abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142115170
Hallo, ik ga dit jaar MBO doen en moet me dus voor 1 september inschrijven voor stufi. Als ik mijn MBO diploma haal na 2 jaar en daarna HBO ga doen, heb ik nog recht op het resterende 2 jaar stufi?

Alvast bedankt :)
Lol.
pi_142115277
Het is zelfs zo dat als je HBO gaat doen na je MBO je gewoon weer 4 jaar stufi krijgt ;)
pi_142115739
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 22:45 schreef Sylvana het volgende:
Het is zelfs zo dat als je HBO gaat doen na je MBO je gewoon weer 4 jaar stufi krijgt ;)
maar dan ga je toch een nieuwe opleiding doen? En stufi wordt afgeschaft vanaf september!
Lol.
pi_142115759
Dit blijft oneerlijk vind ik. Waarom moeten mbo'ers weer de volledige financiering krijgen op het hbo? Als een hbo'er een master wilt doen krijgen die niet alles :') Maarja, helaas kunnen we er niks aan doen...

Edit: Jup, dat is zo. Ik denk dat, dat ook voor jou gaat gelden. Het ov blijft wel volgens mij.

[ Bericht 8% gewijzigd door MvdB26 op 09-07-2014 23:01:54 ]
pi_142115855
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 22:55 schreef aniihakobyan het volgende:

[..]

maar dan ga je toch een nieuwe opleiding doen? En stufi wordt afgeschaft vanaf september!
Ja maar dat is het rare hier in NL. Van MBO naar HBO krijg je wel 4 jaar opnieuw en van HBO naar WO niet. En basisbeurs wordt lening vanaf september, maar je kunt nog wel recht hebben op aanvullende beurs. Het wordt niet helemaal afgeschaft.
pi_142115897
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 22:55 schreef MvdB26 het volgende:
Dit blijft oneerlijk vind ik. Waarom moeten mbo'ers weer de volledige financiering krijgen op het hbo? Als een hbo'er een master wil doen krijgen die niet alles :') Maarja, helaas kunnen we er niks aan doen...
Ja ik snap dat ook niet hoor. Vind ik ook oneerlijk.
  woensdag 9 juli 2014 @ 22:59:06 #7
383325 nodig
ZOEEEEEFF
pi_142115958
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 22:57 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ja maar dat is het rare hier in NL. Van MBO naar HBO krijg je wel 4 jaar opnieuw en van HBO naar WO niet. En basisbeurs wordt lening vanaf september, maar je kunt nog wel recht hebben op aanvullende beurs. Het wordt niet helemaal afgeschaft.
Inderdaad, echt bullshit. Die aanvullende beurs is ook onzin. Vaak zie je die lui met 200 euro hun studie betalen en die andere 100 gaat op aan pils. En dat terwijl een andere student met alleen basisbeurs moet bijlenen :r.
pi_142115991
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 22:57 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ze doen eigenlijk alsof een mbo4 opleiding niet volwaardig is oid wat wel raar is. Maarja, Nederland is gewoon een beetje raar.
pi_142117017
De reden hiervoor was volgens mij dat je als HBO'er en WO'er het geld makkelijker/sneller terug verdient. Dus die schuld kun jij dan wel "hebben".
pi_142117241
Dus ik kan 8 jaar lang stufi krijgen? Dus als ik 4 jaar MBO doe, daarna 4 jaar HBO doe krijg ik volledige stufi? :| so confusing hahaha
Lol.
pi_142117449
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:23 schreef aniihakobyan het volgende:
Dus ik kan 8 jaar lang stufi krijgen? Dus als ik 4 jaar MBO doe, daarna 4 jaar HBO doe krijg ik volledige stufi? :| so confusing hahaha
Jup :Y
  woensdag 9 juli 2014 @ 23:35:25 #12
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_142117856
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:27 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Jup :Y
Nee, geen volledige? Over twee jaar is het leenstelsel al lang ingevoerd. Wel inderdaad een aanvullende beurs voor 4 jaar eventueel.
pi_142117921
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:35 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Nee, geen volledige? Over twee jaar is het leenstelsel al lang ingevoerd. Wel inderdaad een aanvullende beurs voor 4 jaar eventueel.
Ja dat had ik ook al gezegd over die aanvullende beurs ;)
  woensdag 9 juli 2014 @ 23:37:33 #14
164101 Thormodo
Nu inclusief tweede aap!
pi_142117991
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:36 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Ja dat had ik ook al gezegd over die aanvullende beurs ;)
Maar ze vroeg of ze volledige studiefinanciering kon krijgen en daar zei je ja op :P.
pi_142118048
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:37 schreef Thormodo het volgende:

[..]

Maar ze vroeg of ze volledige studiefinanciering kon krijgen en daar zei je ja op :P.
Volledig als in 4 jaar vatte ik het op ;)
pi_142118218
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:38 schreef Sylvana het volgende:

[..]

Volledig als in 4 jaar vatte ik het op ;)
Okay conclusie: als ik mijn mbo heb afgemaakt(inschrijven voor september 2014) krijg ik volledige stufi en daarna inschrijf voor hbo in ongeveer 2016 dan krijg ik alleen aanvullende beurs?
Lol.
pi_142118291
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:19 schreef 741789456 het volgende:
De reden hiervoor was volgens mij dat je als HBO'er en WO'er het geld makkelijker/sneller terug verdient. Dus die schuld kun jij dan wel "hebben".
Hier zeg je zelf dat een hbo'er makkelijker zijn schulden kan aflossen terwijl een ex mbo'er daarna ook gewoon een hbo'er is. Nu stop ik erover want het heeft toch geen nut.
pi_142118727
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:42 schreef aniihakobyan het volgende:

[..]

Okay conclusie: als ik mijn mbo heb afgemaakt(inschrijven voor september 2014) krijg ik volledige stufi en daarna inschrijf voor hbo in ongeveer 2016 dan krijg ik alleen aanvullende beurs?
Als je recht op aanvullende beurs hebt ja. En basisbeurs moet je later terugbetalen en je kunt nog lening nemen.
  woensdag 9 juli 2014 @ 23:55:19 #19
430623 TheMechanic
Grote luilak
pi_142118902
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 22:55 schreef MvdB26 het volgende:
Dit blijft oneerlijk vind ik. Waarom moeten mbo'ers weer de volledige financiering krijgen op het hbo? Als een hbo'er een master wilt doen krijgen die niet alles Maarja, helaas kunnen we er niks aan doen...
Master is net als bachelor en associate degree een hbo studie, althans ik dacht dat het zo zat. mbo is heel anders dan hbo, dus is het logisch dat je weer vier jaar stufi krijgt voor een heel ander type onderwijs.
  woensdag 9 juli 2014 @ 23:56:05 #20
430623 TheMechanic
Grote luilak
pi_142118945
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 22:59 schreef nodig het volgende:
Inderdaad, echt bullshit. Die aanvullende beurs is ook onzin. Vaak zie je die lui met 200 euro hun studie betalen en die andere 100 gaat op aan pils.
In sommige gevallen misschien, maar soms komen die studenten maar net rond aangezien hun ouders een laag inkomen hebben.
pi_142119843
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 23:56 schreef TheMechanic het volgende:

[..]

In sommige gevallen misschien, maar soms komen die studenten maar net rond aangezien hun ouders een laag inkomen hebben.
Kunnen ze toch lenen?..
pi_142119931
Wat nog het meest belachelijk is is dat ouders die een eigen bedrijf hebben en alles in het bedrijf houden, hierdoor geen inkomen hebben waardoor de kinderen vervolgens de volledige aanvullende beurs opstrijken.
pi_142120300
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 00:15 schreef nodig het volgende:
Kunnen ze toch lenen?..
Oneerlijk vanwege andere studenten wiens ouders financieel bijdragen aan de studie. Studenten met een aanvullende beurs betalen vaak ook nog zelf hun studie.
pi_142121293
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 00:23 schreef TheMechanic het volgende:

[..]

Oneerlijk vanwege andere studenten wiens ouders financieel bijdragen aan de studie. Studenten met een aanvullende beurs betalen vaak ook nog zelf hun studie.
In de praktijk is het vaak niet zo. Iemand die alleen een basisbeurs ontvangt moet bijlenen om zijn studie te bekostigen (ouders sponsoren niet). En iemand anders krijgt 350 per maand en houdt na aftrek van studiekosten nog iets van 100 euro over :')
pi_142122172
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 00:39 schreef nodig het volgende:
En iemand anders krijgt 350 per maand en houdt na aftrek van studiekosten nog iets van 100 euro over
Ik kan natuurlijk niet voor andere spreken, maar ik mijn situatie is dit niet zo. Als ik collegegeld, zorgverzekering, telefoon en kostgeld eraf trek hou ik een kleine 50 euro over. Dit is dan vaak bestemt voor kleren en andere noodzakelijke goederen. Soms hou ik wat over om iets leuks te doen.
pi_142122422
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 00:48 schreef TheMechanic het volgende:

[..]

Ik kan natuurlijk niet voor andere spreken, maar ik mijn situatie is dit niet zo. Als ik collegegeld, zorgverzekering, telefoon en kostgeld eraf trek hou ik een kleine 50 euro over. Dit is dan vaak bestemt voor kleren en andere noodzakelijke goederen. Soms hou ik wat over om iets leuks te doen.
Studiefinanciering is bedoelt voor jouw collegegeld en boeken. Van het kostgeld kan ik het nog begrijpen dat je dat eraf haalt maar een telefoon? Ik vind het belachelijk dat dat moet worden betaald van een studiefinanciering.

Ohja, voor de zorgverzekering krijg je zorgtoeslag. Waarbij je gewoon quitte kan spelen.
pi_142122522
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 00:50 schreef nodig het volgende:
Studiefinanciering is bedoelt voor jouw collegegeld en boeken. Van het kostgeld kan ik het nog begrijpen dat je dat eraf haalt maar een telefoon? Ik vind het belachelijk dat dat moet worden betaald van een studiefinanciering.
Ik wil toch graag mijn telefoonrekening kunnen betalen. Dit is maar elf euro per maand gelukkig.
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 00:50 schreef nodig het volgende:
Ohja, voor de zorgverzekering krijg je zorgtoeslag. Waarbij je gewoon quitte kan spelen.
Dit doe ik sinds kort. Eigen risico gewoon op 800 gezet om quitte te spelen. Vorig jaar had ik dit nog niet.
pi_142122850
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 00:52 schreef TheMechanic het volgende:

[..]

Ik wil toch graag mijn telefoonrekening kunnen betalen. Dit is maar elf euro per maand gelukkig.

[..]

Dit doe ik sinds kort. Eigen risico gewoon op 800 gezet om quitte te spelen. Vorig jaar had ik dit nog niet.
Dan werk je maar een paar uur per maand voor die telefoonrekening. Een studiefinanciering is bedoelt voor jouw studiekosten en niet voor jouw telefoonrekening.

Trouwens, als je eigen risico op 800 hebt gezet houdt je nog een tientje per maand van je zorgtoeslag over. Tenminste, in mijn situatie.
pi_142122939
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 00:57 schreef nodig het volgende:
Dan werk je maar een paar uur per maand voor die telefoonrekening. Een studiefinanciering is bedoelt voor jouw studiekosten en niet voor jouw telefoonrekening.
Sorry, maar als ik na alle uitgaven wat geld over hou van mijn stufi, en ik daarmee mijn telefoonrekening kan betalen doe ik dat uiteraard.
pi_142123748
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 00:58 schreef TheMechanic het volgende:

[..]

Sorry, maar als ik na alle uitgaven wat geld over hou van mijn stufi, en ik daarmee mijn telefoonrekening kan betalen doe ik dat uiteraard.
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 00:58 schreef TheMechanic het volgende:

[..]

Dat vind ik ook niet erg. Maar je moet het niet gaan aftrekken van je studiefinanciering en vervolgens zielig doen dat je maar 50 euro overhoudt voor kleding. Ik krijg alleen de basisbeurs, mijn ouders betalen de volledige studiekosten. Maar ik houd dan niets over voor kleding of een telefoon hoor.. Dat is dan toch eigenlijk belachelijk?

Moet ik er wel bij vermelden dat mijn ouders mijn studiefinanciering wel innemen tgv betaling studiekosten.

Naar mijn mening zou de overheid gewoon een ieder een reëel bedrag aan studiefinanciering ter beschikking stellen, welke ongeveer dekkend is voor zijn studiekosten. Denk aan 1906 (collegegeld) + 600 (boeken, pennen, schriften). Ofterwijl, collegegeld afschaffen en 600 á 700 stufi per jaar beschikbaar stellen.

Die hele aanvullende beurs lijkt alleen maar de inkomensverdeling functie te vervullen, doe dat lekker via het belastingstelsel, blijft het ook nog een beetje transparant voor het volk.
pi_142123978
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 01:11 schreef nodig het volgende:
Dat vind ik ook niet erg. Maar je moet het niet gaan aftrekken van je studiefinanciering en vervolgens zielig doen dat je maar 50 euro overhoudt voor kleding. Ik krijg alleen de basisbeurs, mijn ouders betalen de volledige studiekosten. Maar ik houd dan niets over voor kleding of een telefoon hoor.. Dat is dan toch eigenlijk belachelijk?
Achja heb er nooit over nagedacht verder. Alle maandelijkse kosten (zowel studie als bijvoorbeeld telefoonkosten) kan ik betalen van mijn studiefinanciering. Het gaat al jaren zo en kom nooit echt geld tekort alhoewel ik het niet breed heb oid. Ik zuip het geld dat ik soms over hou ook niet op.

Ik ben in ieder geval blij dat ik wat meer studiefinanciering krijg dan de meesten. Van mijn ouders had ik namelijk niets gekregen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')