Ik heb de trap behoorlijk goed schoon (vloerbedekking, tacks, foamondervloer, 2 soorten lijm, afbeit en afkrabben), nog even laatste rommeltjes. Het is een naaldboom trap, ik denk vuren. Redelijk zacht dus.
Wat ik wil: Hout... Dus geen dekkende laag.
(Als al mijn pogingen en ideeen falen knal ik het wit met Rubbol)
Ik wil géén vergeling. Vind hout mooi, leeft, stof is minder zichtbaar en de rondrennende katten trekken in ieder geval dan geen houten krassen in de dekverf.
Olie
Nadeel: lijkt me niet sterk genoeg voor het specifieke 'loop/slijtgedrag' op een trap. Risico op ongelijkmatig intrekken. Nooit meer overschilderbaar. Voordeel is wel, dat krassen kleurloos zijn.
Beits
Euh,... voordeel: kan de kleuring beetje sturen. Er zal een toplak opmoeten? Verder ben ik niet zo heel bekend met beits eigenlijk.
Transparante lak:
Tricky, ben sterk voorstander van alkydverfen, maar ik begrijp voor witte lakken binnen dat acryl beter is... Iets met watergedragen polyurethaan acryl... oid. Dit tegen het vergelen. Maar of dit afdoende is? Vergeeld het hout zelf ook niet?
Hout mag eventueel white wash (want op midden verdieping) of naar gerookt eiken (want begane grond) zolang het maar niet geel wordt! Bah...
En omdat er altijd een kans op raar gedrag is... beits die vlekkerig intrekt, lak die wolkt of geelt, zou ik de optie "wit verfen" niet gelijk overboord willen gooien.
Dus backup plan B is, volledig wit aflakken.
(En backup C is de fik erin)
Alle tips zijn welkom.