abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142652677
Ik ben het zat! De zoveelste avond op rij dat kindje niet kan slapen door de warmte. Ondanks dat we de hele dag alles potdicht hebben gehouden, is het op haar kamertje 31 graden.

Op haar kamertje staat de zon vanaf een uurtje of 13, en die schijnt nu dus nog steeds.

Vorig jaar hebben we over het hele huis nieuwe kozijnen laten plaatsen. Expres ook gekozen voor het beste isolerende glas wat er is. Momenteel heb ik de ventilator op haar kamertje staan.

Sowieso moeten er nog nieuwe gordijnen komen op haar kamertje. Dus ik dacht: laten we het dan gelijk goed aanpakken. Momenteel heeft ze rolluiken voor de ramen hangen. Je merkt dat daar veel warmte achter blijft hangen, maar helaas onvoldoende om het aangenaam te houden op haar kamertje.

Nu wil ik dus, mede omdat de rolgordijnen toch nog licht doorlaten, sowieso verduisterende gordijnen. Maar betekent verduisterend gelijk warmte werend?

En in welke kleur kan ik ze dan het beste nemen? Een donkere kleur, of juist een lichtere kleur? Ik ben geneigd om te zeggen een lichtere kleur, omdat donker warmte doorlatend is. Maar gaat die vlieger in dit geval ook op?

Geld is niet direct een issue, al vond ik de prijzen van Verosol te gortig, om maar een prijsindicatie af te geven.

Kan ik de ellende deels terug dringen door bijvoorbeeld dubbel gevoerde verduisterende gordijnen in een lichte kleur te kiezen? Wat is jullie idee hierover?

Zodra de zon weg is zetten we overigens alles tegen elkaar open. Maar de zon op haar kamer, die staat er dus vanaf 13 uur totdat ie onder gaat.
pi_142652811
Als je aan de buitenzijde al rolluiken hebt, dan gaan gordijnen binnen helemaal niets meer helpen. Sowieso zit de warmte in de muren.
pi_142652892
Nee werkt niet, neem een Multi-split unit en koel meerdere vertrekken :)
pi_142652951
Koop een airco
pi_142652997
Ook lekker: een koelmat in bed en een stille ventilator om de lucht wat rond te pompen :)
pi_142653078
Rolluiken kun je ook een beetje op lucht zetten.
Maar goed ik heb geen rolluiken en hier is het boven 29 graden
  woensdag 23 juli 2014 @ 20:31:54 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_142653402
Ik heb witte verduisterende rolgordijnen. Ik doe ze omlaag en het blijft hier redelijk koel maar ik moet eerlijk zeggen dat ik heel wat hitte kan verdragen.
Resistance is futile.
pi_142654579
Zonder airco zal het na een paar warme en zonnige dagen altijd net zo warm of warmer zijn als de buitentemperatuur. Vandaag was het hier 28-29 graden in de schaduw, dus hoeveel trucs je ook gaat toepassen het zal allemaal niet erg veel helpen.

Het enige wat goede zonwering doet, is het opwarmen binnenshuis vertragen door te voorkomen dat er direct zonlicht binnen komt. Maar als de zon al een aantal dagen achter elkaar aardig staat te bakken op de gevel, dan gaat op een gegeven moment gewoon die gevel de warmte door laten.

Het enige wat je vanaf dat moment nog kunt doen is voorkomen dat er direct zonlicht binnen komt en 's nachts als het wat koeler is zo veel mogelijk luchten om de warmte een beetje af te voeren.
pi_142659318
Sorry ik zie dat ik wat dingen door elkaar haal. Ze heeft rolGORDIJNEN aan de binnenkant. Geen rolLUIKEN. Die hadden we voordat we nieuwe kozijnen lieten plaatsen wel. Er nog over na gedacht om nieuwe rolluiken te plaatsen. De kozijnboer adviseerde ons om dat niet te doen als we dat puur voor de warmte wilden. Dus niet gedaan.

Hmm .. dus die ventilator daar doe ik voor nu goed aan. Eventueel dus toch nadenken over een mobiele airco begrijp ik? Vind de lucht daar altijd zo onaangenaam van worden. Ventilator voor mezelf is geen probleem. Alleen bij zon kleintje ben ik dan weer een beetje huiverig dat ze daar juist verkouden van wordt. Das ook niet de bedoeling.

Dan maar roeien met de riemen die we hebben begrijp ik uit jullie reacties. Dank!
pi_142659502
Een voordeel van in Nederland wonen is dat het nooit lang duurt :)
Do what you love, love what you do!
  woensdag 23 juli 2014 @ 22:40:27 #11
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_142659635
witte rolgordijnen, is voldoende, reflecteerd direct licht en laat niets door, meer helpt toch niet
pi_142660709
Als je geen rolluiken hebt, dan kan je nog wel wat aan zonwering aan de buitenzijde doen. Goedkope oplossingen: klim op een ladder en spijker aan de buitenkant een wit laken tegen het kozijn. Of - als dat lukt - klem 's morgens een wit laken aan de buitenkant tussen het raam. En anders: toch weer een rolluik of vertikale zonwering (soort doek dat recht naar beneden loopt).
pi_142660971
Ik heb houten luiken aan de binnenkant en die houden erg veel warmte tegen, zou niet meer zonder willen/kunnen.

Aan de raamkant heb ik aluminiumfolie geplakt dat scheelt ook wel denk ik(dakraam dus niemand ziet dat)

(Heb ook verduisterende rolgordijnen gehad maar daar merkte ik niks van).
pi_142663718
Een wit rolluik aan de buitenkant zou behoorlijk moeten helpen om opwarming te voorkomen.
Een licht gordijn werkt natuurlijk minder, maar helpt ook. Wel een dikke stof, zodat ie niet alsnog licht doorlaat.
Eerst denken, dan typen
pi_142672621
Ik heb van de praxis een plisseegordijn. Deze heeft een reflecterende folie aan de raamzijde. Dat scheelt wel op de kamer van de oudste.
Dat plisseegordijn hangt in het kozijn van de draaikiep ramen. Dus ze kunnen nog gewoon open, en de folie zit dicht bij het raam, dus geen hele warme lucht achter het gewone gordijn.

Al zijn de rolluiken bij onze ramen&jongste wel effectiever, die houden het echt buiten. Maar op die ramen schijnt ook langer zon.

(hema heeft ze ook, alleen van de praxis gekocht omdat die beter paste)

[ Bericht 18% gewijzigd door Deepfreeze op 24-07-2014 12:57:18 ]
  Official ESF Kreviewer donderdag 24 juli 2014 @ 10:42:37 #16
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_142672714
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 22:34 schreef Twinkle20 het volgende:
Vind de lucht daar altijd zo onaangenaam van worden.
Het koelt en het ontvochtigt. Het is heerlijk. Er zit niets onaangenaams aan.
pi_142677492
prober gordijnen oid met een witte of reflecterende buitenkant op te hangen, dat scheelt veel en als het mogelijk is om ze buiten voor het raam op te hangen dan zijn ze het effectiefst

en idd overdag zoveel mogelijk ramen gesloten en 's avonds koelen en luchten
pi_142682674
Gordijnen/zonwering aan de binnenkant van het raam moet inderdaad wit en/of reflecterend zijn. Des te meer van de stralingswarmte wordt teruggereflecteerd naar buiten. Donkere kleuren absorberen juist de warmte, en geven deze weer af aan de lucht in de kamer.
Bij zonwering aan de buitenkant is dit iets minder van belang aangezien de warmte die daar vanaf komt toch buiten blijft.

"Super isolerend glas" is in dit geval waarschijnlijk juist een nadeel, dit glas heeft infrarood-coatings aan de binnenkant die juist bedoeld zijn om zoveel mogelijk warmte naar binnen door te laten, en zo weinig mogelijk naar buiten. Des te meer reden om zonwering aan de buitenkant toe te passen, warmte die niet naar binnen komt hoeft er ook niet uit.
pi_142692245
quote:
14s.gif Op donderdag 24 juli 2014 10:42 schreef Kreator het volgende:

[..]

Het koelt en het ontvochtigt. Het is heerlijk. Er zit niets onaangenaams aan.
Wel als je tot nu toe alleen airco-lucht gewend bent van airco's die niet juist gebruikt worden of niet regelmatig worden gereinigd en voorzien van nieuwe filters.

Juist gebruik van een airco, daar hebben veel mensen nogal moeite mee.
pi_142694314
Ik ken idd alleen de airco's qaar je een gortdroge keel en ogen van krijgt :D
  maandag 4 mei 2015 @ 06:27:49 #21
140412 Danaa
🍎
pi_152253879
quote:
0s.gif Op woensdag 23 juli 2014 20:17 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik ben het zat! De zoveelste avond op rij dat kindje niet kan slapen door de warmte. Ondanks dat we de hele dag alles potdicht hebben gehouden, is het op haar kamertje 31 graden.

Op haar kamertje staat de zon vanaf een uurtje of 13, en die schijnt nu dus nog steeds.

Vorig jaar hebben we over het hele huis nieuwe kozijnen laten plaatsen. Expres ook gekozen voor het beste isolerende glas wat er is. Momenteel heb ik de ventilator op haar kamertje staan.

Sowieso moeten er nog nieuwe gordijnen komen op haar kamertje. Dus ik dacht: laten we het dan gelijk goed aanpakken. Momenteel heeft ze rolluiken voor de ramen hangen. Je merkt dat daar veel warmte achter blijft hangen, maar helaas onvoldoende om het aangenaam te houden op haar kamertje.

Nu wil ik dus, mede omdat de rolgordijnen toch nog licht doorlaten, sowieso verduisterende gordijnen. Maar betekent verduisterend gelijk warmte werend?

En in welke kleur kan ik ze dan het beste nemen? Een donkere kleur, of juist een lichtere kleur? Ik ben geneigd om te zeggen een lichtere kleur, omdat donker warmte doorlatend is. Maar gaat die vlieger in dit geval ook op?

Geld is niet direct een issue, al vond ik de prijzen van Verosol te gortig, om maar een prijsindicatie af te geven.

Kan ik de ellende deels terug dringen door bijvoorbeeld dubbel gevoerde verduisterende gordijnen in een lichte kleur te kiezen? Wat is jullie idee hierover?

Zodra de zon weg is zetten we overigens alles tegen elkaar open. Maar de zon op haar kamer, die staat er dus vanaf 13 uur totdat ie onder gaat.
Twinkle... door de googlen kwam ik dit topic tegen.

Wat je uiteindelijk gedaan tegen de warmte?
Heb je nog voor andere gordijnen gekeken?
Ik ben me al aan het 'voorbereiden' op de zomer.
  maandag 4 mei 2015 @ 11:26:24 #22
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_152257586
verduisterende gordijnen zijn wel degelijk warnmtewerend, ik verbaas me over de reacties hierboven :{

De kleur maakt niet zoveel uit. Verduisterende gordijnen bestaan uit twee stoffen, een verduisterende stof en een tweede stof voor de 'mooi'.

Aangezien je al luiken hebt voor de ramen, vraag ik me af hoeveel meer het gaat werken, de verduisterende gordijnen, maar het proberen waard. Wat je ook nog zou kunnen proberen is warmtewerende folie op de ramen.

Aangezien de warmte achter de luiken blijft hangen, zou het kunnen dat de hitte juist dóór die luiken blijft hangen? Misschien kun je het eens proberen met de ramen open + verduisterende gordijnen.
O+
pi_152258623
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 11:26 schreef Saisai het volgende:
verduisterende gordijnen zijn wel degelijk warnmtewerend, ik verbaas me over de reacties hierboven :{

De kleur maakt niet zoveel uit. Verduisterende gordijnen bestaan uit twee stoffen, een verduisterende stof en een tweede stof voor de 'mooi'.

Aangezien je al luiken hebt voor de ramen, vraag ik me af hoeveel meer het gaat werken, de verduisterende gordijnen, maar het proberen waard. Wat je ook nog zou kunnen proberen is warmtewerende folie op de ramen.

Aangezien de warmte achter de luiken blijft hangen, zou het kunnen dat de hitte juist dóór die luiken blijft hangen? Misschien kun je het eens proberen met de ramen open + verduisterende gordijnen.
'Warmtewerend' is een nogal ingewikkelde term. Een verduisterend gordijn isoleert beter dan een niet verduisterend gordijn. Maar een verduisterend gordijn absorbeert vrijwel alle invallende zonlicht, waardoor de temperatuur op de kamer toeneemt. Leuk in de winter, beroerd in de zomer. Zeker als je dan ook nog HR+(+) glas hebt, wat hetzelfde effect heeft: warmte binnenlaten maar niet meer vrijlaten).

Als eerste moet je, zoals al gezegd, zorgen voor een witte of zilveren achterkant. Een donkere achterkant reflecteert geen licht. En verder altijd gordijnen dicht en ramen wijd open als de zon schijnt.
  maandag 4 mei 2015 @ 12:13:12 #24
431144 Teydelyk
Bad, for the greater good
pi_152258756
quote:
0s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:07 schreef Pfooh het volgende:

[..]

'Warmtewerend' is een nogal ingewikkelde term. Een verduisterend gordijn isoleert beter dan een niet verduisterend gordijn. Maar een verduisterend gordijn absorbeert vrijwel alle invallende zonlicht, waardoor de temperatuur op de kamer toeneemt. Leuk in de winter, beroerd in de zomer. Zeker als je dan ook nog HR+(+) glas hebt, wat hetzelfde effect heeft: warmte binnenlaten maar niet meer vrijlaten).

Als eerste moet je, zoals al gezegd, zorgen voor een witte of zilveren achterkant. Een donkere achterkant reflecteert geen licht. En verder altijd gordijnen dicht en ramen wijd open als de zon schijnt.
Een verduisterend gordijn spiegelt juist enorm. IKEA zonwerende rolgordijnen worden vaak voor thuisbioscopen gebruikt bijvoorbeeld.
Shake with your right hand but hold a rock in the left.
pi_152258810
quote:
1s.gif Op maandag 4 mei 2015 12:13 schreef Teydelyk het volgende:

[..]

Een verduisterend gordijn spiegelt juist enorm. IKEA zonwerende rolgordijnen worden vaak voor thuisbioscopen gebruikt bijvoorbeeld.
Sommige verduisterende gordijnen spiegelen. Ik heb hier verduisterende gordijnen hangen die zijn aan beide zijden vrij donker, met daartussen zwarte verduisteringsstof. Gewoon van de Hema. En die dingen worden warm als de zon erop staat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')