abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 27 juli 2014 @ 09:33:38 #1
254082 Extraneus
Nee, ik heb geen extra neus.
pi_142772193
Eind vorige maand is bij mij op een kies linksonder een kroon geplaatst. Dat gebeurde in één en dezelfde behandeling, want mijn tandarts heeft zo'n 3D-printer. De eerste dagen had ik last van de kies zonder dat ik iets deed (dus zonder dat ik erop kauwde of knarste of wat dan ook). Maar sindsdien heb ik alleen last met kauwen. Als ik kauw, voelt de kies met de kroon beurs aan, alsof hij in het tandvlees drukt, in combinatie met zo'n zilverpapiergevoel (zal vast een mooiere term voor zijn). In overleg met de tandarts keek ik het even aan. Toe het vorige week nog zo was, heb ik een afspraak gemaakt. Mijn tandarts heeft ernaar gekeken en heeft een klein stukje van de kroon afgeslepen. Vervolgens hield hij iets tegen mijn kies aan dat koud aanvoelde. Die pijn trok meteen weg en ik begreep dat dat een goed teken was (dat ik iets voelde en dat het snel weg was). Vervolgens tikte hij met een metalen hamertje op mijn kies, wat ik voelde maar wat geen pijn deed. Mijn tandarts gaf aan dat er geen ontsteking zat en dat er geen wortelkanaalbehandeling ofzo nodig was.

Wat is precies de oorzaak van dat beurse gevoel met kauwen? En kan het zijn dat de kies doordat de kroon kennelijk iets te hoog was extra belast is waardoor het langer duurt voordat de kies helemaal is gesetteld?

En gisteravond kwam er nog iets bij, want ik heb het idee dat er een stukje van de kies erboven is afgebroken. Dat is misschien gekomen doordat ik toen ik laatst uit de zee kwam liep te klappertanden. Het is maar een klein stukje en ik heb er geen last van. Nu heb ik eigenlijk niet zo'n zin om weer naar de tandarts te gaan omdat hij straks zoiets heeft van 'Daar heb je hem weer' (en ik weet niet of het belangrijk genoeg is om apart voor langs te gaan of dat ik kan wachten tot de volgende controleafspraak).

Antwoorden, ervaringen en suggesties zijn welkom.
pi_142772263
Hmm... ze hebben mijn kroon een keer deels opnieuw opgebouwd omdat er een stuk vanaf was gebroken aan de zijkant (tussen twee kiezen in). Lastig. Ik bleef flossen. Alleen het sloot niet goed aan, zo bleek later, waardoor er na verloop van tijd tandvlees tussen is gekomen, en bij iedere keer dat ik kauwde, prikte dus het 'nieuwe' deel van de kroon in mjin tandvlees.

Ben er drie keer voor terug geweest naar de tandarts. Ze hebben foto's gemaakt, kies bijgeslepen en gooiden het vervolgens op ontstoken tandvlees. Ja, ontstoken was het intussen wel ja... Maar de werkelijke oorzaak ondervond ik pas toen een paar dagen later tijdens het stokeren dat 'nieuwe' deel los kwam. Sinds die tijd geen pijn meer gehad. En ja, nu ben ik wel steeds aan het flossen, maar kan tenminste gewoon kauwen zonder pijn.

Doet me denken aan jouw klachten.
She for whom the sun doth shine
pi_142772335
Lijkt meest waarschijnlijk dat de nieuwe kroon in eerste instantie te hoog was waardoor:

1) overbelaste wortel onder de nieuwe kroon waardoor je een beurs gevoel kreeg. (na het verlagen niet meer overbelast en beurs gevoel verdwijnt)
2) de tegenoverliggende kies boven overbelast waardoor er een stuk af brak.

Krijg je straks gillende kiespijn onder je nieuwe kroon en eventueel een dikke wang, ga dan zeker terug. Voor het afgebroken stuk kan je ook beter niet te lang wachten met het maken van een afspraak omdat je niet weet hoe ernstig de breuk is en of er misschien niet iets anders aan de hand is waardoor hij afgebroken is. Als je te lang wacht kan er nog meer afbreken op een nog ongunstigere manier. Dat is meestal niet in jouw voordeel.
Sterkte!
niet geschoten is ook niet verkeerd.
  zondag 27 juli 2014 @ 12:25:43 #4
396386 sturmpie
for night & nature
pi_142774637
quote:
5s.gif Op zondag 27 juli 2014 09:33 schreef Extraneus het volgende:
Nu heb ik eigenlijk niet zo'n zin om weer naar de tandarts te gaan omdat hij straks zoiets heeft van 'Daar heb je hem weer' (en ik weet niet of het belangrijk genoeg is om apart voor langs te gaan of dat ik kan wachten tot de volgende controleafspraak).
hij vind het juist geweldig om jou te zien.
¤¤¤¤¤¤
KASSA
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  zondag 27 juli 2014 @ 17:54:23 #5
254082 Extraneus
pi_142783842
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 09:41 schreef Nefertari. het volgende:
Hmm... ze hebben mijn kroon een keer deels opnieuw opgebouwd omdat er een stuk vanaf was gebroken aan de zijkant (tussen twee kiezen in). Lastig. Ik bleef flossen. Alleen het sloot niet goed aan, zo bleek later, waardoor er na verloop van tijd tandvlees tussen is gekomen, en bij iedere keer dat ik kauwde, prikte dus het 'nieuwe' deel van de kroon in mjin tandvlees.

Ben er drie keer voor terug geweest naar de tandarts. Ze hebben foto's gemaakt, kies bijgeslepen en gooiden het vervolgens op ontstoken tandvlees. Ja, ontstoken was het intussen wel ja... Maar de werkelijke oorzaak ondervond ik pas toen een paar dagen later tijdens het stokeren dat 'nieuwe' deel los kwam. Sinds die tijd geen pijn meer gehad. En ja, nu ben ik wel steeds aan het flossen, maar kan tenminste gewoon kauwen zonder pijn.

Doet me denken aan jouw klachten.
Nja, bij mijis het anders.Het is meer een pijn over de hele oppervlake van de kies. Niet alsof het prikt maar eer een doffe pijn met ook wat van dat zilverpapiergevoel. Lastig te omschrijven.
quote:
0s.gif Op zondag 27 juli 2014 09:49 schreef NightFlight het volgende:
Lijkt meest waarschijnlijk dat de nieuwe kroon in eerste instantie te hoog was waardoor:

1) overbelaste wortel onder de nieuwe kroon waardoor je een beurs gevoel kreeg. (na het verlagen niet meer overbelast en beurs gevoel verdwijnt)
2) de tegenoverliggende kies boven overbelast waardoor er een stuk af brak.
Ik hoop dat dat beurse gevoel snel verdwijnt. Kan me voorstellen dat de irritatie van de kroonbehandeling in feite pas begon op het momnet dat de kroon was bijgeslepen omdat hij toen pas goed was.
quote:
Krijg je straks gillende kiespijn onder je nieuwe kroon en eventueel een dikke wang, ga dan zeker terug. Voor het afgebroken stuk kan je ook beter niet te lang wachten met het maken van een afspraak omdat je niet weet hoe ernstig de breuk is en of er misschien niet iets anders aan de hand is waardoor hij afgebroken is. Als je te lang wacht kan er nog meer afbreken op een nog ongunstigere manier. Dat is meestal niet in jouw voordeel.
Sterkte!
Ben het met je eens, vooral dat vetgemaakte deel. Ik bel morgen meteen maar even. En dank je wel.
quote:
15s.gif Op zondag 27 juli 2014 12:25 schreef sturmpie het volgende:

[..]

hij vind het juist geweldig om jou te zien.
¤¤¤¤¤¤
KASSA
Nja, valt wel mee met die dollartekens hoor. Die laatste behandeling, waarbij hij mijn kroon bijsleep, heeft hij niet in rekening gebracht.
  zondag 27 juli 2014 @ 18:15:41 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_142784584
Ik heb ook een kroon, maar ik herken het niet. Bij mij is er namelijk toch eerst een wortelkanaalbehandeling gedaan voordat de kroon er definitief opging. Jouw verhaal doet daarom wel vermoeden dat het bij jou in de kies waarop de kroon zit, toch niet helemaal lekker zit.

Als deze klachten aanhouden, vermoed ik dat een wortelkanaalbehandeling uitkomst zou bieden.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 27 juli 2014 @ 19:44:11 #7
254082 Extraneus
pi_142787316
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 18:15 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb ook een kroon, maar ik herken het niet. Bij mij is er namelijk toch eerst een wortelkanaalbehandeling gedaan voordat de kroon er definitief opging. Jouw verhaal doet daarom wel vermoeden dat het bij jou in de kies waarop de kroon zit, toch niet helemaal lekker zit.

[...]
Het is normaal dat het een tijd gevoelig is als je een kroon hebt gekregen. En de tests die zijn gedaan waren negatief. Kan zijn dat er nog iets komt qua ontsteking, maar nu is het er nog niet.

Ik heb zelf een keer eerder een kroon gehad na een wrtelkanaalbehandeling. De reden voor deze kroon is dat er al veel vullingen in zitten (net als bij een paar andere kiezen) en dat een kroon de kies kan verstevigen.
  zondag 27 juli 2014 @ 20:26:21 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_142789195
Hm. Dan vraag ik me toch af waarom je er een topic over opent.
The love you take is equal to the love you make.
pi_142790231
Hoop dat het snel weer normaal voelt. Mocht dat niet snel gebeuren, dan is er misschien toch iets mis.
She for whom the sun doth shine
  zondag 27 juli 2014 @ 20:58:14 #10
254082 Extraneus
pi_142790811
quote:
1s.gif Op zondag 27 juli 2014 20:26 schreef Lienekien het volgende:
Hm. Dan vraag ik me toch af waarom je er een topic over opent.
Omdat ik niet begrijp wat het beurse gevoel precies veroorzaakt. Ik hoor van mensen uit mijn omgeving die een kroon hebben dat zij dezelfde klachten hebben maar ik begrijp niet waarom het pijn zou moeten doen. Daarbij vertel ik wat de tandarts me heeft verteld.

En vervolgens omdat er ook een stukje afbrak van de kies erboven. Was benieuwd naar mensen die dezelfde ervaringen hadden gehad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')