Gabrunal_2013 | woensdag 9 juli 2014 @ 20:36 |
Ik snap hier de reden niet van. Ik heb vandaag een treinkaartje gekocht en die was zoals bekend een euro duurder. Absurd,maargoed. Ik ben toen in de trein gaan zitten en ik hoorde van iemand dat je moet inchecken met dit kaartje. Ik zie eigenlijk niet in waarom, want op het nieuwe kaartje staat een datum en hij is maar op 1 traject geldig. Net als het oude kaartje dus. Als je op de website van de ns kijkt word je ook niet wijzer want daar staat alleen maar dat het zo handig is dat je met 1 kaartje van alle ov gebruik kunt maken. Dit geldt echter alleen voor de chipkaart die je kunt opladen. . Ik moet wel vaker met de trein, maar ik ga met dit papieren kaartje niet inchecken. Je kunt hier immers niet mee frauderen,dus er is geen enkele reden in t checken. Ik ben benieuwd of er een conducteur hier een boete voor zal geven. Ik denk dat de ns bij een evt rechtszaak geen poot heeft om op te staan. | |
RolStaart-Beer | woensdag 9 juli 2014 @ 20:38 |
Gewoon inchecken zuurpruim | |
LasTeR | woensdag 9 juli 2014 @ 20:38 |
Fight the system brother! ![]() | |
Brummetje2.0 | woensdag 9 juli 2014 @ 20:42 |
Ga gewoon de ovchipkaart gebruiken. ![]() | |
nodig | woensdag 9 juli 2014 @ 20:43 |
Ik denk eerder dat jij geen poot hebt om op te staan. En niet mee te frauderen? Je kan dan toch op ééndezelfde dag meerdere dagen hetzelfde traject afleggen? Tevens ben je op sommige stations verplicht in- en uit te checken anders kom je het perron niet eens op. | |
Brummetje2.0 | woensdag 9 juli 2014 @ 20:43 |
Waarom zijn er altijd zulke debielen die zich weer flink af moeten zetten tegen veranderingen? Hopen dat je een goeie boete krijgt omdat je zwart reist. | |
#ANONIEM | woensdag 9 juli 2014 @ 20:43 |
Als je niet incheckt, kun je er nog een keer mee reizen op dezelfde dag, lijkt me zo. | |
Socios | woensdag 9 juli 2014 @ 20:47 |
Men hoeft inderdaad ook met het papieren treinkaartje "nieuwe stijl" dat sinds vandaag in omloop is niet 'in- en uit te checken'. Er zal bij controle ook niet beboet worden. | |
Rezania | woensdag 9 juli 2014 @ 20:52 |
En de reclame van de NS dan? ![]() | |
nodig | woensdag 9 juli 2014 @ 20:53 |
Da's een hoax, duh! | |
karr-1 | woensdag 9 juli 2014 @ 20:56 |
Omdat straks (eindelijk) de poortjes dicht zijn en je dan moet inchecken om binnen te komen. | |
Rezania | woensdag 9 juli 2014 @ 20:58 |
Oh, mag dat dan al? De NS wilde het al eerder doen, maar toen mocht het niet. | |
nodig | woensdag 9 juli 2014 @ 21:02 |
Op Rotterdam Alexander moet je naar mijn weten in- en uitchecken om op het perron te komen. | |
TheWhiteCowboy | woensdag 9 juli 2014 @ 21:04 |
Zodat je niet 5 keer heen en weer kan dezelfde dag als je niet gecontroleerd bent. | |
Socios | woensdag 9 juli 2014 @ 21:14 |
Precies, er staan zoveel onwaarheden in die reclame ![]() Overigens bestaat het papieren treinkaartje dus nog steeds. Iets dat ik ook al vele jaren gezegd heb. ![]() | |
_Hestia_ | woensdag 9 juli 2014 @ 21:17 |
Ja er is nu een proef op een aantal stations waar de poortjes dicht zijn. O.a. in Enschede. En vanaf augustus ofzo worden op 82 stations in etappes de poortjes gesloten. En ja je moet met die eenmalige chipknip ook inchecken omdat je anders meerdere keren op 1 kaartje kunt reizen. | |
Leandra | woensdag 9 juli 2014 @ 21:26 |
Nee, met dat papieren kaartje hoef je weer niet uit te checken kennelijk... Dat je hem op sommige perrons wel nodig hebt om het perron of station te kunnen verlaten is een ander verhaal. | |
Leandra | woensdag 9 juli 2014 @ 21:28 |
Is dan het door het poortje gaan hetzelfde als inchecken, of moet je en door het poortje en nog een keer inchecken? | |
Gabrunal_2013 | woensdag 9 juli 2014 @ 21:36 |
alsof je dat zou willen. Als ik van à naar b ga,moet ik dan metdenautonterug om nog een keer van à naar b te reizen. Ik niet dat er veel mensen zijn die dat zullen gaan doen. Er staat een datum op, net als bij het oude kaartje dat is genoeg. Inderdaad als er poortjes op alle stations zouden komen die dicht zijn, ook dus op de kleine. Dan kun je niet anders meer, maar tot het zover is, is het mijns inziens nonsens. | |
Kansenjongere | woensdag 9 juli 2014 @ 21:39 |
Omdat die veranderingen in de praktijk bijna altijd gepaard gaan met prijsverhogen en slechts voordelen bieden aan degene die ze heeft doorgevoerd, en dus niet aan degene die verplicht wordt eraan mee te doen. | |
Kansenjongere | woensdag 9 juli 2014 @ 21:40 |
Die reclame is een pertinente leugen, want alle jaartrajectkaarthouders hebben juist een brief gekregen dat zij in tegenstelling tot alle publieke communicatie van de NS ook na 9 juli niet moeten in- en uitchecken. | |
nodig | woensdag 9 juli 2014 @ 21:46 |
Inchecken is voldoende om het als ''afgestempeld'' te zien. Eindhalte van het traject staat op het kaartje en hoeft niet bepaalt te worden dmv uitchecken. Iemand opgevallen dat bij die gratis NS meereis- + overgang 2-naar-1- kaartjes de meereis kaartjes ook een chip hadden? Volgens mij puur voor de stations met poortjes. | |
Leandra | woensdag 9 juli 2014 @ 21:51 |
En de OV-jaarkaarthouders hoeven ook niet in- en uit te checken. Ik bedoel de echte OV-jaarkaarthouders, niet het studentproduct. | |
Kansenjongere | woensdag 9 juli 2014 @ 21:54 |
Klopt, met een beetje fantasie zou je dat kunnen zien als een hele uitgebreide trajectkaart, waarbij het traject heel Nederland omvat. | |
_Hestia_ | woensdag 9 juli 2014 @ 22:11 |
Nee als je incheckt gaat het poortje open ![]() ![]() | |
Coolmint | woensdag 9 juli 2014 @ 22:18 |
Iemand al bedacht dat ze als straks iedereen door het poortje moet de conducteurs er uit gooien? De machinist sluit de deuren en de trein gaat op een metro lijken. Tweederde van het personeel kan er dan uit...dat is pas winst! Ze weten exact wie wanneer op welk traject reist. Veel beter dan nu met die sporadische bejaardenenquetes. | |
Life2.0 | woensdag 9 juli 2014 @ 22:21 |
facisme macht frei! | |
karr-1 | woensdag 9 juli 2014 @ 23:58 |
Ze gaan in het etappes opbouwen. Op steeds meer stations gaan de poortjes dicht. | |
karr-1 | woensdag 9 juli 2014 @ 23:58 |
![]() | |
Rezania | woensdag 9 juli 2014 @ 23:59 |
Oh, zou best kunnen, volg het niet echt. Weet alleen dat ze het toen op Leiden Centraal wilde doen en dat het niet doorging omdat onder andere de winkeliers er op tegen waren. | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 00:00 |
Volgens mij op een aantal grotere stations waaronder Leiden. Ten eerste om dat in het station vaak winkels zitten, maar mensen het station ook vaak gebruiken om van de ene wijk naar de andere wijk te lopen door het station heen. Die zouden dan nu moeten omlopen. | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 00:01 |
Ik heb een jaartrajectkaart en ik moet toch echt wel degelijk in- en uitchecken. Die brief komt mij geheel onbekend voor. | |
Tokus | donderdag 10 juli 2014 @ 00:15 |
Businesscard? Want daarmee moet het wel. | |
Kansenjongere | donderdag 10 juli 2014 @ 00:15 |
Dan heb je geen jaartrajectkaart, maar het nieuwe traject vrij abonnement. | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 08:27 |
Geen idee, volgens mij niet | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 08:28 |
Nee dat is het sowieso niet Nee dat is het sowieso niet | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 09:02 |
Dat hele in en uitchecken is toch alleen maar voor de administratie van de NS (en justitie) en het verminderen van personeel? Zelfs als je een traject abo hebt moet je in en uitchecken zodat de NS kan zien hoeveel reizigers met welke soort kaartjes in welke treinen rijden. Het gevolg wordt dat die trajecten/tijden straks duurder gaan worden voor het kaartje dat daar het meest gebruikt wordt. Verder weer super voor The Big Brother natuurlijk. Zelfs als je een anonieme kaart hebt kunnen ze die kaart vaak toch aan een persoon koppelen; betalen met je pin of camera's. En die kaarten hebben gewoon een nummer. | |
Tinos85 | donderdag 10 juli 2014 @ 09:08 |
Hoe moet je dan bij de Doner Company komen ![]() | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 09:18 |
Wat een paranoïde geklets allemaal. Ze kunnen zien van welk station naar welk station ik ga. En dan? Ik blijf niet op dat station rondlopen toch? Juist door dit soort verhalen blijft de weerstand bestaan, terwijl het totale onzin is. | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 09:18 |
Niet, is nog gezonder ook... Of gewoon inchecken natuurlijk. | |
Mark | donderdag 10 juli 2014 @ 09:25 |
Onnodig, die man achter je houdt je al de hele tijd in de gaten | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 09:27 |
![]() Waarom vergeten mensen zoals jij die altijd roepen dat het vastleggen van allerlei persoonlijke informatie geen ene ruk uitmaakt als je niets te verbergen hebt altijd dat in het verleden bewezen is dat die perfecte administratie zeer gevaarlijk kan worden als de regels veranderen? Waarom denk je dat de Jodenvervolging zo succesvol was in Nederland? Omdat ze met al hun NAW gegevens én hun werk/school geregistreerd stonden. Of wat minder heftig: Parkeergegevens van private parkeergarages die ondanks vermeldingen dat deze gegevens onmiddellijk vernietigd zouden worden, door de FIOD werden misbruikt om fraude met bedrijfswagens op te sporen? Of nog zo één; verboden opslag van kentekenregistratie op snelwegen die aan het licht kwam bij de vermoorde broertjes zaak.. Volgens mij is er geen land ter wereld waar de overheid toegang heeft tot zo veel persoonlijke privé gegevens over burgers als Nederland. Zelfs Amerika gaat niet zo ver. In GB kan iemand zelfs volledig van de radar verdwijnen als ze willen.. Maar hier? Wat is hier nog privé? | |
Meike26 | donderdag 10 juli 2014 @ 09:31 |
Je maakt me bang... ![]() | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 09:36 |
(Ik heb de smiley maar even weggehaald) Zolang de wet redelijk blijft en je niets verkeerd doet heb je nu idd niets te vrezen (al hoewel het niet leuk is natuurlijk als je de bijstandgestappo onterecht op je dak krijgt omdat je in hun ogen net te veel of te weinig g/w/l gebruikt). Dat wil niet zeggen dat we niet waakzaam moeten zijn en de overheid moeten wijzen op het onnodig opslaan van privégegevens. Want nu lijkt het prima.. maar 'morgen' kan het een humanitaire ramp betekenen. | |
MrBadGuy | donderdag 10 juli 2014 @ 10:47 |
Conducteurs zullen inderdaad voor een groot deel overbodig worden, misschien alleen steekproefsgewijs nog wat controles. Scheelt weer ![]() | |
Sandyman | donderdag 10 juli 2014 @ 10:54 |
Que? | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 10:56 |
Het nieuws niet gevolgd de afgelopen jaren? | |
Sandyman | donderdag 10 juli 2014 @ 10:57 |
Je hebt toch wel wat te verbergen als je fraude met bedrijfswagens pleegt. | |
Mark | donderdag 10 juli 2014 @ 10:58 |
Dat was idd een slecht voorbeeld | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 11:06 |
Het was een voorbeeld van 'illegaal' gebruik van de gegevens. Er werd expliciet vermeld dat de parkeergegevens onmiddellijk zouden worden vernietigd bij het verlaten van de parkeergarage. Niet dus. Het ging naar de FIOD. Met zaken als een camera op de voordeur van bijstandsgerechtigden of landelijke controle (en conclusies) op g/w/l gebruik vind ik al dat we ons op een zeer gevaarlijk vlak begeven. We moeten zulke vergaande vastlegging van private gegevens gewoon niet willen. Ik wil niet dat men over 10 jaar nog kan zien van waar naar waar ik wanneer OV gebruikt heb. Kijk eens naar defensiepersoneel. Er worden nu mensen ontslagen omdat ze een partner hebben met een 'verkeerde' afkomst.. jaren nadat zij die verbintenis aan zijn gegaan. De regels zijn veranderd. Wat wordt het straks? Als je dat of dat beroep hebt en je bent regelmatig in plaats X geweest kunnen we je ontslaan? Ongeacht de reden en bestemming van die reizen? We moeten al die dataverzamelingen gewoon niet willen! | |
Mark | donderdag 10 juli 2014 @ 11:10 |
Dan moet je ook geen persoonlijke ontboezemingen meer op dit forum doen. | |
Rezania | donderdag 10 juli 2014 @ 11:26 |
Godwin gespot. ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 10 juli 2014 @ 11:29 |
Is het wel een Godwin als het klopt? | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 11:30 |
Ah ja we slepen de 2de wereldoorlog er weer bij. Standaard recept om elke discussie dood te slaan. | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 11:31 |
Sinds wanneer klopt het dan? | |
#ANONIEM | donderdag 10 juli 2014 @ 11:39 |
Joden zijn in Nederland erg makkelijk opgepakt met dank aan onze registratiedrift, check. parkeergegevens worden inderdaad misbruikt, check kentekenregistratie op snelwegen wordt inderdaad langer opgeslagen dan toegestaan, check. Nederland heeft toegang tot meer gegevens dan bijv in een USA, deze heeft nml een grondwet die haar eigen burgers best goed beschermd, check. In GB zal het ongeveer om het even zijn als met Nederland, ook al heeft GB meer privacy organisaties ed, en heb je geen verplichte GBA waarin je opgenomen wordt, een halve check. Nederland is aardig van het padje af als het aankomt op privacy, iets dat al 10-15 jaar aan de gang is trouwens. Het berichtje klopt aardig, we leren inderdaad niet van onze geschiedenis, en dan wordt er nog een verwijt gemaakt dat WW2 het standaard recept is om een discussie dood te slaan, het alu hoedjes argument of het ik heb niets te verbergen argument is er evenhard een. | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 11:41 |
Omdat in dit soort discussies altijd vroeger of later WW2 erbij gehaald word. En dat is een dergelijk extreem voorbeeld, daar kun je toch geen voorstander van zijn. Nee dat ben ik ook niet, maar ik ben ook realistisch genoeg om te beseffen dat privacy al jaren dood is en dat als we terug willen naar hoe het allemaal was we ook veel van onze huidige vrijheden zullen moeten opgeven. Hebben we dat er voor over? WW2 is niet ontstaan door een gebrek aan privacy, de bezetter heeft daar alleen misbruik van gemaakt. | |
Skv | donderdag 10 juli 2014 @ 11:43 |
Handig als je met een eticket reist dan.. | |
jogy | donderdag 10 juli 2014 @ 11:45 |
Volgende maand gaan alle poortjes dicht dus dan heb je geen keuze, dit loopt daar op vooruit. | |
VixenFromHell | donderdag 10 juli 2014 @ 11:52 |
NS 'coulant' bij vergissing ov-chipkaart Treinreizigers die vergeten in te checken met een eenmalige ov-chipkaart, zullen van de NS niet onmiddellijk een boete krijgen. Dat zegt de vervoerder naar aanleiding van commotie over het straks verplichte inchecken met de vervanger van het papieren kaartje, meldt dagblad Sp!ts. ,,In fase één van de introductie van de eenmalige chipkaart op 9 juli zullen we coulant omgaan met mensen die vergeten in te checken”, reageert een woordvoerder. ,,Wij begrijpen echt wel dat voor een dagkaart gewoon is betaald.” De zegsman benadrukt wel dat het desondanks belangrijk is om standaard in te gaan checken met het nieuwe kaartje: ,,De eenmalige chipkaart is pas geldig bij het inchecken. Bij vertraging kun je anders geen geld terugkrijgen Zal in de praktijk wel afhankelijk zijn vd conducteur of je wel of niet beboet gaat worden. Maar ik heb zulke dingen ook wel gezien met van die goedkope kaartjes van Kruidvat/Blokker, waarmee je nu bij de NS moet inchecken en andere vervoerder stempelen. Daar checkt men vaak ook niet mee in (wel stempel met datum dan uiteraard) en de keren dat ik dat zag in de trein werd daar wel coulant mee omgegaan. Uitleg en geen boete ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 10 juli 2014 @ 11:57 |
Omdat dit het meest duidelijke voorbeeld is, maar genoeg recente voorbeelden van mensen die overlast hebben gehad door foutieve informatie in (geautomatiseerde) administratieve systemen, al dan niet door identiteitsfraude. Iets waar je jezelf bijna niet voor kan bewapenen. Ik vertrouw mijn huidige overheid -ondanks dat ik het niet eens ben met veel van hun beleid- wel gewoon, maar wie zegt dat ik de overheid over 10 jaar nog kan vertrouwen, 20 jaar van nu? En een ding wat de crisis in Ukraine heeft duidelijk gemaakt is dat vrede in Europa maar een heel dun lijntje is. En we zijn nu wel de zaadjes aan het leggen voor de toekomst. We mogen ons best wel wat meer inzetten voor de privacy van ons, en onze kinderen. Genoeg dingen gedaan in mijn jeugd, pubertijd die ik niet graag publiekelijk wil hebben, dingen die ik zelf ook liever vergeet. Ik heb het geluk dat ik dat nog kan, de nieuwe generatie in de toekomst kan dat niet meer als alles in hun leven is vastgelegd. Langzaam aan zijn we bezig om naar een totalitair regime te gaan waar omgekeerde bewijslast toeneemt en hierdoor automatisch tunnelvisie bij opsporing ook zal toenemen, een gevaarlijk iets waar we ons best wel wat meer voor mogen bewapenen. Langzaam aan is ons overheid ons gang en wandel in kaart aan het brengen, het verplicht inchecken is een van de dingen die hierbij helpt. Het is vrijwel onmogelijk geworden om anoniem een treinkaartje te kopen, immers is er een financiële transactie met je pinpas die plaats vind zodra je dat 'anonieme' kaartje koopt. Of zodra je geld op je anonieme chipkaart zet is het ook over. Met overal camera's langs de wegen die kentekens opslaan van auto's die langsrijden hebben ze dat ook onder de knie en het is nog steeds een kwestie van tijd voordat de 'zwarte doos voor auto's' met GPS in een auto komt. Daar is het voorzetje ook al gegeven met dat nieuwe systeem. Het is dat je geen kenteken voor een fiets nodig hebt want nog even en je kan enkel anoniem bewegen in je directe loop omgeving, zolang er natuurlijk niet ergens een camera hangt met gezichtsherkenning. Want het is niet voor niets dat die pasfoto op je paspoort/ID kaart aan zoveel richtlijnen moet voldoen. Is het wel allemaal nodig, die verzamelwoede? | |
escalatie | donderdag 10 juli 2014 @ 12:01 |
Het lullige is alleen dat sommige stations 'gesloten' worden en je er dan alleen in komt door in te checken. Op zich geen probleem, maar als dit niet het geval is op je eindstation heb je de neiging niet uit te checken. Doe dit 12 keer en je kaart blokkeert. ![]() | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 12:15 |
Tja.. als jij werkelijk niets wilt leren van WOII dan slaat het idd de discussie dood.. Dan krijg je discussies als.. Jodenvervolging? Nee, dat bestaat niet.. En WOII dan?.. Ja, als we over WOII gaan beginnen kan je geen enkele discussie meer voeren... Komt een beetje dom over, of niet? | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 12:17 |
![]() Dank u. | |
Kansenjongere | donderdag 10 juli 2014 @ 12:19 |
Stations met gesloten poortjes bevatten doorgaans 1 poortje dat met de barcode op het e-ticket te openen is. | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 12:19 |
Welke vrijheid geeft de verplichte OVchipkaart jou? Het verplichte inchecken bij het OV? Of het verplicht invoeren van je kenteken bij het parkeren? | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 12:21 |
Dit is natuurlijk een kutsmoes van jewelste. De NS die gaat bekeuren omdat de reiziger geen geld terug kan vragen... ![]() | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 12:44 |
Ja het bestaat, ja het was erg. Maar het was ook ruim 70 jaar geleden en daar hebben we veel van geleerd. Zijn we er dan nu klaar mee? | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 12:45 |
De vrijheid om te gaan en te staan waar ik wil bv. Om parkeerplaats te hebben in de buurt waar ik wezen moet. Stations te hebben die de voorzieningen hebben die ik nodig heb. Ze weten dat ik van station A naar station B ga, maar niet wat ik daarvoor of daarna gedaan heb. | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 12:50 |
Wat heb je er dan van geleerd? Duidelijk niet dat in verregaande administratie van alles en nog wat over alle burgers in Nederland een gevaar schuilt. Dus nee.. dan ben jij er nog niet klaar mee. | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 12:52 |
En voor die vrijheid heb je een OVchipkaart nodig en het verplicht invoeren van je kenteken? Die vrijheid had je niet toen je nog gewoon een papieren kaartje kon kopen aan het loket of bij de automaat en ook niet toen je gewoon een kaartje zonder invoer van je kenteken kon kopen om te parkeren? Echt niet? Echt? Werkelijk? | |
_Hestia_ | donderdag 10 juli 2014 @ 13:03 |
Daar zit een vierkante barcode op die je kunt scannen bij de lezer waardoor je kunt inchecken ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 10 juli 2014 @ 13:05 |
Wat is het nut van het die nieuwe stijl dan? ![]() | |
Kansenjongere | donderdag 10 juli 2014 @ 13:29 |
Het is duurder, dus meer geld voor de NS. Overigens moet er wel degelijk mee worden in- en uitgecheckt, maar hier zal in eerste instantie coulant mee worden omgegaan. | |
#ANONIEM | donderdag 10 juli 2014 @ 13:29 |
Wat is het nut van dat in- en uitchecken eigenlijk? | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 13:35 |
Kortom, de discussie slaat dood door elke keer terug te grijpen naar hetzelfde. Zoals ik al zei. | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 13:35 |
Misschien, maar het word er makkelijker van. Ik snap echt niet wat er nu zo erg is aan weten dat je van A naar B bent gegaan. | |
Kansenjongere | donderdag 10 juli 2014 @ 13:37 |
Voor de reiziger: geen (eventueel zou de NS de datavergaring kunnen gebruiken voor het inzetten van langere treinen op drukke trajecten, maar dat de trein te kort is kan ook al door machinist en conducteurs worden geconstateerd) Voor de vervoerder: exacte reizigersdata, besparen op reizigersonderzoek, meer inkomsten, kleinere kans op zwartrijden bij gesloten poortjes | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 13:56 |
En ik snap niet wat er nu zo gemakkelijk aan is. Moet je eerst zo'n kaart kopen.. je kunt niet op de bonnefooi naar het station meer of je bent veel duurder uit. Dan heb je zo'n kaart en als je niet wilt dat die zomaar geld van je rekening afschrijft moet je dus steeds opletten of je er wel genoeg geld op hebt staan. Dan moet je inchecken en niet vergeten uit te checken want dat kost je klauwen met geld. En dan moet je bij het overstappen ook nog in de gaten houden of je nog wel met dezelfde organisatie blijft reizen anders moet je tussendoor dus ook bij de juiste palen in en uitchecken. Nee.. dat is natuurlijk véééééél gemakkelijker dan naar een automaat lopen, je vertrekpunt en bestemming intoetsen en contant of met pin een kaartje te kopen waarna je zorgeloos zonder moeilijk gedoe kunt reizen. Yeah.. right. Of je hebt een abo.. Moet je eerst zo'n gepersonaliseerde kaart aanvragen met een pasfoto die aan de eisen voldoet, dan een abo bestellen, die op speciale punten activeren om vervolgens nog steeds dat gezever te hebben met in en uitchecken.. Nee.. dat is natuurlijk véééééél gemakkelijker dan naar een NS loket of postpunt te lopen met je pasfoto, een abo ter plekke kunnen kopen en verder zonder ergens over na te hoeven denken te kunnen reizen zolang je dat abo maar bij je hebt. Yeah.. right. En natuurlijk is het drukken op een knop om een parkeerkaartje te krijgen vele malen ingewikkelder dan voor je op die knop mag drukken eerst je kenteken in te moeten voeren. Yeah.. right. Wat wordt er in Godsnaam gemakkelijker van? ![]() | |
Ouder1 | donderdag 10 juli 2014 @ 13:58 |
Je vergeet nog de extra inkomsten door mensen die vergeten het uitchecken op de juiste manier en bij de juiste paal te doen. En de extra inkomsten door reistegoed dat nooit wordt gebruikt (kaart kwijt, niet meer nodig en geen moeite doen voor refund). | |
Kansenjongere | donderdag 10 juli 2014 @ 14:03 |
Die vallen wat mij betreft onder puntje drie ("Meer inkomsten"). | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 10 juli 2014 @ 14:26 |
Dit zou sowieso pas ingevoerd mogen worden wanneer dat hele in en uitchecken tussen vervoerders afgeschaft zou worden. Het is ook nergens voor nodig want in andere landen zijn er ook meerdere vervoerders en werkt het ook. | |
Kansenjongere | donderdag 10 juli 2014 @ 14:27 |
Dat hele in- en uitchecken tussen vervoerders zal niet worden afgeschaft, want daarmee verliezen de vervoerders de informatie waar het ze juist in de eerste plaats om te doen was. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 10 juli 2014 @ 14:28 |
Hoe zo je weet het begin en eindpunt, de vervoerders weten dan toch hoe je gereisd hebt. Niemand gaat van utrecht via groningen naar amsterdam. | |
Kansenjongere | donderdag 10 juli 2014 @ 14:33 |
Als ik van Roermond naar Zutphen zou willen reizen dan heb ik twee mogelijkheden die allebei 1 overstap kennen en elkaar in reistijd slechts 1 minuut ontlopen. In het ene geval reis ik uitsluitend met de NS in het andere geval zowel met NS als Veolia. Wanneer ik niet meer hoef in- en uit te checken bij het wisselen van de vervoerder kan niet worden bepaald met welke vervoerder ik heb gereisd en dat was nu net de reden waarom die kaart er moest komen. | |
Wildervankstertje | donderdag 10 juli 2014 @ 14:38 |
Misschien omdat je hem anders op 1 dag 2x kunt gebruiken op hetzelfde traject? Met de papieren kaartjes was het in elk geval op de trajecten Veendam-Groningen en Winschoten-Groningen vaak zo dat er niet gestempeld werd in de trein, dus sommige mensen gingen in de ochtend naar de stad en 's avonds nog een keer. Want er stond alleen een datum op het kaartje, geen tijdstip wanneer die geldig was. | |
TigerXtrm | donderdag 10 juli 2014 @ 14:44 |
Ga je lekker rebels niet in checken, moet je op het andere station door poortjes heen. Sta je daar met je kaartje die niet is ingecheckt en dus het poortje niet opent ![]() | |
Life2.0 | donderdag 10 juli 2014 @ 16:09 |
en dan? is dat een aantasting van jouw privacy dergelijke aantastingen goedpraten is boter op een glijdende schaal smeren ![]() | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 17:51 |
Je vergeet nog om WW2 te noemen in je antwoord. | |
fathank | donderdag 10 juli 2014 @ 18:37 |
Omdat het teringsysteem is wat openbaar vervoer nog duurder maakt. Je jaagt mensen alleen maar de auto in. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 10 juli 2014 @ 19:03 |
Jammer voor ze maar ik gok dat dat met een verdeelsleutel wel op te lossen is. | |
Brembo | donderdag 10 juli 2014 @ 19:37 |
Dat was een van de problemen, de verdeelsleutel wordt gebaseerd op metingen. In praktijk bleken grote vervoerders meer te verdienen dan ze in werkelijkheid vervoerde, kleine vervoerders verdiende minder. Door de invoering van de OV-chipkaart is dit probleem eigenlijk opgelost en ontvangt iedere vervoeder de vergoeding voor die rit. | |
Kansenjongere | donderdag 10 juli 2014 @ 19:45 |
Als je weer terugstapt naar de ouderwetse verdeelsleutel, kunnen we net zo goed teruggaan naar de papieren kaartjes. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 10 juli 2014 @ 19:47 |
Dat hoeft van mij niet perse maar ik zie idd niet in waarom je voor de trein daarvoor moet afstappen wanneer de vele problemen nog niet opgelost zijn. | |
Bart2002 | donderdag 10 juli 2014 @ 20:16 |
QFT Gegevens vastleggen omdat het kan en mag. Big Data. Hier gaan we de wrange vruchten van plukken in de toekomst. | |
terrorsjaak | donderdag 10 juli 2014 @ 20:19 |
Hoe werkt het als je dan met korting meereist met iemand? | |
karr-1 | donderdag 10 juli 2014 @ 20:27 |
Vooral de auto ingaan dan. Is het ook weer rustiger in de trein en kunnen we zwaaien naar de mensen die in de file staan. | |
Fer | donderdag 10 juli 2014 @ 20:40 |
Waarom moet een tijdelijke reiziger eigenlijk een chipkaartje kopen? Je kan het eenmalige papieren kaartje toch beprinten met een barcode, vervolgens de poortjes voorzien van een barcode scanner en kaartje printer. Goedkoper dan een papieren kaartje. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 10 juli 2014 @ 21:06 |
Sterker nog papieren etickets blijven geldig. Bv voor Internationale reizen. Het is mij dan ook onduidelijk waarom er met dure chips gewerkt moet worden ipv qr codes. Dat hoeft dan ook geen euro meer te kosten. | |
Fer | donderdag 10 juli 2014 @ 21:06 |
Chips hoeven trouwens ook niets te kosten en je hebt immers geen onderhoudsgevoelige printer meer nodig. | |
Gabrunal_2013 | donderdag 10 juli 2014 @ 21:23 |
met andere woorden. De prijzen voor het "papieren" kaartje had men gelijk moeten houden en de prijzen voor mensen met een ov chipkaart moeten verlagen!! Dan had je een veel beter statement gemaakt. | |
nodig | donderdag 10 juli 2014 @ 21:49 |
Het kaartje moet toch al gedrukt worden? | |
Fer | donderdag 10 juli 2014 @ 21:53 |
Een treinkaartje wordt geprint in de kaartjesautomaat, waar en wanneer het geldig is zeg maar. Simpele thermoprinters, maar die moeten wel regelmatig ontdaan worden van lijmresten en vuil. Een chipkaartje slechts de chip beschrijven, dit gaat non contact. | |
Kansenjongere | donderdag 10 juli 2014 @ 22:14 |
Wat trouwens helemaal hilarisch is: Als je het saldo terug wil krijgen dat op je anonieme chipkaart staat moet je aan de balie een formulier invullen met daarop je naam, adres, postcode, woonplaats en geboortedatum waarna een medewerker je persoonsgegevens controleert op je legitimatiebewijs en het nummer van je chipkaart invult. Vervolgens moet je dat formulier opsturen naar TransLink dat alsnog je reishistorie kan koppelen aan al je persoonsgegevens... | |
Life2.0 | donderdag 10 juli 2014 @ 22:36 |
ik vergeet niets, knullie | |
Life2.0 | donderdag 10 juli 2014 @ 22:36 |
en boven de balie hangt een bordje met Ministerie van Privacybescherming | |
Life2.0 | donderdag 10 juli 2014 @ 22:38 |
en "slechts" overal een lezer neer moeten zetten, programmas aan die lezers koppelen, netwerken aanleggen, en dan alles controleren ![]() ![]() | |
Fer | donderdag 10 juli 2014 @ 22:41 |
Poortjes, software netwerk enz draait al. Zelfs de barcode scanners al, begreep ik hierboven. [ Bericht 5% gewijzigd door Fer op 10-07-2014 22:42:41 (Waarom toch weer reageren op die kuttroll) ] | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 10 juli 2014 @ 22:43 |
Dit of zoals in andere landen met borg werken. Je krijgt een plastic chippas waar jouw reis opstaat en na de reis kun je hem bij de apparaat weer inleveren en krijg je je euro terug. | |
G.R.S. | donderdag 10 juli 2014 @ 22:51 |
De persoon die mee wilt reizen moet samenreiskorting op zijn chipkaart laden en dan inchecken. | |
Socios | donderdag 10 juli 2014 @ 22:54 |
Ik wel, hoor. | |
G.R.S. | donderdag 10 juli 2014 @ 22:58 |
Een papieren chipkaart is geldig tot 04:00 volgende dag ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door G.R.S. op 11-07-2014 00:05:32 ] | |
karr-1 | vrijdag 11 juli 2014 @ 00:04 |
![]() | |
fathank | vrijdag 11 juli 2014 @ 13:28 |
Ik reis buiten de spits ![]() | |
fathank | vrijdag 11 juli 2014 @ 13:36 |
Ohja nog een mooi voorbeeld. Vorige week zaterdag ben ik met de trein van Arnhem Velperpoort naar Arnhem Centraal gegaan. Ik ga dus netjes een kaartje kopen bij de automaat, waarbij je van te voren de vervoerder kan kiezen. Optie 1: NS-only. Kosten: ¤2.10 Optie 2: Arriva-only: kosten: ¤1.05 Optie 3: beiden. Kosten: ¤2.10 Wat een onzin ![]() Bovendien, alsof ik het spoorboekje uit m'n hoofd ken en weet hoelaat welke vervoerder er langs komt ![]() | |
Yreal | vrijdag 11 juli 2014 @ 14:17 |
zo'n stukje ga je toch lopen bolle | |
fathank | vrijdag 11 juli 2014 @ 14:18 |
Te laat opgestaan ![]() | |
Yreal | vrijdag 11 juli 2014 @ 14:32 |
Ah, gewoon zwartrijden voortaan. Gewoon goed kijken waar de conducteur instapt. Niet dat die voor die 2 minuten zijn controle machinetje aanslingert. | |
fathank | vrijdag 11 juli 2014 @ 14:36 |
Had geen zin om voor ¤1.05 m'n dag te laten vergallen en een boete van 40 piek te pakken ![]() ![]() | |
icecreamfarmer_NL | vrijdag 11 juli 2014 @ 16:09 |
Waarbij de NS dus 1 euro duurder is omdat je moet betalen voor een papieren kaartje. | |
Socios | vrijdag 11 juli 2014 @ 20:52 |
Dat niet kennen ![]() | |
fathank | maandag 14 juli 2014 @ 10:16 |
Waarom zou ik voor die 3x per jaar die ik in de trein zit ![]() | |
Eyip | maandag 14 juli 2014 @ 11:00 |
Iedere man zijn eigen autistische bezigheid toch? | |
Bart2002 | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:03 |
Sorry voor de kick, maar volledig mee eens. Daar kwam ik vandaag achter, ik gebruik een scooter voor het woon- werkverkeer maar die moest een beurt. Ik kreeg een sneer van de conducteur omdat ik niet had ingecheckt. Bij navraag kon hij de hoe- en wats hiervan ook niet echt verklaren. Feit is dat alles wat op het oude kaartje stond hier ook op gedrukt staat, hij kost alleen 1 euro extra. Hij gaf me overigens geen boete, wat maar goed is ook want dat had ie niet overleefd ![]() | |
Me_Wesley | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:34 |
Moeilijk ook, een kaartje tegen een paaltje houden. | |
Leandra | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:38 |
Of het moeilijk is doet er toch niet toe? Wat is er zo anders (behalve de prijs) dat je een kaartje van Amersfoort naar Utrecht tegen een paaltje moet houden, er staat toch op voor welk traject op welke datum hij is? | |
Me_Wesley | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:39 |
Dat je hem meerdere keren kan gebruiken, fraudegevoelig. | |
Bart2002 | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:39 |
Tja, dan mis je denk ik de essentie van wat mijn gevoel is bij dit soort maatschappelijke ontwikkelingen, geeft ook niet, kan denk ik ook niet, maar dat het al of niet moeilijk is daar gaat het me niet zo om. | |
Kansenjongere | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:40 |
Ik heb begrepen dat je met een wegwerpchipkaartje ongeacht het traject elk poortje in Nederland kunt openen. Over fraudegevoelig gesproken... | |
Me_Wesley | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:41 |
Maatschappelijke ontwikkelingen? NS wil gewoon betere controle op zwartrijders. | |
Kansenjongere | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:41 |
Nee, ze willen big data. Zwartrijders voorkom je door meer controle en harder ingrijpen, niet door dit soort onzin. | |
Leandra | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:42 |
Want de conducteur kan hem niet meer stempelen? De conducteur kan hem scannen, dan kan het kaartje toch ook als "in gebruik op route X" verwerkt worden? | |
Me_Wesley | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:42 |
Maar als je wordt gecontroleerd kun je wel een boete krijgen neem ik aan als blijkt dat je buiten je traject hebt gereisd? | |
Leandra | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:43 |
En daarom verminderen ze het aantal conducteurs... | |
Me_Wesley | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:43 |
Ja, maar als je de eerste rit niet bent gecontroleerd kon je met het oude kaartje dezelfde rit nog een keer maken, net zolang tot je een keer gecontroleerd wordt. | |
Me_Wesley | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:44 |
Met gesloten poortjes is dat minder nodig waarschijnlijk ja ![]() | |
ThePast | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:44 |
We zullen die NS knakkers krijgen ! | |
Kansenjongere | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:46 |
Ongetwijfeld, maar dat kon vroeger ook als je papieren kaartje een andere bestemming aangaf. Er is dus een heel duur faalsysteem gekocht wat bijzonder weinig toevoegt. | |
Leandra | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:47 |
Net als vroeger dus... Hoe levendig was die handel in ongestempelde treinkaartjes vroeger eigenlijk? Of hadden de meeste zwartrijders gewoon helemaal geen geldig kaartje? | |
Bart2002 | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:48 |
Precies. Interessant is dat mensen daar zo verschillend over denken (wat doe je nou moeilijk, wat is jouw probleem?) Mijn bezwaar is denk ik dat monopolisten (de NS) en ook de monopolist op het gebied van de brievenbuspost (PostNL, verhogen postzegelprijs) gewoon kunnen doen wat ze willen, in het voordeel van de aandeelhouder en niet per definitie in het voordeel van de klant, wat toch het geval zou moeten zijn in een ideale wereld ![]() | |
Leandra | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:48 |
Maar niet overal komen poortjes... Ontbreekt nog steeds het nut in te checken met een papieren kaartje. | |
Me_Wesley | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:51 |
Hoe zou de NS moeten weten hoe vaak ongestempelde retourtjes op het perron zijn doorgegeven? Maar okee, je hebt gelijk, ze doen het gewoon om de reiziger te pesten. Ze hebben een hekel aan reizigers namelijk. Als je je kaartje toch niet doorgeeft, hoe groot is de moeite dan om even in te checken? Lekker zeuren om het zeuren ![]() | |
Kansenjongere | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:54 |
Die indruk krijg je wel als je kijkt naar hoe ze de OV-chipkaart hebben ingericht. De reiziger is een zwartrijder tot hij het tegendeel heeft bewezen. | |
Me_Wesley | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:56 |
En met tegendeel bewijzen bedoel je een ingecheckt kaartje laten zien? | |
Leandra | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:56 |
Nou nee, in feite criminaliseer je diezelfde reiziger dus, want je neemt een maatregel die je aangeeft dat je de reiziger niet vertrouwt. Je kunt ook gewoon zorgen dat zwartrijders het niet aandurven omdat de kans te groot is dat ze gepakt worden. Maar in plaats daarvan maken ze liever een omslachtig en duur systeem dat vooral de incidentele reiziger het idee geeft dat de NS hem dus niet vertouwt. | |
Kansenjongere | vrijdag 8 augustus 2014 @ 23:59 |
Twee quizvragen voor je en om het makkelijk te maken zijn ze meerkeuze: 1. Je komt aan op het station, checkt in en hoort dat er een storing is. Na ruim een uur wachten geef je het op en keert huiswaarts. Wat gebeurt er met je saldo op het moment van uitchecken? A. De NS stort ter compensatie geld op je OV-chipkaart B. Niets, je hebt immers niet gereisd. C. De NS schrijft geld van je kaart af, je zult immers in de tussentijd wel zwart hebben gereisd. 2. Er is ten onrechte geld van je OV-chipkaart afgeschreven. Je hebt een anonieme kaart en wenst dat zo te houden. Hoe krijg je je geld terug? A. De NS betaalt je het bedrag contant uit aan het loket. B. De NS stort het geld terug op je OV-chipkaart. C. De NS weigert je een cent te betalen als je niet alsnog al je persoonsgegevens aan je OV-chipkaart koppelt. | |
Me_Wesley | zaterdag 9 augustus 2014 @ 00:00 |
Ik persoonlijk check liever even in dan dat ik vaker mijn kaartje tevoorschijn moet halen in de trein zelf als ik net lekker zit. Maargoed. Lijkt er niet op dat we het hier over eens gaan worden ![]() | |
Kansenjongere | zaterdag 9 augustus 2014 @ 00:01 |
Ik haal persoonlijk bij een controle net zo lief een papieren kaartje tevoorschijn als een plastic chipkaart. | |
Life2.0 | zaterdag 9 augustus 2014 @ 00:01 |
orde maakt vrij | |
Kansenjongere | zaterdag 9 augustus 2014 @ 00:04 |
Correctie: ik haal persoonlijk bij een controle liever een papieren kaartje tevoorschijn, want daarbij kan ik tenminste nog zelf controleren dat het inderdaad een geldig reisproduct is, bij de chipkaart ben ik overgeleverd aan de fratsen van een incompetent systeem. | |
Bart2002 | zaterdag 9 augustus 2014 @ 00:40 |
Zeer zeker. En de betrokken kunnen niet uitleggen waarom. Zwartrijders kunnen het niet zijn, dat kan nooit zo'n schadepost zijn wat een peperduur systeem als dit legitimeert. Ik ben geen alu-hoedje dus ik zie niet perse een complot, maar ik snap het niet. Maar misschien is het gewoon de leeftijd, dat je (ik) gewoon een beetje zuur bent over de moderne tijd en al die fratsen die ze uitvinden... ![]() | |
Kandijfijn | zaterdag 9 augustus 2014 @ 01:03 |
Zodra je mij uitleggen waarom al mijn reisbewegingen centraal gedocumenteerd moeten worden. En ja, je kan anoniem reizen maar dan kan weer niet als je bepaalde producten op je kaart wilt hebben zoals kortingsabbo's of trajectkaarten. | |
ChefvanOekels | zaterdag 9 augustus 2014 @ 01:33 |
De overheid wil ons in de gaten houden waar we ons heen bewegen ![]() Maar serieus, ik ga een paar keer per jaar naar Nijmegen. Ik snap TS wel. | |
Socios | zaterdag 9 augustus 2014 @ 06:58 |
Ook op het papieren treinkaartje 'nieuwe stijl' staat gewoon het vertrek- en eindstation vermeld en op welke datum het papieren treinkaartje geldig is. | |
Kansenjongere | zaterdag 9 augustus 2014 @ 07:43 |
Maar dat wordt alleen verkocht zonder korting en met toeslag dus dat is überhaupt geen optie. | |
Leandra | zaterdag 9 augustus 2014 @ 07:44 |
Hoe anoniem is je losse kaartje dat een euro duurder is nog als je met je pinpas moet betalen? Ze kunnen werkelijk alles documenteren. De enigen die (nu nog) zonder inchecken met de NS kunnen reizen zijn degenen met een OV-jaarkaart, en nee, ik bedoel niet het studentenreisproduct. Overigens moet met de businesscard variant van het "Altijd Vrij" abonnement wel in- en uitgechecktworden. | |
Socios | zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:15 |
Het papieren treinkaartje is gewoon met chartaal geld te koop aan het loket of de kaartautomaat. | |
Kansenjongere | zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:23 |
Chartaal geld alleen in muntvorm waar de rest van de wereld al decennialang met briefgeld betaalt in automaten en loketten zijn op veel stations jaren geleden al wegbezuinigd. | |
Leandra | zaterdag 9 augustus 2014 @ 12:30 |
Het alternatief voor een papieren kaartje is natuurlijk de OV-chipkaart.... waar ze weer eens een "minor issue" hebben ![]() http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1213350 | |
sirdanilot | zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:02 |
Dat kon met het oude papieren trein kaartje ook, mits je niet gecontroleerd werd onderweg (wat op korte trajecten vaak het geval is). | |
Ouder1 | zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:34 |
En die 'anonieme' pas blijkt dus totaal niet anoniem kwam ik achter. Koop ik zo'n kutkaart voor mijn jongste zoon bij een winkel en vraag ik of ik er gelijk geld op kan zetten. "Ja, dat kan bij de automaat naast de kassa" maar alleen met je pin dus en niet contant. Zo zijn gelijk mijn NAW gegevens en bankgegevens gekoppeld aan die 'anonieme' kaart. ![]() Je kunt er fucking niet eens zelf bepalen hoeveel geld je er opzet; alleen ¤10, ¤20, ¤30, ¤50 en ¤100 is mogelijk. ![]() Blijkt als mijn zoon wil inchecken ook nog dat je eerst de klasse moet invoeren in je kaart.. heeft hij bij het loket maar laten doen, gelukkig was er op dat station een loket. Kut NS, kut BigBrother. | |
joepvd | zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:53 |
En dat willen ze dus moeilijker maken. | |
Cat-astrophe | zaterdag 9 augustus 2014 @ 13:56 |
Niet helemaal doorgelezen dus wellicht is het al gezegd maar inchecken is voor veel stations nog niet nodig. Maar als je een station verlaat wat is afgesloten met poortjes dan kom je er met een niet-ingecheckt kaartje niet uit. Zolang niet alle stations op slot zitten en je wil per se niet inchecken is het dus een kwestie van in de gaten houden op welk soort station je uitstapt. | |
nodig | zaterdag 9 augustus 2014 @ 15:31 |
Op het ´gesloten´ station waar ik laatst was, was één van de poortjes permanent los. Waarschijnlijk omdat mensen met een geprinte dagkaart er anders niet door kunnen (scanner voor streepjescode/qr-code ontbrak op de poortjes). | |
sirdanilot | zaterdag 9 augustus 2014 @ 17:33 |
Ja, er zijn wel meer dingen die je niet meer met contant kunt kopen, alleen met pin. Reizen met het OV is er daar een van (tenminste in e meeste gevallen, volgens mij kun je voor de amsterdamse metro wel losse tickets kopen met muntgeld, en ook in de bus, maar dit is meestal een stuk duurder dan met de ov chipkaart). Als je om wat voor reden dan ook clandestien wil reizen, moet je niet met het OV gaan, maar dan met de auto, en dan wel een auto die op iemands anders naam staat want ook op de wegen wordt tegenwoordig veel gefilmd. Of je richt een schimmige BV op en pint met een bankpas die daaraan gekoppeld is of zo (betalende met anonieme OV chipkaart). | |
Bart2002 | zaterdag 9 augustus 2014 @ 18:11 |
Die is ook wel leuk. Ik ging van station Krommenie naar Nieuw-Vennep ![]() Ik ben dan ingesloten op station Nieuw-Vennep en daar heb je helemaal niks qua winkeltjes enzo. Een broodjeszaak maar die is buiten de poortjes. Wie moet ik dan bellen als dit gebeurt? Het is trouwens wel zo dat je met enige kracht zo'n poortje gewoon openduwt, dus geen belemmering voor kwaadwillenden of mensen die er geen verstand van hebben. | |
papernote | zaterdag 9 augustus 2014 @ 18:40 |
Er staan overal van dit soort palen: ![]() | |
Chinless | zaterdag 9 augustus 2014 @ 18:44 |
zegt de grootste debiel van fok !!! | |
borbit | zaterdag 9 augustus 2014 @ 18:51 |
de tunnel onder leiden cs is deels door de gemeente betaald als doorgang. Nu wil de NS een extra tunnel naast het station maar tussen de andere 2 tunnels gaan bouwen zodat de leidenaren daardoor heen en weer kunnen lopen. Als de extra tunnel af is mag de NS eindelijk hun faalpoortjes dichtdoen. Superhandig allemaal. Veel en veel handiger als in de meeste andere landen waar je gewoon op je telefoontje een kaartje kan bestellen. Qr code enzo. Vorige week met Duitse bahn. Krijg je gewoon een app met je kaartje, reisschema, vertragingen, omleidingen. Zoiets kan de NS ook wel. Zo tegen 2050 ofzo. [ Bericht 7% gewijzigd door borbit op 09-08-2014 19:06:38 ] | |
borbit | zaterdag 9 augustus 2014 @ 19:04 |
als ik zwart reis en de faalpoortjes zijn dicht klim ik er in 1 seconde overheen. | |
Bart2002 | zaterdag 9 augustus 2014 @ 19:06 |
En dan druk je op de SOS knop en hoe gaat het dan verder? | |
papernote | zaterdag 9 augustus 2014 @ 19:50 |
Vergeten in te checken lijkt mij geen SOS. Als ik jou was zou ik gewoon de Info knop eens uitproberen. | |
Bart2002 | zaterdag 9 augustus 2014 @ 20:01 |
Man, spreek niet zo in raadselen. Wat gebeurt er dan als ik die infoknop indruk? En we moeten niet vergeten dat ik me dit allemaal moet gaan afvragen wegens een nieuw systeem waar ik vooralsnog geen voordeel bij heb maar alleen 1 euro meer voor moet betalen voor hetzelfde, alleen veel moeilijker. | |
papernote | zaterdag 9 augustus 2014 @ 20:21 |
Wel eens van Google gehoord? http://www.ns.nl/reiziger(...)zit/servicezuil.html | |
Kansenjongere | zaterdag 9 augustus 2014 @ 20:30 |
Bij de poortjes moet altijd een medewerker staan die het poortje kan openen. Ondanks de misleidende campagne van de NS waarin beweerd wordt dat iedereen vanaf 9 juli incheckt zijn er grote groepen reizigers voor wie dit niet geldt. Die moeten natuurlijk ook het station kunnen verlaten. | |
Bart2002 | zaterdag 9 augustus 2014 @ 20:47 |
Ja wel veel van gehoord, denk dat ik dat eens ga proberen. Ik heb Google gedownload en bedankt, wel handig dat Google! Het werkt als volgt: u drukt op de ‘info-knop’ en krijgt direct een medewerker van NS aan de lijn die u verder kan helpen voor vragen over b.v. reisinformatie, informatie over uw trein en uw reisproduct. En die medewerker gaat dan dat poortje openmaken? Ik heb verder geen vragen over reisinformatie, informatie over mijn trein (want daar ben ik net uitgestapt, het was een gele, met een beetje blauw), en over mijn "reisproduct"... Kijk, je ziet het probleem pas als je er mee te maken krijgt en ik wil daar gewoon oeverloos over zeuren zonder bijdehante verwijzingen naar een of andere obscure zoekmachine. Dank. [ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 09-08-2014 22:05:10 ] | |
Bart2002 | zaterdag 9 augustus 2014 @ 21:14 |
Er was geen medewerker in zicht... Als dat zo was zou het natuurlijk geen rendabel systeem zijn, daar worden de aandeelhouders niet blij van. Voor een jongere zie je de zaken wel scherp vind ik. ![]() | |
Kansenjongere | zaterdag 9 augustus 2014 @ 21:34 |
Het is ook geen rendabel systeem, maar dat zullen ze wel weer op lossen door de prijzen wat verder op te drijven. Als er geen medewerker bij staat heb je alle reden om de SOS-knop in te drukken, want die medewerker is toch echt toegezegd. | |
Bart2002 | zaterdag 9 augustus 2014 @ 21:43 |
Nou ja, dan stond ik daar waarschijnlijk nu nog. En de prijs gaat altijd omhoog, 2 keer per jaar, want monopolist. Zo'n retourtje kost tegenwoordig 15,40 euro per dag met de 1 euro opslag mee. Maandag kan ik weer per scooter en ik ben elke dag weer blij met de aanschaf van dat ding. Voor de automobilist geldt dit natuurlijk ook en zo wordt het nooit wat met het OV. | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 00:43 |
Met het nieuwe papieren kaartje moet je dus wel inchecken, anders wordt het als ongeldig beschouwd.... Daar gaat het hele topic primair over, dat je een kaartje van A naar B koopt, met de datum van vandaag erop, en als je dan op dat traject reist dan ben je net zo fout als een zwartrijder als je niet ingecheckt hebt (en uitgecheckt en opnieuw ingecheckt voor de terugreis). | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 00:45 |
God, wat ben jij scherp op de late avond. Goede samenvatting. | |
Lienekien | zondag 10 augustus 2014 @ 00:46 |
Jij zou toch al naar bed? | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 00:47 |
Nou ja zeg! Dat was in een heel ander topic. Maar je hebt wel gelijk hoor. | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 00:48 |
Waarschijnlijk denkt het systeem dan dat je daar incheckt.... de meeste poortjes zijn immers voor zowel in- als uitchecken. Ik verwacht eigenlijk niet dat het systeem zo slim ontworpen is dat als jij een enkeltje Amersfoort-Hilversum gekocht hebt, en je niet in Amersfoort ingecheckt bent, dat het dan volgens het kaartje onmogelijk zou zijn om een in/uitcheck in Hilversum te doen. | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 00:49 |
Dan heb ik minder wijn gehad dan ik dacht ![]() | |
Tchock | zondag 10 augustus 2014 @ 00:50 |
Hetzelfde als vroeger een kaartje kopen en die niet afstempelen. "maar ik heb toch een kaartje gekocht ![]() | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 00:51 |
Een zinvolle toevoeging wel. | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 00:52 |
Je hoefde dan ook alleen maar af te stempelen als je een kaartje zonder datum kocht. Nu koop je een kaartje met datum en moet je op die datum nog steeds "afstempelen" door in- en uit te checken. | |
Tchock | zondag 10 augustus 2014 @ 00:52 |
En daarmee is het huidige systeem dus veiliger, want je kunt nu niet op hetzelfde traject meerdere keren met hetzelfde kaartje reizen en toen wel. Niet dat dat realistisch een groot probleem zal zijn, maar vooruit. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 00:53 |
En Leandra is er, die moet ik altijd nog even lezen. Maar alvast welterusten. ![]() | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 00:54 |
Wat heeft dat met de veiligheid te maken? Hoeveel mensen gingen werkelijk een 2de keer op een dag van Apeldoorn naar Den Haag omdat ze de eerste keer noch op de heenreis, noch op de terugreis gecontroleerd waren? | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 00:55 |
Veiliger? Waar heb je het over? En was het voorheen gebruikelijk dat men alsmaar heen- en weer reisde met 1 kaartje? | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 00:55 |
![]() ![]() ![]() | |
Tchock | zondag 10 augustus 2014 @ 00:55 |
Ik heb het niet over "de veiligheid" in de context van aanslagen, maar het voorkomen van zwartrijden. En ik zeg er nota bene bij dat het probleem realistisch niet groot is ![]() | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 00:56 |
Dat blijkt dus pertinent onjuist te zijn. Koop een wegwerpchipkaartje Lutjebroek West - Lutjebroek Oost dat vandaag geldig is en je kunt er de rest van het jaar alle poortjes in heel Nederland mee openen. Zou dit systeem gebouwd zijn door de makers van de Fyra en/of de JSF? | |
Tchock | zondag 10 augustus 2014 @ 00:57 |
Bron? Dat lijkt me zeer sterk. In elk geval werken alle chipkaarten die er nu zijn - tijdelijke, persoonlijke en wegwerpkaartjes - niet zo. Geen saldo = poortjes niet open. | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 00:57 |
Dus eigenlijk is het vooral een manier om de keurig betalende klanten onnodig moeilijk te laten doen. Al even afgezien van het feit dat die losse kaartjes sowieso voor de sporadische treinreiziger zijn, mensen die regelmatig met de trein reizen zullen meestal in het bezit zijn van een OV-chipkaart (al dan niet met een abonnement erop). | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 00:59 |
http://www.ns.nl/binaries(...)handbagage_a5_v4.pdf Pagina 9, alinea 3.2 | |
Tchock | zondag 10 augustus 2014 @ 01:00 |
Ik ben volledig vóór de OV-chipkaart. Gaat zwartrijders tegen, verhoogt veiligheid op stations en is totaal niet ingewikkelder dan het oude systeem. Kinderziekten en overgangsperiode is natuurlijk te verwachten. Enige aspect wat ik erg slecht vind is dat de OV-chipkaarten extra geld kosten en dat ze niet van papier zijn zoals in regionaal vervoer. ![]() | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 01:01 |
Gaat zwartrijders niet tegen, jaagt reizigers nodeloos op extra kosten en extra ongemak, is puur gericht op de vervoerder en niet op de reiziger. | |
Tchock | zondag 10 augustus 2014 @ 01:01 |
Wat ![]() ![]() | |
Tchock | zondag 10 augustus 2014 @ 01:02 |
Het gaat zwartrijders wel tegen. Onweerlegbaar feit. Dat het duurder is is precies wat ik ook afkeur. En extra ongemak is te verwachten. Toen de huidige ticketautomaten werden geïntroduceerd was dat ongetwijfeld ook even wennen. In het algemeen is reizen met een OV-chipkaart kinderlijk eenvoudig, als je eenmaal weet hoe het werkt. Al snap ik wel dat het voor oudere mensen intimiderend kan zijn om zo'n overgang te maken. | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 01:03 |
Nee, het gaat zwartrijders niet tegen. Het criminaliseert de welwillende reiziger, maar de bewuste zwartrijder zal zich er niets van aantrekken. Die kiest of een station zonder poortjes (99 procent van de stations) of schopt het poortje open. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 01:04 |
Zwartrijden... Je hebt een kaartje gekocht en je wilt van A naar B, de meeste mensen doen dat 1 keer per dag en ook weer van B naar A. Prima. Zal het voorheen een probleem geweest zijn dat er misschien iemand was die dit meerdere keren per dag deed met hetzelfde kaartje? Lijkt me hypothetisch, maar dat probleem is wel opgelost hiermee. | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 01:05 |
Huidige situatie voor abonnementhouders: Niets doen, bij een controle je kaart pakken en laten zien dat je gratis rijdt. Toekomstige situatie voor abonnementhouders: Bij elke vervoerderwissel opnieuw in- en/of uitchecken, een keer vergeten is meteen gezeik, ook al staat op je pas duidelijk dat je gratis reist, uitgeklede abonnementen, meer geld kwijt. Kinderlijk eenvoudig? Dat was het ja, nu helaas niet meer. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 01:08 |
Je hebt gewoon vreselijk gelijk. Punt. Slotje. ![]() | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 01:09 |
Sjezus, het zegt dus nog niets... Waarom moet je dan in- en uitchecken met dat ding? | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 01:10 |
"Regels zijn regels" zou Rita zeggen. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 01:14 |
Deze snap ik al helemaal niet, ik kan hem 10 keer lezen en ik begrijp alle woorden en het ligt denk ik aan mijn momentele toestand en morgen nog maar eens kijken... | |
Lienekien | zondag 10 augustus 2014 @ 01:17 |
Je moet ook de hele zin lezen. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 01:19 |
Nee, juist niet, dat vind ik het mooie eraan. Maar nu ga ik echt. Bijdehandje. | |
Lienekien | zondag 10 augustus 2014 @ 01:20 |
Drankproblematige. Welterusten. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 01:22 |
Het was niet onaardig bedoeld hoor. Maar wederom heb je gelijk. Ahoy! | |
Tchock | zondag 10 augustus 2014 @ 01:24 |
"Criminaliseren". Mooi modewoord. Inhoudelijk slaat het nergens op. Dat suggereert namelijk het crimineel maken van iets wat dat niet is, en dat is absoluut niet wat er gebeurt. Poortjes zijn niet "open te schoppen". En je kunt inderdaad naar een station zonder poortjes, maar 90% of zo van alle reizigers moet wel langs de poortjes. | |
Lienekien | zondag 10 augustus 2014 @ 01:24 |
Ik plaag je. ![]() | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 01:32 |
Met het eenmalige (papieren) kaartje dat jij vrijdag in Zaandam hebt gekocht om (vrijdag) mee naar Amsterdam te reizen, kun je volgende week donderdag op het station van Beilen het poortje openen.... | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 01:36 |
Kijk maar eens terug naar mijn post van gisteren 23:59:38. Anders dan criminaliseren kan ik dat beleid van de NS toch niet noemen. Kijk eens op YouTube. Zat filmpjes te vinden van poortjes die als in 1001 nacht openen zodra er een beuk tegen gegeven wordt. | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 01:38 |
Wij zijn vorige week van Amersfoort naar Schiphol gereisd (en weer terug), en ik heb geen poortje hoeven openen. En ja, als je mensen die gewoon een kaartje hebben gekocht om op die datum op dat traject te reizen verplicht in- en uit te checken omdat ze anders wellicht stiekem nog een keer op die dag op dat traject gaan reizen, dan criminaliseer je ze, je gaat er immers vanuit dat ze de boel zullen besodemieteren, ondanks het feit dat ze voor die dag en dat traject een kaartje gekocht hebben. Dus geen OV-chipkaart en bij controle een "Oh shit, was het inchecken niet goed gegaan? Ik hoorde wel een piepje" of "Oh shit, helemaal vergeten" excuus, maar de betalende incidentele klant gewoon extra dwarszitten. Prima als je er een poortje mee open moet doen, maar het is me nog steeds niet duidelijk waarom je ermee moet inchecken als er geen poortje geopend hoeft te worden. | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 01:44 |
Big data. | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 01:46 |
Geen enkel belang voor de reiziger dus, zelfs geen inkomstenbelang voor de vervoerder (tenzij ze die data ook nog eens willen verkopen). Overigens is die reis van de incidentele papieren kaartje reiziger toch al gekoppeld aan de betaling die hij heeft gedaan, en meestal zal dat een pinbetaling zijn, dus ze weten al dat ik morgen met de trein naar Groningen ben, want ik heb een kaartje gepind. | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 01:49 |
Wie, ze? | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 01:50 |
Nee. De ov-chipkaart is er voor en door vervoerders. De reiziger is slechts een noodzakelijk kwaad die moet dokken en zijn bek houden. | |
Yreal | zondag 10 augustus 2014 @ 01:51 |
zwart rijden is er misschien alleen maar simpeler op geworden | |
Yreal | zondag 10 augustus 2014 @ 01:56 |
Oh, en vroeger was meerdere keren hetzelfde traject reizen expliciet toegestaan. | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 02:01 |
Degenen die belang hebben bij het verzamelen van de data door me onnodig te laten inchecken op een traject waar ik zojuist een kaartje voor heb gekocht. | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 02:02 |
Dit, zorg dat je een anonieme chipkaart met ruim voldoende saldo erop bij je hebt en het is alleen maar lastiger hard te maken dat je moedwillig niet ingecheckt hebt, en dus een echte zwartrijder bent. Een eventueel poortje open je gewoon met het eenmalige papieren kaartje van Amersfoort naar Amersfoort Schothorst dat je in mei een keer gekocht hebt. Als je dat papieren kaartje ook nog in je portemonnee hebt zitten, net als je OV-chipkaart (lekker in de buurt van je OV-Chipkaart, of juist aan de andere kant van je portemonnee), dan is dat gelijk de reden dat het poortje toch open gegaan is, en dat er een melding kwam dat je ingecheckt was. | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 02:08 |
En heb je toevallig ook enige vorm van bewijs dat de NS, Translink of Equens de door jou genoemde gegevens aan elkaar linkt? | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 02:12 |
Ik reageerde op de post die Big Data als reden geeft. En daarmee borduurde ik verder op wat mogelijk is, of ze het wel of niet doen maakt niet uit, als er gegevens verzameld worden om het verzamelen van gegevens, dan kunnen ze dat dus doen. | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 02:13 |
Maar gebeurt het? | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 02:15 |
Dat is te hopen van niet, want als ze het wel doen overtreden ze diverse privacywetten. Daarmee komen we dus weer terug op het beginpunt: "wat is het belang van het onnodig laten inchecken met een eenmalig papieren kaartje voor een bepaald traject op een bepaalde datum". | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 02:16 |
Equens laat ik buiten beschouwing, maar wat betreft NS en Translink lijkt het me tamelijk evident. We hebben een "anonieme" chipkaart. Dat is dus een kaart waarbij de vervoerder niet hoeft te beschikken over je persoonsgegevens. Tot je in aanmerking wil komen voor restitutie van ten onrechte afgeschreven saldo, dan kom je daar opeens pas voor in aanmerking als je alsnog je persoonsgegevens koppelt aan je chipkaartnummer zodat je "anonieme" kaart met terugwerkende kracht een persoonsgebonden kaart wordt. Dus ja, doel van de vervoerders is overduidelijk het vergaren van zo veel mogelijk data. | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 02:16 |
Dus jij beweert dat ze het wel doen, omdat dat de enig mogelijke reden is om verplicht inchecken in te voeren. | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 02:17 |
Welke data heb je in gedachten? | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 02:17 |
Enerzijds alle reizigers, anderzijds alle reizen en dat dus gekoppeld aan elkaar. | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 02:18 |
En dan? | |
Tchock | zondag 10 augustus 2014 @ 02:19 |
Dat komt omdat ze nog niet gesloten zijn ![]() | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 02:22 |
Die data gebruiken ze volgens eigen zeggen voor strategische, commerciële en andere redenen, nogal vaag dus. Maar feit is dat als persoon X met chipkaartnummer Y en bankrekeningnummer Z van A naar B wil reizen maar door een treinstoring nooit verder komt dan station A er geen enkele reden is om geld van zijn chipkaart af te schrijven. Toch doet de NS dat als hij langer dan een uur vergeefs blijft wachten. Om hem vervolgens dat ten onrechte afgeschreven saldo terug te geven is alleen chipkaart nummer Y nodig, daar kan het saldo immer probleemloos op gestort worden zonder te weten wie persoon X is. De NS wil echter pas tot betaling over gaan als persoon X zijn persoonsgegevens, zijn chipkaartnummer Y en zijn bankrekeningnummer Z wil overhandigen. Jij hebt nu zo veel vragen gesteld, misschien wordt het tijd dat jij dan eens de vraag beantwoordt waarom ze dit in godsnaam willen? | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 02:29 |
Ik vind die hele OV-Chipkaart grotendeels een klotesysteem, maar ik geloof niet zo in die BigBrother-beelden van jullie. In mijn optiek is het een politiek prestigeproject dat door de vervoerders ondersteund wordt om zwartrijders tegen te gaan (trein) en de geldomloop te beperken (bus, veiligheid). En het zou vooral niet duurder worden. Nou, dat hebben we gemerkt. Maar ik ben nog steeds benieuwd wie er nu precies die data gaat verzamelen, wat ze daar dan mee gaan doen en hoe jij daar dan precies nadeel van gaat ondervinden. | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 02:32 |
Het eerste deel van "hoe ik daar dan precies nadeel van ga ondervinden" heb ik volgens mij hierboven al aangegeven. Als ik ervoor kies dat het de vervoerder niets aangaat welke reizen ik maak en daarom anoniem reis dan kom ik dus niet in aanmerking voor restitutie van geld dat buiten mijn schuld ten onrechte van mijn kaart is afgeschreven. Het tweede deel is dat als de vervoerder dan toch commercieel belang wil halen uit mijn reisgegevens ik daarvoor gecompenseerd wens te worden door lagere reistarieven, het tegendeel is echter het geval. | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 02:37 |
Ik vroeg niet wat je ging overkomen als jij lekker principieel niet mee wil werken aan het huidige betaalsysteem voor het gehele nederlandse OV, ik vroeg wat er nu gebeurt met al jouw bijzonder belangrijke reisgegevens als je dat wel doet, en hoe je dáár nadeel van ondervindt. | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 02:41 |
Mij is beloofd dat er een anoniem alternatief zou komen, in de praktijk blijkt dat net zo veel voor te stellen als de toezegging dat het reizen niet duurder zou worden door de ov-shitkaart. Wat er nu gebeurt met mijn reisgegevens weet ik niet, wat er de komende jaren gebeurt met diezelfde gegevens weet ik evenmin en dat is wat mij zorgen baart. | |
#ANONIEM | zondag 10 augustus 2014 @ 02:43 |
boete is 70 euro. | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 02:44 |
Dus je bent met een hoop kabaal aan het blaten dat er de meest wilde dingen met al jouw persoonlijke gegevens gebeuren, maar eigenlijk heb je gewoon geen flauw idee. Nee ok, weten we dat ook weer. | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 02:46 |
Nee, lieverd, maar dat je kwaliteiten niet liggen op het vlak van begrijpend lezen zal ik je niet verwijten, je hebt vast weer andere talenten. | |
Kandijfijn | zondag 10 augustus 2014 @ 03:52 |
Ook weinig anoniem inderdaad ![]() ![]() ![]() ![]() Voor de rest rijdt ik gelukkig zelden met het OV. voor een bus ben ik te groot met mijn 1.93 (niet eens zo heel groot). En treinen zijn smerig en vol met tokkies ![]() | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 09:17 |
Dat gaat in Amersfoort ook niet gebeuren, want het station is de doorgang tussen 2 delen van de stad. En poortjes op Schiphol is helemaal vragen om ongelukken, het is nu bovenaan de rolbaan al bijna gevaarlijk omdat mensen met hun koffer boven blijven staan om te kijken waar ze heen moeten. | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 09:18 |
Nee dat beweer ik niet, ik reageer op een opmerking van iemand anders. | |
Yreal | zondag 10 augustus 2014 @ 09:23 |
nee, dan komt er dus een doorloop product op je kaart ![]() | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 09:24 |
Waarom kan er dan niet gewoon saldo worden teruggestort op die anonieme chipkaart? Je hebt toch alleen het chipkaartnummer nodig om te kunnen beoordelen of de claim terecht is? Maar nee, ze moeten je naam weten om een restitutie op je anonieme(!!!) chipkaart te kunnen doen, en dan is het nog niet genoeg, want ze willen ook je rekeningnummer. Waarom? | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 09:24 |
Op mijn wat? | |
Tochjo | zondag 10 augustus 2014 @ 10:14 |
Niet met de trein, toch door het station | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 13:25 |
Dat kan prima hoor. Er is geen sprake van niet kunnen, er is sprake van niet willen. | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 13:51 |
Op het verkooppunt waar ik die 'anonieme' kaart kocht kon ik alleen geld op de kaart zetten met mijn pinpas. Dan is die link dus al gelegd met mijn NAW gegevens en bankgegevens. Kan je elders wel met contant geld (en zonder camera in je snuffert) de kaart opladen? | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 14:09 |
Ik wacht eigenlijk nog steeds op een bron dat dat gebeurt. | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 14:12 |
In eerste instantie is het denk ik vooral de NS zelf die data verzameld. Door zoveel mogelijk data te verzamelen kan zo effectief mogelijk gewerkt worden qua personeel inzet en trein inzet. Ook kan preciezer berekend worden waar extra geld te verdienen is. Ken je doelgroepen en je kan daar op inspelen. Wie gebruiken er 'anonieme' kaarten en waarvoor? Wie gebruiken er gepersonaliseerde kaarten en waarvoor? Wie gebruiken er vooral eenmalige kaarten en waarvoor? Daar kan je ook je commercials en reclame op aan passen. Veel meer dan met het oude papieren kaartje dat met contant geld gekocht kon worden. Je kunt nu ook kijken naar sekse, leeftijd, regio/wijk, daar ook weer onderverdelingen in inkomen in maken (dure wijk/goedkope wijk) enz. Met een eenvoudig programma kan je nu redelijk nauwkeurig zien welke routes bij welke leeftijdscategorie het populairste zijn bijvoorbeeld. Maar naast de NS komt gelijk ook justitie om de hoek kijken. Verdachte personen kunnen nu gevolgd worden in hun reisgedrag met het OV wat eerst niet kon. Zo zou je kunnen zien dat een aantal 'van extreem islamitisch gedrag verdachte personen' op gelijke dagen en tijdstippen allemaal naar Amersfoort reizen bijvoorbeeld. En dan uit dat patroon ook andere 'verdachten' identificeren die je eerst niet in beeld had. En daar zit mijn huivering. Je kan in Nederland bijna niets meer doen zonder dat het ergens wordt vastgelegd. Op zich vrij onschuldig zolang de wetgeving blijft zoals hij is maar daar is geen enkele garantie op. Nu al zie je dat g/w/l verbruik wordt gebruikt om bijstandsfraude op te sporen. Stel je een situatie voor waarbij mensen moeten onderduiken... dat is nu bijna onmogelijk, al was het alleen maar dat je bijna niet aan meer voedsel kunt komen dan je gezin gebruikt zonder dat dat ergens te voorschijn getoverd kan worden. Big Brother is watching you... | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 14:16 |
Ik vroeg niet of het kan, ik vroeg om bewijs dat het ook gebeurt. Dat de NS om commerciële en efficiency-redenen gegevens rondom reisgedrag verzamelt geloof ik trouwens best wel; dat gebeurde voorheen natuurlijk ook al alleen dan op een andere manier. Alleen de link met jouw persoonlijke pinpas ontgaat me volledig. En in je anti-terrorisme-hersenspinsels geloof ik al helemaal niet. Tenzij je er een bron voor hebt, natuurlijk. En de redenering "de OV-Chipkaart is een kutding, dus dit móet wel de reden zijn" houdt geen stand (niet van jou, overigens) | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 14:20 |
Parkeergarage debacle vergeten? Zou ook niet bewaard worden en niet gedeeld worden... stond zelfs op die automaten. Tot de belastingdienst mensen ging aanslaan die met een zakenauto buiten werktijden ergens geweest bleken te zijn.. De kentekenregistratie van de auto van de vermiste broertjes vergeten? Zou ook niet bewaard mogen worden, niet opgeslagen mogen worden... Bleek dus opeens wel opgeslagen en bewaard te worden. Persoonlijk g/w/l gebruik bij bijstandsgerechtigden? Ik zou zo'n bron dus niet eens geloven. | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 14:24 |
De link met je pinpas is juist de meest voor de hand liggende. Die automaat moet namelijk de link leggen tussen die OV kaart en mijn handeling met mijn pinpas. | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 14:25 |
Jij betaalt alles contant neem ik aan? Ook je papieren treinkaartjes? | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 14:29 |
Nee maar bepaalde dingen bewust wel omdat ik vind dat het de overheid geen ruk aangaat waar ik wanneer parkeer of wanneer ik waar heen reis. Nu dat het met OV niet meer kan reis ik gewoon niet meer met het OV. Parkeren bij een automaat waar ik mijn kenteken in moet voeren of met een chipknip moet betalen weiger ik ook. | |
HaverMoutKoekje | zondag 10 augustus 2014 @ 16:04 |
Personen met extreem islamitsch gedrag gaan niet braaf een kaartje kopen cq inchecken. Zie de moordenaar van Theo v. Gogh | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 16:38 |
Als het kan dan kan je er van uitgaan dat het al gebeurt of gebeuren gaat. Bewijs hiervoor is lastig, men loopt daar natuurlijk niet mee te koop. Ik ben zelf, al is het zijdelings (de klanten doen aan Big data) werkzaam in het wereldje. En de mazen van de wet worden continue verkend en met kleine stapjes opgerekt. | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 16:40 |
Nee, dat kun je niet. Maar voor complotdenkers is er een compleet forum ingericht. | |
Waarheidsvinder | zondag 10 augustus 2014 @ 16:43 |
Weet iemand hoe dat zit met overstappen van NS naar Veolia? Betaal je dan nog steeds het belachelijke instaptarief van 4 / 5/ 6 ¤ of kan ik dat kaartje gewoon negeren? | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 16:46 |
Ik weet niet precies hoe ik je vraag moet interpreteren, maar als je van de ene treinvervoerder overstapt op de andere treinvervoerder en er minder dan 35 minuten tussen uit- en inchecken zit en je in dezelfde tariefcategorie blijft als bij de eerste incheck (dus niet bij een wisseling van dal- naar piekuren of omgekeerd) dan wordt het geheel als 1 treinreis beschouwd en betaal je dus niet opnieuw een instaptarief | |
Waarheidsvinder | zondag 10 augustus 2014 @ 16:48 |
Dat zeiden ze jaren geleden ook al maar toch haalde Veolia zo'n 5¤ van mijn kaart af waardoor ik duurder uitkwam dan met een papieren kaartje. Of ze dat nu recht gezet hebben, dus. ![]() | |
Kansenjongere | zondag 10 augustus 2014 @ 16:51 |
Klopt, ze zijn enige tijd geleden op de vingers getikt door de Tweede Kamer en zijn daarna noodgedwongen gestopt met die vorm van oplichting. | |
Waarheidsvinder | zondag 10 augustus 2014 @ 16:52 |
Kijk, hier heb ik wat aan. Kan ik weer met een gerust hart reizen. ![]() Velen dank. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 16:58 |
Ik ben geen complotdenker. En ik vraag me af wiens belang jij verdedigt. Feit is dat er met Big data geld te verdienen is. 1+1=2. Follow the money. En ik beweerde nog iets meer: Als het kan dan kan je er van uitgaan dat het al gebeurt of gebeuren gaat. Bewijs hiervoor is lastig, men loopt daar natuurlijk niet mee te koop. Ik ben zelf, al is het zijdelings (de klanten doen aan Big data) werkzaam in het wereldje. En de mazen van de wet worden continue verkend en met kleine stapjes opgerekt. Dus ik ben best goed ingevoerd in het wereldje, heeft niets met complotdenken te maken. | |
hooibaal | zondag 10 augustus 2014 @ 17:03 |
Ik verdedig niemands belang. Ik vind de totaal ongefundeerde stelling dat de OV-Chipkaart wel moet zijn uitgevonden om ieders privacy te kunnen schenden tamelijk bizar, en ik heb er tot nu toe nog steeds geen greintje bewijs van gezien anders dan "het is logisch, het kan dus het gebeurt en wat zou het anders moeten zijn". Het blijft dus bij pure speculatie. | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 17:03 |
Was die Islamitisch? Dat heb ik dan gemist. Ik heb overigens ook gemist dat die altijd zwart reisde. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 17:04 |
Dat was toch niet de stelling, men wilde alleen weten waarom het in- en uitchecken nodig zou zijn met een wegwerpkaartje. | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 17:05 |
Wie zegt dat dan? Dat de OV kaart daarom in gebruik is genomen? Volgens mij is het gewoon een gevolg daarvan. G/w/l meters zijn ook niet ingevoerd om bijstandsgerechtigden te kunnen controleren op gezinssamenstelling, toch? | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 17:07 |
Ik denk dat dat wel vooral gaat om data te verzamelen. Het systeem daarvoor werkt tenslotte al. | |
FietsKoerier | zondag 10 augustus 2014 @ 17:08 |
Die data komt in elk geval niet ten goede van de reiziger. De drukke trajecten hebben nog altijd chronisch treinstel te kort waardoor je 9 van de 10 keer moet staan. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 17:11 |
Ook dat is een feit, nu in vakantietijd valt het wel mee maar in september gaat het weer los. | |
HaverMoutKoekje | zondag 10 augustus 2014 @ 17:34 |
Je hebt gemist dat de moordenaar van Theo v Gogh islamitisch was? Opvallend dat je dan details over een of andere parkeergarage wel weet. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 17:37 |
Dan is het goed. Vind ik wel leuk. Is altijd lastig met tekst hoe dat overkomt. | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 17:38 |
Ah ja.. ik haalde hem even met een andere moordenaar door elkaar. Deze man was toch op de fiets? En niet met het OV? Maar jij hebt aanwijzingen/bewijzen dat hij nooit gebruik maakte van het OV of alleen zwart? | |
Leandra | zondag 10 augustus 2014 @ 17:39 |
Het alternatief was dat ze je moeder is die je werkelijk naar bed stuurde... | |
HaverMoutKoekje | zondag 10 augustus 2014 @ 17:53 |
Je bent nu aan het miereneuken. Die man heeft zijn hele leven in Amsterdam gewoond, dat hij 1 dag op de fiets een moord gepleegd heeft en vervolgens lopend het plaaats delict heeft verlaten is niet echt relevant Hij is in de picture gekomen bij de AIVD toen hij gearresteerd werd wegens bewust zwartrijden en zijn extreme reactie naar de mensen die hem arresteerden Details kan je zelf googelen | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 18:07 |
Nee, jij bent degene die aan het mierenneuken is. Je hebt echt onder een steen geleefd als je niet weet dat justitie bepaalde mensen en bepaalde groepen in de gaten houdt. Ook als zij feitelijk nog niets strafbaars hebben gedaan. http://nos.nl/koningshuis(...)gt-op-lone-wolf.html http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)e-Syriegangers.dhtml Ik denk dat het heel dom is om te veronderstellen dat al die groepen en al die lone-wolfs die in de gaten worden gehouden niet ook gevolgd worden op hun OV kaart gebruik als zij met het OV reizen. En ook dom om te denken dat dergelijke gegevens niet worden gebruikt om samenstellingen van dergelijke groepen in beeld te krijgen. | |
HaverMoutKoekje | zondag 10 augustus 2014 @ 18:31 |
Mijn punt was het volgende: moslim extremisten willen niks te maken met westerse samenleving, en gaan dus ook niet een westers bedrijf financieel ondersteunen door braaf een ov-chip kaart te kopen. Dat is haram. Maar ga vooral door met je alu-hoedjediscussie. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 18:31 |
![]() Maar helaas gaat dat niet meer, of het moest een bericht uit het hiernamaals zijn. Wat natuurlijk geweldig zou zijn maar helaas gebeurt dat zelden... | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 18:34 |
Met alle respect, voor ieder, maar het gaat hier over een treinkaartje en het systeem daar achter maar daar gaan we geen moorden en terrorisme mee voorkomen of oplossen. | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 18:36 |
Je bent de draad verloren. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 18:37 |
Dit is nog steeds: Waarom eigenlijk inchecken met nieuw papieren treinkaartje? Of zit ik mis? | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 18:37 |
Dat is het topic.. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 18:39 |
Ik heb blijkbaar nog heel wat te leren op dit gebied. Mag ik vragen wat je nou precies bedoelt? | |
Ouder1 | zondag 10 augustus 2014 @ 18:49 |
Het ging over of, hoe en waarvoor de informatie die uit deze gegevens gehaald kunnen worden nu, maar ook in de toekomst eventueel, gebruikt worden. Helaas leert de recente geschiedenis ons dat gegevens die geheim behoren te zijn onder de privacy wetgeving en gegevens waarvan de verzamelaar claimt ze direct te vernietigen, toch opgeslagen, bewaard, gebruikt en doorgespeeld worden. Helaas leert een verder verleden ons dat data verzameling en opslag bij een veranderd politiek klimaat tot ernstig misbruik van die gegevens kunnen leiden met zeer ongewenste resultaten. Het zou mij bijzonder bevreemden als justitie bij het in de gaten houden van individuen en speciale groepen nog geen gebruik maakt van deze data. Gewoon te verlokkelijk, te gemakkelijk en te handig om links te laten liggen. Mooier voor justitie nog dan al die andere privé gegevens die al bewezen door hen gebruikt zijn. Ik zeg dus niet dat het moorden oplost of terroristische aanslagen voorkomt, ik zeg dat het gebruikt wordt en anders zeker zal gaan worden. En ik ben daar dus op tegen. Privacy bestaat eigenlijk niet meer in NL. Zelfs niet achter de voordeur. | |
Bart2002 | zondag 10 augustus 2014 @ 19:04 |
Ja. OK. Niet dat ik het niet met je eens ben maar het maakt dit topic toch wel wat zwaarder dan wat ik aankan. En dan krijgt Hooibaal gelijk. Het zou toch iets luchtiger kunnen naar mijn smaak. [ Bericht 0% gewijzigd door Bart2002 op 10-08-2014 19:15:55 ] | |
Cherna | dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:24 |
Reist U digitaal haal U kaart langs de paal. |