abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6405744
Ik heb een vraag namens mijn vriendin die aan de Pabo studeert. Zij kan na het afronden van haar studie waarschijnlijk terecht op haar stage plek, ook heeft ze al een aantal andere scholen op het oog waar ze wilt gaan solliciteren.

Nu is de vraag: wanneer je na het afstuderen (dus in Juni 2003) gaat solliciteren en je wordt aangenomen, gaat je contract dan per 1 Juli in of aan het begin van het schooljaar per 1 September? Dat laatste lijkt me vrij lullig aangezien je dan 3 maanden zonder inkomen zit en je toekomstige werkgever zich nog kan bedenken. Als je 1 Juli in dienst gaat zit je 3 maanden betaald thuis, wat ook een rare situatie is.

Zijn er hier mensen die afgestudeerd zijn van de Pabo en tegen dat zelfde probleem zijn opgelopen of die het antwoord op mijn vraag weten? Bij haar op school kunnen ze haar hier niet verder mee helpen.

"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_6405764
Waarom vraagt je vriendin gewoon niet op haar stage adres wat ze haar precies kunnen bieden?

Normaliter gaan de contracten wat eerder in dan het schooljaar begint, je moet immers ook voorbereiden enzo, maar het zal wel augustus worden. Door nu een gesprek aan te gaan en het probleem voor te leggen is er misschien meer mogelijk.

Het praten over het werken na de stage even uit de informele sfeer halen (waarin het nu waarschijnlijk is medegedeeld) en eens rond de tafel gaan zitten om dit soort concrete zaken door te spreken.

Strijd tegen de Mc Donaldisering van de media
pi_6405775
quote:
Op dinsdag 22 oktober 2002 08:58 schreef snoeki het volgende:
Waarom vraagt je vriendin gewoon niet op haar stage adres wat ze haar precies kunnen bieden?
Ze gaat pas over een aantal maanden daar op (afstudeer)stage, en ze kan daar waarschijnlijk in vaste dienst komen. Ze vind het een beetje raar om nu al vragen te stellen over arbeidscontracten. Dus ik dacht: ik vraag het even hier, lijkt me toch dat iedereen die van de Pabo afstudeerd tegen dit probleem oploopt? Ik vraag me dus af of hier richtlijnen voor bestaan of dat elke school dit zelf mag beslissen?
pi_6405804
Ik kan je wel wat interne nummers van mijn werk mailen waar je de vraag kan stellen (ik werk op een hogeschool), heb je gegarandeerd een antwoord. Als je interesse hebt, plaats dan ff je email adres.
Strijd tegen de Mc Donaldisering van de media
  dinsdag 22 oktober 2002 @ 09:10:36 #5
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_6405815
De arbeidsovereenkomst gaat in aan het begin van het nieuwe schooljaar. Dat klinkt lullig maar zo is het echt. Nog lulliger wordt het als je een tijdelijk contract krijgt (1 jaar). Dat loopt van het begin van het schooljaar tot het einde, je raadt het al, in de zomervakantie ben je dan niet in dienst en mag je fijn naar het CWI voor een uitkering (die je dan pas rond december op je rekening gestort krijgt dus zeg je vriendin iig dat ze wat geld opzij zet om de zomer door te komen. Een school mag deze truuk 3 keer uithalen voordat ze je in vaste dienst moeten nemen. Daarna heb ja daar iig geen last meer van.
Als je nu denkt: "This sucks"
.....
..................... dan heb je gelijk.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_6405890
En dan vinden ze het gek dat niemand in het onderwijs wil werken.
  dinsdag 22 oktober 2002 @ 09:40:24 #7
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_6406000
quote:
Op dinsdag 22 oktober 2002 09:23 schreef Strolie75 het volgende:
En dan vinden ze het gek dat niemand in het onderwijs wil werken.
Juistem.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_6406670
Maar zijn hier nu richtlijnen voor of mag elke school zijn eigen beleid uitvoeren?
  † In Memoriam † dinsdag 22 oktober 2002 @ 10:56:13 #9
34726 Fratz
Max
pi_6406698
quote:
Op dinsdag 22 oktober 2002 09:10 schreef DoctorB het volgende:
De arbeidsovereenkomst gaat in aan het begin van het nieuwe schooljaar. Dat klinkt lullig maar zo is het echt. Nog lulliger wordt het als je een tijdelijk contract krijgt (1 jaar). Dat loopt van het begin van het schooljaar tot het einde, je raadt het al, in de zomervakantie ben je dan niet in dienst en mag je fijn naar het CWI voor een uitkering (die je dan pas rond december op je rekening gestort krijgt dus zeg je vriendin iig dat ze wat geld opzij zet om de zomer door te komen. Een school mag deze truuk 3 keer uithalen voordat ze je in vaste dienst moeten nemen. Daarna heb ja daar iig geen last meer van.
.....
DoctorB heeft helemaal gelijk! Een vriendin van me heeft precies in dezelfde situatie gezeten. Oh ja, reken er trouwens niet op dat ze de uitkering op tijd krijgt, die krijg je meestal een paar maanden later. Mocht ze ooit inval werk gaan doen; hou er dan ook rekening mee dat tijdens schoolvakanties niet gewerkt wordt en dat je dan gewoon weer een uitkering moet aanvragen.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
  dinsdag 22 oktober 2002 @ 11:11:40 #10
169 Amoebe
Is there more to say???
pi_6406856
Ze krijgt trouwens gewoon studiefinanciering tot en met augustus, niets aan het handje dus....
pi_6406866
quote:
Op dinsdag 22 oktober 2002 11:11 schreef Amoebe het volgende:
Ze krijgt trouwens gewoon studiefinanciering tot en met augustus, niets aan het handje dus....
Hypotheek aanvragen met een studiefinanciering gaat niet.
pi_6406876
Ik durf het bijna niet te vragen, hebben leerkrachten een 13e maand?
pi_6406966
quote:
Op dinsdag 22 oktober 2002 09:10 schreef DoctorB het volgende:
.....
Mijn vriendin werkt in het middelbaar onderwijs en daar gaat deze vlieger niet op. Ze is destijds wel aangenomen per 16 augustus (begin van het schooljaar), maar haar 1-jaarscontract dat liep tot en met juli is dit jaar netjes verlengd per 1 augustus. Wat ik wel weer erg suf vind is dat normaal gesproken bij het verlengen van een tijdelijk contract naar een vast contract, er sprake is van enige opwaardering van het salaris. Daarvan was echter geen enkele sprake, gewoon 1 periodiek erbij, wat in het onderwijs geen reet voorstelt, EUR 20 ofzo.

Overigens krijgt ze natuurlijk geen 13e maand, maar wel iets van een eindejaarsuitkering in de trant van 2,5% ofzo.

Jesus saves but death prevails.
pi_6407019
Met 13e maand bedoelde ik eigenlijk vakantiegeld. Dat is meestal gelijk aan 1 maandsalaris.
pi_6407998
quote:
Op dinsdag 22 oktober 2002 11:25 schreef Strolie75 het volgende:
Met 13e maand bedoelde ik eigenlijk vakantiegeld. Dat is meestal gelijk aan 1 maandsalaris.
Volgens mij is je werkgever verplicht om je vakantiegeld te geven.
Jesus saves but death prevails.
  † In Memoriam † dinsdag 22 oktober 2002 @ 12:57:14 #16
34726 Fratz
Max
pi_6408534
quote:
Op dinsdag 22 oktober 2002 12:27 schreef Shivo het volgende:

Volgens mij is je werkgever verplicht om je vakantiegeld te geven.

klopt!
ze gaat dus idd vakantiegeld krijgen!
pi_6408660
Dat is tenminste iets.

Die 3 jaar-regel, moet een school die verplicht uitvoeren of staat het hun vrij om meteen een vast contract aan te bieden? En wanneer je na 2 jaar weggaat, moet je dan bij een volgende school weer 3 jaar met een tijdelijk contract rondlopen?

† In Memoriam † dinsdag 22 oktober 2002 @ 13:06:01 #18
34726 Fratz
Max
pi_6408736
quote:
Op dinsdag 22 oktober 2002 13:02 schreef Strolie75 het volgende:
Dat is tenminste iets.

Die 3 jaar-regel, moet een school die verplicht uitvoeren of staat het hun vrij om meteen een vast contract aan te bieden? En wanneer je na 2 jaar weggaat, moet je dan bij een volgende school weer 3 jaar met een tijdelijk contract rondlopen?

ze hoeven het niet uit te voeren. en het is idd zo dat het hele circus gewoon weer van voren af aan begint als je ergens anders gaat werken!
pi_6408827
Het scheelt die scholen natuurlijk budget dus zullen ze het waarschijnlijk altijd uitvoeren, behalve als het een zwarte school is waar ze staan te springen om leerkrachten.
  dinsdag 22 oktober 2002 @ 13:13:48 #20
11950 ullie
Motherfucker from Hell
pi_6408873
quote:
Op dinsdag 22 oktober 2002 13:11 schreef Strolie75 het volgende:
Het scheelt die scholen natuurlijk budget dus zullen ze het waarschijnlijk altijd uitvoeren, behalve als het een zwarte school is waar ze staan te springen om leerkrachten.
Ik dacht dat ze sowieso wel zaten te springen om leraren of niet?
Geldverdienen? Dat is zooo vorige eeuw!
pi_6408909
quote:
Op dinsdag 22 oktober 2002 13:13 schreef ullie het volgende:
Dat dacht ik ook, en met zulke regelingen vind ik dat niet gek!

Blijkbaar zijn het vooral de grote steden waar een tekort aan onderwijskrachten heerst. In de provincies valt het wel mee (hier in Limburg in elk geval wel). Kan ik me wel voorstellen, mijn vriendin heeft ook geen zin om les te geven aan een hele klas mohammetjes en fatimatjes.

pi_6409015
quote:
Op dinsdag 22 oktober 2002 13:13 schreef ullie het volgende:

[..]

dat schijnt wel mee te vallen, maar er met name de scholen in de probleemwijken zit heel erg in de nood.
pi_6411707
Als dit zo doorgaat kan dit topic straks naar Klaagbaak!
  † In Memoriam † dinsdag 22 oktober 2002 @ 22:46:28 #24
34726 Fratz
Max
pi_6420345
er zijn meestal wel genoeg invalbanen in het onderwijs, maar niet genoeg vaste banen. komt omdat een heleboel mensen in deeltijd werken. je kunt bijvoorbeeld wel een vaste baan krijgen voor een dag in de week ofzo, maar wie zit daar nou op te wachten!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')