigheden dus een stuk onaangenamer waardoor je in Egypte minder snel in paniek zult schieten en je een stuk ontspannener zult duiken.
Let wel, met die 8 duikjes voor je brevet kun je jezelf redden, maar je kunt nog niet echt duiken...
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 11:05:30 #7
62913 Blik
The one and Only!
pi_142842326
Zoals al meer mensen hebben gezegd, als je een duikvakantie wilt nemen kun je beter eerst je brevet hier in Nederland halen. Anders is het wel erg zonde van je tijd en geld. In principe ben je gewoon 3-4 dagen full-time bezig met je brevet. Daarbij moet je inderdaad filmpjes kijken en het boek lezen, niet echt leuk tijdverdrijf gedurende je vakantie. Tevens zie je tijdens die cursussen natuurlijk wel wat dingen onder water, maar omdat je zo bezig bent met oefeningen komt daar weinig van binnen.
nadeel is wel dat de cursussen duurder zijn dan de cursus in het buitenland. Mijn cursus was toendertijd 250 dollar, in Nederland ben je al snel 400 euro kwijt denk ik.

Wat wel leuk is om te doen en ook zeer nuttig is een advanced open water halen, of eventueel een paar cursussen daaruit doen. Een zeer nuttige is de Peak performance buoyancy course, waarin je leert om onder water je optimaal te kunnen bewegen door middel van onder andere je adem. Daar heb ik zoveel plezier uitgehaald.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 12:29:44 #8
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142844712
Spanky78, Beamoflight, Devlinmr, Blik,

Bedankt voor jullie hele leuke reacties! Thuis brevet halen scheelt dus inderdaad een hoop vakantietijd. Die ik weer in Russinnetjes kan stoppen.. :P Leuk perspectief trouwens dat je met die 8 duikjes jezelf kunt verplaatsen in het water, maar nog niet echt kunt duiken.. Er is natuurlijk inderdaad het risico dat ik er geen kont aan vind in het echt, proefles vind ik dan wel een goed idee eigenlijk. Dan verknal ik niet meteen 400 euro als ik er niets aan vind.. Als het voor mij een eenmalige ervaring is, kan ik net zo goed de betalen-halen-versie op locatie nemen. Alhoewel ik wel 3x p/w zwem. Ik ben geen heel goede zwemmer, wel fanatiek en ambitieus. Voel me heerlijk in het water.

Proefles ga ik denk ik nemen in Bladel of bij de Tongelreep in Eindhoven.

Wat ik een groter twistpunt vind is dat BuZa niet zo enthousiast is over naar Egypte reizen. Er wordt zelfs gesproken over terroristische aanslagen richting luchtverkeer boven Sinaï. Kan me niet voorstellen dat luchtvaartmaatschappijen veiligheid niet boven alles stellen, vooral de laatste weken, maar helemaal gerust ben ik er niet op. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/egypte

Zit er trouwens een houdbaarheidsdatum op zo'n brevet? Kan ik zoiets een paar jaar later weer gebruiken? Als ik met een last-minute richting Bonaire wil gaan ofzo?

Nogmaals dank voor de leuke reacties :)

[ Bericht 3% gewijzigd door NerdPride op 29-07-2014 14:03:55 ]
  dinsdag 29 juli 2014 @ 12:59:36 #9
62913 Blik
The one and Only!
pi_142845568
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:29 schreef NerdPride het volgende:
Spanky78, Beamoflight, Devlinmr, Blik,

Bedankt voor jullie hele leuke reacties! Thuis brevet halen scheelt dus inderdaad een hoop vakantietijd. Die ik weer in Russinnetjes kan stoppen.. :P Leuk perspectief trouwens dat je met die 8 duikjes jezelf kunt verplaatsen in het water, maar nog niet echt kunt duiken.. Er is natuurlijk inderdaad het risico dat ik er geen kont aan vind in het echt, proefles vind ik dan wel een goed idee eigenlijk. Dan verknal ik niet meteen 400 euro als ik er niets aan vind.. Als het voor mij een eenmalige ervaring is, kan ik net zo goed de betalen-halen-versie op locatie nemen. Alhoewel ik wel 3x p/w zwem. Ik ben geen heel goede zwemmer, wel fanatiek en ambitieus. Voel me heerlijk in het water.

Proefles ga ik denk ik nemen bij http://www.duikcursus.nu/introduik.php of bij de Tongelreep in Eindhoven.

Wat ik een groter twistpunt vind is dat BuZa niet zo enthousiast is over naar Egypte reizen. Er wordt zelfs gesproken over terroristische aanslagen richting luchtverkeer boven Sinaï. Kan me niet voorstellen dat luchtvaartmaatschappijen veiligheid niet boven alles stellen, vooral de laatste weken, maar helemaal gerust ben ik er niet op. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/reisadviezen/egypte

Zit er trouwens een houdbaarheidsdatum op zo'n brevet? Kan ik zoiets een paar jaar later weer gebruiken? Als ik met een last-minute richting Bonaire wil gaan ofzo?

Nogmaals dank voor de leuke reacties :)
Er is geen verloopdatum van een dergelijk brevet, het is iets voor het leven. Bedenk je wel dat duiken in een zwembad wel echt compleet iets anders is dan duiken in de zee. Zelfde geldt overigens ook voor duiken in Nederlands water t.o.v. de tropen. In de Tropen is het vaker vaak helder, lekkere temperatuur en het lijkt soms net of je in een groot aquarium zwemt. Mocht de proefles tegenvallen (ik kan me voorstellen dat het best onwennig is namelijk, met name de druk op je oren enzo), dan hoeft dat niet zoveel te zeggen.

Duiken is voornamelijk iets van oefening baart kunst. Als ik een tijd niet gedoken heb dan moet ik zelf ook weer wennen aan alle dingen zoals letten op je adem, klaren van je oren, etc.

Ik zou me overigens niet echt zorgen maken over Egypte, in zo'n resort kan er eigenlijk niks gebeuren.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 13:07:08 #10
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142845752
Hey Blik,

Druk op je oren. Goed punt. Als wij bijvoorbeeld op wintersport gaan hebben we daar over last van. Dan is het even slikken, of neus dichtknijpen en door je neus even uitademen/ druk opbouwen, en dan *plop".. Is dat een goede vergelijking?

Locatie is alleen geen resort, in dit geval, het is meer een tentenkamp heb ik begrepen => http://www.singlereizen.n(...)Alam-Egypte-Rode_Zee

In ieder geval er spannend! Lekker op reis, nieuwe dingen doen, nieuwe mensen leren kennen..
  dinsdag 29 juli 2014 @ 13:10:43 #11
62913 Blik
The one and Only!
pi_142845890
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 13:07 schreef NerdPride het volgende:
Hey Blik,

Druk op je oren. Goed punt. Als wij bijvoorbeeld op wintersport gaan hebben we daar over last van. Dan is het even slikken, of neus dichtknijpen en door je neus even uitademen/ druk opbouwen, en dan *plop".. Is dat een goede vergelijking?

Locatie is alleen geen resort, in dit geval, het is meer een tentenkamp heb ik begrepen => http://www.singlereizen.n(...)Alam-Egypte-Rode_Zee

In ieder geval er spannend! Lekker op reis, nieuwe dingen doen, nieuwe mensen leren kennen..
Het is in principe hetzelfde idee als je inderdaad de bergen ingaat of stijgen/dalen in het vliegtuig. Dan moet je je oren "klaren". Onder water is het alleen een stuk extremer omdat je iedere meter hoogteverschil onder water al voelt.

Ik zou me in ieder geval niet tegen laten houden door een dergelijk reisadvies
  dinsdag 29 juli 2014 @ 13:17:56 #12
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142846109
Thx, neem ik mee, deze info. Niet in één klap van 10 naar 20 meter diepte dus. Ik ben gevoelig voor drukverschillen, maar vermoedelijk komt dit niet 'aan de oppervlakte' tijdens een proefduik tot 1.60m diepte met wat koprolletjes.
pi_142846734
Let er op dat duiken in Nederland wat meer skills vereisen dan in de Rode Zee. Het water is koud, zichtbaarheid is maar een paar meter, dus je zit met dikkere pakken (en dus meer lood), en zonder compas kun je zeker niet. Navigatie leer je sowieso wel, ook in Egypte, maar daar is het wel wat anders en zal het minder diepgaand zijn. Het is dus wat harder werken, maar grote voordeel is natuurlijk: in Nederland leer je *veel beter* duiken dan in Egypte.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 13:41:03 #14
62913 Blik
The one and Only!
pi_142846766
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 13:39 schreef Farenji het volgende:
Let er op dat duiken in Nederland wat meer skills vereisen dan in de Rode Zee. Het water is koud, zichtbaarheid is maar een paar meter, dus je zit met dikkere pakken (en dus meer lood), en zonder compas kun je zeker niet. Navigatie leer je sowieso wel, ook in Egypte, maar daar is het wel wat anders en zal het minder diepgaand zijn. Het is dus wat harder werken, maar grote voordeel is natuurlijk: in Nederland leer je *veel beter* duiken dan in Egypte.
Navigatie is onderdeel van je advanced open water. Tenminste, ik heb toen pas geleerd met een kompas om te gaan
pi_142846876
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 13:41 schreef Blik het volgende:

[..]

Navigatie is onderdeel van je advanced open water. Tenminste, ik heb toen pas geleerd met een kompas om te gaan
Hm daar kun je wel gelijk in hebben. Ik heb mijn AOW meteen aansluitend gehaald (in Egypte toevallig) dus de herinneringen lopen wat door elkaar. Maar goed, met 20+m zicht heb je eigenlijk bijna nooit een kompas nodig, in Nederland kun je niet zonder. Dus dan zal je bij je OW al wel wat kompas-basis krijgen.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 13:46:26 #16
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142846884
Spannend!! :D :D
pi_142846925
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 13:46 schreef NerdPride het volgende:
Spannend!! :D :D
Duiken is supertof, ik weet zeker dat je na die proefduik meer wil. Ik was vanaf de eerste duik verslaafd en die verslaving is nooit overgegaan.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 13:52:17 #18
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142847023
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 13:48 schreef Farenji het volgende:

[..]

Duiken is supertof, ik weet zeker dat je na die proefduik meer wil. Ik was vanaf de eerste duik verslaafd en die verslaving is nooit overgegaan.
Al is het maar om die technieken te beheersen.. Heerser der Diepten ;)
  dinsdag 29 juli 2014 @ 14:09:28 #19
62913 Blik
The one and Only!
pi_142847539
Ik vind duiken ook een mooie toevoeging aan een vakantie. Je doet vaak veel moeite om allerlei mooie natuur te zien van een land. Vaak wordt het onderwaterleven toch een beetje vergeten, terwijl dat vaak net zo indrukwekkend is. Door te kunnen duiken krijgt je vakantie gewoon een extra dimensie
pi_142848802
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 12:29 schreef NerdPride het volgende:
Spanky78, Beamoflight, Devlinmr, Blik,

Alhoewel ik wel 3x p/w zwem. Ik ben geen heel goede zwemmer, wel fanatiek en ambitieus. Voel me heerlijk in het water.

Heb dit jaar een Indiase jongen die echt nauwelijks kon zwemmen. Duikt nu prima, kostte alleen wat meer tijd met het aanleren van de vin techniek.
Onder water wil je zo min mogelijk energie verbruiken, dit gaat namelijk ten koste van je luchtvoorraad en dus kostbare duiktijd.
Van de week nog een avondduikje gemaakt op gem. 5m van 84 minuten. Had nog meer dan 100 van de initiële 200 bar over, gewoon door heeeeeel rustig te zwemmen en niet diep te gaan. Hoe dieper, hoe meer lucht je inademt. (wet van Boyle)
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_142848886
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 13:39 schreef Farenji het volgende:
Let er op dat duiken in Nederland wat meer skills vereisen dan in de Rode Zee. Het water is koud, zichtbaarheid is maar een paar meter, dus je zit met dikkere pakken (en dus meer lood), en zonder compas kun je zeker niet. Navigatie leer je sowieso wel, ook in Egypte, maar daar is het wel wat anders en zal het minder diepgaand zijn. Het is dus wat harder werken, maar grote voordeel is natuurlijk: in Nederland leer je *veel beter* duiken dan in Egypte.
Ik kan anders prima zonder kompas duiken in de Nederlandse plassen. Kompas is pas nodig als je of een bepaald doel hebt om naar toe te zwemmen onderwater maar als je gewoon op diepte en de contouren van de plas let heb je geen kompas nodig.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 15:13:06 #22
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142849752
Kijk nu eens wat ik gevonden heb dankzij een duikschool in Eindhoven, hele mooie beelden!

http://www.redsea-divingsafari.com/

http://www.diving-360.com/360/marsashagra.html <== hier kun je echt heel veel bekijken, tot aan tenten aan toe..

Zelfs al vind ik het duiken niets, wat ik me niet kan voorstellen, kun je op zo'n locatie nog steeds alleen maar een heerlijke tijd hebben..
pi_142851030
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 14:50 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Ik kan anders prima zonder kompas duiken in de Nederlandse plassen. Kompas is pas nodig als je of een bepaald doel hebt om naar toe te zwemmen onderwater maar als je gewoon op diepte en de contouren van de plas let heb je geen kompas nodig.
Het ligt er natuurlijk aan waar je duikt. Als het zicht 2-3 meter is en de bodem is vlak zonder veel orientatiepunten dan ga je zonder kompas al snel rondjes zwemmen.
  dinsdag 29 juli 2014 @ 16:48:03 #24
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_142852836
Ja en als je een beetje bij de Marianentrog zit en je denkt, hey, best diep hier. Ik doen effe 10k onder water dan heb je ook last van je oren.

Alle duikfanaten kunnen weer gaan, TS weet voldoende.
pi_142880374
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 11:05 schreef Blik het volgende:
Zoals al meer mensen hebben gezegd, als je een duikvakantie wilt nemen kun je beter eerst je brevet hier in Nederland halen. Anders is het wel erg zonde van je tijd en geld. In principe ben je gewoon 3-4 dagen full-time bezig met je brevet. Daarbij moet je inderdaad filmpjes kijken en het boek lezen, niet echt leuk tijdverdrijf gedurende je vakantie. Tevens zie je tijdens die cursussen natuurlijk wel wat dingen onder water, maar omdat je zo bezig bent met oefeningen komt daar weinig van binnen.
nadeel is wel dat de cursussen duurder zijn dan de cursus in het buitenland. Mijn cursus was toendertijd 250 dollar, in Nederland ben je al snel 400 euro kwijt denk ik.

Niet mee eens. Cursus in het buitenland halen was een geweldige ervaring en zou het volgende keer zeker weer doen. Op je 1e duik gelijk tussen de schildpadden ipv in een suf zwembad, wat wil je nog meer.

Ja, je moet wat lezen, maar dat doe ik normaal gezien op t strand ook. Was bovendien nog geen uur per dag en de PADI test is van een dermate treurig niveau dat je het zonder lezen ook haalt.

En nog goedkoper ook inderdaad. Ik zie echt geen enkele reden om het in Nederland al te halen.
  woensdag 30 juli 2014 @ 13:11:33 #26
62913 Blik
The one and Only!
pi_142880606
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:04 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Niet mee eens. Cursus in het buitenland halen was een geweldige ervaring en zou het volgende keer zeker weer doen. Op je 1e duik gelijk tussen de schildpadden ipv in een suf zwembad, wat wil je nog meer.

Ja, je moet wat lezen, maar dat doe ik normaal gezien op t strand ook. Was bovendien nog geen uur per dag en de PADI test is van een dermate treurig niveau dat je het zonder lezen ook haalt.

En nog goedkoper ook inderdaad. Ik zie echt geen enkele reden om het in Nederland al te halen.
Bedenk je wel dat TS het heeft over een specifieke duik-vakantie van een week. Waarom zou je dan daar 3 of 4 dagen gaan spenderen aan cursus als je dat ook al in Nederland kunt doen. Dan wil je toch het meeste halen uit je duikvakantie?

Ik heb het zelf ook gedaan in het buitenland omdat het toen toevallig zo uitkwam, maar ik kan me echt weinig meer herinneren van wat ik gezien heb tijdens die duiken. Ging toch echt meer om al de trucjes die je moet doen. Ik vond het boekje lezen zelf ook niet heel storend, maar ideaal is het ook niet
pi_142880773
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:11 schreef Blik het volgende:

[..]

Bedenk je wel dat TS het heeft over een specifieke duik-vakantie van een week. Waarom zou je dan daar 3 of 4 dagen gaan spenderen aan cursus als je dat ook al in Nederland kunt doen. Dan wil je toch het meeste halen uit je duikvakantie?

Ik heb het zelf ook gedaan in het buitenland omdat het toen toevallig zo uitkwam, maar ik kan me echt weinig meer herinneren van wat ik gezien heb tijdens die duiken. Ging toch echt meer om al de trucjes die je moet doen. Ik vond het boekje lezen zelf ook niet heel storend, maar ideaal is het ook niet
Ik lees niet dat het over een vakantie van een week gaat, maar ook dan zou ik het nog in het buitenland doen. Die oefeningen zijn toch ook veel leuker als de schildpadden en vissen er tussendoor zwemmen?

Bovendien was het bij ons nooit alleen oefenen. Altijd vanaf het strand water in, oefeningen en als die gedaan waren nog een stuk richting koraal of andere duiksite.

Daarna lekker in t hangmatje wat lezen, 'smiddags nog een duik, dan met zn allen bieren onder een palmboom. Niks mis mee.
  woensdag 30 juli 2014 @ 13:22:07 #28
62913 Blik
The one and Only!
pi_142880937
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:16 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Ik lees niet dat het over een vakantie van een week gaat, maar ook dan zou ik het nog in het buitenland doen. Die oefeningen zijn toch ook veel leuker als de schildpadden en vissen er tussendoor zwemmen?

Bovendien was het bij ons nooit alleen oefenen. Altijd vanaf het strand water in, oefeningen en als die gedaan waren nog een stuk richting koraal of andere duiksite.

Daarna lekker in t hangmatje wat lezen, 'smiddags nog een duik, dan met zn allen bieren onder een palmboom. Niks mis mee.
TS zegt in zijn eerste post specifiek dat het om een duikvakantie gaat in Egypte (meestal een week). En later heeft TS zelfs een linkje gepost naar de website. Het is een reis van 9 dagen, dus effectief 7 dagen duiken.

Ieder zijn eigen ding, maar als ik specifiek op duikvakantie zou gaan zou ik een cursus doen vantevoren. Relatief gezien is het namelijk aardig prijzig, en dat zou ik het zonde vinden van het geld om de helft van de tijd cursus te moeten doen.
pi_142881055
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:22 schreef Blik het volgende:

[..]

TS zegt in zijn eerste post specifiek dat het om een duikvakantie gaat in Egypte (meestal een week). En later heeft TS zelfs een linkje gepost naar de website. Het is een reis van 9 dagen, dus effectief 7 dagen duiken.

Ieder zijn eigen ding, maar als ik specifiek op duikvakantie zou gaan zou ik een cursus doen vantevoren. Relatief gezien is het namelijk aardig prijzig, en dat zou ik het zonde vinden van het geld om de helft van de tijd cursus te moeten doen.
quote:
Wat land betreft, Egypte, Rode Zee schijnt erg populair en betaalbaar te zijn. Ik wil in augustus of september van dit jaar gaan.
Hij noemt gewoon een land waar je kan duiken volgens mij hoor :D

Maar ja, daar zit het verschi denk ik. Ik zie die duiken al als waardevol en leuk terwijl jij het volgens mij als een noodzakelijk kwaad ziet. De duiken van mn Padi open water waren leuker dan 75% van de duiken die ik daarna heb gemaakt met brevet. De duiken voor mn advanced open water waren het absolute hoogtepunt.
  woensdag 30 juli 2014 @ 13:29:29 #30
62913 Blik
The one and Only!
pi_142881148
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:26 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

[..]

Hij noemt gewoon een land waar je kan duiken volgens mij hoor :D

Volgens mij niet hoor :D

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 13:07 schreef NerdPride het volgende:

Locatie is alleen geen resort, in dit geval, het is meer een tentenkamp heb ik begrepen => http://www.singlereizen.n(...)Alam-Egypte-Rode_Zee

In ieder geval er spannend! Lekker op reis, nieuwe dingen doen, nieuwe mensen leren kennen..
Ik vond de duiken voor mijn Advanced ook veel leuker. Daar hoefde je geen trucjes voor te doen en de helft van je tijd op een zandplaat door te brengen. Dat zou ik veel eerder tijdens een duikvakantie doen dan de basiscursus.

Maar de duiken na de cursussen waren by far het leukste, gewoon 100% van je tijd kunnen focussen op de onderwater-wereld
pi_142881390
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:29 schreef Blik het volgende:

[..]

Volgens mij niet hoor :D

[..]

Ik vond de duiken voor mijn Advanced ook veel leuker. Daar hoefde je geen trucjes voor te doen en de helft van je tijd op een zandplaat door te brengen. Dat zou ik veel eerder tijdens een duikvakantie doen dan de basiscursus.

Maar de duiken na de cursussen waren by far het leukste, gewoon 100% van je tijd kunnen focussen op de onderwater-wereld
Het hielp bij ons ook wel dat we met z'n 2en waren voor die cursus, zo was je snel klaar met de trucs en veel tijd voor duiken.

Dat is sowieso wel iets wat je duik kan maken of breken imo; het gezelschap waar je mee op pad moet. In coron ooit een keer een duik gemaakt met 2 chinezen die hun brevet in china hadden gehaald. 1 daarvon kon uberhaupt niet zwemmen :') Moest door divemaster worden rondgevaren en binnen 10 minuten geen lucht meer :'(

En een keer een divemaster die er op 30 meter achter kwam dat ie zn tank vergeten was te verwisselen :')
pi_142881575
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:04 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Niet mee eens. Cursus in het buitenland halen was een geweldige ervaring en zou het volgende keer zeker weer doen. Op je 1e duik gelijk tussen de schildpadden ipv in een suf zwembad, wat wil je nog meer.

Ja, je moet wat lezen, maar dat doe ik normaal gezien op t strand ook. Was bovendien nog geen uur per dag en de PADI test is van een dermate treurig niveau dat je het zonder lezen ook haalt.

En nog goedkoper ook inderdaad. Ik zie echt geen enkele reden om het in Nederland al te halen.
Wat ik al zei, je leert in NL beter duiken omdat de omstandigheden minder ideaal zijn. Dat zijn skills die je in tropisch water ook goed kan gebruiken. Maar ja daar moet je wel zin in hebben natuurlijk. Ik heb zelf ook in Egypte leren duiken en heb daarna op allerlei andere mooie warme tropische oorden gedoken. Toen ik met flink wat ervaring voor het eerst in Nederland ging duiken was dat toch wel ff bikkelen. Ik heb mijn divemaster-cursus hier in NL gedaan en daar ben ik toch wel blij om.

Maar inderdaad, als je gaat duiken puur voor de lol en je niet van plan bent ooit in Nederland te gaan duiken, doe het dan lekker in het warme buitenland. Wat wel een aanrader is om de theorie alvast in NL te doen, dat scheelt tijd, en dan kun je 's avonds na het duiken lekker aan het bier ipv in de boeken.
pi_142897548
quote:
0s.gif Op woensdag 30 juli 2014 13:43 schreef Farenji het volgende:

[..]

Wat ik al zei, je leert in NL beter duiken omdat de omstandigheden minder ideaal zijn. Dat zijn skills die je in tropisch water ook goed kan gebruiken. Maar ja daar moet je wel zin in hebben natuurlijk. Ik heb zelf ook in Egypte leren duiken en heb daarna op allerlei andere mooie warme tropische oorden gedoken. Toen ik met flink wat ervaring voor het eerst in Nederland ging duiken was dat toch wel ff bikkelen. Ik heb mijn divemaster-cursus hier in NL gedaan en daar ben ik toch wel blij om.

Maar inderdaad, als je gaat duiken puur voor de lol en je niet van plan bent ooit in Nederland te gaan duiken, doe het dan lekker in het warme buitenland. Wat wel een aanrader is om de theorie alvast in NL te doen, dat scheelt tijd, en dan kun je 's avonds na het duiken lekker aan het bier ipv in de boeken.
Ik heb in Nederland leren duiken en dat betekent dat ik op vakantie elke minuut kan genieten van mijn dure vakantie. Het oefenen met lucht delen enzovoorts terwijl anderen rondzwemmen tussen de manta's, haaien en andere dieren, pffff. Ik zou aanraden in Nederland te duiken. Dan weet je ook meteen of je het leuk vindt, je hebt vaak meer tijd voor de lessen (stel dat je niet zo'n natuurtalent bent als de anderen in dit topic) en je kunt nog wat oefenen. Dit alles zorgt mi voor meer plezier in de vakantie.

Daar buiten is het sowieso zo dat een goede opleiding zorgt voor vel meer tijd om in het water om je heen te kijken. Ik ben begonnen bij de NOB, maar voor opleidingen ga ik intussen naar GUE. Daar leer je perfect in het water liggen, oefeningen uitvoeren terwijl je strak in het water hangt en duiken in een team. Als ik een wrak in ga heb ik veel baat bij dit soort opleidingen, maar als ik gewoon op 5 meter wat bestjes wil kijken kan ik perfect in het water liggen en daardoor met volldeige controle duiken. Ik zie meer dan de meesten krijg ik dan het idee. Kortom: zoek ook eens naar een opleiding die bij je past; een goede instructeur is daarbij belangrijk dan de organisatie, alhoewel GUE wel een aparte is.

Maar wat je ook kiest: veel plezier!
Whatever...
pi_142912374
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 15:51 schreef Farenji het volgende:

[..]

Het ligt er natuurlijk aan waar je duikt. Als het zicht 2-3 meter is en de bodem is vlak zonder veel orientatiepunten dan ga je zonder kompas al snel rondjes zwemmen.
Kwestie van contouren en diepte in de gaten houden. Geen kompas voor nodig.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  donderdag 31 juli 2014 @ 11:37:49 #35
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142916338
Hey allemaal,

Kei leuk dat er zo enthousiast meegelezen en -geschreven wordt over eigen (duik)ervaring(en)! Heb ik veel aan!

Wat de duur van mijn duikdebuut betreft, het gaat inderdaad om één week, hooguit 2 weken, duiken in Egypte in Marsa Shagra, duikkamp van Red Sea Diving Safari. Wat betreft beginnersbrevet thuis halen of in Egypte, volgens mij komt het voor een groot gedeelte op voorkeur aan. Kosten zijn vergelijkbaar. Ik denk dat ik het thuis ga halen, om gewoon voorbereid te zijn (onder minder goede omstandigheden dan in Egypte, wat in mijn voordeel zal werken lees ik o.a. hier).

Als mijn duikvakantie eenmalig zou zijn, is een brevet op locatie halen een prima idee, maar dan wordt óf automatisch mijn gebrevetteerde duiktijd 4 dagen korter, óf ik moet mijn vakantie verlengen, wat dan ook weer meer kosten met zich meebrengt. Brevet haal ik dus hoogstwaarschijnlijk thuis, al is het maar om het meeste te halen uit mijn tijd in de Rode Zee.

Ik heb net trouwens gesproken (telefonisch) met een medewerker van de vakantieorganisatie over o.a. het verschil in grondigheid tussen opleiding in NL of daar. Hij (ook padi-instructeur) was het niet eens met het grote verschil in kwaliteit, als tenminste op beide locaties het brevet wordt gehaald in 3 tot 4 dagen. Ik had niet de indruk dat hij belang heeft bij mijn deelname aan het brevet in NL of Egypte. Daardoor lijkt het mij aannemelijk dat het PADI-keurmerk ook in Egypte wordt gewaarborgd. Moet ook wel denk ik, als je 18meter onder water bent. Veiligheid mag niets anders dan prioriteit 1 zijn, vind ik. Hij gaf wel aan dat als je je brevet haalt, gespreid over weken of maanden, dat er dan wel verschil kan zitten in kwaliteit van de cursus. Misschien is het zo dat duikscholen in NL hun beroep hebben gemaakt van de duikwereld, en daarom alles serieuzer, gepassioneerder, of beroepsmatig(er) benaderen, dan de instructeur op vakantie, die effectief misschien wel hetzelfde aanleert. Maar nogmaals, ik heb totaal geen idee wat (meer) waar is. Brevet haal ik denk ik thuis, en dankzij de enthousiaste verhalen hier misschien ook wel het Advanced brevet.

Nieuwe vraag:
Ik speel met de gedachte om op eigen houtje naar Egypte te gaan. Zonder reisorganisatie. Goed voorbereiden en plannen en gewoon aansluiten bij het Duikkamp van Red Sea Diving Safari. Reden hiervan is, dat er nu nog geen één inschrijving is voor de reis die ik eerder genoemd heb. En de maand erop nog maar 4. Dus de groepsreis doet tot nu toe z'n naam geen eer aan. Als het aankomt op ticket boeken, vervoer regelen naar het kamp, tent en materiaal huren, dan zou het mij zomaar een paar honderd euro kunnen schelen als ik op eigen houtje ga. Red Sea Diving Safari heeft voldoende aanspreekpunten aldaar voor als ik vragen o.i.d. heb. De reisorganisatie waarover ik het eerder had stuurt sowieso geen begeleiders mee, het gaat puur om het samenbrengen van singles/ alleen-reizigers. Waarmee ik overigens ontzettend blij ben, maar betalen voor een groep waarin ik m'n eentje ben zie ik niet echt zitten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het (on)verstandig om alleen te gaan? Met als grootste punt, kostenbesparing. Ik ben ook wel eens in m'n eentje naar Servië, Belgrado gereisd en ben toen in een hostel beland voor 11 euro per nacht. Fantastische tijd gehad. Er is/was maar één regel, en dat is dat je iedereen met respect behandelt en in zijn/ haar waarde laat en daarvoor heb ik geen brevet nodig.

Ik hoor graag of het een goed idee is of niet. Tot nu toe in ieder geval al mijn hartelijke dank aan iedereen voor het meedenken en adviseren.
  donderdag 31 juli 2014 @ 11:47:36 #36
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_142916562
Tuurlijk, gewoon alleen gaan. Ik bedoel, je gaat toch al alleen met die groepsreis.
  donderdag 31 juli 2014 @ 11:48:49 #37
62913 Blik
The one and Only!
pi_142916587
Kan prima in je eentje

Advanced cursus zou ik overigens wel gewoon op locatie doen, zou dan wel eerst een aantal normale duiken doen om een beetje feeling te krijgen.
pi_142916618
Prima idee. Je kan dan ook daar nog beetje rondkijken bij verschillende duikscholen en toeraanbieders voor de beste prijzen/beste gevoel.
  donderdag 31 juli 2014 @ 11:50:45 #39
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142916636
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 11:47 schreef BeamofLight het volgende:
Tuurlijk, gewoon alleen gaan. Ik bedoel, je gaat toch al alleen met die groepsreis.
Lijkt me helder.

Maar is het niet zo dat je in een groep(sreis) nét iets meer samen/ besloten bent, dan helemaal in je uppie? Of moet ik van die stempel af, en gewoon aansluiten bij het kamp, ongeacht wie mijn ticket besteld heeft, ikzelf of organisatie?
  donderdag 31 juli 2014 @ 11:51:58 #40
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142916672
Jongens, wat zijn jullie allemaal razendsnel !! :D

Tof !
  donderdag 31 juli 2014 @ 12:02:36 #41
62913 Blik
The one and Only!
pi_142916923
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 11:50 schreef NerdPride het volgende:

[..]

Lijkt me helder.

Maar is het niet zo dat je in een groep(sreis) nét iets meer samen/ besloten bent, dan helemaal in je uppie? Of moet ik van die stempel af, en gewoon aansluiten bij het kamp, ongeacht wie mijn ticket besteld heeft, ikzelf of organisatie?
Je kent elkaar als "reisgezelschap", dus je zult waarschijnlijk wat meer met elkaar optrekken. Alleen wat je al zei, op dit moment gaat die reis waarschijnlijk helemaal niet door, dus is er ook geen sprake van een reisgezelschap ;)

Verder zul je wat meer zelf moeten regelen ipv dat het voor je geregeld wordt
pi_142916961
Gewoon alleen gaan. Als je maar weet dat er wat meer mensen zullen zijn in Marsa Shagra zit je goed.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  donderdag 31 juli 2014 @ 12:15:04 #43
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142917302
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 12:02 schreef Blik het volgende:

[..]

Je kent elkaar als "reisgezelschap", dus je zult waarschijnlijk wat meer met elkaar optrekken. Alleen wat je al zei, op dit moment gaat die reis waarschijnlijk helemaal niet door, dus is er ook geen sprake van een reisgezelschap ;)

Verder zul je wat meer zelf moeten regelen ipv dat het voor je geregeld wordt
Point made.

Ik ga denk ik ook eens mailen met Red Sea Diving Safari, kijken wat zij zeggen over bv augustus of september. Vind het ook wel leuk om het helemaal zelf te plannen en voor te bereiden.

Met de hoed in de hand........
  donderdag 31 juli 2014 @ 12:15:59 #44
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142917327
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 12:04 schreef miro86 het volgende:
Gewoon alleen gaan. Als je maar weet dat er wat meer mensen zullen zijn in Marsa Shagra zit je goed.
Precies, overal hoor en lees ik dat Marsa Shagra bij uitstek een goede locatie is voor eerste-keer-duikers.
pi_142919188
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 11:37 schreef NerdPride het volgende:

Ik heb net trouwens gesproken (telefonisch) met een medewerker van de vakantieorganisatie over o.a. het verschil in grondigheid tussen opleiding in NL of daar. Hij (ook padi-instructeur) was het niet eens met het grote verschil in kwaliteit, als tenminste op beide locaties het brevet wordt gehaald in 3 tot 4 dagen. Ik had niet de indruk dat hij belang heeft bij mijn deelname aan het brevet in NL of Egypte. Daardoor lijkt het mij aannemelijk dat het PADI-keurmerk ook in Egypte wordt gewaarborgd. Moet ook wel denk ik, als je 18meter onder water bent. Veiligheid mag niets anders dan prioriteit 1 zijn, vind ik. Hij gaf wel aan dat als je je brevet haalt, gespreid over weken of maanden, dat er dan wel verschil kan zitten in kwaliteit van de cursus. Misschien is het zo dat duikscholen in NL hun beroep hebben gemaakt van de duikwereld, en daarom alles serieuzer, gepassioneerder, of beroepsmatig(er) benaderen, dan de instructeur op vakantie, die effectief misschien wel hetzelfde aanleert. Maar nogmaals, ik heb totaal geen idee wat (meer) waar is.
In Nederland kun je niet leven van een baan als duikinstructeur. Het zijn vrijwel allemaal (semi)vrijwilligers met een andere baan ernaast. Alleen in de echte toeristische plekken met veel mooie duiksites kun je ervan leven en dan nog is het geen vetpot. Maar een vrijwilliger is vaak gepassioneerder dan iemand die het voornamelijk om het geld doet.

PADI is een wereldwijd keurmerk en de opleidingen zijn dan ook overal ter wereld hetzelfde. Je kan de helft van je OW in NL doen en dan in Egypte de andere helft doen. Het lesmateriaal is overal gelijk. Maar natuurlijk heb je verschillen tussen instructeurs en duikscholen. Dat verschil zit hem vaak in duikmateriaal (oude troep of nieuw materiaal) en zaken als hoeveel studenten per instructeur; hebben ze alle benodigde noodhulp-apparatuur, is er een goed vulstation etc. Dat zijn wel zaken waar je op kan letten als je een keuze maakt tussen verschillende duikscholen.
  donderdag 31 juli 2014 @ 13:26:52 #46
62913 Blik
The one and Only!
pi_142919331
quote:
0s.gif Op donderdag 31 juli 2014 13:22 schreef Farenji het volgende:

[..]

In Nederland kun je niet leven van een baan als duikinstructeur. Het zijn vrijwel allemaal (semi)vrijwilligers met een andere baan ernaast. Alleen in de echte toeristische plekken met veel mooie duiksites kun je ervan leven en dan nog is het geen vetpot. Maar een vrijwilliger is vaak gepassioneerder dan iemand die het voornamelijk om het geld doet.

PADI is een wereldwijd keurmerk en de opleidingen zijn dan ook overal ter wereld hetzelfde. Je kan de helft van je OW in NL doen en dan in Egypte de andere helft doen. Het lesmateriaal is overal gelijk. Maar natuurlijk heb je verschillen tussen instructeurs en duikscholen. Dat verschil zit hem vaak in duikmateriaal (oude troep of nieuw materiaal) en zaken als hoeveel studenten per instructeur; hebben ze alle benodigde noodhulp-apparatuur, is er een goed vulstation etc. Dat zijn wel zaken waar je op kan letten als je een keuze maakt tussen verschillende duikscholen.
Als leek is het alleen erg moeilijk om te kijken naar het materiaal als je niet weet waar je op moet letten. Je kunt eigenlijk alleen vragen hoeveel studenten er zijn die meedoen met de cursus. Daarna houdt het wel een beetje op.
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 12:34:23 #47
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142952107
Goedemiddag,

Het lijkt mij ook vrij moeilijk om vast te stellen voor mij of ik te maken heb met een school die zijn materiaal goed onderhoudt of vervangt als het nodig is. Maar ik ben wel brutaal genoeg om dat rechtstreeks, met beleid, te vragen voor ik me inschrijf.

Vandaag ga ik denk ik mijn opties bekijken voor als ik helemaal zelfstandig reis naar het Duikkamp in Marsa Shagra, Egypte. Begin bij vliegtickets.nl vanaf diverse luchthavens en vertrekdata. Dan een mailtje sturen naar Red Sea Diving Safari voor prijzen voor accommodatie(s), materiaal, duikenkaart, vervoer naar duikkamp, etc. Jongens, even een weekje duiken kost een aardige duit. Maar goed, centen zitten 'em ook in het brevet natuurlijk.

Do's & Don'ts zijn van harte welkom.
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 12:51:50 #48
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_142952800
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 12:34 schreef NerdPride het volgende:
Goedemiddag,

Het lijkt mij ook vrij moeilijk om vast te stellen voor mij of ik te maken heb met een school die zijn materiaal goed onderhoudt of vervangt als het nodig is. Maar ik ben wel brutaal genoeg om dat rechtstreeks, met beleid, te vragen voor ik me inschrijf.

Vandaag ga ik denk ik mijn opties bekijken voor als ik helemaal zelfstandig reis naar het Duikkamp in Marsa Shagra, Egypte. Begin bij vliegtickets.nl vanaf diverse luchthavens en vertrekdata. Dan een mailtje sturen naar Red Sea Diving Safari voor prijzen voor accommodatie(s), materiaal, duikenkaart, vervoer naar duikkamp, etc. Jongens, even een weekje duiken kost een aardige duit. Maar goed, centen zitten 'em ook in het brevet natuurlijk.

Do's & Don'ts zijn van harte welkom.
heel even hè

All-in 4* sharm el sheik: 750 euro
duikbrevet, all-in. Dus cursus, materiaal, vervoer : 350

1100 klaar. Das toch niet duur
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 12:54:10 #49
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142952875
Wow, waar heb je dat gevonden?
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 13:02:50 #50
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_142953196
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 12:54 schreef NerdPride het volgende:
Wow, waar heb je dat gevonden?
ervaring van vorig jaar

ik neem aan dat dit nog steeds mogelijk is (s el s voor 750)
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 13:09:18 #51
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142953419
Organisatie? Website?
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 13:12:11 #52
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142953525
Beamoflight, Sharm El Sheik ligt tegen de Sinaï. Voor die regio geldt vanuit BuZa een negatief reisadvies.
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 15:22:31 #53
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142958421
Mijn hemel, ik ben nu vliegtickets aan het vergelijken. Die prijzen man. Toen ik met Wizz naar Servië vloog was ik een paar tientjes kwijt.
pi_142958464
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 15:22 schreef NerdPride het volgende:
Mijn hemel, ik ben nu vliegtickets aan het vergelijken. Die prijzen man. Toen ik met Wizz naar Servië vloog was ik een paar tientjes kwijt.
Ga je daar toch duiken

http://divescover.com/dive-centers/serbia
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 16:27:59 #55
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_142960799
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 13:12 schreef NerdPride het volgende:
Beamoflight, Sharm El Sheik ligt tegen de Sinaï. Voor die regio geldt vanuit BuZa een negatief reisadvies.
staan daar echt geen Bukjes of Stingers opgesteld hoor. En onder water vinden ze je ook niet.
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 18:17:09 #56
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_142964029
Lol, duiken in Servië. Moet niet gekker worden. Paar weken geleden is het halve land overstroomd en Bosnië ook.

Beamoflight, vermoedelijk gebeurt er helemaal niets inderdaad, maar advies van BuZa neem ik toch vrij serieus.
  maandag 4 augustus 2014 @ 00:03:44 #57
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_143037340
Volgende week ga ik een proefduik nemen, dan de knoop doorhakken. Tenzij het echt helemaal niets is, ga ik eind augustus of september lekker duiken in Egypte.

Thx voor alle hulp en info!

Topic closed.
pi_144589924
Topic is al even stil maar wil toch even inhaken. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een reis waar het duiken en het halen van een brevet (geen ervaring nog) centraal staat. Ik wil een week of 4 de hort op.

Wanneer ik Google en hier mee lees merk ik dat het meestal over Egypte gaat. Ik weet niet zo goed waarom maar Egypte trekt mij niet zo. Ik zat zelf aan Thailand (Koh Tao bijv.) of Indonesië (Bunaken bijv) te denken.

Kan iemand verklaren waarom Egypte vaak de voorkeur krijgt?

Alvast bedankt voor eventuele reacties :)
Soms
  dinsdag 16 september 2014 @ 16:29:34 #59
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_144589994
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:27 schreef NietDoen het volgende:
Topic is al even stil maar wil toch even inhaken. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een reis waar het duiken en het halen van een brevet (geen ervaring nog) centraal staat. Ik wil een week of 4 de hort op.

Wanneer ik Google en hier mee lees merk ik dat het meestal over Egypte gaat. Ik weet niet zo goed waarom maar Egypte trekt mij niet zo. Ik zat zelf aan Thailand (Koh Tao bijv.) of Indonesië (Bunaken bijv) te denken.

Kan iemand verklaren waarom Egypte vaak de voorkeur krijgt?

Alvast bedankt voor eventuele reacties :)
dichtbij, goedkoop, prachtig gebied
pi_144590320
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:27 schreef NietDoen het volgende:
Topic is al even stil maar wil toch even inhaken. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een reis waar het duiken en het halen van een brevet (geen ervaring nog) centraal staat. Ik wil een week of 4 de hort op.

Wanneer ik Google en hier mee lees merk ik dat het meestal over Egypte gaat. Ik weet niet zo goed waarom maar Egypte trekt mij niet zo. Ik zat zelf aan Thailand (Koh Tao bijv.) of Indonesië (Bunaken bijv) te denken.

Kan iemand verklaren waarom Egypte vaak de voorkeur krijgt?

Alvast bedankt voor eventuele reacties :)
Zou zelf ook voor azie kiezen als je toch 4 weken gaat (dat heb ik ook gedaan, filipijnen).

Het duiken zal vast prachtig zijn in egypte, dat is het in azie natuurlijk ook en alles eromheen is daar, vind ik, veel leuker.
pi_144592750
Idd, Egypte is populair omdat het erg mooi is, goedkoop en dichtbij, maar ook omdat het duiken makkelijk is. Op veel plekken kun je gewoon het water inlopen en hoef je dus niet op een boot (maakt het ook goedkoper) en daarnaast is er over het algemeen weinig stroming, dus toegankelijk voor beginners.

Ik heb er ook het duiken geleerd (in Dahab) en heb het prima naar mijn zin gehad. Dat was wel 6 jaar geleden maar het is er nog steeds leuk, als ik de verhalen hoor. Zou er echter niet aan moeten denken om in Hurghada of Sharm el Sheikh te zitten, te massaal en te toeristisch, te veel vervelende russen.
  dinsdag 16 september 2014 @ 21:21:12 #62
62913 Blik
The one and Only!
pi_144601491
Egypte is leuk voor een week met een focus op duiken, niet voor 4 weken.

Azie is hartstikke prima als uitvalsbasis, Indonesie, Filippijnen of thailand zijn allemaal prima uitvalsbasissen voor een mooie duikvakantie icm met nog wat cultuur/natuur.
pi_144609253
quote:
0s.gif Op maandag 4 augustus 2014 00:03 schreef NerdPride het volgende:
Volgende week ga ik een proefduik nemen, dan de knoop doorhakken. Tenzij het echt helemaal niets is, ga ik eind augustus of september lekker duiken in Egypte.

Thx voor alle hulp en info!

Topic closed.
En, wat is het geworden? En wat vond je ervan?
Whatever...
  woensdag 17 september 2014 @ 12:36:22 #64
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_144619815
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 23:24 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

En, wat is het geworden? En wat vond je ervan?
Hey mensen, leuk dat er weer leven in het topic zit.

Ik was van plan om thuis mijn brevet te halen, maar door vakantietijd kreeg ik het niet meer rond. Duikscholen hadden op korte termijn geen plek meer, dus heb ik besloten om 2 weken op vakantie te gaan. Eerste week leren duiken, en 2e week gaan duiken. Dat is, als het goed bevalt. En als heel goed bevalt zou ik natuurlijk ook mijn Advanced brevet erbij kunnen nemen. Kost niet zo denderend veel en ik ben er toch.

Anyways, volgende week ga ik met een groepsreis mee naar Marsa Shagra, Egypte. Heel veel zin in! Ik zal wel een foto van een hamerhaai posten t.z.t. ;)

Ik heb me wel een beetje verkeken op hoe toeristisch de omgeving (niet) is.. Het is voornamelijk water en zand. Vertier is bijvoorbeeld in Luxor, maar dat is een busrit van 5 uur enkele reis. Er is natuurlijk wel het dorp Marsa Alam, dat ligt tamelijk dichtbij het duikkamp waar ik verblijf. Daar kan ik ook wat rondslenteren en een Sphinx-je kopen in een souvenirshop..

Het is nu nog even aftellen.. spannend..

Thx voor de interesse!

[ Bericht 2% gewijzigd door NerdPride op 17-09-2014 13:03:17 ]
pi_144624229
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 13:52 schreef NerdPride het volgende:

Al is het maar om die technieken te beheersen.. Heerser der Diepten ;)
Niet alleen technieken,ook de procedures zijn heilig als je duikt. 1 foutje en het kan zelfs je leven kosten als je van het verre diepe komt. ;(
pi_144624719
quote:
6s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:52 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Niet alleen technieken,ook de procedures zijn heilig als je duikt. 1 foutje en het kan zelfs je leven kosten als je van het verre diepe komt. ;(
Hoef je niet diep voor te gaan... Leuke longaandoening kan al vanaf 3 meter
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 17 september 2014 @ 15:06:41 #67
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_144624728
quote:
6s.gif Op woensdag 17 september 2014 14:52 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Niet alleen technieken,ook de procedures zijn heilig als je duikt. 1 foutje en het kan zelfs je leven kosten als je van het verre diepe komt. ;(
Heb je het nu over "exploderende" longen door te groot en te snel drukverschil bij te snel naar op het wateroppervlak stijgen?

En duikersziekte?

Duiken brengt zo ver ik tot nu toe weet inderdaad risico's met zich mee. Mijn verzekeraar dekt ongebrevetteerd duiken ook niet. Daarom goed luisteren naar begeleiding en ook naar mezelf. Als ik het allemaal te spannend vind, dan in ieder geval niet nóg dieper naar beneden.

Maar aan de andere kant, autorijden en fietsen kan ook fatale afloop hebben. Beetje verstand gebruiken en je grenzen kennen vermindert het risico aanzienlijk m.i.
  woensdag 17 september 2014 @ 15:15:14 #68
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_144625040
Ik heb laatst een verhaal gehoord over een duiker die beschonken het water in ging om te duiken, tegen alle waarschuwingen in, en inderdaad omkwam tijdens zijn duik.

Het doet niets af aan de tragedie en misschien cru om te zeggen, maar deze persoon heeft zijn lot over zichzelf afgeroepen. Je kunt dan alleen maar hopen dat die duiker niet geleden heeft tijdens zijn laatste minuten.

Wat ik mezelf wel afvroeg was of er werkelijk niemand in de buurt was die die persoon kon tegenhouden en beschermen tegen zichzelf.

Ik vind procedures en veiligheid bij dit soort ondernemingen erg belangrijk en zal me er strikt aan houden.

[ Bericht 9% gewijzigd door NerdPride op 17-09-2014 15:20:43 ]
  woensdag 17 september 2014 @ 15:46:09 #69
62913 Blik
The one and Only!
pi_144626015
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 15:06 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Hoef je niet diep voor te gaan... Leuke longaandoening kan al vanaf 3 meter
Dat is meer je eigen ademtechniek. Maar als je 30 meter onder water zit en je regulator stopt ermee en je hebt je reserve niet goed gecheckt dan kun je door zo'n procedure-fout natuurlijk flink in de problemen komen. Dan heb je natuurlijk altijd nog een buddy, maar die moet dan ook maar net in de buurt zijn.
pi_144626593
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 15:46 schreef Blik het volgende:

[..]

Dat is meer je eigen ademtechniek. Maar als je 30 meter onder water zit en je regulator stopt ermee en je hebt je reserve niet goed gecheckt dan kun je door zo'n procedure-fout natuurlijk flink in de problemen komen. Dan heb je natuurlijk altijd nog een buddy, maar die moet dan ook maar net in de buurt zijn.
Eh de bedoeling van een buddy is dat ie op armlengte afstand van je is. Toch zeker niet meer dan 2 meter iig.
Buiten dat, je regulater kan er alleen mee stoppen als je geen lucht meer hebt. Anders gaat ie freeflowen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 17 september 2014 @ 16:13:13 #71
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_144627002
30 meter...

Hij zal niet dieper komen dan 18
pi_144627438
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:13 schreef BeamofLight het volgende:
30 meter...

Hij zal niet dieper komen dan 18
Mwa. "week leren", dan lijkt me dat hij advanced er ook bij doet.
  woensdag 17 september 2014 @ 16:52:30 #73
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_144628537
Met basis kom ik inderdaad niet verder dan 18meter. En ik mag hopen dat mijn buddy niet veel verder dan armlengte van mij af is. Lekkere buddy heb je anders.

Als het duiken aanslaat, ga ik misschien voor Advanced, maar vooralsnog alleen Beginner.

Als ik zou zeggen dat ik het niet erg spannend vind, 18meter onder water, zou ik liegen.. Lekker op het gemakje..

[ Bericht 2% gewijzigd door NerdPride op 17-09-2014 17:04:20 ]
pi_144636012
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 15:46 schreef Blik het volgende:

[..]

Dat is meer je eigen ademtechniek. Maar als je 30 meter onder water zit en je regulator stopt ermee en je hebt je reserve niet goed gecheckt dan kun je door zo'n procedure-fout natuurlijk flink in de problemen komen. Dan heb je natuurlijk altijd nog een buddy, maar die moet dan ook maar net in de buurt zijn.
Ik heb dit een keer meegemaakt, niet zelf, maar iemand die in mijn groep meedook. Die had niet door dat zijn octopus aan het freeflowen was, en kwam op 22m diepte op de "harde" manier erachter dat ie geen lucht meer had, raakte in paniek, vergat alle procedures, vergat z'n buddy, en schoot als een kanonskogel omhoog. Gelukkig vergat ie niet om uit te ademen, en zat er blijkbaar een beschermengeltje op zijn schouder want hij heeft het allemaal kunnen navertellen zonder nare gevolgen.

Er ging dus heel veel fout wat fout had kunnen gaan, en toch is hij er goed vanaf gekomen. Natuurlijk gaat het met duiken ook wel eens goed fout met fatale afloop, maar op de snelweg, in je auto, is er vaak heel wat minder nodig om het niet meer na te kunnen vertellen.... en dan heb ik het nog niet eens over het als voetganger oversteken van een straat.
  woensdag 17 september 2014 @ 20:49:48 #75
62913 Blik
The one and Only!
pi_144636753
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 16:02 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Eh de bedoeling van een buddy is dat ie op armlengte afstand van je is. Toch zeker niet meer dan 2 meter iig.
Buiten dat, je regulater kan er alleen mee stoppen als je geen lucht meer hebt. Anders gaat ie freeflowen
In de praktijk als je gewoon lekker aan het duiken bent en aan het rondkijken op je gemakje op het rif kan het prima voorkomen dat je buddy verder weg is.
pi_144637320
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 15:06 schreef NerdPride het volgende:

[..]

Heb je het nu over "exploderende" longen door te groot en te snel drukverschil bij te snel naar op het wateroppervlak stijgen?

En duikersziekte?

Duiken brengt zo ver ik tot nu toe weet inderdaad risico's met zich mee. Mijn verzekeraar dekt ongebrevetteerd duiken ook niet. Daarom goed luisteren naar begeleiding en ook naar mezelf. Als ik het allemaal te spannend vind, dan in ieder geval niet nóg dieper naar beneden.

Maar aan de andere kant, autorijden en fietsen kan ook fatale afloop hebben. Beetje verstand gebruiken en je grenzen kennen vermindert het risico aanzienlijk m.i.
Ik mag hopen dat jouw instructeur begint met veiligheid en regel nummer 1: altijd bblijven ademen. Zelfs als je opstijgt zonder automaat in blaas je heel zachtjes uit.

En tsja. duiken is niet zo moeilijk hoor. Ik ben divemaster (en heb nog wel wat meer brevetjes voor spannender duiken) en het belangrijkste is: niet in paniek raken, rustig blijven, braaf de procedures volgen. Niet over je grenzen gaan.

Het grootste gevaar bij duiken is je eigen beperking niet kennen en dus meer doen dan je aankunt, combineer dit met het onderschatten van de situatie en dan kan het mis gaan.

Maargoed. En verder is het in egypte handig om het volgende te doen: drink voldoende, verbrand niet te ernstig, niet te veel zuipen. Dan krijg je ook niet zo snel deco. Neem halverwege een dagje rust.

In principe kunnen de grootste debielen een PADI OW halen, zeker in egypte. Pas als je naar meer technische organisaties gaat kan het zijn dat je een brevet niet haalt.
Whatever...
pi_144649915
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 20:49 schreef Blik het volgende:

[..]

In de praktijk als je gewoon lekker aan het duiken bent en aan het rondkijken op je gemakje op het rif kan het prima voorkomen dat je buddy verder weg is.
Dan ben je niet slim bezig. Ik snap je wel, en denk dat een ervaren buddy paar ook best iets verder uit elkaar kan maar t blijft een risico. In Nederland zou ik t sowieso niet in mn hoofd halen om meer dan een meter of 2 van mn bud af te zwemmen
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  donderdag 18 september 2014 @ 10:17:28 #78
62913 Blik
The one and Only!
pi_144651566
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 08:32 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dan ben je niet slim bezig. Ik snap je wel, en denk dat een ervaren buddy paar ook best iets verder uit elkaar kan maar t blijft een risico. In Nederland zou ik t sowieso niet in mn hoofd halen om meer dan een meter of 2 van mn bud af te zwemmen
Ik heb alleen maar gedoken in de tropen met zicht van minimaal 15 meter, dat is wel anders dan in Nederland met slechts een paar meter zicht.
pi_144651613
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:02 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat jouw instructeur begint met veiligheid en regel nummer 1: altijd bblijven ademen. Zelfs als je opstijgt zonder automaat in blaas je heel zachtjes uit.

En tsja. duiken is niet zo moeilijk hoor. Ik ben divemaster (en heb nog wel wat meer brevetjes voor spannender duiken) en het belangrijkste is: niet in paniek raken, rustig blijven, braaf de procedures volgen. Niet over je grenzen gaan.

Het grootste gevaar bij duiken is je eigen beperking niet kennen en dus meer doen dan je aankunt, combineer dit met het onderschatten van de situatie en dan kan het mis gaan.

Maargoed. En verder is het in egypte handig om het volgende te doen: drink voldoende, verbrand niet te ernstig, niet te veel zuipen. Dan krijg je ook niet zo snel deco. Neem halverwege een dagje rust.

In principe kunnen de grootste debielen een PADI OW halen, zeker in egypte. Pas als je naar meer technische organisaties gaat kan het zijn dat je een brevet niet haalt.
Volgens PADI is het belangrijkste in duiken: Meet People, have fun en nog 1tje die ik ben vergeten :')
pi_144651810
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:17 schreef Blik het volgende:

[..]

Ik heb alleen maar gedoken in de tropen met zicht van minimaal 15 meter, dat is wel anders dan in Nederland met slechts een paar meter zicht.
Zicht maakt in zoverre niks uit dat als je in de problemen komt en je moet 15m naar je buddy zwemmen zonder lucht in lichte of zware paniek je het gewoon niet gaat halen.
Fout die veel mensen maken is dat ze denken dat je bij goed zicht meer afstand kunt houden want he ik zie mijn buddy toch nog.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  donderdag 18 september 2014 @ 10:35:42 #81
62913 Blik
The one and Only!
pi_144651968
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:29 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Zicht maakt in zoverre niks uit dat als je in de problemen komt en je moet 15m naar je buddy zwemmen zonder lucht in lichte of zware paniek je het gewoon niet gaat halen.
Fout die veel mensen maken is dat ze denken dat je bij goed zicht meer afstand kunt houden want he ik zie mijn buddy toch nog.
Je punt is duidelijk, en ik bedoel ook niet dat je met meer zicht verder uit elkaar kunt blijven. Maar het gebeurt wel automatisch eerder met goed zicht dan met slecht zicht
pi_144652499
quote:
1s.gif Op donderdag 18 september 2014 08:32 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dan ben je niet slim bezig. Ik snap je wel, en denk dat een ervaren buddy paar ook best iets verder uit elkaar kan maar t blijft een risico. In Nederland zou ik t sowieso niet in mn hoofd halen om meer dan een meter of 2 van mn bud af te zwemmen
In nederland heb je mensen die een buddy line gebruiken... dat gaat wel erg ver. :')
Maar inderdaad heb ik in NL wel eens gehad dat ik mijn buddy kwijtraakte, en ik omhoog moest, en hij slechts een paar meter van me verwijderd bleek. Die duik hebben we maar afgebroken, daar was geen kut aan, minder dan 2 meter zicht.

Als ik duik in helder water weet ik altijd waar mijn buddy is. Die kan dan best meer dan 2 meter van me vandaan zijn, zolang je maar met een paar vinslagen bij hem/haar kan komen. Als je echt zonder lucht komt te zitten is dat echt niet instant, je merkt het al eerder en je hebt nog wel tijd, tenzij je echt blind bent en niet oplet.
pi_144654481
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:40 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Zou zelf ook voor azie kiezen als je toch 4 weken gaat (dat heb ik ook gedaan, filipijnen).

Het duiken zal vast prachtig zijn in egypte, dat is het in azie natuurlijk ook en alles eromheen is daar, vind ik, veel leuker.
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 17:55 schreef Farenji het volgende:
Idd, Egypte is populair omdat het erg mooi is, goedkoop en dichtbij, maar ook omdat het duiken makkelijk is. Op veel plekken kun je gewoon het water inlopen en hoef je dus niet op een boot (maakt het ook goedkoper) en daarnaast is er over het algemeen weinig stroming, dus toegankelijk voor beginners.

Ik heb er ook het duiken geleerd (in Dahab) en heb het prima naar mijn zin gehad. Dat was wel 6 jaar geleden maar het is er nog steeds leuk, als ik de verhalen hoor. Zou er echter niet aan moeten denken om in Hurghada of Sharm el Sheikh te zitten, te massaal en te toeristisch, te veel vervelende russen.
Dat is inderdaad ook mijn insteek. Ik heb de tijd en ga niet alleen voor het duiken, dus ik heb een sterke voorkeur voor een omgeving waar wat meer te zien/beleven is. Ik overweeg om naar bekendere backpack locaties te kijken zodat ik zeker weet dat er genoeg andere (solo)reizigers zijn.
Verder toevallig nog tips met waar op te letten met de keuze van een locatie en eventueel duikschool? O-)

Verder leuk om mee te lezen met mensen hun eerdere ervaringen :Y
Soms
  donderdag 18 september 2014 @ 12:08:16 #84
62913 Blik
The one and Only!
pi_144654561
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:04 schreef NietDoen het volgende:

[..]

[..]

Dat is inderdaad ook mijn insteek. Ik heb de tijd en ga niet alleen voor het duiken, dus ik heb een sterke voorkeur voor een omgeving waar wat meer te zien/beleven is. Ik overweeg om naar bekendere backpack locaties te kijken zodat ik zeker weet dat er genoeg andere (solo)reizigers zijn.
Verder toevallig nog tips met waar op te letten met de keuze van een locatie en eventueel duikschool? O-)

Verder leuk om mee te lezen met mensen hun eerdere ervaringen :Y
Als je naar een populaire duikspot gaat in bijvoorbeeld Thailand, gewoon wat reviews nalezen op bijvoorbeeld Lonely Planet forum en in de LP zelf. Ik zou gewoon een school kiezen die al wat langer bestaat, dan weet je al bijna zeker dat je je geen buil kunt vallen aan de duikschool. Wat verder belangrijk is is dat je je instructeur goed kunt verstaan, dus misschien is een native Engelstalige instructeur wel fijn.
pi_144654586
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:08 schreef Blik het volgende:

[..]

Als je naar een populaire duikspot gaat in bijvoorbeeld Thailand, gewoon wat reviews nalezen op bijvoorbeeld Lonely Planet forum en in de LP zelf. Ik zou gewoon een school kiezen die al wat langer bestaat, dan weet je al bijna zeker dat je je geen buil kunt vallen aan de duikschool. Wat verder belangrijk is is dat je je instructeur goed kunt verstaan, dus misschien is een native Engelstalige instructeur wel fijn.
Goeie tips thanks
Soms
pi_144656648
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 12:04 schreef NietDoen het volgende:

[..]

Verder toevallig nog tips met waar op te letten met de keuze van een locatie en eventueel duikschool? O-)
Keuze van locatie is erg afhankelijk van wat je wil. Ga je voor koraal, wrakken, grote vissen? Wat is je budget? Etc. Ik laat me vaak leiden door ervaringen van anderen die ik tegenkom, of reviews op het internet.

De keuze van een duikschool laat ik in eerste instantie afhangen van een kort gesprekje met de eigenaar/instructeur/divemaster; dat moet wel een beetje klikken en ze moeten verantwoordelijk en een beetje enthousiast over komen. Hoe groot zijn de duikgroepen? Hoeveel duikers per DM/instructeur?

Verder is het wel belangrijk dat de apparatuur en spullen in orde zijn. Je kan even checken waar de compressor staat (dus bijv niet vlakbij een drukke weg met veel uitlaatgassen), hoe zijn de regulators, maskers, bcd's en vinnen (en hoe gaat de staff ermee om), is er noodzuurstof voorhanden, hebben ze eigen boten (hoeveel?) etc.
pi_144659970
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 13:27 schreef Farenji het volgende:

[..]

Keuze van locatie is erg afhankelijk van wat je wil. Ga je voor koraal, wrakken, grote vissen? Wat is je budget? Etc. Ik laat me vaak leiden door ervaringen van anderen die ik tegenkom, of reviews op het internet.

De keuze van een duikschool laat ik in eerste instantie afhangen van een kort gesprekje met de eigenaar/instructeur/divemaster; dat moet wel een beetje klikken en ze moeten verantwoordelijk en een beetje enthousiast over komen. Hoe groot zijn de duikgroepen? Hoeveel duikers per DM/instructeur?

Verder is het wel belangrijk dat de apparatuur en spullen in orde zijn. Je kan even checken waar de compressor staat (dus bijv niet vlakbij een drukke weg met veel uitlaatgassen), hoe zijn de regulators, maskers, bcd's en vinnen (en hoe gaat de staff ermee om), is er noodzuurstof voorhanden, hebben ze eigen boten (hoeveel?) etc.
Das een berg huiswerk :D . Maar veel nuttige informatie. Bedankt!
Soms
pi_144668285
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 10:20 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Volgens PADI is het belangrijkste in duiken: Meet People, have fun en nog 1tje die ik ben vergeten :')
PADI - put another dollar in. Voor padi is geld het belangrijkste.

Het is een zeer commerciele organisatie die daar inderdaad op gebouwd is. Het gaat om de allereenvoudigste en kortste opleidingen die je kunt krijgen. Daar is niets mis mee als je ook minimale duiken maakt. Zoals ik al aangaf is het niet zo moeilijk. Maar echt leren duiken: nee. Doodgaan? ook niet zomaar.

Wat ernstiger is, is dat ze met lucht naar 40m in een cursus aanbieden. Dat ze nauwelijks ervaren divemasters hele meutes beginners meegeven. Dat ze beginners die meer moeite hebben eigenlijk geen tijd geven om het te leren en ik heb nog nooit gehoord dat iemand geen brevet haalt.

Dat kun je als beginner zelf niet zien en snappen. En gelukkig is het ook zo dat PADI het zich niet kan veroorloven als er teveel mis gaat. Er zijn ook zeker goede instructeurs. Maar reken maar eens uit wat een instructeur verdient als hij jou een cursus van 350 euro geeft en er 4 dagen over doet... Materiaalhuur, PADI-materiaal, zwembadhuur... En dan zie je dat het nooit echt goede professionals kunnen zijn. In Nederland zijn de meesten dan ook (net als NOB instructeurs) een soort vrijwilligers.

De enigen die echt kunnen leven van instructuerschap zijn GUE instructeurs. Die leiden dan ook wel op voor wat ander type duiken (grotduiken, wrakduiken dieper dan 40m etc.)
Whatever...
  zaterdag 20 september 2014 @ 03:12:44 #89
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_144714921
quote:
0s.gif Op woensdag 17 september 2014 21:02 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Het grootste gevaar bij duiken is je eigen beperking niet kennen en dus meer doen dan je aankunt, combineer dit met het onderschatten van de situatie en dan kan het mis gaan.

Daarom. Dat vermoedde ik al. Dat ongelukken (vooral) door onvoorzichtigheid van de duiker zelf komen. Maar ik ken m'n grenzen erg goed. Ik ga voor een aantal ontspannen duiken en niet om mijn stressniveau een boost te geven. En ik geef ook van te voren aan dat ik het behoorlijk spannend vind. Bij m'n buddy én de duikbegeleider. Tenminste, ik ga er nu vanuit dat ik het erg spannend vind, maar wie weet gaat het daar allemaal vanzelf..
  zaterdag 20 september 2014 @ 03:14:06 #90
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_144714928
quote:
0s.gif Op donderdag 18 september 2014 19:48 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

PADI - put another dollar in. Voor padi is geld het belangrijkste.
Erg Amerikaans. Erg jammer.
pi_144715932
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 03:14 schreef NerdPride het volgende:

[..]

Erg Amerikaans. Erg jammer.
Niet mijn organisatie, maar je kunt er prima je eerste brevet halen.
Whatever...
pi_144716075
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 09:18 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Niet mijn organisatie, maar je kunt er prima je eerste brevet halen.
Waar heb jij je DM dan gehaald? Niet bij padi begrijp ik?
pi_144716737
Cmas/nob, ben dive master en master diver (bijna alle alle specialties gedaan) bij een vereniging met betere instructeurs dan gemiddeld. Maar waar ik echt heb leren duiken is gue. En later een paar van mijn oude instructeurs ook.

Dus ik ben zo'n gast met een wing, dubbel 12, stage met decogas , droogpak en team van 3...En ik gebruik geen computer, maar wel een bottomtimer terwijl ik toch best decoduiken maak. Bijvoorbeeld hier op de noordzee (wrakken).


Als ik opnieuw had mogen beginnen had ik gekozen voor gue rec 1 Ipv de nob.
Whatever...
  zaterdag 20 september 2014 @ 10:28:21 #94
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_144716825
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 10:23 schreef Spanky78 het volgende:
Cmas/nob, ben dive master en master diver (bijna alle alle specialties gedaan) bij een vereniging met betere instructeurs dan gemiddeld. Maar waar ik echt heb leren duiken is gue. En later een paar van mijn oude instructeurs ook.

Dus ik ben zo'n gast met een wing, dubbel 12, stage met decogas , droogpak en team van 3...En ik gebruik geen computer, maar wel een bottomtimer terwijl ik toch best decoduiken maak. Bijvoorbeeld hier op de noordzee (wrakken).

Als ik opnieuw had mogen beginnen had ik gekozen voor gue rec 1 Ipv de nob.
ja heel interessant allemaal. Jammer dat ik je niet kan aanraken, zou me supertof lijken.

Topic gaat erover dat iemand beetje fun wil op zijn vakantie, liefst met duiken en vrolijke Nemo's kijken. Dat bijdehandte gelul kan achterwege blijven.
pi_144717032
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 10:28 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

ja heel interessant allemaal. Jammer dat ik je niet kan aanraken, zou me supertof lijken.

Topic gaat erover dat iemand beetje fun wil op zijn vakantie, liefst met duiken en vrolijke Nemo's kijken. Dat bijdehandte gelul kan achterwege blijven.
Volgens mij heb ik gezegd dat voor een eerste keer duiken prima is, maar niet mijn keuze zou zijn. Daarop werd gevraagd wat ik mijn dm heb gehaald en waarom ik dat vind . Ik geef dus gewoon antwoord op de vraag. En daarbij is het geen overbodige informatie om te weten met welke achtergrond ik dat zeg.

Jij bent hier dus de bijdehante lul. Als het je niet bevalt wat ik zeg, kom maar met argumenten.
Whatever...
pi_144717407
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 10:28 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

ja heel interessant allemaal. Jammer dat ik je niet kan aanraken, zou me supertof lijken.

Topic gaat erover dat iemand beetje fun wil op zijn vakantie, liefst met duiken en vrolijke Nemo's kijken. Dat bijdehandte gelul kan achterwege blijven.
Kinnesinne? Kun je je niet voorstellen dat duiken voor sommige mensen meer betekent dan 1 keer per jaar op vakantie wat rondhangen met nemo? Waarom zou daar hier niet over gepraat kunnen worden?
pi_144717728
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 10:57 schreef Farenji het volgende:

[..]

Kinnesinne? Kun je je niet voorstellen dat duiken voor sommige mensen meer betekent dan 1 keer per jaar op vakantie wat rondhangen met nemo? Waarom zou daar hier niet over gepraat kunnen worden?
Omdat dit topic gaat over een 1e duikvakantie?
pi_144717893
Inderdaad, dus een aantal ervaren duikers kunnen daar best iets over zeggen vanuit hun ervaring :)
Whatever...
pi_144717921
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:12 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:

[..]

Omdat dit topic gaat over een 1e duikvakantie?
Ik stelde 1 vraagje en daar kwam 1 antwoord op en meteen was het "bijdehand gelul, opzouten". Misschien moet je dan maar solliciteren voor mod ofzo. Kun je bij elke post die je niet bevalt op het delete-knopje klikken.
pi_144718086
Goed, laten we on topic gaan. Want dit schiet ook niet op.

Ts. Had je nog vragen of moeten we je gewoon veel plezier wensen?

Duiken is iig niet zo moeilijk, dus je gaat het sowieso wel leren.
Whatever...
pi_144718435
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 september 2014 11:21 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik stelde 1 vraagje en daar kwam 1 antwoord op en meteen was het "bijdehand gelul, opzouten". Misschien moet je dan maar solliciteren voor mod ofzo. Kun je bij elke post die je niet bevalt op het delete-knopje klikken.
Dat was ik niet hoor, doe eens rustig joh :)
  zaterdag 20 september 2014 @ 16:20:49 #102
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_144725380
Hey duikers,

Plezierwensen zijn van harte welkom! Ik heb nog absoluut geen idee wat me te wachten staat, maar genieten van mijn vakantie is paramount !! Boven- én onder water.

Tegelijkertijd houd ik "Put Another Dollar In", wel in mijn achterhoofd, met mijn eigen veiligheid en limieten, 18m onder water.

Geen vragen meer, thanks voor alle informatie en adviezen!

Groeten!

[ Bericht 1% gewijzigd door NerdPride op 20-09-2014 16:44:15 ]
pi_144726146
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 september 2014 16:20 schreef NerdPride het volgende:
Hey duikers,

Plezierwensen zijn van harte welkom! Ik heb nog absoluut geen idee wat me te wachten staat, maar genieten van mijn vakantie is paramount !! Boven- én onder water.

Tegelijkertijd houd ik "Put Another Dollar In", wel in mijn achterhoofd, met mijn eigen veiligheid en limieten, 18m onder water.

Geen vragen meer, thanks voor alle informatie en adviezen!

Groeten!
In dat geval: veel plezier. :s) Laat je ons nog weten wat je ervan vond?
  zaterdag 20 september 2014 @ 16:56:32 #104
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_144726303
quote:
12s.gif Op zaterdag 20 september 2014 16:50 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

In dat geval: veel plezier. :s) Laat je ons nog weten wat je ervan vond?
Na een zo levendige 5-pagina-lange-thread zou het wreed zijn dat niet te doen ;)
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:16:34 #105
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_145670680
Zo PADI-broeders, ik ben weer boven water.. 2 weken Egypte, onder, én boven water, waren een indrukwekkende ervaring.



Ik ga absoluut nog eens vaker duiken. Misschien ook nog een keertje mijn Advanced halen.

Waar ik mezelf erg op heb verkeken is de theorie. Het niveau van de stof is niet hoog, maar in mijn geval waren de leeromstandigheden niet gunstig. Ging veel te snel. Bij de Recreational Diving Table ging ik helemaal de mist in, maakte mezelf veel te druk. In 4 dagen praktijk én theorie afronden en dan gecertificeerd duiker zijn is volgens kennissen die ervaren duikers zijn ook absoluut onverantwoord. Duiken kun je leren in 10minuten, maar als er iets fout gaat, ben je nergens met je 5 confined en 4 open water duiken. Ben ik het helemaal mee eens. Ik zie mezelf al met mijn gloedje nieuwe rijbewijs B in mijn eentje naar Zuid-Frankrijk rijden. Onverantwoord. Ténzij er een zeer ervaren buddy bij je is die kan ingrijpen bij incidenten.

Theorie-examen heb ik gehaald met de hakken over de sloot, omdat ik me veel te druk maakte. Praktijk was niet zo moeilijk. Ik vond al die skills die je moest leren bijna leuker dan het duiken zelf. Iemand zei dat ik me daarom moest verdiepen in technisch duiken. Ik maakte me onder water ook veel te druk, maar paniek nooit. Ik ben niet één keer omhoog geschoten in het zwembad of open water (Rode Zee) als er iets niet lukte. Vond ik wel leuk, helemaal gezien ik me het drukste maakte van iedereen.

De theorie over 'density' van lucht onder water (+1 bar bij elke 10meter dieper) was erg interessant. Wat er ook ingehamerd werd bij het duiken, was (om die density) om nooit en dan ook nooit je adem in te houden, en al helemaal niet bij ascending/ opstijgen. Doordat ik de theorie begreep van gecomprimeerde lucht bij grotere diepten, en dus het risico van klaplongen, vergat ik ook Les 1 uit PADI Open Water Diver.ook niet: Altijd, altijd, altijd, op zijn minst een beetje te blijven (uit)ademen.

De leukste skill vond ik de buoyancy/drijfbaarheid-training. Deed dit ik erg aardig. Vooral in de Lotushouding/ kleermakerszit.

Wat mijn fles betreft, die zoog ik vrij rap leeg in het begin. Totdat ik een buddy kreeg waarmee ik me op mijn gemak voelde. Dit was een hele sympathieke Duitser met 400+ duiken en hoog gecertificeerd. Met hem overschreed ik moeiteloos 60minuten. Moet ik er wel bij zeggen dat het grootste gedeelte van de duiken met hem niet zo heel diep was. De vergelijking met andere buddy's qua lengte van duiken in minuten is dus niet 1 op 1.

Put Another Dollar In. Tijdens de cursus zagen wij niets anders dan zorgvuldigheid en gedrevenheid van onze instructeur. Fantastische kerel die zeer goed Engels en prima Duits sprak. Hij heeft me ook alle tijd gegeven tijdens mijn theorie-examen en zelfs een beetje geassisteerd bij de vragen over de RDT (rusttijdentabel). Toen ik later leerde dat de verloning van de instructeur op basis van commissie is, plaatste dat één en ander wel een beetje in een ander licht. Maar nog steeds een fantastische kerel. Die mensen werken keihard voor een appel en een ei (+ beetje commissie).

Bij de Guided Dives (2e week mét brevet) schemerde Put Another Dollar In er meer doorheen. Ik heb geen duiken gemaakt met mijn instructeur, dus ik kan het niet goed vergelijken, maar tijdens de Guided Dives werd (te) weinig achterom gekeken naar het wel en wee van de (nieuwe) duikers in mijn ogen. Reden daarvan is het Buddy System hoorde ik later. *zie volgende post*

[ Bericht 0% gewijzigd door NerdPride op 18-10-2014 17:36:04 ]
pi_145671063
Heh, mooi dat je hebt genoten. Het belangrijkste zijn de vaardigheden in het water. De rest komt wel.

Als je nog vragen hebt wel ik je in dm wel even op weg helpen.

En Tsja, geld verdienen, er is eigenlijk maar 1 organisatie waar de instructeurs en fatsoenlijk loon verdienen. Iets duurder, maar enorme kwaliteit.

Heel vreemd bijvoorbeeld dat hij geen enkele duik met instructeur hebt gemaakt. Heeft alles te maken met geld en de instructeur kan nog zo zijn best doen, ze hebben te weinig tijd, te veel leerlingen per instructeur en dan ook nog eens e druk om iedereen te laten slagen.
Whatever...
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:31:52 #107
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_145671081
Ik vind dat een slecht antwoord aangezien 2 onervaren Buddy's dubbel zoveel risico kan betekenen. Er is ook iets gebeurd tussen twee andere duikers uit Engeland. Een echtpaar was aan het duiken en zij hadden de buddy-afstand iets overschreden en wat gebeurt er: bij mevrouw breekt de luchtslang af vlak voorbij 1st stage. Zij had dus nog iets van 2 ademteugjes en 5 seconden om te beslissen wat te doen. Haar man hoorde de free flow van haar fles wel, maar dacht dat er een Zodiac vlakbij was en keek dus naar boven om te zien waar die boot was. De vrouw, met stalen zenuwen, is dus helemaal in haar eentje (onopgemerkt) naar haar man gezwommen om zijn secondary te grijpen en dus weer te kunnen ademen. Eind goed, al goed, maar mijn hemel, dat dit kan gebeuren. Schrok ik echt van. Dezelfde dag heeft die mevrouw nog twee duiken gemaakt. Respect.

De groepsreis vond ik lastig. Zoveel verschillende personen met zoveel verschillende karakters. Weet nog niet of ik dat nogmaals doe.

Aan het eind van de rit ben ik wel erg blij dat ik deze ervaring opgedaan heb en ik ga hoogstwaarschijnlijk nog vaker duiken. Iets anders wat ook aangewakkerd is, is mijn interesse om een andere taal te leren. Ik denk dat ik Frans of Duits ga leren. Mijn voorkeur gaat uit naar Frans, maar daaraan heb je niet zoveel in de wereld. Duits is volgens mij veel bruikbaarder. Maar daarover misschien meer een ander topic.

Duik ze! En als iemand iets te vragen of toe te voegen heeft hoor ik dat graag..

Groeten!
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:41:31 #108
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_145671351
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 17:31 schreef Spanky78 het volgende:
Heh, mooi dat je hebt genoten. Het belangrijkste zijn de vaardigheden in het water. De rest komt wel.

Als je nog vragen hebt wel ik je in dm wel even op weg helpen.

En Tsja, geld verdienen, er is eigenlijk maar 1 organisatie waar de instructeurs en fatsoenlijk loon verdienen. Iets duurder, maar enorme kwaliteit.

Heel vreemd bijvoorbeeld dat hij geen enkele duik met instructeur hebt gemaakt. Heeft alles te maken met geld en de instructeur kan nog zo zijn best doen, ze hebben te weinig tijd, te veel leerlingen per instructeur en dan ook nog eens e druk om iedereen te laten slagen.
Hey kerel,

Ik had jouw snelle reactie al verwacht ;)

De skills zijn het, die het verschil maken onder water.. vind ik ook.. Ik realiseer me nu dat ik geen woord gesproken heb over het onder water leven.. Kleuren, vissen, koralen, etc. Ben nog helemaal vol van het duiken ;)
pi_145671595
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 oktober 2014 17:41 schreef NerdPride het volgende:

[..]

Hey kerel,

Ik had jouw snelle reactie al verwacht ;)

De skills zijn het, die het verschil maken onder water.. vind ik ook.. Ik realiseer me nu dat ik geen woord gesproken heb over het onder water leven.. Kleuren, vissen, koralen, etc. Ben nog helemaal vol van het duiken ;)
In het begin ben je volledig bezig met het duiken zelf. Licht x checken, buddy checken, buoyancy, vinslagen etc. Meer aandacht voor je omgeving komt met ervaring.

Hoe beter je kunt duiken, hoe meer je kunt genieten van wat je bent.

En ja, duiken zelf is ook gewoon tof, soort van vliegen... Gewoon lekker paar meter boven een wrak langstlevende, geweldig.

Nouja, in ieder geval mooi dat je hebt genoten. Dat is het allerbelangrijkste.
Whatever...
  zondag 19 oktober 2014 @ 02:53:44 #110
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_145691090
Wat was je maximale diepte eigenlijk?

Toen ik 14 was (en m'n oren nog meewerkten) ben ik op Malta eens naar 30 meter diepte geweest, ik was wel in Nederland al lang lid van de NOB (Nederlandse Onderwatersport Bond) en ik had al wel veel geoeffend maar 't was achteraf gezien onverantwoord.
Eerste duik daar ging al naar 18 meter, kon nog net (geen compressie-duik) en ik heb toen daar nog een paar dagen in de winkel gewerkt, ondanks de vakantie, ik vond het leuk om te doen.
Als dank voor dat werk kreeg ik nog een 2e duik aangeboden en die ging dus naar 30 meter, terwijl ik 14 was!
't is allemaal goed gegaan en ik wist er zelf ook genoeg van om niet te snel omhoog te gaan maar als het fout gaat heb je caisson-ziekte en dat kan héél fout aflopen.



't was wel allemaal supermooi om te zien, bij die 2e duik ook nog een grot ingedoken (achteraf gezien ook onverantwoord omdat ik er de diploma's niet voor had) en heb nog een flinke haai gezien.. dat was best eng overigens.. rare huid hebben ze, als je een kant op aait heel glad maar de andere kant op net schuurpapier.

die foto is ook al 26 jaar oud besef ik me net...zelf nog foto's kunnen maken?

[ Bericht 4% gewijzigd door SiGNe op 19-10-2014 04:06:31 ]
  zondag 19 oktober 2014 @ 20:29:48 #111
355008 NerdPride
Don't be a hater
pi_145711138
quote:
0s.gif Op zondag 19 oktober 2014 02:53 schreef SiGNe het volgende:
Wat was je maximale diepte eigenlijk?

Toen ik 14 was (en m'n oren nog meewerkten) ben ik op Malta eens naar 30 meter diepte geweest, ik was wel in Nederland al lang lid van de NOB (Nederlandse Onderwatersport Bond) en ik had al wel veel geoeffend maar 't was achteraf gezien onverantwoord.
Eerste duik daar ging al naar 18 meter, kon nog net (geen compressie-duik) en ik heb toen daar nog een paar dagen in de winkel gewerkt, ondanks de vakantie, ik vond het leuk om te doen.
Als dank voor dat werk kreeg ik nog een 2e duik aangeboden en die ging dus naar 30 meter, terwijl ik 14 was!
't is allemaal goed gegaan en ik wist er zelf ook genoeg van om niet te snel omhoog te gaan maar als het fout gaat heb je caisson-ziekte en dat kan héél fout aflopen.

[ afbeelding ]

't was wel allemaal supermooi om te zien, bij die 2e duik ook nog een grot ingedoken (achteraf gezien ook onverantwoord omdat ik er de diploma's niet voor had) en heb nog een flinke haai gezien.. dat was best eng overigens.. rare huid hebben ze, als je een kant op aait heel glad maar de andere kant op net schuurpapier.

die foto is ook al 26 jaar oud besef ik me net...zelf nog foto's kunnen maken?
Sommige begeleiders zouden per direct hun licentie moeten verliezen wat mij betreft als ze dat soort fratsen uithalen met nieuwelingen. Ik ben tot een meter of 25 gegaan. Terwijl ik eigenlijk maar tot 18 mocht. Met klaren heb ik niet veel moeite gehad. Alhoewel ik wel twee dagen 'ziekig' ben geweest.. Rechter oor bleef pijn doen, nadat ik een keertje te snel, te diep ben gegaan. Uiteindelijk in plaats van één of ander pilletje te slikken, om sinus en oorholtes te reinigen heb ik op advies van een lokale instructeur wat zout water gesnoven. Dat werkte zo goed, dat ik het elke dag deed, vlak voor een duik. Dag problemen met klaren. Weinig foto's gemaakt. Ik had ook geen onderwatercamera.
pi_145880572
Had ik al gepost :')
  One tough cookie dinsdag 12 april 2016 @ 18:56:07 #113
169210 liesje1979
pi_161379365
Ik heb de TT van dit topic aangepast om er een algemeen duiktopic van te maken.
  dinsdag 12 april 2016 @ 21:05:02 #114
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_161383173
Goed bezig :)

Een vraag; wij hebben open water van SSI. Dus we kunnen naar 18 meter. Nu krijgen we de kans om een wreck dive te doen naar 30 meter met een instructeur. Dus een specialty. Kunnen we met deze specialty overal tot 30m duiken of moeten we alsnog advanced halen?
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  dinsdag 12 april 2016 @ 21:31:27 #115
62913 Blik
The one and Only!
pi_161384159
Volgens mij mag dat enkel met die duik en zul je je Advanced moeten halen om tot 30m te mogen.

Moet snel weer een keer wat duikjes doen, ik doe het veel te weinig. Vorig jaar de laatste keer op Bonaire een dagje gedoken.
pi_161384505
Volgens mij ook. Je mag tot 40 trouwens toch? :@

Sowieso wel aan te raden als je vaker wil duiken. Je wordt met advanced een betere duiker en je ziet dingen die je tot 18m niet kunt zien
  dinsdag 12 april 2016 @ 22:35:01 #117
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_161387171
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 21:39 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Volgens mij ook. Je mag tot 40 trouwens toch? :@
Maar heel kort
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_161389278
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 21:05 schreef EDMAN- het volgende:
Goed bezig :)

Een vraag; wij hebben open water van SSI. Dus we kunnen naar 18 meter. Nu krijgen we de kans om een wreck dive te doen naar 30 meter met een instructeur. Dus een specialty. Kunnen we met deze specialty overal tot 30m duiken of moeten we alsnog advanced halen?
Je moet advanced halen om standaard tot 30m te kunnen. 40m is een Specialty bij zowel PADI als bij SSI dacht ik.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_161390456
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 21:05 schreef EDMAN- het volgende:
Goed bezig :)

Een vraag; wij hebben open water van SSI. Dus we kunnen naar 18 meter. Nu krijgen we de kans om een wreck dive te doen naar 30 meter met een instructeur. Dus een specialty. Kunnen we met deze specialty overal tot 30m duiken of moeten we alsnog advanced halen?
Advanced OW is niks meer dan een aantal specialties, waaronder altijd de deep dive. Als je de specialty los doet dan mag je daarna ook gewoon tot 30m. De andere specialties kun je ook later doen en als je er genoeg hebt kun je je AOW ook aanvragen.
  One tough cookie woensdag 13 april 2016 @ 02:31:55 #120
169210 liesje1979
pi_161392639
Ik heb problemen met mijn oren, ik kan niet klaren geloof ik, ook altijd veel last met vliegen, ze zitten zeker anderhalve dag dicht. Maar laatste vluchten veel neusspray gebruikt en dat hielp veel. Maar goed duiken zit er niet echt in denk ik, ik gok dat ik me ook wat claustrofobisch zou voelen. Maar snorkelen vind ik wel heel leuk, en visjes kijken. Dus mijn vraag is: FOTOOOO'S! Nu dit het algemene duiktopic is zou het leuk zijn als het wat werd opgeleukt met eigen gemaakte duikffoto's. O+
pi_161393247
In dat geval: Weet iemand hoe je het beste foto's uit filmpjes kunt halen?

Als ik een camera bij heb film ik meestal ipv foto's. Foto's vind ik teveel gedoe.

Ik kan hem wel in vlc op pauze zetten en een screenshot maken, maar er is vast een manier om betere kwaliteit eruit te halen. Iemand? :9
pi_161394535
Indonesie (2012 alweer):







Little Corn Island, Nicaragua (2014):





Egypte (2015):









pi_161394544
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 21:05 schreef EDMAN- het volgende:
Goed bezig :)

Een vraag; wij hebben open water van SSI. Dus we kunnen naar 18 meter. Nu krijgen we de kans om een wreck dive te doen naar 30 meter met een instructeur. Dus een specialty. Kunnen we met deze specialty overal tot 30m duiken of moeten we alsnog advanced halen?
Wrakduik.... klinkt altijd leuk en spannend, maar valt altijd tegen wat mij betreft.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_161394592
quote:
6s.gif Op woensdag 13 april 2016 09:46 schreef Farenji het volgende:
Indonesie (2012 alweer):

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Little Corn Island, Nicaragua (2014):

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Egypte (2015):

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wow, wat een mooie foto's. Wat voor apparatuur gebruik je?
pi_161394609
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 09:47 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Wrakduik.... klinkt altijd leuk en spannend, maar valt altijd tegen wat mij betreft.
Veel wrakken zijn inderdaad minder interessant dan koraal of vissen vind ik. Maar ik vond de Thistlegorm in Egypte toch wel indrukwekkend hoor. Zwemmen tussen de tanks, bommen en voertuigen uit WO2... was wel een belevenis.
pi_161394647
quote:
14s.gif Op woensdag 13 april 2016 09:50 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Wow, wat een mooie foto's. Wat voor apparatuur gebruik je?
Ik heb een Canon Powershot SX230 (dacht ik) met een onderwaterbehuizing.
pi_161394682
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 09:51 schreef Farenji het volgende:

[..]

Veel wrakken zijn inderdaad minder interessant dan koraal of vissen vind ik. Maar ik vond de Thistlegorm in Egypte toch wel indrukwekkend hoor. Zwemmen tussen de tanks, bommen en voertuigen uit WO2... was wel een belevenis.
Tja het is maar waar je interesses liggen denk ik. Mij boeit dat nooit zo. Mijn bezwaar is vooral dat wrakken vrij diep liggen en je langer aan het ankertouw hangt te "decoën" dan dat je bij het wrak bent. Moet ik er wel bijzeggen dat ik aardig verslaafd ben aan zuurstof en mijn perslucht er nogal snel doorheen jaag ;)
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_161394801
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 09:58 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Tja het is maar waar je interesses liggen denk ik. Mij boeit dat nooit zo. Mijn bezwaar is vooral dat wrakken vrij diep liggen en je langer aan het ankertouw hangt te "decoën" dan dat je bij het wrak bent. Moet ik er wel bijzeggen dat ik aardig verslaafd ben aan zuurstof en mijn perslucht er nogal snel doorheen jaag ;)
Diep duiken vind ik ook niet zo tof, het is er donker en je kan daardoor nauwelijks mooie foto's maken en je moet weer snel naar boven. Deco-duiken heb ik nog nooit gedaan. Trekt me ook niet. Geef mij maar een duik naar max 10-15m en dan lekker lang onder blijven. :)
pi_161394817
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 10:07 schreef Farenji het volgende:

[..]

Diep duiken vind ik ook niet zo tof, het is er donker en je kan daardoor nauwelijks mooie foto's maken en je moet weer snel naar boven. Deco-duiken heb ik nog nooit gedaan. Trekt me ook niet. Geef mij maar een duik naar max 10-15m en dan lekker lang onder blijven. :)
Precies, helemaal mee eens. Vind het verschil met Belgen altijd frapant, Kom je boven en het eerste wat ze vragen is "hoe diep zedde gij gewist?" terwijl Nederalnders vragen "wat heb je allemaal gezien"
Deco duiken van mij waren allemaal naar wrakken die tegen de 40m lagen. Ben je daar 5 minuten begint je computer te piepen dat je toch echt moet opstijgen, hoogst irritant.
In Zeeland is 5-10 m al meer dan genoeg trouwens. Lekker duikje maken van 90 minuten
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_161394892
Als je toch wil wrakduiken.. In Corsica ligt de Pinella op 12m.

Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_161394932
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 10:08 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Precies, helemaal mee eens. Vind het verschil met Belgen altijd frapant, Kom je boven en het eerste wat ze vragen is "hoe diep zedde gij gewist?" terwijl Nederalnders vragen "wat heb je allemaal gezien"
Russen zijn pas erg... van die "stoere" sukkels die met standaard scuba apparatuur (en te weinig ervaring) in egypte the blue hole doorgaan... op ruim 60m diepte. En zich dan niet laten afschrikken door de talloze herdenkingsmonumenten voor verzopen landgenoten. Alles voor de prestige... al vind ik een graf op de bodem van de blue hole weinig prestigieus.
pi_161394972
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 10:16 schreef Farenji het volgende:

[..]

Russen zijn pas erg... van die "stoere" sukkels die met standaard scuba apparatuur (en te weinig ervaring) in egypte the blue hole doorgaan... op ruim 60m diepte. En zich dan niet laten afschrikken door de talloze herdenkingsmonumenten voor verzopen landgenoten. Alles voor de prestige... al vind ik een graf op de bodem van de blue hole weinig prestigieus.
Gelukkig nog nooit met Russen gedoken wel veel andere vreemde figuren tegengekomen. Weet nog dat ik bij mijn eerste buitenlandse duik naast een Fransoos zat die eerst een biertje of 2 moest drinken om het trillen van zijn handen tegen te gaan (om 9u 's ochtends). Zat gelukkig niet in mijn groep.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  woensdag 13 april 2016 @ 13:34:46 #133
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_161398506
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 09:47 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Wrakduik.... klinkt altijd leuk en spannend, maar valt altijd tegen wat mij betreft.
Gedaan vandaag: beste duik tot nu toe! We hebben besloten meteen advanced te doen, dus vandaag al wat specialtys gehaald en morgen nog 2.

Thanks voor de reacties. Kut is wel dat het Thais nieuwjaar is en de drang om mee te feesten erg groot is. Maar wil sws niet met een kater duiken.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_161398560
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 13:34 schreef EDMAN- het volgende:

[..]

Gedaan vandaag: beste duik tot nu toe! We hebben besloten meteen advanced te doen, dus vandaag al wat specialtys gehaald en morgen nog 2.

Thanks voor de reacties. Kut is wel dat het Thais nieuwjaar is en de drang om mee te feesten erg groot is. Maar wil sws niet met een kater duiken.
Nitrox helpt heel goed tegen een kater! :P
  woensdag 13 april 2016 @ 13:38:28 #135
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_161398593
Er gaat niets boven lekker uitgerust duiken. :)
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
  woensdag 13 april 2016 @ 13:39:51 #136
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_161398621
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 13:37 schreef Farenji het volgende:

[..]

Nitrox helpt heel goed tegen een kater! :P
Haha is dat zo ja?? Alleen dan is de zeeziekte er nog. Ben 30 en de katers zijn helaas niet meer als vroeger. Nu duurt het 2 dagen :(.

Overigens hebben we OW bij SSI gehaald in Nederland en nu Advanced bij RAID. Iemand ervaring mee? Alles is online en ze trainen heel erg op buoyancy (wat een woord ook, zal wel fout zijn). Instructeur was iig erg ervaren, erg geduldig en erg aardig.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  woensdag 13 april 2016 @ 13:47:52 #137
62913 Blik
The one and Only!
pi_161398810
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2016 23:47 schreef Farenji het volgende:

[..]

Advanced OW is niks meer dan een aantal specialties, waaronder altijd de deep dive. Als je de specialty los doet dan mag je daarna ook gewoon tot 30m. De andere specialties kun je ook later doen en als je er genoeg hebt kun je je AOW ook aanvragen.
Alleen is de specialty in dit geval de wreck dive en niet de deep dive. Je kunt ze niet combineren toch?
pi_161398832
Ik had nog nooit van RAID gehoord... Maar duikcursussen zijn redelijk gestandaardiseerd dus je zal overal min of meer hetzelfde leren. De instructeur is belangrijker dan de agency. Bij PADI is er overigens tegenwoordig ook bij OW veel meer aandacht voor buoyancy dan vroeger.
  woensdag 13 april 2016 @ 13:58:43 #139
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_161399069
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 13:47 schreef Blik het volgende:

[..]

Alleen is de specialty in dit geval de wreck dive en niet de deep dive. Je kunt ze niet combineren toch?
Vandaag de deep dive gedaan bij een wrak, en de wrakduik bij een ander wrak ;), en een buoyancy duik. Navigation ook al een deel gedaan, morgen verder.
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  woensdag 13 april 2016 @ 14:07:07 #140
62913 Blik
The one and Only!
pi_161399226
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 10:19 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Gelukkig nog nooit met Russen gedoken wel veel andere vreemde figuren tegengekomen. Weet nog dat ik bij mijn eerste buitenlandse duik naast een Fransoos zat die eerst een biertje of 2 moest drinken om het trillen van zijn handen tegen te gaan (om 9u 's ochtends). Zat gelukkig niet in mijn groep.
Duikers is ook wel een gekke groep mensen soms :D

Vorig jaar gedoken in Bonaire, zat een Amerikaanse dame in onze groep, beetje gek mens qua doen en laten. Deed gemiddeld zo'n 1.000 (!!) duiken per jaar vertelde ze. Eerste duik was ze al na 5 minuten onze groep kwijt en ging ze maar naar boven toe. Tweede duik was ze ook al na 5 minuten boven omdat ze haar materiaal niet in orde was (eigen materiaal). Zo kan ik ook 1.000 duiken maken :D
  woensdag 13 april 2016 @ 14:08:22 #141
62913 Blik
The one and Only!
pi_161399255
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 13:48 schreef Farenji het volgende:
Ik had nog nooit van RAID gehoord... Maar duikcursussen zijn redelijk gestandaardiseerd dus je zal overal min of meer hetzelfde leren. De instructeur is belangrijker dan de agency. Bij PADI is er overigens tegenwoordig ook bij OW veel meer aandacht voor buoyancy dan vroeger.
Buoyancy vind ik persoonlijk de meest waardevolle duik die je kunt doen, heb je zoveel profijt van onder water. Niet de meest spannende duik die je kunt doen, maar wel enorm handig
pi_161399436
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 14:08 schreef Blik het volgende:

[..]

Buoyancy vind ik persoonlijk de meest waardevolle duik die je kunt doen, heb je zoveel profijt van onder water. Niet de meest spannende duik die je kunt doen, maar wel enorm handig
Ja, goede buoyancy control onderscheidt de goede duiker van de slechte duiker. Als je je drijfvermogen niet onder controle hebt zou je wmb ook niet bij koraal mogen duiken. Ik erger me soms wel aan duikers die als een jojo heen en weer stuiteren en overal tegenaan botsen. Die duikers jagen ook meestal als een malle door hun lucht heen omdat ze de hele tijd hun drijfvermogen alleen met hun bcd regelen ipv hun ademhaling.
pi_161400587
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2016 13:34 schreef EDMAN- het volgende:

[..]

Gedaan vandaag: beste duik tot nu toe! We hebben besloten meteen advanced te doen, dus vandaag al wat specialtys gehaald en morgen nog 2.

Thanks voor de reacties. Kut is wel dat het Thais nieuwjaar is en de drang om mee te feesten erg groot is. Maar wil sws niet met een kater duiken.
*O*
Duiken met een kater is idd niet aan te raden. Succes met je AO
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_161400632
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 14:07 schreef Blik het volgende:

[..]

Duikers is ook wel een gekke groep mensen soms :D

Vorig jaar gedoken in Bonaire, zat een Amerikaanse dame in onze groep, beetje gek mens qua doen en laten. Deed gemiddeld zo'n 1.000 (!!) duiken per jaar vertelde ze. Eerste duik was ze al na 5 minuten onze groep kwijt en ging ze maar naar boven toe. Tweede duik was ze ook al na 5 minuten boven omdat ze haar materiaal niet in orde was (eigen materiaal). Zo kan ik ook 1.000 duiken maken :D
Lol.. kan hele avonden vullen met dergelijke verhalen. :P
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_161400718
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 14:17 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ja, goede buoyancy control onderscheidt de goede duiker van de slechte duiker. Als je je drijfvermogen niet onder controle hebt zou je wmb ook niet bij koraal mogen duiken. Ik erger me soms wel aan duikers die als een jojo heen en weer stuiteren en overal tegenaan botsen. Die duikers jagen ook meestal als een malle door hun lucht heen omdat ze de hele tijd hun drijfvermogen alleen met hun bcd regelen ipv hun ademhaling.
Dit en de vinnen van de vloer... Hoe vaak ik diezelfde figuren verticaal door het water heb zien gaan is ook schrikbarend. Maar ze hebben allemaal zogenaamd honderden duiken gemaakt.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_161405394
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 15:24 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Dit en de vinnen van de vloer... Hoe vaak ik diezelfde figuren verticaal door het water heb zien gaan is ook schrikbarend. Maar ze hebben allemaal zogenaamd honderden duiken gemaakt.
Verticaal? Hoe kom je dan vooruit? :')

Zelf ook een verhaal voor erbij dan.

In Honduras gedoken. Was er een gast uit India bezig met zijn Open Water. Hij had zijn duiken gemaakt maar kon het nog niet afronden omdat hij niet kon zwemmen. :').

Overigens heb ik andere ervaring met Russen. Over het algemeen hele goede duikers.

En diepte vind ik overigens ook niet boeiend. Maar mijn ervaring is dat er toch wel veel moois is dieper dan 18m. Met name bepaalde haaien laten zich niet zo ondiep zien.
pi_161405449
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 14:08 schreef Blik het volgende:

[..]

Buoyancy vind ik persoonlijk de meest waardevolle duik die je kunt doen, heb je zoveel profijt van onder water. Niet de meest spannende duik die je kunt doen, maar wel enorm handig
Eens. En als je het goed onder controle hebt een grotduik. Dan leer je ook meer rekening te houden met wat er boven je zit.

Zou die alleen niet te snel aanraden. Vaak erg nauwe openingen en je kunt niet echt omdraaien. Wel hele toffe kreeften met die duiken gezien die ik nog nooit eerder had gezien. :s)
  donderdag 14 april 2016 @ 00:02:14 #148
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_161415093
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2016 14:08 schreef Blik het volgende:

[..]

Buoyancy vind ik persoonlijk de meest waardevolle duik die je kunt doen, heb je zoveel profijt van onder water. Niet de meest spannende duik die je kunt doen, maar wel enorm handig
Klopt!! Merkte na die duik, de eerste van de 3, ook al meteen verschil. Dit waren duik 16, 17 en 18 en ik gebruik nu eindelijk alleen ademhaling om te stijgen en dalen.

Overigens ook van 6 / 8 kg naar 3 kg lood gegaan, dat hielp ook veel. Zijn daar eigenlijk nooit goed in voorgelicht.

Het enige waar ik wel mee sukkel: ademhaling zelf. Mijn maximale tijd onder water is 50 minuten. Vriendin heeft dan nog 80 bar over :(

Nog geen gekke duikverhalen hier :)
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_161416576
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 00:02 schreef EDMAN- het volgende:

[..]

Klopt!! Merkte na die duik, de eerste van de 3, ook al meteen verschil. Dit waren duik 16, 17 en 18 en ik gebruik nu eindelijk alleen ademhaling om te stijgen en dalen.

Overigens ook van 6 / 8 kg naar 3 kg lood gegaan, dat hielp ook veel. Zijn daar eigenlijk nooit goed in voorgelicht.

Het enige waar ik wel mee sukkel: ademhaling zelf. Mijn maximale tijd onder water is 50 minuten. Vriendin heeft dan nog 80 bar over :(

Nog geen gekke duikverhalen hier :)
Duiktijd is primair afhankelijk van de diepte waarop je duikt en natuurlijk de inhoud van je fles. Duik zelf met een 12 liter 200b of met mijn 10l 300b nitrox.
Vrouwen gebruiken sowieso minder lucht dus vergelijk je daar niet mee maar neem gewoon een grotere fles mee.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  donderdag 14 april 2016 @ 09:11:04 #150
62913 Blik
The one and Only!
pi_161417526
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 00:02 schreef EDMAN- het volgende:

[..]

Klopt!! Merkte na die duik, de eerste van de 3, ook al meteen verschil. Dit waren duik 16, 17 en 18 en ik gebruik nu eindelijk alleen ademhaling om te stijgen en dalen.

Overigens ook van 6 / 8 kg naar 3 kg lood gegaan, dat hielp ook veel. Zijn daar eigenlijk nooit goed in voorgelicht.

Het enige waar ik wel mee sukkel: ademhaling zelf. Mijn maximale tijd onder water is 50 minuten. Vriendin heeft dan nog 80 bar over :(

Nog geen gekke duikverhalen hier :)
verbruik is afhankelijk van veel factoren, als jij een grote kerel bent en je vriendin een stuk kleiner scheelt dat al veel. Mijn vriendin heeft ook altijd meer over dan ik. Hoort er gewoon bij, en naarmate je meer duikt wordt je daarin ook efficiënter. En als je in een groep duikt ben je toch afhankelijk van de grootste verbruiker en dan ga je soms omhoog met 80-100 bar in de tank.
pi_161417529
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 07:10 schreef devlinmr het volgende:

[..]

Duiktijd is primair afhankelijk van de diepte waarop je duikt en natuurlijk de inhoud van je fles. Duik zelf met een 12 liter 200b of met mijn 10l 300b nitrox.
Vrouwen gebruiken sowieso minder lucht dus vergelijk je daar niet mee maar neem gewoon een grotere fles mee.
En komt nog bij dat het duik 16-18 was. Hoe meer je je op je gemak gaat voelen, hoe leuker en ontspannender de duik wordt en hoe minder je verbruikt.

Ik verbruik zelf ook meer als ik met mijn vriendin duik omdat ik ook goed op haar wil letten (ik ben meer ervaren). Wellicht speelt dat ook mee.

Duiktijd van 50 min is overigens niks mis mee inderdaad.

Ik heb mijn duiklogs er even bij gepakt en bij mijn laatste zitten ook een flink aantal kortere duiktijden;
Filipijnen, Port Barton: 59 min, 16 meter
Filipijnen, Port Barton: 68 min, 22 meter
Filipijnen, Port Barton: 49 min, 28 meter
Filipijnen, Apo Island: 46 min, 24 meter
Filipijnen, Siquijor: 45 min, 21 meter
Filipijnen, Siquijor: 37 min, 33 meter
Filipijnen, Malapascua (Thresher sharks gezien :7): 39 min, 30 meter

Voor 50 min gemiddeld zou ik dus ook gewoon tekenen. ;)
pi_161417750
quote:
11s.gif Op donderdag 14 april 2016 09:11 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

En komt nog bij dat het duik 16-18 was. Hoe meer je je op je gemak gaat voelen, hoe leuker en ontspannender de duik wordt en hoe minder je verbruikt.

Ik verbruik zelf ook meer als ik met mijn vriendin duik omdat ik ook goed op haar wil letten (ik ben meer ervaren). Wellicht speelt dat ook mee.

Duiktijd van 50 min is overigens niks mis mee inderdaad.

Ik heb mijn duiklogs er even bij gepakt en bij mijn laatste zitten ook een flink aantal kortere duiktijden;
Filipijnen, Port Barton: 59 min, 16 meter
Filipijnen, Port Barton: 68 min, 22 meter
Filipijnen, Port Barton: 49 min, 28 meter
Filipijnen, Apo Island: 46 min, 24 meter
Filipijnen, Siquijor: 45 min, 21 meter
Filipijnen, Siquijor: 37 min, 33 meter
Filipijnen, Malapascua (Thresher sharks gezien :7): 39 min, 30 meter

Voor 50 min gemiddeld zou ik dus ook gewoon tekenen. ;)
Gezien je duikdiepte zeer nette duiktijden. Mijn langste duik was in zeeland 90 minuten op gemiddeld 7 meter :')
Eigenlijk een veredelde snorkelduik
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
  maandag 18 april 2016 @ 13:44:46 #153
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_161520410
Klopt ook zeker wat jullie zeggen en het gaat qua aantal minuten al omhoog. Nu was het, met search en Recovery, 50 minuten dus had ook nog iets te doen :). En verder Let ik ook altijd iets meer op MN vriendin idd.

Helaas vandaag duiktrips naar Similan islands laten vallen omdat het een te grote hap uit het budget is. Eerst weer even sparen en dan zal het Indonesië worden denk ik.

En onze eerste walvishaai gezien! Althans, alleen de rug vanaf de boot want ik wilde perse MN duiklog al invullen terwijl de rest al in het water lag :').
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  maandag 18 april 2016 @ 13:53:31 #154
62913 Blik
The one and Only!
pi_161520619
Mijn grootste fout, geen duiklog bijhouden...
pi_161521294
quote:
1s.gif Op donderdag 14 april 2016 00:02 schreef EDMAN- het volgende:

[..]

Klopt!! Merkte na die duik, de eerste van de 3, ook al meteen verschil. Dit waren duik 16, 17 en 18 en ik gebruik nu eindelijk alleen ademhaling om te stijgen en dalen.

Overigens ook van 6 / 8 kg naar 3 kg lood gegaan, dat hielp ook veel. Zijn daar eigenlijk nooit goed in voorgelicht.

Het enige waar ik wel mee sukkel: ademhaling zelf. Mijn maximale tijd onder water is 50 minuten. Vriendin heeft dan nog 80 bar over :(
Tegen vrouwen leg je het qua luchtverbruik bijna altijd af als man. Maar een goede tip is: zorg dat je helemaal uitademt, zorg voor een complete ademhaling. Daardoor verklein je de dode ruimte in je longen. Als je niet helemaal uitademt blijft er CO2 rijke lucht achter in je longen, waardoor je bloed ook CO2 rijker blijft, dus een sterkere ademreflex. Dat zorgt voor oppervlakkige snellere ademhaling. Uiteindelijk adem je daardoor ook meer O2 rijke lucht ongebruikt weer uit. Da's zonde.

En natuurlijk zorgen voor een goede conditie, en je niet drukker maken dan noodzakelijk onderwater. Dus niet met je armen zwaaien, niet te hard zwemmen, en ook mentaal rustig blijven. En zorgen dat je goed uitgelijnd en uitgelood bent.
pi_161526488
Vorig jaar (in de winter :') ) OW gehaald in Nederland (koudste water was 5 graden, met dubbel 5mm wetsuit...). Daarna in Thailand (Koh Tao) een aantal dagen gedoken en afgelopen zomer naar Maleisië geweest en gedoken op Borneo bij Mabul en Sipadan (AOW + fundives). Vooral Sipadan was werkelijk fantastisch en ik ben vanaf nu verwend voor de rest van mijn duikcarrière (in totaal nu 24 duiken). Tijdens 4 duiken op 1 dag hebben we 33 haaien, 40+ schildpadden, grote bumphead parrotfish, honderden barracuda en duizenden jackfish gezien. Daarnaast is er genoeg koraal en macro om van te genieten, maar het grotere spul is toch wel de grote trekpleister van Sipadan. Helaas geen hamerhaaien of walvishaaien gezien, daar moet ik dus nog een keer voor terug.

Ik herken me ook in het verhaal hierboven. Toen ik net begon haalde ik duiktijden van amper 40 minuten, en nu (met name sinds de AOW) zit ik meestal rond de 55 minuten (maximale diepte 20-25m). En dan wil ik mezelf beslist nog geen ervaren duiker noemen. Een AOW volgen is echt de meest waardevolle tip die ik gekregen heb, met name Peak Performance Buoyancy en Drift vond ik zeer nuttig voor het verbeteren van m'n vaardigheden.

Een aantal foto's van Sipadan (eerste poging tot onderwaterfotografie met geleende camera, en afbeeldingen zijn sterk gecomprimeerd, dus kwaliteit is niet optimaal):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Dropbox op 18-04-2016 18:03:14 ]
  maandag 18 april 2016 @ 18:06:01 #157
62913 Blik
The one and Only!
pi_161526743
Sipadan is idd erg mooi, in totaal 8 duiken daar gedaan. Geen goedkoop geintje, maar dat mag de pret niet drukken ;)
pi_161528346
Relatief duur voor ZO-Azië inderdaad, maar als je het zo op een rijtje zet dan vond ik het best meevallen. Voor AOW + 3 fundives Mabul + 4 fundives Sipadan, 5 nachten accommodatie (dorm) incl. alle maaltijden en transfers heb ik 620 euro betaald. Dat lijkt me nog steeds best een goede deal :)

En de jongens van Scuba Junkie hebben het geld trouwens dubbel en dwars verdiend, maar dat is weer een heel andere discussie _O_
  dinsdag 19 april 2016 @ 08:02:55 #159
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_161542209
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 14:21 schreef Farenji het volgende:

[..]

Tegen vrouwen leg je het qua luchtverbruik bijna altijd af als man. Maar een goede tip is: zorg dat je helemaal uitademt, zorg voor een complete ademhaling. Daardoor verklein je de dode ruimte in je longen. Als je niet helemaal uitademt blijft er CO2 rijke lucht achter in je longen, waardoor je bloed ook CO2 rijker blijft, dus een sterkere ademreflex. Dat zorgt voor oppervlakkige snellere ademhaling. Uiteindelijk adem je daardoor ook meer O2 rijke lucht ongebruikt weer uit. Da's zonde.

En natuurlijk zorgen voor een goede conditie, en je niet drukker maken dan noodzakelijk onderwater. Dus niet met je armen zwaaien, niet te hard zwemmen, en ook mentaal rustig blijven. En zorgen dat je goed uitgelijnd en uitgelood bent.
Top, thanks!
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  donderdag 21 april 2016 @ 15:57:43 #160
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_161603299
Iemand ervaring met duiken op de Filipijnen? Ik lees overal dat het seizoen tot mei is, en wij zijn er in juni. Is het dan direct af te raden om te duiken ivm visibiliteit Enzo?
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_161603907
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 15:57 schreef EDMAN- het volgende:
Iemand ervaring met duiken op de Filipijnen? Ik lees overal dat het seizoen tot mei is, en wij zijn er in juni. Is het dan direct af te raden om te duiken ivm visibiliteit Enzo?
Ik heb er in januari nog gedoken. Was prima. In juni heb ik geen ervaring. Zal misschien ook eraan liggen waar je in de Filipijnen duikt?
pi_161604113
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 15:57 schreef EDMAN- het volgende:
Iemand ervaring met duiken op de Filipijnen? Ik lees overal dat het seizoen tot mei is, en wij zijn er in juni. Is het dan direct af te raden om te duiken ivm visibiliteit Enzo?
Rond juli/augustus/september is het daar orkaanseizoen dacht ik. Niet dat je dan niet kan duiken maar de zichtbaarheid wordt er minder van en met een orkaan boven je lijkt het me niet heel tof.
  donderdag 21 april 2016 @ 17:01:02 #163
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_161604642
Hmm okeoke, las al iets over tyfoons idd. Waar hebben jullie gedoken?
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_161605570
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2016 17:01 schreef EDMAN- het volgende:
Hmm okeoke, las al iets over tyfoons idd. Waar hebben jullie gedoken?
Malapascua, siquijor en apo Island. Volgens mij nog een plaats maar naam vergeten. :9

Malapascua is mooi; threshersharks!
  vrijdag 29 april 2016 @ 05:06:02 #165
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_161792826
Gaan we weer :). Iemand ervaring met duiken in het great barrier Reef? En dan vooral liveaboards zodat je naar het Outer Reef gaat.

Heb via een bureau in Melbourne het volgende gekregen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zelf heb ik dit nog gevonden, 12 duiken, 3 dagen voor 437 aus dollar: http://www.liveaboard.com/ocean-quest

Ik waardeer eigen ervaringen altijd meer dus kom maar op ;)
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  zondag 21 augustus 2016 @ 13:11:04 #166
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_164731230
Iemand ervaringen met duiken rond Kaapstad? Denk eraan om daar over een paar weken 1 of 2 duiken te maken, maar ben stiekem een beetje een "luie duiker" (ik heb liever mooi en relaxed dan uitdagend; doe mij maar lekker warm water en weinig golven en stroming) en schijt ook in m'n broek voor de grotere haaien, dus ik twijfel eigenlijk een beetje of dit wel de plek voor me is. :')
pi_164731802
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2016 13:11 schreef babette21 het volgende:
Iemand ervaringen met duiken rond Kaapstad? Denk eraan om daar over een paar weken 1 of 2 duiken te maken, maar ben stiekem een beetje een "luie duiker" (ik heb liever mooi en relaxed dan uitdagend; doe mij maar lekker warm water en weinig golven en stroming) en schijt ook in m'n broek voor de grotere haaien, dus ik twijfel eigenlijk een beetje of dit wel de plek voor me is. :')
Ik heb nooit bij Kaapstad gedoken maar wel een klein stukje noordelijker, in Mozambique. Het duiken is daar erg mooi maar het water was kouder dan verwacht, 24 - 25 graden, te koud voor mijn 3mm. Ook was er regelmatig wel stroming (swell) en golven. Het zijn allemaal bootduiken en je moet dan door de branding heen. Meestal een bumpy ride. Ik vond het erg tof maar misschien zit jij er niet op te wachten.

Maar ja, naar Kaapstad gaan en dan niet duiken als je het wel kan, is natuurlijk ook wel zonde. Je ziet misschien wel whale sharks of walvissen!
  zondag 21 augustus 2016 @ 13:42:49 #168
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_164732017
Tja koud wordt het sowieso, ik las al over een graad of 17 (7mm pak), brrrr... maar ja, ik vind alles onder de 26 graden al koud. :') Op Galapagos heb ik me ook over de zware condities heengezet, omdat ik perse hamerhaaien wilde zien. Dus als ik weet dat het de moeite waard is, dan doe ik dat wel. Voor walvissen wil best een hoop doen (behalve bull sharks ontmoeten)! Maar als die kans nihil is, dat word ik waarschijnlijk blijer van een rustige rifduik.

Goed dat je die bumpy ride noemt, preventief een antizeeziek-pilletje nemen om een paar wiebelbenen bij aanvang te voorkomen kan geen kwaad!
  maandag 22 augustus 2016 @ 09:30:39 #169
62913 Blik
The one and Only!
pi_164756417
Water rondom Kaapstad is vaak wel iets kouder dan 17 graden hoor, eerder een graad of 12-14. Ik kon daar in ieder geval niet zwemmen zonder echt pijn te krijgen aan mijn voeten van de kou.

Is het wel het goede seizoen om te duiken? Toen ik er was waren er nauwelijks haaien/walvissen en hebben we er dus voor gekozen om niet te gaan duiken
  maandag 22 augustus 2016 @ 09:37:39 #170
62913 Blik
The one and Only!
pi_164756537
quote:
0s.gif Op maandag 18 april 2016 18:57 schreef Dropbox het volgende:
Relatief duur voor ZO-Azië inderdaad, maar als je het zo op een rijtje zet dan vond ik het best meevallen. Voor AOW + 3 fundives Mabul + 4 fundives Sipadan, 5 nachten accommodatie (dorm) incl. alle maaltijden en transfers heb ik 620 euro betaald. Dat lijkt me nog steeds best een goede deal :)

En de jongens van Scuba Junkie hebben het geld trouwens dubbel en dwars verdiend, maar dat is weer een heel andere discussie _O_
Ik heb eens gekeken wat wij kwijt waren voor 2 personen bij Sipadan Mabul Resort:
5d/4n, 3 dagen duiken
2 dagen Sipadan gedoken (8 duiken) 1 dag rond Mabul (3 duiken)
Eigen chalet, alles inclusief (ex alcohol)
alle transfers

Totaalprijs was $1.970 dollar, maar toen was de wisselkoers een stuk gunstiger, kwam neer op ruim 1.300 euro voor het pakket voor 2 personen. Veel geld, maar het was het dubbel en dwars waard.
pi_164757115
Ik zoek nog een goede plek om eind oktober te duiken. Egypte zou perfect zijn, maar doe ik nu liever niet vanwege de veiligheid. Iemand een aanrader voor een betaalbare duikvakantie?
  maandag 22 augustus 2016 @ 10:28:23 #172
62913 Blik
The one and Only!
pi_164757346
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 10:14 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik zoek nog een goede plek om eind oktober te duiken. Egypte zou perfect zijn, maar doe ik nu liever niet vanwege de veiligheid. Iemand een aanrader voor een betaalbare duikvakantie?
Kaapverdië?
pi_164757513
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 10:14 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik zoek nog een goede plek om eind oktober te duiken. Egypte zou perfect zijn, maar doe ik nu liever niet vanwege de veiligheid. Iemand een aanrader voor een betaalbare duikvakantie?
Egypte is heel goed te doen, laat je niet teveel leiden door angst want dat is grotendeels onterecht. Ik raad Dahab aan. Superrelaxed stadje waar je absoluut veilig bent, en het duiken is er geweldig. Het zal wel vrij rustig zijn en dus nog goedkoper dan het al was, en je hebt duiksites soms echt voor jezelf. Ik was er vorig jaar (voor de tweede keer) en heb een prima tijd gehad, zou er zo weer terug gaan.
pi_164757545
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 09:30 schreef Blik het volgende:
Water rondom Kaapstad is vaak wel iets kouder dan 17 graden hoor, eerder een graad of 12-14. Ik kon daar in ieder geval niet zwemmen zonder echt pijn te krijgen aan mijn voeten van de kou.

Is het wel het goede seizoen om te duiken? Toen ik er was waren er nauwelijks haaien/walvissen en hebben we er dus voor gekozen om niet te gaan duiken
Zo koud?! Dat zijn Nederlandse temperaturen, droogpakwerk! Dan moet er inderdaad wel wat echt interessants te zien zijn, wil ik erin gaan (ik ben uiteindelijk toch ook een warmwaterduiker).
  maandag 22 augustus 2016 @ 10:44:10 #175
62913 Blik
The one and Only!
pi_164757672
quote:
11s.gif Op maandag 22 augustus 2016 10:38 schreef Farenji het volgende:

[..]

Zo koud?! Dat zijn Nederlandse temperaturen, droogpakwerk! Dan moet er inderdaad wel wat echt interessants te zien zijn, wil ik erin gaan (ik ben uiteindelijk toch ook een warmwaterduiker).
Kaapstad is ongeveer het koudste van heel Zuid-Afrika. 2 jaar geleden vanaf Zuid-Oosten via de kust richting Kaapstad getrokken en je voelde per stop (St. Lucia, Durban, Port Elizabeth, Tsitsikamma NP, Kaapstad) het water een aantal graden kouder worden.

Het is overigens iets warmer dan dat ik eerder zei. Het is nu natuurlijk winter en het water is nu 13.8 graden, in de zomer gaat het richting de 17 graden.
pi_164758155
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 10:28 schreef Blik het volgende:

[..]

Kaapverdië?
Was opzich een prima optie geweest. Niet te duur en niet te ver. Ben er alleen vorig jaar al geweest. Doe liever een andere plek aan. ;)
pi_164758177
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 10:36 schreef Farenji het volgende:

[..]

Egypte is heel goed te doen, laat je niet teveel leiden door angst want dat is grotendeels onterecht. Ik raad Dahab aan. Superrelaxed stadje waar je absoluut veilig bent, en het duiken is er geweldig. Het zal wel vrij rustig zijn en dus nog goedkoper dan het al was, en je hebt duiksites soms echt voor jezelf. Ik was er vorig jaar (voor de tweede keer) en heb een prima tijd gehad, zou er zo weer terug gaan.
Dank voor de tip. Ik ga het uitzoeken. Rustiger gebied heeft wel mijn voorkeur, helemaal als het onrustig is in een land.
  maandag 22 augustus 2016 @ 11:17:12 #178
62913 Blik
The one and Only!
pi_164758327
quote:
11s.gif Op maandag 22 augustus 2016 11:08 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Was opzich een prima optie geweest. Niet te duur en niet te ver. Ben er alleen vorig jaar al geweest. Doe liever een andere plek aan. ;)
Hoe is Kaapverdië qua duiken, ergens je ervaringen in een topic gezet? We willen misschien volgend jaar een weekje naar Kaapverdië, vandaar de vraag
  maandag 22 augustus 2016 @ 11:50:21 #179
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_164758885
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 10:14 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik zoek nog een goede plek om eind oktober te duiken. Egypte zou perfect zijn, maar doe ik nu liever niet vanwege de veiligheid. Iemand een aanrader voor een betaalbare duikvakantie?
Egypte in oktober is prima te doen, ben voordat het onrustig werd in Sharm El Sheikh geweest in die periode. Gewoon in shorty, lekkere temperatuur.
Heb het idee dat het momenteel wel weer rustig is daar.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_164759802
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 11:17 schreef Blik het volgende:

[..]

Hoe is Kaapverdië qua duiken, ergens je ervaringen in een topic gezet? We willen misschien volgend jaar een weekje naar Kaapverdië, vandaar de vraag
Volgens mij een beetje wisselend. Een mooie grotduik kan ik me nog goed herinneren. Maar ook een aantal duiken die middelmatig waren. Ik zal vanavond even in mijn log zoeken, dan herinner ik me de duiken beter. ;)
pi_164761185
Nu dit topic toch weer leven begint te vertonen, wil ik graag effe patsen met het feit dat ik over anderhalve maand voor drie weken naar Belize vertrek. 8-)

Ik wil iig naar Caye Caulker (Ambergris Caye lijkt me te toeristisch) en waarschijnlijk ook iets zuidelijker naar bijv Tobacco Caye of een ander leuk mini-eiland. Natuurlijk ga ik de blue hole niet overslaan. Iemand nog andere tips?
  maandag 22 augustus 2016 @ 14:00:13 #182
62913 Blik
The one and Only!
pi_164761296
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 13:56 schreef Farenji het volgende:
Nu dit topic toch weer leven begint te vertonen, wil ik graag effe patsen met het feit dat ik over anderhalve maand voor drie weken naar Belize vertrek. 8-)

Ik wil iig naar Caye Caulker (Ambergris Caye lijkt me te toeristisch) en waarschijnlijk ook iets zuidelijker naar bijv Tobacco Caye of een ander leuk mini-eiland. Natuurlijk ga ik de blue hole niet overslaan. Iemand nog andere tips?
Nice, schijnt goed duiken te zijn rond Belize. Maar verder geen ervaringen van mijn kant.
pi_164761669
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 13:56 schreef Farenji het volgende:
Nu dit topic toch weer leven begint te vertonen, wil ik graag effe patsen met het feit dat ik over anderhalve maand voor drie weken naar Belize vertrek. 8-)

Ik wil iig naar Caye Caulker (Ambergris Caye lijkt me te toeristisch) en waarschijnlijk ook iets zuidelijker naar bijv Tobacco Caye of een ander leuk mini-eiland. Natuurlijk ga ik de blue hole niet overslaan. Iemand nog andere tips?
De snorkeltrip op caye caulker vond ik ook echt geniaal. Zeekoe, zeepaardjes, enorme rays en wat schildpadden. Aanrader.
pi_164763702
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2016 14:20 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

De snorkeltrip op caye caulker vond ik ook echt geniaal. Zeekoe, zeepaardjes, enorme rays en wat schildpadden. Aanrader.
Thanks, ga ik zeker proberen. Heb gehoord dat zeekoeien erg schuw zijn en al wegvluchten door het geluid van bubbels uit een scuba-set. Lijken me meesterlijke dieren.
  maandag 22 augustus 2016 @ 18:30:55 #185
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_164765991
Van de week nog een video langs zien komen van een duikmaatje die nu in de Dominicaanse Republiek werkt: hadden daar minutenlang een hele kudde zeekoeien om hen heen, allerminst schuw, geniaal echt!

Is Caye Caulker niet juist het meest toeristisch van al die Cayes? (En stervensduur? -O- )
  maandag 22 augustus 2016 @ 18:35:31 #186
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_164766108
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 09:30 schreef Blik het volgende:
Water rondom Kaapstad is vaak wel iets kouder dan 17 graden hoor, eerder een graad of 12-14. Ik kon daar in ieder geval niet zwemmen zonder echt pijn te krijgen aan mijn voeten van de kou.

Is het wel het goede seizoen om te duiken? Toen ik er was waren er nauwelijks haaien/walvissen en hebben we er dus voor gekozen om niet te gaan duiken
-O- Zo koud... Geen haaien lijkt me fijn, maar ik wil wel óf iets vets (walvissen ofzo :P ) óf gewoon echt mooi. Want het moet inderdaad wel de moeite waard zijn. Ik las tot nu toe overal dat het 't hele jaar goed duiken is, maar zoiets is meestal gelul, dus tijd voor research!
pi_164767582
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2016 18:35 schreef babette21 het volgende:

[..]

-O- Zo koud... Geen haaien lijkt me fijn, maar ik wil wel óf iets vets (walvissen ofzo :P ) óf gewoon echt mooi. Want het moet inderdaad wel de moeite waard zijn. Ik las tot nu toe overal dat het 't hele jaar goed duiken is, maar zoiets is meestal gelul, dus tijd voor research!
Haaien zouden voor mij persoonlijk de nummer 1 reden zijn om wel te duiken, als je geen domme dingen doet is er weinig gevaar. Bovendien zijn er veel verschillende haaien; de grootste vis ter wereld, de walvishaai, is ook nog eens compleet ongevaarlijk voor mensen.

Over dat "hele jaar goed duiken", ik ken mensen die dat ook over Nederland zeggen. Lekker met je droogpak en dikke onderkleding rondzwemmen in grijs water van een paar graden met 1m zicht, tof man. :')
pi_164767853
quote:
1s.gif Op maandag 22 augustus 2016 19:24 schreef Farenji het volgende:

[..]

Haaien zouden voor mij persoonlijk de nummer 1 reden zijn om wel te duiken, als je geen domme dingen doet is er weinig gevaar. Bovendien zijn er veel verschillende haaien; de grootste vis ter wereld, de walvishaai, is ook nog eens compleet ongevaarlijk voor mensen.

Over dat "hele jaar goed duiken", ik ken mensen die dat ook over Nederland zeggen. Lekker met je droogpak en dikke onderkleding rondzwemmen in grijs water van een paar graden met 1m zicht, tof man. :')
Nouja compleet ongevaarlijk. Ik ging toch maar een beetje aan de kant toen ie op me af kwam. Die walvishaaien doen net alsof je niet bestaat. Je zou maar per ongeluk in zijn bek komen. :9
  maandag 22 augustus 2016 @ 19:45:08 #189
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_164768233
Of per ongeluk een beuk van zo'n vin krijgen! :') Maar zonder gekheid, de walvishaai staat uiteraard hoog op m'n lijst. Daar stond de hamerhaai ook op, die ik inmiddels heb mogen zien, net als een zootje andere haaien. Allemaal tof. Maar soortgenoten als bull sharks en de big white one gaan me effe te ver; ik zou zo graag veel stoerder willen zijn, maar 100% te verwachten paniek onder water zelf opzoeken zou natuurlijk gewoon dom zijn. Ken je grenzen, vooral in de big blue.
pi_164778442
quote:
0s.gif Op maandag 22 augustus 2016 11:17 schreef Blik het volgende:

[..]

Hoe is Kaapverdië qua duiken, ergens je ervaringen in een topic gezet? We willen misschien volgend jaar een weekje naar Kaapverdië, vandaar de vraag
Even teruggezocht en was een beetje wisselend. Bij de ene duik enorme lobsters gezien die ik nog niet eerder had gezien. Grote morrays, pufferfish, atlantic lobsters, octopussen en enorme groupers.

Bij een andere log staat alleen: Strong current. :') was vast erg onder de indruk daarvan.

Bij andere duiken daar Green lobsters, stout morray, purplemouth morray, spidercrab, veel hele grote trumpetfish, conger eel, scholen met echt heel veel Guinea grunt

Maargoed, hier heb je dus weinig aan. De ene keer was de duik prima. De andere keer matig.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-08-2016 06:31:44 ]
  woensdag 24 augustus 2016 @ 09:12:30 #191
62913 Blik
The one and Only!
pi_164805824
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 augustus 2016 06:03 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Even teruggezocht en was een beetje wisselend. Bij de ene duik enorme lobsters gezien die ik nog niet eerder had gezien. Grote morrays, pufferfish, atlantic lobsters, octopussen en enorme groupers.

Bij een andere log staat alleen: Strong current. :') was vast erg onder de indruk daarvan.

Bij andere duiken daar Green lobsters, stout morray, purplemouth morray, spidercrab, veel hele grote trumpetfish, conger eel, scholen met echt heel veel Guinea grunt

Maargoed, hier heb je dus weinig aan. De ene keer was de duik prima. De andere keer matig.
Vanaf welk eiland heb je gedoken?
  maandag 17 oktober 2016 @ 13:15:19 #192
286575 Roces18
Chef de party
pi_166010611
Weet iemand mooie duikplekken voor januari/februari en dan het liefst in Europa of net daarbuiten (wil namelijk een beetje op het geld letten, dat vliegt er een beetje doorheen de laatste tijd)

Dus het liefst budget duiken op aardige locaties voor zeg maar 1 week (het liefst ook geen live aboard)
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  maandag 17 oktober 2016 @ 13:17:41 #193
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_166010657
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 13:15 schreef Roces18 het volgende:
Weet iemand mooie duikplekken voor januari/februari en dan het liefst in Europa of net daarbuiten (wil namelijk een beetje op het geld letten, dat vliegt er een beetje doorheen de laatste tijd)

Dus het liefst budget duiken op aardige locaties voor zeg maar 1 week (het liefst ook geen live aboard)
Sharm el sheik
  maandag 17 oktober 2016 @ 13:23:22 #194
286575 Roces18
Chef de party
pi_166010773
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2016 13:17 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

Sharm el sheik
Excuus vergeten te melden: Egypte heb ik onderhand wel gezien :P
Zelf dacht ik misschien aan de Azoren maar ik ben daar verder niet bekend. Of zijn er betere plekken prijs kwaliteit
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_166165526
De Azoren zijn pas te doen vanaf april en dan is het water 16C. Wij doken op Sao Miguel en het duiken was niet superinteressant. Pico lijkt me beter maar het is moeilijker om er te raken.
Sex is not the answer. Sex is the question. 'Yes' is the answer.
Nu ook op foto verkrijgbaar
pi_166504904
Iemand die ervaring heeft met PADI en mij even wat info kan geven eventueel. Heb op Bali 2 duiken tot 12 meter gedaan in zee, Padi Discovery Dive.

Nu wil ik eigenlijk mijn PADI gaan halen in Nederland maar tellen mijn 2 discovery duiken mee als ik in Nederland mijn Open Water wil halen of begin ik gewoon op nul?
pi_166506049
Niet per definitie, het is namelijk een non-certification dingetje. In sommige gevallen kunnen ze meetellen, geloof ik...
Als je Padi Scuba Diver had gedaan, dan wist je zeker dat je 2 duiken zouden meetellen.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_166506102
Zijn de duiken gelogd?

Ik denk niet dat ze ze meetellen. Soms doen ze dat wel eens bij advanced, maar voor open water denk ik van niet.
pi_166506289
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 18:56 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Zijn de duiken gelogd?

Ik denk niet dat ze ze meetellen. Soms doen ze dat wel eens bij advanced, maar voor open water denk ik van niet.
Duiken zijn gelogd :Y
Althans, ik heb een padi logboek met alle verrichtingen die ik gedaan heb, met stempels en handtekeningen enzo :@
  dinsdag 8 november 2016 @ 19:38:55 #200
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_166507446
Ze zouden niet mogen tellen, het gaat namelijk niet alleen om de duik zelf (20 minuten of langer, gem. 6 meter of dieper), je moet ook je oefeningen doen (uiteindelijk allemaal op 18m). Maar goed, de ene duikschool neemt het nauwer dan de andere, je hebt kans dat ze dat in de twee overige duiken willen proppen (als ze je daarmee als klant binnen halen). Waar je weer van alles van kan/zou moeten vinden.

Je wilt overigens je Open Water halen, niet je Padi - dat is slechts de organisatie (net als bijv SSI) ;)
pi_166507701
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:38 schreef babette21 het volgende:
Ze zouden niet mogen tellen, het gaat namelijk niet alleen om de duik zelf (20 minuten of langer, gem. 6 meter of dieper), je moet ook je oefeningen doen (uiteindelijk allemaal op 18m). Maar goed, de ene duikschool neemt het nauwer dan de andere, je hebt kans dat ze dat in de twee overige duiken willen proppen (als ze je daarmee als klant binnen halen). Waar je weer van alles van kan/zou moeten vinden.

Je wilt overigens je Open Water halen, niet je Padi - dat is slechts de organisatie (net als bijv SSI) ;)
Ja moet goed inlezen en uitzoeken dus soms zeg ik verkeerde dingen :@ maar bedankt :Y Heb 2 duiken van 41 minuten gedaan tot 11.5 meter. En wat oefeningen met duikbril afzetten en opzetten, evenals mondstuk eruit en weer terugplaatsen en trimtechniek. Niet veel boeiends natuurlijk maar wil er inderdaad verder mee gaan en uiteindelijk advanced open water halen.
pi_166507755
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:03 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Duiken zijn gelogd :Y
Althans, ik heb een padi logboek met alle verrichtingen die ik gedaan heb, met stempels en handtekeningen enzo :@
Hoe lang is het geleden? Als het een jaar of langer geleden is dan gaat het sowieso niet meetellen en moet je de complete cursus doen. Met 2 introductie duikjes heb je nog geen enkele routine opgebouwd en na een jaar is veel weer weggezakt.
pi_166507796
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:47 schreef Farenji het volgende:

[..]

Hoe lang is het geleden? Als het een jaar of langer geleden is dan gaat het sowieso niet meetellen en moet je de complete cursus doen. Met 2 introductie duikjes heb je nog geen enkele routine opgebouwd en na een jaar is veel weer weggezakt.
10 dagen geleden op Bali, dus nog kortgeleden
  dinsdag 8 november 2016 @ 19:55:02 #204
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_166508063
Haha je gebruikte iig óók al de term Open Water, itt half Nederland (sorry, allergietje :@ ) :D

Wat zou trouwens het probleem zijn van die twee extra duiken? Je betaalt toch wel de volle mep, dus kunt ze net zo goed meepakken. Leuk toch?
  dinsdag 8 november 2016 @ 19:56:20 #205
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_166508098
Hoewel, leuk? In Nederland?! :X
pi_166508278
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:48 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

10 dagen geleden op Bali, dus nog kortgeleden
Je kan misschien een korting bedingen maar ik zou echt gewoon de hele cursus doen en zeker geen duiken overslaan. Elke duikervaring is waardevol, zeker als je net begint.
pi_166508315
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:56 schreef babette21 het volgende:
Hoewel, leuk? In Nederland?! :X
Prima plek om te leren.
Als je in Nederland kan duiken, kun je vrijwel overal duiken.
  dinsdag 8 november 2016 @ 20:09:26 #208
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_166508494
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 20:02 schreef Farenji het volgende:

[..]

Prima plek om te leren.
Als je in Nederland kan duiken, kun je vrijwel overal duiken.
Dat is zeker waar. Maar mijn vraag was in hoeverre het léuk is. Op de technische kant na is het in feite totaal niet te vergelijken met duiken in de tropen.
  dinsdag 8 november 2016 @ 20:31:51 #209
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_166509133
Die open water diver en san de technische handelingen vond ik dus echt niet leuk.

Alle bepakking eraf onder water en gordel eraf enzo. Nee laat mij maar gewoon de visjes kijken
pi_166509620
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 20:31 schreef BeamofLight het volgende:
Die open water diver en san de technische handelingen vond ik dus echt niet leuk.

Alle bepakking eraf onder water en gordel eraf enzo. Nee laat mij maar gewoon de visjes kijken
Die technische handelingen heb je wel hard nodig om veilig te kunnen duiken. Controle over je drijfvermogen is iets wat je echt moet leren. Als je je masker niet kan klaren kom je gegarandeerd al snel in problemen. De gecontroleerde nood-opstijging kun je maar beter een paar keer geoefend hebben voordat je hem nodig hebt. En het scheelt ook heel veel als je comfortabel bent met het aan- en afdoen van al je uitrusting, zowel boven als in het water. Duiken is zoveel meer dan visjes kijken.
  dinsdag 8 november 2016 @ 21:24:05 #211
62913 Blik
The one and Only!
pi_166510973
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 20:31 schreef BeamofLight het volgende:
Die open water diver en san de technische handelingen vond ik dus echt niet leuk.

Alle bepakking eraf onder water en gordel eraf enzo. Nee laat mij maar gewoon de visjes kijken
Eens met Farenji hierboven, het is misschien niet het allerleukste maar wel superbelangrijk. Je wilt niet in de problemen komen als je 20 meter onder water zit omdat je je technische vaardigheden niet goed hebt geoefend.
pi_166515789
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:55 schreef babette21 het volgende:
Haha je gebruikte iig óók al de term Open Water, itt half Nederland (sorry, allergietje :@ ) :D

Wat zou trouwens het probleem zijn van die twee extra duiken? Je betaalt toch wel de volle mep, dus kunt ze net zo goed meepakken. Leuk toch?
Ooh zou absoluut geen probleem zijn hoor en financieel een probleem. Het gaat uiteraard om een stuk veiligheid en mijn gezondheid dus bezuinigen daarop is dom. Anders was ik wel een discovery duik gaan doen voor 70 euro op Bali ipv de 150 wat ik betaald heb maar die duurdere stond beter aangeschreven en vrienden hadden persoonlijke ervaring daar. Geld mag geen rol spelen als je gezondheid of veiligheid in het geding kan komen.

Ben mij overal gewoon aan het inlezen en ervaringen zoeken om binnenkort rond te bellen.
  woensdag 9 november 2016 @ 21:43:17 #213
38323 EDMAN-
Save the vinyl!
pi_166548255
Heb m'n OW in Nederland gehaald en absoluut geen spijt van, ook al was het eind februari, koud en was er niks te zien (Galderse meren). In je eigen taal, kwaliteit, ze nemen de tijd voor je (in tegenstelling tot die duikfabrieken op bijv. Koh Tao) en zoals iemand al zei: je kunt daarna overal alles wel aan :)
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
  woensdag 9 november 2016 @ 21:57:11 #214
286575 Roces18
Chef de party
pi_166548651
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 21:43 schreef EDMAN- het volgende:
Heb m'n OW in Nederland gehaald en absoluut geen spijt van, ook al was het eind februari, koud en was er niks te zien (Galderse meren). In je eigen taal, kwaliteit, ze nemen de tijd voor je (in tegenstelling tot die duikfabrieken op bijv. Koh Tao) en zoals iemand al zei: je kunt daarna overal alles wel aan :)
Klopt allemaal. Maaar als ik beginner was leerde ik het liever ergens met helder warm water.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  woensdag 9 november 2016 @ 22:07:11 #215
67997 babette21
Tais-toi et sois beau
pi_166548975
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 21:43 schreef EDMAN- het volgende:
Heb m'n OW in Nederland gehaald en absoluut geen spijt van, ook al was het eind februari, koud en was er niks te zien (Galderse meren). In je eigen taal, kwaliteit, ze nemen de tijd voor je (in tegenstelling tot die duikfabrieken op bijv. Koh Tao) en zoals iemand al zei: je kunt daarna overal alles wel aan :)
Op Koh Tao zitten prima duikscholen hoor, waar je alle aandacht krijgt en aan alle eisen en voorwaarden wordt voldaan. Je moet alleen de juiste uitzoeken (niet de joekels waar je gratis overnachtingen enzo bij krijgt). Maar het is absoluut waar dat de condities daar veel beter zijn (al is het daar in hardcore regentijd ook echt wel zwoegen geweest) en je dus niet "onder alle omstandigheden" leert duiken.

Tegelijkertijd is dat natuurlijk ook lang niet wat iedereen zoekt, duiken blijft voor de grootste groep "leuk visjes kijken, voor tijdens de vakantie" en daar is helemaal niks mis mee.
  donderdag 22 juni 2017 @ 15:41:18 #216
286575 Roces18
Chef de party
pi_171860406
Tijdje geleden hier gepost maar, ik ben op zoek naar de ideale duikplek in Egypte. Sharm al Sheik is tegenwoordig volgens mij helemaal uitgeleefd. Denk dat de beste opties Marsa Alam, Safaga, Dahab en El Quseir zijn. Heeft iemand ervaring met een van deze plekken?

Op internet raadt iedereen wat anders aan, dus......... misschien dat wijze fokkers raad weten.

En is een duikresort aan te raden of gewoon hotel + duikschool?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_171861338
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 15:41 schreef Roces18 het volgende:
Tijdje geleden hier gepost maar, ik ben op zoek naar de ideale duikplek in Egypte. Sharm al Sheik is tegenwoordig volgens mij helemaal uitgeleefd. Denk dat de beste opties Marsa Alam, Safaga, Dahab en El Quseir zijn. Heeft iemand ervaring met een van deze plekken?

Op internet raadt iedereen wat anders aan, dus......... misschien dat wijze fokkers raad weten.

En is een duikresort aan te raden of gewoon hotel + duikschool?
Ik heb alleen ervaring met Dahab, en ik kan dat zeker aanraden. Een rustig en relaxed plaatsje dat nog steeds een "backpacker sfeer" heeft, er zijn meer dan genoeg restaurants en bars en het duiken is er uitstekend. Van horen zeggen weet ik dat het duiken rondom Marsa Alam ook heel mooi is (misschien nog mooier dan Dahab), maar de accommodatie is hier veelal grote resorts. Safaga lijkt me als stad onaantrekkelijk, El Quseir lijkt me leuker, maar dan ga ik echt alleen af op de omschrijvingen in de LP.

Als je besluit om naar Dahab te gaan zou ik gaan voor een los hotel en en losse duikschool. Soms hebben ze wel combi packages waar je korting krijgt maar gezien de lage kosten is dat misschien niet eens echt voordelig. Qua duikschool heb ik uitstekende ervaringen met Sea Dancer en Sinai Divers. Beide zitten dicht bij elkaar op de pier (hoofdstraat).
  donderdag 22 juni 2017 @ 17:24:10 #218
286575 Roces18
Chef de party
pi_171863577
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 16:10 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ik heb alleen ervaring met Dahab, en ik kan dat zeker aanraden. Een rustig en relaxed plaatsje dat nog steeds een "backpacker sfeer" heeft, er zijn meer dan genoeg restaurants en bars en het duiken is er uitstekend. Van horen zeggen weet ik dat het duiken rondom Marsa Alam ook heel mooi is (misschien nog mooier dan Dahab), maar de accommodatie is hier veelal grote resorts. Safaga lijkt me als stad onaantrekkelijk, El Quseir lijkt me leuker, maar dan ga ik echt alleen af op de omschrijvingen in de LP.

Als je besluit om naar Dahab te gaan zou ik gaan voor een los hotel en en losse duikschool. Soms hebben ze wel combi packages waar je korting krijgt maar gezien de lage kosten is dat misschien niet eens echt voordelig. Qua duikschool heb ik uitstekende ervaringen met Sea Dancer en Sinai Divers. Beide zitten dicht bij elkaar op de pier (hoofdstraat).
Dahab lijkt me inderdaad wel chill, maar in de omgeving is er vrij weinig te doen. Hoe heb je dat ervaren? Eigenlijk wil ik Luxor erbij pakken en op de terugweg Cairo, en dan is bijv. Marsa Alam een betere keuze.
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_171863872
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 17:24 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Dahab lijkt me inderdaad wel chill, maar in de omgeving is er vrij weinig te doen. Hoe heb je dat ervaren? Eigenlijk wil ik Luxor erbij pakken en op de terugweg Cairo, en dan is bijv. Marsa Alam een betere keuze.
Ik ben een echte duik-junk, dus ben puur voor het duiken naar Dahab gegaan, voor de rest heb ik eigenlijk weinig anders gedaan, behalve rondhangen in het stadje, eten, drinken, beetje zonnen. Je zit daar inderdaad in the middle of nowhere, ja je kan een kameeltocht door de woestijn maken, of de Sinai-berg opklimmen, en je kan langere dagtochten naar verder gelegen duiksites maken zoals de Thistlegorm of ras mohammed national park.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 13:41:56 #220
286575 Roces18
Chef de party
pi_172412132
Ik ben weer even aan het bijschaven.

Hoe dieper je gaat hoe meer druk er natuurlijk is. Als je op tien meter zit heb je 2x zoveel lucht nodig om je longen te vullen dan op het oppervlakte. Dit komt omdat de lucht in je tank 2x zo klein word. Als je anderhalf deed met een tank op 0 meter, doe je 45 minuten met een tank op 10 meter.

Maar mijn vraag is: Maar die zuurstof gaat toch nergens heen? Voldoe je dan niet met je longen maar voor de helft vullen omdat je uiteindelijk even veel zuurstof moleculen etc. naar binnen werkt??

Voor je buoyancy is het natuurlijk kut
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_172412424
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 13:41 schreef Roces18 het volgende:
Ik ben weer even aan het bijschaven.

Hoe dieper je gaat hoe meer druk er natuurlijk is. Als je op tien meter zit heb je 2x zoveel lucht nodig om je longen te vullen dan op het oppervlakte. Dit komt omdat de lucht in je tank 2x zo klein word. Als je anderhalf deed met een tank op 0 meter, doe je 45 minuten met een tank op 10 meter.

Maar mijn vraag is: Maar die zuurstof gaat toch nergens heen? Voldoe je dan niet met je longen maar voor de helft vullen omdat je uiteindelijk even veel zuurstof moleculen etc. naar binnen werkt??

Voor je buoyancy is het natuurlijk kut
Op zich krijg je inderdaad veel meer zuurstof binnen dan je nodig hebt, of kan opnemen, maar de ademreflex ontstaat niet door zuurstofgebrek maar door overschot aan CO2. Als je je longen maar half vult kun je ze ook maar half legen en dan kun je minder CO2 lozen. Vandaar dat je alsnog volledig moet blijven ademen.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 14:29:56 #222
286575 Roces18
Chef de party
pi_172413181
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 13:56 schreef Farenji het volgende:

[..]

Op zich krijg je inderdaad veel meer zuurstof binnen dan je nodig hebt, of kan opnemen, maar de ademreflex ontstaat niet door zuurstofgebrek maar door overschot aan CO2. Als je je longen maar half vult kun je ze ook maar half legen en dan kun je minder CO2 lozen. Vandaar dat je alsnog volledig moet blijven ademen.
Maar als je lang onderwater bent (vooral bij diepte) krijg je toch zuurstofvergifting? Dat is dan ook de reden dat je maar een beperkt aantal minuten op bijv. 30 meter mag zijn.

Hoe zat het dan met C02 vergifting? Of was het stikstof (Moet eigenlijk weer eens een boek scoren)
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_172414774
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juli 2017 14:29 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Maar als je lang onderwater bent (vooral bij diepte) krijg je toch zuurstofvergifting? Dat is dan ook de reden dat je maar een beperkt aantal minuten op bijv. 30 meter mag zijn.
Zuurstofvergiftging krijg je door een te hoge zuurstofdruk (pO2). Op zeeniveau is de pO2 0,2 maar op 10 meter is die 0,4. De stelregel is dat een pO2 van 1,4 de veilige limiet is; meer dan dat wordt heel gevaarlijk. Je krijgt dan kans op spasmes en verlies van bewustzijn. Met gewone lucht krijg je niet snel zuurstofvergifitiging omdat je dan meer dan 60 meter diep moet gaan, nou op die diepte met standaard lucht heb je heel andere problemen dan zuurstofvergiftiging. Maar met verrijkte lucht (nitrox) van bijv 40% zuurstof zit je veel sneller aan de limiet. Vandaar dat je met nitrox altijd precies moet weten hoeveel zuurstof je lucht bevat.

Je kan maar beperkte tijd op grote diepte blijven omdat anders de stikstofconcentratie in je bloed te hoog wordt. Je lichaam moet die veilig weer kwijtraken en dat kost tijd, en tijd is beperkt omdat je lucht ook beperkt is.

quote:
Hoe zat het dan met C02 vergifting? Of was het stikstof (Moet eigenlijk weer eens een boek scoren)
CO2 vergiftiging staat ook wel bekend als "stikken" en dat is nogal dodelijk. :P Je bedoelt denk ik stikstofnarcose, de bedwelming die je op grote diepte kan krijgen door te hoge stikstofdruk. Sommige mensen worden daar helemaal leip van, andere hebben er nauwelijks last van, maar bijna iedereen heeft wel dat ie er wat trager van gaat denken. De effecten zijn maar tijdelijk, als je minder diep gaat gaat het vanzelf over.
  vrijdag 14 juli 2017 @ 15:42:54 #224
286575 Roces18
Chef de party
pi_172414936
Dank u zeer
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  vrijdag 14 juli 2017 @ 16:48:58 #225
286575 Roces18
Chef de party
pi_172416751
toevallig net op dumpert;
http://www.dumpert.nl/med(...)is_fucking_diep.html

daar kan je pas oefenen zeg :D
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  donderdag 8 februari 2018 @ 14:21:13 #226
286575 Roces18
Chef de party
pi_177034037
Misschien een stom kickje.

Weet iemand een plekje waar je goedkoop uv shirts / rashguards(vests) haalt?
Ik weet dat decathlon ze goedkoop heeft, maar zijn er nog meer van zulke plekjes?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_177039581
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 14:21 schreef Roces18 het volgende:
Misschien een stom kickje.

Weet iemand een plekje waar je goedkoop uv shirts / rashguards(vests) haalt?
Ik weet dat decathlon ze goedkoop heeft, maar zijn er nog meer van zulke plekjes?
TK Maxx misschien?
  donderdag 8 februari 2018 @ 19:40:28 #228
286575 Roces18
Chef de party
pi_177040214
quote:
0s.gif Op donderdag 8 februari 2018 19:11 schreef Erasmusch het volgende:

[..]

TK Maxx misschien?
nog nooit van gehoord :P
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')