abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142166071
Ik heb een vraagje. Ik ben student en heb een hekel aan afwassen, en zag op marktplaats een mini vaatwasser staan. Nu dacht ik, eens kijken of ik die kan aansluiten.

Het liefst wil ik 'm op het aanrecht zetten in mn keukentje. Alleen heb ik daar alleen maar mijn keukenkraan (zie foto hieronder) en wasbak. Nu maakt het mij niet zo heel veel uit of het er allemaal netjes uit ziet (want het staat nu regelmatig zo vol met afwas dat het toch niet netjes is), dus ik vroeg me af of ik die mini vaatwasser dan niet gewoon links van de kraan op het aanrecht kan zetten, de afvoerslang wanneer ik hem gebruik in de gootsteen kan leggen en wanneer ik hem ga gebruiken de waterslang op de een of andere manier op m'n kraan kan zetten?

Dus een oplossing waarbij ik wanneer nodig de wateraanvoer op m'n kraan kan aansluiten, en wanneer niet nodig die slang gewoon in de vaatwasser opberg, oid.

Plaatje van de kraan in kwestie:

Ik heb een stopcontact die op een aparte groep zit daar links, daar zit ook mijn combi magnetron op, maar zolang ik deze twee dan niet tegelijk aanzet zou dat geen probleem moeten zijn toch?

Alvast heel erg bedankt, ik heb wel wat zitten googelen maar kwam daar vooral oplossingen tegen voor op van die kraantjes waar je je wasmachine op aan kan sluiten. Zo'n kraantje heb ik in de badkamer wel, alleen zit daar mijn wasmachine al op en heb ik daarop ook nog een droger staan. Dus daar kan ik 'm helaas niet kwijt!
pi_142166289
Onder het aanrecht, waar de kraan vastgekoppeld wordt met een slang zou ik een T-stuk zetten. Dan heb je kraanaansluiting én een voor je mini vaatwasser. Afvoer zou je gewoon in de wasbak kunnen laten lopen, zo ging dat bij ons ook.
pi_142166432
Mijn ervaring is dat die krengen voor geen meter werken, maar je kunt hem inderdaad beter aansluiten onder je aanrecht en niet aan je kraan :P
blablablabla
pi_142166491
die dingen werken niet, gaat je veel meer tijd kosten om alles schoon te krijgen.
pi_142166848
Haha oké, dat is ook wel handig om te weten ja. Hebben jullie dan alleen negatieve ervaringen met mini-vaatwassers of met vaatwassers in het algemeen?

Ik hoopte juist dat er een makkelijke oplossing was voor het aansluiten, aangezien ik vreselijk atechnisch ben maar ook in een studentenhuis woon waar ik niet zo veel mag veranderen (aan de aansluitingen zitten, o.a.). Dus vandaar mijn vraag of ik hem evt aan mijn keukenkraan zou kunnen hangen, daarvan weet ik zeker dat het mag :)
pi_142167405
je kan twee dingen doen,

de perlator ( dat is dat ding aan het eind van je kraan ) los schroeven, ((doe je voorzichtig met waterpomptang en doekje om chroom niet te beschadigen) en op die schroefdraad een aansluiting schroeven waar je je vaatwassertje op aansluit ( even de perlator meenemen naar een goede sanitair-winkel) of de tuit er helemaal afschroeven ( moer tussen de kranen) en hetzelfde doen

nadeel is wel dat je in beide gevallen je kraan niet kan gebruiken

voordeel dat je hem met heet water kan vullen

ander optie zoals al gezegd, T-koppeling in leiding onder aanrechtblad met aparte kraan, dan kan je wel je kraan blijven gebruiken
pi_142167738
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 12:43 schreef sijs het volgende:
je kan twee dingen doen,

de perlator ( dat is dat ding aan het eind van je kraan ) los schroeven, ((doe je voorzichtig met waterpomptang en doekje om chroom niet te beschadigen) en op die schroefdraad een aansluiting schroeven waar je je vaatwassertje op aansluit ( even de perlator meenemen naar een goede sanitair-winkel) of de tuit er helemaal afschroeven ( moer tussen de kranen) en hetzelfde doen

nadeel is wel dat je in beide gevallen je kraan niet kan gebruiken

voordeel dat je hem met heet water kan vullen

ander optie zoals al gezegd, T-koppeling in leiding onder aanrechtblad met aparte kraan, dan kan je wel je kraan blijven gebruiken
Dank voor je antwoord!

Ik heb net even geprobeerd, maar krijg de perlator ook me de hand vrij makkelijk van m'n kraan afgeschroefd. Dan zou het dus een mogelijkheid zijn om verloopstuk daar op te schroeven, waar ik de vaatwasser op aan zou kunnen sluiten. Zou ik dan niet ook gewoon de aansluiting van de vaatwasser eraf kunnen halen als ik hem niet gebruik en dan gewoon mijn kraan met dat verloopstukje erop gewoon als kraan gebruiken? Dat zou de ideale oplossing zijn namelijk :-). Dan kan ik én de vaatwasser erop aansluiten, én kan ik 'm gewoon als kraan gebruiken als ik de vaatwasser niet gebruik.
Dat 't lelijk staat zit ik niet zo mee namelijk, en ik zal 'm toch maar 1x per dag gebruiken dus dat ik er dan wat extra's voor moet doen met aansluiten/afhalen maakt me ook niet zoveel uit.
pi_142169374
OMG heb je zoveel afwas ofzo. Kook je elke dag een 4 gangen menu??
Was gewoon je bordjes en kopjes af, of eet en drink van plastic bestek!!
5 Ferrari's op videoband!
pi_142169781
Niet dat het er iets toe doet, maar ik woon praktisch gezien samen en zowel mijn vriend als ik eten ontbijt, lunch en avondeten thuis. Daarnaast kan ik een aantal dingen niet eten dus hebben we voor het avondeten regelmatig een extra pan nodig. Dus ja, dat is elke dag redelijk wat afwas. Daarnaast mag ik door een polsblessure op dit moment niet afwassen, maar ook al zou ik dat wel mogen, vind ik t gewoon chill als een machine dat voor me kan doen.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:06:47 #10
26374 made
..made by made..
pi_142170294
Gardena koppeling
Lurkt !
pi_142170371
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 12:53 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Dank voor je antwoord!

Ik heb net even geprobeerd, maar krijg de perlator ook me de hand vrij makkelijk van m'n kraan afgeschroefd. Dan zou het dus een mogelijkheid zijn om verloopstuk daar op te schroeven, waar ik de vaatwasser op aan zou kunnen sluiten. Zou ik dan niet ook gewoon de aansluiting van de vaatwasser eraf kunnen halen als ik hem niet gebruik en dan gewoon mijn kraan met dat verloopstukje erop gewoon als kraan gebruiken? Dat zou de ideale oplossing zijn namelijk :-). Dan kan ik én de vaatwasser erop aansluiten, én kan ik 'm gewoon als kraan gebruiken als ik de vaatwasser niet gebruik.
Dat 't lelijk staat zit ik niet zo mee namelijk, en ik zal 'm toch maar 1x per dag gebruiken dus dat ik er dan wat extra's voor moet doen met aansluiten/afhalen maakt me ook niet zoveel uit.
dat is geen enkel probleem
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:10:19 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_142170406
Ik las keukenraam
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:12:31 #13
45206 Pietverdriet
pi_142170467
Onder je keukenkastje de leiding van je koudwater onderbreken, met knelkoppelingen een extra kraan erop zetten voor de vaatwasser.
Als je niet weet wat je doet, ff laten doen door iemand die dat wel weet.
pi_142170495
Haha, ja een vaatwasser aansluiten op een keukenraam lijkt me een wat grotere uitdaging..

Sijs, thanks voor je antwoord! Dan ga ik dat even regelen :). Dat het niet de meest mooie oplossing is kan me niet zo veel schelen, het is wel degene waarbij ik alles zelf kan doen en niet met de leidingen hoef te gaan klooien :)
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:14:16 #15
45206 Pietverdriet
pi_142170526
Water, gas en electra moet je goed doen of laten. Als het misgaat loopt het snel erg uit de klauwen
pi_142170587
En hoe ga je de waterafvoer maken voor het vuile water?
pi_142170708
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:15 schreef Ferrari_Tape het volgende:
En hoe ga je de waterafvoer maken voor het vuile water?
Zoals ik in de beginpost had aangegeven: de slang in de gootsteen leggen als ik 'm gebruik. Hij zou dan namelijk direct naast de gootsteen komen te staan.

Hij hoeft voor mij dus niet per se continu aangesloten zijn, ik vind 't geen probleem om de wateraanvoer via de oplossing van Sijs op m'n kraan aan te sluiten als ik hem ga gebruiken en dan op dat moment de afvoerslang in de gootsteen te leggen, en dan als hij weer klaar is de slangen weer op de vaatwasser te leggen.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:22:27 #18
255486 ukker
Jezweetzelf
pi_142170817
Koop een prikkraan, hiermee kun je eenvoudig een tweede wateraansluiting maken op de bestaande leiding.
pi_142170854
Ik zou gewoon een permanente aan en afvoer laten maken.

Als je al geen zin hebt in de afwas, heb je al helemaal geen zin om telkens slangen aan- en los te koppelen.
Je zal de vuile vaat op de aanrecht zetten en zuchten van ''pfff weer die slangen aansluiten, doe ik straks wel''. En voor je het weet staat je aanrecht torenhoog vuile pannen.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 14:25:16 #20
45206 Pietverdriet
pi_142170937
Dit moet je goed (laten) doen of niet doen
pi_142171005
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:23 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Ik zou gewoon een permanente aan en afvoer laten maken.

Als je al geen zin hebt in de afwas, heb je al helemaal geen zin om telkens slangen aan- en los te koppelen.
Je zal de vuile vaat op de aanrecht zetten en zuchten van ''pfff weer die slangen aansluiten, doe ik straks wel''. En voor je het weet staat je aanrecht torenhoog vuile pannen.
Zoals ik hierboven al heb aangegeven, woon ik in een studentenhuis en mag ik geen wijzigingen in de leidingen maken. Dus dat is gewoon geen optie. Het is ofwel kiezen voor de oplossing van Sijs en dan de slangen aan en afkoppelen, ofwel geen vaatwasser.

Pietverdriet, waarom zou een oplossing zoals Sijs noemde niet kunnen?
Dat het er minder mooi uitziet en minder praktisch is dan gewoon een vaste af en aanvoer, maakt me niet uit. Zou jij het niet doen op de manier van Sijs om één van die redenen, of om een andere reden (slecht functioneren oid)?
  vrijdag 11 juli 2014 @ 15:01:21 #22
45206 Pietverdriet
pi_142172115
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 14:26 schreef vlindertje89 het volgende:

[..]

Zoals ik hierboven al heb aangegeven, woon ik in een studentenhuis en mag ik geen wijzigingen in de leidingen maken. Dus dat is gewoon geen optie. Het is ofwel kiezen voor de oplossing van Sijs en dan de slangen aan en afkoppelen, ofwel geen vaatwasser.

Pietverdriet, waarom zou een oplossing zoals Sijs noemde niet kunnen?
Dat het er minder mooi uitziet en minder praktisch is dan gewoon een vaste af en aanvoer, maakt me niet uit. Zou jij het niet doen op de manier van Sijs om één van die redenen, of om een andere reden (slecht functioneren oid)?
Omdat je met water en stroom werkt en je dan geen prutswerk moet doen, gevaarlijk.
  vrijdag 11 juli 2014 @ 15:12:35 #23
419174 BartNH
30 jaar na 1984?
pi_142172520
Ik gebruik al 20 jaar mini vaatwassers. Er zit wel verschil tussen de merken en je moet vooral opletten niet te veel zeep te gebruiken. De fabrikanten doen vaak dezelfde doseerunits in kleine als in grote machines. overdoseren van zeep is verstoppen en vervuilen.

Je afvoer in de gootsteen is niet prettig denk ik maar nog wel te doen. in ieder geval blijft je sifon lekker schoon met een regelmatige spoelbeurt. let er wel op dat ie niet een keer naast de gootsteen zit want dat kost je een vloer.

Aanvoer met een houtje touwtje constructie zou ik nooit doen. Voor onder de 15 euro materiaal kosten heb je een extra kraan waar je huisbaas echt niet over gaat zeuren. Het plaatsen van die kraan moet je inderdaad iemand voor vinden maar het is simpeler dan een raket naar de maan sturen..
crowdfundingpolicy: Mijn spaargeld mag kansen bieden aan anderen, niet ze in de afgrond duwen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')