abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142130635
Ik heb de trap behoorlijk goed schoon (vloerbedekking, tacks, foamondervloer, 2 soorten lijm, afbeit en afkrabben), nog even laatste rommeltjes. Het is een naaldboom trap, ik denk vuren. Redelijk zacht dus.
Wat ik wil: Hout... Dus geen dekkende laag.
(Als al mijn pogingen en ideeen falen knal ik het wit met Rubbol)
Ik wil géén vergeling. Vind hout mooi, leeft, stof is minder zichtbaar en de rondrennende katten trekken in ieder geval dan geen houten krassen in de dekverf.

Olie
Nadeel: lijkt me niet sterk genoeg voor het specifieke 'loop/slijtgedrag' op een trap. Risico op ongelijkmatig intrekken. Nooit meer overschilderbaar. Voordeel is wel, dat krassen kleurloos zijn.

Beits
Euh,... voordeel: kan de kleuring beetje sturen. Er zal een toplak opmoeten? Verder ben ik niet zo heel bekend met beits eigenlijk.

Transparante lak:
Tricky, ben sterk voorstander van alkydverfen, maar ik begrijp voor witte lakken binnen dat acryl beter is... Iets met watergedragen polyurethaan acryl... oid. Dit tegen het vergelen. Maar of dit afdoende is? Vergeeld het hout zelf ook niet?

Hout mag eventueel white wash (want op midden verdieping) of naar gerookt eiken (want begane grond) zolang het maar niet geel wordt! Bah...

En omdat er altijd een kans op raar gedrag is... beits die vlekkerig intrekt, lak die wolkt of geelt, zou ik de optie "wit verfen" niet gelijk overboord willen gooien.

Dus backup plan B is, volledig wit aflakken.
(En backup C is de fik erin)

Alle tips zijn welkom.
pi_142130745
ik heb mijn trap ( marantihout) met teakolie bewerkt , gewoon opbrengen met een doek en dan uitwrijven
dit doe ik elk jaar een keer en ziet er gewoon goed uit
en geen vlekken door onregelmatig inwrijven
nadeel van lak is dat het glad word, en het is en blijft een trap
dan zou je er van die rubbertjes in moeten frezen, wat ik dus ook heb
pies on joe toe
pi_142131007
Ow... en anders eiken overzettreden, van die Cando dingen...
Voordat ik de fik erin zou steken...
pi_142131034
Vlekken risico is er toch een beetje: ik heb immers een geschiedenis van dat er lijm op heeft gezeten.
pi_142131102
En de gladde lak is tegen te gaan door een stroeve lak, (traplak) frezen inderdaad (vind ik minder mooi) of van die 'plak'strips...
pi_142133251
Je kunt kleurbeitsen maar ik betwijfel of dat een mooi resultaat geeft op een trap met zo'n verleden.
Dit kun je vervolgens wel aflakken met een watergedragen pu lak als toplaag.

Let op dat de witte pigmenten bij whitewash ook gaan vergelen.

Als je de trap witlakt, kan eventueel ook met een dekkende pu lak, weet dan wel dat je blijft schoonmaken. Je ziet er echt alles op en ik zou het nooit weer doen.

c_/
met een koekje
pi_142136493
Ik zal zo een foto plaatsen... trap is redelijk goed schoon, maar ja, de lijmlaag heeft soms exact de kleur als het hout. Misschien (tijdelijk) beetje vochtig maken, dan zie ik het waarschijnlijk beter.

Idee is nu toch kleurbeits... en dan inderdaad blank aflakken. Alles watergedragen PU versterkt.

Dat van de witte pigmenten vind ik een goede opmerking! Misschien even goed zoeken of alternatief voor kleur?

Als ik me nu richt op een goede niet verkleurende transparante lak geschikt voor trap...
Kom je al snel bij Glitsa terecht... maar misschien zijn er betere opties? Prijs is niet van belang, die paar tientjes meer betaal ik met liefde.
pi_142139889
Glitsa is wat gelig van zichzelf, hou daar dan wel rekening mee.
pi_142144908
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 10:30 schreef jack4ya het volgende:
Ik heb de trap behoorlijk goed schoon (vloerbedekking, tacks, foamondervloer, 2 soorten lijm, afbeit en afkrabben), nog even laatste rommeltjes. Het is een naaldboom trap, ik denk vuren. Redelijk zacht dus.
Wat je er ook op smeert: de zachte ondergrond houd je en zal verwering van de verf/beits/olielaag versnellen. Tip: harde houten bovenlaag erop.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_142160398
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 13:55 schreef jack4ya het volgende:
Ik zal zo een foto plaatsen... trap is redelijk goed schoon, maar ja, de lijmlaag heeft soms exact de kleur als het hout. Misschien (tijdelijk) beetje vochtig maken, dan zie ik het waarschijnlijk beter.

Idee is nu toch kleurbeits... en dan inderdaad blank aflakken. Alles watergedragen PU versterkt.

Dat van de witte pigmenten vind ik een goede opmerking! Misschien even goed zoeken of alternatief voor kleur?

Als ik me nu richt op een goede niet verkleurende transparante lak geschikt voor trap...
Kom je al snel bij Glitsa terecht... maar misschien zijn er betere opties? Prijs is niet van belang, die paar tientjes meer betaal ik met liefde.
Mijn advies is al jaren hetzelfde: TRAE LYX
http://www.parketlak.nl/nl/houtwijzer/
Beste lak die er is.

Ze hebben ook een anti-slippasta in het assortiment:
http://www.parketlak.nl/nl/antislip-pasta/

Ik zie dat ze ook kleurbeitsen hebben, daar heb ik geen ervaring mee.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 11 juli 2014 @ 08:23:24 #11
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_142161234
Glitsa gelig? Dat wist ik niet, dank je wel. Schijnt na vier dagen wel uitgehard te zijn, mij was verteld 14 dagen. (Bij de verfboer) en kwam toen met:

TraeLyx die hij als 2K afwerking adviseerd... (wel wat bewerkelijk, gezien de werktijd van 2 uur, en misschien niet perse nodig qua 'droogtijd'.)

Maar van deze word ik best enthousiast > http://www.parketlak.nl/n(...)naturel-extreme_667/

Zit ik alleen nog met de verkleuring van het hout zelf. Hoe kom ik er achter wat mogelijke vergeling bij wit pigmenten veroorzaakt. Is dat standaard, of afhankelijk een reactie met bijv het hout? En misschien is "noten" beits kleur ook een goede... Het geel wat er dan eventueel doorheen komt, zal icm met noten dan 'beter' ogen dan een vergeelde whitewash. (Hoewel een nietvergeelde whitewash nog steeds mijn voorkeur heeft.)

Zal eens kijken of ik Traelyx kan bellen. :)
pi_142161421
Bij mijn weten; wit vergeeld. Met name door invloed van zonlicht.
Wij gaan onze trap ook schilderen, ik zit te denken aan zwarte reden, of heel donker noten/wengé en dan de schopborden en trapbomen wit :Y

c_/
met een koekje
  vrijdag 11 juli 2014 @ 09:26:51 #13
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_142162066
(Donker)noten/wengé is inderdaad ook iets waar we mee spelen... Niet dekkend zwart want dan zie je alsnog alles liggen (stofjes).

En juist gebrek aan zonlicht vergeeld... donkervergeling...

Interieur/kleur technisch bij ons is een beetje lastig:
Beneden verdieping is een matte gerookt eiken houten vloer, interieur verder zwart/wit en een chocobruin... Dus dan zou de traptrede best donker mogen (noten of zelfs donkerder.)

De middenverdieping heeft white wash laminaat... en de zolder gelakte witte houten vloer. Dus van beneden naar boven wordt het letterlijk steeds lichter in huis.

Qua rust zou ik de trappen dan het liefst in één stijl zien... :|
pi_142178900
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 juli 2014 08:23 schreef jack4ya het volgende:

Zal eens kijken of ik Traelyx kan bellen. :)
Heb ik een keer gedaan, dus het kan!
Ik had een vloer in de olie gezet, wat een ramp. Dus ik wou weten of ik het kon overlakken. Mits goed voorbereid kon dat, en alles kwam goed.

Hoe dan ook: ben benieuwd wat het gaat worden :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 13 juli 2014 @ 08:35:40 #15
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_142234360
Mr. Traelyx gaf aan dat de extreme matte lak eigenlijk beter geschikt is voor hardhout en raadde de matte 2K lak aan. Dat was wel jammer...

Hij gaf aan het kan wel, het gebeurt ook wel (op zachthout dus) maar ik adviseer het niet... Maar hij zei er ook eerlijk bij dat de project 2K lak toch echt een laag erop is, en de andere extreem, matte lak 'onzichtbaar' is en als ik de laklaag echt niet mooi vind, tja,... kies dan desondanks toch voor de extreem matte lak. (Het oog wil ook wat... van die strekking).

Ergens vind ik witte trappen ook erg mooi, maar jeetje, je gaat echt alles zien er op.

De bovenste trap is open en wit en wordt veel minder belopen, dus misschien wel een mooie test (stair)case...

Aaargh.
  zondag 13 juli 2014 @ 08:39:43 #16
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_142234379
Foto? O-)
Ik wil ook graag onze trap onder handen nemen, maar krijg mijn man niet overtuigd... ;).
KuikenGuppy
  zondag 13 juli 2014 @ 09:24:04 #17
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_142234568
Foto mapje via Copy
https://copy.com/6mvp6hST0KKJ

(en mochten jullie Copy handig vinden, doe mij en vooral jezelf een plezier want extra GB'tjes)
Laat even weten voor de link, denk niet dat het netjes is om het zo te plaatsen

[ Bericht 21% gewijzigd door jack4ya op 13-07-2014 09:31:42 ]
  zondag 13 juli 2014 @ 09:26:48 #18
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_142234585

[ Bericht 65% gewijzigd door jack4ya op 13-07-2014 09:31:49 ]
pi_142234629
Vergeet niet dat dit hout snel deukt en je de hoeken/randen er van af gaat lopen op den duur. Daarvoor zit die laag er ook over.
  zondag 13 juli 2014 @ 09:39:43 #20
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_142234656
True... maar is dat niet bij iedere afwerking? Enig verschil is dat sommige lakken elastischer zijn. (dus dat is wel verstandiger om te gebruiken dan) Maar ik verwacht niet dat een lak een houtsoort sterker maakt. Ja, misschien na véle lagen.
Of schat ik dat verkeerd in?
pi_142673329
  donderdag 24 juli 2014 @ 15:22:36 #22
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_142682090
Ziet er goed uit!!!
Wat een immens grafwerk moet dat geweest zijn.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  donderdag 24 juli 2014 @ 18:26:20 #23
335643 faptist
Maakt fouten
pi_142688944
Geen tips, maar wel mijn complimenten voor het gedane werk!
Dit getuigt echt van doorzettingsvermogen. Ziet er nu al mooi uit!
pi_142689163
Goed werk :)

Een goede parketlak is de enige manier... olie en wax op vuren wordt een drama... zacht als de pest. Lak versterkt het wel.

Straks mijn trap ook doen, die gaat in de crème lak... en daarna een of een paar keer in de blanke parketlak denk ik.

Als ik een traploper neem dan alleen maar in de lak.
Laat die handjes wapperen!
pi_142697064
Dank dank... het is ook echt al mooi nu. Nu nog de juiste beitskleur vinden. Da's nog niet zo makkelijk. Wel cetabever, de witte was mooi film vormend, de leem is raar paars (WTF!)

En qua toplaag: ik loop ontzettend te dubben: de opties zijn:
1) knetterharde 2k lak, want sterk, maar risico op barsten door zachtere ondergrond.
2) een elastischere 1k vloer lak, zachter, geen barsten, maar ook put/deuk gevoeliger. Nu vind ik dat niet onmiddelijk een drama. Maar ik heb ook twee sprintende katten met nagels.

Bij voorkeur Traelyx want hopelijk helderder dan Glitsa...

En wat echt heel heel flauw was: dat je mouse begeeft het bij de laatste trede en je dus een nieuwe mouse koopt. Foeteren omdat: de nieuwe muis 1000x beter is! Laatste trede... verdorie!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')