Ik heb dit destijds ook overwogen, maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan.
Je moet rekening houden met de volgende zaken:
Voor België
* onderwijsklimaat kan soms zeer verschillend zijn dan in NL (veel meer theorie, minder praktijk)
De geneeskunde opleiding in Belgie is veel meer theoretisch ingesteld dan de Nederlandse. Er zal minder nadruk liggen op de praktische kanten en communicatieve vaardigheden, en veel meer op de parate kennis. Er zijn relatief veel hoorcolleges in vergelijking met werkcolleges.
* Je zal ook meer uren moeten besteden aan de opleiding. Ook zul je de informatie in grote blokken moeten leren onthouden. Dit komt omdat bijna alle opleidingen zijn opgedeeld in semesters zul je 2 keer per jaar een groot blok krijgen met de examens. Meestal in januari en juni. Hier zul je weken voor moeten studeren.
Voor andere landen:
* onderwijsklimaat kan soms zeer verschillend zijn dan in NL (veel meer theorie, minder praktijk). Gedrag van docenten en medestudenten kunnen als heel anders ervaard worden.
* collegegeld is meestal tussen de 10.000 - 16.000 euro per jaar. (+ Studieschuld)
* opleiding is volledig in het Engels
* je moet ook de termen leren die in het desbetreffende land gebruikt worden (medisch- Hongaars, Bulgaars, Roemeens etc.) naast Engels/Latijn. Dit moet omdat je later contact zult hebben met patiënten, en die kunnen meestal geen Engels.
* extra kosten: boeken, huisvesting, reizen, eten, kleding, uitgaan etc.
* de opleiding duurt 6 jaar, en meestal kennen deze landen geen bachelor - mastersysteem dus je kunt niet naar 1,2,3 jaar naar NL komen om verder gnk te studeren.
Denk er dus heel goed over na. Mijn advies is: doe een alternatieve opleiding en probeer de zij-instroom. Dat lijkt me een veel logischer keuze....