FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / NS trainneert FYRA onderzoek
Gabrunal_2013zondag 13 juli 2014 @ 12:02
ZOals ik al eerder riep, heeft de NS hier veel uit te leggen. De FYRA was in de basis geen slechte trein, de reden van allle problemen liggen hoogstwaarschijnnlijk ook niet bij AnsaldoBReda, maar meer bij de NL Overheid, de chantage van de Belgen (de Schemacker) ,de NS en de projectbegeleiding. Het is veelzeggend nu dat de NS uit alle macht probeert het onderzoek te dwarsbomen.

quote:
De parlementaire enquête rondom het Fyra-debacle begint twee maanden later dan gepland omdat de NS treuzelt met het aanleveren van de benodigde stukken. Dat staat zondag in de digitale versie van De Telegraaf.

De krant van wakker Nederland baseert zich op bronnen op het Binnenhof. Die zeggen dat de enquête eigenlijk in december 2014 moest beginnen, maar dat de enquêteleden niet genoeg tijd hadden om zich in te lezen. De NS deed namelijk erg moeilijk over het leveren van alle documenten.

Toen de NS eindelijk besloot alle stukken te overhandigen, leverde het spoorwegbedrijf containers vol stukken af, waardoor de commissie sindsdien verzuipt in de informatie.
http://www.powned.tv/nieu(...)_fyrainformatie.html

Dit is een bekende vertragingstactiek. Jammer dat we de treinen inmiddels niet meer hebben, want dit onderzoek zou wel eens verassende conclusies kunnen hebben.
Bombviszondag 13 juli 2014 @ 12:05
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:02 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
verassende conclusies
De treinen vliegen spontaan in de brand?
spectrumanalyserzondag 13 juli 2014 @ 12:14
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:05 schreef Bombvis het volgende:

[..]

De treinen vliegen spontaan in de brand?
klopt. Een V250-trein welke buiten dienst bij de watergraafsmeer stond, heeft daadwerkelijk spontaan in brand gestaan. De batterijen waren de oorzaak van de brand. de treinen vliegen spontaan in brand. er is meer dan 1 brand geweest.

ben benieuwd naar wat er boven water zal komen.
Surveillance-Fietszondag 13 juli 2014 @ 12:15
quote:
Toen de NS eindelijk besloot alle stukken te overhandigen, leverde het spoorwegbedrijf containers vol stukken af, waardoor de commissie sindsdien verzuipt in de informatie.
Het is ook nooit goed he...

Eerst te weinig / geen en dan weer teveel informatie. 8)7
Surveillance-Fietszondag 13 juli 2014 @ 12:16
Ze kunnen trouwens beter het treinentopic hier in PTA teruglezen tot 2006. Dan weten ze precies waar de fout zit. :')
Socioszondag 13 juli 2014 @ 12:16
Men had gewoon met ICE-3M moeten gaan rijden.
Gabrunal_2013zondag 13 juli 2014 @ 12:20
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:14 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

klopt. Een V250-trein welke buiten dienst bij de watergraafsmeer stond, heeft daadwerkelijk spontaan in brand gestaan. De batterijen waren de oorzaak van de brand. de treinen vliegen spontaan in brand. er is meer dan 1 brand geweest.

ben benieuwd naar wat er boven water zal komen.
De Dreamliner heeft ook problemen gehad met accu's. Alle nieuwe systemen hebben kinderziektes. Als je de V250 vergeliijkt met nieuwe treinen van andere fabrikanten, komt de V250 er helemaal zo slecht niet af.
Gabrunal_2013zondag 13 juli 2014 @ 12:21
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:16 schreef Socios het volgende:
Men had gewoon met ICE-3M moeten gaan rijden.
Als er 1 trein enorm problematisch is, is het die wel!! Zoek maar eens op problemen met de ICE. Bedenk je ook dat dit product al heel lang op de markt is!
Gabrunal_2013zondag 13 juli 2014 @ 12:26
Het gaat mij in dit topic niet om de discussie of de V250 nu slecht was of niet, want hoewel de naam Fyra slecht is, weten we ook dat dit door een enorme mediashow erom heen enorm is opgeklopt. Wat nu interessant is, is de rol van de NS, de Belgen en de overheid. Ik denk dat dit verhaal nog een lange staart gaat hebben, waar de NS probeert het zoveel mogelijk in de doofpot te stoppen. Ik zou die projectleiders wel eens willen horen. Die zullen echter wel een spreekverbod hebben.
Surveillance-Fietszondag 13 juli 2014 @ 12:29
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:26 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Het gaat mij in dit topic niet om de discussie of de V250 nu slecht was of niet, want hoewel de naam Fyra slecht is, weten we ook dat dit door een enorme mediashow erom heen enorm is opgeklopt. Wat nu interessant is, is de rol van de NS, de Belgen en de overheid. Ik denk dat dit verhaal nog een lange staart gaat hebben, waar de NS probeert het zoveel mogelijk in de doofpot te stoppen. Ik zou die projectleiders wel eens willen horen. Die zullen echter wel een spreekverbod hebben.
Heb je het hele proces vanaf het besluit om een HSL te nemen tot aan gisteren wel gevolgd? 8)7
Kentekenplaatzondag 13 juli 2014 @ 12:29
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:16 schreef Socios het volgende:
Men had gewoon met ICE-3M moeten gaan rijden.
Of met een TGV. Die hebben zichzelf allang bewezen. Maar nee, Nederland moest weer een trein met een eigen gezicht.

Wel een allejezus lelijk gezicht :')
Gabrunal_2013zondag 13 juli 2014 @ 12:31
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:29 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Heb je het hele proces vanaf het besluit om een HSL te nemen tot aan gisteren wel gevolgd? 8)7
Jazeker, de hele aanbesteding is niet goed aangelopen, hier heeft de politiek grote steken laten liggen. De kiem is hier gezaaid tot het fiasco, want de Belgen zochten al jaren aanleiding om het project te kunnen torpederen. Ik richt me in dit stuk op de periode nadat de aanbesteding al was gedaan.
Surveillance-Fietszondag 13 juli 2014 @ 12:33
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:31 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Jazeker, de hele aanbesteding is niet goed aangelopen, hier heeft de politiek grote steken laten liggen. De kiem is hier gezaaid tot het fiasco, want de Belgen zochten al jaren aanleiding om het project te kunnen torpederen. Ik richt me in dit stuk op de periode nadat de aanbesteding al was gedaan.
de belgen hebben enkel gedaan wat juist was, kappen met die onzin. Op geen enkele manier wisten die italianen waar te maken wat ze beloofd hadden. Schijnt met alles uit Italie te zijn. Kijk naar die helikopters voor Defensie. Vliegende Fyra's _O-
Gabrunal_2013zondag 13 juli 2014 @ 12:33
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:29 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Of met een TGV. Die hebben zichzelf allang bewezen. Maar nee, Nederland moest weer een trein met een eigen gezicht.

Wel een allejezus lelijk gezicht :')
Misschien had men bij de aanbesteding ook al kunnen concluderen dat een hogesnelheidstrein voor de NS helemaal niet nodig was en bv kunnen participeren in een bestaand project (bv thalys), wat dacht je hiervan. Nu is men toch ook helemaal van dat idee afgestapt. Het was een peperduur presitgeproject. De ICD (die overigens ook veel problemen geeft) is snel zat voor dat stukje binnen Nederland.
spectrumanalyserzondag 13 juli 2014 @ 13:11
zijn de problemen met de V250 stellen intussen eigenlijk al opgelost?
de stellen staan nog altijd op de dijksgracht.
#ANONIEMzondag 13 juli 2014 @ 13:20
Er zijn nog heel af en toe ritjes 's nachts van Dijksgracht naar Maarn Goederen met die dingen. Om roestvorming aan de wielen te voorkomen meen ik.
Gabrunal_2013zondag 13 juli 2014 @ 13:30
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:33 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

de belgen hebben enkel gedaan wat juist was, kappen met die onzin. Op geen enkele manier wisten die italianen waar te maken wat ze beloofd hadden. Schijnt met alles uit Italie te zijn. Kijk naar die helikopters voor Defensie. Vliegende Fyra's _O-
Is het pakket van eisen aan de Italianen wel realistisch geweest en zijn die niet steeds aangepast. Hoeveel afhankelijkheid was er met andere partijen en systemen (bv tav het Europese veiligheidssysteem) Wat waren de werkelijke beweegredenen van alle stakeholders. Hoe groot waren de problemen nu echt, wat waren de oorzaken... Het is natuurlijk heel makkelijk om alle problemen op de Italiaanse fabrikant af te schuiven, ik weet zeker dat dit absoluut niet terecht is en de houding van de NS mbt dit onderzoek bevestigt dit alleen maar.
Gabrunal_2013zondag 13 juli 2014 @ 13:32
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 13:11 schreef spectrumanalyser het volgende:
zijn de problemen met de V250 stellen intussen eigenlijk al opgelost?
de stellen staan nog altijd op de dijksgracht.
Interessant! Ik dacht dat ze al naar Italië waren. Als er een nieuwe regering hier komt en de NS top wordt aangepakt zou het denk ik goed zijn om nog eens te kijken of die treinen toch niet alsnog kunnen worden ingezet. Het belangrijkste obstakel hier heet namelijk "gezichtsverlies."
Surveillance-Fietszondag 13 juli 2014 @ 13:34
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 13:32 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Interessant! Ik dacht dat ze al naar Italië waren. Als er een nieuwe regering hier komt en de NS top wordt aangepakt zou het denk ik goed zijn om nog eens te kijken of die treinen toch niet alsnog kunnen worden ingezet. Het belangrijkste obstakel hier heet namelijk "gezichtsverlies."
Je vergeet voor het gemak even dat die treinen niet in te zetten zijn?
Gabrunal_2013zondag 13 juli 2014 @ 13:35
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:33 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

de belgen hebben enkel gedaan wat juist was, kappen met die onzin. Op geen enkele manier wisten die italianen waar te maken wat ze beloofd hadden. Schijnt met alles uit Italie te zijn. Kijk naar die helikopters voor Defensie. Vliegende Fyra's _O-
De Belgen hebben dit project nooit een kans gegeven en alleen maar een aanleiding gezocht om het project maar te kunnen torpederen. Vanuit hun oogpunt ook logisch gezien het overheidsbelang in het thalys project, De besluitvorming bij de Belgen is ook interessant om eens tegen het licht te houden natuurlijk.
Gabrunal_2013zondag 13 juli 2014 @ 13:39
quote:
10s.gif Op zondag 13 juli 2014 13:34 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Je vergeet voor het gemak even dat die treinen niet in te zetten zijn?
Als de treinen voldoen, waarom dan niet. Ik begreep dat er alleen nog "minors" op te lossen waren. De Belgen mogen de treinen niet weigeren als deze aantoonbaar aan alle eisen voldoen. Ze zullen het wel uit alle macht tegen proberen te houden, maar dit spel moet men dan ook hard durven spelen. (desnoods via het europees gerechtshof) Ik vind het onverteerbaar dat de Belgen nu over de rug van de Nederlandse belastingbetaler financieel profiteren van het smerige spel dat zij gespeeld hebben. Ik geeft toe dat de Belgen het slim gedaan hebben, maar ook erg zwak van Nederland dat de Scheemaecker en co niet op zijn plaats zijn gezet.
Peterzondag 13 juli 2014 @ 13:48
'minors' als loszittende bodemplaten en afvallende deuren? tja...
Kentekenplaatzondag 13 juli 2014 @ 13:50
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 13:39 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Als de treinen voldoen, waarom dan niet. Ik begreep dat er alleen nog "minors" op te lossen waren. De Belgen mogen de treinen niet weigeren als deze aantoonbaar aan alle eisen voldoen. Ze zullen het wel uit alle macht tegen proberen te houden, maar dit spel moet men dan ook hard durven spelen. (desnoods via het europees gerechtshof) Ik vind het onverteerbaar dat de Belgen nu over de rug van de Nederlandse belastingbetaler financieel profiteren van het smerige spel dat zij gespeeld hebben. Ik geeft toe dat de Belgen het slim gedaan hebben, maar ook erg zwak van Nederland dat de Scheemaecker en co niet op zijn plaats zijn gezet.
De Belgen hebben groot gelijk!! AnsaldoBreda deed niks of weinig om de problemen op te lossen en daarbij werden deadlines steeds ruim overschreden. Denemarken heeft ook treinen van AnsaldoBreda en die hebben ook allerhande problemen die maar niet opgelost worden.
Gabrunal_2013zondag 13 juli 2014 @ 14:50
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 13:48 schreef Peter het volgende:
'minors' als loszittende bodemplaten en afvallende deuren? tja...
Tja, het pr praatje van de Scheemaecker heeft goed gewerkt en velen zijn hierin getrapt. Wat er nu echt allemaal van waar, wat de oorzaken zijn is en hoe dat zich verhoudt met andere vergelijkbare projecten moet nog blijken!
Peterzondag 13 juli 2014 @ 15:17
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 14:50 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Tja, het pr praatje van de Scheemaecker heeft goed gewerkt en velen zijn hierin getrapt. Wat er nu echt allemaal van waar, wat de oorzaken zijn is en hoe dat zich verhoudt met andere vergelijkbare projecten moet nog blijken!
Moet blijken? Het rapport van een onafhankelijk onderzoeker is al lang bekend. En dat is niet bepaald rooskleurig over de treinen..
Gabrunal_2013zondag 13 juli 2014 @ 15:39
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 15:17 schreef Peter het volgende:

[..]

Moet blijken? Het rapport van een onafhankelijk onderzoeker is al lang bekend. En dat is niet bepaald rooskleurig over de treinen..
Die rapporten waar men mee schermt hecht ik niet al te veel waarde aan. De opdrachtgever betaalt voor de gewenste uitkomst en die opdrachtgever was in dit opzicht enorm vooringenomen. Met andere woorden. De uitkomst stond van tevoren al vast, want anders zouden De Scheemaecker en co. gezichtsverlies leiden en zou er er wellicht niet de gewenste uitkomst zijn (het killen van de Fyra) Van enige "onafhankelijkheid" is dan ook geen sprake. Je kunt het een beetje vergelijken met het "onafhankelijke" rapport dat Wilders over de EU liet doen.

Overigens ligt het ook aan de manier waarop je het rapport uitlegt. In de conclusies van het rapport staat gewoon keihard dat de treinen voldoen aan de gestelde specificaties en waar de treinen niet voldeden dit is geaccepteerd door de opdrachtgever, of dat het om hele kleine punten gaat.

bron: http://www.bigwobber.nl/w(...)/10/documentV250.pdf

[ Bericht 4% gewijzigd door Gabrunal_2013 op 13-07-2014 15:45:10 ]
derLudolfzondag 13 juli 2014 @ 19:36
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 13:48 schreef Peter het volgende:
'minors' als loszittende bodemplaten en afvallende deuren? tja...
Probleem van die bodemplaten zie ik niet echt ik... Als je voldoende LocTite en/of borgmoeren gebruikt moet het toch muurvast te zetten zijn...
derLudolfzondag 13 juli 2014 @ 19:41
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 12:21 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Als er 1 trein enorm problematisch is, is het die wel!! Zoek maar eens op problemen met de ICE. Bedenk je ook dat dit product al heel lang op de markt is!
Heb ik nog nooit wat van gelezen. Blijkbaar had Die Bahn blijkbaar wel de wil om er een bruikbaar product van te maken.

Er van uit gaande draaistellen, frames, elektromotoren etc goed zijn, moet er toch met wat goede wil een bruikbaar geheel van te maken zijn...
Osiris024zondag 13 juli 2014 @ 19:48
trainneert is dit een bewuste grap ? :D
Sounddragonzondag 13 juli 2014 @ 20:05
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 19:48 schreef Osiris024 het volgende:
trainneert is dit een bewuste grap ? :D
Ik denk zomaar van niet, want dan had TS wel 'Treinneert' of 'Treineert' getijpt :+
Osiris024zondag 13 juli 2014 @ 20:07
quote:
12s.gif Op zondag 13 juli 2014 20:05 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik denk zomaar van niet, want dan had TS wel 'Treinneert' of 'Treineert' getijpt :+
Train / Trein is uiteraard zeer verschillend....
Sounddragonzondag 13 juli 2014 @ 20:09
quote:
0s.gif Op zondag 13 juli 2014 20:07 schreef Osiris024 het volgende:

[..]

Train / Trein is uiteraard zeer verschillend....
Ja, net als die zoefzoeftreinen, die zijn ook nogal verschillend.

Shall we go ontopic again? before it derails? O-)
Socioszondag 13 juli 2014 @ 20:15
quote:
14s.gif Op zondag 13 juli 2014 20:09 schreef Sounddragon het volgende:
Ja, net als die zoefzoeftreinen, die zijn ook nogal verschillend.

Shall we go ontopic again? before it derails? O-)
Erg hè, een extra topic over treinen in PTA :')

Dit is gewoon een goed topic!

Goed punt dat TS aankaart.
Sounddragonzondag 13 juli 2014 @ 20:21
quote:
1s.gif Op zondag 13 juli 2014 20:15 schreef Socios het volgende:

[..]

Erg hè, een extra topic over treinen in PTA :')

Dit is gewoon een goed topic!

Goed punt dat TS aankaart.
Ik zeg toch niks, huilie :*