abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142439420
Hi allemaal. Ik ben vandaag weeer uitgeloot voor Geneeskunde in Nederland. Ik studeer nu biofarmaceutische wetenschappen, maar dit is niet wat ik mn hele leven wil blijven doen. Ik ga nu de toelatingstest proberen in België, maar weet iemand nog andere plaatsen in het buitenland waar het mogelijk zou zijn om geneeskunde te studeren? Heb hier al een paar keer 1 plaats gelezen die vaak wordt genoemd, maar weet niet meer welke het nou precies was :@
pi_142439700
Overal? :{
-XOXO-
pi_142439702
Hoe bedoel je 'mogelijk'? In principe is het overal waar de opleiding aangeboden wordt mogelijk de opleiding te volgen.
pi_142441592
Riga denk ik.

Waar heb je decentraal gedaan?

[ Bericht 86% gewijzigd door Temple op 18-07-2014 14:17:18 ]
pi_142456120
Bulgarije/ roemenië wordt je sowieso toegelaten.
pi_142458150
Ik heb dit destijds ook overwogen, maar ik heb het uiteindelijk niet gedaan.
Je moet rekening houden met de volgende zaken:

Voor België

* onderwijsklimaat kan soms zeer verschillend zijn dan in NL (veel meer theorie, minder praktijk)
De geneeskunde opleiding in Belgie is veel meer theoretisch ingesteld dan de Nederlandse. Er zal minder nadruk liggen op de praktische kanten en communicatieve vaardigheden, en veel meer op de parate kennis. Er zijn relatief veel hoorcolleges in vergelijking met werkcolleges.

* Je zal ook meer uren moeten besteden aan de opleiding. Ook zul je de informatie in grote blokken moeten leren onthouden. Dit komt omdat bijna alle opleidingen zijn opgedeeld in semesters zul je 2 keer per jaar een groot blok krijgen met de examens. Meestal in januari en juni. Hier zul je weken voor moeten studeren.

Voor andere landen:

* onderwijsklimaat kan soms zeer verschillend zijn dan in NL (veel meer theorie, minder praktijk). Gedrag van docenten en medestudenten kunnen als heel anders ervaard worden.
* collegegeld is meestal tussen de 10.000 - 16.000 euro per jaar. (+ Studieschuld)
* opleiding is volledig in het Engels
* je moet ook de termen leren die in het desbetreffende land gebruikt worden (medisch- Hongaars, Bulgaars, Roemeens etc.) naast Engels/Latijn. Dit moet omdat je later contact zult hebben met patiënten, en die kunnen meestal geen Engels.
* extra kosten: boeken, huisvesting, reizen, eten, kleding, uitgaan etc.
* de opleiding duurt 6 jaar, en meestal kennen deze landen geen bachelor - mastersysteem dus je kunt niet naar 1,2,3 jaar naar NL komen om verder gnk te studeren.

Denk er dus heel goed over na. Mijn advies is: doe een alternatieve opleiding en probeer de zij-instroom. Dat lijkt me een veel logischer keuze....
pi_142506371
Was niet heel specifiek, sorry. Het was Riga, want dat had ik echt al heel vaak gelezen maar heb ik eigenlijk nooit naar gekeken. Ik weet dat in Belgíë er meer hoorcolleges zijn, maar dat heb ik nu ook met mijn studie en dat vind ik juist heel fijn. Veel uren erin steken maakt me ook niet uit, dat doe ik nu ook al. En ik heb liever mijn tentamens allemaal bij elkaar dan steeds apart. Weet dat dat wel heel zwaar is, maar ik ben beter in mezelf 1 keer twee maanden opsluiten om te leren dan elke keer weer.

Ik weet gewoon echt niet wat ik moet. De kans dat ik de toelatingstest van België haal is ook niet bijzonder groot, alhoewel ik met mijn studie natuurlijk wel veel biologie en scheikunde heb gehad dit jaar. En ik wil gewoon zo graag geneeskunde studeren.
pi_142506504
Wat heb je toen eigenlijk wel gedaan dan Festa94?
pi_142506583
quote:
0s.gif Op zondag 20 juli 2014 10:36 schreef bobbistraathof het volgende:
Wat heb je toen eigenlijk wel gedaan dan Festa94?
Ik heb een jaar gewacht, en toen heb ik me 100% gericht op decentrale selectie.
In september ga ik geneeskunde in Groningen studeren ;)
pi_142507128
quote:
1s.gif Op zondag 20 juli 2014 10:41 schreef Festa94 het volgende:

[..]

Ik heb een jaar gewacht, en toen heb ik me 100% gericht op decentrale selectie.
In september ga ik geneeskunde in Groningen studeren ;)
Ah gaaf man, gefeliciteerd! Vriend van mn studie is ook toegelaten daar! Decentraal Groningen wordt mn laatste optie komend jaar
pi_142520914
Polen schijnt momenteel "hot" te zijn voor buitenlandse studenten, misschien kan je daar eens de opties van geneeskunde van bekijken? Nadeel is wel dat het in het buitenland ligt, en de taal vrij lastig is voor Nederlanders, maar colleges e.d. heb je ook veel voor internationale studenten enndus volledig in het Engels. ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')