maar dan ga je toch een nieuwe opleiding doen? En stufi wordt afgeschaft vanaf september!quote:Op woensdag 9 juli 2014 22:45 schreef Sylvana het volgende:
Het is zelfs zo dat als je HBO gaat doen na je MBO je gewoon weer 4 jaar stufi krijgt
Ja maar dat is het rare hier in NL. Van MBO naar HBO krijg je wel 4 jaar opnieuw en van HBO naar WO niet. En basisbeurs wordt lening vanaf september, maar je kunt nog wel recht hebben op aanvullende beurs. Het wordt niet helemaal afgeschaft.quote:Op woensdag 9 juli 2014 22:55 schreef aniihakobyan het volgende:
[..]
maar dan ga je toch een nieuwe opleiding doen? En stufi wordt afgeschaft vanaf september!
Ja ik snap dat ook niet hoor. Vind ik ook oneerlijk.quote:Op woensdag 9 juli 2014 22:55 schreef MvdB26 het volgende:
Dit blijft oneerlijk vind ik. Waarom moeten mbo'ers weer de volledige financiering krijgen op het hbo? Als een hbo'er een master wil doen krijgen die niet allesMaarja, helaas kunnen we er niks aan doen...
Inderdaad, echt bullshit. Die aanvullende beurs is ook onzin. Vaak zie je die lui met 200 euro hun studie betalen en die andere 100 gaat op aan pils. En dat terwijl een andere student met alleen basisbeurs moet bijlenenquote:Op woensdag 9 juli 2014 22:57 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ja maar dat is het rare hier in NL. Van MBO naar HBO krijg je wel 4 jaar opnieuw en van HBO naar WO niet. En basisbeurs wordt lening vanaf september, maar je kunt nog wel recht hebben op aanvullende beurs. Het wordt niet helemaal afgeschaft.
Ze doen eigenlijk alsof een mbo4 opleiding niet volwaardig is oid wat wel raar is. Maarja, Nederland is gewoon een beetje raar.quote:Op woensdag 9 juli 2014 22:57 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ja maar dat is het rare hier in NL. Van MBO naar HBO krijg je wel 4 jaar opnieuw en van HBO naar WO niet. En basisbeurs wordt lening vanaf september, maar je kunt nog wel recht hebben op aanvullende beurs. Het wordt niet helemaal afgeschaft.
Jupquote:Op woensdag 9 juli 2014 23:23 schreef aniihakobyan het volgende:
Dus ik kan 8 jaar lang stufi krijgen? Dus als ik 4 jaar MBO doe, daarna 4 jaar HBO doe krijg ik volledige stufi? :| so confusing hahaha
Nee, geen volledige? Over twee jaar is het leenstelsel al lang ingevoerd. Wel inderdaad een aanvullende beurs voor 4 jaar eventueel.quote:
Ja dat had ik ook al gezegd over die aanvullende beursquote:Op woensdag 9 juli 2014 23:35 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Nee, geen volledige? Over twee jaar is het leenstelsel al lang ingevoerd. Wel inderdaad een aanvullende beurs voor 4 jaar eventueel.
Maar ze vroeg of ze volledige studiefinanciering kon krijgen en daar zei je ja opquote:Op woensdag 9 juli 2014 23:36 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Ja dat had ik ook al gezegd over die aanvullende beurs
Volledig als in 4 jaar vatte ik het opquote:Op woensdag 9 juli 2014 23:37 schreef Thormodo het volgende:
[..]
Maar ze vroeg of ze volledige studiefinanciering kon krijgen en daar zei je ja op.
Okay conclusie: als ik mijn mbo heb afgemaakt(inschrijven voor september 2014) krijg ik volledige stufi en daarna inschrijf voor hbo in ongeveer 2016 dan krijg ik alleen aanvullende beurs?quote:Op woensdag 9 juli 2014 23:38 schreef Sylvana het volgende:
[..]
Volledig als in 4 jaar vatte ik het op
Hier zeg je zelf dat een hbo'er makkelijker zijn schulden kan aflossen terwijl een ex mbo'er daarna ook gewoon een hbo'er is. Nu stop ik erover want het heeft toch geen nut.quote:Op woensdag 9 juli 2014 23:19 schreef 741789456 het volgende:
De reden hiervoor was volgens mij dat je als HBO'er en WO'er het geld makkelijker/sneller terug verdient. Dus die schuld kun jij dan wel "hebben".
Als je recht op aanvullende beurs hebt ja. En basisbeurs moet je later terugbetalen en je kunt nog lening nemen.quote:Op woensdag 9 juli 2014 23:42 schreef aniihakobyan het volgende:
[..]
Okay conclusie: als ik mijn mbo heb afgemaakt(inschrijven voor september 2014) krijg ik volledige stufi en daarna inschrijf voor hbo in ongeveer 2016 dan krijg ik alleen aanvullende beurs?
Master is net als bachelor en associate degree een hbo studie, althans ik dacht dat het zo zat. mbo is heel anders dan hbo, dus is het logisch dat je weer vier jaar stufi krijgt voor een heel ander type onderwijs.quote:Op woensdag 9 juli 2014 22:55 schreef MvdB26 het volgende:
Dit blijft oneerlijk vind ik. Waarom moeten mbo'ers weer de volledige financiering krijgen op het hbo? Als een hbo'er een master wilt doen krijgen die niet alles Maarja, helaas kunnen we er niks aan doen...
In sommige gevallen misschien, maar soms komen die studenten maar net rond aangezien hun ouders een laag inkomen hebben.quote:Op woensdag 9 juli 2014 22:59 schreef nodig het volgende:
Inderdaad, echt bullshit. Die aanvullende beurs is ook onzin. Vaak zie je die lui met 200 euro hun studie betalen en die andere 100 gaat op aan pils.
Kunnen ze toch lenen?..quote:Op woensdag 9 juli 2014 23:56 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
In sommige gevallen misschien, maar soms komen die studenten maar net rond aangezien hun ouders een laag inkomen hebben.
Oneerlijk vanwege andere studenten wiens ouders financieel bijdragen aan de studie. Studenten met een aanvullende beurs betalen vaak ook nog zelf hun studie.quote:
In de praktijk is het vaak niet zo. Iemand die alleen een basisbeurs ontvangt moet bijlenen om zijn studie te bekostigen (ouders sponsoren niet). En iemand anders krijgt 350 per maand en houdt na aftrek van studiekosten nog iets van 100 euro overquote:Op donderdag 10 juli 2014 00:23 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
Oneerlijk vanwege andere studenten wiens ouders financieel bijdragen aan de studie. Studenten met een aanvullende beurs betalen vaak ook nog zelf hun studie.
Ik kan natuurlijk niet voor andere spreken, maar ik mijn situatie is dit niet zo. Als ik collegegeld, zorgverzekering, telefoon en kostgeld eraf trek hou ik een kleine 50 euro over. Dit is dan vaak bestemt voor kleren en andere noodzakelijke goederen. Soms hou ik wat over om iets leuks te doen.quote:Op donderdag 10 juli 2014 00:39 schreef nodig het volgende:
En iemand anders krijgt 350 per maand en houdt na aftrek van studiekosten nog iets van 100 euro over
Studiefinanciering is bedoelt voor jouw collegegeld en boeken. Van het kostgeld kan ik het nog begrijpen dat je dat eraf haalt maar een telefoon? Ik vind het belachelijk dat dat moet worden betaald van een studiefinanciering.quote:Op donderdag 10 juli 2014 00:48 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
Ik kan natuurlijk niet voor andere spreken, maar ik mijn situatie is dit niet zo. Als ik collegegeld, zorgverzekering, telefoon en kostgeld eraf trek hou ik een kleine 50 euro over. Dit is dan vaak bestemt voor kleren en andere noodzakelijke goederen. Soms hou ik wat over om iets leuks te doen.
Ik wil toch graag mijn telefoonrekening kunnen betalen. Dit is maar elf euro per maand gelukkig.quote:Op donderdag 10 juli 2014 00:50 schreef nodig het volgende:
Studiefinanciering is bedoelt voor jouw collegegeld en boeken. Van het kostgeld kan ik het nog begrijpen dat je dat eraf haalt maar een telefoon? Ik vind het belachelijk dat dat moet worden betaald van een studiefinanciering.
Dit doe ik sinds kort. Eigen risico gewoon op 800 gezet om quitte te spelen. Vorig jaar had ik dit nog niet.quote:Op donderdag 10 juli 2014 00:50 schreef nodig het volgende:
Ohja, voor de zorgverzekering krijg je zorgtoeslag. Waarbij je gewoon quitte kan spelen.
Dan werk je maar een paar uur per maand voor die telefoonrekening. Een studiefinanciering is bedoelt voor jouw studiekosten en niet voor jouw telefoonrekening.quote:Op donderdag 10 juli 2014 00:52 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
Ik wil toch graag mijn telefoonrekening kunnen betalen. Dit is maar elf euro per maand gelukkig.
[..]
Dit doe ik sinds kort. Eigen risico gewoon op 800 gezet om quitte te spelen. Vorig jaar had ik dit nog niet.
Sorry, maar als ik na alle uitgaven wat geld over hou van mijn stufi, en ik daarmee mijn telefoonrekening kan betalen doe ik dat uiteraard.quote:Op donderdag 10 juli 2014 00:57 schreef nodig het volgende:
Dan werk je maar een paar uur per maand voor die telefoonrekening. Een studiefinanciering is bedoelt voor jouw studiekosten en niet voor jouw telefoonrekening.
quote:Op donderdag 10 juli 2014 00:58 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
Sorry, maar als ik na alle uitgaven wat geld over hou van mijn stufi, en ik daarmee mijn telefoonrekening kan betalen doe ik dat uiteraard.
Dat vind ik ook niet erg. Maar je moet het niet gaan aftrekken van je studiefinanciering en vervolgens zielig doen dat je maar 50 euro overhoudt voor kleding. Ik krijg alleen de basisbeurs, mijn ouders betalen de volledige studiekosten. Maar ik houd dan niets over voor kleding of een telefoon hoor.. Dat is dan toch eigenlijk belachelijk?quote:Op donderdag 10 juli 2014 00:58 schreef TheMechanic het volgende:
[..]
Sorry, maar als ik na alle uitgaven wat geld over hou van mijn stufi, en ik daarmee mijn telefoonrekening kan betalen doe ik dat uiteraard.
Achja heb er nooit over nagedacht verder. Alle maandelijkse kosten (zowel studie als bijvoorbeeld telefoonkosten) kan ik betalen van mijn studiefinanciering. Het gaat al jaren zo en kom nooit echt geld tekort alhoewel ik het niet breed heb oid. Ik zuip het geld dat ik soms over hou ook niet op.quote:Op donderdag 10 juli 2014 01:11 schreef nodig het volgende:
Dat vind ik ook niet erg. Maar je moet het niet gaan aftrekken van je studiefinanciering en vervolgens zielig doen dat je maar 50 euro overhoudt voor kleding. Ik krijg alleen de basisbeurs, mijn ouders betalen de volledige studiekosten. Maar ik houd dan niets over voor kleding of een telefoon hoor.. Dat is dan toch eigenlijk belachelijk?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |