abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 19 juli 2014 @ 11:12:43 #101
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142472656
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 17:02 schreef vogeltjesdans het volgende:
Je vergeet alleen dat het ook wel eens een langere periode veel minder kan waaien. Dan is die opgeslagen energie zo op.
Maar dat zijn wel vaak de perioden dat er veel zon beschikbaar is.

Verder 'weet' ik van mijn winddeel dat vanaf Bf 5 er behoorlijk rendement is, pas bij Bf 11 en 12 is terugschakelen aan de orde. Omdat die molens hoog staan leveren ze het best wel vaak.

Wat ik in NL nog steeds mis is getijde energie. Tussen de waddeneilanden stroomt het behoorlijk. Nog redelijk goed voorspelbaar ook en de stille perioden zijn per stroomgat op een ander tijdstip. Is er ooit gerekend aan watermolens in die stroomgaten?
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
  zaterdag 19 juli 2014 @ 11:14:14 #102
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_142472688
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:44 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Uiteraard, en als voormalig werktuigkundige weet ik dan ook helemaal niets af van LUVO's, vliegas, frequenties, branders, filterhuizen, lurgi's, elmo pompen enz. Ja zo heten die dingen serieus.
Heb je de centrale Nijmegen gewerkt? (ik zie in je post historie je staan als TS over een 4daagse topic)
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 juli 2014 16:43 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Alle opbrengstberekeningen zijn op die hoge windsnelheden berekend. Met minder beaufort leveren ze ook op, maar dat is een stuk minder terwijl de kostenfactor (onderhoud, vervanging onderdelen, orginele productiekosten) hetzelfde blijft. Hoe minder het waait, hoe sneller je bij het punt komt waarbij je ze beter uit kunt zetten omdat de productieonderhoudskosten dan te hoog worden.
Dan zal TenneT, op basis van de verwachte en gemeten windsnelheid, een produktie afspraken moeten maken voor de windparken.
Als je dan, zonder reden, onbalans veroorzaakt zul je moeten betalen.
quote:
[..]

En dat is het verschil, bij windenergie ben je altijd afhankelijk van hoe hard het waait en bij brandstofcentrales regel je dat zelf. Dus ook als het even niet waait zal je altijd een vervangende brandstofcomponent nodig hebben die in de gevraagde behoefte voorziet.
Dat klopt en dat geldt voor zon ook.
En als het niet uit Nederland komt, dan wel uit Duitsland of Denemarken.
Voor fossiele centrales betekend dat een verdere flexibilisering van hun productie (of niet meer draaien). Daar worden ook slagen in gemaakt, zelfs de oude kolencentrales kunnen sneller op en af regelen dan men vroeger dacht.
quote:
[..]
<knip>
Volgens mij hebben we miljoenen kilometers die we in woestijnen vol kunnen zetten met zonnepanelen. Die dingen werken ook als het even bewolkt is, en overal op aarde schijnt wel ergens de zon.
Maar ook veel minder. Ieder beetje schaduw heeft daar ook gevolgen.
Dat zie ik meer in een concentrated solar power, dan in PV. Die heeft een thermische buffer zodat de productie door kan gaan bij een beetje schaduw.
Transportverliezen zijn ook niet verwaarloosbaar overigens
quote:
[..]

Je vergeet nulpuntenergie. Daar had Tesla het al over.
Ik wil me graag beperken tot de mogelijkheden waar de fysici het over eens zijn dat het bestaat. 8-)
quote:
[..]

De vorm maakt niet uit, mits je een efficiente energieconversie hebt.
Dat blijft een probleem.
Bij het opslaan gaat er altijd nog teveel energie verloren, ook in accu's (al was het maar in de warmte ontwikkeling bij laden en ontladen).
Het zou mooi zijn als je de overcapaciteit kunt opslaan en vervoeren (synthetisch aardgas, methanol, bijvoorbeeld).
Energetische rendementen zijn erg laag.
Pumped storage kan een optie zijn, ook voor Nederland (plan Lievense)
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  zaterdag 19 juli 2014 @ 11:25:40 #103
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_142472893
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 11:12 schreef BartNH het volgende:

[..]

Maar dat zijn wel vaak de perioden dat er veel zon beschikbaar is.

Verder 'weet' ik van mijn winddeel dat vanaf Bf 5 er behoorlijk rendement is, pas bij Bf 11 en 12 is terugschakelen aan de orde. Omdat die molens hoog staan leveren ze het best wel vaak.

Wat ik in NL nog steeds mis is getijde energie. Tussen de waddeneilanden stroomt het behoorlijk. Nog redelijk goed voorspelbaar ook en de stille perioden zijn per stroomgat op een ander tijdstip. Is er ooit gerekend aan watermolens in die stroomgaten?
Er draaien er al een paar. Maar die industrie is nog niet zo volwassen als die van de windturbines.
Weet niet of het ook "vissen gehaktmolens" zijn, zoals wind turbines ook beschuldigd worden van het zijn van vogel gehaktmolens.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  zaterdag 19 juli 2014 @ 11:35:06 #104
429353 roodborst
Eigenlijk oranje
pi_142473066
Gewoon gas uit Rusland halen.
  zaterdag 19 juli 2014 @ 11:53:44 #105
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142473417
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 juli 2014 11:25 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Er draaien er al een paar. Maar die industrie is nog niet zo volwassen als die van de windturbines.
Weet niet of het ook "vissen gehaktmolens" zijn, zoals wind turbines ook beschuldigd worden van het zijn van vogel gehaktmolens.
Kijk, er wordt dus aan gewerkt. Dat gehaktmolen valt wel mee denk ik. Het draait in water vrijwel altijd langzamer dan de stroming. Vis die daar niet voor weg kan komen is er toch al aan toe om opgegeten te worden. het enkele slachtoffer zal alsnog gewoon opgegeten worden dus heel veel invloed op het zeeleven zal het niet hebben.

Mooie ontwikkeling. Wat minder eindig en politiek afhankelijk dan gas uit Rusland.
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')